Розробка системи уроків
по темі: „Легка атлетика” в 9-му класі
Тема: Легка атлетика. Комплексний тест.
Мета: Підвищити інтерес учнів до уроків фізичної культури. Підготувати до
складання Державних тестів з фізичної культури.
Завдання уроків: 1. Ознайомити і навчити учнів, як визначити реакцію
організму на різні рівні фізичних навантажень за частотою
сердечних скорочень, а також з режимом пиття.
2. Закріпити: а) техніку виконання спеціальних бігових
вправ, низького старту і стартового розбігу; б) техніку
виконання Державних тестів (біг на 30 м/с, стрибок у
довжину з місця).
3. Удосконалити: а) техніку виконання бігу на довгі
дистанції; б) виконання стрибка у довжину з розбігу, та
стрибка у висоту способом переступання.
4. Повторити: а) правила техніки безпеки під час занять
легкою атлетикою; б) техніку виконання метання м’яча на
дальність.
5. Сприяти розвитку швидкісних та швидкісно-силових
якостей, витривалості.
6. Сприяти вихованню взаємодопомоги, дружніх стосунків,
підтримки, організованості, а також колективізму між
учнями класу під час виконання естафет.
Місце проведення: спортивний майданчик школи.
Інвентар: секундомір, прапорці, рулетка, лопата, граблі, м’ячики, стійки,
жердина, мати гімнастичні, свисток.
Умовні позначення: „ ’ ” – хвилина; „ ’’ ” – секунда; „О” – ознайомити; „Н” –
навчити; „З” – закріпити; „П” – повторити; „У” –
удосконалити; „Т/а” – тематичне оцінювання; „К” –
виконати на заліковий бал.
Хід уроків
№
з/п
|
Структура і зміст уроку
|
Організаційно
методичні вказівки
|
Дата, номер уроку,
дозування
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
І.
1.
|
Підготовча
Шикування в шеренгу, рапорт чергового, привітання, повідомлення завдань.
|
частина
Звернути увагу на правильну стійку в строю, наявність спортивної форми.
|
1’
|
1’
|
1’
|
1’
|
1’
|
1’
|
1’
|
1’
|
1’
|
1’
|
2.
|
Теоретичні знання: а) правила техніки безпеки під час занять легкою атлетикою.
|
На початку занять виконуй розминку. Це допоможе краще засвоювати вправи й запобігти травмам.
|
П
3’
|
П
3’
|
П
3’
|
П
1’
|
П
1’
|
П
1’
|
П
1’
|
П
1’
|
П
1’
|
П
1’
|
Під час бігу на короткі дистанції біжи тільки по своїй доріжці. На фініші не роби різких зупинок, після бігу перейди на швидку ходьбу, уповільни дихання і тільки потім зупиняйся. Ніколи не виконуй стрибки на нерівному, пухкому чи слизькому грунті; не приземляйся на прямі ноги та на руки. Приземлення має бути м’яким, на обидві ноги, з поступовим присіданням. Пам’ятай про небезпеку – виходь зі стрибкової ями тільки вперед.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
б) визначення реакції організму на різні рівні фізичних навантажень за частотою серцевих скорочень;
|
Інтенсивність навантаження може бути низькою, середньою, великою, високою і максимальною.
• Пульс 110 – 130 уд/хв. – зона низької інтенсивності;
• пульс 130 – 155 уд/хв. – зона середньої інтенсивності;
• пульс 155 – 175 уд/хв. – зона великої інтенсивності;
• понад 175 уд/хв. – зона високої інтенсивності.
Для оцінки діяльності серця можна застосувати пробу з 20 присіданнями.
|
|
|
|
О
З’
|
Н
З’
|
Н
З’
|
|
|
|
Т/а
|
в) режим пиття.
|
Значення води для підтримки здоров'я: освіжає і оживляє тканини організму, підвищує їхню еластичність і життєдіяльність, збільшує кількість і покращує якість міжклітинної рідини. Вода прискорює обмін речовин, унаслідок чого очищує і омолоджує організм; є основною складовою частиною крові; лімфи, слини. Людина споживає від 2,5 до 3 л. води на добу.
Вимоги до питного режиму
• Не слід пити дуже холодні або гарячі напої;
• не слід вживати надмірну
кількість води, особливо після уроку фізичної культури, адже це перевантажує роботу серця і нирок;
• у спекотну погоду пити потрібно часто, але небагато, невеликими ковтками. Доцільно вживати зелений чай, томатний сік із сіллю, молочнокислі продукти;
• намагайся якомога більше споживати соків, овочів, фруктів.
|
|
|
|
|
|
|
О
З’
|
Н
З’
|
Н
2’
|
Т/а
|
|
Підрахунок ЧСС
|
|
6’’
|
6’’
|
6’’
|
6’’
|
6’’
|
6’’
|
6’’
|
6’’
|
6’’
|
6’’
|
3.
|
Організовуючі вправи: повороти, перешикування.
|
Виконувати по команді вчителя.
|
1’
|
1’
|
1’
|
1’
|
1’
|
1’
|
1’
|
1’
|
1’
|
1’
|
4.
5.
ІІ.
6.
7.
8.
9.
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
|
Загально розвивальні вправи на місці без предметів.
Комплекс №1
І. В. п. – о. с., руки на пояс
1. – нахил головою вправо,
2. – вліво, 3 – вперед, 4 – назад.
ІІ. В. п. – о. с., руки в „замок” перед собою.
1 – 4 колові оберти кистями рук вперед почергово.
ІІІ. В. п. – о. с. руки в „замок” внизу долонями вниз. 1. руки вперед, 2 – в.п, 3. – руки вверх,
4. – в. п.
ІV. В. п. – о. с., те саме. 1 -3 – руки вгору – назад, прогнутися, 4 – в. п.
V. В. п. – о. с., руки в „замок” за голову.
1 – 2 – нахили тулуба вліво, 3 – 4 – вправо.
VІ. В. п. – те саме. 1 – 2 – повороти вліво, 3 – 4 – вправо.
VІІ. В. п. – о. с., руки в „замок” внизу, ноги разом. 1 – руки вгору, 2 – 3 – пружні нахили тулуба вниз, руками доторкнутися до підлоги, 4 – в. п.
VІІІ. В. п. – те саме. 1 – руки вгору, 2 – нахил тулуба вниз, руки вниз, 3 – присід, руки вперед, 4 –
в. п.
ІХ. В. п. – руки вперед в „замок” долонями назовні; ноги нарізно широка стійка. 1 – присід на ліву ногу, 2 – в. п., 3 – присід на праву ногу, 4 – в. п.
Х. В. п. – ноги нарізно, руки вперед – в сторони.
1 – мах лівою ногою до правої руки, 2 – в.п., 3 – мах правою ногою до лівої руки, 4 –в.п.
ХІ. В.п. – ноги разом, руки на поясі. 1. – стрибок вперед, 2 – стрибок назад, 3 – вліво, 4 – вправо.
ХІІ. Ходьба на місці; в обхід: ходьба на носках – руки в замок за голову; ходьба на зовнішній і внутрішній стороні ступні – руки на поясі; в повному присіді – руки на колінах.
Комплекс №2
І.В.п. – о.с. Кругові оберти головою вправо, вліво.
ІІ.В.п. – ноги на ширині плеч, руки перед грудьми. Поворот тулуба вправо, вліво.
ІІІ.В.п. – ноги на ширині плеч.На: 1,2,3 – пружинні нахили вперед з торканням підлоги. 4.–В.п.
ІV.В.п. – ноги на ширині плечей (нарізно). 1. – нахил вперед з торканням підлоги, 2, 3, 4 – перехід в положення упор лежачи. На наступні чотири рахунки перехід у в.п.
V.В.п. – випад правою в сторону. 1,2,3 – пружинні рухи в випаді; 4 – в.п. Те саме в інший бік.
VІ. Присідання з вихідного положення ноги нарізно.
VІІ. Стійка ноги нарізно, руки в сторони, права нога вниз, в сторону
1) кругові оберти правою в тазо-стегновому суглобі вперед-назад; 2) те саме лівою ногою.
VІІІ.В.п. – стійка на правій, ліва вперед, руки в сторони: 1. – кругові оберти в гомілково-стоповому суглобі вправо і вліво;
2. – те саме другою ногою.
ІХ.В.п. – о.с. Прекати з п’яти на носок. Перекати з однієї ноги на іншу.
Основна
Спеціальні вправи бігуна:
- біг з високим підніманням стегна;
- біг з закиданням гомілки назад;
- біг з прискоренням на коротку відстань;
- дріботливий біг;
- біг зі стрибками;
- біг з низького старту, стартовий розбіг.
Біг 30 м/с. (тест)
Біг 60 м/с.
Біг 100 м/с.
а) високий старт;
б) низький старт і стартовий розбіг;
в) біг по дистанції і фініш.
Біг 1500 – 2000м.
Біг 800 – 1000м.
Спеціальні вправи стрибуна:
- стрибки-багатоскоки;
- стрибки зі зміною положення рук і ніг;
- стрибки вправо, вліво через лінію з просуванням вперед на двох ногах, на одній нозі;
- стрибки в присіді з просуванням вперед.
Стрибок у довжину з місця. (тест)
Стрибок у довжину з розбігу „зігнувши ноги”
Стрибок у висоту способом „переступання”.
1. Переступання кроком з місця з правої та лівої сторони.
2. Переступання з одного-трьох кроків.
3. Те саме зі стрибком.
4. Стрибок переступанням з розбігу 5 – 7 кроків.
Техніка метання м’яча на дальність з місця та з розбігу, тренування та виконання.
1. Захват м’яча великим і середнім пальцями.
Те саме вказівним і великим пальцями.
2. Тримання м’яча над правим плечем, ліва нога попереду на 60 – 70 см.
3. Відведення м’яча прямо-назад або вперед-униз-назад.
4. З основної стійки-ліва попереду, зігнути праву ногу, нахилити тулуб назад і відвести руку назад і відвести руку назад, випростовуючи ноги й тулуб, зробити кидок по траєкторії.
5. Метання м’яча з місця, з положення стоячи лівим боком до напрямку метання. Пряма рука з м’ячем відведена назад.
6. Метання м’яча з трьох кроків, 3 о.с. зробити крок правою ногою („схресний крок”) з поворотом тулуба і відведенням руки назад, потім крок лівою і, набувши вихідного положення, виконати кидок м’яча.
7. Метання м’яча з п’яти кроків. В.п. о.с. ліва нога стоїть на контрольній позначці. На перші два кроки відводять м’яч і повертають плечі потім виконують „схресний” крок, четвертий крок і метання м’яча. Після випуску м’яча роблять п’ятий крок.
Виси та упори:
- підтягування на високій та низькій перекладині;
- підйом силою та переворотом на перекладині (хл.)
- вис на зігнутих руках;
- комплекс вправ для укріплення м’язів черевного пресу на гімнастичній драбинці та на брусах:
- піднімання ніг під кутом 90o у висі на гімнастичній стінці;
- піднімання ніг зігнутих в колінах та відведення їх вбік;
- піднімання тулуба із положення вис на зігнутих ногах на гімнастичній драбинці;
- колові рухи тулубом у випсі на перекладині;
- піднімання ніг під кутом 90o в упорі на брусах;
- піднімання ніг та розведення їх в упорі на брусах.
Рухливі ігри та естафети
Гра
„Захист фортеці”
Грають 5 – 12 учнів середнім м’ячем. В колі стоїть піраміда з трьох гімнастичних пілиць, яку захищає учень, що не має права заходити у коло. На відстані 3 – 4 м від центру – велике коло (діаметром 6 – 8 м), за яким стоять учні; що намагаються збити піраміду. Хто збиває стає на її захист. Хто найдовше простоїть воротарем, або хто найбільше зіб’є піраміду, той і перемагає.
Опис гри
„Вибивний”
Грають 10 – 15 учнів невеликим м’яким м’ячем. Двоє вибивають, виконуючи по 10 кидків кожний.
Останні намагаються уникнути влучення. Після 20 кидків вибивають інші двоє. Перемагає той, чи та пара, у яких буде більше влучень.
Комбінована естафета
Гравці шикуються у дві колони (тобто дві команди).
1. Швидкісний біг (відстань 20 м.) з естафетною паличкою.
2.Покласти в обруч, біля якого лежить гімнастична палиця. Взяти її і пронести на долоні; не підтримуючи іншою рукою 10 метрів.
3. Покласти біля обруча. Виконати три стрибки в обручі.
4. Виконати стрибок у висоту через мотузку.
(висота 60 см.)
5. Віджимання в упорі лежачи (по 10 разів).
6. Виконати 15 стрибків через скакалку. Покласти і бігом до своєї команди. Слідуючий учасник стартує після хлопка рукою.
Подолання смуги
перешкод.
1. Подолання колоди – стимулює вияв координаційних здібностей, вестибулярної функції, виховує сміливість та рішучість.
2. Подолання тину
Потребує вияву рішучості, швидкісно-силових якостей.
3. Подолання пагорбів. Виявляє швидкісно-силові якості, сміливість.
4. Опорні стрибки.
5. Рукохід: а) перелізти зверху в упорі, стоячи на зігнутих руках;
б) пересування у висі послідовними перехватами рук. Потребує вияву сили плечового поясу, координаційних здібностей, сміливості.
6. Пересування на брусах: а) у висі із зігнутими ногами;
б) в упорі. Потребує вияву силових якостей, координації.
7. Стрибки по купинках. Виявляє швидкісно-силові та координаційні якості. Спочатку навчати стрибків з однієї ноги на другу з утриманням рівноваги, з зупинками, на невеликій відстані між купинками, та поступово збільшувати швидкість пробігання і кількість купин та відстань між ними.
Заключна
Шикування в колону по одному. Ходьба в повільному темпі, вправи на заспокоєння дихання.
Підсумки уроку.
Завдання додому:
1. Повторити комплекс ЗРВ.
2. Підтягування у висі.
3. Бігові та стрибкові вправи.
|
Вправи головою виконувати в повільному темпі.
Груповий метод.
Звернути увагу на чіткість виконання вправ.
Вперед не нахилятись.
Ноги в колінних суглобах не згинати.
Спина пряма.
Звернути увагу на положення рук.
Стрибки виконувати навшпиньках.
Стежити за темпом ходьби. Звернути увагу на поставу. Спину тримати рівно.
Вправи для формування правильної постави.
В повільному темпі в кожну сторону.
Звернути увагу на положення тазу.
В повільному темпі.
Виконувати спочатку в повільному темпі, потім в більшвидкому.
Виконувати повільно.
Звернути увагу на положення тулуба.
Вправа сприяє розвитку рівноваги.
Виконувати повільно.
Виконувати повільно.
Тримаючись руками за бордюр.
частина
Вправи виконувати в один бік, а потім після повороту кругом і зауважень вчителя – в інший бік. Чітко виконувати команди. Виконувати у змагальному методі. Стежити за технікою виконання.
Особливу увагу звернути на помилки при старті і стартовому розрізі.
Правильне ритмічне дихання, робота рук.
Нога позаду пряма.
Зберігати дистанцію.
Руки тримати на колінах.
Стежити за технікою виконання.
Підібрати індивідуальний розбіг.
Тренувальні стрибки спочатку виконувати через резинку.
Груповим методом. Двоє тримають резинку, а двоє виконують стрибки.
Визначити поштовхову ногу.
Вибравши поштовхову ногу, виконувати стрибок зі своєї сторони.
Дотримуватись правил техніки безпеки.
Слід спробувати обидва способи, перевагу віддати більш вигідному.
Стежити за правильним положенням тіла.
Кидок починати рухом ніг. Фінальне зусилля спрямувати кистю у м’яч.
Спершу виконують імітацію „взяття м’яча на себе” без снаряда. Потім із м’ячем, і кидок.
Навчання „схресного” кроку починають після засвоєння кидка з місця, спочатку імітуючи рух без снаряда, потім з відведенням м’яча назад.
Переходити до кидка з п’яти кроків тільки після доброго засвоєння кидка з трьох кроків. Кидок з п’яти кроків починають з імітації, потім у ходьбі з м’ячем, поступово прискорюючи темп руху з переходом на біг. Робити кидок під рахунок тренера.
Підборіддя заносити за перекладину;
Дотримання правил техніки безпеки.
Підборіддя не торкається перекладини.
Застосовувати метод колового тренування з повторним проходженням станцій.
Руки за голову.
Забезпечити страховку біля брусів.
У малому колі (діаметром 1 м.)
- піраміда з палиць;
- мале коло;
- велике коло;
- учні.
Школярі залюбки грають у цю гру, вона дуже динамічна, виховує спритність. У цій грі діти добре відпрацьовують кистьовий кидок, бо їм потрібно влучити в ціль, яка рухається, а найкраще відчувається сила і напрямок кидка саме пальцями, кистю.
Застосувати змагальний метод.
Укожного гравця в руках естафетна паличка.
Рухаючись до команди, оббігати так, щоб не заважати.
учні
колода
тин
пагорби
рукохід
бруси
купинки
частина
Відмітити кращих учнів.
Дати індивідуальні вказівки.
|
6’
1’
3’
З
З
5’
3’
З
З
2’
5’
У
4’
5’
1’
2’
1’
|
6’
1’
3’
З
З
5’
3’
З
З
З
2’
5’
У
4’
5’
1’
2’
1’
|
6’
1’
3’
З
З
К
К
З
2’
5’
У
4’
5’
1’
2’
1’
|
6’
1’
3’
З
З
2’
К
6’
П
4’
5’
1’
2’
1’
|
6’
1’
3’
З
З
У
7’
2’
5’
П
4’
5’
1’
2’
1’
|
1’
6’
3’
З
З
У
5’
2’
З
2’
5’
П
4’
5’
1’
2’
1’
|
1’
6’
3’
З
З
У
5’
2’
З
2’
7’
К
4’
5’
1’
2’
1’
|
1’
6’
3’
З
У
7’
2’
З
2’
5’
У
4’
5’
1’
2’
1’
|
1’
6’
3’
З
К
9’
2’
З
2’
4’
У
4’
5’
1’
2’
1’
|
1’
6’
3’
З
4’
2’
З
2’
5’
У
4’
5’
1’
2’
1’
|
|