План-конспект уроку з Охорони праці.
Тема: Як правильно діяти під час дорожньо-транспортної пригоди.
Мета: засвоєння учнями знань про правильне поводження під час дорожньо-транспортної пригоди..
Тип уроку: Комбінований.
Методичне забезпечення: плакати; підручник «Основи охорони праці» Л. Е. Винокурова, М. В. Васильчук, М. В. Гаман; відеоматеріали.
Структура уроку:
І. Організаційна частина. 2хв
ІІ. Повідомлення теми,мети,завдань уроку. 2хв
ІІІ. Актуалізація опорних знань. 6хв
ІV. Пояснення нового матеріалу . 20хв
V. Закріплення нового матеріалу. 8хв
VІ. Підведення підсумків уроку. Виставлення оцінок.Повідомлення домашнього завдання. 2хв
І. Організаційна частина
« - Доброго дня». « - Зараз перевіримо вашу присутність.»
ІІ. Повідомлення теми,мети,завдань уроку.
Темою сьогоднішнього уроку є: Як правильно діяти під час дорожньо-транспортної пригоди .
Мета: засвоєння учнями знань про необережне поводження з вогнем у побуті, порушення пожежних норм і правил у технологічних виробництвах,ознайомити учнів з пожежною безпекою
ІІІ. Актуалізація опорних знань:
Які ознаки техногенної катастрофи?
2. Охарактеризуйте техногенні катастрофи та вкажіть їх причини.
3. Від чого залежать наслідки техногенних катастроф?
4. Що Вам відомо про Чорнобильську катастрофу?
5. Який стан атомної енергетики в Україні?
У минулому році тільки на території нашої країни було зареєстровано більше 100 000 дорожньо-транспортних пригод. Щодня, сідаючи за кермо свого автомобіля, мільйони водіїв ризикують стати непрямими, або, що ще гірше, безпосередніми, учасниками аварій.
На жаль, кількість скоєних ДТП збільшується пропорційно зростанню числа автомобілів, яких стає все більше. А між тим, якість доріг (так само як і їх кількість), м'яко кажучи, не радує.
Тут, як не можна до речі, доводиться розхожий афоризм про те, що аварія - є прямий наслідок їзди по вчорашніх дорогах на завтрашніх автомобілях з післязавтрашній швидкістю.
Введення обов'язкового страхування автоцивільної відповідальності (ОСАЦВ) був покликаний полегшити ситуацію, що склалася на дорогах. В ідеалі поліс ОСАЦВ являє собою «наперед сплачену» провину автовласника, який скоїв ДТП.
Потерпілій стороні достатньо лише надати всі необхідні документи, у тому числі і звіт про проведену автоекспертізе (якщо вона проводилась за власною ініціативою), який зіграє далеко не останню роль у визначенні суми страхової виплати. Для «підстрахування» винуватців аварій було введено добровільне страхування - АвтоКАСКО, яке дозволяє також застрахувати свій автомобіль від можливої шкоди (і інших численних ризиків). Проте все так гладко буває тільки на папері. На ділі ж багато автовласників випробували на собі існуючі недоліки і недоробки як ОСАЦВ, так і КАСКО. За прикладом далеко ходити не треба: ні для кого не секрет, що відшкодування збитку за договором ОСЦПВ обмежено: «... У частині відшкодування шкоди, заподіяної майну потерпілого (третього) особи - 25 500 грн.». Що ж робити в такому разі власникам дорогих іномарок, число яких у багатьох містах перевищує кількість транспортних засобів радянського автопрому? Для того щоб не залишитися біля розбитого корита, рекомендується діяти спокійно й грамотно. Адже від поведінки водія, який став учасником ДТП, залежить якщо не все, то дуже багато чого.
Ставши учасником дорожньо-транспортної пригоди, не варто йти наперекір вимогам, що пред'являються в даному випадку не тільки органами ДАІ, але і страховою компанією. Звичайно, співробітники останньої постараються максимально скоротити витрати на відновлення постраждалого автомобіля (особливо в тому випадку, коли потерпілий сліпо довіриться дій страховиків, які проводять автоекспертізу). Але, тим не менше, для підтвердження власної правоти рекомендується дотримати всі необхідні формальності. Розглянемо два можливих варіанти ДТП.
Дорожньо-транспортна пригода без обтяжливих наслідків, що припускає відсутність людських жертв і постраждалих взагалі. Для проведення незалежної автоекспертізи необхідний набір наступних документів: первинна довідка про ДТП та протокол про адміністративне правопорушення, складений на місці аварії інспектором ДАІ. Не рідкісні випадки, коли автовласник, перебуваючи під гнітом стресовій ситуації, підписує абсолютно чистий аркуш, в який потім вносяться «бажані», а не дійсні запису. Тому в інтересах автовласника - постаратися зберегти тверезість розуму, незважаючи на всю складність ситуації. Копія протоколу вручається під розписку особі, що вчинила дорожньо-транспортна пригода згідно зі ст. 254 Кодексу України про адміністративні правопорушення. До протоколу необхідно докласти схему ДТП, яка також складається інспектором з використанням вимірювальних приладів, за участю очевидців аварії та постраждалих в ній. Для проведення автоекспертізи одним з важливих буде додаток, що описує механічні пошкодження транспортного засобу.
У разі ДТП, що вчинено особою, яка знаходилась в стані алкогольного або наркотичного сп’яніння, або спричинило за собою людські жертви і травми різного ступеня тяжкості, а також збиток в особливо великому розмірі, до всіх перелічених вище документів додаються акт медичного огляду водія. Нагадуємо, що процедура визначення осудності проводиться за обов'язкової присутності двох незалежних свідків, і фіксується на бланку суворої звітності. До того ж, всі документи, оформлення яких відбувається на місці ДТП (за винятком тих, що фіксують свідчення свідків), складаються та заповнюються строго в присутності водія. Жодна графа не повинна залишатися незаповненою.
Постраждалі в ДТП можуть справедливо вимагати з винуватця аварії надати інформацію про страхову компанію (назва, адреса, телефони), а також уточнити номер його страхового поліса. У будь-якому випадку, варто ознайомити співробітників страхової компанії з пред'являти претензії, що стосуються відшкодування збитку. У ситуації, коли автовласник буде потерпілим у ДТП, йому також слід повідомити страхову компанію винуватця про аварію.
Перша допомога при ДТП (дорожньо-транспортних пригодах).
Надаючи першу допомогу, необхідно діяти за правилами:
Негайно визначити характер і джерело травми.
Найбільш часті травми у випадку ДТП ─ поєднання пошкоджень черепа, нижніх кінцівок і грудної клітки.
Витягти потерпілого з автомобіля або винести з кювету, оглянути його, звільнити від одягу, розстебнувши, розірвавши і розрізавши її.
При цьому треба володіти навичками вилучення постраждалого з автомобіля, щоб невмілими діями не заподіяти шкоду.
Надати першу допомогу відповідно до виявлених травмами.
Перенести потерпілого в безпечне місце, укрити від холоду, спеки чи дощу.
Викликати лікаря («Швидку допомогу»).
Організувати транспортування потерпілого в лікувальну установу (якщо в цьому є необхідність).
Врахуйте, що в ряді випадків будь-яка транспортування потерпілого протипоказана (зупинка дихання і серцевої діяльності, сильна кровотеча, множинні травми), так як може бути небезпечною для життя.
Визначення обсягу завдань для рятувальника.
На першому місці стоять загрозливі для життя стани:
артеріальна кровотеча;
порушення дихання;
зупинка серцевої діяльності.
Все інше (опіки, біль в області серця і т.д.) – потім.
Рятувальник повинен за 5-10 секунд визначити, які з трьох найважливіших станів є і діяти по порядку, починаючи з більш важливих і закінчуючи менш важливими заходами.
Зупинка зовнішнього кровотечі.
Тобто, якщо є «відкритий кран» – артерія, з якої продовжується кровотеча, то його треба закрити, інакше всі інші заходи можуть не врятувати життя потерпілого. Головне при досягненні цієї мети – оперативність, тобто здатність знайти, дістати і накласти джгут за мінімальний час. Це ж не тільки час до зупинки кровотечі (визначає обсяг крововтрати), але і час до початку відновлення дихання і кровообігу, якщо в цьому є необхідність. Порушення функцій мозку оборотно при відновленні кровообігу через 3-5 хвилин, тому часу на роздуми практично немає.
Відновлення дихання і серцевої діяльності.
Якщо потерпілий не приходить до тями, треба негайно визначити наявність і частоту дихання, а також частоту пульсу на сонній артерії.
Що робити, якщо потерпілий при ДТП без свідомості, дихання і серцебиття:
Треба діяти швидко і чітко у такій послідовності:
звільнення дихальних шляхів;
штучне дихання методом «рот у рот»;
зовнішній масаж серця.
Відновлення свідомості.
Якщо потерпілий без свідомості, але дихає і пульс в межах норми, треба постаратися привести його до тями, давши понюхати нашатирний спирт.
Як оцінити стану потерпілого, щоб надати першу допомогу при ДТП?
Якщо потерпілий був у непритомному стані відразу після травми, а потім прийшов до тями, то він сам або оточуючі повинні повідомити про це. По тривалості втрати свідомості судять про тяжкість травми. Стан оглушення визначають за мовного контакту з потерпілим.
Стан ясне – коли є повний мовний контакт і потерпілий дає осмислені відповіді.
Легке оглушення – коли відповіді уповільнені і спостерігається дезорієнтованість і спутаннсть відповіді.
Оглушення виражене – коли потерпілий дає односкладові і неадекватні відповіді: «так», «ні».
Як потрібно витягувати постраждалого з автомобіля, щоб надати першу допомогу при ДТП?
Пам’ятаючи про те, що у потерпілого нерідко буває пошкоджена грудна клітка, переносити його треба вкрай обережно, здійснюючи тягу за пахвові області.
При цьому постарайтеся не стискати грудну клітку.
Слідкуйте за тим, щоб не заподіяти потерпілому болю і щоб Ваші дії не погіршили його стан.
Як транспортувати потерпілого в залежності від виду травми і тяжкості стану?
Основною вимогою до транспортування потерпілого в лікувальну установу є забезпечення спокою і достатніх зручностей. При транспортуванні необхідно враховувати стан здоров’я потерпілого. Якщо воно задовільний – можна перевозити на попутному транспорті. Не всякий попутний транспорт, особливо вантажний, може бути використаний для цього, так як тряска і поштовхи можуть заподіяти додаткову травму і погіршити загальний стан.
При черепно-мозковій травмі хворого транспортувати тільки автомобілем «швидкої допомоги» і в лежачому положенні. Бажано навколо голови розмістити валик з рушника, згорнутого у вигляді бублика. Потерпілому забороняється самостійно пересуватися.
При травмі грудної клітки потерпілого транспортувати в напівсидячому положенні.
При переломі ключиці – в сидячому положенні.
При закритій травмі живота – в положенні лежачи на спині з холодом на животі.
При травмі особи або щелеп – у положенні лежачи з поверненою на бік головою.
При травмі поперекового відділу хребта – в положенні лежачи на животі на твердій основі.
При закритій черепно-мозковій травмі – в положенні лежачи на спині з поверненою на бік головою. Це попередить западання язика (запалий язик перекриє дихальні шляхи і викличе порушення дихання, аж до виникнення потреби в реанімаційних заходах) і в разі блювоти не дозволить блювотним масам, а також слині потрапити в дихальні шляхи, що також небезпечно для життя потерпілого.
При травмі таза потерпілого слід транспортувати в положенні «жаби».
Якщо потерпілий у стані шоку чи непритомності, його транспортують лежачи в положенні «складаного ножа» (ноги підняті, але не більше ніж на 15-20 ˚).
V. Закріплення нового матеріалу.
VІ. Підведення підсумків уроку. Виставлення оцінок.Повідомлення домашнього завдання. Вивчити конспект: Як правильно діяти під час дорожньо-транспортної пригоди .
|