|
Скачати 69.72 Kb.
|
Лесині стежини на Волині Урок – мандрівка Підготувала: Дедюк Тетяна В'ячеславівна вчитель української мови і літератури вищої категорії; вчитель – методист 2013 Тема. Лесині стежини на Волині Мета:ознайомити учнів із творчим доробком письменників Волині, зокрема поезіями, що присвячені Лесі Українці; здійснити віртуальну екскурсію місцями, де бувала поетеса під час проживання на Волині; вдосконалити вміння аналізувати поетичні твори; виховати повагу до людини творчої і гордість за рідний край. Тип уроку: урок засвоєння нових знань; урок – подорож. Обладнання: тренувальна картка; електронна презентація « Лесині стежини на Волині»; виставка збірок волинських письменників,їх портрети; карта Волині; записи мелодій. Хід уроку І. визначення теми і мети уроку. Слово вчителя. Дивний край , милосердно обдарований Богом щедротами, багатий родючими землями, прадавніми зеленочубими лісами, манливою колисанкою блакитнооких озер. Та найбільшим багатством Волині є люди, добрі, трудолюбиві, мудрі, життєрадісні, талановиті. Наша земля подарувала світові багато видатних людей – яскравих зірок, тому й небо над Волинню таке зоряне. А найяскравіше світить зірка Лесі Українки. І світло це тепле, життєдайне, до нього тягнуться люди. І сьогодні ми з вами зробимо ще один крок до Лесиної зірки. Засвічена в родині Драгоманів, Народжена в родині Косачів, Зійшла зоря крізь марища туманів Тепло надії людям несучи. Зійшла , коли зоря свої обнови Вже на Волинські міряла гаї. Світилкою Шевченкового слова Вона в сузір'ї геніїв горить. Вселюдською хранителькою згоди, Провісницею доброї пори, Калиновою вродою народу Над нами зірка Лесина горить. « Її зоря» В. Гей ІІ. Мотиваційний етап Тема нашого уроку- мандрівки: Лесині стежини на Волині Сьогодні ми будемо мандрувати Лесиними стежинами по рідному краю, уявляти місця, де побувала поетеса, слухати поезії ,намагатимемося відчути її присутність, а допоможуть нам здійснити подорож волинські поети, наші сучасники. Отже, епіграфом нашого уроку будуть слова Петра Гоця : « Я з вами йду дорогами життя і вірю, що не буде цьому впину». Оскільки на нас чекає подорож, то нам необхідні по – перше дороговкази, ними стануть слова: стежина, доля,покликання, праця,творчість, безсмертя. Ще нам необхідна карта (дод .№1), на якій будемо відмічати місця зупинок, і путівник( дод. №2) , який скерує нас у дорозі. Розгляньте їх уважно. Які завдання вам необхідно буде виконати протягом уроку? Тож у путь! ( Звучить мелодія пісні « Волинь моя…») *Чи упізнали ви мелодію пісні? Пригадаймо її слова. *Чому ми кажемо, що Волинь – колиска Лесі Українки? Народилася Леся у Новограді – Волинському серед чудової природи. Згодом вона напише: Передомною килими чудові Натура стеле ,темнії луги, Славути красної бори соснові І Случі рідної веселі береги. Вірш Йосипа Струцюка « Вона іще Лариса Косач» Оскільки батько, Петро Антонович, перебував на службі департаменту залізниці, родина багато переїздила. Маленьким дівчатком була Леся, коли Косачі переї хали до Луцька. *Що ви знаєте про життя Лесі у Луцьку? - 1880 – написала першу поезію « Надія»; -1881 – початок хвороби. Вірш « Надія»; Вірш Олени Криштальської « Водохреща» Мандрівку продовжуємо, переїздимо до Колодяжноно, що неподалік від Ковеля. Чарівний куточок Волині, царство краси людського бутя у гармонії з природою , де час наче уповільнюється. Послухайте , якою бобачив цю місцину Іван Чернецький. Вірш Івана Чернецького «Колодяженське літо» Довкіл Колодяжного – жито, Під сонцем жито половіє, І льон свої блакитні вії Розплющує в достигле літо; І, чисто вимивши пороги, Загледілась на хату хата, Підтягнуті до взбіч дороги Блискучим поясом асфальту; І загадки, й розгадки світу Накручують на вус антени; І Лесин кадуб правдосвідчить: В колодязях вода студена; І немовлят у білих льолях Приносять бусли до колиски, І в їхню доленьку поліську Пречисто шелестить тополя. Довкіл Колодяжного – тиша, Янтарна тиша вечорова. На сон міцний, на добре слово Колодяжне себе колише. - Визначте тему поезії. - Визначте основну думку. -Які художні образи ми бачимо у поезії? - Які художні прийоми використовує поет, щоб передати красу природи? (Визначіть метафори, епітети.) Віртуальна екскурсія садибою Косачів у Колодяжному. Надія Гуменюк « В будиночку Лесі Українки» Побувавши у колодяжному , не можна не зазирнути у найсокровенніший куточок Ковнльщини – урочище Нечимне, окрасоюя якого є розкішне темноводе озеро. Неначе про цей коточок сказані слова О. Богачука «.., Якщо ви не знаєте, що таке казка, іі ви зустрінете тут, на Волині.» Саме тут зустріла свою казку Леся і пронесла її через усе життя. Після однієї із прогулянок Нечимним сестра Лесі Ольга згадуватиме :« Ця подорож схвилювала всіх, особливо Лесю…» Ось яку розмову між Лесею і братом Михайлом підслухав Петро Мах і передав для нас у поезії « Фантазія» Петро Мах « Фантазія» Леся не піддавалася втомі і болю. Чим займалися діти родини Косачів? Чи вирізнялася дівчинка споміж однолітків через хворобу? Згодом Леся все ж таки змушена була полишити заняття на фортепіано. Після операцій лікарі заборонили перетруджувати руку. Прошання з мрією стати професійним музикантом було дуже болісним . Та Господь взамін дарував інший талант – палке слово. Самец е є основною думкою наступної поезії . Вірш Надії Гуменюк « Прощання з фортепіано» Живучи на Волині Леся займалася дослідженням фольлору: записувала пісні, легенди , перекази, тому побувала у багатьох місцях нашого краю: Луцьк, Колодяжне,Нечимне,Ковель, Ратне, Білінь, Любомль, Скулин, Піддубці (8км. ст. Ківерці) ! Робота з картою. Учні відмічають названі населені пункти. Василь Гей «Усе життя її хвороба жерла» На початку 1907 року Леся виїхала з Колодяжного через Ковель, щоб ніколи більше не повернутися. Страшна хвороба вимагала іншого клімату і не слухала палкого серця юної Лесі. « Прощай Волинь…» Та все ж вона повернулася додому, бо по смерті душа вільна бути там, де їй добре і спокійно. Сьогодні ми не можемо уявити Театральну площу Луцька без пам'ятника величній співачці досвітніх огнів. От ми й домандрували з вами до останнього дороговказу – безсмертя. Василь Лазарук « Безсмертя» Та справді навідь граніт не може увіковічнити те, що може людська пам'ять і шана. Свідченням цого є поезії , які ми сьгодні з вами почули. І по сьогодні ми схиляємося в пошані перед силою її духу, а творчість її захоплює і надихає нвідь наймолодші покоління до спроб пера. Вірш Каріни Кудацької Підведення підсумків уроку. Учні називають назви міст і сіл, де побувала Леся Українка, зачитують ще раз імена письменників, твори яких були прочитані на уроці. Учитель презентує виставку книжок, зяких вибрані вірші, що читалися на уроці , зокрема збірку віршів Євгенї Назарук, у якувміщено поезію – посвяту Лесі Українці. Д/З. Прочитати і проаналізувати вірш Євгенї Назарук «У Колодяжному». Написати відгук про урок у вигляді діалогу. Додаток №1 ПУТІВНИК УРОКУ Тема. Лесині стежини на Волині Я з вами йду дорогами життя І вірю, що не буде тому впину. Петро Гоць 1.Позначте на карті Волинської області населені пункти, що згадуватимуться протягом уроку. ( дод.№ 1) 2.Протягом уроку заповніть таблицю
3. Аналіз поезії Івана Чернецького «Колодяженське літо» - Визначте тему поезії - Визначте основну думку. -Які художні образи ми бачимо у поезії? - Які художні прийоми використовує поет, щоб передати красу природи? (Визначіть метафори, епітети.) Колодяженське літо Довкіл Колодяжного – жито, Під сонцем жито половіє, І льон свої блакитні вії Розплющує в достигле літо; І, чисто вимивши пороги, Загледілась на хату хата, Підтягнуті до взбіч дороги Блискучим поясом асфальту; І загадки, й розгадки світу Накручують на вус антени; І Лесин кадуб правдосвідчить: В колодязях вода студена; І немовлят у білих льолях Приносять бусли до колиски, І в їхню доленьку поліську Пречисто шелестить тополя. Довкіл Колодяжного – тиша, Янтарна тиша вечорова. На сон міцний, на добре слово Колодяжне себе колише. Додаток №2 ЛЕСИНІ СТЕЖИНИ НА ВОЛИНІ Луцьк, Колодяжне,Нечимне,Ковель, Ратне, Любомль, Скулин, Піддубці (8км. ст. Ківерці) |
Минуле і сучасне Волині та Полісся: рух опору тоталітарним і окупаційним... Минуле і сучасне Волині та Полісся: рух опору тоталітарним і окупаційним режимам на теренах Волинської області. Горохівщина в історії... |
КРИТИКА Шляхетська правосвідомість у дзеркалі обігу правничої літератури на Волині й Наддніпрянщині |
Подорож Т. Шевченка по Поділлі та Волині Ведуча: Т. Шевченко, його слова завжди поміж нас – від першого і до останнього рядка віщої книги «Кобзаря» |
ПАРАЛЕЛЬНИЙ СВІТ ДОСЛІДЖЕННЯ З ІСТОРІЇ УЯВЛЕНЬ ТА ІДЕЙ В УКРАЇНІ XVI-XVII СТ. Наталя ЯКОВЕНКО Шляхетська правосвідомість у дзеркалі обігу правничої літератури на Волині й Наддніпрянщині |
Златогорський Олексій, Панишко Сергій, Баюк Віктор Польовий археологічний... Волинський музей: історія і сучасність. Науковий збірник. Вип. IV. – Луцьк, 2009. – С |
Особливості виборчої кампанії 2012 на Волині Верховна Рада України ухвалила новий Закон України «Про вибори народних депутатів України» |
Розвиток освіти, літописання. Архітектура та образотворче мистецтво.... Мета: ознайомити учнів з культурною спадщиною Галицько-Волинської держави; вчити працювати з додатковими історичними джерелами, раціонально... |
Регламент Регламент Чемпіонату і розіграшу Кубка Волині серед аматорських... Правила гри – Звід положень та вимог, затверджених Міжнародною радою футбольних асоціацій, обов’язкових для виконання у змаганнях... |
Велика Історія України: Культура Поганської України Київщини і Волині називали просто лісовою стороною. Від ліса взяла свою назву й Деревська земля, теперішнє Полісся. Давні неперехідні... |
ХХ століття було ознаменоване страшними гоніннями на Православну... Православну Церкву, коли тисячі священнослужителів поклали своє життя за віру Христову. Життя багатьох з них нерозривно пов’язане... |