Володимир Мономах його внутрішня і зовнішня політика


Скачати 89.76 Kb.
Назва Володимир Мономах його внутрішня і зовнішня політика
Дата 06.04.2013
Розмір 89.76 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Військова справа > Документи
ТЕМА: Володимир Мономах його внутрішня і зовнішня політика.
МЕТА: охарактеризувати процес посилення великокнязівської влади за Володимира Мономаха і довести, на прикладах його внутрішньої і зовнішньої політики, що в період його правління Київська Русь переживає період розквіту; розвивати вміння учнів давати характеристику історичному діячеві, визначати його місце в історичному процесі, працювати з картою , аналізувати матеріал, робити висновки, працювати з історичними джерелами; переконати учнів в силі єдності на прикладі діяльності Володимира Мономаха.
ОСНОВНІ ІДЕЇ ТА ПОНЯТТЯ: міжусобні війни, половці, Володимир Мономах.
ОБЛАДНАННЯ: карта, портрет Володимира Мономаха, картки з історичними джерелами.
ТИП УРОКУ: урок засвоєння нових знань.
ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ: учні зможуть:
 Назвати дати правління Володимира Мономаха;
 Виділити його внутрішню і зовнішню політику;
 Оцінити Володимира Мономаха як особистість і державного діяча;
 Довести, що в період правління Володимира Мономаха Київська Русь переживала період свого розквіту;
 удосконалює навички роботи з історичними джерелами, зможуть аналізувати матеріал, робити висновки і узагальнювати.
Структура уроку
I. Організаційний момент.
II. Актуалізація опорних знань.
III. Мотивація навчальної діяльності.
IV. Вивчення нового матеріалу:
1. Київське повстання і прихід до влади Володимира Мономаха.
2. Внутрішня політика та зовнішня політика Мономаха.
3. «Повчання» Володимира Мономаха.
V. Закріплення нових знань.
VI. Підсумки уроку.
VII. Домашнє завдання.
ХІД УРОКУ:
I. Організаційний момент.
II. Актуалізація опорних знань:
Бліцопитування.
1. Дайте визначення поняття «міжусобні війни».
2.Кто такі половці?
4. Назвіть князів, які управляли державою у 2/2 XI - на початку XIIвеков. Ізяслав (ст. син) - Київ і Новгород;
Святослав - Чернігів;
Всеволод - Переяслав;
В'ячеслав - Смоленськ;
Ігор - Володимир-Волинський.
5. Що таке «Союз трьох князів»? Як називається така форма правління?
6. З якою метою був створений «Союз трьох Ярославовичів»?
7. Що вам відомо про події 1068г. в Києві?
8. Яка подія зображено на картині?
А) Знайдіть на ній історичні персонажі назвіть їх.
Б) Яка подія художник зобразив на картині?
В) З якою метою зібралися учасники з'їзду?
Г) Які рішення були прийняті на цьому з'їзді?
9. З якою метою були скликані наступні з'їзди князів?

Індивідуальна робота на картках.
(Вставте пропуски в тексті.)
1. У 1068. Році прийшли на Руську землю чужинці, половці кочові племена. А Ізяслав, і Святослав, і Всеволод вийшли один проти одного на р. Альту. І коли настала ніч, пішли вони один проти одного. І побігли ... російські .. князі, і перемогли ... полоцькі .. князі.
2. Вища влада в Київській Русі належала ______________ (князеві), їх влада була спадковою. Також привілейованим шаром населення були (бояри) ____________, які походили з родоплемінної знаті й отримували землю за службу. Професійними воїнами були _____________ (дружинники).
3. Основою господарства Київської Русі в X - XI століттях було _____________________ (землеробство, скотарство). Селяни стали застосовувати нову техніку _____________ (плуг, мотику), що дозволило поліпшити обробку землі. Це призвело до __________________ (зниження, збільшення) врожаю.

Індивідуальна робота біля дошки.
1. Складіть схему «Принцип престолонаслідування до Ярослава Мудрого та принцип престолонаслідування введений Ярославом Мудрим).

2. Назвіть «Причини міжусобних воїн між синами Ярослава» і «Наслідки міжусобних воїн між Ярославович для Київської Русі».

Робота з персоналіями.
(Учням потрібно визначити про яку історичної особистості по уривку історичного документа)
4. «Ім'я його було відомо і прославлене у всій Європі. Всі королі прагнули жити з ним в світі. Його дочка Ганна вийшла заміж за французького короля Генріха, друга дочка була дружиною норвезького князя; із синів один мав дружину в Німеччині, інший грецьку царівну. Польські князі зверталися до нього по допомогу »(Ярослав Мудрий)
5. «Кликав тебе народ ласкавим,
Називав також «Сонцем Ясним»,
Тому що зробив ти край великим,
А свій люд - багатим і щасливим. (Володимир Великий)
3. «Був цей сміливий князь-воїн,
Все в таборі проживав.
І ціле життя відважно
З ворогами воював.
А на кого йшов війною,
Так говорив: "Іду на вас!». (Святослав)
4.Син Ярослава Мудрого, який після смерті батька став одним з співправителів Київської Русі (правив Переяславським князівством). Після поразки на річці Альті разом зі старшим братом сховався в Києві. Міжусобні війни привели його на київський престол у 1078году. Його дружина була онука візантійського імператора, тому їхній старший син отримав прізвисько прадіда - Мономах. (Всеволод).
5. Цей київський князь у 1068 році не видав киянам зброю для боротьби з половцями, боячись народного повстання. (Ізяслав).

III. Мотивація навчальної діяльності.
Гра «дешифрувальник» (на дошці зашифровано ім'я князя, з діяльністю, якого учні будуть знайомиться на уроці)


1
АБВ 2
ГДЕЕ 3
ЖЗІЙ
4
КЛМ 5
НОП 6
РСТ
7
УФХЦ 8
ЧЩШЬ 9
'ЕЮЯ

ВОЛОДИМИР МОНОМАХ
14123436 4555417
ПИТАННЯ:
1) Що вам відомо про Володимира Мономаха з попереднього уроку?
2) Яку політику він проводив, коли був Переяславським князем?
3) Яку роль він грав в проведенні Любецького з'їзду?
4) Яку роль він грав у боротьбі з половцями?
Слово вчителя.
На сьогоднішньому уроці ми з вами з'ясуємо, за яких обставин Володимиру Мономаху вдалося прийти до влади в Київській Русі. Охарактеризуємо його внутрішню і зовнішню політику, визначимо наслідки його діяльності.

IV. Вивчення нового матеріалу:
1. Київське повстання і прихід до влади Володимира Мономаха.
Володимира Мономаха вважають великим патріотом держави і активним захисником Русі від половців.
Відомий історик Василь Татищев так описав зовнішній вигляд князя:
«Він (Володимир Мономах) був прекрасний особою, очі у нього були великі, волосся рудувате і кучеряве, лоб високий, борода широка. Був не дуже високий, але міцний тілом і дуже сильний ».
ПИТАННЯ:
Які, на вашу думку риси характеру були притаманні князю як державному діячеві, полководцю, дипломату?
Самостійна робота за завданням.
Визначте риси характеру князя Володимира Мономаха по зовнішності. (Демонстрація його портрета).
Повідомлення учня.
Володимир, син князя Всеволода, народився в 1053году. Мати його, Марія - гречанка, дочка царя Візантійського Костянтина IX Мономаха. Тому й назвали князя Володимира - Мономахом. Княжич народився в Києві, але вже через рік князь Всеволод із сім'єю переїхав до Переяслава. У цьому невеликому місті пройшли деїстської роки Володимира. Він з дитинства любив військову справу, тому вже в 15 років брав участь у першій битві Русі з половцями 1068 року. Володимир став «мечем» у руках свого батька, тому що Всеволод не любив воювати, а любив читати книги, знав п'ять іноземних мов.
У 22 роки, правлячи в Смоленську, Володимир Мономах одружився з англійською принцесою гіті.
У 1078 році після смерті князя Ізяслава Ярославовича Київським князем став Всеволод. Він посадив на Чернігівський престол Володимира, який і став князем у Чернігові до смерті батька (1093г.). Майже щороку він організовував походи проти половців. Ставши чернігівським князем, Володимир вступив у конфлікт зі своїм братом Олегом Святославовичем Тмутараканским.
Після кровопролитних боїв Володимир віддав Чернігів братові як законному спадкоємцю батьківського престолу, а сам пішов у Переславль, де княжив 20 років, з 1094г. по 1113г.


Розповідь вчителя. (Робота з картою та атласом).
Саме в цей момент він проявив себе як вмілого воїна і полководця. Разом з князем Святополком Володимир Мономах почав підготовку до боротьби з половцями. З цією метою він скликав з'їзд князів, на якому було прийнято рішення, запропонувати світ половцям, який був підписаний в місті саків в 1101 році. У 1103г. він зібрав сили семи князів, Святополк і Мономах виступили проти половців і отримали значну перемогу.
Протягом 1107 - 1111 рр.. Володимир Мономах самостійно організував ряд походів на половців і кожен раз перемагав завдяки таланту полководця. Він один з перших, хто на Русі зрозумів переваги моментального удару, несподіваного обхідного маневру, спирався у походах на бойову дружину. Саме внаслідок останнього походу (1111г.) його військо просунулося до Грузії.
Ці військові походи принесли князеві славу захисника Руської землі і стали головним досягненням Володимира Мономаха перед державою та її народом. З кожним роком зростав авторитет князя. Саме тому і запросили його на княжий престол у Києві.
Робота з історичним документом.
(Учні знайомляться з уривком історичного документа)
«Вранці в 17-й день 1113 кияни зібрали раду і послали до Володимира Мономаха з проханням:« Прийди, князь, на престол батьківський ... А якщо не прийдеш, то знай, що багато зла станеться, і не тільки Путятін двір, або жидів пограбують, але й невістку твою, і бояр, і монастирі ». Почув Володимир і прийшов до Києва. Зустріли його з великими почестями. Сів на престолі батька свого ..., і всі люди були раді, і смута не стало ».
ПИТАННЯ:
Які події описуються в документі?
Чому кияни запросили на князювання саме Володимира Мономаха?
Як цей документ характеризує князя?

2. Внутрішня політика та зовнішня політика Мономаха.
(Учні представляють презентацію, з цього питання, а іншої клас під час представлення презентації заповнює таблицю «Внутрішня та зовнішня політика В. Мономаха).
Внутрішня політика Зовнішня політика

Перевірка таблиці.
ПИТАННЯ:
Як особистість В. Мономаха вплинула на становище в Київській Русі?
Що зробив В. Мономах для зміцнення Київської Русі?
Які пам'ятники права вам відомі?
Хто їх автори?
Чи міг В. Мономах правити без законів?
Назвіть основні збірники законом, які були видані В. Мономахом?

3. «Повчання» Володимира Мономаха.
Робота з документом. (Стор. 112 підручника)


Діти мої чи інший хто, слухаючи цю грамотку, не посмійтеся, але кому з дітей моїх вона буде люба, хай прийме її в серце своє і не стане лінуватися, а буде трудитися.
Перш за все, Бога ради і душі своєї, страх майте Божий у серці своєму і милостиню подавайте нескудную, це ж початок всякого добра. Якщо ж кому не люба грамотку ця, то нехай не посміються, а так скажуть: на далекому шляху, та на санях сидячи, безлепіцу мовив.
А Господь наш, володіючи і життям і смертю, прогріхи наші понад голів наших терпить все наше життя. Як батько, чадо своє люблячи, б'є його і знову привертає до себе, так само і Господь наш показав нам перемогу над ворогами, як трьома справами добрими позбавлятися від них і перемагати їх: покаянням, сльозами і милостинею. І це вам, діти мої, не тяжка заповідь Божа, як тими справами трьома позбутися гріхів своїх і царства небесного не позбутися.
Бога ради, не лінуйтеся, благаю вас, не забувайте справ тих, не тяжкі адже вони.
"Що таке людина, як подумаєш про нього?". "Велик Ти, Господи, і дивні діла Твої. Розум людський не може осягнути чудеса Твої", - і знову скажемо: «Велик Ти, Господи, і дивні діла Твої, і благословенне і славне ім'я твоє вовіки по всій землі". Бо хто не славить і не прославить силу Твою і Твоїх великих чудес і благ, влаштованих на цьому світі: як небо влаштовано, або як сонце, або як місяць, або як зірки, і тьма, і світло? І земля на водах покладена, Господи, Твоєю промислом! Звірі різні і птиці та риби прикрашені Твоїм промислом, Господи! І цьому чуду подивимся, як з пороху створив людину, як різноманітні людські особи; якщо і всіх людей зібрати, не у всіх один вигляд, але кожен має свій вигляд особи, з Божої мудрості. І тому подивимся, як птиці небесні із раю йдуть, і перш за все в наші руки, і не поселяються в одній країні, але і сильні і слабкі йдуть по всіх землях, за божим повелінням, щоб наповнилися ліси і поля. Все ж це дав Бог на користь людям, в їжу і на радість. Велика, Господи, милість Твоя до нас, так як блага ці створив Ти заради людини грішного. І ті ж птиці небесні навчені Тобою, Господи: коли накажеш, то заспівають і людей веселять; а коли не накажеш їм, то, і маючи мову заніміють. "І благословенний, Господи, і прославлений зело!". "Всякі чудеса і ці блага створив і зробив. І хто не славить Тебе, Господи, і не вірує всім серцем і всією душею во ім'я Отця і Сина і Святого Духа, нехай буде проклятий!".
ПИТАННЯ:
Що заповідав своїм дітям В. Мономах?
Яке головне якість дозволило В. Мономаху зупинити міжусобні війни? (Сильна воля)
Якими якостями характеру хотів В. Мономах щоб володіли його діти?
Як ви думаєте, чи реально було розраховувати, що спадкоємці В. Мономаха будуть дотримуватися його порад?
Слово вчителя. Смерть В. Мономаха означала фактичний кінець єдності Київської Русі, хоча його синові Мстиславу абияк і вдавалося стримувати розпад Київської держави, але після його смерті в 1132 році удільні князі остаточно вийшли з покори великому київському князю. І Русь вступила в період роздробленості.
V. Закріплення нових знань.
Гра «Історичні шахи»
М1 О1 Н О2 М2 А Х

Питання до гри.
1 М1 - Що таке міжусобні війни?
2 М1 - Яка подія стала приводом до повстання 1113 р.?
3 М1 - Хто брав участь у повстанні?
4 М1 - Яке рішення було ухвалене в Києві на віче?
5 М1 - Що таке «віче»?
6 М1 - приз додатковий 1 бал.
1 О1 - Хто і кому сказав такі слова: «Якщо не прийдеш до Києва, то нападуть на невістку твою і на бояр, і на монастирі»?
2 О1 - Назвіть року князювання В. Мономаха.
3 О1 - Назвіть ім'я батька В. Мономаха.
4 Про - приз 1 бал.
5 О1 - Назвіть риси характеру В. Мономаха.
6 О1-Ким була мати В. Мономаха?
1 Н - Звідки отримав своє прізвисько Володимир.
2 Н - В якому році народився В. Мономах.
3 Н - приз додати 1 бал.
4 Н - князем якого князівства був В. Мономах до того як став княжити в Києві.
5 Н - Кого називали удільними князями.
6 Н - У скільки років В. Мономах став київським князем?
1 О2 - Скільки років про правил В. Мономах у Києві?
2 О2 - приз 2 бали.
3 О2 - З якими кочівниками воював В. Мономах.
4 О2 - Скільки великих походів здійснив князь.
5 О2 - Пропустити хід.
6 О2 - Назвіть збірники законів, які були написані князем?
1 М2 - Які збірники законів вам ще відомі?
2 М2 - Хто їх автори?
3 М2 - Назвіть твори В. Мономаха, які дійшли до наших днів.
4 М2 - Приз 1 бал.
5 М2 - Пропустити хід.
6 М2 - Що заповідав своїм дітям В. Мономах?
1 А - В якому році помер В. Мономах?
2 А - Хто зайняв київський престол після В. Мономаха?
3 А - пропустити хід.
4 А - Назвіть року правління Мстислава.
5 А - приз 1 бал.
6 А - пропустити хід.
1 Х - назвіть відомі вам князів Київської Русі.
2 Х - Хто запровадив християнство в Київській Русі?
3 Х - пропустити хід.
4 Х - Хто видав першу збірку законів в Київській Русі.
5 Х - Приз 1 бал.
6 Х - Назвіть хронологічні рамки існування Київської Русі.

За браком часу закріплення можна провести вигляді графічного диктанту
1.Междоусобние війни - боротьба з половцями.
2.Вече - це народні збори в Київській Русі.
3. У 1113г. в Києві спалахнуло повстання.
4. На віче в Києві було вирішено запросити князем Ярослава Мудрого.
5. З 1113 - 1125гг великим київським князем був Володимир Мономах.
6. Як говорив В. Мономах за все своє життя він провів 80 походів.
7. Основним збіркою законів виданих В. Мономаха був «Статут В. Мономаха».
8. Після смерті В. Мономаха київський престол перейшов в руки Ізяслава.
9.Син В. Мономаха Мстислав правив у Києві з 1125 - 1132гг.
10. Після смерті Мстислава Київська Русь вступила в період роздробленості.


VI. Підсумки уроку.

За Незгода Між братами
Ти забліс, Як зірка ясна.
Бо за тебе Україна
Процвітала горда, красна.


Добрий, чесну ти й розумний.
Справедливо ставши судити -
Ти сільнішім не дозволено
Слабких крівдіті ї гнобіті.

Міцно Влад держав ти
Пребагату Україну -
І на ворога водів ти
Свою сміліву дружину.

Ти князів до Згідно клікати,
Як ДІТЕЙ та рідна мати:
Знайте ВСІ, Що Тільки згода
Може трівко будуваті!

І на смертному Вже ложі
Дітям давши Свої науки, -
Довго тім наш край держави,
Що створі твої руки!
(Ю. Шкрумеляка)

VII. Домашнє завдання.
1. Опрацювати текст параграфа.
2. Заповнити контурну карту.

Схожі:

Зовнішня та внутрішня будова листка, кореня, пагона у зв’язку з його функціями

Внутрішня та зовнішня політика Данила Галицького
Золотої Орди; вчити, характеризувати Данила Галицького як людину та державного дияча,висловлювати власне ставлення до нього
Тема 2
ОПОРНІ ПОНЯТТЯ: міграційний процес, міграційний потік, зовнішня міграція, внутрішня міграція, міграційна політика, міграційне законодавство,...
План: Формування території та політичний устрій Київської держави....
Кормич Л.І. Історія України від найдавніших часів до ХХІ століття: навчальний посібник – Харків: Одісей, 2004
Тема уроку
Загальна характеристика типу Хордові. Підтип Безчерепні. Клас Головохордові. Лабораторна робота №10 Зовнішня та внутрішня будова...
СЕРЕДНЄ 1 Луценко
Експерти (в алфавітному порядку): Денис Богуш, Олексій Гарань, Володимир Головко, Андрій Єрмолаєв, Вадим Карасьов, Світлана Конончук,...
Правління Володимира 1 Великого. Поширення християнства в Київській...
Київська Русь після прийняття християнства: економіка соціально-політичний устрій, зовнішня політика
Реферат На тему Галицько Волинське
Підкарпаття був Володимир. Місто, що його заснував і назвав своїм ім’ям князь Володимир Святославович. Він передав управління цим...
Сосюра Володимир Миколайович
Сосюра Володимир (1898 — 1965), видатний український поет радянської доби, народився на ст. Дебальцеве (Донбас). За походженням по...
Завадський І. О. та ін. Інформатика: 9 кл.: Підруч для загальноосвіт...
Тема. Пам'ять комп'ютера. Внутрішня пам'ять. Зовнішня пам'ять. Дисководи. Новітні пристрої пам'яті. Практична робота №1. Робота з...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка