Профільна спрямованість учнів Сарненської гімназії


Скачати 96.86 Kb.
Назва Профільна спрямованість учнів Сарненської гімназії
Дата 15.11.2013
Розмір 96.86 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Медицина > Документи
Вступ

Профільна спрямованість учнів Сарненської гімназії

Не тільки в Україні але й у світі проблеми професіоналізму знаходяться в центрі уваги фізіологів, соціологів, філософів, психологів, юристів, лікарів. Звичними стали повідомлення про судові справи, в яких клієнти пред'являють своїм стоматологам, косметологам і хірургам; родичі померлих пацієнтів - лікарям, споживачі - виробникам недоброякісних ліків і продуктів харчування. Падають вертольоти і літаки, теплоходи не можуть розминутися у відкритому морі, солдати і офіцери помилково вбивають один одного, валяться будинки. Причина більшості техногенних катастроф - халатність і недостатність професіоналізму.

Нині ситуація на ринку праці України характеризується катастрофічним розривом між попитом і пропозицією. Працедавець шукає висококваліфікованих працівників, що володіють декількома спеціальностями і що поєднують професійну підготовку, комунікативну компетентність, навички підприємницької і управлінської роботи. Проте кваліфікація більшості людей, що пропонують свої послуги, не відповідає цим вимогам, тоді як їх амбіції, рівень домагань невиправдано високі, особливо до молодих фахівців.

У найближчі десять років демографи передбачають різке зменшення числа працездатного населення. Наша зміна вчиться зараз в початковій школі. Їх менше, тому що вони народилися в умовах економічної невизначеності і нестабільності. Багато хто з них відстає у фізичному і розумовому розвитку. Більше половини випускників покидають школу, не лише не маючи обгрунтованого професійного плану, але навіть смутно, не уявляючи, ким працюватимуть. Число випускників школи наближається до абітурієнтів. Між тим більшість випускників ВНЗ не працюють за фахом - одні через те, що не можуть знайти роботу, інші через те, що розчарувалися в професії, вибраній з міркувань престижу або "за компанію". Відсутність трудової мотивації, завищений рівень домагань, зміна життєвих орієнтирів - ось тільки деякі причини, що ускладнюють входження підлітка в професійне життя.

Якщо п'ятнадцять років тому стурбованість викликало те, що тільки 25% випускників вибирали професію під впливом школи, то сьогодні по мірі впливу на вибір професії школа займає останнє місце, що закономірно. Враховуючи, що саме в школі відбувається емоційне, соціальне і психічне становлення особистості, необхідно використовувати усі можливості шкільної освіти.

У сучасному розумінні сенс профорієнтаційної роботи полягає в поступовому формуванні у підлітка внутрішньої готовності до усвідомленого і самостійного планування, коригування і реалізації своїх професійних планів і інтересів.

Формування готовності до самовизначення можливо за умови співпраці з дорослим, від якого учень чекає не готових рішень і порад, а відверто чесної розмови про проблеми, що хвилюють підлітка, і достовірну інформацію, на основі якої він сам прийме рішення.

Завдання школи - виховання людини, що уміє ставити перед собою реальні для неї цілі, вибирати оптимальний шлях їх досягнення, аналізувати результати діяльності, витягати уроки з невдач і брати на себе відповідальність за свої вчинки. При її рішенні необхідно враховувати труднощі, що виникають у школярів в процесі професійного самовизначення.

Що в школі реально робиться для вирішення цього глобального завдання? Питання швидше риторичне.

Робота з професійного самовизначення припускає розвиток пізнавальних процесів, емоційно-вольової і комунікативної сфери, мотивації.

Враховуючи, що державна система профорієнтації знаходиться на не досить високому рівні, а система профільного навчання - на стадії експерименту, потрібні додаткові психолого-педагогічні кошти, спрямовані на те, щоб крім знань і умінь учні в школі могли набути навичок самостійної дії і ухвалення рішень в умовах вибору.

Профільне навчання - та ділянка роботи, де психолог може виявити себе в усьому блиску: тут і профдіагностика, і формування реалістичних уявлень про себе, і очевидний для усіх результат - об'єктивний відбір в профільні класи, і психологічний супровід передпрофільної підготовки. Але роль психолога в профільному навчанні доки слабо є видимою. Одна з причин цієї пасивності - слабке інструментальне і методичне забезпечення.

Завдяки практичній роботі в системі профорієнтації мені вдалося вивчити, перевірити і оцінити десятки вітчизняних і зарубіжних методик і програм професійного самовизначення. Одні з них застосовувалися з великим, інші - з меншим успіхом. Зустрічалися серед них і такі, що викликали почуття незручності.

Перед практичною психологією стоїть, як зараз прийнято говорити, виклик: як мінімум запропонувати діючу модель психолого-педагогічної діагностики професійних інтересів, здібностей і схильностей, як максимум - їх формування.

Пропоную цикл занять, спрямованих на вивчення особистих особливостей школярів і формування реалістичного самосприйняття, ознайомлення зі світом професій, з вимогами ринку праці і освітніх послуг, з правилами вибору професії, самопрезентации і планування кар'єри.

Заняття рекомендується проводити з 7 до 9 класу, щоб зберегти їх внутрішню єдність і логіку подачі матеріалу. Отримані дані можна враховувати при комплектуванні профільних класів.

Типові труднощі

Вирішувані завдання

Відсутність, неповнота або недостовірність інформації про ситуацію вибору. Невміння систематизувати і використовувати наявну інформацію. Недостатнє знання вимог ринку праці і конкретних професій.

Формування здатності до аналізу ринку праці і професій.Освоєння понять, що відносяться до планування професійної діяльності (ринок праці, професія, вид діяльності, конкуренція).Аналіз ринку освітніх послуг; систематизація джерел і способів отримання інформації про ринок праці; вивчення вимог до працівника.

Недостатнє знання самого себе; занижена самооцінка, завищений рівень домагань. Порушення емоційно-вольової і комунікативної сфери. Відсутність мотивації до праці.

Формування здатності до самопізнання. Підвищення самооцінки, формування реалістичного рівня домагань. Заповнення робочого зошита або індивідуальної карти школяра на основі діагностики і самодіагностики.

Соціальна незрілість. Відсутність життєвих цінностей вищого порядку.

Активізація соціальної позиції. Формування життєвих цінностей вищого порядку.

Несформованість навичок ухвалення рішення, планування кар'єри. Відсутність навичок самостійної роботи.

Вироблення навичок ухвалення рішення: вибору професії і шляхів її отримання, складання іспитів, працевлаштування.

Невпевненість у своїх силах; тривога з приводу можливих невдач.

Психологічна підтримка; створення ситуації успіху; активізація ресурсів для досягнення мети; вироблення запасних варіантів.









Заняття №1 для підготовки у виборі профільної спрямованості учнів 7 (3) класу Сарненської гімназії.


Вступне заняття на тему:

«Дороги які ми вибираєм».
Мета.

Обговорення майбутніх перспектив, вибору професії, розвитку особистісних якостей, важливих для майбутньої професійної діяльності.

Після заняття учасники й учасниці:

  • зможуть краще орієнтуватися у світі професій;

  • знатимуть, які навички необхідні для тієї чи іншої професії;

  • зможуть свідомо обирати професію.

Хід заняття

1. Знайомство

Вправа «Моя улюблена професія — це...»

Інструкція: учасники по колу називають своє ім’я та улюблену професію.
2. Правила тренінгу

Правила це норми поведінки, про які учасники групи домовляються й за якими живуть під час проведення занять.

Правила приймаються всією групою разом із педагогом-тренером на самому початку роботи групи. Вони потрібні для того, щоб кожен учасник:

• міг відверто висловлюватися й виражати свої почуття й погляди;

• не боявся стати об’єктом глузування й критики;

• отримував інформацію сам і не заважав отримувати її іншим.

Існує кілька основних правил, що допомагають забезпечити такі умови:

1. Бути позитивними.

2. Бути активними.

3. Говорити тільки за темою.

4. Говорити від свого імені.

5. Не критикувати: кожний має право на власну думку.

6. Говорити те, що думаєте.

7. Говорити коротко й по черзі.

8. Дотримуватися регламенту.
3. Очікування

Учасники повинні визначити, що вони чекають від заняття.

4. Вправа «Професії майбутнього»

Інструкція: усі ми помічаємо, що зі змінами в житті, появою нових винаходів, змінюються й самі професії. Колись не було телебачення й професій оператора, диктора, монтажника. Не було комп’ютерів, і не було відповідних професій. Людина тісно пов’язана з прогресом технологій — вона їх створює, вона їх вдосконалює, і вона ж обслуговує. Тренер пропонує учасникам уявити себе в ролі «спостерігача за часом», який ніби збоку бачить усі зміни, пофантазувати , які нові винаходи і відповідно нові професії можуть з’явитись у майбутньому. Учасники працюють в групах, використовуючи матеріал для схематичного зображення розроблених проектів.

Обговорення:

1. Для чого потрібні винаходи й нові професії?

2. Яку б із цих професій ви вибрали для себе?

3. Як вибирати професію, щоб ваша унікальність була виражена якнайповніше?

5. Вправа «Хвалько»

Інструкція: Тренер пропонує учасникам уявити себе предметом з тієї сфери знань, якою вони цікавляться (наприклад, якщо це біологія — то стати бджолою й описати, яка вона трудівниця і взагалі досконала істота; якщо це машинобудування — то уявити себе сучасним автомобілем та описати усе, на що він здатний). Описувати предмет треба від першої особи(хвалити самого себе), говорити про те, який він чудовий і корисний, що він можете дати своєму власнику. Тренер спонукає використовувати творчий підхід.

Через деякий час учасники мають стати самими собою і ще раз розглянути свій предмет, подумати про його переваги, силу, красу, насолодитися його досконалістю. Тренер заохочуєспробувати помітити щось нове й незвичайне.

Обговорення:

1. Що ви відчували під час перевтілень?

2. Чи змінило це ваш погляд на інтерес?

6. Вправа «Професіограма»

Інструкція: тренер ставить групі такі питання:

• Чи всі ми чітко усвідомлюємо, які вимоги висуває до вас ваша майбутня професія?

• Чи всі її вимоги будуть нами прийняті?

• Що ми повинні в собі вдосконалити і змінити для того, щоб почуватися комфортно, працюючи за обраною спеціальністю?

Спробуйте створити професіограму щодо особистісних характеристик вашої майбутньої професії. Враховуйте ті риси, які вам необхідно розвинути в собі, вдосконалити, змінити.
7. Вправа «Один день із життя»

Інструкція: тренер пропонує учасникам спробувати скласти розповідь про звичайний робочий день представника певної професії. Ця розповідь має складатись тільки з іменників.

Наприклад, день із життя вчителя міг би бути таким:

Дзвоник — сніданок — дзвоник — урок — учні — оцінки — питання — відповіді — зошити — учительська — колеги — директор — журнал — зауваження — непорозуміння — урок —відмінники — дзвоник — дім — зошити — щоденники — оцінки — сон.

Тренер звертається до учасників: під час гри ми спробуємо визначити, як добре ми уявляємо собі певну професію, а також подивимося, наскільки ми здатні до колективної творчості, адже гру можна зіпсувати невдалими висловлюваннями (жартом).

Важлива умова: перш ніж назвати своє слово (іменник), кожний гравець обов’язково повинен повторити все, що було назване до нього. Тоді наша розповідь буде послідовною, щоб легше було запам’ятати іменники, раджу уважно дивитись на всіх, хто говорить, і нібито пов’язувати слова з людиною. До уваги тренера: можна вибирати професії за жеребкуванням, але

краще, щоб учасники запропонували ті професії, які їм цікаві).

Обговорення:

1. Чи завжди ми чітко уявляємо вимоги, які ставить перед нами обрана спеціальність?

2. Чи відчували ви брак інформації?

3. Чи змінилася ваша думка про професію, яку ви б хотіли вибрати, після вправи?

8. Підсумки

Наприкінці заняття тренер пропонує учасниками пригадати, що відбувалося протягом нього.
Ставить запитання:

1. Що нового, важливого ви дізналися сьогодні?

2. Які висновки зробили для себе?


Схожі:

Зміст Назва заняття
Заняття для батьків учні яких здійснюють вибір профілю у 7 (3) класі Сарненської гімназії
ПОЛОЖЕННЯ ПРО БАТЬКІВСЬКИЙ КОМІТЕТ ПЕРЕЯСЛАВ-ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ГІМНАЗІЇ
Батьківський комітет гімназії керується у своїй роботі Положенням про батьківський комітет гімназії, планом роботи гімназії, рішеннями...
Гуманітарним, технологічним, художньо-естетичним, природничо-математичним
Профільна школа спрямовує профільне навчання на задоволення освітніх потреб і розвитку здібностей учнів, зорієнтованих на продовження...
ТЕМАТИКА БЕСІД З ПОПЕРЕДЖЕННЯ НЕЩАСНИХ ВИПАДКІВ з учнями Гадяцької гімназії імені Олени Пчілки
...
Програма з корекції тривожності засобами пісочної терапії під час...
...
Тема: Методика розвитку усного риторичного мовлення учнів у гімназії
Методи та прийоми формування в учнів ЗОШ (гімназій, коледжів, ліцеїв тощо) риторичних умінь і навичок
"Запровадження 12-річної загальної середньої освіти в Україні: проблеми...
Л. В. Жеребньова, завідувач обласного центру практичної психології і соціальної роботи Черкаського обласного інституту післядипломної...
Перемоги учнів Теребовлянської-гімназії-спецшколи-інтернату в районних олімпіадах

Методичні рекомендації впровадження профільного навчання в загальноосвітніх...
Ятливі умови для врахування індивідуальних особливостей, інтересів і потреб учнів, для формування в них орієнтації на майбутню професійну...
План розвитку Черкаської гімназії № 31 на 2010 2015 роки
Автори: Пивоваров Василь Миколайович, директор Черкаської гімназії №31 Черкаської міської ради Черкаської області
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка