|
Скачати 108.54 Kb.
|
Тема. Гори. Карпатські гори Мета: формувати уявлення про Карпати як своєрідну зону України, її розташування, клімат, ріки; формувати уявлення про розмаїття рослинного та тваринного світу та його збереження працею людей у Карпатах; дати поняття про Карпати як зону туризму і оздоровлення, розвивати в дітей мислення, мову, уяву, увагу, правильні уявлення про навколишній світ; забезпечити власну активність учнів, співробітництво, стимулювати пізнавальну активність учнів; розвивати вміння переробляти інформацію, вибирати головне; виховувати любов до природи України, її багатств, екологічну культуру та естетичне почуття. Обладнання: фізична карта України, картини природи Карпат, квітка з пелюстками, гілочки росту, мікрофон, контурні карти. Хід уроку І. Організаційний момент У нас урок природознавства. Подивіться, чи все у вас є необхідне для уроку. На парті повинен бути підручник, щоденник, контурна карта, олівці, різнокольорові кружечки. А зараз давайте налаштуємося на співпрацю. Складіть долоньки і потріть до тих пір , поки не відчуєте тепло. А тепер прикладіть свою долоньку до долоньки товариша. Поділіться своїм теплом. Я впевнена, що тепер ви готові працювати за нашим девізом: У нас немає ти. У нас немає я. Ми єдиний клас. Ми одна сім я . ІІ. Актуалізація знань А зараз пригадайте, яке було домашнє завдання? (Південний берег Карпат). Щоб перевірити ,як ви підготували домашнє завдання. я пропоную виконати невелике тестове завдання. (Учні виконують тести і виконують самоперевірку). Гілочка росту (природні зони). На уроках природознавства ми вивчаємо природні зони України. Давайте звернемося до нашої гілочки росту. На ній розквітає нова квітка тоді, коли ми пізнаємо щось нове. Сьогодні на нашій гілочці з’явиться ще одна квітка, але про це трохи згодом. А тепер повернемося до нашої квітки. Давайте пригадаємо, які природні зони ми вже вивчали. Погляньте на цю чарівну квітку. Вона підготувала для вас завдання. Записані вони на її пелюстках. Якщо ви виконаєте їх правильно, квітка розкриє нам свою серединку. 1.Гарно на весні, коли ліс ще не вдягнувся в листя, тут з’являються ранньоквітучі трав’янисті рослини: сон – трава, підсніжник, пролісок, медунка. Під охорону взято благородних оленів, козуль, річкових бобрів, зубрів. (Мішані лиси). 2.Широкі рівнинні простори цієї зони перетинають річки, яри, та балки. Літо тут жарке, часто бувають посухи. Зима холодна, малосніжна, іноді з сильними вітрами. Найкраще тут навесні, коли землі цієї зони стають схожими на різнобарвні. (Степ). 3. Зима тут коротка, волога і тепла. Сніг довго не затримується. Літо довге і сухе. На погоду впливають море і гори. (Південний берег Криму). 4.З незапам’ятних часів ці землі приваблювали людину неповторною красою своїх краєвидів, багатствами чорноземів, зеленими луками і дібровами. На родючих землях вирощують різноманітні зернові і технічні культури. (Лісостеп). Отже ,тема сьогоднішнього уроку «Гори. Карпатські гори».
Фізкультхвилинка Учені довели, що якщо декілька хвилин помасажувати «кінчики» вуха, то відбувається прилив крові до головного мозку і голівка починає краще працювати. Тож давайте зробимо такий масаж своїм вушкам, щоб краще працювали ваші голівки під час виконання різноманітних завдань. А щоб добре працювала ваша зорова пам'ять під час перегляду інформації, давайте виконаємо такі вправи для очей. 1. Оченята роблять вправи Вліво, вправо, вліво, вправо. Потім вгору, потім вниз Оченятами дивись.
Роздивлюся все охоче. Потім мружусь, наче киця, І заплющую очиці. 3. А тепер нове завдання – Оченятам тренування: Раз – дивлюся у далечінь, Два – в долонці відпочинь. Вивчення нового матеріалу «Гори Карпати – справжня перлина створена природою» Гори Карпати – велика гірська система в Центрально - Східній Європі. Розташована вона на території 8 держав : Чехії, Польщі, Словаччини, України, Угорщини, Сербії, Австрії та Румунії – і протяглися більш ніж на півтори тисячі кілометрів. У ній виділяють 3 основні складові - Західні, Південні та Східні Карпати (частина яких Українські Карпати). Найвищій горі Карпати належить масиви Тадри в Словачинні, а найвища гора нашої держави – Говерла (2061 м) . За однією з версій, назва «Карпати» в перекладі з албанської мови - «камінь». А тепер давайте звернемо увагу на карту. (Потрібно показати Україну по кордонах). - Що позначається на карті зеленим кольором? (зелений колір – низовини). - А що коричневим ? (височини і гори) .(Учитель показує Українські Карпати та Кримські гори). 2. Пояснення нового матеріалу. Уважно слухаємо , дивлячись на екран. 3.Презентація експедиції + слайди. Наприкінці минулого уроку клас був поділений на 4 дослідницькі експедиції, кожна з яких отримала певне завдання. І ось сьогодні наші експедиції готові представити результати своєї роботи. І експедиція досліджувала матеріал про Червону Книгу 1 експедиція Червона Книга – це перелік рідкісних тварин, рослин, грибів, які знаходяться під загрозою зникнення. До неї занесені такі рослини: 1.Білотка альпійська або едельвейс. Це багаторічна трав’яниста рослина, росте на вершинах гір, вважаться символом мужності і кохання у всіх гірських народів. 2. Дзвоники карпатські. Багаторічна трав’яниста рослина цвіте в червні, росте на вапнякових скелях, охороняється в Карпатському біосферному заповіднику. 3.Нарцис вузьколистий. Багаторічна трав’яниста рослина росте в болотистих місцевостях дубових лісів Українських Карпат. На Закарпатті з 13 місцезнаходжень залишилось 3. Долина нарцисів єдина у світі. 4.Серед птахів, занесених до Червоної Книги, глухар – це великий лісовий птах ,який проживаює в смереково-ялинцевих лісах Українських Карпат. Серед тварин, занесених до Червоної книги, – кіт лісовий. Зберігся лише в передгір’ях Карпат і в гірлі Дунаю. Рись . В одному з національно-природничих парків, що розташований в Карпатах, налічено 15 особин ,10 із них осіли з карпатською припискою. До Червоної Книги занесено один з представників риб. Це форель струмкова, Цікавим є те, що ця риба існувала під час Льодовикового періоду і водиться й зараз у чистих і холодних гірських струмках Карпат і Криму. Учитель читає легенду про «едельвейс» Рідкісна зникаюча рослина «зірка полонини», білотка альпійська або едельвейс (слайд) . Про нього послухаємо легенду (учень). Красуня Марічка один раз почула звуки трембіти. Це на полонині грав молодий чабан Олекса. Довго слухала дівчина чарівну гру, укрившись в хащі лісу. А коли трембіта замовкла, вийшла зі свого укриття. Побачивши лісову красуню, юнак знову заграв, та так, що гори затанцювали в чудовому танці. З тієї пори і ввійшло в їхнє серце кохання. Але одного разу не почула дівчина знайомих звуків трембіти. Не зустрів її на полонині коханий. Не знала вона, що вночі убили його вороги люті. Дує вітер, розносить над Карпатами дівочий голос: - Олекса! Милий! Де ти? Шукає тебе твоя кохана. Відгукнися … Через хащі продирається Марічка, у прірви заглядає й усе біжить, біжить по горах високим. І плаче гіркими сльозами. І де упаде сльоза Марічки, там і виросте білосніжна квітка, символ вірного кохання …». Експедиція 2 розповість нам про «Рекорди Карпат». (Хвилинка – цікавинка)
53 види прісноводних риб; 12 видів плазунів; 180 видів гніздових птахів; 74 види ссавців.
Експедиція 3 повідомить нам про Карпати як здравницю України та «Мінеральні води» У Моршині є різні типи джерел. З лікувальною метою санаторії використовують воду з джерел №1 і №6, тому що вона надзвичайно насичена мінеральними солями , цю воду ще називають ропою. До речі, ропа не зберігається довго і тому набрати її з собою спроби марні. Саме тому немає промислового розливу лікувальної води. А ось вода джерела №4 (або під «Матінкою Божою») Моршинського родовища є столовою мінеральною водою, яка без жодних обмежень підходить для щоденного вживання. Саме з Моршинського родовища розливається вода «Моршинська». Мінеральна вода «Поляна квасова» добувається із свердловин Ново-Полянського родовища, які пробурені в урочищі Квасок. Місцевість поза межами населених пунктів в улоговині між живописними горами дістала назву завдяки джерелу цілющого і дуже смачного природного дару, за який її називають не мінеральною водою, а квасом. Назва небезпідставна, бо вона містить природною вугільну кислоту. Мінеральна вода «Трускавецька» - природна мінеральна столова вода, оригінальна за своїм хімічним складом. Вона була сформована в унікальних геохімічних умовах – у шарах землі, насичених залишками нафтового та озокеритового родовищ. Окрім того, що вона має небезпечні переваги – кришталеву чистоту, свіжість, приємний смак, важливим є і те, що «Трускавецька» не лікувальна, а придатна для щоденного вживання. Свалява-вода є однією з найбільш шанованих і улюблених вод серед жителів Карпатського регіону ще з ХV ст.. Природне джерело цієї води дуже насичене мінеральними солями, звідси і пішла назва «Свалява» від слова «сіль». Експедиція 4 Розповість нам про найвищу цінність Карпат – працю людей. Серед усіх видів декоративно-ужиткового мистецтва - різьба по дереву. Художня обробка дерева – це чисельні вироби з нього за різноманітними формами, технічними засобами виконання й декорування. З предметів хатнього вжитку на Гуцульщині прикрашувалися різьбою скрині, ліжка, мисники, полиці, посуд, вироби господарського вжитку, архітектурні частини та предмети. Вишивка – найпоширеніше і найулюбленіше заняття українських жінок карпатського регіону. Вишивали в кожному селі, у кожній хаті, у кожній родині. Плетені вироби з лози – один з найстародавніших промислів на Україні. Вироби використовували для збереження, транспортування та перенесення продуктів, для виготовлення огорож, господарських приміщень. Традиційне плетення охоплює широку сферу предметів від елементів будівництва, меблів до дрібних виробів та іграшок. Кераміка. На Прикарпатті здавна існувало кілька центрів керамічного виробництва. Розвитку цього виду народного мистецтва сприяла насамперед наявність багатих покладів пластичних гончарних глин, а також потреб у виготовленні посуду для щоденного вжитку. Килимарство – традиційна, найбільш важлива галузь народного ткацтва. З найдавніших часів килими служили людині для утеплення і прикрашення житла, виконували обрядові та естетичні функції. Отже, ви уважно слухали, дивилися, а тепер давайте відпочинемо. Фізкульхвилинка – тренінг.
Нині вчених хвилює доля природи Українських Карпат. А давайте задумаємося разом :«Чи варто дозволяти людині відпочивати в Карпатах ?» Я хочу, щоб свою позицію ви показали мені у вигляді кольору. У вас на партах є кружечки зеленого, червоного і жовтого кольорів. Якщо ви вважаєте, що варто дозволяти людям відпочивати у Карпатах, тобто займаєте позицію «За», підніміть, будь ласка, «зелений» кружечок. Хто вважає, що не варто відпочивати людині у Карпатах, тобто зайняв позицію «Проти» - підніміть «червоний» кружечок. А ті ,хто ще не визначився з відповіддю на дане запитання , то підніміть «жовтий» кружечок. Я бачу більшість зелених кружечків «За» , кілька червоних «Проти» і зовсім мало жовтих кружечків. . Я хочу зараз надати слово дітям, що обрали позицію «За» (2 учні). А тепер уважно послухаємо тих дітей, які вважають, що не можна відпочивати в Карпатах (хто підняв червоний колір – 2 учні). А зараз послухаємо тих , хто зайняв позицію «Не знаю» (2 учні). Опустіть кружечки на хвилинку, задумайтесь, можливо, у когось із вас змінилася думка з даного питання. А тепер прошу ще раз підняти кружечки. Я бачу, що ви визначились з своєї думкою і трохи більше стало зелених кружечків. Я почула ваші думки, а моя думка така: людям обов’язково треба відпочивати серед такої неземної Карпатської краси, але при цьому пам’ятати, що не можна наносити шкоди природі. До речі, зараз у нас в гімназії формується група дітей, які в березні їдуть відпочивати в Карпати. З дозволу батьків та за бажанням ви можете звернутися до Яковлєвої Лариси Миколаївни, учителя англійської мови. ІV.Закріплення вивченого матеріалу - А зараз ви виконаєте самостійну роботу. На своїх контурних картах нанесете простим олівчиком Українські Карпати. - Наступне наше завдання буде робота в парах та групах. Це буде рекламне агентство,до якого з проханням звернулася туристична фірма. Вам потрібно виготовити рекламний плакат, переглянувши який будь яка людина поїде відпочивати не на Маямі, а в Карпати. І ряд. У вас є набір картинок і на плакаті запис. Перші два рядки рекламного слогана. Я знаю, що ви в мене діти творчі, пригадайте, що таке рима, і складіть ще 2 рядочки рекламного слогана та запишіть їх. «Завітайте у Карпати ,малі діти, мами й тата». «Всі закохаєтеся тут в наш Синевір, а чи Прут». ІІ ряд. Рекламне агентство, до якого звернулися продавці сувенірів. Виготовити рекламу. щоб кожен турист, повертаючись з Карпат, придбав сувенір. Ви також маєте набір і 2 рядки. Також пригадайте, що таке рима, і складіть наступні 2 рядки. « У дорогу вирушай, сувенір у нас придбай». «Через рік на нього глянь, знов туристом нашим стань». ІІІ ряд. Заходячи до супермаркету, ми бачимо багато назв мінеральної води. На кожну парту я даю вам бутилу з мінеральною водою і стрічечки. На стрічечці вам потрібно записати короткий заклик, щоб покупець зупинився саме біля вашої води та купив би її. (4 заклики) 1. «Моршинська» – вода ще та, лікувальна не проста. 2. Якщо хочеш здоров’я мати, треба «Поляни квасової» придбати 3. Щоб хворобам дати бій, «Трускавецьку», друже , пий. 4. Мінералами багата - «Свалява -вода» у кожну хату. V. Підсумок уроку Давайте підведемо підсумок нашого уроку. Ми гарно попрацювали, дізналися багато інформації, а зараз я буду кореспондентом і візьму у вас інтерв’ю.
Оцінювання Експедиція: за творчу роботу 12 Робота в групах : 11/10. Усі отримують оцінки за самостійну роботу на контурній карті та за тести. VІ. Домашнє завдання
|
Випуск 2 Наприклад, Біле, Чорне, Червоне, Жовте моря, Біле озеро та ін. Гренландія – “зелена країна”, гори Шварцвальд – “ Чорний ліс”, гори... |
Проект для учнів 4 класу «Карпатські гори» Дидактична характеристика проекту ... |
В. Л. Белиловский Частина І. Світ без людей або «В ритмі дощу» В гори ходять або першій і останній раз, зрозумівши, що це не твоє, або все життя. Одного разу сходивши в гори, можна влюбитись в... |
Природні умови та природні ресурси. Природні умови європейських країн... Піренеї, Альпи, Апенніни, Балкани, Карпати. Давніми зруйнованими горами є Скандинавські, Уральські гори та Центральноєвропейський... |
ВЕЛЬМОЖНИМ ЇХНІМ МИЛОСТЯМ ПАНАМ АРЦИБІСКУПУ МИХАЙЛУ І БІСКУПАМ ПОТІЮ,... ЕЛЬМОЖНИМ ЇХНІМ МИЛОСТЯМ ПАНАМ АРЦИБІСКУПУ МИХАЙЛУ І БІСКУПАМ ПОТІЮ, КИРИЛУ, ЛЕОНТІЮ, ДИОНИСІЮ ТА ГРИГОРКУ* ІОАНН, ЧЕРНЕЦЬ З ВИШНІ,... |
Прощавайте, сині гори, білії сніги Зіставлення двох предметів або явищ із метою пояснити один з них за допомогою іншого |
Кримські гори. 8 клас Мета Унаочнення: Фізична карта України, географічні атласи, DVD фільм “Крим рапсодія природи”, комп’терна презентація |
ТЕМА. Край, де я хотів би побувати. «Краще гір лише гори» Формувати естетичні почуття, активізувати творчу ініціативу; виховувати охайність в роботі з фарбами |
10 клас І рівень Рухаючись з гори, автомобіль за 20 с пройшов шлях 340 м і розвинув швидкість 19 м/с. Знайдіть початкову швидкість автомобіля |
8 КЛАС Неосяжна наша планета. На ній розкинулись моря і океани, рівнини і гори, блакитні плеса озер та стрічки річок, буйно зелені гаї та... |