|
Скачати 83.49 Kb.
|
Маріупольський професійний машинобудівний ліцей Урок розвитку комунікативних умінь Тема: Ділові папери. Заява. Автобіографія. Резюме. Розробила: викладач української мови і літератури Гулакова С.А. Тема: Ділові папери. Заява. Автобіографія. Резюме. Мета: ознайомити учнів з правилами написання ділових паперів та їх призначенням; розвивати логічне мислення, пам`ять, продовжувати роботу щодо удосконалення усного і писемного мовлення, збагачувати словниковий запас; виховувати культуру ділового мавлення і шанобливе ставлення до української мови. Тип уроку: урок розвитку мовленнєвих умінь. Обладнання: комп`ютер, мультимедійний проектор, картки з ситуативними завданнями, тлумачні словники, схема-презентація, зразки ділових паперів. Хід уроку I. Організаційний момент. Повідомлення теми і мети уроку. II. Актуалізація опорних знань. Бліц-опитування
III. Сприйняття і засвоєння нового матеріалу. 1.Ознайомлення із схемою (Схема подана на дошці через проектор) Організаційні документи Розпорядчі документи Посадова інструкція інструкція накази витяги з наказу розпорядження Довідково-інформаційні документи акти відгуки висновки довідки службові записки запрошення звіти оголошення плани протоколи службові листи списки переліки Документи з кадрових питань автобіографія резюме заяви характеристики Особисті офіційні документи доручення розписки 2. Слово викладача: Одним із важливих документів є автобіографія і заява. Вам вже, мабуть, доводилося писати заяви, а чи знаєте ви як правильно писати такий документ? По закінченню школи ви продовжуєте навчання у інших навчальних закладах, щоб отримати професійну освіту і взагалі, стати освіченими людьми. Саме тоді ви пишите заяву, а от коли ви отримавши професію влаштовуєтеся на роботу то обов`язково пишите ще й автобіографію, а для подальшої роботи і резюме. Вам необхідні знання стилістичних норм та засобів оформлення документів. 3. Характеристика ділових паперів. Щоб правильно оформити різноманітні ділові папери, потрібно враховувати особливості офіційно-ділового стилю мовлення, дотримуватися основних вимог до будь-якого документа, а саме: 1) додержуватись прийнятих у даному суспільстві форм ділових паперів, їхньої структури та ін.; 2) дотримуватися норм сучасної української літературної мови, не вживати кальок, використовувати загальновідомі, зрозумілі слова і конструкції; 3) не використовувати просторічних, діалектних, розмовних, емоційно-експресивних мовних засобів; 4) домагатися логічної завершеності, чіткості висловлювань, точності викладу, вичерпності й переконливості обгрунтувань; 5) уникати двозначності, багатослів'я; 6) писати слова, відступаючи від краю аркуша (зліва), бо цього вимагають технічні умови (підшивання ділових паперів); не варто «втискувати» в рядок частину фрази, а потрібно перенести її в наступний рядок (не можна переносити в наступний рядок прізвище, залишаючи в попередньому ініціали; не слід відривати при перенесенні назви посад, звань від прізвищ); 7) дотримуватися пунктуаційних правил (після цифрових позначень може ставитися крапка, тоді речення розпочинається з великої літери, а фраза закінчується крапкою; цифрові і буквені позначення можуть подаватися з дужками (а), б); 1), 2) і т. д., тоді перше слово переліку пишеться з малої літери; словесна нумерація передбачає здебільшого завершене речення, крапку в його кінці, кому після вставного слова по-перше і т. ін.). Заява — це вид документа, за допомогою якого громадяни реалізують через державні, приватні,або громадські організації надані їм права (на працю, на відпочинок, матеріальне забезпечення та ін.) ;висловлене в стандартній офіційній формі прохання. Розрізняють два основних види заяв: -особиста, яка містить прохання(звертання) до керівної особи, пишеться власноручно в одному примірнику. -службова, що укладається посадовою особою від власного імені або від організації, до посадової особи іншої організації. Реквізити в заяві рекомендують розташовувати в такій послідовності: 1. Адресат (з великої літери праворуч) — посада, назва установи, прізвище та ініціали посадової особи, на ім'я якої подається заява, у давальному відмінку, чергуючи закінчення -ові(-еві, -єві)з -у(-ю). 2. Адресант (без прийменника з малої літери) — посада, звання, назва закладу, прізвище, ім'я, по батькові особи, яка звертається із заявою, у родовому відмінку (без крапки в кінці останнього слова). 3. Назва документа. 4. Текст (з великої літери, з абзацу). 5. Додаток (підстава): перелік інших документів із зазначенням кількості сторінок, що додаються до заяви на підтвердження її правомірності чи вагомості аргументації. 6. Дата написання (ліворуч). 7. Підпис адресанта (праворуч). Автобіографія — це документ, у якому особа власноручно у хронологічному порядку подає стислий опис свого життя та діяльності. Автобіографію складають у довільній формі, однак деякі складові частини та реквізити в ній обов'язкові. Оформляють автобіографію від руки на чистому аркуші паперу, коли влаштовуються на роботу чи навчання. Усі відомості про себе викладають у розповідній формі від першої особи в хронологічній послідовності (із зазначенням місяця й року) і таким чином, щоб можна було скласти уявлення про життєвий шлях, кваліфікацію та громадську діяльність автора. Розрізняють такі види автобіографій: — автобіографія-розповідь, яку складають в описовій формі; — автобіографія-документ, у якій точно викладають факти. В автобіографії-документі наводять такі відомості: -назва виду документа; -прізвище, ім'я, по батькові автора; -число, місяць, рік народження, - місце народження; соціальне походження; -відомості про навчання;(перебування на військовій службі та ін.) Повне найменування навчальних закладів, назви спеціальностей , які отримали (за дипломом). -відомості про трудову діяльність, якщо вже працювали (повне найменування місць роботи та посад, нагороди, стягнення, заохочення) -відомості про батьків (прізвище, ім'я, по батькові теперішні та колишні, якщо були зміни, дати народження, смерті, якщо померли; де й ким працюють; якщо не працюють, то зазначають останнє місце роботи, вказують, що тепер не працюють або на пенсії), освіта й спеціальність за дипломом, трудова діяльність, посада; - участь у громадському житті; -сімейний стан і склад сім'ї; -повна домашня адреса і номер телефону. -дата укладання (ліворуч) -підпис укладача (праворуч) Резюме:
4.Спостереження-аналіз документа. ( На дошці через проектор показані по черзі документи з навмисно написаними помилками) Завдання: Ознайомтеся з зразком документів і виправте помилки. (Після виконання роботи викладач через проектор показує два зразки документів: правильного і з помилками, учні аналузують свою роботу) IV. Закріпленя і систематизація нового матеріалу. 1. Відділ кадрів. Слово викладача: Шановні учні , а зараз уявіть собі ,що ви всі влаштовуєтеся на роботу. На деяких підприємствах є ваконтні місця. Перед вами директор будівельної фірми, директор металургійного заводу та директор кондитерської фабрики. Ви пишите заяву, щоб вас прийняли на роботу (викладач конкретно вказує хто саме з дітей пише заяву), а ви, так як нам доповіли з відділу кадрів, що є ваконтні місця на посади заступника директора та менеджера відділу, пишите резюме. Директори перевірять ваше резюме, відділ кадрів заяви , і якщо ви освічена людина, грамотно написали документ вас приймуть на роботу. ( Свою оцінку ставлять директори і члени відділу кадрів і передають викладачу). 2. Ситуативні вправи. (Викладач на картках роздає завдання в яких є помилки; запишіть в зошит без помилок). Зразок вправ. Вправа1: Літня жінка скаржиться на відсутність гарячої води в квартирі. Вона пише заяву до ЖКГ. (Текст заяви). Вправа2: Жінка пише заяву про надання субсидії. Допоможіть йї в правильності написання заяви. (Текст заяви). Вправа3: Складіть діалог між директором підприємства і його підлеглим, який запізнився на роботу. 3«Стійкі звороти» . Переклад Самостійна робота учнів над перекладом словосполучень. Після виконання роботи- робота в парах: самоперевірка. Учні міняються зошитами і перевіряють один в одного роботи виставляючи оцінки зеленою пастою. Коли оцінки виставлені на дошці з`являються правильні відповіді (через проектор), учні аналізують свої роботи. В связи – у зв`язку, Работать по совместительству – працювати за сумісництвом, Ввести в состав – увести до складу, По указанию – за вказівкою, Прошу Вашего разрешения – прошу Вашого дозволу. По болезни – через хворобу, Безналичный расчет – безготівковий розрахунок, Признать недействительным – визнати недійсним, Принимать участие – брати участь, По договоренности – за домовленістю, Временно отстранить – тимчасово усунути, По контракту – за контрактом. 4. Робота із тлумачними словниками. Поясніть значення слів: бланк, копія, гриф, реквізити, штамп. V.Підсумок уроку. Оцінювання. VI.Домашнє завдання: Напишіть свою автобіографію та заяву використовуючи словосполучення, які перекладали з російської мови на уроці. |
Урок №2 ТЕМА. ДІЛОВІ ПАПЕРИ. ЗАЯВА. АВТОБІОГРАФІЯ Мета: поглибити... Обладнання: Пам’ятка «Як оформляти автобіографію», підручник, картки із завданнями |
Тема: Літературна мова. Мовна норма. Культура мови Студенти повинні... Глущик С. В. Сучасні ділові папери: Навчальний посібник. 4-те видання, перероблене і доповнене. – К.: А. С. К.,2006 |
План Класифікація документів. Національний стандарт України. Вимоги... Глущик С. В., Дияк О. В., Шевчук С. В. Сучасні ділові папери: Навч посіб. –К.: А. С. К., 2003. – С. 26 53 |
Глущик С. В. та ін. Сучасні ділові папери : Навчальний посібник Мета: ознайомити з основними прийомами мислення, вимогами до мовлення і мислення, формувати вміння правильно читати й осмислювати... |
Автор / Комп’ютинг, 2000, том 0, випуск 0, 1-2 Резюме: в даному документі представлено вимоги до оформлення статті для міжнародного науково-технічного журналу “Комп’ютинг”. Резюме... |
Позитивні зрушення системи освіти Великобританії в другій половині... Резюме: аналізується шлях розвитку британського освітнього процесу в XX-му столітті від елітарного до масового, потокового; підкреслюється... |
Остап Вишня Тема : Остап Вишня. Трагічна творча доля українського гумориста, велика популярність і значення його усмішок у 1920-ті роки. Засоби... |
ВИМОГИ З ПІДГОТОВКИ СТАТТІ ДЛЯ МІЖНАРОДНОГО НАУКОВО-ТЕХНІЧНОГО ЖУРНАЛУ... Резюме: в даному документі представлено вимоги до оформлення статті для міжнародного науково-технічного журналу “Комп’ютинг”. Резюме... |
ПУБЛІЧНЕ АКЦІОНЕРНЕ ТОВАРИСТВО «ЗАКРИТИЙ НЕДИВЕРСИФІКОВАНИЙ ВЕНЧУРНИЙ... ... |
АВТОБІОГРАФІЯ Прогнімак Олександр Володимирович Громадянин України, проживаю на території України з дня народження 02. 01. 1958 року до цього часу |