|
Скачати 166.41 Kb.
|
Одним із ключових завдань школи є забезпечення умов для збереження та зміцнення здоров'я дітей. Реалізація цього завдання ґрунтується на розумінні педагогічним колективом здоров'я людини як стану повного фізичного, психологічного, соціального благополуччя, а не просто відсутності хвороби чи фізичних дефектів (за визначенням Всесвітньої організації охорони здоров'я). Пріоритетність проблеми здоров'я дітей, підлітків, молоді нашого навчального закладу зумовлена демографічною кризою в Україні, негативними наслідками аварії на ЧАЕС, соціально-економічною нестабільністю в державі, різким погіршенням стану фізичного, психічного, розумового розвитку та працездатності молоді нашого міста. Жовтоводська середня загальноосвітня школа №10 з профільними класами ставить перед собою завдання:
У школі навчається 409 учнів у 16 класах з денною формою навчання та 52 учні в 3 класах з вечірньою формою навчання. Педагогічний колектив нараховує 42 вчителя. У 2008 році колективом нашої школи було проаналізовано стан здоров'я учнів, отримані дані дозволили констатувати низький його рівень, проблеми як фізичного, психологічного розвитку дітей, так і невисокі показники усвідомлення учнями необхідності здорового способу життя. Саме на створення педагогічних та медичних умов підвищення ефективності виховання здорового способу життя серед школярів був створений проект «Здорове дитинство». До роботи над проектом були залучені, крім педагогів і психолога школи, медичні працівники дитячої лікарні. Метою проекту є створення умов для збереження та зміцнення фізичного, психічного, духовного і соціального здоров'я вихованців Жовтоводської середньої загальноосвітньої школи №10 з профільними класами. З метою реалізації поставлених завдань створені та діють: - психологічна служба; - медична служба; - центр формування, зміцнення та збереження здоров'я. Робота за проектом «Здорове дитинство» ведеться за такими напрямками:
Для впровадження та координації оздоровчої роботи, реабілітації учнів після хвороб у навчальному закладі функціонує медична служба. Діагностика функціонального стану основних систем організму — базовий метод, що дозволяє вивчати рівень здоров'я дитини, слідкувати за ним. А отже, основною складовою роботи медичної служби навчального закладу є забезпечення моніторингу стану здоров'я школярів. Виявлення факторів, що негативно впливають на здоров'я, дає можливість своєчасно їх усувати. Медична та психологічна діагностика дозволяє скласти досить повну картину фізичного і психічного здоров'я учнів, їх соціального благополуччя, рівень інтелектуальних та фізичних навантажень. Результати діагностичних обстежень дають змогу педагогічному колективу школи впливати на розвиток кожної дитини на основі даних про стан її здоров'я, самопочуття в колективі, рівень навантажень. Для забезпечення глибокої і всебічної діагностики адміністрація школи залучила фахівців медичної та психологічної служби (сьогодні у школі працює медсестра, психолог, соціальний педагог) та розширила зв'язки з лікувальними установами міста Жовті Води. Щорічно учні школи проходять обстеження у лікарів — педіатра, терапевта, стоматолога, окуліста, невропатолога, хірурга, отоларинголога. На підставі договору з жіночою консультацією щорічно обстежуються дівчата 10-11-х класів лікарем-гінекологом. За п’ять років реалізації програми зміст діагностики постійно змінювався. На сьогодні результати обстеження учнів лікарями є наступні: У 2010 році учні 2—11 класів школи були оглянуті фахівцями та встановлено, що значна кількість учнів хворіє на сколіоз, який виникає внаслідок травм, малорухливого способу життя, неправильної постави під час занять у школі і вдома. Для таких учнів організовано заняття з плавання протягом навчального року у зимовому басейні м. Жовті Води. Проводяться також профілактичні заходи: спостереження вчителів, батьків, вихователів за поставою учнів у школі і вдома; проведення комплексу спеціальних вправ для хребта на уроках фізкультури, лікувальної фізкультури, хореографії. Результати комплексної діагностики учнів знаходять своє відображення в паспорті здоров'я дитини, який дає повну й чітку інформацію про зріст, вагу, артеріальний тиск, об'єм легенів, фізичний розвиток та функціональні розлади організму. Паспорт здоров'я заповнюється шкільною медсестрою і ведеться з моменту вступу до закінчення дитиною школи. Два рази на рік результати медико-психологічної діагностики учнів розглядаються на робочих нарадах педагогічного колективу, загально-шкільних батьківських зборах, складаються рекомендації для учнів, батьків, учителів. Одним із основних складників здоров'я людини є її психічне здоров'я. Велика роль у збереженні та зміцненні здоров'я належить психологічній службі школи, яка працює в тісному контакті зі шкільною медсестрою, класними керівниками і батьками. За програмою психологічного моніторингу визначаються характер, темперамент, інтелектуальний розвиток, пізнавальні інтереси і можливості кожної дитини, вивчаються особистісні характеристики учнів, психологічний клімат і взаємостосунки між дітьми, у педагогічному колективі. Результати методики соціометричних вимірів, діагностики шкільної мотивації, методики визначення ступеня адаптованості, моніторинг тривожності свідчать, що психологічної корекції та допомоги потребують як учителі, так і учні, батьки. За результатами діагностики проводяться індивідуальна психологічна робота, семінари-тренінги для учнів і вчителів, ділові ігри, навчання учнівських лідерів, консультативна допомога для вчителів і батьків, постійно діючі семінари для вчителів «Конфлікт: шляхи подолання», семінари-тренінги з метою попередження шкідливих звичок (тютюнокуріння, наркомани, алкоголізму) серед учнів та реалізація тренінгової програми за модулем « Здоров’я – моя цінність», спрямовані на створення комфортних психологічних умов для учнів і педагогів, на зниження тривожності, підвищення культури взаємовідносин, формування вміння переносити стреси з найменшою шкодою для здоров'я. Спільна діяльність батьків, учнів, учителів під час традиційних Днів здоров'я, походів вихідного дня, місячників здорового способу життя допомагає нашим дітям докорінно змінити споживацький підхід до здоров'я й переорієнтувати їх на здоровий спосіб життя. В школі організовано діяльність шкільного центру формування, зміцнення та збереження здоров'я. Мета та завдання центру: • сприяти розвитку, збереженню й формуванню здорової особистості учнів та працівників навчального закладу; • впроваджувати масові заняття фізичною культурою та спортом; • давати необхідні теоретичні знання з питань фізкультурно-оздоровчої роботи; • пропагувати здоровий спосіб життя та систематичні самостійні заняття фізичними вправами; • залучати якомога більше учнів та працівників до участі в спортивному житті школи і міста; • надавати організаційно-методичну допомогу. Основні форми роботи центру: урочна; позакласна; позашкільна. Члени центру: вчителі фізкультури та початкової школи, а також обрані учні з кожного класу. Центр складається з керівного, виконуючого та інформаційного органів. Основні заходи та форми проведення фізкультурно-оздоровчої роботи центру: • уроки фізкультури ( по 3 години на тиждень); • заняття в спеціальних медичних групах; • заняття в спортивних секціях та гуртках; • спортивні свята; • шкільна спартакіада; • міські змагання з багатьох видів спорту, які проводить міський спорткомітет; • туристичні заходи; • спортивно-оздоровчі заходи в режимі дня (фізкультрозминки, фізкультпаузи, рухливі перерви). Щоб дитячий організм нормально розвивався, рухова активність має становити не менш як 12—16 годин на тиждень. Експериментально доведено, що сучасний урок фізичної культури дає щонайбільше 12 хвилин такої рухової активності, яка може певною мірою вплинути на фізичне вдосконалення дітей. Спеціальні дослідження свідчать, що збільшення кількості уроків до трьох на тиждень при застосуванні традиційної методики дає помітний позитивний результат, тоді як ефективність 4—5-разових занять порівняно з 3-разовими незначна. Відповідно до схеми-структури шкільного центру формування, зміцнення й збереження здоров'я та моделі-схеми діяльності школи , організовано позашкільну та позакласну спортивно-масову роботу, яка має свою структуру та систему і спрямована на пропаганду елементів здорового способу життя, дія яких забезпечує оздоровлення організму . Слід зазначити, що 67% загального навчального часу — це навантаження на поставу дітей. Тому наші заходи під час уроку, перерви вжито з метою фізичної розрядки, переключення уваги дітей з одного виду діяльності на інший. Для того, щоб навчальний заклад перетворився на такий, що береже та примножує здоров'я учнів, необхідно створити належні гігієнічні умови навчання. Це, перш за все, забезпечення достатнього освітлення приміщень школи, створення необхідних повітряного та теплового режимів, використання навчальних меблів з урахуванням віку та зросту учнів, якісне обслуговування санітарно-технічного устаткування школи тощо. Велике значення для здоров'я дітей має харчування та організація питного режиму. У нашій школі створено відмінні умови для роботи харчоблоку, організовано гаряче харчування для всіх без винятку учнів, забезпечуються висока якість приготування їжі, її різноманітний асортимент. Розуміючи значення харчування для здоров'я, ми наші дії спрямували на максимальне охоплення учнів гарячим харчуванням. В результаті: - 80% учнів отримують харчування в шкільній їдальні; - 20% учнів користуються послугами шкільного буфету, де асортимент відповідає ДСанПіН 5.5.2.008-01. Крім того, особлива увага приділяється естетичному оформленню навчальних кабінетів та прилеглої шкільної території з урахуванням санітарно-гігієнічних вимог як до оздоблювальних матеріалів, так до утримання територій і приміщень. Як відомо, здоров'я дитини залежить не тільки від дотримання гігієнічних норм. На нього впливають такі фактори, як сприятливий психологічний клімат у класах, на уроках. Тому у нашому закладі витримується саме демократичний стиль педагогічного спілкування вчителів з учнями; реалізується індивідуальний підхід до кожного з дітей. Здійснюється контроль відповідності використовуваних методик і технологій навчання та виховання віковим і функціональним можливостям школярів, професійній підготовленості вчителя з питань здоров'язберігаючих освітніх технологій. Традиційно на педагогічних нарадах, нарадах при директорові, засіданнях методичних та творчих груп, на психолого-педагогічних семінарах питанням збереження здоров'я дітей приділяється велика увага. Особлива значення надається здоров'ю молодших школярів. Багаторічна практика, діагностика рівня готовності дітей до школи переконують нас у тому, що готувати дітей до школи потрібно заздалегідь. Тому в школі працює підготовчий центр для майбутніх першокласників «Дошколярик». Діти, які його відвідують, легше адаптуються в першому класі, більш активні на уроках, краще сприймають навчальний матеріал, мають більш високий рівень мотивації до навчання. Обов'язковою для всіх учнів школи стала ранкова гімнастика за різними комплексами, яку проводять як у навчальних кабінетах, так і на свіжому повітрі. Традиційними стали курси вітамінотерапії для учнів, фіточай та ароматерапія для педагогів, тренінгові форми уроків валеології та «Основ здоров'я», уроки фізкультури із застосуванням елементів релаксації, аеробіки, а також прогулянки на свіжому повітрі. У нашій школі добре розуміють, що фізичне виховання та формування мотивації до здорового способу життя є невід'ємно» складовою освіти. Саме це забезпечує можливість одержання кожним учнем необхідних знань про здоров'я і засоби його зміцнення, про шляхи і методи протидії хворобам, про методику досягнень високої працездатності та тривалої творчої активності Проект «Здорове дитинство» характеризується комплексністю, диференційованим підходом до окремих груп учнів, грунтується на достовірній інформації, дає можливість вносити корективи до режиму навчання у випадку негативної динаміки у стані здоров'я дітей. Щоб знизити вплив негативних факторів на здоров'я дітей, у школі запроваджуються здоров'язберігаючі технології навчання та виховання, які працюють за трьома напрямками: • створення навчально-організаційного простору; •дотримання санітарно-гігієнічних вимог; • створення комфортних психолого-педагогічних умов. Перш за все необхідно створити навчально-організаційний простір, у якому будуть:
У школі створена і діє система безперервної валеологічної освіти, яка включає вивчення таких дисциплін: «Я і Україна» (1 —4 класи), «Основи здоров’я» (1 — 9 класи), етика ( 5-6 класи), «Основи хімічних технологій» (10-11 класи), «Хімія і довкілля» (7-8 класи), просвітницька програма серед молоді «Рівний — рівному» ( 5-6 класи), шкільна програма превентивного виховання Project Hope «Корисні звички» (2-4 класи), гурток «Пізнай і зрозумій себе» (2-4 класи). Учні школи знайомляться з фізичними, духовними, етичними та соціальними компонентами свого здоров'я, набувають навичок особистої гігієни, збереження і зміцнення здоров'я, надання першої допомоги, набувають досвіду екологічної поведінки щодо самих себе і дозвілля. При викладанні цих дисциплін пріоритет надається інтерактивним формам роботи з учнями: семінари, тренінги, диспути, «мозкові штурми». отримують комплекс необхідних знань про здоровий спосіб життя. Учні дізнаються про прості та дієві способи захисту організму від інфекцій; про роль правильного харчування та вітамінізації для здоров'я дитини; про вплив паління, алкоголю, наркотиків та токсичних речовин на дитячий організм; про доцільний режим харчування, корисні й шкідливі продукти харчування; про наслідки ВІЛ-інфекції/СНІДу для організму дитини; про культуру статевих стосунків. Педагоги та працівники школи, спеціальні служби в рамках реалізації проекту сприяють збереженню здоров'я дітей, формуванню здорового способу життя, створюють у класах позитивний творчий мікроклімат, залучаючи до активної співпраці батьків та громадські організації. Тісна співпраця з батьками, шкільним активом та громадськістю забезпечує формування позитивної мотивації на здоровий спосіб життя, сприяє розкриттю творчих здібностей учнів, їх самореалізації, адаптації до дорослого життя. За роки дії проекту у школі створена така модель навчально-виховного процесу з організації режиму праці й відпочинку школярів та працівників школи, яка повною мірою сприяє збереженню їх здоров'я, забезпечує високу працездатність під час навчальних занять та дозволяє уникнути перевтоми. Учителями школи засвоюється та впроваджується технологія особистісно орієнтованого уроку та виховного заходу, яка створює комфортні стосунки між учнями і вчителями, виховує у дитини значущість власного «Я». Важливою ланкою в системі умов для фізичного розвитку учнів є секції та гуртки, які пропагують культ здорового тіла і здорового духу, допомагають зберегти високу трудову активність. У школі діє секція волейболу (9—11 класи), футболу (7—8 класи), гурток «Лікарські рослини» ( 5-6 класи). Щорічно в межах виховної системи школи листопад є місячником здорового способу життя. Заходи цього місячника плануються та проводяться вчителями природничих дисциплін, вчителями фізкультури — різноманітні спортивні змагання («Старти надій», «Веселі старти», «Поклик джунглів», «Спортивний КВК», «Марафон здоров'я»), позаурочні виховні заходи (медичні турніри, «Свята здоров'я», ранки «Айболить радить...», ток-шоу для старшокласників з різних питань щодо молодіжних проблем, молодіжні акції «Здоров'я — це модно!»), конкурси малюнків, плакатів, санітарних бюлетенів з різної тематики (інфекційні захворювання, культура спілкування, шкідливі звички, особиста гігієна, правильне харчування тощо). Важливим напрямком роботи стає санітарно-гігієнічна просвіта серед учнів, батьків, учителів. Традиційними в школі стали зустрічі з фахівцями міських служб пропаганди здорового способу життя (акція «Відлуння») — це лекції, відверті бесіди, консультації, перегляд відеофільмів, рольові ігри. В систему роботи школи увійшли дні та уроки здоров'я, туристичні зльоти, зміст яких регламентується віком дітей, рівнем фізичного розвитку, порою року. Одним із ефективних засобів залучення школярів до здорового способу життя є медико-педагогічна просвіта батьків, учнів нашої школи. Розв'язання таких завдань, як вивчення і впровадження оздоровчих традицій української родини в життя кожної сім'ї, сприяння свідомому ставленню батьків до формування у дитини потягу до здорового способу життя — справа нелегка. Для батьків, згідно з програмою «Партнерство школи і сім’ї»», діють щомісячні зустрічі під час тематичних зборів, які охоплюють наступні питання: режим праці та відпочинку учня, раціональне харчування, особиста гігієна, виховання в дитини негативного ставлення до шкідливих звичок, дитячий травматизм та його попередження, дитина і комп'ютер (телебачення), класними керівниками використовуються різні форми проведення виховних заходів: круглі столи, диспути, тренінги, бесіди, обговорення результатів анкет тощо. Гармонійне і своєчасне задоволення потреб фізичного, емоційного та інтелектуального розвитку дітей у навчально-виховному процесі є важливою передумовою для пробудження їх духовних потреб. Проблема формування і збереження духовного здоров'я є найважливішою, але недостатньо вивченою серед валеологічних проблем. Духовність ми розуміємо як фундаментальну рису людини, її позитивність, почуття любові й поваги до людей, розуміння свободи як особистої відповідальності. Критерієм духовності є здатність дитини в складній життєвій ситуації зробити вибір на користь творіння, а не руйнування. Позитивний досвід задоволення потреб у всебічному духовному розвитку дітей можна простежити на прикладі естетичного навчання і виховання нашої школи. Для розвитку природних нахилів та обдарувань створено гуртки декоративно-прикладного мистецтва, основ інформаційних технологій, краєзнавства, працює літературна студія. Результатом створення умов для духовного розвитку дітей є призові місця на міських, обласних, Всеукраїнських, міжнародних конкурсах і турнірах. Щорічно діти, які досягли значних успіхів у навчанні, дослідницькій, художньо-естетичній, спортивній діяльності, відзначаються на шкільному конкурсі «Суперучень». Сьомкіна О., Зінченко А. стали переможцями обласного конкурсу літературної творчості «Податки очима дітей». Гладка І. – переможець обласних змагань з легкої атлетики. Біла О. – призер міжнародних змагань з легкої атлетики. Команда юнаків школи зайняла ІІІ місце у міських змаганнях з прикладних видів спорту. Бондар Є. стала дипломантом Всеукраїнського конкурсу літературної творчості «Соціальна справедливість, рівність, братерство – найвищі суспільні цінності». Сьомкін С., Заярнюк О., Іванченко Ю. здобули перемогу в обласному конкурсі малюнку та літературної творчості «Олімпійський рух: історія та сьогодення». Протягом 2008-2013 років учні школи взяли участь в більше ста творчих конкурсах. Ці умови дозволяють дітям самостійно, на власному досвіді, розвинути свої здібності та інтереси, свідомо і правильно обрати майбутню професію. Результати опитування учнів школи свідчать, що 86 % опитуваних вважають для себе необхідним дотримуватися здорового способу життя; 50 % учнів бажають отримувати цю інформацію зі спеціальної літератури, а 44 % — з шкільних заходів. Аналіз результатів анкетування батьків показав, що 95 % високо оцінили заходи, які проводяться в межах проекту «Здорове дитинство», 80 % батьків упевнені в обов'язковості проведення лікувально-профілактичних та санітарно-гігієнічних заходів, 63 % вважають, що реалізація проекту має позитивний вплив на їх дитину. За чотири роки роботи за проектом «Здорове дитинство » поява хворих дітей при комплексних оглядах знижується щорічно: з 74,6 % у 2008 р. до 50,3 % у 2013 р. За цей термін кардинально покращати здоров'я дітей неможливо, тому важливим показником є відсутність виникнення хронічної патології за період навчання у школі. Ці результати, а головне — зниження показників захворювання, травматизму у дітей свідчать, що педагогічний колектив школи знайшов оптимальні шляхи поєднання педагогіки з медициною в інтересах дитини, створює потенційні можливості формування всебічно розвиненої особистості, умови збереження і зміцнення здоров'я дітей та відтворення його у наступних поколіннях. В 2009 році колектив школи став переможцем обласного конкурсу «Краща модель школи культури здоров’я», лауреатом обласного етапу Всеукраїнського конкурсу – захисту сучасної моделі навчального закладу – Школи сприяння здоров’ю. Заклад впроваджує валеологічну освіту в навчально-виховний процес, створює комфортне освітнє середовище, сприятливий психологічний клімат для учнівського та педагогічного колективів. З 2009 року школа є супутником Жовтоводського НВК «Дивосвіт», який визнано освітньо-інформаційним центром Національної мережі шкіл сприяння здоров’ю. Вихованці шкільної літературної студії «Первоцвіт» здобули ІІ місце у Всеукраїнському конкурсі журналістів – аматорів та творчих людей «Ти можеш зупинити СНіД!» в 2009 році. Згідно наказу Міністерства освіти і науки України «Про підсумки проведення конкурсу-захисту сучасної моделі навчального закладу – Школа сприяння здоров’я» №1102 від 07.12.2009 р. комунальний заклад освіти Жовтоводстька середня загальноосвітня школа №10 з профільними класами є переможцем ІІІ (Всеукраїнського) етапу конкурсу - захисту сучасної моделі навчального закладу – Школа сприяння здоров’я». На даний час стратегічна мета педагогічного колективу навчального закладу є створення центру сталого розвитку та реалізація проекту «Екологічна освіта учні, педагогів та громадськості для сталого розвитку». У зв’язку з ресурсною та економічною кризою у більшості країн світу, в тому числі й в Україні, а також загальним погіршенням стану здоров’я населення та забрудненням природного середовища виникла нагальна потреба розглядати сталість головним пріоритетним напрямком розвитку суспільства, всіх його сфер , серед яких освіта на першому місці. Поняття сталості включає екологічну, правову, соціально - економічну, морально-етичну компоненти засвоєння знань, навичок, принципів та пріоритетів сталого розвитку. Згідно з визначенням Світової комісії ООН, сталий розвиток – це розвиток, що забезпечує потреби нинішнього покоління без втрат для майбутнього покоління забезпечувати свої власні потреби. Ідеологія сталого розвитку вимагає радикальних змін в організації навчально-виховного процесу. Школа, освіта, суспільство повинні готувати глобалістську людину, тобто особистість здатну жити в глобальному просторі. Учень повинен володіти такими якостями як, комунікабельність, мобільність, гнучкість, сучасність, здатністю позитивно і перспективно мислити, мати стійку мотивацію для навчання. Таким чином, майбутнє потребує людини, здатної відповідати реальності, що постійно змінюється; людини, зданої виступати в ролі творця як свого життя, так і життя суспільства. |
Кузьменко Дар’я Миколаївна, заступник директора з виховної роботи Саме тому педагогічний колектив школи обрав одним із найголовніших напрямків виховного процесу превентивне виховання, де одним з... |
Відділ освіти Куйбишевської райдержадміністрації Запорізької області Тестові завдання з курсу У програмі для середньої загальноосвітньої школи серед інших освітньо-виховних завдань важливе місце займає забезпечення умов для... |
Олександр Попов привітав переможців міжнародного конкурсу «Біонік Хілл». Адже одним з основних завдань влади є створення необхідних умов для обдарованої молоді з тим, аби кожен з них мав... |
ПРОГРАМА З МАТЕМАТИКИ для 10 11 класів загальноосвітніх навчальних закладів Рівень стандарту Значні вимоги до володіння математикою у розв’язанні практичних задач ставлять сучасний ринок праці, отримання якісної професійної... |
Використання різнорівневих завдань з метою формування ключових компетентностей під час контролю Иференційованого підходу до навчання, є суперечності між колективною формою організації навчальної діяльності й індивідуальним процесом... |
НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА З МАТЕМАТИКИ для загальноосвітніх навчальних закладів... Значні вимоги до володіння математикою у розв’язанні практичних задач ставлять сучасний ринок праці, отримання якісної професійної... |
Л. В. Куцак ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНИХ КОМПЕТЕНЦІЙ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ... Нині одним із основних завдань вищої педагогічної школи є підготовка компетентного, конкурентноздатного на ринку праці фахівця для... |
СТАРША ШКОЛА Рівень стандарту ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА Значні вимоги до володіння математикою у розв'язанні практичних задач ставлять сучасний ринок праці, отримання якісної професійної... |
Назаренко Г. А., к п. н., Черкаський ОІПОПП Сутність категорії «добро»... Одним із пріоритетних завдань сучасної школи є виховання особистості, здатної до міжособистісної взаємодії на засадах гуманістичної... |
Пелещишин Андрій Миколайович, Кравець Веб-форуму. Кожна з тем Веб-форуму описується множиною ключових слів:, де – кількість елементів множини, тобто кількість ключових... |