|
Скачати 89.36 Kb.
|
Мета проведення позакласного заходу: підвести підсумки з вивченої теми «Байка у світовій літературі», згадати особливості байки як літературного жанру; показати вміння та навички виразного читання; прищеплювати учням любов до художньої літератури, виховувати в них позитивні риси характеру, високі моральні якості. Обладнання: портрети байкарів Езопа, Ж. де Лафонтена, І.Крилова, Л.Глібова; виставка книг видатних байкарів; виставка ілюстрацій учнів до байок. «Здається байка просто бреше, А справді – мудру правду чеше» Л.Глібов. Вступне слово вчителя: «Не повинно бути сліпих до краси, глухих до слова і музики, черствих до добра, безпам'ятних до минулого. Читайте художню літературу, розумійте її… і будьте душевно багатими.» У цьому цікавому міркуванні літературознавця академіка Д.Лихачова кожен з нас відчув слушну пораду, дружню настанову, повчання. З такими міркуваннями ви зустрічаєтеся доволі часто: старші вам радять, повчають. Є і в художній літературі твори, що несуть у собі явне, відкрите повчання.
(Серед літературних творів особливою повчальністю відзначаються прислів’я та байки). Саме байці ми присвятили наш усний журнал. Перша сторінка Історія виникнення жанру байки. На дошці з’являється епіграф: «Здається байка просто бреше, А справді – мудру правду чеше» Л.Глібов. Слово надається 1-ій групі учнів – істориків-дослідників. Ведучий: Народження байки сягає глибини тисячоліть. Вона виникла в ті міфічні часи, коли за образним висловом Івана Франка, звірі ще вміли розмовляти. Зібравшись десь у затишку, люди любили слухати й розповідати історії про добрих або злих, розумних або дурних, хитрих або простакуватих тварин. Ці оповідки могли бути довгими або коротенькими. Усе залежало від мети й натхнення оповідача, а також настрою слухачів. Коли не треба було поспішати і всі були в доброму гуморі, то розповіді тривали годинами. Якщо ж виникала потреба у швидкій дотепній відповіді або повчанні, то оповідка ставала дуже короткою, відточеною. Ведуча: Свідченням прадавнього походження «тваринних історій» є малюнки первісних людей, де зображені звірі. Про це ж свідчать знахідки археологів під час розкопок давнього Вавилона, де на знайдених цеглинках відтворені сцени з добре відомих міфів і казок про тварин. Ведучий: Певний час майбутні казка про тварин і байка були неподільними. Проте, попри спільне коріння, їхні шляхи згодом розійшлись. Головне завдання байки — виправляти вади людей, повчати їх: Для того байка штрика під ребро, Щоб виправлять людські заблуди І похвалять красу й добро. Ведуча: Але на світі вже давно ведеться, що люди полюбляють повчати інших, та не люблять, коли повчають їх самих. Особливо небезпечно було «штрикати під ребро» тих, хто мав необмежену владу: царів, королів, шахів, султанів тощо. За неприємну науку можна було поплатитися не лише волею, а й життям. І тут на допомогу прийшли оповідки про тварин. Небезпечно критикувати свого владаря? Зате можна висміяти «володаря звірів» — лева. До того ж володарям людей на такі тваринні історії ображатися було соромно. Адже це усім би довело, що в «звіриному» образі вони впізнали себе. Так інакомовлення, алегоричність, успадкована від казки про тварин, ставала провідною ознакою байки. Ведучий: Легендарним засновником жанру байки вважають раба Езопа, який начебто жив у VI ст. до н. е. в Давній Греції. Його називають «батьком байки». Раби були найнижчим суспільним станом. То кому, як не їм, найпотрібніше було вміння «повчати не дратуючи»? В усякому разі, давньоримський байкар Федр вважав, що байка виникла саме поміж рабів: Раби, що не могли ніяк наважитись Відверто говорити те, що думають, Приховували власні почуття в байках, Висміюючи в них своїх гнобителів. Ведуча: Езопу приписують авторство багатьох мандрівних сюжетів байок. У його творах часто присутня мораль — стислий повчальний висновок-урок, що зазвичай знаходиться в кінці, рідше — на початку байки. Нерідко мораль байок перетворювалася на афоризми, збагачуючи тим самим національні мови. Ведучий: Авторитет Езопа був таким високим, що протягом тисячоліть іншим авторам частенько доводилося просто переповідати його історії. Форма, знайдена ним, — коротка алегорична повчальна оповідка з мораллю, — виявилася настільки плідною, що серед героїв байок дуже скоро опинилися не лише звірі або люди, а й різні предмети — папір і чорнило, плуг і мотика, та й взагалі все, що оточувало автора. Ведуча: Езопові байки пережили віки, бо люди пам'ятали їх. Письменники ж продовжували справу «батька байки», а іноді й сперечалися з ним. Навіть через тисячоліття. Так, в Езопа є знаменитий сюжет про працьовитих Мурашок, які виховували Цикаду. Вона проспівала все літо й не заготувала собі харчів на зиму. З цієї байки в усі часи робився приблизно такий повчальний висновок: «Хто не працює — той голодує». І так було, доки відомий італійський письменник Джанні Радарі вже в XX ст. написав: Прошу пробачення, байко антична. Мурашка скупа не така й симпатична. Ось Коник співучий — до серця мені: Не продає, а дарує пісні. Ведучий: Це зовсім інше тлумачення сюжету Езопа. Однак той, хто не читав його байку про Мурашок і Цикаду, нічого не зрозуміє у творах Радарі. Так розпізнають культурних і некультурних людей. Бо глибоке знання художньої літератури, зокрема байок Езопа, — одна з ознак освіченості людини. Ведуча: Мінялися погляди й на будову байки. Так, Лафонтен відмовився від моралі. Він зображував сцену, а далі кожен міг робити власні висновки. Французький байкар брав лише Езопів сюжет і змальовував під виглядом звіриного царства людське суспільство. Звірі в його творах не надто привабливі. Але гнівного засудження їхніх вад немає, він лише намагається показати несправедливі суспільні закони. А чи скоритися цим законам, чи повстати проти них, — залежало від читача. До Езопових сюжетів Лафонтен додавав і власні. Згодом їх використав і Крилов. Ведучий: Найвідомішим російським байкарем є Іван Крилов. Його твори, пронизані справжньою добротою, стали, за влучним висловом Миколи Гоголя, «книгою мудрості самого народу». Відомі від часів Езопа сюжети під пером «дідуся Крилова» набули нового блиску. На відміну від своїх попередників, Крилов створював не просто байки, а маленькі комедійні сценки. Ведуча: Особливо довершеними його байки стали завдяки широкому використанню приказок і прислів'їв. Водночас, багато висловів самого Крилова стали крилатими. «У сильного безсилий винен був завжди»; «тож, як сідати — сварки марні, бо з вас музики незугарні»; «а віз і досі там» — ці та багато інших висловів-перлин долучив Іван Крилов до скарбниці духовних багатств російського народу й людства. Ведучий: Популярність Івана Крилова в Росії була такою, що йому, чи не єдиному з байкарів, в 1855 році встановили пам’ятник в Літньому саду в Петербурзі . Пам’ятник був побудований скульптором Клодом на кошти, які збирали по всій Росії. Здавалося, після Езопа й Лафонтена віднайти щось нове в жанрі байки неможливо. Проте Крилов зумів наповнити відомі сюжети іноді поблажливим, а часом і нищівним сміхом. Досить згадати, як мавпа чіпляла окуляри то на хвоста, то на лапи. Або як струнний квартет у складі ведмедя, мавпи, цапа і віслюка спробував «полонити своїм мистецтвом світ». Бо ці «талановиті музики» вважали, що звучання мелодії залежить лише від того, як вони розсядуться... Ведуча: Байка належить до найстаріших літературних жанрів, її здавна вивчали в закладах освіти. В Україні байку ґрунтовно опрацьовували ще в Острозькій академії (XVI ст.), а братчики Києво-Могилянської колегії (XVII ст.) вчилися використовувати її у виступах. У байках утілив своє вчення видатний філософ Григорій Сковорода. Та й українські письменники XX ст. Павло Глазовий і Фелікс Кривін з її допомогою викорінювали недоліки своїх сучасників. Ведучий: Тож доки існуватиме людство, доти не зникне потреба у виправленні вад і уславленні чеснот людини. А, значить, житиме й байка... (Під час розповіді з’являються на екрані портрети байкарів Езопа, Лафонтена, І.Крилова, пам’ятник І.Крилову в Літньому саду в Петербурзі. ) Друга сторінка
«Іде зима, а кожуха нема» «Зима спитає, де літо було» «Готуй воза взимку, а сані влітку» (Езоп «Мурашка і Цикада», Крилов «Стрекоза и Муравей») Третя сторінка Знайомство з крилатими висловами Вчитель: З багатьох байок видатних байкарів Езопа, Інодра, Леонардо да Вінчі, Г.Сковороди, І.Крилова, Л.Глібова та інших до нашої мови увійшли крилаті вислови, які нас вчать правильно і мудро жити. Ці вислови ми інакше називаємо афоризмами. Наприклад:
«Лебедина пісня» (Езоп)
Четверта сторінка Рольова гра (інсценівка байки) I група – інсценівка байки Езопа «Мурашка і Цикада» II група – інсценівка байки І.Крилова «Квартет» III група – інсценівка байки І.Крилова «Ворона та Лисиця» П’ята сторінка Сучасні перлини Слово вчителя: Жанр байки існував й існує в багатьох літературах. Чим це пояснити? Людство, мабуть, втомилося від надмірної моралізації. Байка ж вчить ненав’язливо, змушує думати, аналізувати. Байкарі мають надійну зброю, вічну, як саме життя – сміх. Згадайте античний вислів: «Сміючись,говорити правду». Тож послухаємо, яку правду розкажуть нам наші байкарі, учні нашої школи. Діти декламують власні байки. Шоста сторінка Вічна мудрість байок І скільки не беруть живлючої водиці, не висиха Езопова криниця М.Годованець Вчитель: Діти, як ви розумієте ці мудрі слова видатного українського байкаря ХХ століття? (Байка, як жанр літератури буде вічно жива. В ній висміюються людські вади й утверджуються людські чесноти. Кожна байка навчає людину жити гідно.) Заключне слово вчителя: Діти, сьогодні з нами на нашому літературному святі була байка, яка вчить нас добру, справедливості, чемності. Я впевнена, що ми також будемо давати свої поради мудро, лагідно, і мовою нашою будуть милуватися всі.
|
Позакласного заходу з мови Мета: вшанувати пам’ять славнозвісних просвітителів слов’ян – Кирила та Мефодія |
Позакласного заходу з математики Формувати вміння застосовувати набуті знання та способи дій у нових навчальних ситуаціях |
ТЕМА: «А ПАМ'ЯТЬ СВЯЩЕННА…» Сценарій позакласного заходу до дня визволення України від німецько-фашистських загарбників |
C ценарій позакласного заходу з біології «Ос інь в гості завітала» Домашня адреса: 36021 м. Полтава вул. Алмазна 14 кв 16, тел Nadik21@inbox ru |
Виховний захід на тему: «Подорож океаном комп’ютерних знань» Етап планування виховного заходу. На даному етапі йде підбір питань, завдань для заходу, місця і часу проведення |
Сценарій позакласного заходу «Miss England.» Ведучий. Добрий день, дорогі друзі, гості, учасниці! Ми дуже раді вас вітати в цій залі Сьогодні ми проведемо змагання під назвою’’Міс... |
Сценарій позакласного заходу на тему «Пори року» (6 клас) Запропонований сценарій розрахований на учнів 6-х класів, залежно від рівня їх мовної підготовки та об’єднує вірші, пісні про пори... |
Виховного заходу Коротка анотація: дана розробка вміщує досвід викладача правознавства по проведенню виховного заходу |
Тема конференції (семінару) Вищий навчальний заклад (установа), відповідальний за проведення заходу (адреса, телефон) |
Тема конференції (семінару) Вищий навчальний заклад (установа), відповідальний за проведення заходу (адреса, телефон) |