|
Скачати 38.24 Kb.
|
КАМЯНА СКУЛЬПТУРА КРИМУ: перехрестя етнокультур Віддавна Кримський півострів є перехрестям, перетином і вузлом різних за походженням етнокультурних потоків, різних духовних світів і мистецьких традицій. Про це виразно свідчить багатий спадок минувшини Таврики, а поміж його виявів – чи не найпромовистіше – зразки кам’яної скульптури та різьблення. Усупереч невблаганним процесам розпаду й забуття, ці витвори доносять до нашого часу дух та поетику давнини, а доносячи – заразом і творять з нами наше сьогодення ... Виставка “Кам’яна скульптура Криму: перехрестя етнокультур” сформована з експонатів лапідарію Кримського республіканського краєзнавчого музею (м. Сімферополь). Збірка давньої скульптури та різьблення цього центрального музейного закладу Криму (що веде свій родовід від 1887 р.) за етнокультурною та історичною повнотою, за образно-пластичною виразністю зразків є, безсумнівно, однією з кращих на півострові та й у цілій державі. Гордість колекції музею – серія антропоморфних стел ІІІ–ІІ тис. до н.е. Серед них чільне місце посідає скульптура, виявлена на околиці с. Верхньоріччя Бахчисарайського району. Її вирізняє своєрідний поліморфний (антропо-орнітоморфний) загальний вигляд, розвинута іконографія та досконала обробка поверхні каменю. Поряд з двома іншими подібними пам’ятками з Бахчисараю, вона, імовірно, характеризує духовний та мистецький спадок носіїв т.зв. кемі-обинської археологічної культури. Цілком інший образний лад демонструють вкрай узагальнені, силуетні, але не менш виразні стели людності ямної культури. Поміж останніми трапляються як порівняно невеликі, навіть витончені, так і питомо монументальні твори, що вражають своєю величиною та масивністю. На поверхні деяких із них заціліли барви первісного фарбування. Період раннього заліза представлений традиційними лапідарними антропоморфами кочових скіфів, надгробками двох царств: Боспору та пізньоскіфського (зі столицею в Неаполі). Боспорські пам’ятки є зразками античного меморіального різьблення. Вони демонструють вивіреність форм і вправність різця майстрів-виконавців, хоча й не позбавлені прикмет провінціалізму. Інші надгробки – з дво- й триярусними багатофігурними рельєфними композиціями (с. Мар’їне Чорноморського р-ну, с. Красне Бахчисарайського р-ну) – привертають увагу як вияви синтези античної та пізньоскіфської культур. З певністю можна стверджувати, що ці експонати є найвиразнішими та наймонументальнішими з відомих донині зразків такого роду. Мар’їнська надгробна стела цікава й тим, що донесла до нашого часу ім’я давнього місцевого різьбяра: Намама. Унікальною пам’яткою для наших земель є уламок плити (стели ?) з рельєфом у вигляді хреста в колі та чотирьох рун, виявлений на горі Опук серед залишків городища Кіммерік. Це – слід перебування войовничих готів, що примандрували у Східний Крим з далекої Балтики десь у ІІІ ст. н.е. Доволі рідкісним експонатом постає і знахідка в с. Донському Сімферопольського р-ну. Перед нами верхня частина ранньотюркської надгробної (?) стели, на якій відтворено в техніці низького різьблення та гравірування вершника, над яким підноситься двоспіралевий знак-символ. Схематизм фігури воїна в ритуальній позі контрастує тут з живим, натурним образом-силуетом бойового коня. Сюжетний мотив пам’ятки вдало доповнюється декоративною різьбою з боків. Мистецька традиція тюркських племен на виставці засвідчена й деякими зразками половецької скульптури ХІІ – початку ХІІІ ст., що походять зі степових обширів півострова, та мусульманськими надгробками ХІІІ / ХІV–XVIII ст. кримських татар. Кращі антропоморфні статуї половців-кочовиків відзначаються зазвичай виразною, розвинутою пластикою основних об’ємів людського тіла й, водночас, тонкою проробкою деталей обличчя, зачіски, вбрання, спорядження. Ранні (ХІІІ / ХІV–XV ст.) родові намогильні пам’ятники татарського населення, як от із кладовища с. Сари-Булат (нині с. Портове) Роздольницького р-ну, своїм обрисом також нагадують людську фігуру. Заразом вони доволі прості, малослівні за пластично-формальним рішенням, суворі за настроєм. На їх чільних сторонах добре проглядаються глибо врізані знаки-тамги роду Аргин. На тлі таких виробів середньовічного каменотесного ремесла, особливо вибагливо витонченими сприймаються щедро декоровані стели надгробків представників вищих і заможних верств ХVІІ–XIХ ст. У цьому переконує фігурна надгробна плита 1779 р. зі Старого Криму, яка дозволяє перейнятися ще й естетикою каліграфії арабської в’язі, якою виконано епітафію. Давню християнську культуру півострова представляє низка творів різного етнокультурного походження. З городища Тепсень (с. Коктебель) привезений надгробок з характерним для VIII–X ст. циркульним гравіруванням. Бозвинуте рельєфне різьблення демонструють ряд пізніших (XІІІ–ХV ст.) надгробків з грецькими епітафіями та вірменські хачкари. З вірменської таки церкви (с. Багате Білогорського р-ну) походить різьблений образ Богоматері з Дитям, що датується кінцем ХІV – початком ХV ст. Утім, іконографія та стилістика цього зображення позначені виразними рисами західнохристиянської мистецької традиції, що дозволяє приписувати його різцю майстра середньовічної Кафи (Феодосії). Велику історичну й мистецьку цінність мають також фраґменти архітектурно-декоративного різьблення і насамперед закладна плита 1459 р. з фортеці Фуна (с. Лучите Алуштинського р-ну) пізньосередньовічного князівства Феодоро. Виставку помітно збагачують і першокласні зразки давньої скульптури з колекції Національного історико-етнографічного заповідника «Переяслав» (м. Переяслав-Хмельницький). Останні – однозначно виказують розмаїтість “кам’яного літопису” вітчизняного Півдня, а воднораз і глибоку етнокультурну сув’язь Криму з іншими теренами України. Ростислав ЗАБАШТА куратор виставки |
Тема. Візуальні мистецтва. Архітектура. Скульптура. Мета уроку Мета уроку: дати поняття «архітектура», «скульптура»; навчити розпізнавати види архітектури та скульптури; розвивати навички сприймання... |
ВАРІАНТ 15 ТЕСТИ Визначте, про яку подію йдеться в наведеному тексті: «Стали розповсюджуватися чутки про представлення царем свободи селянами в Криму.... |
УКРАЇНСЬКИЙ КРИМ МОСКОВСЬКІ ПЛАНИ: УКРАЇНЦІВ ДО СИБІРУ, ЄВРЕЇВ ДО КРИМУ Однак підготовлений проект розселення татар залишився на папері, оскільки 1923 року комісія Всесоюзного Центрального Виконавчого... |
Рекордсмени у тваринному світі України Земноводні: жаба озерна, жаба ставкова (крім Криму), жаба пестроморда (крім сухого степу), квакша (крім степу), ропуха зелена, ропуха... |
Мета : підсумувати вивчене про культуру Давньої Греції; простежити... |
Класичне мистецтво Бливо в таких областях як скульптура та архітектура. Після епохи Відродження в Європі, естетичний і гуманістичний високі технічні... |
ТЕМА: Стародавня україна Перші поселення на території україни, кіерійці скіфи та сармати їх перші державні утворення. Античні міста поліси північного причорноморья... |
Урок № Тема: Античні міста держави в Північному Причорномор'ї та Криму Північного Причорномор’я; розвивати вміння аналізувати та систематизувати історичний матеріал, працювати з історичною картою, документами,... |
ІІ МЕТА І ЗАВДАННЯ ОРГАНІЗАЦІЇ Кримська організація “Федерація повітроплавання Криму” (далі Організація) є масовою Громадською організацією, яка створена з метою... |
Угода суперечить Конституції України Немає сумніву, що недавнє домовлення між Україною і Російською Федерацією про продовження терміну перебування флоти РФ в Криму, суперечить... |