ОРГАНІЗАЦІЙНО-ДОЗВІЛЛЄВА ПРАКТИКА
Мета практики – організація соціально-значущої діяльності дітей в умовах літнього оздоровчого табору.
Задачі практики:
Сформувати й розвинути у студентів уміння та навички самостійної роботи з тимчасовим дитячим і юнацьким колективом в умовах літніх канікул.
Допомогти оволодіти різними формами й методами індивідуальної та групової соціально-педагогічної діяльності в умовах літнього табору на основі аналізу психолого-педагогічних характеристик кожної дитини.
Допомогти оволодіти технологією організації та проведення творчого дозвілля дітей.
Сприяти набуттю вмінь створювати творчу атмосферу діяльності дитячого колективу та дружні міжособистісні взаємини в ньому.
Допомогти оволодіти навичками індивідуальної виховної роботи з дітьми та підлітками, які мають проблеми міжособистісного спілкування, навичками соціального навчання.
Розвивати відповідальне та творче відношення до проведення соціально-педагогічної роботи з дітьми й підлітками.
Сприяти формуванню вмінь встановлювати професійно-етичні відносини з колегами.
Створити умови для удосконалення комунікативних, діагностичних, організаторських і аналітичних умінь та професійно значущих якостей, формування дидактичних умінь.
Зміст практики
Завдання
|
Види діяльності
|
Форми звітності
|
1
|
2
|
3
|
Підготовчий етап
|
Ознайомитися з програмою практики, розподілом по об’єктах, зі своїми груповими керівниками
|
Участь у роботі установчої конференції
|
Оформити в щоденнику практики:
мету і завдання практики;
зміст завдань.
|
Робочий етап
|
1. Розробити приблизний план роботи загону
|
Виконати організаційно-педагогічну роботу
до виїзду до табору:
ознайомитися з умовами роботи, правилами внутрішнього розпорядку, традиціями табору;
перевірити ступінь готовності до виїзду до табору;
провести бесіду з батьками;
після приїзду до табору:
ознайомитися зі складом загону;
виявити інтереси та захоплення дітей, рівень їхніх умінь та навичок в організації спільної діяльності;
сформувати органи дитячого самоуправління й організувати роботу з ними.
|
Навести у щоденнику:
загальні відомості про табір, його структуру, основні напрями діяльності, педагогічні кадри, їх функціональні обов’язки;
список дітей з такими основними відомостями: П.І.Б., рік народження, відомості про батьків, освітні установи, де дитина навчається, інтереси, захворювання, проблеми дитини;
план роботи загону на зміну.
|
2. Вивчити специфіку прояву вікових та індивідуальних особливостей дітей, стану здоров’я, умов життя і виховання.
|
Провести діагностику особистості кожної дитини і дитячого колективу.
|
Відбити у щоденнику хід психолого-педагогічного дослідження дитини та його результати за такими напрямками:
особливості протікання пізнавальних процесів;
соціальний статус і соціальні ролі в системі міжособистісних відносин;
направленість особистості;
особливості емоційної та вольової сфери;
здібності та нахили;
прояв властивостей нервової системи і темпераменту.
|
3. Організовувати трудову діяльність дітей
|
Навчити дітей різним формам трудової діяльності: чергування в їдальні, чергування по табору, благоустрій території, допомога молодшим дітям, навчання навичкам самообслуговування та гігієни.
|
Навести в щоденнику результати спостережень за процесом засвоєння дитиною основних трудових навичок та навичок самообслуговування.
|
4. Організовувати ігрову діяльність дітей
|
Підготувати і провести з дітьми різноманітні ігри: пізнавальні, розвиваючі, музикальні, імітаційні, ділові, ігри-вправи, атракціонні.
|
Навести в щоденнику типологію ігор, описати зміст проведених ігор і зворотну реакцію дітей, їхню поведінку під час гри.
|
5. Організовувати художньо-творчу діяльність дітей в загоні та гурткову діяльність у таборі
|
Підготувати і провести з дітьми концерти, смотри, конкурси, дискотеки.
Допомогти дитині вибрати гурток або секцію у відповідності з її можливостями та інтересами.
|
Навести в щоденнику перелік гуртків і визначити ефективність гурткової роботи для дітей свого загону.
|
6. Організовувати оздоровчо-спортивну діяльність дітей
|
Розробити і провести спортивні ігри та естафети в таборі, на місцевості, під час купання.
В залежності від проблем дітей підібрати і провести психокорегуючі ігри та вправи. Навчити дітей елементарним засобам відновлювально-оздоровчої діяльності, прийомам виживання в екстремальній ситуації.
|
Проаналізувати сформованість у дітей навичок і вмінь з надання допомоги своєму організму, зняттю напруги, стресових ситуацій. Проаналізувати сформованість у дітей знання про алкоголізм, токсикоманію, паління.
|
7. Провести індивідуальну виховну роботу з дітьми і підлітками, які мають проблеми міжособистісного спілкування в колективі.
|
Визначити ступінь необхідної соціально-педагогічної допомоги дитини з проблемами на основі аналізу:
індивідуальних психолого-педагогічних особливостей дитини;
ставлення до дитини в колективі;
відхилення від норм поведінки у запропонованих дитині видах діяльності.
|
Проаналізувати результати роботи з дітьми групи соціального ризику. Перерахувати необхідні соціальні знання, соціальні вміння й навички, які дозволяють дитині оволодіти соціальною роллю „член колективу”.
|
8. Вивчити етичну сторону взаємовідносин членів педагогічного колективу.
|
Спостерігаючи за взаємовідносинами між членами педагогічного колективу табору з’ясувати:
характер взаємовідносин, ступінь взаємоповаги і довіри, взаємодопомоги;
характер міжособистісних конфліктів і способи їх розв’язання.
|
Навести в щоденнику коротку характеристику етичних проблем взаємовідносин у колективі. Сформувати основні етичні правила взаємовідносин між членами педагогічного колективу.
|
9. Підвести підсумки організації діяльності тимчасового дитячого колективу.
|
Проаналізувати виконання завдань, поставлених творчою програмою роботи загону.
Проаналізувати досягнутий рівень розвитку колективу, досягнення у розвитку кожної дитини, ефективність обраних форм і методів соціально-педагогічної роботи.
|
Визначити та оформити у щоденнику практики структуру і зміст діяльності соціального педагога в умовах літнього відпочинку дітей і підлітків.
|
Заключний етап
|
1. Узагальнити отримані під час практики результати.
|
|
Написати звіт з практики.
|
2. Підготувати й провести на підсумковій конференції тематичний виступ.
|
|
Відзив групового керівника та оцінка з практики.
|
Характеристика педагогічної діяльності студента – практиканта
Студент __________________________________________________________
_________________ курсу ______________________________ факультету СПП
проходив організаційно-дозвіллєву практику з _______ по _____________ року
в ________________________________________________________________
Висновки про діяльність студента ____________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Загальна оцінка ________________________________________________
Начальник табору ______________________________________________
Творчий звіт
cтудента – практиканта
Щодо проходження організаційно-дозвіллєвої практики
(Звіт пишеться у довільній формі і повинен відображати всю роботу,
що проводилася студентом за період педпрактики)
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Підпис студента: __________________________________________________
Характеристика особистості дитини
1. Загальні відомості (П.І.Б., вік, склад сім’ї, стан здоров’я, умови сімейного виховання).
2. Якості особистості:
темперамент;
характер;
структура потреб і мотиваційної сфери;
життєва позиція;
самооцінка;
здібності, інтереси, нахили;
актуальний стан.
3. Особливості емоційно-вольової сфери.
4. Рівень розвитку і особливості пізнавальної сфери.
5. Стан системи міжособистісних відносин, особливості поведінки й спілкування в групі.
Опитувальник для студентів спеціальності „Соціальна педагогіка”,
які проходили організаційно-дозвіллєву педагогічну практику
в дитячих оздоровчих центрах
Якого позитивного досвіду Ви набули під час організаційно-дозвіллєвої практики?
Які знання, одержані під час вивчення теоретичних курсів, стали Вам у нагоді в період роботи з дітьми?
Яких знань, умінь і навичок Вам бракувало у роботі з дітьми?
Яка підтримка (теоретична, методична, емоційна) була Вам найбільш необхідна з боку ВНЗ та бази практики під час Вашої роботи? Чи була вона Вам надана у необхідному обсязі?
Виявлення яких людських якостей, насамперед, потребує від спеціаліста робота з дітьми? Чи притаманні Вам ці якості? Чи вдалося Вам виявити їх у роботі з дітьми?
Охарактеризуйте кількісно і якісно колективи дітей, з якими ви працювали.
Чи можете Ви описати найсильніше враження, пережите Вами особисто під час проходження практики?
Чи задоволені Ви побутовими умовами бази практики та методичним і педагогічним керівництвом з боку представників адміністрації дитячого оздоровчого центру (начальник табору, методист-старший вихователь, старший вожатий)?
Чи згодні Ви з оцінкою Вашої роботи, зробленою адміністрацією ДОЦ та наданою Вам з місця проходження практики характеристикою?
Чи вважаєте Ви, що у подальшому зможете (не зможете) працювати з дітьми? (Необхідне підкреслити).
Перелік документів, які необхідно здати керівнику практики, після проходження організаційно-дозвіллєвої практики
Характеристика педагогічної діяльності студента-практиканта.
Творчий звіт студента-практиканта щодо проходження організаційно-дозвіллєвої практики.
Оцінювальний лист.
Щоденник практики.
Психолого-педагогічна характеристика особистості дитини (хлопчик, дівчинка).
Психолого-педагогічна характеристика тимчасового дитячого колективу.
Опитувальник.
Сценарій відкритого загінного заходу.
Питання для обговорення на підсумковій конференції
У чому полягає своєрідність сучасного літнього оздоровчого табору? У чому Ви бачите відмінність табору, що розташований за містом і міського?
В залежності від яких вимог визначається зміст табірної зміни?
У чому полягає специфіка діяльності соціального педагога з різновіковим дитячим колективом?
Обґрунтуйте зміст діяльності соціального педагога з дитячим колективом.
Які форми соціально-педагогічної роботи є найефективнішими з колективом дітей, які мають соціальні відхилення від норми?
Які основні педагогічні вимоги до організації дозвілля дітей? Чи виконуються вони у тому таборі, де Ви були на практиці?
Які міжособистісні проблеми виникли в педагогічному колективі табору? Які етичні правила важливі для взаємовідносин між колегами?
Ваші зауваження і пропозиції щодо організації з проведення практики?
Щоденник практики
І. Мета і завдання практики. Зміст завдань.
ІІ. Загальні відомості про табір, його структуру, основні напрямки діяльності, функціональні обов’язки вожатого.
ІІІ. Список дітей загону з такими основними відомостями:
П.І.Б.;
рік народження;
відомості про батьків;
освітні установи, де дитина навчається;
інтереси дитини;
захворювання, проблеми дитини.
ІV. План роботи загону.
V. Психолого-педагогічне дослідження дітей:
особливості протікання пізнавальних процесів;
соціальний статус і соціальні ролі в системі міжособистісних відносин;
направленість особистості;
особливості емоційної та вольової сфери;
здібності та нахили;
прояв властивостей нервової системи і темпераменту;
процес засвоєння дитиною основних трудових навичок та навичок самообслуговування;
сформованість у дітей знання про алкоголізм, токсикоманію, паління;
проблеми взаємовідносин з однолітками та членами педагогічного колективу.
VІ. Щоденні спостереження.
Оцінювальний лист
№
|
Види роботи
|
Максимальний бал
|
Отриманий бал
|
Хто оцінює
|
Підпис
|
1.
|
Планування роботи на зміну
|
3
|
|
Старший вожатий
Факультетський керівник
|
|
2.
|
Щоденне планування роботи та щоденника психолого – педагогічних спостережень
|
8
|
|
Старший вожатий Факультетський керівник
|
|
3.
|
Участь в проведенні загальнотаборних виховних оздоровчих заходів
|
15
|
|
Старший вожатий
|
|
4.
|
Організація та проведення загінних і оздоровчих заходів
|
20
|
|
Старший вихователь
|
|
5.
|
Самоаналіз трьох самостійно проведених виховних чи оздоровчих заходів
|
9
|
|
Факультетський керівник
|
|
6.
|
Аналіз виховного заходу, що проводився іншим студентом - практикантом
|
5
|
|
Факультетський керівник
|
|
7.
|
Заохочувальні бали за проведену роботу (яку саме?) протягом табірної зміни. Перелічити
|
30
|
|
Старший вожатий
|
|
8.
|
Оцінка за оформлення документації
|
10
|
|
Факультетський керівник
|
|
|
Загальна кількість балів
|
100
|
|
|
|
Факультетський керівник педагогічною практикою
(Прізвище, ім’я, по батькові) Підпис
М. П.
Критерії оцінювання
Оцінка
|
За національ-ною системою
|
Визначення
|
оцінювання за модульно – рейтинговою системою
|
Бали
|
A
|
5
|
ВІДМІННО – відмінне виконання лише з незначною кількість недоліків
|
90 - 100
|
B
|
4
|
ДУЖЕ ДОБРЕ – вище середнього рівня кількома недоліками
|
80 - 89
|
C
|
4
|
ДОБРЕ – в загальному правильна робота з певною кількістю незначних недоліків
|
70 - 79
|
D
|
3
|
ЗАДОВІЛЬНО – непогано, але зі значною кількістю недоліків
|
65 - 69
|
E
|
3
|
ДОСТАТНЬО – виконання задовольняє мінімальні критерії
|
60 - 64
|
FX
|
2
|
НЕЗАДОВІЛЬНО – потрібно повторне проходження практики за деякими шкільними предметами
|
35 - 59
|
F
|
2
|
НЕЗАДОВІЛЬНО – потрібно повторне проходження педагогічної практики у повному обсязі
|
1 - 34
|
|