Навчально-виховний комплекс
«Дошкільний заклад – загальноосвітня школа І-Ш ступенів № 2»
Матеріали підготувала:
Кузьменко Дар’я Миколаївна,
заступник директора з виховної роботи
грудень
2012 р.
м. Нова Каховка
СХЕМАТИЧНА МОДЕЛЬ
ПРЕВЕНТИВНОГО ВИХОВАННЯ НВК№2
Адміністрація
організація;
контроль;
методичний супровід;
координування (взаємозв’язок школи, сім’ї, суспільства).
Рада профілак-тики
Наради при директо-ру
Соціально-педагогічна служба
вивчення та корекція розвитку особистості учнів в усіх сферах його діяльності;
проведення заходів превентивного спрямування;
залучення спеціалістів
Педаго-гічна рада
Класоводи та класні керівники
створення умов для розвитку особистості учня;
проведення заходів превентивного спрямування;
залучення спеціалістів
ШМО класоводів та класних керівників
Вчителі-предметники
Виховна робота під час проведення предметних тижнів;
допомога у проведенні заходів превентивного спрямування.
Рада учнівсько-го вряду-вання
Учнівське врядування
залучення до проведення загальношкільних заходів;
просвітницька робота серед однолітків;
ведення моніторингу участі класів у загальношкільних заходах.
Майбутнє покоління України закладається сьогодні, формується зусиллями батьків і педагогів, усім оточенням. Нормальна дитина повинна вміти організуватися за будь-яких ситуацій: аналізувати їх, адекватно реагувати на користь собі, не завдаючи, однак, шкоди іншим, управляти собою. Визначальними факторами при цьому є збереження та зміцнення здоров’я, попередження захворювань, умови та спосіб життя. Здоровий спосіб життя з точки зору медиків — це гармонійний режим поєднання роботи та відпочинку, оптимальне харчування, фізична активність, дотримання гігієни, відсутність шкідливих звичок, доброзичливе ставлення до оточуючих і до життя взагалі. Представники філософсько-соціологічного напряму (П. А. Виноградов, Б. С. Єрасов, О. А. Мільштейн, В. А. Пономарчук, В. І. Столяров та ін.) розглядають ЗСЖ як глобальну соціальну проблему, складову частину життя суспільства в цілому. У психолого-педагогічному напрямку (Г. П. Аксьонов, В. К. Бальсевич, М. Я. Віленський, Р. Дітлс, І. О. Мартинюк, Л. С. Кобелянська та ін.) ЗСЖ розглядається з точки зору свідомості, психології людини, мотивації. ЗСЖ містить різноманітні елементи, що стосуються усіх сфер здоров`я — фізичної, психічної, соціальної і духовної. Саме тому педагогічний колектив школи обрав одним із найголовніших напрямків виховного процесу превентивне виховання, де одним з ключових напрямків є саме формування навичок здорового способу життя.
Превентивне виховання – це система підготовчих та профілактичних дій педагога, спрямованих на запобігання формуванню в учнів негативних звичок, рис характеру, проявам асоціальної поведінки підлітків та організацію належного догляду за діяльністю школярів.
Мета нашої роботи -- це забезпечення постійної відповідальної поведінки, сформованості імунітету до негативних впливів соціального середовища.
Для досягнення поставленої мети визначено основні завдання превентивного виховання шкільної молоді:
створення умов для формування позитивних якостей особистості в процесі різноманітних видів трудової, навчальної, позашкільної й іншої діяльності, що сприяють інтелектуальному, морально-етичному, естетичному розвитку, виробленню стійкості до негативних впливів середовища;
забезпечення соціально-психологічної, педагогічно-зорієнтованої діяльності для запобігання залучення дітей і молоді до негативних ситуацій;
стимулювання дітей і молоді до здорового способу життя і позитивної соціальної орієнтації, сприяння розвитку здоров’язбережувального навчально-виховного процесу, навчанню з раннього віку навичкам відповідальності за власне життя і здоров’я;
профілактика дитячої безоглядності;
формування правової свідомості, проведення просвітницької роботи щодо запобігання протиправній поведінці, шкідливим звичкам, захворюванням та хворобам.
На початку навчального року заступник директора з виховної роботи разом з соціальним педагогом та психологом складає комплексний план заходів з превентивного виховання, що спрямований на досягнення мети та завдань превентивного виховання. План складається на основі аналізу результатів роботи за попередній навчальний рік, враховуючи пропозиції та побажання класоводів, класних керівників, вчителів-предметників. Система превентивного виховання в навчальному закладі діє цілісно завдяки спільній роботі адміністрації, СПС, класоводів, класних керівників, вчителів-предметників. Реалізація мети та завдань здійснюється через заходи, передбачені річним планом роботи, які враховували специфіку та традиції навчального закладу, контингент учнів, матеріальну базу, можливості педагогічного колективу.
Особливості превентивного виховання відображаються у:
системі загальношкільних заходів;
роботі органів учнівського самоврядування;
роботі з батьківською громадськістю;
спільній діяльності школи та громадських організацій.
В основі системи загальношкільних заходів покладені тематичні місячники, декади, тижні, які спрямовані на підвищення зацікавленості учнів спільною діяльністю та відображають напрямки здійснення превентивного виховання.
Згідно плану здійснюється просвітницька робота щодо здорового способу життя, морально-правового та правоосвітнього виховання.
Метою напрямку з формування здорового способу життя є забезпечення повноцінного розвитку дітей, охорони та зміцнення їх здоров'я, утвердження здорового способу життя, формування вміння правильно поводитись у критичних життєвих ситуаціях і надавати необхідну допомогу собі та оточуючим.
Загальношкільні заходи спрямовані на формування ЗСЖ:
Олімпійський тиждень;
конкурс-акція «Діти на дорозі»;
загальношкільний туристичний похід;
свято «Справжні козачата», «Козацькі забави»;
гра «Джура»;
шкільний етап та участь у міському етапі Всеукраїнського фестивалю «Молодь обирає здоров’я»;
змагання «Олімпійське лелеченя»;
декада профілактики та боротьби з ВІЛ-інфекцією/СНІДом.
розважально-спортивна гра «Нумо, хлопці»;
спортивне свято «Тато, мама, я – спортивна сім’я»
рейди «Палінню – ні!»;
загальношкільні диктанти «Отруєння грибами», «Обережно грип!», «Профілактика захворювання на туберкульоз», «Небезпека сказу»;
тиждень безпеки життєдіяльності;
декада основ здоров’я, захисту Вітчизни, фізкультури.
лекції, зустрічі зі спеціалістами з питань формування навичок ЗСЖ.
Учні НВК є активними учасниками міських конкурсів: «Молодь обирає здоров’я», «Тато, мама, я – спортивна сім’я», спартакіада школярів, «Дружать діти на планеті» та інші.
Заходи в режимі дня:
уроки фізичної культури;
фізкультхвилинки під час навчального процесу;
заняття в спортивному гуртку школи.
Крім того адміністрацією, медсестрою, класними керівниками постійно ведеться медико-педагогічний контроль за станом фізичного виховання учнів.
Правовий аспект превентивного виховання в школі передбачає охорону і захист прав особистості, формування в учнів правової культури, попередження правопорушень та злочинності. З цією метою проводиться ряд заходів:
ознайомлення учнів зі статутом НВК та єдиними вимогами до зовнішнього вигляду та поведінки учнів;
Європейський тиждень місцевої демократії;
акція «16 днів без насилля»;
Декада толерантності;
Всеукраїнський тиждень права;
Робота з морального виховання дітей у школі спрямована на прищеплення та розвиток почуття моралі, міцних переконань громадянина України. Головним результатом діяльності школи в цьому напрямку є свідоме дотримання учнями встановлених правил, вимог, норм, прийнятих в суспільстві, виховання колективізму, відповідальності, самодисципліни, організованості, що досягається через проведення таких заходів:
організація роботи учнівського врядування;
акція «Милосердя»;
заходи до Дня людей похилого віку;
посвята в старшокласники;
заходи присвячені історичним датам (День пам’яті жертв Голодоморів, День перемоги, вшанування пам’яті загиблим внаслідок аварії на ЧАЕС);
урок доброти «Дивіться на нас як на рівних»;
акції профорієнтаційного спрямування «Обери професію для себе», «Твій вибір».
Систематично проводиться профілактична робота щодо попередження бездоглядності та безпритульності, злочинності у підлітковому середовищі. А саме: щомісяця соціальним педагогом проводяться рейди «Урок», «Велика перерва», «Вулиця», проблеми даних питань розглядаються на батьківських зборах, заняттях ПВБ.
В НВК створено раду профілактики правопорушень, в склад якої входять: члени адміністрації школи, вчителі, психолог, соціальний педагог. Рада профілактики координує діяльність класів, займається проведенням ранньої профілактичної роботи серед підлітків по попередженню правопорушень і організацією роботи з неблагонадійними сім’ями.
У школі існує єдина загальношкільна система обліку відвідування учнями занять. Щоденно соціальний педагог за участю представників учнівського врядування після другого та після останнього уроків збирають дані про учнів, відсутніх на уроках, уточнюють причини відсутності та заповнюють шкільний журнал обліку відсутності учнів на уроках.
Системою превентивного виховання школи передбачено залучення до виховного процесу батьківської громадськості. На початку навчального року наказом по НВК визначено основні напрямки роботи з батьками, затверджено структуру співпраці, план роботи на навчальний рік , план роботи «Школи молодих батьків», план роботи координаційної ради психолого-педагогічної допомоги сім'ї , план проведення заняття в системі педагогічного всеобучу батьків .Співпраця педагогічного колективу та батьків здійснюється через спілкування на батьківських зборах, індивідуальні зустрічі в разі необхідності, спільне обговорення питань на засіданнях батьківського комітету, ради з профілактики правопорушень.
Для ефективності організації превентивного виховання класними керівниками, соціальним педагогом, психологом залучаються представники правоохоронних органів, представників охорони здоров’я, соціальних служб.
Результатом превентивного виховання є:
Підвищення показників рівня вихованості:
2011-2012 – 2.6 (середній показник по НВК);
2009-2010 – 2.4 (середній показник по НВК);
2008-2009 – 2.3 (середній показник по НВК);
Зниження кількості уроків, пропущених без поважних причин:
2011-2012 – 229 уроків;
2010-2011 – 557 уроків
2009-2010 – 607 уроків
Відсутність сформованих шкідливих звичок у дітей та підлітків. Під час проведення рейдів «Палінню – ні!» не виявлено жодного курця. Про відсутність шкідливих звичок в учнів свідчать і результати анкетування на визначення рівня вихованості, де одним з критеріїв є наявність шкідливих звичок.
Відсутність скоєння злочинів та правопорушень учнями НВК.
Достатній рівень соціальної активності учнів. У школі ведеться моніторинг участі класів у загальношкільних заходах (в тому числі й превентивного спрямування). Учні НВК є учасниками та переможцями міських, обласних, Всеукраїнських конкурсів.
|