Основні напрями виховання


Скачати 101.73 Kb.
Назва Основні напрями виховання
Дата 09.04.2013
Розмір 101.73 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Спорт > Документи


Основні напрями виховання



Фізичне виховання

Компонентом усебічного гармонійного розвитку особи­стості є фізичне виховання.

Фізичне виховання система соціально-педагогічних заходів, спрямованих на зміцнення здоров'я та загартування організму, гармонійний розвиток форм, функцій і фізичних можливостей лю­дини, формування життєво важливих рухових навичок та вмінь.

Теорія і практика фізичного виховання спираються на дані фізіології. Фізіологічна наука озброює теорію і мето­дику фізичного виховання закономірностями розвитку ор­ганізму людини, правильного врахування впливу різнома­нітних чинників на його функціональну діяльність. На ос­нові її даних розробляють науково обґрунтовану систему фізичних вправ, спрямованих на розвиток рухових дій і формування фізичних якостей організму.

Виховання підростаючого покоління фізично здоро­вим — важливе завдання сім'ї та школи. На жаль, нині практично здоровими є лише 27% дітей дошкільного ві­ку, лише 65% дітей і 60% підлітків фізично гармонійно розвинені. У м. Києві, наприклад, половина учнів старших класів за станом здоров'я мають обмеження щодо вибору професії, а серед випускників шкіл не менше половини не придатні або частково придатні до військової служби.

На думку професора О. Вишневського, потрібна доко­рінна перебудова організації фізичного виховання школя­рів. По-перше, слід кардинально змінити власні погляди на фізкультуру, на фізичний стан, красу людського тіла, не сприймати їх як щось другорядне. Учитель власним прикладом повинен демонструвати важливість фізкульту­ри, здорового способу життя. По-друге, конче необхідно розвантажити навчальні плани і програми, значно скоро­тивши інформативне навчання з таким розрахунком, щоб загальна кількість навчальних предметів становила 7—10 у початкових класах і 10—12 — у старших, як це харак­терно для європейських шкіл. Робочий тиждень у такому разі не перевищуватиме 24—ЗО год., включаючи виконан­ня домашніх завдань. Таким чином можна збільшити пи­тому вагу уроків фізичної культури. По-третє, слід відмо­витися від традиційних форм і режиму діяльності на уро­ці, коли діти увесь час сидять майже нерухомо, а вчитель «навіює» їм знання. Тут немає інтенсивної праці дитини, проте є дуже шкідливе для здоров'я сидіння за партою без руху. По-четверте, потрібен повний перегляд концепцій і методики фізкультурної роботи в школі. Вона повинна стати формою активного відпочинку і має працювати на здоров'я, виховання і задоволення фізіологічних потреб дитиниI. Важко не погодитись з цими думками.

Зміст фізичного виховання школярів визначається нав­чальною програмою з предмета та програмами секцій і гуртків. Програмою передбачено: а) засвоєння теоретич­них відомостей (знання із загальної гігієни та гігієни фі­зичних вправ, відомості, необхідні для самостійних занять фізичними вправами). Теоретичний матеріал повідомля­ють на вступних заняттях і в системі навчально-трену- вальної роботи на уроці у зв'язку з виконуваними вправа­ми; б) гімнастичні вправи, що сприяють загальному фізич­ному розвиткові учнів (шикування і перешикування, стройові вправи, вправи, спрямовані на загальний розви­ток дитини, на формування правильної постави, акроба­тичні вправи, танцювальні вправи, лазіння і перелізання, вправи з рівноваги, вправи в висах і упорах, опорні стриб­ки); в) легка атлетика (різні види бігу, стрибки в довжи­ну і висоту, метання на відстань); г) рухливі ігри, розра­ховані на розвиток в учнів кмітливості, спритності, швид­кості дій, виховання колективізму і дисциплінованості; ґ) спортивні ігри (баскетбол, волейбол, ручний м'яч, фут­бол); д) лижна підготовка (оволодіння основними прийо­мами техніки пересування на лижах, розвиток рухових якостей); е) кросова і ковзанярська підготовка; є) плаван­ня (кролем на грудях і на спині, брасом, а також пірнан­ня і прийоми рятування тих, хто тоне).

Складність реалізації програми в тому, що на одному уроці доводиться опановувати елементи кількох розділів. Це утруднює планування навчального матеріалу на се­местр і на кожний урок.

Зміст фізичного виховання на всі роки навчання учнів у школі підібрано з таким розрахунком, щоб забезпечити:

1) зміцнення здоров'я і загартування організму шко­лярів, сприяння їх фізичному розвитку та підвищенню працездатності. Становлення і розвиток основних функ­цій організму, що відбувається в шкільні роки, потребує використання всіх чинників, які позитивно впливають на цей процес. Піклування про здоров'я школярів — голов­не завдання кожного вчителя на кожному навчальному занятті;

  1. формування та вдосконалення рухових навичок і вмінь та повідомлення пов'язаних з ними знань. Мета фі­зичного виховання — формування життєво важливих на­вичок і вмінь у природних видах рухів: бігу, стрибках, хо­діння на лижах, плаванні. Для цього потрібні знання про способи і правила виконання рухових дій, які учні здобу­вають під час пояснень і демонстрування;

  2. розвиток основних рухових якостей. Для виконан­ня багатьох дій людині необхідні певні якості, зокрема си­ла — здатність долати зовнішній опір або протидіяти йо­му за рахунок мускульних зусиль; швидкість — здатність виконувати рухи за мінімальний період часу; витрива­лість — здатність виконувати певну роботу тривалий час; гнучкість — здатність виконувати рухи з великою амплі­тудою; спритність — здатність швидко засвоювати нові рухи й успішно діяти в умовах, що змінюються. Ці рухо­ві якості розвиваються й виявляються в тісному взаємо­зв'язку;

  3. формування звички та стійкого інтересу до систе­матичних занять фізичними вправами. Позитивний вплив фізичних вправ можливий лише за умови їх сис­тематичного виконання, що переростає у звичку і потре­бу. Для виховання такої потреби, необхідно пробудити в дитини інтерес до вправ, підбирати цікаві вправи, вчас­но заохотити учня до їх виконання. Змістовне дозвілля сприяє активному відпочинку і духовному вдосконален­ню школярів.

Важливим у формуванні звички до занять фізичними вправами є правильний режим дня і тижня, здорове хар­чування, достатній за часом сон. Неприпустиме вживан­ня алкоголю, нікотину, наркотиків;

  1. виховання гігієнічних навичок, повідомлення знань про фізичні вправи та загартування. Гігієнічну освіту учні здобувають під час вивчення різних предметів, зокрема біології. Вони дізнаються про режим дня, гігієну харчу­вання, сну та ін. У процесі занять фізичними вправами за­своюють правила їх застосування, дізнаються про вплив вправ на організм, про гігієнічні вимоги до загартування. Водночас учні оволодівають прийомами самоконтролю за своєю працездатністю, втомлюваністю, пульсом, загаль­ним самопочуттям.

У фізичному вихованні використовують фізичні впра­ви, природні та гігієнічні чинники.

Фізичні вправи. Під ними розуміють рухові дії, спеці­ально організовані й свідомо виконувані відповідно до за­кономірностей і завдань фізичного виховання. До фізич­них вправ належать гімнастика, ігри, туризм, спорт.

Гімнастика. Спеціальний вид фізичного вдосконален­ня, що охоплює найрізноманітніші вправи: стройові та по­рядкові (навчання раціональних способів шикувань, пере- шикувань та пересувань з метою виховання навичок ко­лективних дій); загальнорозвиваючі (передбачають розви­ток як окремих частин тіла, так і всього організму); вільні вправи (удосконалення координації рухів, вироблення чут­тя ритму, краси рухів); прикладні як засіб всебічного роз­витку особистості (біг, стрибки, метання та ін.); гімнастич­ні — вправи на різних спеціальних снарядах (акробатич­ні, що розвивають силу, спритність, уміння орієнтувати­ся в просторі; вправи художньої гімнастики як засіб фізичного та естетичного виховання).

Ігри. Задовольняючи природний потяг дітей і підлітків до рухової активності, ігри збуджують колективні пережи­вання, дають радість від спільних зусиль, сприяють зміц­ненню товариськості й дружби. У початкових класах про­водять переважно рухливі ігри, в середніх і старших — спортивні.

Туризм. Охоплює прогулянки, екскурсії, походи і ман­дрівки, які організовують для ознайомлення учнів з рід­ним краєм, природою, історичними та культурними па­м'ятками. У таких заходах учні фізично загартовуються, вчаться бути витривалішими, набувають прикладних на­вичок орієнтування і руху в ускладненій обстановці, дос­віду колективного життя і діяльності, на практиці засвою­ють норми відповідального ставлення до природи.

Спорт. На відміну від фізичної культури, спорт зав­жди пов'язаний з досягненням максимальних результатів в окремих видах фізичних вправ. Для виявлення спортив- но-технічних результатів проводять змагання. В гострій спортивній боротьбі учні долають значні фізичні та нервові навантаження, виявляють і розвивають рухові й мораль­но-вольові якості.

Природні чинники. Серед засобів фізичного виховання важлива роль належить природним чинникам (сонце, по­вітря, вода). Діючи спільно з фізичними вправами, вони посилюють їх оздоровчий вплив на учнів.

Гігієнічні чинники. Охоплюють гігієнічне забезпечен­ня фізкультурних занять, раціональний режим навчаль­ної праці, відпочинку, харчування, сну та ін. Для резуль­тативних занять фізкультурою певним гігієнічним вимо­гам мають відповідати спортивні зали, рекреаційні при­міщення, спортивне та інше обладнання. Гігієнічними нормами регламентований і режим дня школяра, який диференціюється залежно від стану здоров'я, рівня пра­цездатності, конкретних умов життя та індивідуальних особливостей учнів. Проте загальними і єдиними для всіх учнів мають бути ранкова гімнастика, туалет, навчальні заняття в школі, обід, післяобідній відпочинок, виконан­ня домашніх завдань, перебування на свіжому повітрі, спорт, заняття за інтересами, вечеря, вечірня прогулян­ка, підготовка до сну.

На заняттях фізичною культурою застосовують такі способи виконання вправ: фронтальний — одночасне ви­конання вправ усіма учнями. Його використовують під час навчання шикувань і перешикувань, загальнорозвиваль- них вправ без предметів і з предметами, ходьби, бігу, тан­цювальних вправ, пересувань на лижах та ін.); потоко­вий — учні виконують вправу один за одним по черзі, тоб­то потоком. Потоків може бути кілька. Цей спосіб вико­ристовують при виконанні стрибків у довжину, висоту, вправ з рівноваги, акробатичних, лазіння, спусків і підйо­мів на лижах; змінний — учнів ділять на зміни, які по черзі виконують вправи. Використовують при виконанні лазіння, метань на відстань, акробатичних вправ, бігу на швидкість; груповий — передбачає поділ учнів на класи, групи, кожна з яких виконує окрему вправу. Через визна­чений час групи міняються місцями з таким розрахун­ком,щоб кожна з них виконала всі вправи; індивідуаль­ний — застосовують при виконанні учнями вправ на оцін­ку; коловий — невеликі групи учнів виконують певну кількість різних вправ, послідовно переходячи по колу від одного спеціально підготовленого місця для виконання певної вправи до іншого. Коловим способом виконують вправи, які учні вже добре засвоїли.

Фізичному розвиткові школярів сприяють різноманітні форми позаурочної фізкультурно-спортивної діяльності. Найпоширеніші з них:

  • гімнастика перед уроками, мета якої — організація учнів на початку навчального дня, запобігання викрив­ленню постави, підвищення працездатності учнів упро­довж дня, загартування організму. Для її проведення по­трібне місце. Слід також прагнути, щоб гімнастику робили всі учні;

  • фізкультурні хвилинки і паузи для зняття втоми. Для виконання вправ учні виходять із-за парт, ослаблю­ють комірці та ремінці. Вправи проводять в 1—8 класах на кожному уроці після 20—30-хвилинної роботи протя­гом 2,5—3 хв. Діти виконують 3—4 вправи з 6—8-разовим повторенням. Фізкультурні паузи практикують також у групах подовженого дня і вдома з учнями середніх і стар­ших класів протягом 10—15 хв. кожні 50—60 хв. нав­чальної праці. На таких «хвилинках» доцільно опрацьо­вувати домашні завдання з фізичної культури;

  • позаурочні заняття (гуртки та секції), завдання яких — створення умов для прищеплення учням звички до систематичних занять, сприяння запровадженню фі­зичної культури в побут. На позаурочних заняттях закрі­плюються й удосконалюються здобуті на уроках знання, практичні вміння та навички. Характерною рисою позау­рочних форм занять є їх добровільність;

  • година здоров'я, яку в багатьох школах проводять щодня після 2-го або 3-го уроку і яка триває 45 хв. Час для неї вивільняють за рахунок великої перерви та скоро­чення всіх уроків на 5 хв. Вправи виконують переважно на свіжому повітрі (учні займаються в спортивній формі). Вчителі можуть виконувати вправи разом з учнями або ок­ремою групою;

  • масові змагання, спортивні свята передбачають чіт­ку організацію, дотримання певних ритуалів. Усе це забез­печує комплексне розв'язання завдань виховання школя­рів: фізичного, морального, естетичного та ін.

У сучасної молоді набули популярності різні системи единоборств, як українські, коріння яких сягає козацької доби, так і східні. Вони сприяють загартуванню юнаків, виховують спритність, витривалість.

Щоб привернути увагу до проблем фізичного вихован­ня, в Україні розроблено комплексну програму «Фізичне виховання — здоров'я нації», в якій визначено пріоритет­ні напрями державної політики на 1999—2005 роки. Згід­но з нею, фізичне виховання в навчально-виховній сфері як складова частина загальної системи освіти має закла­сти підвалини забезпечення та розвитку фізичного і мо­рального здоров'я, комплексного підходу до формування розумової та психологічної підготовки до активного життя й професійної діяльності на принципах індивідуального підходу, пріоритету оздоровчої спрямованості, широкого використання різноманітних засобів і форм фізичного вдо­сконалення безперервності цього процесу.

Народна педагогіка про зміст виховання:

Праця — душа всього життя.

Розум — найбільше багатство.

Мораль чиста — краще всякого намиста.

За рідний край — хоч помирай.

Як будеш рідної землі триматися, то будеш від неї си­ли набиратися.

Нема щастя без здоров'я.

Хата хоч і бідненька, але чиста й чепурненька, тому й гарна та веселенька.

У здоровому тілі — здоровий дух.

Сила без голови шаліє, а розум без сили мліє.

Щоб працювати, треба силу мати.

Від здорового коріння — здорове пагіння.

Коли немає сили, то й світ не милий.

Здоровому — все здорово.

Як дитина бігає і грається, то її здоров'я усміхається.

I


Схожі:

Пріоритетні напрями розвитку позашкільної освіти та професійного самовизначення школярів
«Основні орієнтири виховання учнів 1 – 12 класів загальноосвітніх навчальних закладів України»[1], в основу якої покладено науково...
Національно патріотичне виховання у сучасній школі
Становлення української державності, побудова громадянського суспільства, інтеграція України у світове та європейське співтовариство...
ІНФОРМАЦІЯ про виконання рішення районної ради від 06. 06. 2013 №384-ХV/13...
ХV/13 Про Програму соціально-економічного та культурного розвитку Коломийського району на 2013 рік і основні напрями розвитку
Концепція громадянського виховання
Президія Академії педагогічних наук постановила схвалити основні положення концепції громадянського виховання і запропонувати її...
Національно-патріотичне виховання в контексті Програми «Основні орієнтири...
До суспільства і держави, інших людей, праці, природи, мистецтва, самої себе. Виховання здійснюють для ідентифікації вихованця із...
ЗАТВЕРДЖЕНО ПОГОДЖЕНО
Основні напрями та заходи реалізації Програми розвитку малого та середнього підприємництва у Чуднівському районі на 2013- 2014 роки...
Питання до іспиту з курсу «Історія зарубіжної літератури ХІХ ст.»
Західноєвропейська література XIX ст.: періодизація, основні художні напрями і тенденції розвитку
Реферат на тему: Михайло Галущинський
...
Класний керівник ОСНОВНІ ЗАВДАННЯ ТА ПРІОРИТЕТНІ НАПРЯМИ РОБОТИ КЛАСНОГО КЕРІВНИКА
У забезпечення узгодженості роботи учнівського, вчительського, батьківського колективів
ЗАХОДИ
Заходів, що окреслює напрями і шляхи розвитку національно-патріотичного виховання в освітньому просторі України. Вони розташовані...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка