Тема: Гіпотези виникнення життя на Землі. Становлення еволюційних поглядів.
Цілі заняття: поглибити знання студентів про гіпотези виникнення життя на Землі; показати різноманіття гіпотез, їх сутність та наукову обґрунтованість; сформувати у студентів систему знань об умовах та етапах виникнення життя на Землі в ході біохімічної еволюції; продовжувати формування самостійної пізнавальної діяльності; розвивати вміння працювати з літературою; розширити світогляд; продовжувати формувати вміння аналізувати, порівнювати, робити висновки; виховувати вміння дискутувати, відстоювати власну точку зору.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: ТСО, презентації, відеофільм «100 величайший открытий. Происхождение жизни и её эволюция», пам’ятка студенту «Як вести дискусію», портрети вчених; виставка науково-популярної літератури з теми.
Методи: бесіда, розповідь, порівняння робота з підручником, самостійна робота, «Мозковий штурм», «Мікрофон».
Проблемне питання заняття:
Як виникле життя на Землі?
Очікуванні результати:
знати: основні еволюційні гіпотези; сучасний погляди на еволюційний розвиток;
вміти: визначати основні відмінності серед існуючих гіпотез виникнення життя на Землі;
зможу: пояснювати суть еволюційний поглядів.
ХІД РОБОТИ
Не то, что мните вы, природа,
Не слепок, не бездушный лик.
В ней есть душа, в ней есть свобода,
В ней есть любовь, в ней есть язык.
(Ф.Тютчев)
І. Організаційний етап
ІІ. Актуалізація опорних знань студентів
Фронтальна бесіда
Що таке модифікаційна мінливість?
Що вивчаю систематика?
Назвіть основні положення клітинної теорії.
Що таке спадкова і не спадкова мінливість?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності студентів
Ознайомтесь з епіграфом нашого заняття. Поясніть зміст цього висловлювання, пов’язавши його з темою нашого заняття. Зробіть висновок.
ІV. Вивчення нового матеріалу
ПРИГАДАЙТЕ: Що таке життя? Які основні ознаки живого?
Етапи мозкового штурму:
Проблему записуємо на дошці.
Усі студенти висувають ідеї, щодо розв’язування проблеми.
Після того як всі ідеї зібрано, їх групуємо та аналізуємо.
Вибираємо ті ідеї, що на думку студентів допоможуть розв’язанню даної проблеми.
Життя якісно перевершує інші форми існування матерії відносно різноманіття і складності хімічних компонентів і динаміки перетворень, що протікають в живому. Живі системи характеризуються набагато більш високим рівнем структурної і функціональної впорядкованості в просторі і в часі. Живі системи обмінюються з довкіллям енергією, речовиною і інформацією, являючись, таким чином, відкритими системами.
2.Ставлення еволюційних поглядів
(розповідь з записом основних понять у конспект).
3. Постановка проблеми. Об’єднання студентів у групи.
В різний час відносно виникнення життя на Землі висувалися наступні гіпотези:
- Гіпотеза біохімічної еволюції;
- Гіпотеза панспермії;
- Гіпотеза стаціонарного стану життя;
- Креаціонізм;
- Гіпотеза самозародження.
Для отримання достовірніший та різносторонній інформації о гіпотезах виникнення життя на Землі були створені оперативні групи. Завдання вимагають спільної роботи.
Інструктаж І групі
Мета: розглянути теорію стаціонарного стану - життя існувало завжди.
Порядок дій
1. Прочитати текс підручників з біології та додаткової літератури.
2. Відберіть матеріал, на основі набутих знань визначати суть теорії та її прихильники.
3. Демонстрація фрагменту відеофільму, презентації.
4. Підготуйте усний звіт.
5. Поставте питання іншій групі.
Інструктаж ІІ групі
Мета: розглянути креаціонізм – життя було створено надприродною силою в певний час.
Порядок дій
1. Прочитати текс підручників з біології та додаткової літератури.
2. Відберіть матеріал, на основі набутих знань визначати суть теорії та її прихильники.
3. Демонстрація фрагменту відеофільму, презентації.
4. Підготуйте усний звіт.
5. Поставте питання іншій групі.
Інструктаж ІІІ групі
Мета: розглянути теорію спонтанного зародження – життя виникало неодноразово з речовин неживої природи.
Порядок дій
1. Прочитати текс підручників з біології та додаткової літератури.
2. Відберіть матеріал, на основі набутих знань визначати суть теорії та її прихильники.
3. Демонстрація фрагменту відеофільму, презентації.
4. Підготуйте усний звіт.
5. Поставте питання іншій групі.
Інструктаж ІV групі
Мета: розглянути теорію панспермії – життя занесене на нашу планету ззовні
Порядок дій
1. Прочитати текс підручників з біології та додаткової літератури.
2. Відберіть матеріал, на основі набутих знань визначати суть теорії та її прихильники.
3. Демонстрація фрагменту відеофільму, презентації.
4. Підготуйте усний звіт.
5. Поставте питання іншій групі.
Інструктаж V групі
Мета: розглянути теорію біохімічної еволюції – життя виникало результаті багатоетапних процесів, що підпорядковуються природним законам.
Порядок дій
1. Прочитати текс підручників з біології та додаткової літератури.
2. Відберіть матеріал, на основі набутих знань визначати суть теорії та її прихильники.
3. Демонстрація фрагменту відеофільму, презентації.
4. Підготуйте усний звіт.
5. Поставте питання іншій групі.
Цей етап – збирання та оброблення інформації про кругообігу речовин в біосфері, визначення основних ланок кругообігу речовин. Студенти працюють у групах, вчаться самостійно користуватися різними джерелами інформації, а також порівнювати й робити висновки.
(доповідь студентів з паралельним заповненням таблиці-тезиси)
Гіпотези виникнення життя на Землі
Гіпотези виникнення життя на Землі
|
Автор гіпотези
|
Сутність гіпотез (теорії)
|
Гіпотеза біохімічної еволюції
|
|
|
Панспермії
|
|
|
Гіпотеза стаціонарного стану життя
|
|
|
Креаціонізм
|
|
|
Гіпотеза самозародження
|
|
|
V. Узагальнення та систематизація знань
Питання:
Існують різні гіпотези виникнення життя на Землі. Якої теорії Ви віддаєте перевагу. Відповідь обґрунтуйте.
З якими ще гіпотезами Ви знайомі?
Можливо виникнення життя на Землі зараз? Обґрунтуйте свою відповідь.
Завдання:
Заповнить схему.
Життя
Ознаки Структура Властивості
VІ. Рефлексія
Зробіть самоаналіз заняття та дайте відповіді на питання:
Чи досягли Ви мети заняття?
Корисними та цікавими для Вас були отриманні знання з даної теми?
VІІ. Підсумки уроку, виставлення оцінок
Однозначної відповіді на обговорення питання з даної теми сьогодні не існує Але безперечно, проблема походження життя на Землі пов’язана з питання про його сутність.
«Нам відомий лише один варіант життя – земне життя, а воно характеризується чіткими хімічними особливостями, усе інше лежить у галузі гіпотез, теоретично слабко розроблених» . (О.І. Опарін)
Студенти спілкуються між собою, відповідають на питання гри «Мікрофон».
Сьогодні на занятті я зрозумів, що …..
На сьогоднішньому занятті для мене найбільш важливішим відкриттям було …….
VІІI. Домашнє завдання
Опрацювати матеріали підручника (§42, 43, 45).
Підготуватись до тестування з цієї теми.
Завдання творчого характеру: скласти ребуси, кросворди, використовуючи терміни заняття з теми: «Гіпотези виникнення життя на Землі. Становлення еволюційних поглядів».
Намалювати малюнок за темою «Уявлення стародавніх філософів про походження життя на Землі» (для студентів з художніми здібностями).
Література
Кучеренко М.Є. загальна біологія. 11 клас: Підручник.-К.:Генеза, 2004.-С.163-171.
CD – диск. 2 С: Репетитор. Биология
Хуторской А.В. Формы и методы обучения. [Электронный ресурс]. Версия 1.0. - М.: Центр дистанционного образования "Эйдос", 2005. – 509 Кб.
http://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%92%D0%BE%D0%B7%D0%BD%D0%B8%D0%BA%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B5%D0%BD%D0%B8%D0%B5_%D0%B6%D0%B8%D0%B7%D0%BD%D0%B8
http://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%92%D0%BE%D0%B7%D0%BD%D0%B8%D0%BA%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B5%D0%BD%D0%B8%D0%B5_%D0%B6%D0%B8%D0%B7%D0%BD%D0%B8#.D0.A2.D0.B5.D0.BE.D1.80.D0.B8.D1.8F_.D1.81.D1.82.D0.B0.D1.86.D0.B8.D0.BE.D0.BD.D0.B0.D1.80.D0.BD.D0.BE.D0.B3.D0.BE_.D1.81.D0.BE.D1.81.D1.82.D0.BE.D1.8F.D0.BD.D0.B8.D1.8F
|