|
Скачати 81.26 Kb.
|
О.В. Ілащук, методист-психолог НМЦ практичної психології і соціальної роботи ІППОЧО Психологічна експертиза, як необхідна умова діяльності практичного психолога Психологічна експертиза – один з найскладніших напрямків діяльності практичного психолога. Мета проведення експертизи полягає у визначенні відповідності діагностичних методик, психокорекційних та розвивальних, реабілітаційних технік, соціологічних і соціально-психологічних опитувальників, що застосовуються в навчальних закладах міста, визначеним вимогам. Досягнення мети передбачає реалізацію наступних завдань:
Очікувані результати проведення експертизи Очікуваними результатами проведення експертизи психологічного та соціологічного інструментарію, що використовується у навчальних закладах області, є:
Використання практичними психологами та соціальними педагогами закладів освіти області якісного інструментарію, що відповідає визначеним вимогам. З метою підвищення ефективності діяльності працівників психологічної служби навчальних закладів області підготовлено наказ ДОНМС від 23.05.2013 № 526 «Про удосконалення системи психолого-педагогічного діагностування дітей з девіантною поведінкою системи освіти Чернівецької області у 2013/2014 н.р.». При здійсненні якісного аналізу психодіагностичного інструментарію закладів освіти обласного підпорядкування визначено домінуючу спрямованість методик у рейтинговому порядку: 28% (16 методик) методик, які спрямовані на виявлення дітей «групи ризику», схильності до неадекватної поведінки, рівня вихованості; 21 % (12 методик) – інструментарій, спрямований на виявлення схильності до фізичної агресії, непрямої агресії, дратівливості, негативізму, уразливості, підозрілості, вербальної агресії, тривожності та інших психічних станів; 15% (8 методик) – інструментарій, спрямований на вивчення характерологічних особливостей поведінки (акцентуації характеру, тип темпераменту, рівень самооцінки) та психічних процесів; 10% (5 методик) використовується з метою діагностики труднощів адаптації дитини в навчальному закладі; 15% (8 методик) – інструментарій, спрямований на вивчення міжособистісних стосунків; 5 % (2 методики) – стосунків школяра із вчителями, однолітками, батьками; 5% (2 методики) – професійні нахили, здібності; 5% (2 методики) – застосовують інструментарій щодо вивчення потреб, мотивації. Варто зазначити, що при організації психолого-педагогічного супроводу учнів з девіантною поведінкою, працівники психологічної служби закладів інтернатного типу включили до діагностичного комплексу методики (вивчення акцентуації характеру за С.І. Подмазіним, вивчення рівня агресивності за Басса-Дарки, визначення міжособистісних стосунків школяра за Рене Жилем, дослідження міжособистісних взаємин дітей у сім’ї «Казки Дюса (Десперт)» та вивченні особистісних якостей, характеристик учня за допомогою тесту «Неіснуча тварина») рекомендовані науково-методичним центром практичної психології і соціальної роботи. Разом з тим, існує потреба у поновленні інструментарію щодо вивчення професійних інтересів учнів та їх зайнятості в гуртках, секціях, психологічного клімату сім’ї, а також інструментарію щодо визначення особистісно-зорієнованої взаємодії педагогів з дітьми. Спрямованість корекційно-розвивального та відновлювального впливу виглядає наступним чином: 50 % (11 програм) банку програм, складають технології, які спрямовані на зниження рівня агресивності, тривожності, корекції важковиховуваності, емоційних станів; 25% (6 програм) технологій – на розвиток адаптивних механізмів та 25% (6 програм) – на розвиток навичок здорового способу життя. Разом з тим, працівники психологічної служби не застосовують у роботі з девіантними та деліквентними дітьми корекційно-відновлювальний інструментарій з розвитку самопізнання, пошуку адекватної самореалізації, формування життєво важливих цінностей, навичок здійснювати життєвий вибір. Тобто, існує потреба у підготовці та застосуванні коорекційно-відновлювального інструментарію з розвитку самопізнання, пошуку адекватної самореалізації, формування життєво-важливих цінностей, навичок здійснювати життєвий вибір.
Згідно наказу МОН України № 330 від 20.04.2001р. «Про затвердження Положення про експертизу психологічного і соціологічного інструментарію, що застосовується в навчальних закладах Міністерства освіти і науки України» у Чернівецькій області створена незалежна обласна Експертна комісія науково-методичного центру практичної психології та соціальної роботи ІППОЧО. Основне її завдання здійснення експертизи діагностичних методик, психокорекційних, психотерапевтичних та реабілітаційних технік і технологій, які застосовуються в системі освіти педагогічними працівниками. Але крім цього можливі:
За даними обласного науково-методичного центру практичної психології і соціальної роботи, починаючи з 2011-2013 навчального року (за три роки), було проведено 6 засідань обласної експертної комісії. В результаті чого, обласною Експертною комісією здійснено експертизу 385 найменувань психологічного інструментарію: 260 методик, тестів, анкет; 109 корекційних програм, тренінгових програм та 16 просвітницько-профілактичних відео-роликів. Найактивнішими щодо подачі інструментарію на розгляд обласної Експертної комісії виявилися працівнки психологічної служби ПТНЗ – 52 матеріали та практичні психологи ДНЗ – 50 матеріалів. Активність подачі психодіагностичного та психокорекційного інсрументарію працівниками психологічної служби до розгляду Експертної комісії в розрізі районів/міст у рейтинговому порядку:
Таким чином, працівникам психологічної служби потрібно впорядкувати соціальний-психологічний інструментарій та за потреби подати його на подальше засідання Експертної комісії. Є випадки, коли поданий інструментарій не затверджується через невідповідність до вимог Положення про затвердження психологічного інструментарію. За даними обласної експертної комісії за три роки було відхилено на доопрацювання 21 поданий матеріал, з яких 5 методик та одну програму відхилено взагалі до використання. Працівниками науково-методичного центру практичної психології та соціальної роботи здійснено детальний аналіз експертних матеріалів, поданих працівниками психологічної служби області, який дозволив визначити домінуючі сфери дослідження у рейтинговому порядку: дослідження особливостей адаптації дітей 1-х, 5-х, 10 кл., дослідження особливостей пізнавальної сфери школяра, виявлення схильності до агресії, тривожності, дослідження професійних здібностей й нахилів старшокласників, дослідження особливостей особистісної сфери, емоційної сфери школяра, дослідження міжособистісних стосунків серед дітей, педагогів та батьків, дослідження особливостей навчально-виховного процесу,соціологічні дослідження. Про терміни та етапи подачі матеріалів на експертизу щорічно працівниками обласного центру готується наказ. Як правило засідання обласної експертної комісії проводиться двічі на рік: жовтень, лютий, Експертиза здійснюється компетентними й незалежними спеціалістами (експертами), саме відповідальному рішенню експертів надається вирішальне значення. В склад обласної Експертної комісії входять 13 фахівців експертів. Це провідні викладачі ЧНУ ім.Ю.Федьковича, тренер-консультант, експерт проектних заходів Чернівецького обласного ГМО «Сучасник», методисти НМЦППСР міського управління освіти, провідні методисти РМК, що відповідають за психологічну службу та практичні психологи педагогічного коледжу ЧНУ ім. Ю.Федьковича та професійного-технічного закладу ВПУ №3. Інша не менш важлива роль експертизи в сфері освіти, пов’язана із необхідністю компетентно оцінити підручники та посібники, наукові дослідження, стандарти освіти, якість освітніх послуг у ракурсі конкретного закладу. В цій ситуації доцільно було б розглянути психолого-педагогічну експертизу як специфічну дослідницьку технологію, що має на меті оцінити та комплексно проаналізувати якісний стан об’єкта, кінцевий результат педагогічної діяльності. Педагогічні працівники нашої області цього річ брали участь у проведенні І етапу Всеукраїнського конкурсу рукописів підручників для учнів 5-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів, який проходив в м.Києві за підтримки МОНУ та ІІТЗО. Членами предметної експертної комісії з української мови були практичний психолог ЗОШ І-ІІІ ст.№3 м.Чернівців Твардовська О.І та Бобик С.М., практичний психолог загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів с.Клішківці Хотинського району. Хочу зазначити, що до послуг психологічної експертизи тепер вдаються управлінці, юристи, педагоги, медики та ін. Так і працівники науково-методичного центру практичної психології і соціальної роботи допомагають Департаменту освіти Чернівецької ОДА у вирішенні складних ситуацій, які виникають у шкільному середовищі. В результаті, за останні три роки нами було надано 45 професійних консультацій та підготовлено відповідні експертні психологічні висновки. Тільки за останній 2012/2013 навчальний рік працівники-експерти НМЦППСР надавали допомогу у 25-ти складних випадках. Найчастіше всього методистами-психологами вивчалася думка педагогічного колективу щодо ефективності діяльності адміністрації закладу школи через небажання співпрацювати обох сторін, а також надання освітніх послуг вчителями, вивчення стану психологічного клімату педагогічних та учнівських колективів. У сучасному суспільстві психолог дедалі частіше постає як експерт з питань оптимального залучення людських ресурсів до виробництва, управління, навчання та інших видів діяльності. З іншої сторони, психологічна експертиза ставить підвищені вимоги як до особистісних, моральних якостей психолога, так і до рівня його професійної компетентності. Тому, на перспективу розвитку явища експертизи в системі освіти, хотілося би щоб усіх працівників психологічної служби керівники закладів залучали до вирішення конфліктних чи інших специфічних ситуацій. Кожного працівника психологічної служби хотілося б бачити спеціалістом, фахівцем-експертом, особою, яка користується довірою, має авторитет і може дійти до правильного висновку, дати об’єктивну оцінку тощо. |
Психологічна експертиза, як необхідна умова діяльності практичного психолога Психологічна експертиза – один з найскладніших напрямків діяльності практичного психолога |
Теми індивідуальних курсових робіт для слухачів курсів з соціальної педагогіки Особистісна стратегія діяльності як необхідна умова успішної професійної діяльності |
ДВНЗ «Криворізький національний університет», м. Кривий Ріг, Україна ОРГАНІЗАЦІЙНА КУЛЬТУРА БІБЛІОТЕКИ ВИЩОГО ПЕДАГОГІЧНОГО НАВЧАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ ЯК НЕОБХІДНА УМОВА ІННОВАЦІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ |
1-4 класи загальноосвітніх навчальних закладів Пояснювальна записка Здоров'я — найперша необхідна умова успішного розвитку кожної людини, її навчання, праці, добробуту, створення сім'ї і виховання... |
Соціально психологічний супровід навчання і розвитку молоді з особливими... ... |
Унікальна навчальна програма «Управління міжнародними бізнес-проектами» Проектний менеджмент є ключовою управлінською дисципліною, що забезпечує ефективне досягнення конкретних бізнес-цілей в умовах економічних... |
Нормативи витрат часу на основні види роботи практичного психолога Підготовка до проведення тренінгів, ділових ігор тощо з учнями (дітьми), батьками, педпрацівниками |
ПОСАДОВА ІНСТРУКЦІЯ практичного психолога Практичний психолог призначається на посаду і звільняється з неї начальником районного відділу освіти за поданням директора школи... |
«ЛІНГВІСТИЧНА ЕКСПЕРТИЗА» ОДНІЄЇ ІНІЦІАТИВНОЇ ЛІНГВІСТИЧНОЇ ЕКСПЕРТИЗИ У доповіді йдеться про доречність вживання терміна «лінгвістична експертиза» (ЛЕ) та правил її здійснення з огляду на сучасну теорію... |
Законодавчо-правове регулювання біржової діяльності Формування ринку сільськогосподарської продукції як умова діяльності аграрних бірж |