|
Скачати 201.07 Kb.
|
Мета: розкрити поняття «закон», «конституція», «ООН», «декларація», «конвенція», «право», «ратифікація»; ознайомити учнів із змістом основних статей Загальної Декларації прав людини, Конвенції про права дитини, Конституції України; учити цінувати права людей. Обладнання Конституція України; роздавальний матеріал (великі картки, на яких написані основні положення Конвенції про права дитини, роздруковані картки «Права та обов'язки» для гри «Хто перший?», тест «Чи знаєш ти права та обов'язки»). Хід заняття Ти знаєш, що ти - людина? Ти знаєш про це, чи ні? Усмішка твоя - єдина, Мука твоя - єдина, Очі твої - одні. Більш тебе не буде, Завтра на цій землі. Інші ходитимуть люди, Інші кохатимуть люди -Добрі, ласкаві й злі. Сьогодні усе для тебе: Озера, гаї, степи. І жити спішити треба, Кохати спішити треба -Гляди ж, не проспи. Бо ти на землі - ЛЮДИНА, І хочеш того, чи ні Усмішка твоя - єдина, Мука твоя - єдина, Очі твої-одні. (В. Симоненко) ІІ. Повідомлення теми, мети уроку. Вступне слово вчителя. Пройдуть роки, століття, поки людство зрозуміє цю істину, поки людство,нарешті, прийме закони, які оберігатимуть дитину - найбільше наше багатство. Отже, наше заняття буде присвячене правам та обов'язкам дитини. Права людини - основні стандарти, без яких люди не можуть жити з відчуттям своєї людської гідності. Права людини не можна купити. Людина має їх від народження - це „природні права" кожної людини. Права людини є однаковими для всіх людей, незалежно від раси, статі, віровизнання, національного чи соціального походження. Всі ми народжені вільними і рівними. Запитання до учнів. Уявіть собі, що ви опинилися на острові, де ніхто не живе. Чого вам буде не вистачати над усе? (Солодощів, телевізора, друзів.) Слово вчителя. Отже, більшості не вистачає друзів, спілкування, тому що ми з вами люди, живемо серед подібних до нас. Робить нас людьми не народження, а те, що ми живемо, зростаємо в людській спільноті. Кожна людина має властиві лише їй почуття, здібності, характер. Як же зробити так, щоб такі різні, несхожі люди все ж таки жили з повагою один до одного? Для цього існують правила, які керують стосунками між людьми. Життя змусило людей установити багато різних правил, і ми зустрічаємося :і ними на кожному кроці. Ти заходиш до школи — і перед тобою на стіні правила поведінки учнів. Ти — учень, а всі учні мусять їх дотримуватись, щоб у школі під час уроків було тихо, щоб кожний мав своє місце за партою, щоб легше було вчителям тебе навчати, а тобі — учитися. Сідаєш у трамвай чи тролейбус — перед тобою правила користування міським транспортом для пасажирів. Ти тепер пасажир, а всі пасажири дотримуються цих правил, щоб не було штовханини у дверях, щоб усі могли сісти в трамвай чи тролейбус, щоб ні з ким не сталося нещасного випадку. Заходиш у кінотеатр — і тут свої правила, яких повинні дотримуватися глядачі. Усі глядачі сидять тихо, як того й вимагають правила поведінки в кінотеатрі. Навіть на пляжі є свої правила поведінки на воді. Якщо ти хочеш покупатися в морі або річці, позагоряти на пісочку, то мусиш їх знати: не пустувати у воді, далеко не за пливати, щоб не було з тобою і твоїми товаришами ніяких неприємностей. Правила дорожнього руху дуже суворі. За їх виконанням слідкує ціла армія працівників Державної автомобільної інспекції (ДАІ), бо тут уже йдеться не тільки про порядок, але часто й про життя людей. Коли ти йдеш вулицею — ти пішохід і зобов'язаний виконувати правила дорожнього руху. Але є такі правила, що обов'язкові для всіх громадян країни, хто б вони не були — дорослі чи діти, робітники чи селяни, учителі чи учні, пішоходи чи пасажири. Це такі правила, що встановлюють порядок у всій державі, обов'язки кожного громадянина та його права. їх затверджує найвища влада у країні, в нашій країні це — Верховна Рада України. Називаються такі правила державними законами. Закон — обов'язкове для всіх правило. Він приймається і захищається державою. Головний закон — Конституція. Слово «конституція» у перекладі з латинської мови означає «устрій», «установлення». Ця невеличка книжка (учитель демонструє Конституцію України), що складається із вступної частини і 161 статті, є визначальною для всього українського народу. У статтях Конституції сформульовані права й обов'язки громадян України. Цей документ разом із тим є й програмою дій. На основі Конституції складаються всі інші закони, постанови, рішення, які регулюють діяльність і взаємини громадян. Розділ про права людини — один із найважливіших у Конституції України. У ньому спочатку перелічені особисті права, потім — політичні, а потім — соціально-еко- номічні й культурні. Якщо ми говоримо «право», то завжди маємо на увазі «обов'язок», і навпаки. Ми
іншими людьми, перед своїми рідними і близькими. Головний обов'язок — поважати права інших! А іще в Конституції України записані такі обов'язки: піклуватися батькам про дітей, а дорослим дітям — про непрацездатних батьків (стаття 51), захищати Вітчизну (стаття 65), охороняти природу (стаття 66), платити податки (стаття 67). Закони держави повинні захищати людину, її права. Таких прав дуже багато — на життя, житло, харчування, медичну допомогу, знання, відпочинок. Права людини — це її певні можливості, які охороняються законом, те, що вона може робити для того, щоб вести повноцінне життя, і в чому їй не можуть відмовити. Діти мають особливе право на піклування та допомогу з боку держави. Але, на жаль, життя, здоров'я, навчання, щастя дітей усього світу недостатньо захищені. Сьогодні 250 млн дітей живуть за рахунок важкої праці, жебрацтва, пограбувань. 30 млн дітей у світі не можуть навчатися. Кожний рік від хвороб помирають 5 млн дітей. Поширюється торгівля дітьми, використання дітей, від яких відмовились батьки, для пересадки органів. В Україні три чверті дітей із хронічними хворобами. З'явився новий тип дітей — «діти вулиці» (особливо у великих містах). Це діти, що залишили рідні домівки і живуть та харчуються, як заманеться. Основна маса з них має освіту З—4 класи. Більшість із них — малолітні злочинці, наркомани, торгівці наркотиками. ІІІ. Засвоєння нових знань. 1. Знайомство з поняттям «право». - А що таке «право»? (Відповіді дітей).
Діти мають особливе право на піклування та допомогу з боку держави. Але, на жаль, життя, здоров'я, навчання, щастя дітей усього світу недостатньо захищені. В Україні - три чверті дітей - діти з хронічними хворобами. З'явився новий тип дітей - «діти вулиці» (особливо у великих містах). Діти, що залишили рідні домівки і живуть та харчуються, як заманеться. Більшість з них - малолітні злочинці, наркомани, торгівці наркотиками. - Що означають слова «декларація», «конвенція»? Декларація - це документ, у якому викладено важливі правила, обов'язки для всіх людей. Конвенція — лат. слово. Це угода, міжнародний договір з певних питань (у даному випадку - з питань прав людини). Закон - документ, нормативний акт, прийнятий вищим представницьким органом державної влади, загальнообов'язковий. Конституція - в перекладі з лат. мови означає «устрій», «будова». Це закон про устрій, про будову держави, про головні права та обов'язки громадян. На основі Конвенції Україна в 1991 р. прийняла Закон України про охорону дитинства. А про який основний закон, де записані всі права та обов'язки громадян України, ми не сказали? (Конституція України). У кожної держави є найголовніший закон - Конституція. Від Конституції залежить щастя й доля нашого народу і кожної людини. Кожен громадян повинен добре знати Конституцію своєї держави, розуміти її, виконувати і боронити. Запитання до учнів. А як іще порушується право людини на життя? (Війна, вбивство.) Слово вчителя. Уся історія людства — це історія війн. Одна з найстрашніших війн тривала 6 років і закінчилася в 1945 році. Загинуло близько 60 мільйонів. Для них право на життя було порушено. Життя втратили люди, кількість яких перебільшує чисельність населення сучасної України. І тоді у всьому світі зрозуміли, що треба об'єднатися для захисту прав людини. 24 жовтня 1945 року було створено ООН — Організацію Об'єднаних Націй (народів) куди ввійшла 51 держава, зокрема й Україна, Підписали угоду
Загальним правам людини присвячено другий пункт преамбули Статуту ООН, його викладено одразу після пункту про лиха війн. Адже саме порушення прав людини лежить в основі всіх конфліктів. 10 грудня 1948 року різні народи вирішили і проголосили, що всі люди мають рівні права. Так виникла Загальна декларація прав людини. Декларація — латинське слово, у перекладі означає «оголошення», «заява». Декларація — це документ, у якому викладено основні принципи, офіційно проголошені державою, міжнародними та іншими організаціями. Загальна декларація прав людини — документ, у якому визначено основні права кожної людини у світі й передбачено, що вони є основою свободи, справедливості й усезагального миру. Загальна декларація є стандартом, а не законом. Але декілька пактів, що містять у собі основні елементи Декларації, були підписані в 60-ті роки 20 століття і набули чинності 1976 року, коли більшість країн їх ратифікувала. Ратифікація — латинське слово — ухвала; затвердження верховним органом державної влади міжнародного договору, підписаного уповноваженими на це особами. Це стало поворотним пунктом, оскільки означало, що країни, які підписали і ратифікували пакти Декларації, повинні її дотримуватися. Окрім цього, вони надали можливість ООН контролювати уряд і слідкувати, чи не порушує він права своїх громадян. У Декларації передбачено, що всі люди народжуються вільними і рівними у своїх правах і що не можна їх піддавати дискримінації через національну, етнічну, релігійну, расову ознаки, а також через стать, політичні переконання. Але дорослі можуть захищати свої права від злодіїв, шахраїв, а діти ще не в змозі цього робити. Тому в 1989 році представники урядів прогресивних (передових) країн світу, в тому числі й наша Україна, підписали Конвенцію про права дитини. Конвенція — теж латинське слово — угода; міжнародний договір між державами з певних питань. У даному випадку — з питань прав дитини. У цій Конвенції країни домовилися охороняти права всіх дітей світу. Там записано, що дитиною вважається людина, якій ще не виповнилося 18 років. Згідно з Конвенцією про права дитини Україна у квітні 2001 року прийняла Закон про охорону дитинства. 3. Робота в датами. Записати: 1959 р. - Декларація (заява) прав дитини. 1989р. - Конвенція ООН (договір) прав дитини. 1991 р. - Україна, Закон про охорону дитинства. Знайомство з правами на основі Конвенції (з опорою на знаки). Конвенція має 54 статті, написаних на 6 мовах. ООН має комітет з прав дитини, йому кожна держава звітує про заходи, які вжиті згідно із Конвенцією. Він же досліджує, як у країнах дотримуються права. Зараз ми помандруємо по сторінках цієї Конвенції. Робота з Конвенцією про права дитини. ПРАВА ДИТИНИ ЗГІДНО З КОНВЕНЦІЄЮ.
Учитель роздає картки, на яких записані основні статті Конвенції про права дитини. Учні по черзі читають по одній статті і своїми словами пояснюють її зміст. Гра «Хто перший?». Учитель роздає картки, на яких перелічені певні права й обов'язки, і пропонує учням відповідно з'єднати їх стрілками. Виграє той, хто першим виконає завдання. ПРАВА
ОБОВ'ЯЗКИ
Тестування «Чи знаєш ти права та обов'язки?». Учні позначають правильну відповідь. 1. Який документ про права дітей затвердила ООН у 1989 році? а) Загальна декларація прав людини; б) Конвенція про права дитини; в) Закон України про охорону дитинства. 2. Який документ про права дітей прийняла Україна у 2001 році? а) Загальна декларація прав людини; б) Конвенція про права дитини; в) Закон України про охорону дитинства. 3. Як називається основний закон України, де записані всі права та обов'язки? а) Загальна декларація прав людини; б) Конвенція про права дитини; в) Конституція України. 4. Це те, що ти повинен робити, щоб бути корисним собі та іншим: а) обов'язок; б) право. 5. Це те, що ти можеш робити: а) обов'язок; б) право. Заключне слово вчителя. У кожного з нас є права, і ми повинні добре знати їх та вміти ними користуватися. Але слід знати не лише свої права, а й обов'язки. Прагнучи відстояти свої права, не порушуйте права інших. 2. Гра «Мікрофон».
ІVПідсумок.
1.Всі люди народжені вільними й рівними у своїй гідності та правах.
12 Кожен має право просити про захист, якщо хто-небудь намагається посягнути на Ваше добре ім'я, увійти без дозволу до Вашого дому, відкрити ваші листи або потурбувати Вас чи Вашу сім'ю без причин. ІЗ .Кожна людина має право на вільне пересування.
|
„Світова книга прав дитини”. Мета Мета: розкрити поняття „закон”, „конституція”, „ООН”, „декларація”, „конвенція”, „право”; ознайомити учнів зі змістом основних статей... |
Закон інерції перший закон Ньютона Мета уроку: розкрити зміст першого закону Ньютона; увести поняття інерціальної системи відліку |
Програма ООН-СНІД в Україні Спільна програма Організації Об'єднаних Націй щодо ВІЛ/СНІДу (ООН-СНІД) почала діяти з січня 1996 року. Співзасновниками цієї Програми,... |
Теми контрольних робіт з дисципліни «Міжнародні конвенції та угоди по торгівлі» 2012-13 Використання стандарту ООН для електронного обміну даними в управлінні, торгівлі та на транспорті (ЕДІФАКТ ООН) (Рекомендація Європейської... |
Конституція. Конституційна реформа План Сучасне розуміння слова "конституція" (конституція держави) бере свій початок із періоду зміни в Європі феодального ладу на буржуазний... |
ПРО ВИКЛЮЧЕННЯ МЕНЕ ІЗ СПИСКУ ВИБОРЦІВ НА ВИБОРАХ ПРЕЗИДЕНТА УКРАЇНИ... Конституція України встановлює, що Основний Закон України прийнятий від імені і задля «Українського народу – громадян України всіх... |
План: Вступне слово. Мозковий штурм “Головні потреби дитини”. Мозковий... АКУ, ККУ, Конвенція ООН про права дитини, Конституція України, Сімейний кодекс України |
Загальна декларація прав людини Прийнята і проголошена резолюцією... Беручи до уваги, що визнання гiдностi, яка властива всiм членам людської сiм'ї, i рiвних та невiд'ємних їх прав є основою свободи,... |
Загальна декларація прав людини Прийнята і проголошена резолюцією... Беручи до уваги, що визнання гiдностi, яка властива всiм членам людської сiм'ї, i рiвних та невiд'ємних їх прав є основою свободи,... |
ПОНЯТТЯ ПРАВОПОРУШЕННЯ Мета: формувати правову свідомість та розуміння відповідальності за свою протиправну поведінку; виховувати повагу учнів один до одного;... |