|
Скачати 199.28 Kb.
|
( Автор-укладач Данілова Наталія Олександрівна) Програма корекційно - розвиваючих занять з формування мотивації учбової діяльності у підлітків. ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА Формування мотивації навчання в шкільному віці без перебільшення можливо назвати однією із центральних проблем школи. Мотивація навчання складається із багатьох, заміняючи одна іншу сторін ( соціальні ідеали, мета навчання, його мотиви, цілі, емоції, інтереси). Мотив навчання – це спрямованість учня на різні сторони учбової діяльності. У одних учнів у більшій мірі мотивує сам процес пізнання в ході навчання, у інших – стосунки с іншими людьми в ході навчання. Проведене мною експериментальне дослідження доводить в потребі коеркційно- розвивальних занять з учнями , у яких виявлена низька учбова мотивація. Мета: полягає у формуванні наступних видів мотивів:
Завдання: розвиток мотивації досягнення та інтересу до діяльності, формування нових мотиваційних відносин. Предмет корекції: пізнавальна та особистісна сфери підлітків. Форма проведення: групові заняття по 30-40 хвилин два рази на тиждень, усього 8 занять, група 10-13 учнів. Під час роботи передбачаються індивідуальні консультації з батьками та педагогами. Форма занять: розвиток кожного з цих компонентів забезпечує комплекс ігрових вправ за такою структурою:
Сценарій занять: Привітання. Привітання має ритуальний характер. Основна частина. Виконання вправ, які спрямовані на вирішення поставленої мети. Прощання. Прощання має ритуальний характер. ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН : ЗАНЯТТЯ 1 (40-45 хв) Вправа 1. Привітання « Самопрезентація» Вправа 2. « Успіх в минулому» Вправа 3 « Нове ім’я» Вправа 4 «Твоя роль» Вправа 5 Прощання «Маски» ЗАНЯТТЯ 2 (40-45 хв) Вправа 1. Привітання « Подаруй посмішку другові» Вправа 2. « Складати повчання» Вправа 3 « Схвалення» Вправа 4 «Ляпка» Вправа 5 Прощання «Маски» ЗАНЯТТЯ 3 (40-45 хв) Вправа 1. Привітання « Барометр настрою» Вправа 2. «Уникнення невдачі» Вправа 3 « Сформуй позитивний Я-образ» Вправа 4 «Міміка і жести» Вправа 5 Прощання «Маски» ЗАНЯТТЯ 4 (40-45 хв) Вправа 1. Привітання «Подаруй посмішку другові» Вправа 2. « Хвалько» Вправа 3 « Оживлення приємних спогадів» Вправа 4 «Танець з аркушем» Вправа 5 Прощання «Маски» ЗАНЯТТЯ 5 (40-45 хв) Вправа 1. Привітання « Барометр настрою» Вправа 2. «Похвала» Вправа 3 « Попроси самого себе» Вправа 4 «Ланцюгова реакція» Вправа 5 Прощання «Маски» ЗАНЯТТЯ 6 (40-45 хв) Вправа 1. Привітання «Подаруй посмішку другові» Вправа 2. «Створи собі ситуацію успіху» Вправа 3 « Естетичні асоціації» Вправа 4 «Самовизначення» Вправа 5 Прощання «Маски» ЗАНЯТТЯ 7 (40-45 хв) Вправа 1. Привітання «Барометр настрою» Вправа 2. «Невдачі і помилки – це нормально» Вправа 3 « Не бійся визнавати свої помилки» Вправа 4 «Ідучи озернись» Вправа 5 Прощання «Маски» ЗАНЯТТЯ 8 (40-45 хв) Вправа 1. Привітання «Подаруй посмішку другові» Вправа 2. «Загальні і конкретні цілі» Вправа 3 « Перспективи пов’язані з досягненням мети» Вправа 4 «Рука до руки» Вправа 5 Прощання «Маски» ЗАНЯТТЯ 1 (40-45 хв) Мета: використання позитивних емоцій, які пов’язані з минулими успіхами, для формування нових мотиваційних відносин. Вправа 1. Привітання. « Самопрезентація» Учасники сідають у коло. Пропонується по черзі повідомляти іншим членам таку інформацію:
Психолог та інші члени групи можуть ставити учаснику, який представляється, додаткові запитання. Психолог: « Правила поведінки на заняттях»
Вправа 2 «Успіх в минулому». Завдання
Вправа 3. « Нове ім’я» Ім’я, як і будь-яке інше слово, яке часто вживається, має психологічний вплив на людину. Змінюючи його ( або додаючи до нього певних епітетів чи характеристик, які стають невід’ємними атрибутами імені), можна змінити і мотивацію. Завдання.
Вправа 4 « Твоя роль» Психолог роздає членам групи аркуші з позначенням тієї ролі, яку повинен грати учень під час обговорення. Ролі можуть бути такі: ерудит, критик, оратор, зануда, клоун та ін.. Вправа 5 Прощання. ««Маски» Психолог. Ми будемо закінчувати кожне наше заняття з визначення настрою. Для цього я приготувала вам по три маски, на яких намальовані обличчя:веселе, сумне, сумне та зле. Подивіться, будь ласка, на них уважно та оберіть собі ту маску, яка відповідає настрою, з яким ви йдете сьогодні із заняття, та поясніть свій вибір. ЗАНЯТТЯ 2 (40-45 хв) Мета: виявлення позитивних рис, які здатні забезпечити успіх у житті. Навчити підбадьорювати себе та інших Вправа 1. Привітання. « Подаруй посмішку другові» Підлітки сидять у колі, необхідно передати одне одному добрі думки і добрі відчуття, посміхнутися, створити гарний настрій. Вправа 2. « Складати повчання» Відомо: навчаючи інших – ми навчаємось також і самі, переконуючи інших – спонукаємо також і себе, спонукаючи або вмотивовуючи інших – спонукаємо, вмотивовуємо також себе. Виходячи з цієї закономірності, пропоную наступне. Завдання.
Вправа 3. «Схвалення». Завдання
Вправа 4 « Ляпка» Приготувати папір, чорнило, пензлики. Психолог бере маленький аркуш паперу, за допомогою пензлика капає на нього невелику крапельку чорнила. Потім у районі ляпки складає листок навпіл, проводить по ньому рукою, і коли аркуш розвернути, можна побачити дивний візерунок. Далі аркуш з ляпкою пускається по ряду. Завдання кожного члена групи – вивчити ваші та зроблені в такий спосіб ляпки інших учнів і написати під ними, що вона йому нагадує, які асоціації викликає. На кожному аркуші будуть наявні відповіді, що становлять переважну більшість Вправа 5 Прощання. ««Маски» Психолог. Ми будемо закінчувати кожне наше заняття з визначення настрою. Для цього я приготувала вам по три маски, на яких намальовані обличчя:веселе, сумне, сумне та зле. Подивіться, будь ласка, на них уважно та оберіть собі ту маску, яка відповідає настрою, з яким ви йдете сьогодні із заняття, та поясніть свій вибір. ЗАНЯТТЯ 3 (40-45 хв) Мета: Актуалізація позитивних емоцій, пов’язаних із власною діяльністю. Вправа 1 Привітання « Барометр настрою» психолог запитує в учнів, чи знають вони, що таке барометр (термометр, градусник) і для чого він потрібен. Потім пропонується продемонструвати свій настрій тільки руками: поганий – долоньки стискаються, гарний – руки розведені в боки. Вправа 2 « Уникнення невдачі» Завдання.
Вправа 3 «Сформуй позитивний Я-образ» Часто почуття власної безпорадності, низька самооцінка є наслідком негативного самосприйняття: людина бачить у собі багато небажаних рис характеру, недоліків, слабостей. Такий образ «Я» справляє негативний вплив на мотивацію і діяльність особистості. Наступні завдання допоможуть вам підвищити самооцінку і сформувати позитивний Я-образ. Завдання.
Вправа 4 « Міміка і жести» Усі учні об’єднуються у дві команди. ( для об’єднання в групи психолог запропонував витягнути цукерки із капелюха). Психолог пропонує згадати відомі прислів’я і приказки, після чого по одному представнику з кожної команди демонструють за допомогою міміки і жестів прислів’я або приказку, а решта учнів повинні відгадати їх. Вправа 5 Прощання. ««Маски» Психолог. Ми будемо закінчувати кожне наше заняття з визначення настрою. Для цього я приготувала вам по три маски, на яких намальовані обличчя:веселе, сумне, сумне та зле. Подивіться, будь ласка, на них уважно та оберіть собі ту маску, яка відповідає настрою, з яким ви йдете сьогодні із заняття, та поясніть свій вибір. ЗАНЯТТЯ 4 (40-45 хв) Мета: Актуалізація позитивних емоцій, пов’язаних з успіхами в минулому. Вправа 1. Привітання. « Подаруй посмішку другові» Підлітки сидять у колі, необхідно передати одне одному добрі думки і добрі відчуття, посміхнутися, створити гарний настрій. Вправа 2 «Хвалько» Завдання.
Помилуйтеся його красою і досконалістю. Чи помітили ви в ньому щось нове і незвичайне для вас? Що хочете йому сказати приємного?
Вправа 3. « Оживлення приємних спогадів» Завдання.
Вправа 4. « Танець з аркушем» Вправа виконується в парах. Кожній парі пропонується взяти по одному аркушу паперу, стати обличчям одне до одного і торкнутися головами чоло до чоло. Аркуш паперу при цьому кладеться між чолами. Завдання кожної пари – рухатися по кімнаті, утримуючи свій аркуш чолами. Руки заведені за спину. Партнери, які впустили аркуш, повинні завмерти в тих позах, у яких вони перебуватимуть у той момент, коли їхній аркуш торкнеться підлоги. Вправа 5 Прощання. ««Маски» Психолог. Ми будемо закінчувати кожне наше заняття з визначення настрою. Для цього я приготувала вам по три маски, на яких намальовані обличчя:веселе, сумне, сумне та зле. Подивіться, будь ласка, на них уважно та оберіть собі ту маску, яка відповідає настрою, з яким ви йдете сьогодні із заняття, та поясніть свій вибір. ЗАНЯТТЯ 5 (40-45 хв) Мета: дати можливість перенести енергію, мотиваційний заряд і позитивні емоції з приємного для учнів об’єкту на предмет діяльності. Права 1. Привітання «« Барометр настрою» психолог запитує в учнів, чи знають вони, що таке барометр (термометр, градусник) і для чого він потрібен. Потім пропонується продемонструвати свій настрій тільки руками: поганий – долоньки стискаються, гарний – руки розведені в боки. Вправа 2 « Похвала» Ми навчимось схвалювати, підбадьорювати і надихати самого себе, оскільки це дуже допомагає в роботі. Згадуючи й емоційно підкріплюючи дії, які в минулому приводили до успіху, ви надихаєте себе на дальші досягнення. Завдання.
Вправа 3 «Попроси самого себе» Ця вправа виконується тоді, коли ви маєте зробити щось важливе, але вам не вистачає спонукання. Завдання. Попросіть себе обов’язково виконати щось важливе для вас. Можете використовувати аналогічні прийоми, які застосовуєте, коли просите інших виконати щось. Використовуйте: переконання в необхідності діяльності, прохання і ласкаві слова.
Вправа 4. «Ланцюгова реакція» Учасники утворюють коло, тримаючись за руки. Психолог швидко, несильно, але відчутно, стискає руку сусіда праворуч або ліворуч. Той так само потискає руку свого сусіда. Потиск переходить від одного до другого, поки не повернеться до ведучого. Повторюється та сама процедура, але в інший бік. Завдання ускладнюються: під час передачі імпульсу вправо гравець озвучує свою участь вигуком «Ех!», а вліво – вигуком – «Ух!». Якщо імпульси праворуч і ліворуч «зустрічаються» на якомусь гравці, то він вигукує « Хо-хо!» і автоматичним потиском відправляє імпульси назад по колу. Вправа 5 Прощання. ««Маски» Психолог. Ми будемо закінчувати кожне наше заняття з визначення настрою. Для цього я приготувала вам по три маски, на яких намальовані обличчя:веселе, сумне, сумне та зле. Подивіться, будь ласка, на них уважно та оберіть собі ту маску, яка відповідає настрою, з яким ви йдете сьогодні із заняття, та поясніть свій вибір. ЗАНЯТТЯ 6 (40-45 хв) Мета: сформувати вміння створити собі ситуацію успіху в діяльності. Вправа 1. Привітання « Подаруй посмішку другові» Підлітки сидять у колі, необхідно передати одне одному добрі думки і добрі відчуття, посміхнутися, створити гарний настрій. Вправа 2 « Створи собі ситуацію успіху» Навіть невеликий успіх має значний спонукальний вплив, надихає на діяльність. Отже, дуже важливо вміти створити собі ситуацію успіху. Завдання.
Права 3 «Естетичні асоціації» Виконання цієї вправи дасть можливість перенести енергію, мотиваційний заряд і позитивні емоції з приємного для вас об’єкту на предмет вашої діяльності. Завдання.
Вправа 4 «Самовизначення» Людина повинна вміти самостійно підтримувати свою мотивацію на належному рівні і спонукати себе до діяльності. Самовизначення є дуже корисним методом формування самоповаги, оскільки ви вчитесь помічати щось позитивне у своїх діях і розвиваєте почуття самоповаги. Завдання.
Вправа 5 Прощання. ««Маски» Психолог. Ми будемо закінчувати кожне наше заняття з визначення настрою. Для цього я приготувала вам по три маски, на яких намальовані обличчя:веселе, сумне, сумне та зле. Подивіться, будь ласка, на них уважно та оберіть собі ту маску, яка відповідає настрою, з яким ви йдете сьогодні із заняття, та поясніть свій вибір. ЗАНЯТТЯ 7 (40-45 хв) Мета: пошук шляхів і стимулів до самовдосконалення. Вправа 1. Привітання «« Барометр настрою» психолог запитує в учнів, чи знають вони, що таке барометр (термометр, градусник) і для чого він потрібен. Потім пропонується продемонструвати свій настрій тільки руками: поганий – долоньки стискаються, гарний – руки розведені в боки. Вправа 2. « Невдача і помилка – це нормально» Помилка чи невдача часто справляє позитивний ефект на подальшу діяльність людини: спонукає її докладати більше зусиль, сприяє набуттю досвіду тощо, але невдача може і негативно впливати на мотивацію діяльності. Дуже важливо сприймати свої невдачі та помилки як необхідний компонент навчання і розвитку. Слід усвідомити, що аналізуючи причини невдач і працюючи над своїми помилками, ми можемо вдосконалювати свої здібності. Завдання.
Вправа 3. « Не бійся визнавати свої помилки» Чому ж так важливо обговорювати власні помилки та недоліки з людьми? По-перше , може виявитись, що ви перебільшуєте значущість своїх помилок, недоліків, вад. По-друге, при обговоренні та аналізі ваших помилок допомагає усвідомити свої слабкості, виробити методи їх подолання. Завдання.
Вправа 4 « Ідучи, озирнися» Пари учасників розходяться в різні боки, але в певний момент повинні озирнутися й подивитися одне на одного. Причому озирнутися повинні в той самий час. Зробити це буде не просто, тому що домовитись потрібно без допомоги жестів і слів. Вправа 5 Прощання. ««Маски» Психолог. Ми будемо закінчувати кожне наше заняття з визначення настрою. Для цього я приготувала вам по три маски, на яких намальовані обличчя:веселе, сумне, сумне та зле. Подивіться, будь ласка, на них уважно. ЗАНЯТТЯ 8 (40-45 хв) Мета: навчити ставити перед собою цілі і досягти їх. Вправа 1. Привітання « Подаруй посмішку другові» Підлітки сидять у колі, необхідно передати одне одному добрі думки і добрі відчуття, посміхнутися, створити гарний настрій. Вправа 2 «Загальні і конкретні цілі» Постановка перед собою загальних цілей є дуже важливою, але має значний мотиваційний ефект лише в тому разі, коли потім конкретизується. Очевидно , що конкретні цілі мають значно більший мотиваційний вплив, сильніше спонукають людину до діяльності. Завдання. Розбийте досягнення вашої мети на етапи по таким критеріям:
Вправа 3. « Перспективи, пов’язані з досягненням мети» Поміркуйте і запишіть відповіді на такі запитання.
Вправа 4 « Рука до руки» Для гри необхідна непарна кількість учнів. Психолог вимовляє: « рука до руки! Усі міняються місцями!» і всі учасники гри, у тому числі й учитель, повинні знайти собі пару й торкнутися з партнером руками. Той, хто залишився без пари, стає ведучим. Гра триває. Рекомендується віддавати оригінальні команди, наприклад: « Мізинець до мізинця», « Вухо до вуха», « П’ятка до п’ятки». Вправа 5 Прощання. ««Маски» Психолог. Ми будемо закінчувати кожне наше заняття з визначення настрою. Для цього я приготувала вам по три маски, на яких намальовані обличчя:веселе, сумне, сумне та зле. Подивіться, будь ласка, на них уважно. Підведення підсумків. Література
|
Позакласний захід "Фізика навколо нас" Мета Мета: знайомство учнів 5-6 класів з предметом фізики, стимуляція у них пізнавального інтересу до даного предмету, підвищення рівня... |
«ХУДОЖНЯ ОБРОБКА ДЕРЕВИНИ ЗА ТРАДИЦІЯМИ МІСЦЕВИХ НАРОДНИХ ПРОМИСЛІВ»... Програма розрахована на один рік занять гуртка і орієнтована на забезпечення умов для конкретної творчої праці, одного із видів народної... |
Програма для загальноосвітніх навчальних закладів 5-9 класи ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА Пропозиції за результатами громадського обговорення просимо надсилати за електронною адресою: k |
Формування мотивації д о навчальної діяльності на уроках фізики в... Формування особистості – це цілісний, поступальний процес, який виражається у залученні її до соціального досвіду, засвоєнні нею... |
Пояснювальна записка Мета вивчення навчальної дисципліни Навчальна програма складена згідно освітньо-професійної програми ГСВО напряму 030402 «Правознавство» |
Програма для 8-9 класів з поглибленим вивченням математики Пояснювальна записка Основним завданням вивчення математики в освітньому закладі загальноосвітньої середньої школи є забезпечення міцного і свідомого... |
Навчальна програма для учнів 6-9 класів загальноосвітніх навчальних... Вступ. Навчальна програма з географії розроблена на основі положень Державного стандарту базової (основної) середньої освіти, згідно... |
УРОКАХ МАТЕМАТИКИ. ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА Мова йде про формування підприємницької компетентності учнів, яка у подальшому житті підвищить їхню конкурентоспроможність на ринку... |
Навчальна програма для 10-11 класів інформаційно-технологічного профілю Пояснювальна записка Дана програма розроблена відповідно до Типового навчального плану загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання... |
Пояснювальна записка Навчальна дисципліна «Фізична культура» – самостійна галузь діяльності у соціокультурному просторі й викладається у загальноосвітніх... |