ТИПИК Української Католицької Церкви


НазваТИПИК Української Католицької Церкви
Сторінка1/88
Дата11.04.2013
Розмір7.26 Mb.
ТипДокументи
bibl.com.ua > Право > Документи
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   88
ТИПИК

Української Католицької Церкви

Укладений о. Ісидором Дольницьким, духовником Львівської семінарії1.

На славу всесвятої, одноістотної і животворної ТРОЙЦІ

і на честь Пречистої Владичиці нашої Богородиці і Вседіви МАРІЇ
ЗМІСТ

ЧАСТИНА І 6

ЗАГАЛЬНИЙ ВИД БОГОСЛУЖІННЯ 6

ПРО СКЛАДОВІ ЧАСТИНИ БОГОСЛУЖІННЯ 6

ВЕЧІРНЯ 6

ЧИН ВЕЛИКОЇ ВЕЧІРНІ ЗІ ВСЕНІЧНИМ 6

ЧИН ВЕЛИКОЇ ВЕЧІРНІ БЕЗ ВСЕНІЧНОГО 10

ЧИН ПОВСЯКДЕННОЇ ВЕЧІРНІ 12

ЧИН МАЛОЇ ВЕЧІРНІ 13

ПОВЕЧІР’Я 13

ЧИН МАЛОГО ПОВЕЧІР’Я 13

ЧИН ВЕЛИКОГО ПОВЕЧІР’Я БЕЗ ВСЕНІЧНОГО 14

ЧИН ВЕЛИКОГО ПОВЕЧІР’Я ЗІ ВСЕНІЧНИМ 14

ПІВНІЧНА 14

ЧИН ВЕЛИКОЇ УТРЕНІ 15

УСТАВ ДИЯКОНАМ 21

ЧИН ПОВСЯКДЕННОЇ УТРЕНІ 21

ЧИН ЗВИЧАЙНИХ ЧАСІВ 22

ПРО ВЕЧІРНЮ З ЛІТУРГІЄЮ 23

ЧАСТИНА II 23

ЗАГАЛЬНІ УСТАВИ РІЗНИМ СЛУЖБАМ 23

ОКТОЇХА І МІНЕЇ 23

Святий безполієлейний у неділю 24

Святий безполієлейний у дні седмичні 27

Святий безполієлейний у суботу 32

Святий полієлейний в неділю 35

Святий полієлейний у дні седмичні і в суботу 37

Святий зі всенічним в неділю 38

Святий зі всенічним у дні седмичні і в суботу 39

ВИПАДКИ СВЯТ 40

Передсвяття зі святим безполієлейним у неділю 40

Передсвяття зі святим безполієлейним у дні седмичні і в суботу 41

Свято Господнє в неділю і в дні седмичні 43

Свято богородичне в неділю 44

Свято богородичне в дні седмичні 46

Посвяття зі святим безполієлейним в неділю 46

Посвяття зі святим безполієлейним у дні седмичні і в суботу 48

Посвяття зі святим полі єлейним в неділю 49

Посвяття зі святим полі єлейним у дні седмичні 50

Посвяття зі святим зі всенічним у неділю 51

Посвяття зі святим зі всенічним у дні седмичні 51

Віддання свята в неділю 52

Віддання свята в дні седмичні 53

ЧАСТИНА III 54

ОКРЕМІ УСТАВИ ДЕЯКИМ СЛУЖБАМ 54

МІНЕЇ 54

Вересень 54

1 ВЕРЕСНЯ – Початок Індикту 54

Субота і неділя перед Воздвиженням 55

12 ВЕРЕСНЯ Пам’ять оновлення храму Воскресіння 57

14 ВЕРЕСНЯ Всесвітнє Воздвиження Чесного Хреста 58

Субота по Воздвиженні 62

Неділя по Воздвиженні 62

Віддання свята Воздвиження 62

23 ВЕРЕСНЯ Зачаття св. Івана Хрестителя 62

27 ВЕРЕСНЯ Представлення св. апостола Івана Богослова 62

Жовтень 63

1 ЖОВТНЯ Покрова Пресвятої Богородиці, 63

11 ЖОВТНЯ Неділя Святих Отців 63

26 ЖОВТНЯ Св. великомученика Димитрія Мироточця, 64

31 ЖОВТНЯ Святого священномученика Йосафата, 65

Листопад 65

8 ЛИСТОПАДА Собор св. Архистратига Михаїла 65

15 ЛИСТОПАДА Початок Чотиридесятниці перед Різдвом Христовим 65

24 ЛИСТОПАДА Св. вмці. Катерини і св. вмуч. Меркурія 66

25 ЛИСТОПАДА Віддання Входу Пресвятої Богородиці, 67

Грудень 68

9 ГРУДНЯ Непорочне Зачаття Пресвятої Богородиці 68

ПРАВИЛО 68

ПРО ЧЕРГОВІ ЄВАНГЕЛІЇ ОСТАННІХ П’ЯТИ НЕДІЛЬ 68

НЕДІЛЯ СВЯТИХ ПРАОТЦІВ 71

Субота перед Різдвом Христовим 73

Неділя святих Отців перед Різдвом Христовим 74

20–24 ГРУДНЯ Передсвяття Різдва Христового 76

24 ГРУДНЯ Навечір’я Різдва Христового 77

25 ГРУДНЯ Різдво Господа нашого Ісуса Христа 80

26 ГРУДНЯ Собор Пресвятої Богородиці 84

Субота по Різдві 86

Неділя по Різдві Христовому 86

ПРАВИЛО ПРО СУБОТИ І НЕДІЛІ 87

між Різдвом і Богоявлінням 87

26 ГРУДНЯ Святого Першомученика Стефана 89

31 ГРУДНЯ Віддання свята Різдва Христового 90

Січень 90

1 січня Обрізання Господнє і пам’ять св. Василія Великого 90

2, 3, 4 і 5 СІЧНЯ Передсвяття Богоявління 92

Навечір’я Богоявління 93

6 СІЧНЯ Святе Богоявління 93

7 СІЧНЯ Собор святого Івана Предтечі 94

Субота по Богоявління 96

Неділя по Богоявлінні 96

11 СІЧНЯ Преподобного отця нашого Теодосія 96

14 СІЧНЯ Віддання Богоявління 96

30 СІЧНЯ Трьох святителів 98

Лютий 100

1 ЛЮТОГО Передсвяття Стрітення Господнього 100

2 ЛЮТОГО Стрітення Господнє 102

3 – 8 ЛЮТОГО Посвяття Стрітення 103

24 ЛЮТОГО Перше і друге Віднайдення Чесної Голови Предтечі 106

Березень 112

1 БЕРЕЗНЯ Святих 40 мучеників 112

24 БЕРЕЗНЯ Передсвяття Благовіщення 113

25 БЕРЕЗНЯ Благовіщення Пресвятої Богородиці 116

26 БЕРЕЗНЯ Віддання Благовіщення і Собор св. архангела Гавриїла 126

Квітень 128

23 КВІТНЯ Святого великомученика Юрія 128

25 КВІТНЯ Святого апостола і євангеліста Марка 133

30 КВІТНЯ 133

Травень 133

3 ТРАВНЯ Преподобного отця Теодосія Печерського 133

7 ТРАВНЯ Явління знамена Чесного Хреста на небі в Єрусалимі 133

8 ТРАВНЯ Святого апостола і євангеліста Івана Богослова 134

9 ТРАВНЯ Перенесення мощів святого отця нашого Миколая 137

10 ТРАВНЯ Святого апостола Симона 137

21 ТРАВНЯ Константина й Олени 137

Червень 138

11 ЧЕРВНЯ Святих апостолів Вартоломея і Варнави 138

24 ЧЕРВНЯ Різдво святого Івана Хрестителя 139

29 ЧЕРВНЯ Святих Верховних апостолів Петра і Павла 139

Липень 140

2 ЛИПНЯ Покладення Чесної Ризи Пресвятої Богородиці 140

16 ЛИПНЯ Святих Отців перших шістьох вселенських соборів 140

20 ЛИПНЯ Святого пророка Іллі 141

25 ЛИПНЯ Успіння св. Анни, матері Пресвятої Богородиці, 141

31 ЛИПНЯ Передсвяття Перенесення Чесного Хреста 141

Серпень 142

1 СЕРПНЯ Перенесення Дерева Чесного Хреста 142

6 СЕРПНЯ Переображення Господнє 143

15 СЕРПНЯ Успіння Пресвятої Богородиці 144

16 СЕРПНЯ Нерукотворного Образа 144

29 СЕРПНЯ Усікновення Чесної Голови святого Івана Хрестителя 145

31 СЕРПНЯ Покладення Пояса Пресвятої Богородиці 145

ЧАСТИНА ІV 145

УСТАВИ ТРІОДІ 145

Неділя Митаря і Фарисея 145

Неділя Блудного Сина 146

М’ясопусна, або Задушна субота 147

М’ясопусна неділя 148

Сиропусний тиждень 148

Сиропусна неділя 153

Початок Великого посту 154

ВЕЧІРНЯ В СЕРЕДУ І П’ЯТНИЦЮ З НАПЕРЕДОСВЯЧЕНИМИ 160

Перша субота Великого посту 161

Перша неділя Великого посту 162

Субота другого тижня Великого посту 163

Друга неділя Великого посту 165

Третій тиждень Великого посту 165

Третя неділя Великого посту – Хрестопоклонна 165

Четверта субота Великого посту 166

Четверта неділя Великого посту 166

Понеділок, вівторок, середа і п’ятниця п’ятого тижня Великого посту 167

Π’ята субота Великого посту – Акафістова 168

П’ята неділя Великого посту 170

Понеділок, вівторок, середа, четвер і п’ятниця 170

шостого тижня Великого посту 170

КВІТНА ТРІОДЬ 170

Шоста субота Великого посту – Лазаря 171

Квітна неділя 172

Великі понеділок, вівторок і середа 173

Великий четвер 175

Велика п’ятниця 177

УТРЕНЯ ВЕЛИКОЇ СУБОТИ 182

Початок святої П’ятидесятниці 186

ВОСКРЕСНА УТРЕНЯ 186

В день Воскресіння ввечері 192

ЗАГАЛЬНИЙ УСТАВ УСІМ ДНЯМ СВІТЛОЇ СЕДМИЦІ 193

ЗАГАЛЬНІ УСТАВИ від неділі ап. Томи до Вознесіння 193

Неділя ап.Томи 195

Неділя Мироносиць 195

Неділя Розслабленого 196

Переполовинення П’ятидесятниці 197

Неділя Самарянки 198

Неділя Сліпонародженого 199

Вознесіння Господнє 200

Неділя Святих Отців Першого Нікейського Собору 200

Неділя П’ятидесятниці 201

Понеділок Святого Духа 202

Неділя Всіх Святих 203

Початок посту святих 204

Верховних апостолів Петра і Павла 204

Свято Пресвятої Євхаристії 204

Празник Співстраждання Пресвятої Богородиці 206


ЧАСТИНА V 206

УСТАВИ ПРО ХРАМИ 206

Розділ І 207

1. ПРО ВИСТАВЛЕННЯ СВЯТИХ ТАЇН НА ПРЕСТОЛІ 207

2. ПРО ПОХІД ЗІ СВЯТИМИ ТАЇНАМИ 207

Розділ II 208

ХРАМОВІ УСТАВИ, 208

1. ЗАГАЛЬНІ УСТАВИ 208

2. ОКРЕМІ ХРАМОВІ УСТАВИ 209

ПОЗА ТРІОДДЮ 209

1 ВЕРЕСНЯ 209

1 СІЧНЯ 210

II. РУХОМИХ СВЯТ 216

ПРАВИЛО СЛУЖБ ЦІЛОГО РОКУ 217

ПРАВИЛО РУХОМИХ СЛУЖБ 229

УСТАВ 246

ПРО СВЯТІ ДВЕРІ І ЗАВІСУ ІКОНОСТАСУ 246

Додаток 246

Устав Богослужінь 246

V. Устав Божественної Літургії 261

св. Івана Золотоустого та св. Василія Великого 261

VI. Устав Літургії Напередосвячених Дарів 281



Від видавництва

Обрядова дисципліна була і лишається важливим чинником літургійної єдності кожної Церкви sui iuris (свого права), одною з яких є Українська Католицька Церква (УКЦ).

Обряд УКЦ оформлювався протягом століть з давньокиївського обряду і на сьогодні становить собою відмінний від інших візантійського походження обряд, який часто окреслюють терміном „візантійсько-український”.

Обрядова єдність осягається через дотримання єдиних уставних приписів. Від давніх часів в східних церквах почали вживати зібрання таких приписів, тобто типики (від гр. слова типікон). В типику систематизуються найрізноманітніші комбінації відправ, що можуть виникати протягом літургійного року, й подаються точні вказівки як у тому чи іншому випадку „уставно”, тобто правильно, зразково відправляти богослужіння. На Україні від часів св. Теодосія Печерського (†1074) був в ужитку Студитський типик (за назвою царгородського монастиря св. Теодора Студита), а від XV ст. його замінив Єрусалимський (лаври св.Сави бл.) типик. У пізніші століття з’являються вітчизняні типики: Почаївський 1766 року, Перемиський типик Я.Досковського (видання 1852, 1870, 1903), Ужгородський (1890, 1901). Уживались також анонімні рукописні типики. 1899 року світ побачив типик о. Ісидора Дольницького (1830-1924), духовника і професора Греко-Католицької Духовної Семінарії у Львові, автора багатьох нових богослужінь УКЦ. Укладений за матеріалами Львівського Синоду 1891 року, який мав величезне значення в історії нашої Церкви, типик о.Дольницького подає багатий практичний та історичний богослужбовий матеріал.

Загальновідомо, що УКЦ почала відроджуватися на своїх історичних землях щойно 1989 року, після майже 40-річного перебування в катакомбах. Це не означає, що після „Львівського Собору” 1946 р. літургійне життя Католицької Церкви на Україні припинилось, але довга відсутність спілкування, контактів з зовнішнім світом, з іншими частинами УКЦ далася взнаки в багатьох ділянках життя Церкви, а зокрема й на обрядовості.

Останніми роками занепад обрядової дисципліни відчувався особливо. Найбільше відчувався він в римських освітніх установах УКЦ, до яких приїжджають на навчання студенти з українських єпархій цілого світу.

Довголітнього ректора однієї з таких установ, Української Папської Колегії св. Йосафата, о. д-ра Софрона Мудрого, ЧСВВ, небезпека втрати обрядової тотожності натхнула до здійснення нового видання типика о. Дольницького, оскільки попереднє видання давно вже було вичерпане, а сам типик не втратив свого практичного значення. Мова оригіналу, церковнослов’янська, на сьогодні вже малозрозуміла, тому відчутною була необхідність перекладу типика на сучасну українську мову.

За ініціативою о. д-ра С, Мудрого 1979 року тодішній духовник Колегії св. Йосафата о. Родіон Головацький, ЧСВВ, розпочав цілеспрямовану працю над перекладом типика, яку перервала нагла смерть отця духовника у липні 1985 року. Переклад, що здійснювався з точним дотриманням тексту оригіналу, без жодних змін, і його редакцію закінчено 1992 року. В праці над перекладом взяли участь о.д-р Партеній Павлик (переклад грецьких текстів), о.Доротей Шимчій (примітки), о. Йосафат Романик (2-а частина).

Остаточна редакція перекладу розглядалась комісією, до складу якої увійшли: о.д-р Северіян Якимишин, консультор Літургійної комісії при Конгрегації для Східних Церков, о.д-р Порфірій Підручний, о.мгр. Михайло Гаврилів. За рішенням комісії до перекладу типика додається „Устав богослужень”, затверджений Апостольською Столицею 1944 року й вперше виданий українською мовою 1958 р., який замінив собою першу частину типика, тобто „Загальний вид богослужіння”. Однак ця, перша, частина не втрачає свого значення як цінне історичне джерело розвитку обряду. Зауважимо також в яких пунктах типик о.Дольницького втратив на сьогоднішній день свою актуальність:

1. Літургійні приписи 1-ої частини типика о.Дольницького, взяті з „Додатку” Львівського Синоду, виданого 1896 року сьогодні настільки дійсні, наскільки вони узгоджуються з римським „Уставом богослужень”, його в чомусь пояснюють чи доповнюють.

2. Рубрики стосовно різних постів, що їх подає типик о.Дольницького, сьогодні вже недійсні, бо 1966 року Єпископат УКЦ під проводом Верховного Архиєпископа і кардинала Йосифа Сліпого подав нові норми, в яких зобов’язав всіх духовних осіб, чернецтво та вірних в сумлінні до дотримання посту, а саме: а) В усі п’ятниці цілого року, за винятком загальниць і припадаючих господніх і богородичних свят – стриманність від м’яса; б) в перший день Великого посту і Страсну п’ятницю – стриманність від м’яса і молочних страв; в) в навечір’я Різдва і Богоявління, свята Воздвиження Чесного Хреста й Усікновення Чесної Голови св. Івана Хрестителя – стриманність від м’яса з одноразовим харчуванням досита з додатковими скромними перекусками, відповідно до місцевих звичаїв; високопреосвященним владикам, парохам і сповідникам дозволив уділяти в разі потреби інші полегшення, за духом обряду (Благовісник Верховного Архиєпископа, 1966, т.2, ст. 195).

3. Св. Літургію дозволяється скорочувати так, як подається в служебнику, виданому Синодом Єпископів УКЦ 1989 року, а апостол-євангелію і причасний дозволяється брати по одному, хоч би на цей день припадало два (Благовісник Верховного Архиєпископа, 1965, том 1, стор. 42). За благословенням настоятеля (пароха), з метою скорочення богослужінь, дозволяється пропускати другорядні тропарі й кондаки, якщо їх на якийсь день припаде по кілька, за таким самим благословенням дозволяється не брати двічі чи тричі того самого тропаря, сідального або тієї самої стихири.

Потреба в уставній літературі невпинно зростає. Причина цього – відродження УКЦ на своїх історичних землях, тому редакція вірить і сподівається, що нове видання типика о. Дольницького, тепер вже українською мовою, послужить якнайліпшому вихованню нової генерації клиру нашої Церкви.

Як кожна праця такого обсягу, так і цей переклад не позбавлений помилок і хиб. Редакція заздалегідь вдячна всім тим, хто надішле свої зауваження.

В-во „Української Духовної Бібліотеки”

СКЛАДОВІ ЧАСТИНИ ТИПИКА

Цей Типик складається з п’яти частин, з яких в 1-ій подається загальний вид богослужіння, в 2-ій – загальні устави різним службам Октоїха і Мінеї, в 3-ій – окремі устави деяким службам Мінеї, в 4-ій – окремі устави службам Тріоді, в 5-ій – окремі устави святам храмовим.

  1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   88

Схожі:

27 листопада пройшла акція “Голодомор 32-33 це геноцид. Пам’ятаємо!”
Україні”. Панахиду біля Національного меморіалу жертв голодоморів відправили патріарх Київський та всієї Руси-України Філарет, Патріарх...
Заповіт Блаженнішого Патріярха Йосифа Сліпого
Моїм Духовним Дітям, Владикам, Священикам, Монахам і Монахиням і всім Вірним Української Католицької Церкви
Реформація в Німеччині
В ХУІ ст відбулися події, які підірвали основи християнської церкви. Ці події ввійшли в історію під назвою Реформація – від лат....
WIZYTATOR KATECHETYCZNY
Катехетична Комісія та Катехичтичний Візитатор перемисько-варшавської архиєпархії Греко-католицької церкви в Польщі
Протистояння Української Православної Церкви світовій глобалізаціїї на сучасному етапі
До питання розвитку й існування Української Церкви взагалі. Особливої уваги набуває проблема збереження і розвитку релігії та традицій...
Парафія св. Андрія Первозваного Української Православної Церкви Київського Патріархату
Від імені Парафії св. Апостола Андрія Первозваного Української Православної Церкви Київського Патріархату пересилаємо нашу чергову...
18. Закони і підзаконні акти
Такі теорії містяться в ідеології релігій стародавнього сходу, католицької церкви, та ісламській релігії. Представниками цієї теорії...
Особливості розвитку відносин
Росією у церковних питаннях через посередників. Зроблено висновки про те, що незважаючи на офіційно висловлену позицію про прагнення...
Славилося наше місто колись ще однією цікавою спорудою Єзуїтським...
Це обходилось дешевше, ніж дарувати, а потім залагоджувати різні урядові оплати. 14 травня 1899 року освячено наріжний камінь під...
Церкви ми зустрічаємо назву книги «Апостол», як сукупність всіх апостольських писань?
Хто із святих отців та учителів древньої Церкви конкретно свідчить про достовірність книги Діянь святих апостолів?
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка