Глущик С. В. та ін. Сучасні ділові папери : Навчальний посібник


Скачати 185.31 Kb.
Назва Глущик С. В. та ін. Сучасні ділові папери : Навчальний посібник
Дата 14.03.2013
Розмір 185.31 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Психологія > Документи
Заняття №

Формування навичок і прийомів мислення.

Види, форми, прийоми розумової діяльності.

Основні закони риторики.
Мета: ознайомити з основними прийомами мислення, вимогами до мовлення і мислення, формувати вміння правильно читати й осмислювати прочитане; розкрити основні прийоми мислення та мовлення, продовжити роботу над збагаченням індивідуального словника, познайомити з прийомами редагування тексту.
Література

  1. Глущик С.В. та ін. Сучасні ділові папери : Навчальний посібник. – К.: АСК, 1998.

  2. Горбул О.Д. та ін. Ділова українська мова: Навчальний посібник. – К.: Знання, КОО, 2000.

  3. Зубков М.Г. Мова ділових паперів. – Х.: Фоліо, Майдан, 1999.

  4. Мацюк З, Станкевич Н. Українська мова професійного спрямування:

Навч. посіб. – К.: Каравела, 2008

ПЛАН ВИКЛАДУ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ


  1. Мова і думка. Види, форми, прийоми розумової діяльності.

  2. Формулювання понять, порівняння і зіставлення, виділення головного, систематизація, узагальнення, аргументація, доведення, встановлення причиново-наслідкових зв’язків, спростування, складання алгоритму, робота за аналогією, висування гіпотези, експериментування і моделювання.

  3. Закони риторики.


Ми́слення — це особлива ідеальна діяльність людини, яка виникає, формується, розвивається в суспільстві, коли людина перебуває у певному соціокультурному середовищі і вступає в багатогранні відносини з природним і соціальним світом, що її оточує.

На сучасному етапі мислення людини є об'єктом дослідження багатьох наук: психології, соціології, логіки, теорії штучного інтелекту та ін.

- Психологічна концепція мислення будується на принципах єдності діяльності і мислення, соціоісторичної та культурної детермінації, розвитку, системності, відображення. Сучасна психологія виділяє у мисленні інтелектуальні процеси (планування, проектування, оцінювання, розуміння, тощо) й інтелектуальні операції (аналіз, синтез, порівняння, узагальнення, тощо).

- Соціологічна і соціально-психологічна концепція мислення.

- Логіко-філософська концепція мислення.

- Інформаційно-кібернетична концепція мислення.

- Евристична концепція мислення.
Основні функції мислення

- Пізнавальна (відображення світу і самовідображення)

- Проектувальна (побудова планів, проектів, моделей практичної і теоретико-пізнавальної діяльності)

- Прогнозна (прогнозування або передбачення наслідків своїх дій, своєї діяльності, прогнозування майбутнього)

- Інформаційна (засвоєння інформації про знання та її смислове перероблення)

- Технологічна (розроблення правил, норм, стандартів, рецептів життєдіяльнсті людини і суспільства в різних формах та проявах)

- Рефлексивна (самопізнання розуму, самоаналіз)

- Інтерпретаторська (тлумачення, осмислення продуктів людської культури)

- Аналітична і синтетична

- Постановка та розв'язання різноманітних задач і проблем

Типи мислення


  • Конкретне мислення

  • Абстрактне мислення

  • Вербальне мислення

  • Дискурсивне мислення

  • Недискурсивне мислення (інтуїція, уява)

  • Логічне мислення




  • Алогічне мислення

  • Раціональне мислення

  • Ірраціональне мислення

  • Наочно-образне мислення

  • Концептуальне (понятійне) мислення

  • Машинне мислення




Види мислення


Практичне


Теоретичне

Професійне


Поетами народжуються,

ораторами стають

Цицерон
Не говори так, щоб тебе змогли зрозуміти,

а говори так, щоб тебе не могли не зрозуміти.

Народна мудрість
Рито́рика - це наука про способи переконання та впливу на аудиторію з урахуванням її особливостей. Синоніми ораторське мистецтво, красномовство.

Риторика виникла в Стародавній Греції. Вона вважалася мистецтвом і була вагомою частиною суспільного життя. Греки поділяли риторику на три галузі: судову, політичну й урочисту. До нашого часу дійшли імена відомих античних ораторів Сократа, Платона, Аристотеля, Демосфена, Цицерона.

Найвідомішими ораторами Київської Русі були митрополит Іларіон (його найвідоміша проповідь  “Слово про закон і благодать”) та Кирило Туровський.

У 1718 столітті курс риторики викладався в КиєвоМогилянській академії. Ім’я академії пославили такі видатні ритори, як Григорій Сковорода, Феофан Прокопович, Михайло Ломоносов.



  • Вправа 1.

Записати речення. Прокоментувати їх зміст.

Кінцева мета красномовства – переконувати людей. Обов’язок оратора – говорити правду. Красномовство – дар, який дозволяє нам оволодіти розумом і серцем співрозмовника, здатність тлумачити чи навіювати йому все, що нам потрібно. Красномовство є мистецтвом керувати умами. Виступ, переобтяжений фактами, нагадує вогнище, настільки завалене дровами, що воно починає згасати.
Уміння переконувати співрозмовника, уміння правильно й красиво говорити, привертати увагу й здобувати довіру слухачів потрібне нам в усіх сферах життя. Володіння мистецтвом слова — одна з умов для досягнення успіху в багатьох професіях. Уміння складати й виголошувати промови необхідне юристові (риторика й виникла як мистецтво складання судових промов). Політик, що говорить грамотно й переконливо, викликає повагу й довіру громадян, тоді як ті політичні діячі, які не надають ваги цьому вмінню, легко потрапляють у кумедні ситуації.

У навчальній діяльності студентів і школярів риторична майстерність незамінна, бо вона допомагає правильно написати й захистити реферат чи наукову роботу, цікаво побудувати усну відповідь на заняттях.

Ораторське мистецтво використовується й у галузі реклами, адже її завданням є переконати можливих покупців вибрати саме цей товар чи послугу. Навіть повсякденне спілкування у колі друзів і родичів потребує певної майстерності, адже саме мова є основним засобом встановлення контактів між людьми.


  • Робота за таблицею. Встановити відповідність


Види публічних виступів

Роди красномовства

Жанри

академічне

звинувачувальна та захисна промова

соціальнополітичне

проповідь, звернення до пастви

урочисте

ювілейна, вітальна промова, виступ на прийомі

церковнобогословське

наукова доповідь, лекція, наукове повідомлення, огляд, виступ у науковій дискусії

судове

політична доповідь, промова, політичний огляд, ділова доповідь, промова



РИТОРИЧНІ ЗАКОНИ


З

а

к

о

н

и




концептуальний



моделювання аудиторії


стратегічний



тактичний



мовленнєвий


ефективної комунікації комунікацікомунікації)



системно-аналітичний



Перший закон (концептуальний) формує і розвиває в людини уміння всебічно аналізувати предмет дослідження і вибудовувати систему знань про нього (задум і концепцію).
Другий закон (закон моделювання аудиторії) формує і розвиває в людини уміння вивчати в системі три групи ознак, які позначають „портрет” будь-якої аудиторії:

  • соціально-демографічні,

  • соціально-психологічні,

  • індивідуально-особистісні.


Третій закон (стратегічний) формує і розвиває в людини уміння розробляти програму діяльності на основі створеної концепції з урахуванням психологічного портрета аудиторії:

  • визначення цільової установки діяльності (навіщо?);

  • виявлення і дослідження суперечностей у досліджуваних проблемах;

  • формування тези (головної думки, власної позиції).


Четвертий закон (тактичний) формує і розвиває в людини уміння працювати з фактами та аргументами, а також активізувати мисленнєву діяльність співрозмовників (аудиторії), тобто створити атмосферу інтелектуальної й емоційної співтворчості.
П’ятий закон (мовленнєвий) формує і розвиває в людини вміння володіти мовленням (одягати свою думку в дієву словесну форму).
Шостий закон (закон ефективної комунікації) формує і розвиває в людини уміння встановлювати, зберігати й закріплювати контакт з аудиторією як необхідну умову успішної реалізації продукту мисленнєво-мовленнєвої діяльності.
Сьомий закон (системно-аналітичний) формує і розвиває в людини уміння рефлексувати (виявляти і аналізувати власні відчуття з метою навчитися робити висновки з помилок і нарощувати цінний життєвий досвід) і оцінювати діяльність інших, тобто визначатися, як допомогти іншому ефективніше здійснювати його діяльність, а також навитися вбирати в себе цінний досвід іншого.
Закони риторики, представлені у риторичній формулі, відбивають системність мисленнєво-мовленнєвої діяльності (що, навіщо, як) що головним чином визначає результативність цієї діяльності, від чого багато в чому залежить успіх будь-якої іншої діяльності людини.
Етапи діяльності оратора:

  • докомунікативний;

  • комунікативний;

  • посткомунікативний.


Докомунікативний етап – підготовча; вона складається з таких елементів:

  • визначення мети, виду та теми виступу,

  • добір матеріалу з урахуванням аудиторії, композиційно-логічне оформлення тексту, робота над стилем виступу, репетиція виступу.

Комунікативний етап – це діяльність оратора перед аудиторією, тобто виголошування промови.

Посткомунікативний - аналіз сказаного, пошук засобів удосконалення матеріалів виступу.
Види виступів

  1. інформаційний – точне й правдиве повідомлення фактів, подій, явищ;

  2. розважальний – поєднання правди з гумором, іронією, вигадками тощо. (на концертах, вечорах, святкових банкетах);

  3. надихаючий – спонукають до вдячності, відданості, виконання обов’язку (виступи політичних діячів у переддень виборів);

  4. виступ з метою переконати

  5. виступ з метою спонукати



  • Вільний диктант

Щоб навчитися гарно говорити, насамперед треба стати людиною, якій є що сказати. А стати такою людиною ти зможеш лише тоді, коли будеш постійно стежити за всім, що діється навколо, регулярно читати пресу, тижневики, спеціальну літературу, стежити за цікавими передачами по радіо й телебаченню, час від часу дивитися наукові технічні та іншу фільми. Брати участь у дискусіях і взагалі використовувати будь-яку нагоду, щоб розширити свій світогляд.

Слід пам’ятати: сучасну людину заповнює такий обсяг цікавої інформації, що ніхто не зацікавить її, не сказавши щось таке, що справді варте уваги. У порівнянні із засобами масової інформації, лекція чи доповідь мають свої переваги – це можливість встановлення між лектором і слухачами особистого такту.


  • Тестування

1. Риторику як «мистецтво переконання» визначав:

А) Аристотель;

Б) Квiнтiлiан.

2. Предмет риторики — це публiчний виступ:

А) так;

Б) ні.

3. Компонентами риторичного трикутника є:

А) оратор, промова, аудиторiя;

Б) етос, логос, пафос.

4. Метою ораторськоi промови є:

А) вплив або iнформування;

Б) iнформування або переконання;

В) витонченiсть виразу думки або вплив.

5. Риторика - це наука, яка вивчає:

А) способи ефективного мовлення;

Б) способи пiдготовки та виголошення ораторських промов;

В) способи переконання пiд час публiчних виступiв.

6. Ораторська дiяльнiсть складається з етапiв:

А) трьох;

Б) чотирьох;

В) п’яти.

7. Засновником класичної риторики є:

А) Арiстотель;

Б) Горгiй;

В) Квiнтiліан

8. Мета промови — це:

А) результат, до якого прагне оратор;

Б) враження, яке вiн намагасться справити на аудиторiю.

9. Найбiльш складною для оратора є аудиторiя:

А) байдужа;

Б) конфлiктна;

В) прихильна.

10. Аргументацiя — це:

А) обгрунтування прийнятностi, слушностi певної тези;

Б) сукупнiсть аргументiв, що наводять на пiдтримку тези.

11. Ораторська промова складається з:

А) вступу, аргументацiї, висновку;

Б) вступу, аргументацiї, критики;

В) вступу, головної частини, завершення.

12. Метою головної частини є:

А) обгрунтування тез оратора;

Б) розкриття теми промови.

13. Метою завершения є:

А) закрiплення оратором своїх положень у свiдомостi аудиторії;

Б) нагадування аудиторiї про основний змiст промови.

13. Риторичне запитання — це запитання:

А) вiдповiдь на яке мiститься в самому запитаннi;

Б) яке не потребує вiдповiдi.

14. «Ефект рамки» полягає в тому, що найкраще запам’ятовується:

А) початок i кiнець повiдомлення;

Б) початок i середина повiдомлення;

В) середина i кiнець повiдомлення.

15. Бiльшу кiлькiсть iнформацiї вiд оратора при першiй зустрiчi аудиторiя отримує:

А) вербальними каналами;

Б) невербальними каналами.

16. Оратору слiд виступати перед аудиторiєю:

А) стоячи;

Б) сидячи.

17. Оптимальним одягом для публiчного виступу є дiловий костюм:

А) так;

Б) ні

Домашнє завдання: виконати тести, підготувати повідомлення

З історії риторики

Багато тисячоліть тому знаменитий оратор Стародавнього Риму, видатний теоретик ораторського мистецтва Марк Туллій Цицерон виголосив фразу, яка стала крилатою і дійшла до наших днів: «Поетами народжуються, ораторами стають». Великий римлянин був впевнений, що з поетичним талантом людина народжується, а оратором можна стати, якщо прикласти для цього певних зусиль.

Дійсно, гарним оратором може стати лише той, хто хоче ним стати, хто прагне цього, хто багато працює над собою. Звичайно, природні дані допомагають людині досягти кращих результатів, але самі по собі вони не є запорукою успіху.

Давайте звернемося до історії ораторського мистецтва.

Кому не відоме ім'я знаменитого давньогрецького оратора Демосфена? Проте, мабуть, не всі знають, що його виступи спочатку не мали успіху. Коли Демосфен виголошував першу промову, то народ сміявся з нього і, висловлюючи своє невдоволення, так кричав, що оратор не міг закінчити її. Тільки ціною величезних зусиль, постійної і наполегливої праці Демосфен домігся визнання сучасників.

Демосфен із самого дитинства був кволим і хворобливим. Одного разу він побачив виступ відомого оратора Калістрата і, захоплений силою слова, присвятив увесь свій час вправам із красномовства, щоб з часом і самому стати оратором. Він улаштував собі в підземеллі кімнату для занять, де вчився акторської гри й зміцнював голос, а часто усамітнювався на два-три місяці, поголивши собі половину голови, щоб із сорому неможливо було вийти надвір, навіть якщо дуже захочеться. Неясну, шепеляву вимову він виправив, вкладаючи до рота камінці й читаючи напам'ять уривки з поезій, а голос укріплював бігом, розмовою на крутосхилах і тим, що, не переводячи дихання, промовляв декілька віршів або довгі фрази.

Він запам'ятовував вдалі слова і вирази, а потім використовував їх у своїх виступах, придумував різкі варіанти висловлення однієї і тієї ж думка вносив до них поправки, шліфував, відточував, вибирав серед них кращий і найбільш точний варіант.

Вся майстерність Демосфена-оратора, вся його сила були здобута постійною, наполегливою, цілеспрямованою працею.

Надзвичайно освіченим, різнобічним і невтомним оратором, за словами Плутарха, був Цицерон. Ще будучи підлітком, він з пристрастю вбирав всяку науку, не нехтуючи ніякими знаннями. Завдяки працьовитості і природним здібностям, Цицерон став відомим серед своїх ровесників, а їхні батьки навіть приходили на заняття, щоб власними очима побачити Цицерона і переконатися в його блискучих успіхах.

Закінчивши шкільні заняття, Цицерон продовжував навчатися з величезною старанністю: знайомився а філософськими вченнями різких шкіл, вивчав грецьку мову, студіював різні науки. Він відточував свою красномовність, як зброю. Наполегливо працював сам, відвідував знаменитих ораторів. Коли Цицерон став виступати захисником в суді, то його промови зразу ж привернули увагу сучасників.

Як бачите, видатні оратори багато працювали над собою, приділяли велику увагу повсякденній підготовці до публічних виступів.

І хай їхня ораторська діяльність буде прикладом для тих, хто захоче навчитися виступати в аудиторії, хто захоче стати справжнім оратором. (За Л. Введенською.)

Таким чином, ораторське мистецтво можна визначити як комплекс знань, умінь і навичок оратора щодо підготовки і проголошення переконливої промови. Під цим розуміється цілий комплекс знань і умінь: формулювання проблеми, висування ідеї (знаходити предмет розмови),мистецтво архітектоніки (побудови)самої промови, її композиції; це знання прийомів впливу на аудиторію, це уміння доводити і спростовувати, вміння переконувати; це "вітійство" — мовна майстерність.

Отже, предмет ораторського мистецтва зумовлюється змістом фактичної діяльності оратора і його можна визначити як мисленнєво-мовленнєву діяльність і закони, що її розкривають. Багатьом недосвідченим людям здається, що змістом діяльності оратора є саме висловлювання думки підчас промови. Але це не так. Придивимося: мовний апарат діє головним чином в залежності від сили і якості ідей, що приводять його до руху. Якщо ідеї туманні, нечіткі абобайдужі промовцю, мовний апарат піддасться їм по всіх напрямках: дихання буде поверховим, голос — монотонним, язик заплітатиметься. Тому головна вимога до оратора не до його здібності (" поетами народжуються, ораторами стають"), потенційні здібності є у кожного, а до того, щоб він мав, що сказати і мав потребу висловити це. Але ідею оратор може віднайти і певним чином її довести лише тоді, коли він знає, перед ким він виступатиме. Тому всі моменти мисленнєво-мовленнєвої діяльності тісно пов'язані між собою.

Предмет ораторського мистецтва розкривається через низку законів: аудиторії, стратегії, тактики, мовного (мовленнєвого), ефективної комунікації (динаміки діяльності оратора) та контрольно-аналітичного (рефлексії).

Сутність закону аудиторії с наступна: не існує безадресних промов. Тобто, кожна промова має свого певного, конкретного адресата, аудиторію, і чим краще оратор знає свою аудиторію, чим ретельніше він окреслить її портрет, тим ефективнішою буде його промова. Закон аудиторії формує і розвиває в ораторові вміння вивчати систему ознак аудиторії (формально-ситуативних, соціально-демографічних, соціально-психологічних) і, основуючись на них, вести прицільний пошук ідеї та шляхи подальшого її розкриття.

Закон стратегії своїм змістом має розробку основних напрямків промови програми діяльності з урахуванням характеристики аудиторії.

Під напрямками діяльності розуміється послідовне, поетапне визначення мети діяльності, тобто цільової установки, що складається, насамперед, з завдання й надзавдання та тези, головної ідеї промови. Закон стратегії формує і розвиває в особистості вміння розробляти програму діяльності на основі певної концепції знань і зважаючи на характеристику аудиторії.

Під тактикою оратора розуміється сукупність принципів, способів і засобів (прийомів) реалізації стратегії, тобто розгортання й доведення тези. Цей закон формує і розвиває в особистості вміння оперувати фактами, вибудовувати композицію при застосуванні комплексу основних принципів (логічних та дидактичних), композиційних прийомів та вибору способів розгортання тези. Крім того, тактика — це і використовування засобів активізації мисленнєвої активності аудиторії.

Мовний закон має змістом положення про те, що не можна говорити однаково в різних аудиторіях. Кожна аудиторія потребує як певної лексики і певного стилю, так і дотримування мовної норми; грамотності, повної ясності, відповідності ситуації й теми спілкування. Наслідком дотримування мовного закону с вміння людини втілювати свою думку в словесну дію — інтелектуальну і чуттєву (передаючи зміст думки і своє ставлення до неї вербальним способом і підбором емоційно забарвлених слів).

Закон ефективної комунікації (динаміки діяльності оратора) є законом "виконання" вже підготовленої промови. Під час спілкування виявляється, що "словесна дія" може відбуватися зовсім не так, як її підготував промовець. Сприйняття думки аудиторією буде тим ефективнішим, чим краще оратор зможе встановити, зберегти і закріпити контакт з нею (аудиторією). Від цього залежить результат промови, реалізація мети оратора.

Контрольно-аналітичний закон — це оцінка оратором власного стану; результатів мовної діяльності (промови), це вміння оцінювати якість і ефективність виступу. Закон формує і розвиває в особистості вміння рефлексувати, виявляти й аналізувати власні відчуття, робити висновки з помилок — своїх і чужих, а відтак, вміти аналізувати публічні виступи і знати ймовірні практичні результати впливу проголошеної промови. Сукупність законів ораторського мистецтва можна виразити таким чином, у наступній риторичній формулі: А+С+Т+М+ЕК+КА, де А — закон аудиторії, С — закон стратегії., Т — закон тактики, М — закон мовний, ЕК— закон ефективної комунікації, КА — закон контрольно-аналітичний. Ця риторична формула становить певну цілісну систему, в якій кожний компонент зумовлює і доповнює інший, причому всі компоненти побудовані у суворій логічній послідовності. Закон аудиторії, стратегічний, тактичний, мовленнєвий закони, закон ефективної комунікації "працюють" на реалізацію мети оратора, тобто знання цих законів дає можливість людині грамотно впроваджувати задум (концепцію) в суспільстві, оскільки думка може втратити свою цінність досить швидко, якщо вона не знаходить втілення в життя, і, нарешті, закон контрольно-аналітичний поширює свою дію на всі попередні закони, бо опанування цього закону дозволяє людині, по-перше, оцінити якість самої концепції, по-друге, уважно проаналізувати весь процес впровадження, знати сильні й слабкі аспекти власної мисленнево-мовленнєвої діяльності і тим самим зробити спою справу якнайкраще. Іншими словами, закони риторики, які наведені у риторичній формулі, відбивають системність мисленнево-мовлениєвої діяльності, що головним чином визначає її результативність, від чого у певній мірі залежить успіх будь-якої конкретної діяльності людини взагалі. Розглянуті закони спрямовані на інтелектуальний розвиток людини, її ерудицію, розвиток таких якостей мислення, як самостійність, самокритичність, глибина, гнучкість, відкритість. Іншими словами, знання й застосування цих законів (а разом з тим і всіх розглянутих проблем) сприяють розвиткові вищих інтелектуальних можливостей. Можна зробити висновок, що ораторське мистецтво насамперед вчить людину грамотно мислити, бо, як вважав Сократ, "все, що хочеш сказати, розглянь спочатку в голові своїй, тому що у багатьох язик передує самій думці". Розглянута риторична формула системності законів ораторського мистецтва — А+С+Т+М+ЕК+ КА — дозволяє проаналізувати питання про фази та етапи діяльності оратора. Передусім наочно показано, що існують перш за все чітко граничні три фази діяльності оратора — докомунікативна (А+С+Т+М), комунікативна(ЕК)та пост-комунікативна — (КА). Щодо етапів діяльності оратора, то їх можна виділити шість: аудиторний, стратегічний, тактичний, мовний (редакційній), комунікативний (виконання промови), контрольно-аналітичний. Оратор постійно дотримується цієї схеми, набираючись досвіду і вміння підготовки ефективної промови.

Починається діяльність оратора з вивчення аудиторії (не з вивчення проблеми, бо мається на увазі, що оратор виступає перед аудиторією з тих проблем, в яких він обізнаний. Так, здається, що юрист у своїй діяльності не візьметься за аналіз годинникового механізму чи космічних кораблів). Вивчивши аудиторію, склавши її портрет, оратор вже може більш точно окреслити тему своєї промови, знайти оригінальну ідею, пройшовши всі моменти (послідовно) в розробці стратегії, аби віднайти єдино придатну для певної аудиторії ідею промови. Потім наступає етап тактики — упорядкування матеріалу. Тут проводиться як визначення логічного плану промови, так і архітектоніки, побудови промови, компонування положень, їх викладення через композиційні прийоми. Після того, як оратор знайшов місце кожному аргументу, композиційну форму промови, можна приступати до її вербального оформлення, стилістичного та технічно-мовного (обмірковувати й визначати необхідну інтонацію, аби вірно передати зміст думки і своє ставлення до неї).

Наступний етап — виконавчий (підготовка вже закінчена), коли оратор проголошує свою промову. Зважаючи на те, що кожна з промов може мати лише один з двох результатів (переконав аудиторію чи не переконав), оратор аналізує отриманий результат на контрольно-аналітичному етапі.

Література

 Томан Іржі. Мистецтво говорити. – К., 1998.

 Дейл Карнегі. Учись виступати публічно і впливати на широке коло людей. – К., 2000.

 Культура ведення дебатів. – Харків, 1988.

 "Історія світової культури" Л.Т.Левчук. – Київ: "Либідь", 1994 р. – ст. 168-192, всього 310 ст.

 С.І. Радциг "Історія Давньогрецької літератури", Москва, у "Вища школа", 1999 р.;

 М. Гаспарова, В. Борухович "Ораторське мистецтво древньої Греції", Москва, "Художня література", 1985 р.;

 "Антична література", м. Москва, у "Освіту", 1986 р.

 Історія красномовства. – к., 2000.

 Українська та зарубіжна культура. Підручник. – к., 1999.

Схожі:

Тема: Літературна мова. Мовна норма. Культура мови Студенти повинні...
Глущик С. В. Сучасні ділові папери: Навчальний посібник. 4-те видання, перероблене і доповнене. – К.: А. С. К.,2006
План Класифікація документів. Національний стандарт України. Вимоги...
Глущик С. В., Дияк О. В., Шевчук С. В. Сучасні ділові папери: Навч посіб. –К.: А. С. К., 2003. – С. 26 53
Тема : Ділові папери. Заява. Автобіографія. Резюме
Обладнання: комп`ютер, мультимедійний проектор, картки з ситуативними завданнями, тлумачні словники, схема-презентація, зразки ділових...
Урок №2 ТЕМА. ДІЛОВІ ПАПЕРИ. ЗАЯВА. АВТОБІОГРАФІЯ Мета: поглибити...
Обладнання: Пам’ятка «Як оформляти автобіографію», підручник, картки із завданнями
КОНФЛ І КТОЛОГ І Я Навчальний посібник
Конфліктологія: Навчальний посібник. Авт. Зінчина О. Б. – Харків: ХНАМГ, 2007. – 164 с
НАВЧАЛЬНИЙ ПОСІБНИК
Сергієнко В. В. Філософські проблеми наукового пізнання : навчальний посібник. / В. В. Сергієнко − Кременчук : Кременчуцький національний...
Яцківський Л. Ю., Зеркалов Д. В. З57 Транспортне забезпечення виробництва. Навчальний посібник
Рекомендовано Міністерством освіти і науки України як навчальний посібник для студентів напряму “Транспортні технології” вищих навчальних...
Навчальний посібник розкриває складну систему правових, соціально-економічних
В ньому подано сучасні дані щодо законодавчої та нормативної бази в галузі охорони праці. Викладено основні поняття та визначення,...
ЗАГАЛЬНИЙ КУРС Рекомендовано Міністерством освіти і науки України...
Маляренко В. А. Енергетичні установки. Загальний курс: Навчальний посібник. – Харків: ХНАМГ, 2007. – 287с з іл
ТЕОРІЯ КРИМІНАЛЬНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ Навчальний посібник
Куц В. М. Теорія кримінальної відповідальності. Навчальний посібник – К.: НАПУ, 2011. 307 с
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка