|
Скачати 131.05 Kb.
|
Особливості виборчої кампанії 2012 на Волині Вступ 17 листопада 2011 року Верховна Рада України ухвалила новий Закон України «Про вибори народних депутатів України» Фактично підготовка й обговорення проекту нового закону тривали цілий рік, відколи закінчилися місцеві вибори 2010 року. Саме на останніх було реанімовано й ще раз апробовано змішану (мажоритарно-пропорційну) виборчу систему та відповідні виборчі технології. Ми не будемо детально зупинятися на позитивах та негативах цього закону. Провідні українські експерти вже оцінили його. Варто лише зазначити, що представники як провладного табору (Партія регіонів), так і парламентської опозиції («Батьківщина)» та «Фронт змін») вбачають в ухваленні цього закону свою перемогу. Попри критику експертів та окремих політиків на адресу нового законодавчого акта, практично у багатьох не виникало сумнівів у тому, що він буде підписаний Президентом України. Методичні матеріали «Особливості виборчої кампанії 2012 на Волині» підготовлені працівниками сектору реєстрації нормативно-правових актів, правоосвітньої діяльності та систематизації законодавства. Вони допоможуть нашим виборцям правильно зорієнтуватися у правовому просторі з виборчого законодавства та можуть бути використані громадськими приймальнями під час звернень громадян. Як будемо обирати депутатів Відповідно до ухваленого закону, депутатів обиратимуть за змішаною системою: 225 – на основі пропорційної системи за закритими національними списками політичних партій; 225 – в одномандатних мажоритарних округах. Закон встановлює 5-відсотковий виборчий бар'єр для партій, які братимуть участь у розподілі мандатів депутатів за пропорційною складовою. Участь виборчих блоків у виборах не передбачено, проте в мажоритарних округах кандидати-самовисуванці мають право поборотися за депутатські мандати. Одним із найцікавіших аспектів цієї виборчої кампанії стане боротьба між кандидатами в одномандатних округах. Тому варто докладніше зупинитися саме на питанні утворення округів та визначення їхніх меж. Одномандатні округи Отже, відповідно до частин 2, 3 статті 18 Закону, одномандатні округи утворюють у межах Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва і Севастополя з приблизно рівною кількістю виборців у кожному округу. Орієнтовну середню кількість виборців в одномандатних округах визначає Центральна виборча комісія, з огляду на відомості Державного реєстру виборців. Відхилення кількості виборців в одномандатному окрузі не може перевищувати 12 відсотків орієнтовної середньої кількості виборців в одномандатних округах. Перелік одномандатних округів із зазначенням номерів, меж та центрів округів публікує Центральна виборча комісія не пізніш як за 175 днів до дня голосування (орієнтовно до 5 травня 2012 року) в загальнодержавних та регіональних друкованих засобах масової інформації. Водночас закон має і суттєвий недолік – він не закріпив принципів, якими має керуватися ЦВК під час утворення округів, окрім орієнтовної кількості виборців. На попередніх парламентських виборах за цією виборчою системою (1998, 2002 рр.) до таких принципів зараховували ще й суміжність територій, що входять до складу одного округу та неможливість поділу території адміністративно-територіальних одиниць (районів чи невеликих міст) між кількома округами. Це не стосувалося великих міст, у межах яких утворювали по кілька округів. Згідно з даними офіційного сайту розпорядника Державного реєстру виборців, на 30 листопада 2011 року в Україні було зареєстровано близько 37 мільйонів (точніше – 36 780 179) виборців, з них у Волинській області – 785 630 виборців. Відповідно в середньому округ має об’єднати 163 467 виборців. Якщо взяти до уваги допустиме 12-відсоткове відхилення, то максимальна кількість виборців в округу може становити 183 086 виборців, мінімальна – 143 848. З огляду на це, коливання кількості виборців в межах різних одномандатних округів (часто навіть сусідніх) може становити до 40 тисяч виборців. Зауважимо, що на Волині, найімовірніше, буде утворено п’ять мажоритарних одномандатних виборчих округів, хоча не виключено, що їх може бути і чотири. Скільки округів насправді утворить ЦВК і в якій конфігурації – стане відомо ближче до літа, але, маючи базові дані, якими ми оперували вище, та враховуючи середню кількість виборців в округу, в області має бути утворено п'ять одномандатних округів. На сьогодні, не порушуючи закону, утворити чотири округи в регіоні не можна, оскільки на кількох округах буде суттєво перевищено максимально допустиму кількість виборців. Визначивши кількість округів у регіоні, спробуємо розглянути їхню форму та межі. Для цього візьмемо до уваги межі виборчих округів, які існували в 1998-му та 2002 роках. Загалом кількість виборців в розрізі виборчих округів, які діяли на попередніх виборах, відповідає вимогам закону, а тому особливих підстав для перегляду меж немає. Проте ми наразі не знаємо, які ідеї (наміри) стосовно меж виборчих округів має Центральна виборча комісія. За кордоном вже давно розвивається цілий науковий напрямок, присвячений технологіям маніпулювання межами виборчих округів. Такі технології часто називають «джеррімендерінг». Суть полягає в тому, що більшість голосів для певної партії чи кандидата забезпечують не за рахунок впливу й популярності політиків, а за рахунок вигідної певній партії чи кандидатові нарізки округів. Так, особи, які мають вплив на ухвалення рішень щодо меж виборчих округів, можуть згрупувати потенційних виборців їхнього кандидата саме в таких межах округу, що забезпечить йому перевагу, а отже, і перемогу. За допомогою цієї технології можна розсіяти електорат опонентів по кількох сусідніх виборчих округах. Зважаючи на те, що чимало українських політиків співпрацюють зі знаними вітчизняними та зарубіжними політтехнологами, цю технологію, цілком імовірно, спробують використати й на майбутніх парламентських виборах в Україні. Спробуємо розглянути суто гіпотетичну ситуацію, яка може призвести до перенарізання меж практично всіх виборчих округів у межах Волинської області! Для прикладу візьмемо першого віце-спікера Верховної Ради України комуніста Адама Мартинюка. Відомо, що він збирається балотуватися в близькому йому 23-му виборчому округу з центром у Маневичах. Припустімо, йому відомі результати соціологічних опитувань, які показують, що в Ківерцівському районі, який входить до складу цього округу, він матиме мінімальну підтримку. Водночас у Маневицькому, Камінь-Каширському і надто в Любешівському районах його рейтинг є досить високим. Якщо Адама Івановича підтримає влада, а ЦВК зможе знайти відповідне обґрунтування, то замість Ківерцівського району до складу цього округу увійде, наприклад, Ратнівський (там менше виборців, ніж у Ківерцівському, однак позиції комуністів сильніші). Це дозволить максимально збільшити підтримку Мартинюка та створить йому певні переваги на виборах. Такі маніпуляції можуть бути вигідними й іншим кандидатам, переважно тим, які балотуватимуться і провадитимуть виборчу кампанію за підтримки влади. Опозиційним кандидатам практично: годі домогтися формування вигідних для них округів. Є, правда, й інший шлях – вдатися до маніпуляцій з кількістю виборців, втручаючись у роботу відділів ведення Державного реєстру виборців. Хочеться вірити, що до цього не дійде. Принаймні під час останніх виборчих кампаній, особливих проблем та маніпуляцій зі списками виборців не було, значною мірою – завдяки певній захищеності самого реєстру і компетентності та незалежності керівників цих органів. Немає сумнівів у тому, що Луцьк буде самостійним округом, оскільки приєднання до нього будь-якого сусіднього району неможливе: це призведе до значного перевищення максимально допустимої кількості виборців. Активність виборців Неабиякою інтригою наступної виборчої кампанії може стати питання активності виборців. Як відомо, саме явка виборців впливає на виборчу кампанію в округах та визначення остаточних результатів виборів. Протягом останніх чотирьох виборчих кампаній із виборів народних депутатів України на Волині спостерігається спад виборчої активності. Відповідно до даних Центральної виборчої комісії, впродовж дев’яти років (з 1998-го по 2007-й) активність волинян на парламентських виборах зменшилася на 12 %. На думку деяких експертів у жовтні 2012 року не варто очікувати вищої за 62% активності виборців у сільській місцевості та за 60% – у міській. І особливих підстав сподіватися на те, що активність виборців у 2012 році зросте, немає. Такі припущення експерти роблять з огляду на кілька чинників. Зокрема: в регіоні зафіксовано чітку тенденцію до спаду активності виборців протягом чотирьох останніх виборчих кампаній із виборів народних депутатів; велике розчарування виборців у політиці та політиках; відсутність можливості проголосувати «проти всіх». Проте соціологи, які проводять дослідження в регіоні, обіцяють на Волині значно вищу активність – на рівні 70-75%. Частково їхній оптимізм пояснює те, що виборці зможуть голосувати не лише за закриті партійні списки кандидатів, але й персонально за кандидатів, висунутих у мажоритарних округах. Інших логічних пояснень наразі немає. Зважаючи на дані Таблиці та прогнозовану активність виборців на рівні 60%, спробуємо порахувати, скільки виборців мають підтримати кандидата, щоб той гарантовано був обраний у мажоритарному округу: 50% + 1 голос. З огляду на попередні виборчі кампанії, варто відзначити, що ці цифри не є непідйомними. Переможці виборів 1998-го та 2002-го долали ці показники (С. Бондарчук та В. Бондар у 2002 р.) або були близькі до них (К. Ващук у 1998 р., С. Слабенко та І. Єремєєв у 2002 р., М. Мартиненко – на обох виборах). Окремі кандидати перемагали й за досить незначної підтримки (О. Свирида та С.Шевчук у 1998 р.). Але це їм вдавалось лише тому, що підтримка виборців була суттєво розпорошена між різними кандидатами. Які технології домінуватимуть на виборах 2012 року – максимальної мобілізації своїх виборців чи розпорошування голосів серед різних кандидатів – ми побачимо на фініші кампанії. Можна сміливо припускати, що обидві технології будуть використовувати. Також дуже ймовірно, що певні кандидати та партії оберуть стратегію максимального залучення виборців і таким чином намагатимуться здобути собі додаткові голоси (найімовірніше, таку стратегію візьмуть на озброєння опозиційні «Батьківщина» та «Фронт змін»). Технологію заниження активності виборців, мабуть, також використають. Так самовисуванцям може бути вигідною низька активність, тому їхня риторика зводитиметься до критики опозиційних партій та їхніх лідерів, яких раніше підтримували волиняни. Партійна підтримка як складова успіху кандидата Щоб оцінити орієнтовні шанси на перемогу потенційних кандидатів, треба зважити на низку чинників, що впливатимуть на результат у мажоритарних округах. Основні – це партійна підтримка кандидатів, особистий авторитет кандидата, належне фінансування кампанії, передвиборчі технології. Загалом вплив цих чинників на остаточний результат виборів приблизно однаковий. Водночас протягом останніх виборчих кампаній помітним є суттєве зростання впливу партійної належності кандидата. Відштовхуючись від результатів минулих президентських та місцевих виборів на Волині, можна спрогнозувати, що підтримка кандидата у мажоритарному округу партією «Батьківщина» гарантує йому не менш як 15-25% голосів виборців (залежно від округу), Партією регіонів – 7-10%, «Свободою» – 7-10%, «Фронтом змін» – 5-8%, «Нашою Україною» – 2-5%. Проте це не означає, що кандидати можуть не провадити виборчої кампанії і їм уже гарантовано такі показники. Злагоджена робота регіональної та місцевої влади на користь кандидата може додати йому ще близько 10% голосів. Решту до снаги здобути завдяки особистому авторитету та вмінню команди побудувати ефективну виборчу кампанію і захистити результати (організація спостереження, належна підготовка «своїх» членів виборчих комісій, кваліфікована й оперативна робота в судах). Цілком зрозуміло, що на Волині основна боротьба в округах точитиметься між умовно провладними та опозиційними кандидатами. Відомо, що прогнозування в Україні – справа невдячна, а надто у питанні виборів, оскільки і виборче законодавство, і настрої влади та окремих політиків дуже мінливі. Але можна впевнено сказати, що нас очікує гаряча політична осінь 2012-го. Боротьба буде на всіх фронтах: як стосовно форми та меж виборчих округів, так і за право мати підтримку влади чи статус «єдиного» кандидата від опозиції. Крім того, вже нині видно апробацію певних виборчих технологій, які з наближенням виборів, мов снігова лавина, обрушаться на виборців.
Підготовлено сектором реєстрації нормативно-правових актів, правоосвітньої діяльності та систематизації законодавства Головним управлінням юстиції у Волинській області |
ВИКОНАВЧИЙ КОМІТЕТ НІКОПОЛЬСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ Затвердити перелік рекламоносіїв для розміщення на них інформаційних плакатів та матеріалів передвиборної агітації в період виборчої... |
Завтра 20 жовтня о 12. 00 в прес-центрі «Альтернатива» (вул. М. Говорова,... Територіальної виборчої комісії та інших проявів нечесної виборчої кампанії з боку представників окремих політичних сил. Учасники... |
П роект „Фундації „Відкрите суспільство” та Інформаційного агентства УНІАН Верховна Рада України збільшила на 137 млн. 222 тис грн фінансування виборчої кампанії 3 |
Лесині стежини на Волині Волині, зокрема поезіями, що присвячені Лесі Українці; здійснити віртуальну екскурсію місцями, де бувала поетеса під час проживання... |
Практичні рекомендації по результатах передвиборчого дослідження ВНЗ, що проживають у гуртожитках (база додається у прикріпленому файлі з розширенням sav) розробити елементи (за визначеними нижче... |
Минуле і сучасне Волині та Полісся: рух опору тоталітарним і окупаційним... Минуле і сучасне Волині та Полісся: рух опору тоталітарним і окупаційним режимам на теренах Волинської області. Горохівщина в історії... |
Р І ШЕНН Я Україні», «Про вибори народних депутатів України», постановами Центральної Виборчої комісії від 26. 01. 2012 №18 та від 12. 04. 2012... |
ЗАЯВ А щодо зміни виборчої адреси виборця, який проживає на території України Відповідно до статті 20 Закону України "Про Державний реєстр виборців" прошу внести до виборчої адреси такі зміни |
Потенційні кандидати в мери обласних центрів об’єднуються в Асоціації... «Потенційні кандидати в мери обласних центрів об’єднуються напередодні виборів щоби уникнути застосування адміністративного ресурсу... |
Регламент Регламент Чемпіонату і розіграшу Кубка Волині серед аматорських... Правила гри – Звід положень та вимог, затверджених Міжнародною радою футбольних асоціацій, обов’язкових для виконання у змаганнях... |