ТЕМА ДОВІДКОВА ЛІТЕРАТУРА ТА РОБОТА З НЕЮ
МЕТА: Розширити поняття про довідкову літературу, навчити учнів
користуватися нею; закріпити знання про структуру книги;
виховувати бажання самостійно здобувати знання.
ОБЛАДНАННЯ: книжкова виставка «Мовні скарби української мови»,
плакат з висловом «Неможливо уявити собі культурну
людину, яка б не мала потреби в словнику, ніколи б в
нього не зазирала, не зверталась до нього…»
М.Рильський.
Мультимедійний проектор, екран. Презентація.
Схема структури довідкової літератури, інструкція по
користуванню довідковою літературою, пам’ятка учня-
читача, таблиця «Як користуватися словником», картки
з завданнями.
ТИП УРОКУ: урок формування практичних умінь і навичок.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
ІІ. Ознайомлення з темою, метою і завданнями уроку.
Любі діти! Сьогодні наше заняття ми проведемо не в класі,а в чарівному,казковому місці – бібліотеці. Друзями на уроці у нас будуть цікаві, мудрі книги. Саме вони можуть нам допомогти дати відповіді на запитання, які виникають на уроках під час опрацювання якоїсь теми. Читаючи книгу, ми часто зустрічаємо слова, які не можемо пояснити. Мабуть, кожному цікаво, як утворилось слово, як воно звучить іншою мовою. І справді, кожне слово рідної мови оповите таємницею свого народження, назва кожного слова ховає в собі тисячолітній шлях розвитку.
Щоб бути культурною людиною, за словами Максима Рильського, потрібно частіше звертатись до словника, тому що «це пишний яр, а не сумне провалля;
Збирайте, як розумний садівник,
Достиглий овоч у Грінченка й Даля.
Не майте гніву до моїх порад
І не лінуйтесь доглядать свій сад.»
Діти, ви, мабуть, здогадались, яка тема нашого уроку.Слайд 1 Так, довідкова література та робота з нею. Можливо, хтось із вас може пояснити, що означає «довідкова». Від якого слова походить це поняття.
Учень. Походить від слова «довідуватись».
Учитель. Про що можна довідатися?
Учень. Про тлумачення слова, походження, як звучить іншою мовою, звучання, правопис.
Учитель. Отже, довідкова література – це видання, які допомагають нам розширювати свої знання, розвиватись в інтелектуальному плані. Довідкової літератури багато, її можна розділити на певні групи. Слайд2. Найістотнішу інформацію з усіх або окремих галузей можна знайти в енциклопедіях. Слайд3. Якщо вам потрібна детальна й одночасно коротка інформація, відшукаємо її в довідниках. Слайд4. А як правильно пишеться слово, його значення, як звучить у перекладі, то «букви золото відтиснено:
Кожне слово – золотник.
Між усіх народів визнано
Український наш словник». Слайд5
Слайд 6.Словник – це помічник кожної людини, яка не просто читає, а й вдумується в зміст тексту, працює над своєю мовою. Спробуємо згадати значення слова «енциклопедія».
Слайд 7.(На мультимедійній дошці висвітлено визначення.)
Учні зачитують заздалегідь підготовлену інформацію.
Учень 1. Енциклопедія – науковий довідник, що об’єднує найістотніші відомості з усіх галузей знань чи якої-небудь однієї, розміщені у алфавітному або тематичному порядку.
Енциклопедія від грецького – «коло знань».Залежно від обсягу представленої інформації енциклопедії поділяються на великі (кілька десятків томів), малі (10 – 12 томів), короткі (4-6 томів) і одно-й тритомні, названі енциклопедичними словниками або довідниками.
Учень 2. Слайд 8.Залежно від змісту поділяються на універсальні та галузеві. Слайд 9.Серед універсальних – БольшаяСоветскаяэнцыклопедия (30 томів)
Українська Радянська енциклопедія
Дитяча енциклопедія
Галузеві: Слайд10. Географічна енциклопедія України
Енциклопедія юного фізика, хіміка.
Учень 3. Додатками до енциклопедій є слайд11 карти, плани, схеми, портрети. (учень демонструє)
Учитель. Діти, а хто має вдома енциклопедії? А які? А що таке довідники?
Учень. Слайд 12.Довідники – видання, що містять короткі відомості з певних питань. До довідників, що випускаються періодично, належать слайд13 статистичні щорічники.
Учитель. (демонструє статистичний щорічник і пояснює, які відомості там можна відшукати).
Перед вами статистичний щорічник. У ньому ми можемо знайти відповідь на запитання: «Яка наповнюваність 5-9 класів в Бородянському районі в
2007 - 2008 р.р.». Більшість довідників – термінологічні. У них ми можемо знайти визначення будь якого терміну.
Найбільша група довідкової літератури – словники.
(Учень зачитує повідомлення).
Учень. Слайд 14.Словник – видання, в якому в алфавітному чи тематичному порядку подано слова якоїсь мови з тлумаченням, перекладом. Це найбільш достовірне джерело інформації, оскільки створює їх велика група вчених, редагують кваліфіковані спеціалісти.
Вони поділяються на дві великі групи: слайд15 енциклопедичні та лінгвістичні. В енциклопедичних інформація подається про предмети, явища, процеси У лінгвістичних – про слова як назви.
Учитель. Візьміть до рук словник. Слайд16. З чого він розпочинається? (Передмова) Що йде далі? Слайд 17.(Список скорочень, алфавіт)
Що є основною частиною словника? Слайд18. (Слова та їх значення)
У сучасних енциклопедіях, словниках, довідниках статті (слова) розташовуються в алфавітному порядку. Тому потрібну статтю можна швидко знайти, знаючи послідовність літер в алфавіті.
Адже знаєте ви алфавіт?
Буква після букви Ч Ш
Буква перед Л К
Буква після букви Н О
Буква пере буквою М Л
Буква перед Б А
Якщо ми гарно знаємо алфавіт, роботу з довідковою літературою буде полегшено. Але цього недостатньо. Зверніть увагу на дошку. (Слайд19 «Як користуватися словником»). Учитель пояснює.
ІІІ. Закріплення вивченого матеріалу.
Чи все зрозуміло щодо роботи з довідковою літературою? Настав час закріпити вивчений матеріал.
.Клас поділяється на команди за принципом «кольорова подібність». На столах лежать конверти з завданнями.
Слайд 20.Завдання 1. Користуючись довідковою літературою, потрібно дати визначення поданих слів та продемонструвати практично (за кожну правильну відповідь 1 бал).
1 команда – титульний лист;
2 команда – зміст;
3 команда – передмова.
Слайд 21.Завдання 2. 1команда – казка – знайти тлумачення слова;
2 команда – оповідання –перекласти на російську мову;
3 команда – Біблія – записати ,як вимовляється слово.
Слайд 22.Завдання 3. Перше завдання теоретичне, друге – практичне.
1 к. – у якому словнику можна знайти правильність
написання слів?
- Підібрати синонім до слова «ескулап».
2 к. – у якій довідковій літературі будете шукати
повну інформацію про Софіївський собор?
- Пояснити вислів «мазати пирогами зверху».
3 к. – що складає основу словників?
- знайти значення слова «семантика».
Завдання 4. Слайд23. Записати бібліографію книги, користуючись зразком.
ІV. Підсумок уроку.
Ви сьогодні познайомились з різними видами словників, довідників, енциклопедій. Адже можете ви нам розповісти, що в якому словнику ми зможемо відшукати? (вірші про словники).
Я думаю, що ви отримали інформацію, яку будете використовувати у своїй практичній діяльності, особливо в навчанні, тому що робота зі словниками значно розширює словниковий запас людини. А скільки слів потрібно знати освіченій людині? Вважають, що для повноцінного спілкування на життєвоважливі теми достатньо 3000 слів. Письменники, журналісти, вчені використовують значно більше слів. Вчені підрахували ,що Т.Шевченко, О.Пушкін використовували понад 21 тисячу слів.
То ж я вам бажаю, щоб ви не переставали поповнювати свій словниковий запас.
V. Домашнє завдання. Виписати тлумачення 5 слів, зробити їх звуковий запис,підібрати синоніми, антоніми, користуючись потрібними словниками.
1.Якщо з вживанням слів й правописом не дружите.
Без словника - довідника - затужите.
Для різних читачів його призначено
І понад 40 тисяч слів - позначено.
В нім зібрано вимови труднощі,
Вживання й написання...
Пустощі?..
2.Відкриємо сторінку словника...
Парламентарний — парламенський — парламентерський.
А ось ще: Братній — братський -
і братерський.
Хто самостійно розібратися не зможе,
Цей довідник — словник вам допоможе!
З .А цей тоненький словничок,
Розумний брат — довідничок,
Вам допоможе без умов
Під впливом інших близьких мов
Позбутись акцентологічних, прямих лексичних,
семантичних,
Тих помилок орфоепічних,
Які до болю ріжуть слух.
Частіше брати слід до рук цей довідник...
4.Тут краще й не скажеш, всміхаючись в вус,
Як славний поет, школи друг — Білоус.
Буває, що слово відоме давно,
А знає не кожен, що значить воно.
I тут у пригоді стає визначник
Скарбів наших мовних -тлумачний словник.
5.Ось книга перша, книга друга,
Найкращий подарунок друга,
В них дух й нев"януча весна,
Народу нашого краса.
Тут зібрано національне,
I своєрідне, і ментальне
Фразеології надбання
6. Слова іншомовні у гості прийшли
І місце для себе одразу знайшли.
Активно слова ці вживаємо
I часто навіть не знаємо,
Що гості наші шановні
Скрізь знані, як іншомовні.
7. А ще словник чарівний, звичний
під назвою - орфоепічний.
Без нього диктори й телеведучі,
Учителі і просто учні
Нізащо іспити не склали б,
Якби з поличок не дістали
Словник, де правильність вимови
В закон переростає мови.
8.Культура - це не тільки те,
Що ,власне, створено руками,
Це ще й поводження людей,
Традищії, казки, пісні,
Які складалися віками.
I нагадає вам про це,
Розкаже і пояснить знову
Ця книга про культуру мови.
9.Тямущий, тямкий, тямовитий,
Тяжкий, нелегкий, ваговитий.
Синоніми - слів різнобарв"я -
Це простір без меж і без краю.
Щоб мова була без повторів
У ваших переказах, творах,
Ретельно рядочки вивчайте,
Намисто синонімів майте.
10.Комп"ютер - винахід сучасний,
Він необхідний ,усім ясно,
Без перебільшень, прокламацій-
Це море знань та інформації.
Та є більш винахід принадний
Жахливий вірус тут не владний.
Енциклопедія багатотомна-
Це книга мудрості невтомна.
|