ПЛАН КОНСПЕК Т проведення заняття із психологічної підготовки


Скачати 96.29 Kb.
Назва ПЛАН КОНСПЕК Т проведення заняття із психологічної підготовки
Дата 21.03.2013
Розмір 96.29 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Психологія > Документи

“ З А Т В Е Р Д Ж У Ю “


Начальник СДПЧ-1

капітан вн. сл.

Ю.С. Лосяк
___” _______ 2007 року

П Л А Н - К О Н С П Е К Т



проведення заняття із психологічної підготовки

з особовим складом 2-го караулу СДПЧ-1
Тема:№ 3.7 Індивідуально-психологічні властивості . Темперамент. Характер.
Навчальна мета: навчити працівників розрізняти індивідуально-психологічні властивості.

Час: 1 година (45хв.) лекція




Місце проведення: учбовий клас підрозділу СДПЧ-25



Навчально-методичне забезпечення: план-конспект
Література:

1. Психологія / За ред Ю.Л.Трофімова. – К., 1999.

2. Самонов А.П. Психология для пожарных. – Пермь, 2000.

3. Ведение в психологию / Под ред. А.В.Питровского. – М., 1996.

4. Лозниця В.С. Психологія і педагогіка. – К., 1999.
Порядок проведення заняття :


  1. Організаційний момент - 2 хв. :

  • перевірка присутніх ;

  • оголошення теми і мети заняття, питання, які вивчатимуся.

2. Контроль знань - 5 хв. :

  • перевірка засвоєння раніше пройденого матеріалу.

3.Викладення матеріалу теми - 30 хв.
Питання, які вивчатимуся :



1. Зміст понять «темперамент», «холерик», «сангвінік», «флегматик», «меланхолік», «екстраверт», «інтроверт», «невротизм», «характер», «сензитивність», «реактивність».

2. Темперамент. Якості темпераменту (сензитивність, реактивність, темп реакції, екстраверсія, інтроверсія, невротизм).

3.Темперамент у професійній діяльності працівників МНС. Характер, його визначення, основні риси. Психологічні типи акцентованих характерів. Формування характеру.

Зміст поняття

Методичні вказівки

1. Зміст понять «темперамент», «холерик», «сангвінік», «флегматик», «меланхолік», «екстраверт», «інтроверт», «невротизм», «характер», «сензитивність», «реактивність».

Темперамент (від лат. “temperаmentum” – змішую в належному співвідношенні) – біологічний фундамент особистості; сукупність індивідуальних особливостей, що характеризують динамічну та емоційну сторону поведінки людини, її діяльність і спілкування. У науку міцно увійшов термін “темперамент” і до наших днів зберегло значення розподілу людей залежно від їх темпераменту на чотири групи: холеричний, сангвінічний, флегматичний, меланхолічний.

Холеричний тип – сильний, неврівноважений тип темпераменту, що виявляється у загальній рухомості та здатності віддаватися справі з особливою пристрастю, в емоційності, зміні настрою тощо.

Сангвінічний тип – сильний, врівноважений, рухливий тип, характеризується високою психічною активністю, багатою мімікою, чуйністю, товариськістю.

Флегматичний тип – сильний, врівноважений, інертний тип, характеризується повільністю, слабким зовнішнім вираженням емоцій, низьким рівнем психічної активності.

Меланхолічний тип – слабкий, гальмівний тип темпераменту, якому притаманні уповільненість рухів, стриманість моторики і мовлення, легка ранимість, схильність глибоко переживати незначні події, сензитивність.

2. Темперамент. Якості темпераменту
Якості темпераменту:

  1. сензитивність – особливість людини, що виявляється у виникненні чутливості на зовнішній подразник найменшої сили;

  2. реактивність – особливість людини, що пов’язана із силою емоційної реакції на зовнішні та внутрішні подразники;

  3. активність – здатність людини подолати зовнішні та внутрішні перешкоди;

  4. темп реакції – швидкість протікання психічних процесів, деякою мірою психічних станів;

  5. ригідність – особливості людини, що виявляються у здатності її пристосування до нових умов;

  6. екстраверсія – виявляється в активній спрямованості особистості на світ об’єктів, людей, подій, предметів;

  7. інтроверсія – виявляється у активній спрямованості особистості на явища власного суб’єктивного світу, на свої переживання.

● Справді поворотним пунктом в історії природничо-наукового вивчення темпераментів стало вчення І.П. Павлова про типи нервової системи, або, що те ж саме, про типи вищої нервової діяльності (загальні для людини і вищих тварин-ссавців). Це вчення було сформульоване великим фізіологом на заключному етапі його наукової діяльності ( в 20–30-ті рр.). У лабораторіях І.П. Павлова, поряд із закономірностями роботи кори великих півкуль головного мозку (досліди проводилися на собаках), були відкриті та вивчені відмінності в нервовій діяльності, пов’язані з індивідуальністю тварини. Було помічено, що своєрідності поведінки собаки (наприклад, жвавість або повільність, сміливість або лякливість) закономірно відповідали деякі особливості основних нервових процесів збудження і гальмування. Внаслідок багаторічних досліджень було встановлено, що в основі індивідуальних відмінностей, які вивчалися, лежать такі фізіологічні властивості: сила збудження і гальмування, їх рухливість, тобто здатність швидко змінювати одне одну, врівноваженість між збудженням і гальмуванням. Те чи інше поєднання цих властивостей і становить тип вищої нервової діяльності. І.П. Павловим була створена класифікація основних типів вищої нервової діяльності: 1) сильний урівноважений швидкий (живий), 2) сильний урівноважений повільний (спокійний), 3) сильний неврівноважений (нестримний) і 4) слабий тип.

● У працях психологів Б.М. Теплова, В.Д. Heбиліцина уточнювалися і доповнювалися дослідження про властивості типу вищої нервової діяльності людини. Були відкриті нові властивості нервової системи. Одне з них динамічність (від цієї властивості залежить легкість, швидкість утворення тимчасових зв’язків у корі мозку). Інше – лабільність (від цієї властивості залежить швидкість виникнення і припинення нервового процесу, на відміну від рухливості, що характеризує швидкість зміни одного процесу іншим).

● З’ясувалося, що властивості типу вищої нервової діяльності можуть бути більш загальними, що виявляються в динамічній стороні психіки, і більш конкретними, з більш обмеженою сферою дії. Було показано, що психічна активність як межа темпераменту безпосередньо залежить від особливої властивості типу нервової системи (відомості О.А. Голубєвої). Кожна з властивостей нервової системи впливає на різні сторони темпераменту, а кожна з динамічних особливостей активності, емоційності та моторики залежить не просто від тієї чи іншої властивості нервової системи, а й від типу нервової системи загалом (дослідження В.С. Мерліна). Разом з тим у деяких видах діяльності від властивостей темпераменту може залежати не тільки хід їх виконання, а певною мірою і результат. У тих галузях праці, тих видах занять, де висуваються досить жорсткі вимоги до темпу або інтенсивності дій, індивідуальні особливості динамічних виявів психіки можуть стати чинником, що впливає на придатність до діяльності.

● У деяких професіях вимоги до динамічних властивостей настільки високі, що виникає потреба в попередньому відборі людей за такими властивостями. Наприклад, тим, хто хоче стати льотчиком-випробувачем, диспетчером на деяких виробництвах рятівником, пожежником або оволодіти деякими видами циркового мистецтва, треба мати жвавий і сильний тип нервової системи. Емоційна збудливість як сторона темпераменту необхідна в діяльності актора і музиканта.

● Але в більшості професій властивості темпераменту, позначаючись на динаміці процесу діяльності, не впливають на її кінцеву продуктивність. Недоліки темпераменту можуть компенсуватися за рахунок захопленості, підготовки, вольових зусиль.

● У перекладі з грецької «характер» – це «карбування», «прикмета». Дійсно, характер є прикмети, яких набуває людина, живучи в суспільстві. Подібно тому як індивідуальність особистості виявляється в особливостях проходження психічних процесів (хороша пам’ять, багата уява, кмітливість і темперамент), вона виявляє себе і в рисах характеру.

Характер – це сукупність стійких індивідуальних особливостей особистості, що виявляється в діяльності та спілкуванні, зумовлюючи типові для індивіда способи поведінки.

Характери поділяються на сильні та слабкі, діяльні та бездіяльні, суспільно спрямовані та егоїстичні, цілісні та суперечливі. У структурі характеру виділяють: інтелектуальні риси (глибоке мислення, кмітливість, винахідливість тощо), моральні риси (переконаність, принциповість, почуття обов’язку, патріотизм), вольові риси (самостійність, наполегливість, мужність, цілеспрямованість), емоційні риси (врівноваженість, пристрасність, вразливість, поривчастість).

3.Темперамент у професійній діяльності працівників МНС. Характер, його визначення, основні риси. Психологічні типи акцентованих характерів. Формування характеру.

Виділяється в структурі характера працівника МНС чотири групи рис.

Перша група – ставлення до оточуючого середовища, які виявляється у спрямованості особистості, діях, вчинках, поведінці працівника і визначається його потребами, світоглядом.

Друга група рис – ставлення до діяльності, службових обов'язків. Позитивні риси: любов до праці, рішучість, хоробрість, енергійність, стриманість, охайність тощо. Негативні риси: нерішучість, недисциплінованість, неорганізованість, лінь і т.і.

Третя група рис – ставлення працівників до інших людей, до товаришів по службі, до начальників, що виявляється у повазі до співробітників, відвертості, вихованості або ж у грубості, недовірливості, замкненості.

Четверта група – ставлення працівника до самого себе. До цієї групи рис характеру відносяться: самокритичність, почуття особистої гідності, скромність, а також негативні риси: егоїзм, зверхність.

Акцентуація – це ті індивідуальні риси, які мають тенденцію до переходу в патологічний стан. За більшого прояву вони накладають відбиток на особистість.

Класифікація типів акцентуації характеру є доволі складною і не співпадає за номенклатурою найменувань у різних авторів (К. Леонгард, А Лічко). Однак опис акцентуйованих меж значною мірою виявляється ідентичним. Це дає змогу дати перелік акцентуацій, запозичуючи найбільш вдалі терміни з обох класифікаційних схем.

Основні напрямки розвитку темпераменту:

  1. комплектування підрозділів з урахуванням психологічної сумісності;

  2. згуртованість колективів, розвиток оптимізму, створення життєрадісних, бадьорих обставин;

  3. формування твердого характеру, професійної спрямованості;

  4. виховання вміння оволодіти собою, навиків та звичок правильної поведінки;

  5. постійне спонукання до самовдосконалення свого темпераменту.

Шляхи виховання характеру:

  1. систематичне та цілеспрямоване розкриття значення плідної праці для підвищення бойової готовності;

  2. формування та активізація позитивних мотивів поведінки;

  3. цілеспрямоване накопичення досвіду моральної поведінки у процесі навчання та служби;

  4. вміле використання виховних можливостей колективу;

  5. регулярні зустрічі з ветеранами;

  6. самовиховання характеру.





Дати під запис пояснити, привести приклади

Дати під запис пояснити, привести приклади

Пояснити

Дати під запис пояснити

Дати під запис пояснити, привести приклади




  1. Закріплення вивченого матеріалу - 5 хв.


Питання для закріплення :

  1. Дайте характеристику типу нервової системи сангвініка, флегматика, холерика та меланхоліка.

  2. Визначте особливості поведінки пожежників різного темпераменту в бойовій ситуації.

  3. Визначте тактику педагогічного підходу до пожежників різного темпераменту.

  4. Чим зумовлені екстравертність та інтровертність людини .

  5. Дайте визначення поняттю “характер” людини.


5. Підбиття підсумків - 3 хв. :

  • вказати на питання, які вимагають підвищеної уваги ;

  • оголосити оцінки ;

  • відповісти на запитання.


План-конспект склав :

начальник 2-го караулу

ст. лейтенант вн. сл. Ю.П. Ангелов

Схожі:

ПЛАН КОНСПЕК Т проведення заняття із психологічної підготовки
Навчальна мета: навчити працівників розрізняти індивідуально-психологічні властивості
ПЛАН КОНСПЕК Т проведення заняття із психологічної підготовки
Тема: 11. Попередження негативних психологічних станів при ліквідації наслідків НС
ПЛАН КОНСПЕК Т проведення заняття із психологічної підготовки
Навчальна мета: ознайомити з психологічними особливостями діяльності працівників при
ПЛАН КОНСПЕК Т проведення заняття з психологічної підготовки
Навчальна мета: навчити особовий склад оптимальним методам професійного спілкування
ПЛАН КОНСПЕК Т проведення заняття з психологічної підготовки
Навчальна мета: навчити особовий склад оптимальним методам професійного спілкування
ПЛАН КОНСПЕК Т проведення заняття із психологічної підготовки
Навчальна мета: ознайомити з основними ознаками здорового морально-психологічного клімату в колективах
ПЛАН КОНСПЕК Т на проведення семінарського заняття із психологічної підготовки
Навчальна мета: ознайомити особовий склад караулу з психологічними станами людини
ПЛАН КОНСПЕК Т на проведення семінарського заняття із психологічної підготовки
Навчальна мета: ознайомити особовий склад караулу з психологічними станами людини
ПЛАН КОНСПЕК Т На проведення заняття з психологічної підготовки
Тема: 10. Психологічні особливості діяльності пожежних під час виконання функціональних обов’язків
ПЛАН КОНСПЕК Т проведення заняття з психологічної підготовки
...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка