ДЕРЖАВНИЙ КЛАСИФІКАТОР УКРАЇНИ
ДЕРЖАВНИЙ КЛАСИФІКАТОР НАДЗВИЧАЙНИХ СИТУАЦІЙ
ДК 019 - 2001
Видання офіційне
Київ
ДЕРЖСТАНДАРТ УКРАЇНИ
2001
ПЕРЕДМОВА
1 РОЗРОБЛЕНО Державним науково-дослідним інститутом інформатизації та моделювання економіки, Міністерством України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи
ВНЕСЕНО Міністерством України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи
2 ЗАТВЕРДЖЕНО І ВВЕДЕНО В ДІЮ наказом Держстандарту України від 19.11.2001 р. № 552
3 ВВЕДЕНО ВПЕРШЕ
4 РОЗРОБНИКИ: В. В. Виноградова, Л. К. Голишев, д-р техн. наук (керівник розробки), О. М. Евдін, Г. І. Забіяка, Л. А. Корбут, О. В. Невінчаний, В. Л. Оніщенко, І. А. Спасібухов
© Держстандарт України, 2001
Цей класифікатор не може бути повністю чи частково відтворений, тиражований та розповсюджений як офіційне видання без дозволу Держстандарту України
зміст
1
|
Вступ
|
1
|
2
|
Нормативні посилання
|
3
|
3
|
Визначення та скорочення
|
4
|
4
|
Класифікація надзвичайних ситуацій
|
5
|
|
Додаток А Абетковий покажчик надзвичайних ситуацій
Додаток Б Терміни та їх визначення
|
11
16
|
ДЕРЖАВНИЙ КЛАСИФІКАТОР УКРАЇНИ
ДЕРЖАВНИЙ КЛАСИФІКАТОР НАДЗВИЧАЙНИХ СИТУАЦІЙ
ГОСУДАРСТВЕННЫЙ КЛАССИФИКАТОР ЧРЕЗВЫЧАЙНИХ СИТУАЦИЙ
ДК 019 - 2001
STATE CLASSIFIER OF EXTRAORDINAL SITUATIONS
Чинний від 01.03.2002 р.
1 ВСТУП
Державний класифікатор надзвичайних ситуацій (далі - ДКНС) є складовою частиною Державної системи класифікації i кодування техніко-економічної та соціальної інформації в Україні. ДКНС розроблено на виконання постанови Кабінету Міністрів України "Про порядок класифікації надзвичайних ситуацій" № 1099 від 15 липня 1998 р. за результатами практики застосування галузевого “Класифікатора надзвичайних ситуацій”, затвердженого Міністерством з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи 24.12.98 р.
ДКНС призначено для використання органами центральної та місцевої виконавчої та законодавчої влади, фінансовими службами, органами статистики та всіма суб’єктами господарювання (юридичними та фізичними особами) в Україні при вирішенні питань, пов’язаних з надзвичайними ситуаціями.
ДКНС може використовуватися для машинної обробки інформації у автоматизованих системах управління економікою держави, забезпечення інформаційної сумісності задач різних рівнів управління.
Об'єктами класифікації у ДКНС є надзвичайні ситуації (далі - НС), які визначаються як порушення нормальних умов життя і діяльності людей на об’єкті або території, спричинене аварією, катастрофою, стихійним лихом, епідемією, епізоотією, епіфітотією, великою пожежею, застосуванням засобів ураження чи іншою небезпечною подією, що призвели (можуть призвести) до загибелі людей та значних матеріальних втрат.
Ознакою надзвичайної ситуації є:
наявність або загроза загибелі людей та тварин чи значне погіршення умов їх життєдіяльності;
заподіяння великих економічних збитків;
істотне погіршення стану навколишнього природного середовища.
ВИДАННЯ ОФІЦІЙНЕ
Класифікацію побудовано за ознаками надзвичайних ситуацій.
ДКНС включає коди та назви всіх НС, визначених у відповідних законодавчих актах Верховною Радою України, які згруповані за ознаками належності до відповідних типів НС.
Відповідно до причин походження подій, що можуть зумовити виникнення НС на території України, розрізняються:
НС техногенного характеру – транспортні аварії (катастрофи), пожежі, неспровоковані вибухи чи їх загроза, аварії з викидом (загрозою викиду) небезпечних хімічних, радіоактивних, біологічних речовин, раптове руйнування споруд та будівель; аварії на інженерних мережах і спорудах життєзабезпечення, електроенергетичних системах, аварії в системах нафтогазового промислового комплексу, на очисних спорудах, гідродинамічні аварії на греблях, дамбах та ін.;
НС природного характеру – небезпечні геологічні, метеорологічні, гідрологічні явища, деградація ґрунтів чи надр, пожежі в природних екосистемах, зміни стану повітряного басейну, інфекційна захворюваність та масове отруєння людей, інфекційні захворювання сільськогосподарських тварин, масова загибель диких тварин, ураження сільськогосподарських рослин хворобами та шкідниками та ін.;
НС соціально-політичного характеру, пов'язані з протиправними діями терористичного і антиконституційного спрямування - збройні напади, захоплення і утримання важливих об'єктів або реальна загроза вчинення таких акцій; збройні напади, захоплення і утримання атомних електростанцій або інших об'єктів атомної енергетики або реальна загроза вчинення таких акцій; замах на керівників держави та народних депутатів України; напад, замах на членів екіпажу повітряного або морського (річкового) судна, викрадення або спроба викрадення, знищення або спроба знищення таких суден; захоплення заручників з числа членів екіпажу чи пасажирів, встановлення вибухового пристрою у громадському місці, установі, організації, підприємстві, житловому секторі, на транспорті; зникнення або викрадення озброєння та небезпечних речовин з об'єктів зберігання, використання, переробки та під час транспортування; виявлення застарілих боєприпасів, аварії на арсеналах, складах боєприпасів та інших об'єктах військового призначення з викидом уламків, реактивних та звичайних снарядів, нещасні випадки з людьми та ін.
НС воєнного характеру, пов'язані з наслідками застосування звичайної зброї або зброї масового ураження, під час якої виникають вторинні фактори ураження населення. Вони визначаються окремими нормативними документами і тому в даному класифікаторі не деталізовані, а зазначені на найвищому рівні деталізації в угрупованні з кодом 40000 «НС воєнного характеру».
За формою викладу ДКНС складається з блоку ідентифікації і блоку назв класифікаційних угруповань.
Блок ідентифікації має ієрархічну систему класифікації з трьома рівнями класифікації: клас, підклас і група та цифровим кодом довжиною 5 розрядів . В ДКНС прийнято метод послідовного кодування.
Загальна структура кодового позначення ДКНС відповідає такій схемі:
Х ХХ ХХ
група
підклас
клас
Кодування надзвичайних ситуацій на нижчому класифікаційному рівні - група - здійснюється за фасетною схемою, в якій фасети також структуризовані. Це забезпечує стійкість структури ДКНС у процесі його ведення, оскільки оперативні зміни об’єктів класифікації відбуваються на цьому рівні.
Приклад:
10000 НС техногенного характеру
10100 Аварії (катастрофи) на транспорті
10110 Аварії на транспорті з викидом (загрозою викиду) небезпечних та шкідливих речовин
10111 Аварії на транспорті з викидом (загрозою викиду) БНР
Класифікатор має абетковий покажчик, наведений у додатку А.
Ведення ДКНС здійснює Державний науково-дослідний інститут інформатизації та моделювання економіки за поданням МНС України.
2 НОРМАТИВНІ ПОСИЛАННЯ
У цьому класифікаторі використовують нормативні посилання на такі стандарти:
ДСТУ 2272-93 Система стандартів безпеки праці. Пожежна безпека. Терміни та визначення;
ДСТУ 3041-95 Система стандартів у галузі охорони навколишнього середовища та раціонального використовування ресурсів. Гідросфера. Використання і охорона води. Пожежна безпека. Терміни та визначення;
ДСТУ 3513-97 Метеорологія. Терміни та визначення основних понять;
ДСТУ 3517-97 Гідрологія суші. Терміни та визначення основних понять;
ДСТУ 3891-99 Безпека у надзвичайних ситуаціях. Терміни та визначення основних понять;
ДСТУ 3994-2000 Безпека у надзвичайних ситуаціях. Чинники фізичного походження Терміни та визначення.
3 ВИЗНАЧЕННЯ ТА СКОРОЧЕННЯ
3.1У цьому класифікаторі застосовують терміни та визначення, наведені у ДСТУ 2272 , ДСТУ 3041 , ДСТУ 3513 , ДСТУ 3891, ДСТУ 3994.
3.2 У назвах класифікаційних угруповань застосовуються такі скорочення:
БНР – біологічно небезпечна речовина,
|
ГДК – гранична допустима концентрація,
|
НХР – небезпечна хімічна речовина,
|
РР – радіоактивна речовина.
|
|