Урок
з українського читання
в 6 допоміжному класі
Тема: Ольга Кириченко.
«Український віночок»
Розробила: вчитель вищої категорії спеціальність: «українська мова
та література» Ліскова В.Б.
м.Ізяслав
2013 рік
Мета уроку: ознайомити учнів з особливостями українського віночка, розширити кругозір про Україну, формувати усвідомлення своєї приналежності до держави, розвивати у дітей прагнення бути свідомим громадянином України, її патріотом, бажання вивчати та примножувати державні і народні традиції, виховувати повагу і любов до природи, розвивати мислення, увагу, пам'ять, викликати інтерес до обговорюваної теми опануванням інформації за допомогою технічних засобів навчання.
Обладнання: мультимедійна дошка, проектор, комп'ютер, картки з індивідуальними завданнями, підручники, малюнки, ілюстрації національного одягу і віночка.
Тип уроку:
ХІД УРОКУ:
І. Організаційний момент:
Станьте діти всі рівненько,
Посміхніться всі гарненько.
Привітайтесь: добрий день!
Посміхніться вчителю, гостям, один одному. Будьте уважні і доброзичливі. Гарний настрій і володіння собою допоможуть вам бути активними на уроці. Говоріть чітко, ясно, красиво. Не бійтеся помилитися. Ми всі – партнери. Кожна ваша думка важлива для мене. Продемонструйте пам'ять, увагу, досвід. Я бажаю вам усім успіхів!
Девіз нашого уроку:
Не просто слухати, а чути,
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати,
Дружно й плідно працювати.
ІІ. Вправи на вдосконалення читацьких навичок:
Перш, ніж приступити до роботи, давайте трішки попрацюємо над артикуляційним апаратом.
Робота з чистомовкою:
Лі-лі-лі – відлетіли журавлі,
Ли-ли-ли – дні осінні прийшли.
Ні-ні-ні – листки тендітні та сумні,
То-то-то – летять, кружляючи крилато.
Робота з скоромовкою:
Рано-вранці в середу
Погнав Прокіп череду.
А корови в череді –
Білі, чорні та руді.
ІІІ. Підготовка до сприймання нового матеріалу.
Слово вчителя (на фоні пісні у виконанні К.Бужинської «Україна» йде презентація державних символів, національного одягу, українського віночка): Діти, вочевидь, кожен з вас не замислюючись дасть відповіді на запитання:
Як називається країна, де ми живемо?
Яку назву має народ нашої держави?
Як зветься наша мова?
Україна – це отча земля, рідний край, де ви народилися. Це широкі й чарівні простори. Буйною зеленню шумлять на них ліси. Чарівними запашними квітами квітнуть поля, луги, гаї.
Природа і Вітчизна – невіддільні. У кожного з нас залишився в серці добрий куточок, де минуло дитинство: луки з пахучою скошеною травою, сосновий сонячний ліс або гай з суничною галявиною, широке пшеничне поле, де так легко і солодко дихати, або ж стежина, обабіч якої ростуть волошки, мак, ромашки, чебрець, м'ята.
А який красивий в українців національний одяг!
Як ви думаєте, що характерне для українського вбрання? (Вишита сорочка і віночок на голові у дівчат)
Плетуть і прикрашають ним себе дівчатка здавна. Барвистий пасує він до личка свіжого, молодого дівочого. Починали носити віночок дівчатка з трьох років. Перший для трирічної доньки сплітала мама з чорнобривців, барвінку, ромашок, незабудок. У чотири роки плівся інший вінок, а для шестирічної доньки у вінок уплітали ще й мак. Для семирічної дівчинки плели віночок із семи квітів. Ось такий він український віночок.
А чи знаєте ви, що український віночок – не просто окраса, а й оберіг? А що таке оберіг? Звернімося до словничка (зачитують).
Що ж важить вінок у житті українського народу? Виявляється, надзвичайно багато: це і елемент одягу, і оздоба, і символ. Давайте з'ясуємо, що ж таке символ (зачитують).
Ми говоримо сильний, як ведмідь, гарна, як квітка, хитрий, як лис. Тут ведмідь виступає як символ сили, лис – хитрості, квітка – краси і вроди. Завдяки символам можна одним словом чи якимось знаком сказати дуже багато. Ось і віночок, який має форму замкнутого кола, символізує нескінченність життя, нескінченність поколінь. Коли ж ми завели мову про символи, то, можливо, пригадаєте, а які державні символи ви знаєте?
Так, діти, герб, прапор і гімн – це державні символи. Саме за ними впізнаємо нашу державу серед інших країн.
IV. Оголошення теми і мети уроку.
Сьогодні на нашому уроці ми розглянемо, що ж символізує кожна квітка в українському віночку. Оповідання називається «Український віночок», яке написала Ольга Кириченко.
А ще ви поповните свої знання про рослинні символи нашої держави, розширите знання про український віночок, розкриєте секрети його плетіння.
Окрім того, я хочу вірити в те, що після нашої розмови ви з обережністю і любов'ю будете відноситись до природи, збережете звичаї і традиції нашого народу і передасте їх у спадок своїм дітям та рідним.
То ж приступаємо.
Текст ми будемо читати комбінованим способом.
Працюючи над текстом оповідання, ви уважно слухайте, вникайте в його зміст, а саме: які квіти будуть зустрічатися в ньому, що вони символізують, їх місце в українському віночку. При відповідях чітко вимовляйте слова, дотримуючись інтонації речень і усіх пауз.
Читання тексту.
Корекція зору:
Хвильку відпочинемо. Закрийте очі. Відкрийте їх, подивіться, не повертаючи голови, вліво, вправо, вверх, вниз. Обведіть очима коло, трикутник, квадра, цифру 3.
Аналіз первинного сприймання.
Назви яких квітів зустрічаються в оповіданні?
Чи зустрічалась кульбаба в тексті?
Скільки всього квіточок вплітається у віночок?
Кому належало найпочесніше місце у вінку?
Хто наймолодший за віком у віночку?
Назвіть, діти, квіти, які дарують здоров'я і силу людям.
Що символізує жовта стрічка у віночку?
Що символізує голуба стрічка?
А що символізує світло-коричнева?
Що на вашу думку означає «землі-годувальниці»?
А зараз поміркуйте і скажіть: чому український віночок є символом України?
А щоб краще зрозуміти це, давайте послухаємо казку. Будьте уважні!
(Прослуховування казки «Про Україну»)
То з ким у казці порівнюється Україна?
Чому український віночок є символом України?
Вибіркове читання.
Діти, відшукайте у тексті оповідання і зачитайте, ким були у минулому любисток і васильки?
Зачитайте, ким була колись ружа?
Ким були для ружи мальва і півонія?
Що вишивали на білій стрічці?
Молодці, гарно відповідали.
Практична робота + фізкультхвилинка.
Діти, раніше на Україні плели віночки тільки з живих квітів. Тепер, коли багато наших рослин занесені до Червоної книги, (а це основний документ, в якому занесені рідкісні або такі, що знаходяться під загрозою зникнення, види рослин і тварин, наприклад, це підсніжник білий, зозулині черевички, ряст, сон-трава, лісова лілія і багато інших) не варто захоплюватися живими квітами. А до віночків з штучних квітів варто ставитися з повагою.
То ж давайте зараз з вами спробуємо навчитися плести віночок з штучних квітів.
Вийдіть, будь-ласка, до мене. Сідайте в коло. Уявіть собі, що ви на лісовій галявині, де щебечуть пташечки, біжить струмочок (на фоні щебетання птахів у лісі учні плетуть віночок).
Молодці! У вас все вийшло! Дуже добре!
Але я знаю, що готуючись до нашого уроку, ви вивчили вірш про український віночок. Вам слово.
УКРАЇНСЬКИЙ ВІНОЧОК
У віночку нашім
Різнобарвні квіти –
Символ України
І Дарунок літа.
То ж усім на нього
Подивитись любо:
Гілочку зелену
Узяли у дуба.
Квіточку любистку,
Щоб усіх любили,
І барвінку листя,
Аби довго жили.
Чорнобривців квіти,
Щоб чорніли брови,
Кетяги калини –
Для краси й любові.
У вінок вплітають
Колосочки жита,
Щоб могли багато
І в достатку жити.
А в червонім маку,
Що цвіте у полі,
Кров людей пролита
У боях за волю.
Є ще різні квіти
В нашім ріднім краї,
Їх веселе літо
У вінок вплітає.
Молодці! Сідайте! Гарно попрацювали!
Робота з прислів'ям.
А зараз будьте уважні. Чи зможете ви прочитати, що тут написано? Розділіть слова і прочитайте. Так, вийшло прислів'я: «Тримай хатиночку, як у віночку».
Як ви розумієте його зміст?
Темі українського віночка присвятили свої твори багато поетів, письменників, художників, композиторів. Ось одна із пісень називається «Сонячний віночок».
V. Підсумок уроку.
Ну ось і підходить до завершення наш урок.
Давайте пригадаємо ще раз, як називається оповідання, над яким ми працювали? Хто його автор?
Продовжте речення:
В український віночок вплітають…
Цвіт яблуні – символ …
Лікувальні властивості мають …
Дуже добре! Молодці!
Що нового ви дізналися на уроці?
Що найбільше сподобалось?
Що було складним для вас?
Діти, український віночок, як і український рушник є часточкою батьківської оселі, промінчиком тепла материнських рук. Нехай цей оберіг виховує у вас почуття єднання з великим нашим народом, з нашою святою і щедрою землею.
Пізнавайте славну історію нашого народу, вивчайте традиції і звичаї своїх прадідів, бо це є природна потреба, зв'язок поколінь, ім'я якому – український народ.
Подяка уроку:
Діти, у нас був урок звичайний,
та вчить багато вас чому.
Хай буде він для вас повчальний,
За це подякуєм йому!
VI. Оцінювання учнів.
VIІ. Домашнє завдання.
Індивідуальні завдання на картках-квіточках.
|