|
Скачати 137.51 Kb.
|
Тема урока: Внутрішня та зовнішня політика Данила Галицького. Клас: 7 Мета: - ознайомити з особливостями залежності галицько-волинських земель від Золотої Орди; вчити, характеризувати Данила Галицького як людину та державного дияча,висловлювати власне ставлення до нього; - розвивати вміння аналізувати писемні джерела та використовувати їх для складання характеристики історичних діячів; - виховувати повагу до історичних діячів. Обладнання: підручник, карта атласу, портрет князя Данила Галицького, презентація, уривки з «Галицько – Волинського літопису», фільму та роману А.Хижняка «Данило Галицький». Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу. Хід уроку
Вас покликав на урок Голосистий наш дзвінок, Всі зібрались в класі дружно Почнемо урок свій мужньо.
Загадка:вчитель надавлює на іграшкову бджолу,імітує що їсть мед. Відгадка: «Не передавивши бджіл, меду не поїси »-Роман Мстиславович. Учитель: На попередньому уроці ми взнали про діяльність Романа Мстиславовича та про його не легку боротьбу з галицькими боярами,про що свідчить це прислів’я. Отже сьогодні ми розглянемо діяльність його сина Данила Романовича Галицького. Тема нашого уроку: Внутрішня та зовнішня політика Данила Галицького.
У читель зачитує уривок з «Галицько-Волинського літопису». «Сей же король Данило був князем добрим, хоробрим і мудрим, який спорудив городи многі, і церкви поставив, і оздобив їх різноманітними прикрасами, і братолюбством він світився був із братом своїм Васильком. Сей же Данило був другим по Соломоні. » Учитель пропонує самостійно поставити запитання до уривку з літопису. 1)Чому літопис називає Данило королем? 2) Які саме міста збудував Данило Галицький? 3)Як він міг збудувати багато нових міст якщо Київська Русь була під ярмом Золотої орди? 4)Чому князя називають другим по Соломоні? 5)Хто такий Соломон? 2. Прогнозування мети уроку Учитель пропонує учням самостійно спрогнозувати мету сьогоднішнього уроку. На дошці записує проблемне питання. Проблемне питання: Доведіть, що князь Данило Романович був мудрим політиком та державним діячем. Учитель: А кого вважають політиком та державним діячем? Очікувані результати: Після цього уроку ви зможете:
Учні заповнюють таблицю на протязі уроку:
3. Історичний портрет Данила Галицького. Виступ учнів з історичним портретом Данило Галицького, один з учнів нагадує пам’ятку до історичного портрету. Пам’ятка до історичного портрету. 1.Коли і в якій країні жив історичний діяч? 2.В яких умовах формувалися його погляди? 3.Інтереси якої соціальної групи виражав? 4.Які ідеї і чому він висував? 5.Які засоби використовував для досягнення своїх цілей? 6.Які особисті якості мав діяч? 7.Яких результатів досяг історичний діяч? 1 учень: Зовсім малим хлопчиком, у чотири роки, його посадили на «золотокований престол» Галицько-Волинського князівства. У розквіті сил і слави загинув батько, Роман Мстиславович. Удова, княгиня Анна, залишилася з двома синами, молодшому Василькові виповнилося два роки. Одразу ж по досягненні сумної звістки про смерть Романа проти його родини піднялося могутнє галицьке боярство. Княгиня відчула,що втрачає землю під ногами. Волинянка за народженням була чужою у Галичі, де прожила з чоловіком п’ять років, ні в що не втручаючись, поглинена турботами про дітей. Вона могла надіятися тільки на дружину Романа та на купку волинських бояр, що залишилися вірними родині. Велика смута розпочалася в Галицькій землі. 2 учень:Уже рік минув по смерті князя Романа. Звідусіль зазіхали на землі галицько-волинські. Як не намагалася княгиня мир у державі втримати, та що може вдіяти молода жінка проти підступних бояр, зажерливих князів, несамовитих половців. Довелось втекти з дітьми до Володимира-Волинського. Та і тут у спадщині чоловіка не було їй спокою. Темної ночі вийшли втікачі. Молода княгиня несла малого Василька, а боярин Мирослав, дядько її синів, старшого Данила. Раптом Мирослав прошепотів:
Данило насупив брови і грізно зашепотів:
1-учень: Анні з синами довелося залишити Галицько-Волинське князівство й просити притулку у володарів сусідніх держав, Польщі й Угорщині, з якими її чоловіка зв’язували союзні взаємини. Сама вона з Васильком їде до Кракова, а Данила з боярином відіслала до Буди, де він на кілька років став другом свого ровесника Бели, сина короля Андрія. 2-учень: - На тебе, сину, вся надія. Не тільки моя, а й усього народу нашого. Мусиш ти справу батька свого продовжити, землі руські поєднати і Галичину рідну з колін підняти. Багато років минуло, багато випробувань випало на долю братів, аж поки вони змогли повернутися на батьківщину і стати справжніми правителями Галицько-Волинської держави. Данило кілька разів сідав на хиткий галицький престол, і кожного разу його скидали бояри. Але він не втрачав оптимізму. Перебуваючи у волинській глуші, Романовичі княжили із своєю матір’ю, на місто Володимир поглядаючи й мовили вони: ,,Як там не крути, а Володимир буде наш” 1-учень: Зовсім юний,але розумний ,розважливий,сміливий і наполегливий Данило з кожним роком наганяв страху на галицьке боярство. Тому1219р. бояри запросили на княжіння уславленого полководця Мстислава Мстиславовича Удалого. Данилу образливо було бачити чужинця на батьківському престолі,але розумів,що час його ще не настав. Він одружується з його дочкою Анною. Йому лише 18 років,та сприймали його як дорослого і досвідченого мужа. Він з малих літ виявляв не аби яку розсудливість і почуття обов’язку щодо своєї родини, бояр, дружинників, роздумував про державні справи й про долю Русі. Разом з тестем Данил ледве врятується після поразки в битві на річці Калка у 1223р. Він зрозуміє , що прийшов новий страшний ворог, якого старою армією і зброєю не переможеш. Саме тому він розпочне реформу свого війська. 2-учень:Багато років минуло поки брати стали справжніми правителями Галицько-Волинської держави. Після довголітньої праці і запеклої боротьби двадцяти восьми річний Данило нарешті став володарем всієї Галичини та Волині. - Нарешті, Васильку,ми відвоювали батькові землі. Але робота наша тільки починається. Ми повинні мир у державі своїй встановити, бояр,що народ утискують та кривдять,приборкати та мрію батька здійснити – усі руські землі об’єднати. - Ти Даниле ,старший ,і я завжди тебе поважати і слухатися буду. Будемо разом будувати нові міста і села. Данило взяв собі Галичину, Василько--Волинь. Брати жили у злагоді і розумінні,ніколи не сварилися і землі їхні були однією державою. Побудували багато міст, улюбленим з яких став для Данила місто Холм , яке він прикрасив гарними будівлями й укріпив кам’яними мурами. Холм став його столицею. А ще побудував на Княжій Горі біля річки Полтви замок, який назвав на честь свого сина Лева--Львів. 1-учень: Усе своє життя присвятив Данило об’єднанню і розбудові земель руських. Та не судилося здійснитися його мрії. Золота Орда спустошувала землі,вбивала людей,руйнувала міста. Відважно бився князь Данило Галицький із загарбниками не один раз був у боях поранений,та все ж змушений був визнати залежність від татар. Але Данило не мирився з татарською неволею. Сподівався отримати допомогу від Папи Римського та отримав лише корону. Данило зрозумів,що у боротьбі з татарами йому доведеться розраховувати лише на власні сили. І коли татарській воєвода Бурундай захопив усі Галицько-Волинські землі,Данило захворів і помер у 1264р. Невдовзі пішов за ним у могилу і його улюблений брат Василько. Після смерті братів велике і могутнє Галицько-Волинське князівство почало втрачати свою силу і розпалося. 4. Робота з картою атласу та контурною картою. Учні ставлять запитання по карті атласу та відповідають на питання в контурній карті. 1) Покажіть з якими ворогами вів боротьбу Данило Романович за відродження держави. 2) Покажіть місця основних битв,які провів князь. 3) Покажіть території,які були приєднані до Галицько-Волинської держави за князювання Данила Галицького. 4) Порівняйте територію Галицько-Волинської держави з кордонами Київської Русі часів розквіту. 5. Перегляд уривку з фільму «Данило Галицький». Після перегляду уривку з фільму про поїздку Данила Галицького до Батия в 1245-1246 рр. учні ставлять запитання. 1)Про що йдеться у фільмі «Данило Галицький»? 2)Що змусило князя Данила вирушити в Золоту Орду? 3)Як хан Батий прийняв Данила Романовича? 4)Що означає вислів «О, лиха ти, честь татарська!»? 5)Чи успішною була поїздка Данила до Золотої Орди? 6. Робота з художнім текстом. Учениця пропонує уривок із роману Антона Хижняка «Данило Галицький» про коронацію Данила Галицького. (К.,1991,-с. 539-545). «Опізо поквапно промимрив: - Папа Інокентій, не забуваючи про свою буллу, якою він прийняв тебе під опіку святого Петра, доручив мені вінчати тебе королівською короною… … мовчазно посміхався Данило, немов закам’янів. Не зрадів, і не здивувався, і не розгнівався, ніби Опізо сказав йому не про королівську корону, а про звичайну справу…
Опізо поморщився… Двірський Андрій… здивований, зупинився. Данило від душі реготав.
Два роки минуло відтоді, як папський легат Опізо найменував Данила у Дорогичині королем і урочисто надів королівську корону на його голову. Та Данило жодного разу не називав себе королем: - Я руський князь, - говорив він, без пап римських жив і жити буду, і руські люди потреби не мають уклонятися тим папам. А що королем папа назвав, нехай у Римі побавляться. Погоджуючись на коронування, Данило мав інше на думці – здобути військових спільників на заході, щоб стати гуртом проти татар. Та нічого з тих сподівань не вийшло. Папа й не думав допомагати». Учні ставлять запитання до уривку з роману «Данило Галицький». 1) Чим можна пояснити прагнення папи римського Інокентія IV коронувати Данила Галицького? 2) Чому князь довго відмовлявся від коронації? 3) Чому все ж таки наважився стати королем? 4) Чи потрібна була коронація Данила Галицького? 5) В чому міжнародне значення коронації Данила Галицького? 7. Гра «Показуха» - Фізкультурна хвилинка. Вгадай, про що розповідає Іпатьєвський літопис. На фоні зображення середньовічного міста Бурундай у хутряній шапці з шаблею, князь Василько з мечем, толмач з книгою в руках, король Данило у короні. На проти них Костянтин, який очолює оборону Холму та городяни - дівчата. Василько пантомімою показує захисникам Холму, що їх місто належить його брату королю Данилу , тому потрібно підкоритися татарам і вказує на Бурундая. В одночас сам кидає камінчик до долу, повторює так тричі. Учень Костянтин,який очолює оборону камінцем цілиться у Василька і погрожує йому. Толмач перекладає все Бурундаю, той незадоволено повертається і йде геть. Приблизна відповідь дітей: Бурундай побачивши добре укріплений Холм вимагає від Василька,щоб він наказав мешканцям здатися,а Василько хитрістю дає їм знак кидаючи камінці, що не треба цього робити. Керівник оборони міста Холм Костянтин,зрозумівши натяк погрожує дати камінням у лоб самому Васильку. Толмач все підтвердив і Бурундай з військом пішов на Люблін. 8. Презентація «Внутрішня та зовнішня політика Данила Галицького» Учні за презентацією заповнюють таблицю з такою ж назвою. Учні ставлять запитання після ознайомлення з презентацією , підготовленою ученицею. 1) Які зміни відбулися в державі за часів правління Данила Галицького? 2) З якою метою Данило Романович їх проводив? 3) Чим були викликані дії братів? 4) Чим закінчилась боротьба Данила та Василька з ворогами? 9. Учні заповнюють таблицю ,,Внутрішня та зовнішня політика Данила Галицького’’ та зачитують результат.
10. Відповідь на проблемне питання: Доведіть,що князь Данило Романович був мудрим політиком та державним діячем. Учні заповнюють на дошці самостійно. Метод «Гроно» 11. Кросворд «Данило Галицький».
14)Місто, у стін якого Данило Галицький розбив у 1238 р. німецьких лицарів-хрестоносців. 15) Угорський король, чия дочка була заміжня за сином Данила Галицького. Відповіді: 1. Бурундай. 2. Сан. 3. Іннокентій. 4. Ливонський.5. Ярлик.6.Опізо. 7. Міндовг. 8. Шварно. 9. Холм. 10. Украйна. 11. Стрельці. 12. Василько. 13.Корону.14. Дорогичин. 15. Андрій. 12. Тестові завдання. 1)Скільки років продовжувалась феодальна війна в Галицькому князівстві після смерті князя Романа? а) 35років; б) 40років; в) 45років; г) 50років. 2) У якому віці князь Данил успадкував княжий престол? а) в 4 роки; б) в 5років; в) в 6років; г) в 7років. 3) Хто допомагав галицьким боярам боротися за владу? а) Чехія та Візантія; б) Болгарія та Німеччина ; в) Польща та Угорщина. 4) На донці якого князя був одружений Данило Галицький? а) Володимира Мономаха; б) Ігоря Святославовича; в) Мстислава Удалого. 5) У якому році Данило Галицький заволодів галицьким престолом? а) у 1228рік; б) у 1234рік; в) у 1238рік; г) у 1240рік. 6) Які заходи проводив Данило Галицький? а) вів енергійну боротьбу з боярами; б) захищав Київ від монголо-татар; в) мандрував по іншим країнам; г) будував нові міста; д) воював з печенігами; ж) турбувався про рідну землю; з) вів переговори з Батиєм; і) допомагав своїм військом Рязані боротися з монголо-татарами; ї) полюбляв пирувати та жити без турбот; к) перший з давньоруських князів наніс поразку німецьким рицарям. 7) У якому році відбулися події: а) у____ році змовники вирішили вбити Данила під час засідання боярської ради; б) у____ році Лівонський та Тевтонський ордени об’єдналися і почали рухатися на схід з метою захоплення земель сусідніх народів; в) у____ році Данило Романович розбив лицарів-хрестоносців у битві під Дорогичином; г) у ____ році Данило Романович виїхав у Золоту Орду; д) у____ році Данило Романович підписав договір з Угорщиною; ж) у___ році Іннокентій ІV коронував Данила Галицького. 8) Вставте пропущені слова: а) дружинники Мстислава взяли ______, а сам Мстислав зайняв _________престол; б) з першого дня княжіння перед Данилом постала задача укріпити ________, захистити його від _______, відновити ________; в) почувши про наближення орд Батия, Данило поїхав у _______ та _______. 9) Чому Данило Галицький намагався зберегти своє право на здобич та продаж солі? ____________________________________________________________________________________________________________________________________ 10) В чому полягає історичне значення діяльності Данила Галицького? ____________________________________________________________________________________________________________________________________
Оцінювання навчальних досягнень учнів. Ось і пролунав дзвінок – Закінчився наш урок. За роботу по заслузі Щиро дякую вам, друзі.
|
Галицько-Волинська держава за наступників Данила Галицького Данила Галицького. Розкрити основні напрямки діяльності нащадків Данила Романовича та причини занепаду Галицько-Волинського князівства.... |
Володимир Мономах його внутрішня і зовнішня політика Довести, що в період правління Володимира Мономаха Київська Русь переживала період свого розквіту |
Тема 2 ОПОРНІ ПОНЯТТЯ: міграційний процес, міграційний потік, зовнішня міграція, внутрішня міграція, міграційна політика, міграційне законодавство,... |
План: Формування території та політичний устрій Київської держави.... Кормич Л.І. Історія України від найдавніших часів до ХХІ століття: навчальний посібник – Харків: Одісей, 2004 |
ІМЕНІ КОРОЛЯ ДАНИЛА ГАЛИЦЬКОГО Книш В. В. – кандидат юридичних наук, доцент кафедри «Екологічного, аграрного і земельного права» |
Данила Галицького Кафедра медицини надзвичайних ситуацій Надзвичайні ситуації природного, техногенного,соціально-політичного і воєнного походження, їх медико-санітарні наслідки |
Зовнішня та внутрішня будова листка, кореня, пагона у зв’язку з його функціями |
Тема уроку Загальна характеристика типу Хордові. Підтип Безчерепні. Клас Головохордові. Лабораторна робота №10 Зовнішня та внутрішня будова... |
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ ІВАНО–ФРАНКІВСЬКИЙ УНІВЕРСИТЕТ... Програмові вимоги з навчальної дисципліни «Фінансове право» для студентів денної та заочної форми навчання.– Івано–Франківськ, 2011.... |
Право» напряму підготовки за спеціальністю 030402 «Правознавство»... Стеблинська О. С. Кримінальне право України. Загальна частина: Робоча навчальна програма. – Івано-Франківський університет права... |