О. М. Володченко // Наукові записки Інституту журналістики: [наук збірник]. 2010. №41. С. 38-42


Скачати 153.19 Kb.
Назва О. М. Володченко // Наукові записки Інституту журналістики: [наук збірник]. 2010. №41. С. 38-42
Дата 18.05.2013
Розмір 153.19 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Право > Документи
Володченко О. М. Використання методу експертної оцінки для визначення ефективності популяризації України як туристичної країни / О. М. Володченко // Наукові записки Інституту журналістики: [наук. збірник]. – 2010. – № 41. – С. 38-42

УДК 316.658 + 070.41 Володченко Ольга Миколаївна,

Таврійський національний університет

ім. В.І. Вернадського (м.Сімферополь),
Використання методу експертної оцінки для визначення ефективності популяризації України як туристичної країни.
Автор статті аналізує результати опитування|опитування| експертів, який був проведений з метою з'ясування, чи сприймається образ|зображення| України як туристична держава громадянами країни, зокрема фахівцями|спеціалістами| в галузі туризму та користувачами туристичних послуг.
Ключові слова: опитування, експерти, імідж, формування громадської думки.
The author of the article analyses the results of experts inquiry in order to find out whether image of Ukraine is perceived as the tourist state by country citizens, including specialists in tourism sphere and customers of tourist services.
Keywords: inquiry, experts, image, forming of public opinion.
Автор статьи анализирует результаты опроса экспертов, который был проведен с целью выяснения, воспринимается ли образ Украины как туристическое государство гражданами страны, в частности, специалистами в области туризма и пользователями туристических услуг.
Ключевые слова: опрос, эксперт, имидж, формирование общественного мнения.

Імідж країни в сучасному світі стає важливим економічним ресурсом та одним з ключових чинників її конкурентоспроможності. Прагнення багатьох країн посісти провідні позиції на світовому ринку, створити сприятливу громадську думку висуває на перший план проблеми формування позитивного іміджу країни в світі і об'єктивно займає одне з провідних місць в системі пріоритетів держави. Імідж країни, її репутація в зарубіжних громадсько-політичних та ділових колах є основою успішного просування товарів, в тому числі туристичних продуктів та послуг на міжнародному ринку, сприяє стабільному соціально-економічному розвитку та залученню інвестицій в її економіку. На сьогодні галузь туризму в багатьох країнах світу визначається як одна із провідних в народному господарстві. На її долю випадає біля 10% світового валового національного продукту, всіх робочих місць та світових споживчих витрат. Крім того, постійна поява нових видів туризму сприяє поетапному переходу на все нові й нові витки розвитку галузі. Туризм — високоприбутковий сектор економіки та чинник підвищення міжнародного авторитету України. За даними міжнародної туристичної організації NEWTO, в 2008 році Україна прийняла 25,4 мільона іноземних туристів, у порівнянні з 2007 роком цей показник виріс на 10%. На середньостатистичному туристі країна заробила $228, що на 14,7% перевищує рівень 2007 року. Сальдо зовнішньої торговлі туристичними послугами в Україні в 2008 році було позитивним і становило $ 1,8 мільярдів. На розвиток туризму в 2008 році в Україні було витрачено лише 5% національного бюджету. А наприклад, в Туреччині в 2008 році на розвиток галузі туризма було виділено $ 320 мільонів, з них $ 150 мільонів пішло на інформаційно-рекламну кампанію щодо пропагування туристичних можливостей країни[4].

У зв’язку з цим постає питання про необхідність формування іміджу країни як туристичної держави не тількі на міжнародному рівні, але й всередені самої країни. В управлінні процесами створення і просування іміджу країни вирішальна роль належить засобам масової комунікації, бо в сучасному світі лише під їх дією складається певне ставлення як до країни, так і до її громадян.

На сьогодні вже існує доволі високий теоретичний рівень досліджень окремих акспектів побудови іміджу за участю засобів масової комунікації. Так, проблемам створення міжнародного іміджу країни приділяють увагу такі науковці, як Г. Поцепцов, В. Мойсеєв, Н. Кондратенко та інші.[3,2,4] Неможливо оминути увагою роботи вітчизняних науковців, які досліждують роль ЗМІ у формуванні громадської думки. Це роботи О. Зернецької, В. Різуна, В. Іванова, А. Холода та інших. [8,6,1,7]

Мета нашого дослідження – виявити еспертну думку щодо ефективності формування іміджу країни як туристичної держави та визначити роль ЗМІ у цьому процесі. Окремим завданням стало узагальнення експертних опитувань та якісна оцінка отриманих результатів.

Гипотези дослідження. Існують полярні думки про Україну як державу туристичну – одні ЗМІ говорять про те, що це міф, інші, навпаки, показують реальну картину отриманих від туризму коштів. При тому досить спорадичним є системний підхід, коли враховуються різноманітні чинники, що впливають на формування такого іміджу – від законодавства до інформаційної політики держави. Гіпотезою дослідження є твердження про те, що Україна має імідж туристичної країни, але він не надто позитивний. Експертне опитування дасть змогу перевірити правильність гіпотези та виявити „слабкі місця”, вади іміджу (за умови справдження гіпотези). [5, 59]

Опис метода. Нами було проведене анкетне опитування 96 експертів. Було створено шість груп, по 16 чоловік в кожній. Групи формувалися за принципом діяльності: керівники та менеджери туристичних фірм; готелів, санаторіїв та баз відпочинку; представники малого та середнього бізнесу, працюючих в туризмі; чиновникі (держслужбовці, в тому числі працівники міністерства курортів та туризму Криму, міністерства культури та туризму України, керівники відділів туризму гор(рай)держадміністрацій); журналісти та користувачі туристичних послуг. Опитування проводилось на засіданні «круглого столу» по проблемам галузі на туристичній виставці в Ялті; на заходах по підготовці до курортного сезону в м. Євпаторія і Бахчисарайському районі, серед учасників прес-туру в Криму, та серед учасників наукової конференції в Київі. Серед користувачів послуг – мешканці Київа, Москви, Донецька, Дніпропетровська, Львова, Криму.

Кожній групі експертів були запропоновані такі питання:


  1. Чи створені, на ваш погляд, умови для розвитку туризму в Україні?

  2. Чи має країна шанс зайняти достойне місце у світовому туризмі?

  3. Чи сформована в суспільстві думка про необхідність розвитку туризму в країні?

  4. Яким, на Ваш погляд, є імідж України як туристичної держави?

  5. Чи задовольняє Вас робота українських ЗМІ щодо пропагування туристичних можливостей країни?

  6. На Вашу думку, чи використовуються інформаційні можливості країни у простистоянні брудним технологіям, які застосовують проти нас конкуренти?

За результатами опитування експерти вважають, що в Україні не створені умови для розвитку туризму. Відповідь «ні» дали від 50% до 87,5% опитуваних (таблиця 1).

Таблиця 1. Оцінка створення умов для розвитку туризму в Україні (%)





турфірми

Готелі, санаторії

Малий та середній бізнес

чиновники

ЗМІ

користувачі

Так

12,5

31,3

25

12,5

6,3

6,3

ні

75

50

68,7

68,7

87,5

68,7

Не знаю


-

-

-

-

-

12,5

інше

12,5

18,7

6,3

18,8

6,3

12,5


Цікаво, що однаковий показник 68,7% ми отримали в трьох групах: серед представників малого та середнього бізнесу, чиновників та користувачів туристичних послуг. Менш критичними були представники готельного бізнесу (відповідь «ні» дали 50% опитуваних), а більш критичними виявились журналісти (87,5% опитуваних відповіли «ні»). Серед іншого експерти називали таке, як «умови для розвитку туризму є, але вони створені природою; інфраструктура не розвинена», «умови створені частково», «держава не вкладає кошти в розвиток туризму».

На запитання: чи має країна шанс зайняти достойне місце у світовому туризмі? – більшість експертів дала позитивну відповідь(таблиця 2). Від представників турфірм, ЗМІ та користувачів ми не отримали жодної відповіді «ні» на це запитання.

Таблиця 2.Шанси країни зайняти достойне місце у світовому туризмі (%).






турфірми

Готелі, санаторії

Малий та середній бізнес

чиновники

ЗМІ

користувачі

Так

56,3

43,7

25

37,5

37,5

43,7

Ні

-

6,3

12,5

6,3

-

-

Мало ймовірно

18,7

18,7

25

6,3

50

31,3

Не знаю

-

-

-

-

-

-

Можливо за умови

25

31,3

37,5

50

12,5

25


Разом з тим, 50 % представників ЗМІ ці шанси оцінюють, як мало ймовірні, а 50% чиновників вважають, що у країни є шанси зайняти достойне місце у світовому туризмі, але за умови. Серед них такі, як державне стратегічне планування розвитку туризму; створення законодавчої бази, яка сприятиме розвитку туризму, а також створення належної інфраструктури.

На думку експертів, на сьогоднішній день країна має нечітко виражений імідж як туристична держава (таблиця 3.) Україна не ассоціюється у громадян з образом відпочинку, туристичного рая, як інші країни світу, які визначені в світі як привабливі для туристів.

Таблиця 3. Оцінка іміджу України як туристичної держави (%).





турфірми

Готелі, санаторії

Малий та середній бізнес

чиновники

ЗМІ

користувачі

позитивний

6,3

12,5

-

6,3

6,3

6,3

негативний

25

25

25

12,5

18,7

12,5

нечіткий

68,7

62,5

75

81,3

75

81,3


Так, нечітким назвали образ України як туристичної держави 81,3% користувачів туристичних послуг, які мають чималий досвід у подорожах в різні країни світу. З ними погоджуються й чиновники з туризму: також 81,3% вважають, що Україна має нечіткий імідж. 75% серед експертів — представників засобів масової інформації та малого і середнього бізнесу — теж називають імідж країни нечітким. Такої ж думки 68,7% представників турфірм, і найменший відсоток у представників готельного бізнесу — 62,5%. Негативним вважають імідж країни як туристичної держави 25% експертів з туристичних фірм, готелів, представників малого та середнього бізнесу. Більш лояльними виявились журналісти (18,7%), чиновники і користувачі туристичних послуг (12,5%). Однак представники малого і середнього бізнесу вважають, що країна зовсім не має позитивного іміджу, а 12,5% представників готельного бізнесу, навпаки, вважають, що позитивний імідж все ж таки є. З представниками готельного бізнесу погодились ще 4 групи експертів (турфірми, чиновники, ЗМІ і користувачі). Їхня думка виявилась однаковою: 6,3% з опитуваних вважають, що Україна має позитивний імідж як туристична країна.

На думку експертів, в нашому суспільстві ще немає розуміння значущості галузі туризму для країни, для її економіки (таблиця 4). Так вважають 81,3% держслужбовців, які займаються питаннями розвитку туризму; 68,7% журналістів; 62,5% представників малого та середнього бізнесу; 56,3% представників турфірм та готельного бізнесу і 37,5% користувачів послуг. І це при тому, що кліматичні і природні умови, а також багата культурна спадщина дають всі можливості для того, щоб ця галузь стала приоритетною в економіці країни і приносила значні надходження в бюджет.

Таблиця 4. Оцінка сформованності суспільної думки щодо необхідності розвитку туризму в країні (%)





турфірми

Готелі, санаторії

Малий та середній бізнес

чиновники

ЗМІ

користувачі

Так

43,7

43,7

37,5

18,7

25

37,5

ні

56,3

56,3

62,5

81,3

68,7

37,5

Не знаю

-

-

-

-

6,3

25


Враховуючи роль ЗМІ у формуванні суспільної думки щодо важливості туристичної галузі в економіці країни, ми задали експертам питання: «Чи задовольняє Вас робота українських ЗМІ щодо пропагування туристичних можливостей країни?». Цікаво, що позитивну відповідь в більшості ми отримали саме від представників ЗМІ – 43,7% опитуваних сказали «так!» (таблиця 5). А представники малого і середнього бізнесу позитива в діяльністі вітчизняних засобів масової інформації по пропагуванню туризму зовсім не побачили. Робота ЗМІ в розповсюдженні інформації про туристичні можливості країни не задовольняє 87,5% чиновників, 81,3% представників малого і середнього бізнесу, 62,5% представників туристичного бізнесу і користувачів турпослуг, 50% представників готельного бізнесу. Треба зазначити, що 37,5% журналістів також оцінили свою діяльність на двійку. Серед порад, які висловили експерти на адресу засобів масової інформації, були такі: «бути об’єктивними и чесними, давати об’єктивну інформацію про ситуацію в країні; висвітлювати, а не лише критикувати дійсний стан в галузі туризму; давати більше позитива, щоб сформувати у населення країни та владних структур позитивну думку щодо туризму; висвітлювати вітчизняні курорті, а не зарубіжні, створювати та підтримувати позитивний імідж країни, протистояти антірекламі; збільшити ефірний час на програми, присвячені туризму; приділити увагу відгукам туристів щодо відпочинку в Україні. А експерти - представники засобів масової інформації головною причиною недостатньої діяльності ЗМІ в пропагуванні туристичних можливостей країни назвали відсутність інформаційної політики держави щодо розвитку туристичної галузі взагалі.

Таблиця 5. Оцінка діяльності українських ЗМІ щодо пропагування туристичних можливостей країни (%)




турфірми

Готелі, санаторії

Малий та середній бізнес

чиновники

ЗМІ

користувачі

Так

18,7

25

-

6,3

43,7

12,5

Ні

62,5

50

81,3

87,5

37,5

62,5

Не знаю

18,7

25

18,7

6,3

18,7

25


Недостатнім визнали експерти використання інформаційних можливостей країни у протистоянні брудним технологіям, які застосовують проти нас конкуренти (таблиця 6). Цифра коливається від 37,5% у користувачів послуг до 62,5% у представників готельного бізнесу. На думку експертів, це також наслідки того, що в країні немає державної інформаційно-іміджевої програми по просуванню турпродукта на міжнародний ринок. І таку думку висловили майже всі експерти.

Таблиця 6. Оцінка використання інформаційних можливостей країни у простистоянні брудним технологіям, які застосовують проти нас конкуренти (%).





турфірми

Готелі, санаторії

Малий та середній бізнес

чиновники

ЗМІ

користувачі

Так

12,5

6,3

12,5

18,7

-

6,3

Так, але недостатньо

50

62,5

56,3

43,7

43,7

37,5

Ні, зовсім не використовують


25

18,7

25

37,5

50

12,5

Не знаю

12,5

12,5

6,3

-

6,3

43,7


Висновки. На думку експертів, Україна має імідж туристичної держави, але він нечіткий. Разом з тим експерти визнають, що на сьогодні існує дуже мало інформації в ЗМІ щодо проблем галузі, і практично немає інформації про позитивні зміни в цій сфері бізнесу. Однїєю з вдалих акцій по пропагуванню туризму всередині країни було названо акцію: «Сім чудес України». Незадоволені експерти тим фактом, що немає реакції з боку влади та представників громадських об’єднань на негативну інформацію, яка з’являється в ЗМІ, в тому числі і закордонних, щодо умов відпочинку в Україні.

За даними опитування більшість експертів вважають, що громадська думка щодо значущості галузі туризму для країни в суспільстві ще не створена. Серед проблем туризму експерти називали такі, як недосконалість законодавчої бази щодо курортів та туризму; нерозвиненість інфраструктури, а також відсутність державної політики щодо пропагування туристичних послуг на внутрішньому та міжнародному рівні.

Аналіз результатів експертного опитування свідчить, Україна має шанс зайняти достойне місце в світовому туризмі, але для цього ще багато чого треба зробити. По-перше, сформувати в суспільстві думку про важливість цієї галузі для економіки країни. По-друге, створити умови для розвитку туризму на державному рівні.
Список літератури:

1. Іванов В.Ф. Соціологія масової комунікації/ В. Ф. Іванов. — К.:

Київський національний університет, 2000.— 210 с.

  1. Мойсеєв В.А. Паблік рілейшнз: навчальний посібник/ В.А. Мойсеєв.

— К.: Академвидав, 2007. – 224 с.

  1. Почепцов Г.Г. Коммуникативные технологии двадцатого века/

Г.Г. Поцепцов – М.: «Рефл-бук», «Ваклер», 2000. – 344 с.

4. Реклама та PR у масовоінформаційному просторі: Монографія /

[Кондратенко Н.В. та ін]; за ред. О. В. Александрова.— Одеса:

«Астропринт», 2009.— 397 с.

5. Різун В. В. Методи наукових досліджень у журналістикознавстві:

навчальний посібник/ В. В. Різун, Т.В. Скотникова. — К.: Преса

України, 2008. — 144 с.

6. Різун В.В. Теорія масової комунікації: підручник/ В.В. Різун. — К.:

ВЦ «Просвіта», 2008. — 260 с.

7. Холод О.М. ЗМІ та імідж політиків: Монографія/ за ред. докт.філол.н.,

проф. В.В. Різуна/ К.: Киівський національний університет ім. Тараса

Шевченка, 2004. — 343 с.

8. Зернецька О. Трансформації віртуального простору та парадигми

впливу мас-медійних дискурсів [Електронний ресурс] / Український

центр політичного менеджменту// О. Зернецька, П. Зернецький. —

Режим доступу: http://www.politik.org.ua/vid/magcontent.php3?m=1&n=40&c=787

— Назва з екрану.

9. Туризм в Україні [Електронний ресурс] // Інтернет-видання —

Режим доступу: http://slon.ru/xfiles/118693/. — Назва з екрану.

Схожі:

О. М. Володченко // Актуальні питання масової комунікації: науковий...
Володченко О. М. PR-тексти та їх використання в туристичних виданнях / О. М. Володченко // Актуальні питання масової комунікації:...
ЗАТВЕРДЖЕНО Постанова Президії АПН України ПОЛОЖЕННЯ про премії Академії...
Академія педагогічних наук України щороку проводить конкурс на здобуття премій за кращі наукові роботи, створені членами і науковими...
Інформаційне повідомлення
Наукові статті (за бажанням) будуть надруковані у науковому часописі Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова....
Збірник наукових праць (навчальний посібник) За загальною редакцією...
Рецензенти: доктор філософських наук, професор Ю. С. Вілков; доктор філософських наук, професор В. В. Остроухов; кандидат філософських...
Автореферат розісланий «21»
...
НАКАЗ
Малої академії наук України у 2009/2010 н р.” Хмельницьким територіальним відділенням Малої академії наук України 21 і 28 лютого...
КА ЛЮДИНОЗНАВЧI СТУДII ЗБІРНИК НАУКОВИХ ПРАЦЬ ДДПУ ВИПУСК ДВАДЦЯТЬ...
Збірник наукових праць ДДПУ ім. Івана Франка “Людинознавчі студії” є фаховим виданням з педагогіки (перереєстровано і затверджено...
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ Бердянський державний педагогічний...
Збірник тез наукових доповідей студентів Бердянського державного педагогічного університету на днях науки 13 травня 2010 року. –...
СТУДI¯ ЗБІРНИК НАУКОВИХ ПРАЦЬ ДДПУ ВИПУСК ДВАДЦЯТЬ ДЕВ’ЯТИЙ ЧАСТИНА...
Збірник наукових праць ДДПУ ім. Івана Франка “Людинознавчі студії” є фаховим виданням з педагогіки (перереєстровано і затверджено...
СТУДI¯ ЗБІРНИК НАУКОВИХ ПРАЦЬ ДДПУ ВИПУСК ДВАДЦЯТЬ ДЕВ’ЯТИЙ ЧАСТИНА...
Збірник наукових праць ДДПУ ім. Івана Франка “Людинознавчі студії” є фаховим виданням з педагогіки (перереєстровано і затверджено...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка