|
Скачати 64.56 Kb.
|
ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ Я - КОНЦЕПЦІЇ КОРИСТУВАЧІВ МЕРЕЖІ ІНТЕРНЕТ (НА ПРИКЛАДІ УЧНІВ КОМП'ЮТЕРНИХ КЛАСІВ ГІМНАЗІЇ) Єрмолаєва О. Н. Студентка групи ПВШ-10Б ІПО ІПП УМО (м. Донецьк) Сучасний світ побудований на базі комп'ютерних електронних систем, які проникли фактично у всі галузі діяльності людини від медицини до переробки гірських порід. Дана ситуація з кожним роком все більш і більш усугубляється. Вплив комп'ютера на людину представляє великий інтерес для багатьох дослідників, а зокрема в області медицини, педагогіки і психології. Одну з найпомітніших областей в дослідницькій і терапевтичній практиці психологів по праву займає психологія залежності (аддікції), і як одна з форм її Інтернет – аддікція. На цю тему останніми роками опубліковано дуже багато наукових праць під авторством Войкунського А.Е., Долникова А.А., Короленко Ц.П., Личко А.Е., Маркоф Дж, Мюррей До, і багатьох інших. Після ознайомлення з роботами вище перелічених і низки інших авторів, ми прийшли до висновку, що темі впливу комп'ютера і мережі Інтернет на формування і розвиток Я - концепції надається недостатньо уваги. Особливістю нашої роботи є те, що вивчаються не Інтернет – аддікти юнацького або зрілого віку, і їх психологічні особливості, а психологічні особливості користувачів комп'ютерної мережі «Інтернет» без ознак аддікції старшого підліткового віку, як віку формування Я – концепції, шляхом порівняльного аналізу результатів тестування групи користувачів мережі і групи осіб, що не мають доступу до мережі. Вчасність дослідження полягає ще і в тому, що через декілька років важко буде знайти людини, яка не буди знайома з Інтернетом, що заважатиме вивченню впливу мережі Інтернет на формування Я-Концепції. Виділені в роботі особливості Я - концепції користувачів мережі Інтернет можуть бути врахований шкільними психологами, батьками і соціальним працівникам у вихованні і роботі з підлітками, що систематично користуються Інтернет. Метою роботи є виявлення і формулювання особливостей Я – концепції користувачів мережі Інтернет. Як об'єкт дослідження були виділені психологічні особливості соціально – особової підструктури самосвідомості осіб користувачів комп'ютерної мережі «Інтернет». Предметом вивчення з'явилися типові психологічні особливості соціально – особової підструктури самосвідомості, таких як самооцінка і система особових самоуявлень осіб користувачів комп'ютерної мережі «Інтернет». Гіпотеза дослідження полягає в тому, що самооцінка і система особових самоуявлень осіб – користувачів комп'ютерної мережі «Інтернет» є достатньо типовим для осіб даної категорії і складаються під впливом достатньо однорідних соціально – комунікативних фрустрируючих умов їх оточення і, в значній мірі визначається такими індивідуально – особовими їх особливостями як рівень тривожності і інтроверсія. Поняття Я - концепції було введене американським психологом і філософом У. Джейсмсом в кінці 19 сторіччя. Теоретичний і прикладний розвиток поняття Я – концепції отримало завдяки творчості видатних психологів-гуманістів А. Маслоу, До. Роджерса, Бернса, Е. Еріксона. В російській психології проблемою Я - концепції і близькою науковою спрямованістю займалися Б.Г. Ананьев, І.С. Кон, Д. А. Леонтьев, В. В. Столін, А. А. Реан. Я - концепцію розглядають як сукупність установок індивіда, направлених на самого себе. Проте ці установки можуть мати різні ракурси і модальності. Існує, принаймні, три основні модальності самоустановок: По - перше «Реальне Я» - установки, пов'язані з тим, як індивід сприймає свої актуальні здібності, ролі, свій актуальний статус, тобто з його уявленнями про те, який він є. По - друге Дзеркальне (соціальне) Я - установки, пов'язані з уявленнями індивіда про те, як його бачать інші. По - третє Ідеальне Я - установки, пов'язані з уявленнями індивіда про те, яким він хотів би стати. Для користувачів мережі Інтернет можна виділити також і «Віртуальне Я», (авторство терміну належить Шевченко І. С.), яке є установками, пов'язаними з тим, як індивід представляє себе у віртуальному просторі межі Інтернет (в чатах, телеконференціях і т.д.). «Віртуальне Я», поки не враховується в існуючих теоретичних моделях організації системи Я - концепції, хоча може накладати істотний відбиток на її формування, оскільки має ряд особливостей, не властивих реальному життю. Наприклад, нівелюються такі важливіше соціально значущі характеристики індивіда, як вік, зовнішні дані, професія і навіть стать. Дослідження, проводилося в одній з Донецьких гімназій. Були обстежено два випускні класи, із спеціалізацією одного з яких «ЕОМ і мережа Інтернет». Всього в дослідженні взяли участь 60 чоловік, з яких 30 є користувачами мережі «Інтернет». Середній вік обстежених – 16 років. Для проведення дослідження були використані наступні методики:
Особовий опитувальник створений переважно для прикладних досліджень з урахуванням досвіду побудови і застосування таких широко відомих опитувальників, як 16PF, MMPI. Опитувальник призначений для діагностики психічних станів і властивостей особи, які мають першорядне значення для процесу соціальної, професійної адаптації і регуляції поведінки.
Після проведення дослідження був проведений кореляційний аналіз отриманих результатів за допомогою пакету прикладних програм «STATISTICA 5.0». Були досліджені коефіцієнти кореляції:
Дослідження осіб, що регулярно користуються сервісами мережі Інтернет (але не є аддіктами) дозволило виділити наступні особливості їх Я-концепциії: - З трьох психологічних складових «Я - концепції», впливу піддалися в більшій мірі самооцінка і потенційна поведінкова реакція; - Для потенційної поведінкової реакції характерні:
що викликано відмінностями між реальною формою спілкування і формою спілкування в мережі Інтернет. Характерна підвищена нестійкість потенційної поведінкової реакції як психологічної складової «Я - концепції», оскільки збільшення кількості внутрішніх конфліктів веде до зниження врівноваженості. При збільшенні внутрішніх суперечностей (конфліктів) є тенденція до поглиблення в себе (інтроверсії), що приводить до збільшення відособленості від навколишнього світу. Зменшення значущості оточуючих приводить до збільшення агресивності у відношенні до них. На підставі результатів дослідження можна зробити висновок, що висунута гіпотеза повністю підтвердилася, а саме, самооцінка і система особових самоуявлень осіб – користувачів комп'ютерної мережі «Інтернет» є достатньо типовим для осіб даної категорії і складаються під впливом достатньо однорідних соціально – комунікативних фруструючих умов їх оточення і, в значній мірі визначається такими індивідуально – особовими їх особливостями як рівень тривожності і інтроверсія. Наявність таких особливостей як взаємозв'язок між збільшенням числа внутрішніх суперечностей і інтроверсією, збільшення агресивності, меншій доброзичливості є передумовами до виникнення у користувачів мережі Інтернет - аддікциії. Література 1. Белобрикина О.А. Психологічні умови і чинники розвитку самооцінки особи на ранніх етапах онтогенезу: Автореф. . канд. психол. наук – Н., 2000. 2. Выготський Л.С. Педологія підлітка. Збор.творів. . – Т. 4. – М.: Педагогіка 1984. 3. Диянова З.В., Щеголева Т.М. Самосвідомість особи. – Іркутськ, 1998. 4. Кригер Г.Н. Образ Я в професійній свідомості // Наука і освіта: Матеріали Всеросійської наукової конференції (12 – 13 квітня 2002г.). – Ч. 2. – Белово, 2002. 5. Началджян А.А. Соціально-психічна адаптація. – Єреван, 1988. 6. Орлов А.Б. Емпірична особа і її структура // Питання психології. – 1995. 7. Столин В.В. Самосвідомість особи. – М., 1983. 8. Чеснокова И.И. Проблема самосвідомості в психології. – М., 1977. Анотація. Дана стаття присвячена дослідженню особливостей Я - Концепції підлітків - користувачів мережі Інтернет. В роботі проведений теоретичний аналіз літературних джерел по проблемі, представлени результати емпіричного дослідження, проведений їх аналіз. Ключові слова: Я – концепція, самоуявлення, старший підлітковий вік, самооцінка, потенційна поведінкова реакція. |
ПРАВИЛА НАДАННЯ ПОСЛУГИ ДОСТУПУ ДО МЕРЕЖІ ІНТЕРНЕТ Розвиток Мережі спричинив одну з основних проблем користувачів надлишок інформації. Тому, Замовник зобов'язан дотримуватись спеціальних... |
Глобальна мережа Інтернет. Ідентифікація комп’ютерів у мережі. Протоколи... Сторії розвитку Інтернет, принципи ідентифікації комп’ютерів в мережі та основні протоколи мережі, розглянути основні послуги глобальної... |
Глобальна мережа Інтернет. Ідентифікація комп’ютерів у мережі. Протоколи... Сторії розвитку Інтернет, принципи ідентифікації комп’ютерів в мережі та основні протоколи мережі, розглянути основні послуги глобальної... |
БЕЗ КОМ”ЮТЕРІВ НЕМОЖЛИВА СУЧАСНА В Китаї інтернет є майже в кожного десятого. За даними дослідження, налічується 111 млн китайських інтернт-користувачів. Чисельність... |
План-конспект уроку №21 ТЕМА. Історія виникнення та розвиток глобальної... МЕТА: сформувати в учнів основні поняття мережі Інтернет, основні етапи історії розвитку Інтернет,її можливості |
20. Глобальна мережа Internet Глобальна мережа Internet. Загальні принципи організації. Апаратна, програмна та інформаційна складові глобальної мережі. Основні... |
Тема : Створення особистої Веб-сторінки та розміщення її в мережі Інтернет Мета: Створити за допомогою засобів програми Microsoft FrontPage особисту сторінку та розмістити її за допомогою засобів віддаленого... |
Увазі користувачів мережі Інтернет пропонується 445 правових задач... Значна частина задач була використана при проведенні другого та третього єтапів Всеукраїнських олімпіад з правознавства. Нижче наводимо... |
Про надання послуг доступу до мережі Інтернет та мережі внутрішніх ресурсів |
«Тариф и на послуги і р о боту в мережі «І нтернет на Подолі» П і дключен ня Вартість підключення вказана для будинків, вже під’єднаних до мережі «Інтернет на Подолі». При підключенні до мережі нового будинку... |