Програма корекційно розвиваючих занять з формування мотивації учбової діяльності у підлітків. ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА


Скачати 199.28 Kb.
Назва Програма корекційно розвиваючих занять з формування мотивації учбової діяльності у підлітків. ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Дата 15.12.2013
Розмір 199.28 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Психологія > Документи

( Автор-укладач Данілова Наталія Олександрівна)

Програма корекційно - розвиваючих занять з формування мотивації учбової діяльності у підлітків.

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

Формування мотивації навчання в шкільному віці без перебільшення можливо назвати однією із центральних проблем школи. Мотивація навчання складається із багатьох, заміняючи одна іншу сторін ( соціальні ідеали, мета навчання, його мотиви, цілі, емоції, інтереси). Мотив навчання – це спрямованість учня на різні сторони учбової діяльності. У одних учнів у більшій мірі мотивує сам процес пізнання в ході навчання, у інших – стосунки с іншими людьми в ході навчання.

Проведене мною експериментальне дослідження доводить в потребі коеркційно- розвивальних занять з учнями , у яких виявлена низька учбова мотивація.

Мета: полягає у формуванні наступних видів мотивів:

  1. пізнавальний;

  2. досягнення;

  3. саморозвитку;

  4. суспільно-значущий;

  5. соціальної ідентифікації.

Завдання: розвиток мотивації досягнення та інтересу до діяльності, формування нових мотиваційних відносин.

Предмет корекції: пізнавальна та особистісна сфери підлітків.

Форма проведення: групові заняття по 30-40 хвилин два рази на тиждень, усього 8 занять, група 10-13 учнів. Під час роботи передбачаються індивідуальні консультації з батьками та педагогами.

Форма занять: розвиток кожного з цих компонентів забезпечує комплекс ігрових вправ за такою структурою:

  1. вправи на розминку;

  2. рольові ігри;

  3. групові дискусії;

  4. виконання вправ з подальшим аналізом результатів.

Сценарій занять:

Привітання. Привітання має ритуальний характер.

Основна частина. Виконання вправ, які спрямовані на вирішення поставленої мети.

Прощання. Прощання має ритуальний характер.
ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН :
ЗАНЯТТЯ 1 (40-45 хв)

Вправа 1. Привітання « Самопрезентація»

Вправа 2. « Успіх в минулому»

Вправа 3 « Нове ім’я»

Вправа 4 «Твоя роль»

Вправа 5 Прощання «Маски»

ЗАНЯТТЯ 2 (40-45 хв)

Вправа 1. Привітання « Подаруй посмішку другові»

Вправа 2. « Складати повчання»

Вправа 3 « Схвалення»

Вправа 4 «Ляпка»

Вправа 5 Прощання «Маски»

ЗАНЯТТЯ 3 (40-45 хв)

Вправа 1. Привітання « Барометр настрою»

Вправа 2. «Уникнення невдачі»

Вправа 3 « Сформуй позитивний Я-образ»

Вправа 4 «Міміка і жести»

Вправа 5 Прощання «Маски»

ЗАНЯТТЯ 4 (40-45 хв)

Вправа 1. Привітання «Подаруй посмішку другові»

Вправа 2. « Хвалько»

Вправа 3 « Оживлення приємних спогадів»

Вправа 4 «Танець з аркушем»

Вправа 5 Прощання «Маски»

ЗАНЯТТЯ 5 (40-45 хв)

Вправа 1. Привітання « Барометр настрою»

Вправа 2. «Похвала»

Вправа 3 « Попроси самого себе»

Вправа 4 «Ланцюгова реакція»

Вправа 5 Прощання «Маски»

ЗАНЯТТЯ 6 (40-45 хв)

Вправа 1. Привітання «Подаруй посмішку другові»

Вправа 2. «Створи собі ситуацію успіху»

Вправа 3 « Естетичні асоціації»

Вправа 4 «Самовизначення»

Вправа 5 Прощання «Маски»

ЗАНЯТТЯ 7 (40-45 хв)

Вправа 1. Привітання «Барометр настрою»

Вправа 2. «Невдачі і помилки – це нормально»

Вправа 3 « Не бійся визнавати свої помилки»

Вправа 4 «Ідучи озернись»

Вправа 5 Прощання «Маски»

ЗАНЯТТЯ 8 (40-45 хв)

Вправа 1. Привітання «Подаруй посмішку другові»

Вправа 2. «Загальні і конкретні цілі»

Вправа 3 « Перспективи пов’язані з досягненням мети»

Вправа 4 «Рука до руки»

Вправа 5 Прощання «Маски»

ЗАНЯТТЯ 1 (40-45 хв)

Мета: використання позитивних емоцій, які пов’язані з минулими успіхами, для формування нових мотиваційних відносин.

Вправа 1. Привітання. « Самопрезентація»

Учасники сідають у коло. Пропонується по черзі повідомляти іншим членам таку інформацію:

  • ім’я;

  • основне захоплення;

  • дві найкращі риси свого характеру;

  • цікавий епізод або пам’ятна подія зі свого життя.

Психолог та інші члени групи можуть ставити учаснику, який представляється, додаткові запитання.

Психолог: « Правила поведінки на заняттях»

  1. Кожен повинен дотримуватися щирості;

  2. Обов’язкова участь кожного члена групи;

  3. Право кожного члена групи сказати «Стоп»;

  4. Кожний учасник говорить від свого імені;

  5. Не критикувати і признавати право кожного на його думку, та поважати її.

  6. Не розповідати за межами групи, те що відбувається на заняттях.

Вправа 2 «Успіх в минулому».

Завдання

  1. Згадайте випадок зі свого життя, коли ви переживали значний успіх. Заплющить очі та створіть яскраву картинку в уяві. Зверніть увагу на розмір, точність і якість цієї картинки, на ті рухи, звуки, переживання, котрі створюють або супроводжують її.

  2. Далі поміркуйте про мету, якої ви прагнете досягти. Уявіть її чітко. Прокрутіть у думках картинки – досягнення мети.

  3. Розмістіть в уяві цю картинку туди ж , де була і попередня. Ваше завдання полягає в тому, щоб ці дві картинки накласти одна на одну. Прагніть пережити радість, задоволення від майбутнього успішного завершення справи (досягнення мети) так, як ви відчували це в минулому.

Вправа 3. « Нове ім’я»

Ім’я, як і будь-яке інше слово, яке часто вживається, має психологічний вплив на людину. Змінюючи його ( або додаючи до нього певних епітетів чи характеристик, які стають невід’ємними атрибутами імені), можна змінити і мотивацію.

Завдання.

  1. Придумайте собі відповідне ім’я, яке символізувало б наполегливість , цілеспрямованість, силу волі у досягненні мети і яке мало б спонукальний вплив на вас.

  2. Придумайте кілька варіантів імені.

  3. Називайте себе так протягом певного часу у зверненні до самого себе.

Вправа 4 « Твоя роль»

Психолог роздає членам групи аркуші з позначенням тієї ролі, яку повинен грати учень під час обговорення. Ролі можуть бути такі: ерудит, критик, оратор, зануда, клоун та ін..

Вправа 5 Прощання. ««Маски»

Психолог. Ми будемо закінчувати кожне наше заняття з визначення настрою. Для цього я приготувала вам по три маски, на яких намальовані обличчя:веселе, сумне, сумне та зле. Подивіться, будь ласка, на них уважно та оберіть собі ту маску, яка відповідає настрою, з яким ви йдете сьогодні із заняття, та поясніть свій вибір.
ЗАНЯТТЯ 2 (40-45 хв)

Мета: виявлення позитивних рис, які здатні забезпечити успіх у житті. Навчити підбадьорювати себе та інших

Вправа 1. Привітання. « Подаруй посмішку другові»

Підлітки сидять у колі, необхідно передати одне одному добрі думки і добрі відчуття, посміхнутися, створити гарний настрій.

Вправа 2. « Складати повчання»

Відомо: навчаючи інших – ми навчаємось також і самі, переконуючи інших – спонукаємо також і себе, спонукаючи або вмотивовуючи інших – спонукаємо, вмотивовуємо також себе.

Виходячи з цієї закономірності, пропоную наступне.

Завдання.

  1. Ви повинні переконати іншого учасника групи, що із завданням можна легко впоратися. Прагніть вселити впевненість в успіх. Запишіть свою промову.

  2. Вибравши кілька девізів, нанесіть їх на табличку і розташуйте на своєму робочому столі. Такі дії сприяють помітному зростанню мотивації досягнення.

Вправа 3. «Схвалення».

Завдання

  1. Запишіть п’ять своїх позитивних рис, які здатні забезпечити вам у діяльності.

  2. Запишіть п’ять своїх позитивних рис, які допомагають вам у спілкуванні з іншими людьми.

  3. Запищіть свої успіхи в минулому і згадайте їхній вплив на ваше життя та діяльність.

  4. Згадайте і запишіть слова – схвалення, які були висловлені на вашу адресу іншими людьми і мали вплив на ваше життя чи діяльність, тобто слова, які спонукали вас до активності, надихали на певні досягнення. Запишіть їх і зберігайте у спеціальному блокноті, щоб за несприятливих обставин звертатися до них.

  5. Запишіть, як ви підбадьорюйте самого себе, коли зазнали невдачі, коли не все клеїться, коли відчуваєте труднощі в роботі.

  6. Як ви підбадьорюєте інших людей, коли хтось зазнав невдачі, відчуває розчарування і значні труднощі?

  7. Згадайте і запишіть, як ви хвалили самого себе, коли досягли певних успіхів.

  8. Враховуючи досвід, поміркуйте і запишіть новий ефективний текст для само схвалення у разі досягнення вами певних успіхів, переборення труднощів тощо.

  9. Згадайте і запишіть, як ви хвалите інших, коли хтось досягнув успіхів, зробив щось важливе тощо.

  10. Враховуючи досвід і знання, поміркуйте і напишіть новий текст схвалення інших людей у разі досягнення нами позитивного результату.

  11. Запишіть вітання іншій людині з нагоди успішного завершення нею важливої справи. Намагайтеся надати таке схвалення і підтримку цій людині, щоб це було новим стимулом для неї, спонукало її до подальших успіхів.

Вправа 4 « Ляпка»

Приготувати папір, чорнило, пензлики. Психолог бере маленький аркуш паперу, за допомогою пензлика капає на нього невелику крапельку чорнила. Потім у районі ляпки складає листок навпіл, проводить по ньому рукою, і коли аркуш розвернути, можна побачити дивний візерунок. Далі аркуш з ляпкою пускається по ряду. Завдання кожного члена групи – вивчити ваші та зроблені в такий спосіб ляпки інших учнів і написати під ними, що вона йому нагадує, які асоціації викликає. На кожному аркуші будуть наявні відповіді, що становлять переважну більшість

Вправа 5 Прощання. ««Маски»

Психолог. Ми будемо закінчувати кожне наше заняття з визначення настрою. Для цього я приготувала вам по три маски, на яких намальовані обличчя:веселе, сумне, сумне та зле. Подивіться, будь ласка, на них уважно та оберіть собі ту маску, яка відповідає настрою, з яким ви йдете сьогодні із заняття, та поясніть свій вибір.
ЗАНЯТТЯ 3 (40-45 хв)

Мета: Актуалізація позитивних емоцій, пов’язаних із власною діяльністю.

Вправа 1 Привітання « Барометр настрою»

психолог запитує в учнів, чи знають вони, що таке барометр (термометр, градусник) і для чого він потрібен. Потім пропонується продемонструвати свій настрій тільки руками: поганий – долоньки стискаються, гарний – руки розведені в боки.

Вправа 2 « Уникнення невдачі»

Завдання.

  1. Поміркуйте над тим, яким ви хотіли би себе бачити : достатньо здібним, але неорганізованим, чи недостатньо здібним, але наполегливим, організованим.

  2. Поміркуйте, чи поразка (невдача) визначається саме відсутністю здібностей. Які інші фактори, на вашу думку, можуть визначити невдачу?

  3. Запишіть позитивні моменти, пов’язані з невдачею.

  4. Поміркуйте і запишіть, що ви сказали б іншій людині, яка зазнала поразки і відчуває розчарування. Запишіть, як ви спробували би не лише втішити, а й надихнути людину на подальшу діяльність

  5. Запишіть, що ви сказали б самому собі у хвилини невдачі і розчарування. Які слова змогли б не лише відновити втрачену душевну рівновагу, а й спонукати на наполегливу діяльність для досягнення мети?

  6. Удосконаливши текст, запишіть його яскравими літерами на обкладинці зошита чи на карточці, попрацюйте над ним, спробуйте прокрутити відповідні ситуації в уяві, активізуючи записаний текст.

Вправа 3 «Сформуй позитивний Я-образ»

Часто почуття власної безпорадності, низька самооцінка є наслідком негативного самосприйняття: людина бачить у собі багато небажаних рис характеру, недоліків, слабостей. Такий образ «Я» справляє негативний вплив на мотивацію і діяльність особистості.

Наступні завдання допоможуть вам підвищити самооцінку і сформувати позитивний Я-образ.

Завдання.

  1. Поміркуйте і запишіть ваші позитивні риси, які допомагають вам у навчанні та житті.

  2. Згадайте та запишіть ваші минулі успіхи в будь-яких сферах діяльності. Поміркуйте, які ваші особливості зумовили ці досягнення.

  3. Поміркуйте щодо перспектив, можливостей і методів розвитку деяких здібностей і навичок, важливих для вашої діяльності. Завжди є можливості для вдосконалення, а усвідомлення шляхів і методів розвитку дасть вам значний мотиваційний заряд.

  4. Згадайте і запишіть позитивні висловлювання, схвалення на вашу адресу з боку друзів, батьків, вчителів. Який мотиваційний вплив вони мали?

  5. Виберіть людину з низькою самооцінкою, якій ви могли б допомогти набути позитивний Я-образ. Згадайте про її позитивні риси й особливості. Поміркуйте і запишіть, яким чином, використовуючи їх, можна було б підтримати, підбадьорити людину, яка розчарувалася у своїй діяльності, і допомогти сформувати у неї позитивний Я-образ.

  6. Поміркуйте, як можна було б удосконалити ваші методи роботі, що можна біло б змінити на краще, де є перспективи і можливості розвитку. Ви спроможні придумати багато нового. Що може змінити не тільки вас, а й допомогти іншим. Усвідомлення перспектив, можливостей змінити на краще є не лише істотним мотиваційним фактором, а й підвищує у вас самооцінку і впливає на позитивність Я-образу.

  7. Згадайте, які зрушення на краще у вашій діяльності мали місце за останній період. Можливо, діяльність загалом і не була успішною, але у певних її компонентах завжди можна знайти позитивні зміни. Поміркуйте, як можна було б розвинути ці стримані успіхи.

  8. Поміркуйте, як можна було б організувати вашу діяльність, щоб мати можливість фіксувати й аналізувати навіть незначні зміни. Виділіть п’ять компонентів, у яких ви плануєте розвиватися, і поміркуйте, як можна фіксувати майже непомітні зміни.

  9. Випишіть усе хороше, що ви могли б сказати про себе. Поміркуйте і складіть текст, який допомагав би вам підтримувати позитивний Я-образ і спонукав би на досягнення майбутніх успіхів.

Вправа 4 « Міміка і жести»

Усі учні об’єднуються у дві команди. ( для об’єднання в групи психолог запропонував витягнути цукерки із капелюха). Психолог пропонує згадати відомі прислів’я і приказки, після чого по одному представнику з кожної команди демонструють за допомогою міміки і жестів прислів’я або приказку, а решта учнів повинні відгадати їх.

Вправа 5 Прощання. ««Маски»

Психолог. Ми будемо закінчувати кожне наше заняття з визначення настрою. Для цього я приготувала вам по три маски, на яких намальовані обличчя:веселе, сумне, сумне та зле. Подивіться, будь ласка, на них уважно та оберіть собі ту маску, яка відповідає настрою, з яким ви йдете сьогодні із заняття, та поясніть свій вибір.
ЗАНЯТТЯ 4 (40-45 хв)

Мета: Актуалізація позитивних емоцій, пов’язаних з успіхами в минулому.

Вправа 1. Привітання. « Подаруй посмішку другові»

Підлітки сидять у колі, необхідно передати одне одному добрі думки і добрі відчуття, посміхнутися, створити гарний настрій.

Вправа 2 «Хвалько»

Завдання.

  1. Уявіть себе предметом, до якого прагне сформувати інтерес. Опишіть його від першої особи (похваліть самого себе). Опишіть, яким ви є чудовим і корисним, що ви можете дати своєму господареві. Запускайте уяву і творчі здібності.

  2. Через деякий час «станьте самим собою» і ще раз розгляньте ваш предмет. Поміркуйте над його перевагами, силою, красою.

Помилуйтеся його красою і досконалістю.

Чи помітили ви в ньому щось нове і незвичайне для вас?

Що хочете йому сказати приємного?

  1. Потім знову станьте цим предметом. Ідентифікуйтеся з ним. Усвідомте свої переваги. Похваліться усім прекрасним і корисним, що ви маєте, перед іншими.

  2. Спробуйте переконати інших у тому, що ви чудовий, сильний і корисний.

Вправа 3. « Оживлення приємних спогадів»

Завдання.

  1. Згадайте той період свого життя, коли ви були захоплені діяльністю, коли досягли успіхів, коли щось вдалося зробити. Що саме і чому так легко давалося вам?

  2. Виберіть якийсь епізод і спробуйте знову пережити його в деталях. Потім оживіть приємні спогади з інших епізодів. Які були почуття, враження? Який ефект від виконання вправи?

  3. Спробуйте актуалізувати такі почуття зараз і захопитися чимось. Намагайтеся перенести ці почуття з минулого на теперішню діяльність. Спробуйте пов’язати минулі успіхи, похвалу на вашу адресу, натхнення з теперішньою діяльністю.

  4. Аналіз. Запишіть свої враження, почуття, міркування. Оцініть ефективність вправи в балах. Якщо не дуже вдало виконали, не зуміли актуалізувати приємні почуття з минулого і перенести їх на теперішню діяльність, поміркуйте: що заважає вам відчути схожі почуття тепер? Як можна було б удосконалити цю вправу і пристосувати її до своїх психологічних особливостей?

Вправа 4. « Танець з аркушем»

Вправа виконується в парах. Кожній парі пропонується взяти по одному аркушу паперу, стати обличчям одне до одного і торкнутися головами чоло до чоло. Аркуш паперу при цьому кладеться між чолами. Завдання кожної пари – рухатися по кімнаті, утримуючи свій аркуш чолами. Руки заведені за спину. Партнери, які впустили аркуш, повинні завмерти в тих позах, у яких вони перебуватимуть у той момент, коли їхній аркуш торкнеться підлоги.

Вправа 5 Прощання. ««Маски»

Психолог. Ми будемо закінчувати кожне наше заняття з визначення настрою. Для цього я приготувала вам по три маски, на яких намальовані обличчя:веселе, сумне, сумне та зле. Подивіться, будь ласка, на них уважно та оберіть собі ту маску, яка відповідає настрою, з яким ви йдете сьогодні із заняття, та поясніть свій вибір.
ЗАНЯТТЯ 5 (40-45 хв)

Мета: дати можливість перенести енергію, мотиваційний заряд і позитивні емоції з приємного для учнів об’єкту на предмет діяльності.

Права 1. Привітання «« Барометр настрою»

психолог запитує в учнів, чи знають вони, що таке барометр (термометр, градусник) і для чого він потрібен. Потім пропонується продемонструвати свій настрій тільки руками: поганий – долоньки стискаються, гарний – руки розведені в боки.

Вправа 2 « Похвала»

Ми навчимось схвалювати, підбадьорювати і надихати самого себе, оскільки це дуже допомагає в роботі. Згадуючи й емоційно підкріплюючи дії, які в минулому приводили до успіху, ви надихаєте себе на дальші досягнення.

Завдання.

  1. Згадайте подію, коли ви досягли успіху, проявивши наполегливість, цілеспрямованість, кмітливість тощо. Згадайте емоційний стан, в якому перебували в ситуації успіху і перемогли.

  2. Похваліть самого себе. Скажіть собі кілька приємних слів.

  3. Зобов’яжіть себе і надалі так працювати.

Вправа 3 «Попроси самого себе»

Ця вправа виконується тоді, коли ви маєте зробити щось важливе, але вам не вистачає спонукання.

Завдання.

Попросіть себе обов’язково виконати щось важливе для вас. Можете використовувати аналогічні прийоми, які застосовуєте, коли просите інших виконати щось.

Використовуйте: переконання в необхідності діяльності, прохання і ласкаві слова.

  1. Напишіть кілька форм, варіантів прохання і переконання самого себе. Виберіть найкращі варіанти.

  2. Виробіть загальні правила, принципи переконання самого себе чи прохання до самого себе.

  3. Аналіз. Відмітьте ефективність вправи в балах. З’ясуйте, яка саме форма прохання для вас є найефективнішою.

Вправа 4. «Ланцюгова реакція»

Учасники утворюють коло, тримаючись за руки. Психолог швидко, несильно, але відчутно, стискає руку сусіда праворуч або ліворуч. Той так само потискає руку свого сусіда. Потиск переходить від одного до другого, поки не повернеться до ведучого. Повторюється та сама процедура, але в інший бік. Завдання ускладнюються: під час передачі імпульсу вправо гравець озвучує свою участь вигуком «Ех!», а вліво – вигуком – «Ух!». Якщо імпульси праворуч і ліворуч «зустрічаються» на якомусь гравці, то він вигукує « Хо-хо!» і автоматичним потиском відправляє імпульси назад по колу.

Вправа 5 Прощання. ««Маски»

Психолог. Ми будемо закінчувати кожне наше заняття з визначення настрою. Для цього я приготувала вам по три маски, на яких намальовані обличчя:веселе, сумне, сумне та зле. Подивіться, будь ласка, на них уважно та оберіть собі ту маску, яка відповідає настрою, з яким ви йдете сьогодні із заняття, та поясніть свій вибір.
ЗАНЯТТЯ 6 (40-45 хв)

Мета: сформувати вміння створити собі ситуацію успіху в діяльності.

Вправа 1. Привітання « Подаруй посмішку другові»

Підлітки сидять у колі, необхідно передати одне одному добрі думки і добрі відчуття, посміхнутися, створити гарний настрій.

Вправа 2 « Створи собі ситуацію успіху»

Навіть невеликий успіх має значний спонукальний вплив, надихає на діяльність. Отже, дуже важливо вміти створити собі ситуацію успіху.

Завдання.

  1. Сплануйте досягти певної мети. Мету слід вибрати середньої складності. Оскільки здобування легких цілей не переживається як успіх, а досягнення надто складних часто є неможливим.

  2. Докладіть усіх зусиль, щоб досягти бодай однієї мети або успішно виконати поставлені перед собою завдання. Чи досягли цієї конкретної мети? Які труднощі відчували?

  3. Розбийте мету на ряд конкретних проміжних етапів і усвідомте важливість досягнення кожного з них. Ставте перед собою якомога більше конкретних цілей і прагніть їх. Сформуйте конкретні етапи досягнення мети.

  4. Визначте кількість показники, за якими ви могли б фіксувати навіть незначні позитивні зрушення у вашій справі. Це надасть вам азарту і додаткової спонукальної сили.

  5. Похваліть самого себе за те, що досягли навіть незначного успіху. Позитивні емоції, пов’язані з досягненням успіхів, ніколи не завадять.

  6. Відзначте себе за досягнення навіть незначного успіху, «нагородіть» себе чимось за цей успіх. Який приз чи винагороду ви собі приготували?

Права 3 «Естетичні асоціації»

Виконання цієї вправи дасть можливість перенести енергію, мотиваційний заряд і позитивні емоції з приємного для вас об’єкту на предмет вашої діяльності.

Завдання.

  1. Спробуйте асоціювати вашу діяльність, її предмет з певним приємним для вас об’єктом. Заплющить очі . Намагайтесь викликати в уяві приємні образи, пов’язані з асоційованим об’єктом, наприклад квіткою. Пізніше запишіть ці образи й асоціації.

  2. Потім викличте з пам’яті образи, пов’язані з вашою діяльністю. Намагайтесь асоціювати вашу діяльність с образами, які з’являлись у попередньому завданні. Не оцінюйте ті образи, які виникають у вас. Нехай вони просто самі собою вільно спливають. Запишіть ті асоціації й образи, які виникли у вас у зв’язку з діяльністю.

  3. Спробуйте асоціювати вашу діяльність з іншими символами, об’єктами, істотами та явищами природи.

  4. Проведіть аналіз даної вправи. Наскільки було ефективним виконання запропонованих завдань? Які символи, об’єкти найкраще асоціювалися з вашою діяльністю? Запишіть їх і використовуйте в подальшій роботі.

Вправа 4 «Самовизначення»

Людина повинна вміти самостійно підтримувати свою мотивацію на належному рівні і спонукати себе до діяльності. Самовизначення є дуже корисним методом формування самоповаги, оскільки ви вчитесь помічати щось позитивне у своїх діях і розвиваєте почуття самоповаги.

Завдання.

  1. Враховуючи принцип і правила, які використовувались для схвалення інших, поміркуйте, як ви схвалювали себе, та визнавали б певні конкретні результати дій і результати своєї діяльності.

Вправа 5 Прощання. ««Маски»

Психолог. Ми будемо закінчувати кожне наше заняття з визначення настрою. Для цього я приготувала вам по три маски, на яких намальовані обличчя:веселе, сумне, сумне та зле. Подивіться, будь ласка, на них уважно та оберіть собі ту маску, яка відповідає настрою, з яким ви йдете сьогодні із заняття, та поясніть свій вибір.
ЗАНЯТТЯ 7 (40-45 хв)

Мета: пошук шляхів і стимулів до самовдосконалення.

Вправа 1. Привітання «« Барометр настрою»

психолог запитує в учнів, чи знають вони, що таке барометр (термометр, градусник) і для чого він потрібен. Потім пропонується продемонструвати свій настрій тільки руками: поганий – долоньки стискаються, гарний – руки розведені в боки.

Вправа 2. « Невдача і помилка – це нормально»

Помилка чи невдача часто справляє позитивний ефект на подальшу діяльність людини: спонукає її докладати більше зусиль, сприяє набуттю досвіду тощо, але невдача може і негативно впливати на мотивацію діяльності.

Дуже важливо сприймати свої невдачі та помилки як необхідний компонент навчання і розвитку. Слід усвідомити, що аналізуючи причини невдач і працюючи над своїми помилками, ми можемо вдосконалювати свої здібності.

Завдання.

  1. Проаналізуйте докладно свою невдачу. Поміркуйте і запишіть, яка користь від цієї невдачі, чому вона навчила вас, які висновки ви зробили зі своїх помилок.

  2. Поміркуйте над причинами невдачі, помилками, яких ви припустилися. Що необхідно змінити у своїй роботі, щоб оптимізувати діяльність?

Вправа 3. « Не бійся визнавати свої помилки»

Чому ж так важливо обговорювати власні помилки та недоліки з людьми? По-перше , може виявитись, що ви перебільшуєте значущість своїх помилок, недоліків, вад. По-друге, при обговоренні та аналізі ваших помилок допомагає усвідомити свої слабкості, виробити методи їх подолання.

Завдання.

  1. Обговоріть дві свої помилки і два недоліки, не страхаючись їх визнати. Запишіть поради, якими ви спробуєте скористатися.

  2. Чи вчитеся ви на своїх помилках? Чи ви їх повторювали?

Вправа 4 « Ідучи, озирнися»

Пари учасників розходяться в різні боки, але в певний момент повинні озирнутися й подивитися одне на одного. Причому озирнутися повинні в той самий час. Зробити це буде не просто, тому що домовитись потрібно без допомоги жестів і слів.

Вправа 5 Прощання. ««Маски»

Психолог. Ми будемо закінчувати кожне наше заняття з визначення настрою. Для цього я приготувала вам по три маски, на яких намальовані обличчя:веселе, сумне, сумне та зле. Подивіться, будь ласка, на них уважно.
ЗАНЯТТЯ 8 (40-45 хв)

Мета: навчити ставити перед собою цілі і досягти їх.

Вправа 1. Привітання « Подаруй посмішку другові»

Підлітки сидять у колі, необхідно передати одне одному добрі думки і добрі відчуття, посміхнутися, створити гарний настрій.

Вправа 2 «Загальні і конкретні цілі»

Постановка перед собою загальних цілей є дуже важливою, але має значний мотиваційний ефект лише в тому разі, коли потім конкретизується. Очевидно , що конкретні цілі мають значно більший мотиваційний вплив, сильніше спонукають людину до діяльності.

Завдання.

Розбийте досягнення вашої мети на етапи по таким критеріям:

  1. Самостійно встановлювати ціль

  2. Бути особисто зацікавленим в досягненні

  3. Розробити конкретні етапи досягнення

  4. Встановити часові обмеження

  5. Чітко встановити конкретний результат

Вправа 3. « Перспективи, пов’язані з досягненням мети»

Поміркуйте і запишіть відповіді на такі запитання.

  • Що обіцяє вам у майбутньому досягнення цих цілей?

  • Заради чого варто докласти певних зусиль і долати труднощі?

  • Проаналізуйте прямі та побічні результати і наслідки діяльності

Вправа 4 « Рука до руки»

Для гри необхідна непарна кількість учнів. Психолог вимовляє: « рука до руки! Усі міняються місцями!» і всі учасники гри, у тому числі й учитель, повинні знайти собі пару й торкнутися з партнером руками. Той, хто залишився без пари, стає ведучим. Гра триває. Рекомендується віддавати оригінальні команди, наприклад: « Мізинець до мізинця», « Вухо до вуха», « П’ятка до п’ятки».

Вправа 5 Прощання. ««Маски»

Психолог. Ми будемо закінчувати кожне наше заняття з визначення настрою. Для цього я приготувала вам по три маски, на яких намальовані обличчя:веселе, сумне, сумне та зле. Подивіться, будь ласка, на них уважно.

Підведення підсумків.

Література

  1. Занюк С.С. Мотивація діяльності: спонукання, активність, успіх. – Луцьк, 1998.-124с

  2. Занюк С.С. Психологія мотивації та емоцій. – Луцьк, 1997.-180с

  3. Формирование интереса к учению у школьников / Под ред. А.К. Марковой. – М., 1986.-192с

  4. Энкельман. Преуспевать с радостью. – М., 1993-396с

  5. А.К. Маркова Формирование мотивации учения в школьном возрасте: пособие для учителя. – М., Просвещение, 1983.-96с

  6. Занюк С.С. Мотиваційний тренінг формування мотивації учбової діяльності у студентів та старшокласників/ Практична психологія та соціальна робота, №8, 2002

  7. Матюхина М.В. Мотивация учения младших школьников. - М., 1984.

  8. Хекхаузен X. Мотивация и деятельность. - М., 1986.

  9. Берне Р. Развитие Я-концепции и воспитание. - М., 1986

  10. Асеев В.Г. Мотивация поведения и формирование личности. - М.,1976.

  11. Туріщева Л.В. Психологічні тренінги для школярів. – Х.: Вид. група «Основа», 2010. -124с

Схожі:

Позакласний захід "Фізика навколо нас" Мета
Мета: знайомство учнів 5-6 класів з предметом фізики, стимуляція у них пізнавального інтересу до даного предмету, підвищення рівня...
«ХУДОЖНЯ ОБРОБКА ДЕРЕВИНИ ЗА ТРАДИЦІЯМИ МІСЦЕВИХ НАРОДНИХ ПРОМИСЛІВ»...
Програма розрахована на один рік занять гуртка і орієнтована на забезпечення умов для конкретної творчої праці, одного із видів народної...
Програма для загальноосвітніх навчальних закладів 5-9 класи ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Пропозиції за результатами громадського обговорення просимо надсилати за електронною адресою: k
Формування мотивації д о навчальної діяльності на уроках фізики в...
Формування особистості – це цілісний, поступальний процес, який виражається у залученні її до соціального досвіду, засвоєнні нею...
Пояснювальна записка Мета вивчення навчальної дисципліни
Навчальна програма складена згідно освітньо-професійної програми ГСВО напряму 030402 «Правознавство»
Програма для 8-9 класів з поглибленим вивченням математики Пояснювальна записка
Основним завданням вивчення математики в освітньому закладі загальноосвітньої середньої школи є забезпечення міцного і свідомого...
Навчальна програма для учнів 6-9 класів загальноосвітніх навчальних...
Вступ. Навчальна програма з географії розроблена на основі положень Державного стандарту базової (основної) середньої освіти, згідно...
УРОКАХ МАТЕМАТИКИ. ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Мова йде про формування підприємницької компетентності учнів, яка у подальшому житті підвищить їхню конкурентоспроможність на ринку...
Навчальна програма для 10-11 класів інформаційно-технологічного профілю Пояснювальна записка
Дана програма розроблена відповідно до Типового навчального плану загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання...
Пояснювальна записка
Навчальна дисципліна «Фізична культура» – самостійна галузь діяльності у соціокультурному просторі й викладається у загальноосвітніх...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка