Артемівська спеціалізована школа І-ІІІ ступенів №8
Дорога до храму
Великдень
Розробка інтегрованого уроку
по мистецтву та мистецтву театру
вчителі: Афанасьєва Ірина Станіславівна
Ільїна Тетяна Сергіївна
Артемівськ 2012рік
Тема уроку: Дорога до храму. Великдень.
Мета уроку:
формувати знання про весняний цикл обрядових народних пісень;
познайомити учнів з подіями, пов'язаними зі словами неділя, Великдень, Спаситель;
познайомити учнів з традиціями свята Воскресіння Христового. розвивати інтерес дітей до традицій народу;
розвивати творчу активність дітей, їх здатність до перевтілення; виховувати інтерес і повагу до народних традицій, духовної культури.
Попередня підготовка: діти повинні підготувати повідомлення про традиції святкування Великодня в інших країнах.
Форми і методи роботи: «мудра сова», «ти - мені, я - тобі», «дуель», «асоціативний кущ», «мікрофон», «гри перевтілення».
Обладнання: Комп'ютер, мультимедіа проектор, відеосюжет «Воскресіння Христове»,
презентація «Великдень».
Хід уроку:
1. Привітання Діти входять під музику.
2. Мотивація навчальної діяльності. Учитель.
-Послухайте вірш і спробуйте визначити тему нашого уроку.
Учень читає вірш А. Майкова.
.ХРИСТОС ВОСКРЕС!
Всюди благовіст гуде,
З усіх церков народ валить.
Зоря дивиться вже з небес ...
Христос воскрес! Христос воскрес!
З полів вже знято покрив снігів,
І річки рвуться з пут,
І зеленіє ближній ліс ...
Христос воскрес! Христос воскрес!
Ось прокидається земля,
І одягаються поля,
Весна іде, сповнена чудес!
Христос воскрес! Христос воскрес!
-Так. Тема нашого уроку «Дорога до храму. Великдень. ».
3. Актуалізація опорних знань: Учитель.
-Діти, зовсім недавно ми з вами відзначали свято Воскресіння Христове. У народі це свято називають ВЕЛИКДЕНЬ.
-З якою подією пов'язан Великдень? (Пасха пов'язана з воскресінням Ісуса Христа).
-Пасха-це найбільша подія в житті православних християн. В день Пасхи християни всього світу згадують і славлять воскресіння з мертвих Ісуса Христа. На честь воскресіння Ісуса Христа цей день називають Велико-день / Великий День /, а ще Світле Воскресіння, а ще - Христов день.
-Перш ніж ми приступимо до розгляду нашої теми я хотіла б дізнатися, а які асоціації у вас викликає слово паска, які почуття в вас будить це свято? У кожного з вас в руках є зелений листочок от з цього куща. Зараз ви напишіть свої асоціації і ми прикріпимо ці листочки на наш асоціативний кущ.
Постановка цілей уроку.
-Православні християни називають Великдень - Свято свят і торжество торжеств. Хто з вас знає, чому?
-Ось на це питання ми і спробуємо відповісти на уроці. А також ми знайдемо відповіді на питання:
- Як святкують Пасху в інших країнах?
- Чому на Великдень фарбують яйця?
- Що таке куліч і паска?
4.Знакомство з традиціями святкування Великодня. Великдень, день Воскресіння Христова - найголовніше свято Православної Церкви. Воскресіння Ісуса Христа - це перемога вічного життя над смертю Саме в ньому полягає основний сенс Православної віри - сам Бог став людиною, помер за нас і, воскреснувши, позбавив людей від влади смерті і гріха. Пасха - це свято свят! У нас головне свято в році - Великдень. І прийти до неї треба просвітленими, умиротворенними, в чистоті помислів і справ. Зазвичай святкування православного Великодня випадає на період з 4 квітня до 8 травня за новим стилем.
Зрозуміло, що віруючі дотримуються Великого посту, особливо в Страсну седмицю. Найбільш ревні на цьому тижні їдять тільки житні сухарі, горохову юшку, а п'ють тільки воду.
Понеділок. До зустрічі Великодня починають готуватися з понеділка Страсного тижня: чистять будинок, миють вікна, перуть білизну, щоб ніщо брудне не затьмарювало Світле Христове Воскресіння.
Замочіть в цей день жменю вівса: на плоскій тарілочці, прикривши мокрою ганчіркою, поставте в мокре місце, можна навіть на батарею. До неділі він проросте, і на цю зрілу галявину ви помістіть фарбовані яйця.
Вівторок. У колишні часи жінки під вівторок Страсного тижня готували з насіння конопляне або льняне "молочко", щоб потім їм напувати хворих людей.
Середа. У середу Страсної седмиці обливають талою водою домашню худобу, щоб уберегти її від лихого ока і відмінка. У місті домашніх тварин теж можна з цією метою побризкати талої водичкою.
Багато в цю ніч ставлять тісто на завтрашній паску. Не забудьте при замішуванні тіста читати "Отче наш".
Четвер. У Великий четвер молоді дівчата стригли раніше кінчики волосся, щоб вони краще росли. В цей день підстригали вперше немовлят.
З четверга до Світлого Воскресіння підлогу в будинках помсти не дозволялося.
У четвер вранці печіть паски, вдень фарбуйте яйця.
П'ятниця. Страсна п'ятниця - день особливого покаяння та суворого посту. Справжнім християнам треба бути в храмі. У страсну п'ятницю відбувається дуже важлива служба.
Субота. У суботу висвітлюють яйця та паски.
Святкування Великодня це, звичайно ж, не тільки відвідування Богослужіння. Це свято завжди було любимо народом і з ним пов'язано безліч звичаїв: дарувати один одному особливі подарунки, особливим чином прикрашати стіл, готувати особливі пригощання. А як же святкують Пасху в інших країнах? Саме про це вам і розкажуть ваші однокласники, які приготували повідомлення.
(Повідомлення дітей про святкування Пасхи в інших країнах.)
На Великдень прийнято христосуватися. Старі і молоді, діти та дорослі, чоловіки й жінки цілують тричі одне одного. Прийнято, щоб молодші словами "Христос Воскрес!" вітали першими, а старші відповідали їм: "Воістину Воскрес".
Ми робимо так тому, що радість Воскресіння Христового переповнює нас, а пісне співи Пасхальної служби вчать, що всі люди дійсно брати, і від радості ми більше не пам'ятаємо ні ворогів своїх, що скривдили нас.
У церкві співають на Великдень: «Сьогодні день Воскресіння. Просвітиться цим торжеством і друг друга обіймімо. І скажемо один одному: "Брати", і ненавидять нас, пробачимо все заради Воскресіння Господа, і всім скажемо "Христос Воскрес".
У православних храмах йде урочисте богослужіння. До самого ранку не змовкають пісні, молитви і триразові радісне сповіщення: «Христос воскрес!" Триває Пасха сім днів, і називається цей час Світлою седмицею.
А ще люди обмінюються один з одним традиційними великодніми частуваннями. У нас це фарбовані курячі яйця, паска.
- А хто знає, чому фарбують яйця?
У Біблії сказано, що у Господа Ісуса Христа була учениця - свята Марія Магдалина. Вона присвятила своє життя проповіданню християнської віри.
В той день, коли Ісус Христос воскрес, Марія Магдалина прийшла до римського імператора Тиберія з метою сповістити його про воскресіння Ісуса. В ті часи не можна було йти до імператора без підношень і подарунків. Не маючи можливості обдарувати імператорів, Марія Магдалина по своїй бідності принесла йому просте яйце. І так як дійсною метою її приходу була звістка про воскресіння Господнього, то, простягаючи яйце, Марія сказала: «Христос воскрес!» Почувши це, імператор не повірив і запитав: «Як же може хтось воскреснути з мертвих? У це так само важко повірити, як в те, що це біле яйце може бути червоним!» У той же момент на його очах яйце змінило свій білий колір на червоний, що і стало підтвердженням істини слів Марії Магдалини. Присутні при цьому люди, піддані і гості, рознесли цю звістку всюди.
І в знак цієї події, в честь Пресвятої Пасхи, істинно віруючі люди ось уже безліч століть фарбують білі яйця в красні і інші кольори, нагадуючи цим, що до Великодня яйце змінило свій колір на інший.
Найголовнішими святковими частуваннями є паска.
Паска - святковий хліб, символ страждань Господа. На Таємній вечері Ісус Христос розламав і подав учням хліб, назвав його тілом Своїм. Паска повинна бути високою, округлої форми і обов'язково із зображенням хреста нагорі і буквами «ХВ», що означає «Христос воскрес». Паска - це знак подяки Богові за прожиту зиму, за хлібні запаси, яких вистачило до весни.
Іншим християнським великоднім блюдом є паска-сир або сметана з яйцями, спресовані у вигляді усіченої бенкети. Великдень є символом Гробу Господнього.
Збереглася традиція робити пасхальний стіл ошатним. Красиві скатертини з великодніми мотивами. Раніше вирощували квіти - гіацинти і зелень крес-салату. У кошики з такою зеленню прекрасно виглядали різнокольорові крашанки. Можна також проростити паростки пшениці, які символізують оновлення життя.
- Що ж є головною традицією для християн під час великоднього тижня, яку називають Світла седмиця?
У пасхальний тиждень було прийнято творити справи милосердя: нагодувати голодного, подати таємну милостиню, прихистити бездомного, відвідати які перебували в лікарні або ув'язненні. Стародавні християни знаменували день Пасхи богоугодними справами: відчиняли темниці, випускали на свободу менш небезпечних злочинців. І у наших предків на Великдень був хороший і добрий звичай - займатися благодійністю. Ніщо не прикрашає цей день так, як ознаменування його християнською любов'ю, турботою, допомогою хворим, бідним і нещасним.
- На Русі Пасха святкувалася завжди дуже широко і тому традиції святкування Великодня знайшли широке відображення в роботах російських художників і композиторів, цього свята присвячені вірші таких російських поетів, як С. Єсенін, М. Некрасов, А.Платонов., картини живописців, музичні твори .
5. Учитель мистецтва.
Діти, ви знаєте, що будь-які події в нашому житті знаходять відгук у мистецтві. Свято Воскресіння Христового надихнув багатьох художників на написання картин духовної тематики. Особливий вид образотворчого мистецтва - іконопис, цим займалися особливо обдаровані художники.
Не залишилися осторонь і музиканти. Багато композитори писали і продовжують писати духовні пісні, співи, красиві пісні про добро, природу, про дружбу.
Ми з вами до цього світлого весняного свята розучили пісню «В небі ангели літають». Хто такі ангели - це наші незримі духовні помічники.
Вокально-хорова робота.
(Згадуємо слова куплету, працюємо над дикцією, інтонацією).
Робота над ритмом (робота з ритмосхемою, яка записана на дошці. Додаємо танцювальні рухи).
- Чи відповідає музика змістом віршованого тексту?
- Поговоримо про характер музики.
- Які інтонації потрібно підкреслити при виконанні.
- Як відрізняється динаміка в куплеті і в приспіві?
Після аналізу пісні – ігрові форми роботи.
Змагання «дуель» - діти виконують пісню по групах.
Ставлю мету змагання передати тепло і світло своєї душі у пісні
Відразу оцінюємо свою роботу. ( ти – мені, я – тобі, асоціативний кущ).
6.Пасхальная казка: «Теремок».
У казці учні показують виразне читання, свою музикальність (музичні образи тварин), рухову активність.
7. Рефлексія
- Давайте повернемося до головного питання, на який ми повинні були відповісти.
- Чому Пасха для православних християн - Свято свят?
(Воскресіння Ісуса Христа - це перемога вічного життя над смертю)
- Твори духовної спрямованості, пісні про добро і дружбу - які за характером? Які думки і почуття вони викликають у вас?
- Про які традиції святкування Великодня ви дізналися?
- Які традиції підтримуються в ваших родинах?
(Учні розповідають про традиції Великоднього тижня, які вони дізналися в результаті уроку)
- З чиїм іменем пов'язана традиція фарбувати яйця в червоний колір?
(Вона пов'язана з ім'ям Марії Магдоліни.)
Свої побажання учні оставляють на асоціативному кущі.
8.Підсумок уроку. Показ відео сюжету з подальшим обговоренням:
- Дорогі діти, тепер давайте повернемося до початку уроку і подивимося на наш асоціативний кущ і перевіримо, чи правильними були ваші асоціації на початку уроку і помінялися вони в його процесі.
Использованные материалы, литература и ресурсы:
www.kopilochka.net.ru
http://days.pravoslavie.ru/rubrics/canon416.htm
http://read.ru/games/
Г. Чистяков « О пасхальной радости»
|
|
|