|
Скачати 0.5 Mb.
|
Міністерство освіти і науки України Херсонський державний університет С.В.Копилова , Т.А.Чернявська ПРОЕКТУВАННЯ В СОЦІАЛЬНІЙ РОБОТІ Навчально-методичний посібник для студентів ІУ курсу напрямів підготовки: 6.130102 Соціальна робота, 6.010105 Соціальна педагогіка Затверджено вченою радою ХДУ Протокол № від Херсон 2012 Назва навчально-методичного видання: навчально-методичний посібник «Соціальне проектування» для студентів ІУ курсу напрямів підготовки: 6.130102 Соціальна робота, 6.010105 Соціальна педагогіка Укладачі: кандидат педагогічних наук, доцент Копилова С.В. кандидат економічних наук. Доцент Чернявська Т.А. Рецензенти: доктор педагогічних наук, професор Безпалько О.В. кандидат філологічних наук, професор, декан факультету психології, історії і соціології Шапошникова І.В. Обговорено на засіданні кафедри соціальної роботи і соціальної педагогіки Протокол № 4 від 3 грудня 2012р. Розглянуто на засіданні навчально-методичної ради факультету, інституту Протокол № від 2009р. Схвалено науково-методичною радою ХДУ Протокол № від 2009р. Рекомендовано до друку Вченою радою ХДУ Протокол № від 2009р. 3 Навчально-методичне видання (українською мовою) Копилова Світлана Вікторівна Чернявська Тетяна Анатоліївна ПРОЕКТУВАННЯ В СОЦІАЛЬНІЙ РОБОТІ Навчальний посібник для студентів ІІ курсу природничого інституту Рецензенти: О.В.Безпалько, І.В.Шапошникова Відповідальний за випуск _____________________ Міністерство освіти і науки України Херсонський державний університет Факультет психології, історії та соціології Кафедра соціальної роботи і соціальної педагогіки Затверджено Вченою радою ХДУ Протокол № __ від_______ Голова вченої ради, ректор університету професор О.Є.Ходосовцев Копилова Світлана Вікторівна Чернявська Тетяна Анатоліївна ПРОЕКТУВАННЯ В СОЦІАЛЬНІЙ РОБОТІ Для студентів ІУ курсу Напряму підготовки: 6.130102Соціальна робота Погоджено Голова НМР ХДУ Перший проректор, професор Н.Тюхтенко Херсон 2010 Вступ роль та значення дисципліни (виду занять) у підготовці фахівця, місце даного курсу (його частин) серед інших дисциплін, формулювання основних задач, що стоять перед студентом при вивченні навчальної дисципліни. Обсяг передмови – 0,1-0,2 авт.арк.
уникати невиправданого дублювання навчального матеріалу, який викладено раніше в інших виданнях Модуль 1. Сутність соціального проектування Проект (з англійської) - прообраз якого-небудь об’єкту, виду діяльності. Ознаки проектної діяльності:
Проект повинен бути:
Проект не повинен: включати інформацію, яка не стосується проекту. Час від появи задуму до його повної реалізації називається проектним циклом (життєвим циклом проекту). Процес проектування відбувається у кілька етапів: розробка проекту: збирання та обробка інформації, формулювання ідеї проекту, планування проекту; практичне впровадження проекту – виконання запланованих заходів та моніторингових дій (зіставлення досягнутих результатів з визначеними індикаторами); завершення та оцінювання проекту - передбачає підведення підсумків, ґрунтовний аналіз результатів, встановлення корегуючих завдань для періоду сталості вже за межами проекту. Для того, щоб дати уявлення про проект в цілому пишеться анотація проекту. Вони є дуже стислим викладенням його змісту і викладається за таким планом:
Обсяг анотації не повинен перевищувати 2 сторінок тексту. Модуль 2. Аналіз соціальної проблеми. Робота над соціальним проектом починається з дослідження об’єкту проектування і визначення на цій основі ієрархії проблем, що може бути представлена у вигляді опису дерева проблем. Студент обирає тему проекту на основі орієнтовного переліку (додаток А), що дає можливість відразу визначитись з об’єктом і предметом проектування. У випадку необхідності він може обґрунтувати власний вибір. Підготовчий етап передбачає дослідження проблеми на загальнотеоретичному і практичному рівні та обґрунтування актуальності її розв’язання. Підрозділ може мати назву: «Насильство в сім’ї як соціальна проблеми» або «Феномен дитячої безпритульності в сучасному суспільстві». Здійснення теоретичного аналізу здійснюється шляхом вивчення відповідної літератури з проблеми і передбачає: визначення основних понять, встановлення причинно-наслідкових зв’язків; обґрунтування наявності соціального замовлення. Визначення основних понять здійснюється шляхом аналізу словників, спеціальної літератури, вивчення нормативно-правової бази. Наприклад: згідно закону «Про основи соціального захисту бездомних громадян і безпритульних дітей», поняття «безпритульність» трактується як стан людини, пов'язаний з неможливістю фактично проживати/перебувати в жилому приміщенні, на яке вона має право. Встановлення причинно-наслідкових зв’язків явищ необхідне для з’ясування всіх можливих варіантів цілеспрямованого впливу на нього. Обґрунтування актуальності вимагає підбору доказів наявності даної соціальної проблеми, існування соціального замовлення на її розв’язання. При цьому використовуються наявні джерела інформації або проводиться власне дослідження. У першому випадку доцільно використати опубліковані статистичні дані. Їх можна отримати в обласних бібліотеках, на сайтах багатьох установ. В кожній області щорічно, а в межах року – щоквартально, готується та видається звіт про соціально-економічний розвиток області. Такі ж документи готує кожна адміністративно-територіальна одиниця. Основні звіти зберігаються на паперових носіях в обласних бібліотеках. Джерелами окремих видів інформації є обласні управління статистики, управління праці та соціального захисту, служба у справах дітей, ЦСССДМ. Можливе використання результатів досліджень, проведених іншими організаціями. У другому випадку до початку розробки проекту збирається інформація з використанням методів опитування, аналізу документів, фокус-груп тощо. Докази представляються у кількісних показниках. За можливості необхідно представити докази актуальності розв’язання даної проблеми для місцевих умов. Зібрана інформація дає можливість оцінити стан та відстежити динаміку змін. Обґрунтування наявності соціального замовлення на розв’язання даної проблеми здійснюється шляхом аналізу нормативно-правових документів, насамперед державних і регіональних програм, законів, постанов кабінету Міністрів. Такий аналіз дозволяє уточнити напрям соціальної політики, в межах якого реалізується проект, конкретизувати проблему. Завдання № 1. Визначити тематику проекту. Мета: навчитись визначати актуальну соціальну проблематику та грамотно формулювати проблему Завдання:
Модуль 3. Аналіз традиційних підходів до вирішення існуючої проблеми Аналіз традиційних підходів до вирішення існуючої проблеми передбачає виявлення суб’єктів соціальної роботи, які залучені до цього процесу (соціальні служби, громадські організації, органи державного управління і місцевого самоврядування), опис типових технологій розв’язання існуючої проблеми (вказати 3-4 традиційні способи розв’язання проблеми); здійснення висновків, чому вищезазначена діяльність є недостатньо ефективною Розв’язання першого завдання здійснюється на основі знань і умінь, одержаних під час вивчення дисципліни «Соціальні служби в Україні», «Громадські об’єднання в Україні». Соціальні служби можуть бути територіальні і відомчі. До числа перших відносяться Центри соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді. Це спеціальний заклад, що забезпечує організацію та проведення у відповідній територіальній громаді соціальної роботи із соціально незахищеними категоріями сімей, дітей та молоді, які перебувають у складних життєвих обставинах та потребують сторонньої допомоги. Мережа центрів складається з республіканського (Автономної Республіки Крим), обласних, Київського та севастопольського міських, районних, міських, районних у містах, селищних та сільських центрів У своєму складі ЦСССДМ може мати такі спеціалізовані формування:
ЦСССДМ також здійснює організаційно-методичне керівництво такими закладами соціального обслуговування сім’ї, дітей та молоді: |
Л. В. Чернявська Теорія та історія публіцистики Чернявська Л. В. Теорія та історія публіцистики. Навчальний посібник для студентів магістратури факультету журналістики. Запоріжжя:... |
Мазурок [3], Т. Панюк [6], Т. Ружеловіч [4], Г. Чепурко [7], Ю. Чернявська... ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ СИСТЕМИ ІНФРАСТРУКТУРНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ДЕРЖАВНОГО РЕГУЛЮВАННЯ ЗАЙНЯТОСТІ |
Розвиток медіа освіти у Великобританії Чернявська Ю. Ю. Розвиток медіа-освіти у Великобританії // Педагогічна газета. – 2003. №12 (113). – С. 8 |