Про удосконалення професійної підготовки педагогічних працівників щодо методологічних основ роботи з обдарованою молоддю, реалізацію соціальної підтримки та заохочення обдарованої молоді


Скачати 97.76 Kb.
Назва Про удосконалення професійної підготовки педагогічних працівників щодо методологічних основ роботи з обдарованою молоддю, реалізацію соціальної підтримки та заохочення обдарованої молоді
Дата 28.04.2013
Розмір 97.76 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Спорт > Документи
Виступ Світлани Романівни ХІМКО,

методиста НМЦ управління освітою

та методичною роботою

ІППО КМПУ ім. Б.Д.Грінченка,

на Вченій раді ІППО 13 листопада
Про удосконалення професійної підготовки

педагогічних працівників

щодо методологічних основ роботи з обдарованою молоддю,

реалізацію соціальної підтримки та заохочення обдарованої молоді.
Один із важливих напрямків роботи НМЦ управління освітою і методичною роботою ІППО КМПУ імені Б.Д.Грінченка - організація роботи з обдарованою молоддю столиці.

Робота науково-методичного центру з питань організації роботи з обдарованою молоддю, спрямована на реалізацію Державної цільової програми роботи з обдарованою молоддю на 2007-2010 рр., мета якої - забезпечення формування інтелектуального потенціалу нації шляхом створення оптимальних умов для виявлення обдарованої молоді і надання їй підтримки в розвитку творчого потенціалу, самореалізації такої молоді, її постійного духовного самовдосконалення, а також Проекту «Обдарованість» Програми «Освіта столиці. 2006-2010 р.р.», який передбачає формування єдиного простору для забезпечення пошуку, розвитку і підтримки обдарованої учнівської та студентської молоді, залучення до роботи з нею висококваліфікованих педагогічних та науково-педагогічних працівників.

Здійснюючи свою роботу у взаємодії з кафедрами та науково-методичними центрами Київського міського педагогічного університету імені Б.Д.Грінченка, районними науково-методичними центрами, загальноосвітніми навчальними закладами м.Києва, Головним управлінням освіти і науки Київської міської державної адміністрації, Міністерством освіти і науки України, НМЦ виконує такі завдання:

  • вивчає, узагальнює вітчизняний і зарубіжний прогресивний досвід роботи з обдарованою молоддю та розробляє пропозиції щодо використання його в практиці роботи установ освіти;

  • вивчає педагогічні умови формування творчої особистості дитини в загальноосвітніх навчальних закладах та закладах нового типу;

  • відбирає ефективні методики та технології роботи з юними обдаруваннями;

  • готує науково-методичні матеріали, рекомендації, посібники з урахуванням сучасних досягнень психолого-педагогічної науки з питань роботи з обдарованими і здібними учнями;

  • готує і вносить пропозиції щодо організації та проведення предметних олімпіад, конкурсів, турнірів з метою вдосконалення таких форм роботи з обдарованою молоддю;

  • проводить консультації, організовує семінари з питань роботи з творчими і обдарованими дітьми;

  • здійснює цілеспрямовану співпрацю з методичними службами освіти по вертикалі: центр – районні НМЦ – загальноосвітній навчальний заклад – педагог.

Таким чином, НМЦ здійснює методичну, організаційну та координаційну роботу.

Обдаровані діти – золотий запас нації, її інтелектуальна еліта, гордість і надія України, джерело її авторитету в світі. У різні часи український народ висував зі своїх рядів видатних людей, котрі через різні причини змушені були спрямовувати свої розум і талант здебільшого на процвітання інших держав. Наше завдання полягає в тому, щоб створити умови, які забезпечили б виявлення та розвиток обдарованих дітей, підтримку юних талантів. Обдарованість – надбання не лише особистості, яка нею володіє, а й усього людства, тому цим надбанням необхідно вміло розпорядитись, надійно і правильно зорієнтувати. Відтак обдарований учень потребує індивідуального підходу до розвитку його нахилів, інтересів, здібностей.

Як показує практика, такий учень значною мірою схильний до самоорганізації, самопідготовки (формування творчого потенціалу індивідуальності), самореалізації (втілення цього потенціалу в життя), самоосвіти, самовиховання (розвитку таких моральних якостей, які не гарантуються соціальним середовищем, у якому розвивається особистість).

Важливими є процеси самореалізації – самоактуалізація (передбачає одержання результату, що становить для особистості найвищу цінність) і самоутвердження. Без визнання результату індивідуальної діяльності суспільством самореалізація неможлива.

Необхідно ураховувати еволюцію шляху творчої зрілості особистості, який має своєрідну архітектоніку розвитку на семи рівнях: ресурсному (цей рівень включає творчий потенціал і нереалізовані задатки; особистість має право вибору саморозвитку), фізичному (особистість має право вибору напрямку розвитку креативного, пов’язаного з фізичним розвитком, фізичною енергією, психологічним здоров’ям), особистісному (саморозвиток через самоудосконалення), міжособистісному (відкриваються конструктивні перспективи розвитку: від комунікабельності, взаємоповаги, довіри до співпраці), професійному (простежується динаміка від майстерності, професійної зрілості, професійної самоактуалізації до професійної вершини), креативному (спрямованість розвитку реалізується через новаторство і творення до самокреативності) й духовному (рівень проявляється в оригінальності світосприйняття, духовних цінностях, що стимулюють динаміку зрілості, що призводить до духовної самодосконалості і досягнення вершини). Своєрідним компасом духовності виступає культура. Саме в культурі втілюється творчість людей, вона ж є стимулюючим середовищем для розвитку творчої індивідуальності, відображаючи єдність духовного і матеріального, творчого і самобутнього.

Будь-яке методологічне дослідження вирізняється тим, що результатом його виконання має стати цілісна система. Педагогічним працівникам необхідно підвищувати свою майстерність у організації роботи з обдарованою молоддю, щоб ефективно використовувати результати педагогічної діагностики, глибоко розуміти її сутність, оволодіти технологією розвивального навчання, вести пошук оптимальних засобів індивідуалізації навчально-виховного процесу.

Саме вчитель, вихователь надає перший імпульс розвитку обдарованого учня, створюючи морально-психологічні умови для його навчальної діяльності, наголошує на зацікавленості суспільства, педагогічного колективу, школи, родини в його успіхах, створює йому позитивно орієнтовану популярність, збуджує внутрішні імпульси для інтелектуальної роботи.

Методисти ІППО КМПУ ім. Б.Д. Грінченка розробили методичні рекомендації для заступників директорів ЗНЗ, голів методичних об’єднань, учителів, вихователів. Вони допомагають знайти відповіді на такі запитання:

  • що треба для отримання належних результатів?

  • як це здійснити, яку обрати технологію, форми, методи та прийоми роботи?

  • як створити необхідні умови для ефективної роботи, спланувати її, здійснити, проаналізувати отримані результати, вийти на прогнозований рівень роботи?

  • коли та в якій послідовності це краще зробити?

Упродовж останніх років нами підготовлені такі посібники:

1. «Організація роботи з обдарованими дітьми» (на допомогу заступнику директора з науково-методичної та виховної роботи, вчителю, вихователю, 2005 р., автори - Клименко Н.П., Хімко С.Р.

Методичний посібник знайомить педагогів з нормативно-правовими актами щодо підтримки обдарованої молоді, дає загальну характеристику основних концептуальних моделей навчання обдарованих дітей, знайомить із зарубіжним досвідом роботи з обдарованою молоддю. Для практичної роботи з юними обдаруваннями посібник пропонує Програми роботи з обдарованими дітьми (з досвіду роботи загальноосвітніх навчальних закладів м.Києва), подає рекомендації щодо форм та методів навчання та виховання, а також анкету для визначення здібностей учнів (за методикою американських науковців Хаана і Кафа), поради батькам, короткий словник термінів.

2. «Методичні рекомендації щодо написання й оформлення творчих робіт на Всеукраїнські учнівські конкурси», 2008р., автори - Клименко Н.П., Хімко С.Р.

Посібник включає матеріали для практичної роботи з обдарованими учнями: Положення про Всеукраїнські учнівські конкурси, вимоги до написання й оформлення творчих конкурсних робіт, поради щодо організації дослідницької діяльності з історії України та її державотворення, вимоги щодо написання літературного твору, зразки оформлення робіт, критерії оцінювання на різних етапах конкурсів. У додатках подано зразки творчих робіт переможців III і IV етапів Всеукраїнського конкурсу учнівської творчості та Всеукраїнського конкурсу на кращий учнівський твір у рамках програми «Європа в школі».

Методичні рекомендації розроблено та видано на допомогу заступникам директорів загальноосвітніх навчальних закладів, головам методичних об’єднань, педагогічним працівникам, які безпосередньо працюють з юними талантами на шкільному, районному, міському та Всеукраїнському рівнях, а також для творчих і обдарованих дітей, які мають високий науковий потенціал.

3. «Програма роботи з обдарованою дитиною». Методичні рекомендації на допомогу заступникам директорів загальноосвітніх навчальних закладів, учителям, вихователям , 2008р., автори - Клименко Н.П., Хімко С.Р.

Посібник містить інформацію про загальну структуру програми організації роботи з обдарованою молоддю, яка допоможе створити індивідуальну Програму конкретного ЗНЗ, а також рекомендації для практичної роботи, що включають тести на виявлення творчих здібностей у школярів, план-схему спостереження за діяльністю обдарованих дітей під час уроку, поради щодо організації домашньої роботи та роботи з юними обдаруваннями у природничо-математичному та історико-філософському напрямках, поради батькам, які прагнуть розвивати здібності своїх дітей, сценарій церемонії вітання і нагородження переможців Всеукраїнських учнівських олімпіад, конкурсів, турнірів.

4. Аналітичний вісник «Гордість і надія столиці -2007», 2008 р., автор -Хімко С.Р..

У аналітичному віснику представлено такі аспекти роботи з обдарованими дітьми, як організація, проведення та підсумки міжнародних, Всеукраїнських учнівських олімпіад та конкурсів 2006-2007 навчального року.

5. Підсумком проведення низки науково-методичних семінарів у ЗНЗ та закладах нового типу присвячена стаття «Обговорюємо проблему роботи з обдарованою молоддю у загальноосвітніх навчальних закладах нового типу», надрукована у науково-практичному освітньо-популярному журналі для педагогів, батьків та дітей «Обдарована дитина», № 3, 2006р., автор - Клименко Н.П.

5. Вивчено й узагальнено досвід роботи керівника-режисера театру «Гаудеамус» гімназії «Троєщина» Деснянського району м. Києва. Досвід висвітлено на сторінках науково-методичного посібника «Особливості сучасного виховання учнівської молоді» у статті «Гімназійний театр «Гаудеамус» – шлях до вершин моральності, добра і краси», 2007р., автор - Хімко С.Р..

6. Роль мистецтва у становленні й розкритті творчого потенціалу школяра висвітлено в статті «Шкільний театр розкриває творчий потенціал гімназиста» (науково-практичний освітньо-популярний журнал для педагогів, батьків та дітей «Обдарована дитина», № 7, 2005р., автор - Хімко С.Р..

7. Стаття «Олімпіада як складова роботи з обдарованою молоддю» видрукована в науково-практичному освітньо-популярному журналі для педагогів, батьків та дітей «Обдарована дитина» (№ 2, 2006, автори - Клименко Н.П., Хімко С.Р., Федотова О.В. Стаття висвітлює історію проведення олімпіад в Україні, вказує на особливості кожного з її етапів та знайомить із запровадженням нових олімпіад, які допоможуть київським школярам випробувати себе в різних галузях знань.

8. У статті «Об'єднаймося ж, брати мої» проаналізовано та висвітлено підсумки проведення Всеукраїнського конкурсу учнівської творчості, присвяченого Шевченківським дням, у 2007-2008 навчальному році (надруковано в науково-практичному освітньо-популярному журналі для педагогів, батьків та дітей «Обдарована дитина», № 7, 2008р., автор - Хімко С.Р..

10. Проаналізовано підсумки проведення міжнародних і Всеукраїнських учнівських олімпіад із базових дисциплін та конкурсів у 2007-2008 навчальному році (статтю «Інтелектуальні учнівські змагання – шлях до формування компетентної особистості» надруковано в науково-практичному освітньо-популярному журналі для педагогів, батьків та дітей «Обдарована дитина», №7, 2008р., автор - Хімко С.Р.

9. Підготовлено до друку аналітичний вісник «Гордість і надія столиці -2008», у якому представлено такі аспекти роботи з обдарованими дітьми, як організація, проведення та підсумки міжнародних, Всеукраїнських учнівських олімпіад із базових дисциплін та конкурсів 2007-2008 навчального року (Хімко С.Р.)

10. Створено банк діагностичних методик дослідження обдарованих дітей, їхніх здібностей, пізнавальних інтересів; рекомендації щодо форм та методів роботи з обдарованими школярами, специфіки й технологій навчання, а також рекомендації для батьків.

11. Зібрано зразки Програм роботи з обдарованою дитиною (з досвіду роботи навчальних закладів м. Києва)

12. Для заступників директорів ЗНЗ з науково-методичної та виховної роботи, керівників районних творчих груп з роботи з обдарованою молоддю, молодих спеціалістів ЗНЗ м. Києва проведено низку консультацій з таких питань:

  • створення Програми роботи з обдарованими дітьми в навчальному закладі;

  • побудова та структурно-змістові компоненти Програми роботи з юними обдаруваннями;

  • виступ на семінарі, підготовка роздавального матеріалу;

  • організація банку даних обдарованих дітей;

  • вимоги до творчих робіт Всеукраїнських учнівських конкурсів;

  • рекомендації для батьків щодо роботи з обдарованими дітьми тощо.


13. У співпраці з Інститутом педагогіки, НМЦ практичної психології та соціології ІППО КМПУ ім.Б.Д. Грінченка, редакцією науково-практичного освітньо-популярного журналу для педагогів, батьків та дітей «Обдарована дитина» на базі таких навчальних закладів м.Києва, як Гімназія № 143 Оболонського району, СШ № 75 Печерського району, гімназія № 117 імені Лесі Українки Печерського району, Лінгвістична гімназія Деснянського району, Слов’янська гімназія Дарницького району проведено низку науково-методичних семінарів з таких проблем:

  • Система психолого-педагогічного пошуку обдарованих дітей.

  • Застосування інтерактивних методик в роботі з обдарованими дітьми на уроках.

  • Мультимедійні технології в учнівських проектах як форми роботи з обдарованими дітьми.

  • Система роботи з обдарованими учнями на факультативних заняттях.

  • Шкільний театр як шлях до розкриття творчості обдарованості особистості.

  • Методологічні й управлінські аспекти роботи з інтелектуально обдарованою учнівською молоддю.

  • Стратегії і програми розвитку обдарованих дітей.


Для методистів РНМЦ м. Києва, відповідальних за організацію роботи з обдарованою молоддю, на 20 листопада заплановано проведення семінару «Педагогічні підходи до організації роботи з обдарованою дитиною в загальноосвітніх навчальних закладах» на базі ліцею «Наукова зміна» Дарницького району.

Схожі:

НАКАЗ
На виконання обласної цільової Програми роботи з обдарованою молоддю на період до 2010 року з метою підтримки, розвитку творчого...
Список літератури щодо теми «Обдарована дитина» Указ Президента України...
Указ Президента України Про Програму роботи з обдарованою молоддю на 2001 2005 роки від 08. 02. 2001
5. Методичні рекомендації щодо удосконалення психологічного супроводу...
Романовська Д. Д., завідувач науково-методичного центру практичної психології та соціальної роботи Інституту післядипломної педагогічної...
НАКА З
Міністерстві юстиції України 17 листопада 2011 року за №1318/20056, та з метою духовного, творчого, інтелектуального розвитку дітей...
НАКА З
Міністерства освіти України №305 від 18. 08. 98 р., з метою виявлення і підтримки обдарованої учнівської молоді, примноження інтелектуального...
НАКА З
Міністерства освіти України №305 від 18. 08. 98 р., з метою виявлення і підтримки обдарованої учнівської молоді, примноження інтелектуального...
УКРАЇНА ХМЕЛЬНИЦЬКА ОБЛАСНА ДЕРЖАВНА АДМІНІСТРАЦІЯ УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ І НАУКИ
Хмельницькій області 22. 06. 2011 р за №86/1665, плану роботи Хмельницького обласного центру науково-технічної творчості учнівської...
4 Результати роботи з обдарованою молоддю за період 2009-2012 роки
Педагогічний колектив приділяє значну увагу здібним і талановитим дітям, об’єднавши зусилля на формування творчого, інтелектуального...
ВІДДІЛ ОСВІТИ
Прикарпаття, виховання їх в дусі патріотизму та демократичних цінностей, створення умов для формування інтелектуального потенціалу...
Завідувач кабінету основ здоров’я та фізичної культури Черкаського...
Освіти є виховання людини в дусі відповідального ставлення до власного здоров’я й здоров’я оточуючих як до найвищої соціальної цінності,...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка