1. ГЕОГРАФІЯ РЕЛІГІЙ В УКРАЇНІ Історія змін конфесійної карти України


Скачати 153.5 Kb.
Назва 1. ГЕОГРАФІЯ РЕЛІГІЙ В УКРАЇНІ Історія змін конфесійної карти України
Дата 18.04.2013
Розмір 153.5 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Право > Документи
МАЙБУТНЄ РЕЛІГІЙНОГО ЖИТТЯ В УКРАЇНІ

1. ГЕОГРАФІЯ РЕЛІГІЙ В УКРАЇНІ

Історія змін конфесійної карти України

Релігійна карта України ніколи не була моноконфесійною. Навіть у часи давньої України-Русі, окрім богів, яким по­клонявся весь східнослов’янський світ (наприклад, дателю буття Дажбогу), серед деяких племен побутувало поклоніння ще й місцевим богам.

Спроба Володимира Великого створити єдиний пантеон богів для всієї Русі-України врешті залишилася нереалізо­ваною, оскільки ця штучна релігія не мала відповідного сус­пільного підґрунтя для свого поширення, не виконувала тих суспільних функцій, потреба в яких у країні назріла. Звер­нувшись як правитель країни з метою реалізації цих сус­пільних завдань до християнства і ввівши його державни­цькими засобами шляхом "хрещення Русі", Володимир відтак ще більше ускладнив картину релігійного життя, хоча й праг­нув здолати поліконфесійність. Протягом двох-трьох століть нижчі верстви населення, насамперед село, залишалися пе­реважно язичниками. Верхи швидко охристиянилися. З ча­сом своєрідну уніфікацію релігійного світу в Україні прове­ли самі українці, поєднавши в двовір'ї язичництво і христи­янство. В такій синкретичній формі християнізоване язич­ництво практично й донині виявляє релігійність більшості українців, хоча вони це часто не усвідомлюють і заявляють про свою приналежність до певної традиційної християнської конфесії.

Нові зміни в релігійну конфігурацію України вносили постійні перерозподіли або відторгнення її земель недруж­ними державами-сусідами, активна місіонерська діяльність католицької церкви та різних протестантських течій країн Європи. Так, католицизм в Україну (переважно в Галичину, на Волинь і Поділля) принесли поляки, а протестантські віро­визнання, зокрема лютеранство, баптизм і адвентизм, на її південь — німці-колоністи. Разом з міграцією із Західної Європи в Україну євреїв сюди прийшов іудаїзм. Саме тут виникла така його містична течія, як хасидизм. Мусуль­манські громади появилися на українських теренах в часи татарських завоювань. Проте найбільш помітну зміну в ре­лігійну карту України внесла Берестейська унія 1596 р.: вона конфесійно розділила українців на православних і греко-ка­толиків, що згодом привело до регіоналізації країни на Схід і Захід.

Строкату релігійну карту здавна має Крим. Якщо христи­янство сюди принесли у свої міста ще давні* греки, а іслам прийшов разом з появою татарського улусу (XIII ст.), то корінні кримчаки та караїми мали тут свій автохтонний культ.

Толерантність українців до інших релігій дала можливість знаходити на їхніх теренах притулок послідовникам різних гнаних у сусідніх країнах, переважно в Росії, конфесій. Відтак ми зустрічаємо в себе старообрядців різних толків, духоборів, молокан. З Польщі на Волинь ще в XVII ст. прийшли соцініани.

За часів колоніального поневолення України Росією, коли в духовному житті домінувало своєрідне поєднання в ідеї "православної Русі" царизму і православ'я, закони держави не лише всіляко протистояли поширенню нових вірувань, а й обмежували діяльність усіх інших конфесій, окрім право­славної, яка мала статус державної. Визнаними в країні були католики, лютерани, реформати та вірмено-григоріани, а та­кож іслам, ламаїзм та іудаїзм. Дозволялася діяльність без будь-якої підтримки держави (із певними обмеженнями в правах) баптизму, менонітству, старообрядництву. Забороненими в Росії були опозиційні до православ'я течії, зокрема духобори, молокани, старообрядці-безпопівці, хлисти, скопці та ін.

На українських землях, які перебували у володінні Авст­ро-Угорщини й Польщі, відносно успішно в XIX — на почат­ку XX ст. розвивалася мережа православних і греко-католицьких парафій. Поглинувши в 20-х роках XX ст. Північну Буковину, Румунія ліквідувала тут самостійну православну митрополію і включила її до складу своєї православної цер­кви. На Закарпатті в цей час діяли Мукачівські православна та греко-католицька єпархії. Особливу підтримку з боку ма­дярських властей одержувала реформатська церква.

В останній чверті XIX ст. почалася еміграція українців (переважно із західних земель) до різних країн світу, але в основному до Північної і Південної Америки. Еміграція була спричинена важкими політичними, соціальними й матеріаль­ними умовами життя в умовах колоніальної залежності і пошуками чогось кращого. Відтак у країнах українського розселення появляються українські православні й греко-католицькі парафії, баптистські й адвентистські громади, а з часом — і церковні структури цих конфесій.

Своєрідний бум конфесійної диференціації в Україні, як і в усьому Радянському Союзі, до якого вона 70 років нале­жала, спостерігався у 20—ЗО-ті роки XX ст. В цей час на ґрунті православ'я тут виникають обновленські течії, іоаннти, федорівці, істинно-православна церква, апокаліпсисти, єговісти-ільїнці, підгорнівці та ін.

У першій половині XX ст. на українських теренах вини­кає ряд кеносистичних сект, зокрема інокентіївці (Одещина), леонтіївці (Волинь), мальованці (Київщина), митрофанівці (Кіровоградщина), мурашківці (Полісся). Особливістю їх є віра в "живого Бога", ім'я якого звучить у самій назві течії.

Політика "релігійних скорочень"

У повоєнну добу, хоча Конституція УРСР формально і га­рантувала свободу совісті, релігійна діяльність в Україні всіля­ко обмежувалася. Офіційно зареєстрованих налічувалося майже 10 релігійних течій. Якщо на початку 20-х років в Україні храми були в кожному селі, навіть на більшості хуторів, то наприкінці 40-х років їх залишилося втричі менше. Державна політика войовничого атеїзму, здійснювана з 1954 р. і до середини 80-х років, призвела до значного скорочення релігійної мережі. Так, якщо в 1958 р. в Україні закрили 64 церкви, або в 6,4 раза більше, ніж попереднього року, то в 1960 р. їх закрили уже 747, а це в 12,1 раза більше, ніж в 1958 р. Новий закон про релігійні культи значно ускладню­вав можливості реєстрації чи відкриття нових парафій або громад і водночас спрощував процедуру закриття їх. Украї­на завзято виконувала вказівку союзних урядових структур про зняття з реєстрації релігійних громад. На початок 1961 р. кількість діючих тут церков і молитовних будинків зменши­лася до 7192. Хоча тотальне скорочення й мало загальноук­раїнський характер, та найбільше воно зачепило Вінницьку, Дніпропетровську, Івано-Франківську, Львівську, Одеську, Пол­тавську, Хмельницьку, Черкаську й Чернігівську області. Лише в 1962 р. в Україні було знято з реєстрації 1144 ре­лігійні громади. Скорочення мережі відбувалося переважно за рахунок сільських парафій. Із знятих з реєстрації громад в 1959—1964 роках 81% — сільські.

Посилений опір віруючих політиці "релігійних скорочень" привів до того, що в період "відлиги" темпи закриття церков і молитовних будинків дещо уповільнилися. Так, у 1963 р. було знято з реєстрації 526 культових об'єктів, а в наступно­му році — лише 257. У 1965 р. релігійна мережа навіть зрос­ла на 4 одиниці і налічувала вже 4540 церков і молитовних будинків. Однак на цей рік у повоєнні два десятиліття було знято з державної реєстрації 4847 церковних приміщень пра­вославної церкви Московського патріархату з урахуванням при цьому того, що вона в 1946 р. одержала частину храмів від поглиненої нею після сумнозвісного Львівського собору греко-католицької церкви. Паралельно йшов процес скоро­чення мережі громад інших конфесій.

Стало не вистачати служителів культу. В Україні зали­шився лише єдиний духовний заклад — православна семі­нарія в Одесі. Закрилися семінарії в Києві і Луцьку. Інші конфесії в повоєнний час взагалі не мали своїх навчальних установ.

З монастирів залишилося лише 7 в Російській право­славній церкві. У 1960 р. закрили навіть Києво-Печерську лавру. Виходив тільки один духовний журнал — "Православ­ний вісник", надсилалися в Україну "Журнал Московской Патриархии" та "Братский вестник" (Церква ЄХБ). Закрито було в Україні всі фабрики з виробництва церковної утварі й атрибутики. Усе це завозилося з Росії.

Зняті з реєстрації культові споруди або передавалися якійсь світській організації, і вона їх перебудовувала для своєї мети, або залишалися закритими і через недогляд поступово руйнувалися (таких було більше тисячі двохсот), або ж роз­биралися через "неможливість використання їх " чи "аварій­ність" (таких було близько тисячі). Партійно-державний на­ступ на релігію тривав до середини 80-х років {Панченко П. Релігійні конфесії в Україні (40-і — початок 90-х рр.). — К., 1993).

Зростання релігійної мережі в роки перебудови

Пожвавлення релігійної діяльності різних конфесій в Ук­раїні настало тільки з початком перебудовчих процесів. Воно захопило переважно західні й центральні області. На Півдні й Сході республіки це пожвавлення було незначним. Основ­ною передумовою активізації церковно-релігійного життя в Україні стало розгортання демократичних процесів. Цьому сприяло, певною мірою, також відзначення в 1988 р. тисячо­літнього ювілею прийняття християнства. Фактично в усіх населених пунктах, в яких збереглися культові споруди, від­новлювалася діяльність відповідних релігійних громад. Че­рез брак служителів культу відправляти службу стали місцеві проповідники-ентузіасти або наїжджі священнослужителі. Спостерігається посилення місіонерської діяльності прибу­лих із-за кордону проповідників, зокрема протестантських церков. Зарубіж почав наповнювати Україну релігійною літе­ратурою. І не лише видрукованою різними мовами Біблією чи окремо Новим Заповітом, а й іншими духовними видан­нями. Започатковуються релігійні передачі по радіо й теле­баченню. Поліетнічність України сприяла розвитку в ній і багатоконфесійності. Різні культурні об'єднання національ­них меншин починають сприяти розвитку у нас специфічно їхніх конфесій. Активізувалися німецьке лютеранство, корейський і бурятський буддизм, кримо-татарське мусульман­ство, караїмство та ін. У 1988 р. виходить з підпілля Укра­їнська греко-католицька церква. В лютому 1989 р. заявила про себе Українська автокефальна православна церква. На­став період не лише повернення культових споруд різним конфесіям, а й розгорнулося будівництво ними близько двох тисяч нових.

У 1991 р. в Україні вже діяло 12962 релігійні громади, які володіли 9449 культовими будівлями. Найбільше громад мала церква Московського патріархату — 5469. Українська авто­кефальна православна церква на цей рік нараховувала вже 1489 громад, греко-католицька — 2643, римо-католицька — 452. Активізація діяльності протестантських об'єднань спри­яла зростанню кількості їхніх громад. У 1991 р. Церква єван­гельських християн-баптистів мала їх 1127, інші баптистські течії — 78, Союз християн віри євангельської — 565, інші євангельські течії — 160, реформатська церква — 91, Церк­ва Адвентистів сьомого дня — 276, Об'єднання "Свідки Єгови" — 366. Почалося зростання ^чисельності громад іудей­ського й мусульманського віровизнань. їх було в означеному році відповідно 40 і 31.

На цей час в Україні почали свою діяльність і нові, як для неї та її історії, течії. Так, Товариство свідомості Крішни мало 17 громад, буддисти —7, Велике Біле Братство —4, РУНВіра, Церква повного Євангелія і бахаї — по 3, Церква Ісуса Христа святих останніх днів і караїми — по 2, вірмено-католики, пресвітеріани, інокентіївці, ШЦ і даосисти — по 1. У 1991 році в Україні було 58 громад старообрядців різних толків, 24 громади харизматичного напряму, 18 — адвентистів-реформістів, 8 — Російської вільної православної церкви, 5 — німецьких лютеран, 4 — молокан, 3 — методистів.

Сьогоденна релігійна карта України

Останнє п'ятиріччя — це період інтенсивного розвитку релігійної мережі в Україні. При цьому зростає не лише кількість релігійних громад (на січень 1999 р. їх було 21134), служителів культу (19312), монастирів (232), навчальних за­кладів (94), релігійних періодичних видань (173), чисельність послідовників різних конфесій, а й сама кількість конфесій. Якщо в 1991 р. у нас на реєстрації було 42 релігійних об'єд­нання (з них 33 християнського коріння, по одному іудейських, мусульманських і неоязичницьких, 4 орієнталістських і 2 синкретичних), то в 1999 р. їх нараховувалося 82 (з них 55 християнського коріння, по 4 іудейських та мусульман­ських, три неоязичницьких, 11 орієнталістських і 5 автохтон­них чи синкретичних).

Найважливішою складовою релігійного життя в Україні є православ'я. Загалом воно об'єднує 11503 організацій. Домі­нуючою в православ'ї є Українська православна церква, що перебуває в юрисдикції Московського патріархату. На сьо­годні вона має 35 єпархій, в яких діють біля 8 тис. громад віруючих, налічує 105 монастирів , 14 духовних навчальних закладів, 37 періодичних видань, 2108 недільних шкіл та 16 братств. Церковну службу здійснюють більше як 6,5 тис. священиків. Предстоятелем церкви є Митрополит Київський і всієї України Володимир (Сабодан). Найбільша концентра­ція громад УПЦ у Вінницькій (688), Хмельницькій (721), За­карпатській (527), Рівненській (497), Волинській (463) і Жи­томирській (461) областях.

Українська православна церква Київського патріархату налічує 28 єпархій, близько 2,3 тис. організацій. Вона має 17 монастирів, 1743 священнослужителя, 13 духовних на­вчальних закладів, 19 періодичних видань та 507 недільних шкіл. УПЦ КП очолює Патріарх Київський і всієї Руси-України Філарет (Денисенко). Найбільше громад УПЦ-КП в Іва­но-Франківській (270), у Тернопільській (177), Волинській (187), Львівській (365), Рівненській (237) та в Київській (208) областях.

Українська автокефальна православна церква має більше тисячі парафій, 78% яких — в галичанських областях Укра­їни. Глава церкви — патріарх Київський і всієї України Димитрій (Ярема). Церковну службу в УАПЦ здійснюють 543 священики. У п'яти семінаріях церкви навчалося 203 слу­хачі. Вона мала 94 недільних школи. В 1997 р. в УАПЦ відбу­лися розколи.

В Україні, окрім названих, в 1999 р. діяло ряд інших пра­вославних церков. Так, Російська вільна (закордонна) пра­вославна церква мала 9 громад (4 з них у Криму), Апокаліптична ПЦ — 4 (всі на Вінниччині). Діяло дві греко-православні громади, три — православні незалежні. В Україні поширені також різні об'єднання православного коріння. Так, старообрядницька церква Білокриницької згоди мала 53 гро­мад, з яких 10 — на Вінниччині, 15 — на Одещині, 7 — на Буковині. До Руської православної старообрядницької цер­кви без попівської згоди належало 12 громад, 7 з яких — на Житомирщині. Істинно-православна церква об'єднувала в 1999 р. 27 громад (8 з них — на Одещині), Богородична церк­ва — Церква Матері Божої Преображенної — 6 громад (3 з них — на Донеччині). На Одещині діяла одна громада інокентіївців. Незмінною залишається кількість громад моло­кан (5). Характерно, що ці течії не мають в Україні своїх на­вчальних закладів, видань, братств, у них обмежена чисельність служителів культу.

Останніми роками досить активно проходить відроджен­ня Української греко-католицької церкви. За кількістю гро­мад (3212) вона практично вийшла на довоєнний рівень (3237) і посідає на сьогодні друге місце в Україні. Церковну службу в УГКЦ здійснює більше як 2 тис. священнослужителів. Пе­реважна більшість парафій церкви — у Львівській (1424), Тер­нопільській (732), Івано-Франківській (647) та Закарпатській (289) областях. Очолює УГКЦ Патріарх Мирослав Іван кар­динал Любачівський. Останнім часом помітне поширення греко-католицизму в інших регіонах України, але тут діє лише 2% її громад. У 9 областях України діяло 2—3 громади УГКЦ, у 6 —п'ять—сім, удвох —8—9, утрьох —13—15. У Києві є 8 громад греко-католиків. З моменту легалізації (1989) УГКЦ відновила свою структуру, створила 15 єпархій, відкри­ла 73 монастирі, 10 духовних навчальних закладів, 997 неділь­них шкіл, 27 періодичних видань. До цієї церкви належать також більше як 2 тисячі греко-католицьких парафій україн­ської діаспори.

Серед церков, що динамічно розвиваються останніми ро­ками, постає римсько-католицька церква. Утворено Львівську архідієцезію як її духовний центр, яку очолює архієпископ Мар'ян Яворський, а також Житомирську, Луцьку і Кам'янець-Подільську дієцезії. У підпорядкуванні нунція (посла) Апостольської столиці в Україні автономно діє структура РКЦ у Закарпатті. Відкрито шість духовних навчальних закладів, зокрема Український римсько-католицький університет. На сьогодні більше як 750 католицьких громад є в усіх областях України. РКЦ має 33 монастирі,307 недільних шкіл, 12 пері­одичних видань та більше 400 служителів культу, серед яких 274 — іноземці.

Широко представлені в Україні церкви протестантського напряму. Вони мають 4712 релігійних організацій, в тому числі: християни-баптисти — 1871, християни віри єван­гельської (п'ятидесятники) — 1282, "Свідки Єгови" — 514, адвентисти сьомого дня — 676, реформати — 100, лютера­ни — 45. Різні незалежні протестантські течії об'єднують більше двохсот громад.

Громади Союзу об'єднань християн-баптистів найбільш поширені в Чернівецькій (134), Київській (131), Вінницькій (108), Хмельницькій (124), Черкаській (122) областях. Всеук­раїнський Союз християн віри євангельської (п'ятидесятни­ки) більше всього має громад у Рівненській (190), Волинській (129) та Тернопільській (76) областях. Єговістські громади діють переважно в Закарпатській (136), Львівській (88) та Івано-Франківській (22) областях. Громади Церкви Адвен­тистів сьомого дня відносно рівномірно розміщені по Україні. Вирізняються за їхньою кількістю лише Чернівецька (83), Вінницька (65), Закарпатська (42), Київська (39) і Черкаська (48) області. Адвентисти-реформісти, які мають 45 громад, діють переважно в Закарпатті. Громади реформатської цер­кви (100) є лише в Закарпатті. Три лютеранські церкви — німецька, українська і шведська мають відповідно 36, 8 і 1 громаду. Пресвітеріани мають в Україні 25 громад, методис­ти — 9, послідовники Ради Церков ЄХБ і незалежні баптис­ти — відповідно 48 і 74, всілякі незалежні християно-протестантські напрямки — близько 600 громад.

В усіх протестантських церквах є необхідні управлінські структури, в тому числі й республіканські духовні центри. Останнім часом зміцнюється матеріальна база їхньої релігій­ної діяльності, ведеться релігійно-просвітницька, морально-ви­ховна, місіонерська та благодійницька робота. Зростає мережа протестантських духовних навчальних закладів. Баптисти їх мають 20 (3357 слухачів), п’ятидесятники — 11 (1363), адвен­тисти — лише один (130). Якщо православні й католицькі об'єднання відчувають потребу в кадрах священнослужителів, то в протестантських їх в два-три рази більше, ніж потребують громади. Налагоджується видавнича діяльність у протес­тантських церквах. Так, баптисти мають 11 періодичних ви­дань, п'ятидесятники — 9, адвентисти — 6. Водночас вони завозять значну кількість всілякої літератури із-за кордону. Значно зросла в Україні чисельність мусульманських гро­мад (281). Проте єдиної інституалізованої структури ця кон­фесія не набула. На сьогодні офіційно діють три зареєстро­ваних самостійних її центри — в Києві (Духовне управлін­ня мусульман України), в Донецьку (Незалежне духовне уп­равління мусульман) та в Сімферополі. Послідовниками ісла­му в Україні є переважно представники меншин тих націо­нальних етносів, на автохтонних територіях котрих ця релі­гія є домінуючою. Це — татари волзькі, дагестанці, азербайд­жанці, узбеки, абхазці та ін. Але більшість мусульманських громад (228) об'єднують ^кримських татар. Усі вони підпо­рядковані Духовному управлінню мусульман Криму.

Три центри керують діяльністю 102 іудейських громад — Об'єднання іудейських релігійних організацій та Об'єднан­ня релігійних громад прогресивного іудаїзму та Всеукраїн­ський конгрес іудейських релігійних громад. Іудейські гро­мади розміщені по Україні рівномірно. Вирізняються хіба що Закарпатська (9), Черкаська (9), Чернівецька і Вінницька (по 7) області. Функціонує один іудейський навчальний заклад, друкується тринадцять періодичних видань.

Останніми роками в Україні особливого поширення набу­ли новітні релігійні течії й напрями. Серед них активними є громади харизматичного напряму (113). Вони діють переваж­но в Криму (13), в Запорізькій області (18). Появилися також громади Церкви повного Євангелія (191), Новоапостольської церкви (53), Церкви Ісуса Христа святих останніх днів — мормонів (47), а також Товариства свідомості Крішни (32), буддистів (ЗО), бахаїв (9). Функціонують громади всіляких рідновірських напрямів, зокрема РУНВіри (42), "Рідної Віри" , "Великого вогню" та ін. Цікава географія неорелігій. Так, Церква повного Євангелія із 190 своїх громад 53 має в До­нецькій області, а Церква Ісуса Христа Святих останніх днів 16 з 47 — в Києві. Громади новоапостольців, рідновірів, крішнаїтів, бахаїв рівномірно розміщені по всіх областях України. Буд­дисти також розмістилися порівняно рівномірно, але мають по 5 громад в Донецькій і Луганській областях, а також у Києві. Крім уже названих, в Україні діють ще більше як 200 не-чисельних громад віруючих 46 різних релігійних напрямів, течій і напрямів. З них варто назвати порівняно нову течію єврейської меншини. Це — іудео-християнство, 16 громад яких діють у чотирьох областях і в Києві. Назвемо також даоські громади (3). З 15 громад Вірменської апостольської церкви 6 діють у Криму. Центр церкви, очолюваний єписко­пом Натаном, — у Львові.

Тенденції конфесійних змін

Порівняльний аналіз цифрового матеріалу про зміни релі­гійної мережі за 1986 — 1999 роки засвідчує, що екстенсив­ний етап розвитку релігійного життя в Україні вже закін­чується і переходить в інтенсивний. Його бум припав на 1988—1990 роки, коли кількість громад збільшувалася що­року в середньому на 32%. Але в 1991 році це зростання вже становило 30%, у 1992 — менше 8%, а в 1993 — 1999 ро­ках — 5 — 6%. Не однаковими є також цифрові показники змін релігійної мережі в різних регіонах України. Так, за час демократичних перемін у Чернівецькій області зареєстрова­но в 2,5 раза більше релігійних громад, ніж у найчисельнішій за населенням Донецькій області. Маючи десь 20% всього населення України, в семи західно-українських областях зо­середжується біля половини кількості її релігійних громад (9487 з 21128). За кількістю громад тут вирізняються Львів­щина (2567), Тернополя (1503) і Закарпаття (1361) (Бонда­ренко В., Єленський В., Журавський В. Релігійне життя в Укра­їні. — К.,1996.)

Які загальні тенденції характеризували зміну реліг­ійної мережі за останнє п'ятиріччя?

  1. Відродження (скоріше — відтворення) громад, традиційних для України християнських течій там, де вони діяли раніше і де для цього була (хай навіть зруйнована) матері­альна база. Наслідком цього є те, що зростання мережі йшло переважно за рахунок православних громад (більше половини), греко-католиків і традиційних протестантів (близько 2% кожних).

Порівняно швидке зростання кількості православних і католицьких громад при незначній чисельності активних їхніх членів і при порівняно бідній духовній освіченості па­рафіян.

  1. Найбільш інтенсивне зростання релігійної мережі відбулося в західноукраїнських областях, що пояснюється порівняно високим рівнем релігійних потреб громадян цього регіону, для яких релігія стала невід'ємним елементом їхнього способу життя і виявом духовної культури.

  2. Порівняно розвинута інфраструктура ортодоксальних конфесій у західноукраїнському регіоні, поєднання у свідомості людей своєї релігійної приналежності з національною, включеність певних елементів конфесійного чинника в систему культури й побуту зумовили блокування проникнення в ці області нових релігійних течій.

  3. Кількісні показники зростання релігійних громад, монастирів, видань різних конфесій не засвідчують таке ж зростання числа їхніх послідовників. Конкурентна боротьба між конфесіями спонукає керівництво деяких з них штучно роз­ширювати свою інституційну мережу. Відтак у 17 монастирях УПЦ КП перебуває всього близько 90 насельників. Відмінною також є кількість парафіян у протестантських і греко-католицьких громадах. Другі в західноукраїнському регіоні мають порівнянно з першими в середньому у 20 разів більше вірних.

  4. Регіональні відмінності в рівні національної самосвідомості громадян позначаються на географії поширення українських національних християнських церков. Тому слід відзначити помітне поширення парафій УПЦ КП і УАПЦ в західних і центральних областях і водночас незначну кількість їх у південному й східному регіонах країни, де домінує УПЦ. Абсолютне домінування в галичанських областях має УГКЦ.

  5. Зростанню кількості римсько-католицьких громад явно сприяє етноконфесійний чинник, зокрема розселеність поль­ської меншини на Поліссі, Поділлі, в Галичині і в Закарпатті. Розширення свого конфесійного регіону римо-католиками зустрічатиме протидію православних і греко-католиків.

8. Висунення в церковно-релігійному житті ідеї традиційної канонічної території, що характерне зокрема для відносин православ'я, греко-католицизму і римо-католицизму, веде до певної регіоналізації України за релігійними чинниками, а відтак і до міжконфесійної напруженості.

9. У намаганні заповнити той духовний вакуум, який утворився після занепаду марксистсько-ленінської ідеологічної монополії і втрати свого авторитету церквами, котрі діяли в умовах пристосування до тоталітарних політичних порядків, певний успіх мають нові релігійні течії, які прино­сяться в Україну переважно західними християнськими місіонерами.

10. Розвиток національної самосвідомості у представників багатьох етнічних меншин України одним із каналів свого вияву має появу різних національних релігійних течій і об­'єднань.

Схожі:

Про вивчення курсів духовно-морального спрямування у 2008-2009 навчальному році
України надає батькам право вибору вивчення дітьми курсів духовно-морального спрямування. Серед них: „Етика”, “Християнська етика”,...
Урок №1 Тема. Що вивчає курс “Географія материків та океанів. Джерела...
Мета: сформувати в учнів загальні уявлення про предмет та завдання курсу “Географія материків та океанів”; поглибити систему знань...
Факультативний курс «Географія населення з основами демографії» (...
Географія населення як наука Географія населення та демографія – науки про народонаселення. Геодемографія – напрямок наукових досліджень...
Посилання на використані ресурси Інтернету
Гілецький Йосип. Географія: Економічна і соціальна географія України: Підруч для 9 класу ЗНЗ. – Тернопіль: Підручники і посібники,...
1. ОПИС ПРЕДМЕТА НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ
...
ПРОГРАМА для загальноосвітніх навчальних закладів Історія України
Авторські права на текст програми «Історія України. Всесвітня історія, 5–12 кл.» належать Міністерству освіти і науки України та...
01 Бібліографія і бібліографічні посібники. Каталоги 11
Географія. Географічні дослідження Землі й окремих країн. Подорожі. Регіональна Географія 126
Про внесення змін до рішення міської ради від 10. 02. 2012 №301-18/УІ...
України «Про місцеве самоврядування в Україні»,Земельним кодексом України, Законами України «Про землеустрій», «Про державну експертизу...
Формування стійкої мотивації до знань з географії запорука успіху
України " носить практичну спрямованість, а його основні поняття базуються на знаннях курсів «Географія материків і океанів», "Загальна...
ПЛАН ВСТУП Розділ I. ПОНЯТТЯ НОТАРІАТУ. ІСТОРІЯ РОЗВИТКУ НОТАРІАТУ...
Розділ II. ОРГАНІЗАЦІЙНІ ОСНОВИ НОТАРІАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОРЯДОК УСТАНОВИ ПОСАДИ НОТАРІУСА
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка