К-ть
Годин
|
Зміст навчального матеріалу
|
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
|
|
Тема І. Людина. Особистість. Громадянин.
|
1/1
|
Поняття людини як біосоціальної істоти.
Індивідуальність як феномен людини.
Особа. Особистість. Персона.
Громадянин.
|
Учень (учениця):
дає загальну характеристику курсу, визначає його мету, завдання та структуру;
пояснює поняття: людина, особа, особистість, персона.
громадянин.
|
Тема ІІ. Соціалізація особистості
|
1/2
|
Поняття «соціалізація».
Гендерна соціалізація особистості.
Сім’я.
Родинна соціалізація.
|
Учень (учениця):
розуміє і тлумачать поняття «соціалізація»;
характеризує і оцінює значення та роль родинної соціалізації;
визначає сім’ю як основу суспільства, її функції та роль у розвитку особистості;
висловлює думку про тенденції розвитку сучасної сім’ї в Україні; характеризує і оцінює культуру сімейних стосунків;
висловлює свою думку про необхідність врахування ґендерних особливостей в різних сферах життєдіяльності.
|
1/3
|
Школа.
Однолітки.
Поняття субкультури. Молодіжна субкультура
|
Учень (учениця):
розуміє і тлумачить вплив школи на формування особистісних рис;
аналізує взаємовідносини вчителів і учнів у навчально-виховному процесі;
застосовує знання для захисту своїх прав у школі;
співвідносить права й обов’язки учнів;
дає оцінку власній поведінці і поведінці однолітків;
усвідомлює, що демократизація шкільного життя є елементом демократизації суспільства в цілому;
висловлює свою думку щодо норм поведінки підлітків у суспільстві;
тлумачить поняття «субкультура»;
порівнює культуру поколінь в різні історичні періоди;
визначає роль молодіжних організацій у становленні творчої і активної молоді України;
зіставляє та порівнює молодіжні організації з молодіжними субкультурами;
критично аналізує молодіжні субкультури , знаходячи в них позитивні та негативні сторони;
бере участь у роботі формальних та неформальних молодіжних організацій.
|
|
Тема ІІІ. Стереотипи та упередження
|
2/5
|
Стереотипи та їх роль у житі людини і суспільства.
Дискримінація. Упередження. Толерантність.
Ґендерні стереотипи.
Ксенофобія. Расизм.
|
Учень (учениця):
тлумачить поняття «стереотипи»;
висловлює свою думку щодо ролі стереотипів в житі людини і суспільства;
аналізує позитивні, нейтральні та негативні стереотипи;
розуміє та застосовує соціальний досвід для подолання ґендерних стереотипів;
розуміє суть поняття «дискримінація», «ксенофобія», «расизм»;
класифікує групи упереджень та характеризує їх вплив на суспільну думку;
оцінює вплив традицій та звичаїв на виникнення передсудів, забобонів та упереджень;
характеризує толерантність як основну якість громадянина.
|
|
Тема ІУ. Конфлікти
|
2/7
|
Поняття «конфлікт». Типи конфліктів. Зародження конфліктів та шляхи їх подолання.
Міжнародні конфлікти.
Поняття солідарності та конкурентності як необхідних умов соціального прогресу.
|
Учень (учениця):
тлумачить поняття «конфлікт»;
визначає різні типи конфліктів;
аналізує та оцінює шляхи подолання конфліктних ситуацій;
вчиться досягати консенсусу;
характеризує конфлікти в сім’ї та шляхи їх розв’язання; визначає причини виникнення та характеризують наслідки соціальних конфліктів;
застосовує на практиці різні стратегії розв’язання конфліктів;
тлумачить поняття «конкурентність» і «солідарність» як необхідні умови співпраці і соціального прогресу;
усвідомлює необхідність мирного врегулювання міжнародних конфліктів.
|
Тема У. Соціум (суспільство людей)
|
1/8
|
Поняття соціуму як суспільства людей.
Історичні типи стратифікованих суспільств.
Стратифікація сучасного українського суспільства
|
Учень (учениця):
тлумачить поняття «соціум»;
пояснює соціальну структуру і соціальний статус;
порівнює соціальну стратифікацію в минулому і в сучасному суспільстві; характеризує стратифікацію сучасного українського суспільства;
критично аналізує такі складові стратифікації як: верхній середній клас, динамічний середній клас, аутсайдери, маргінали, криміналітет.
|
2/10
|
Суспільна стабільність та безпека, їх соціальна цінність.
Соціальні загрози суспільній безпеці.
Природні і техногенні явища як фактори загрози суспільній безпеці.
Міжнародна співпраця в галузі подолання та попередження наслідків глобальних проблем.
|
Учень (учениця):
розуміє і тлумачить поняття: «соціальна стабільність», «соціальна безпека», «індекс розвитку людського потенціалу»;
визначає соціальні проблеми, що є передумовою загрози суспільній безпеці;
характеризує природні та техногенні явища, як фактори загрози суспільній стабільності;
висловлює власне бачення шляхів подолання загрози суспільній безпеці, включаючи можливості міжнародного співробітництва в цій галузі..
|
Тема УІ. Соціальна мобільність
|
1/11
|
Поняття соціальної мобільності. Спілкування та співпраця як перспектива розвитку соціуму.
Поняття комунікації та комунікативності.
Участь у житті суспільства.
|
Учень (учениця):
розуміє та порівнює поняття «соціальна мобільність», «міжгенераційна мобільність» і «внутрішньогенераційна мобільність»;
визначає роль спілкування і співпраці як засобу існування суспільства; характеризує співпрацю як перспективу розвитку соціуму;
аналізує форми участі громадян у суспільному житті;
бере активну участь у житті суспільства;
|
Тема УІІ. Права, свободи та відповідальність
|
2/13
|
Еволюція уявлень про права людини в історії людства.
Покоління прав людини.
Права та відповідальність людини і громадянина.
Відповідальність держави перед людиною.
Фундаментальні права і свободи людини. Громадянські і політичні права. Економічні, соціальні та культурні права.
Міжнародні механізми захисту прав людини.
|
Учень (учениця):
розуміє поняття «права людини»;
характеризує еволюцію уявлень про права людини;
визначає природні і невід’ємні права людини;
аналізує покоління прав людини та історичну зумовленість виникнення перших документів, що фіксують права людини;
порівнює загальне і відмінне у правах і свободах людини;
аналізує та висловлює свою думку щодо основних свобод громадянина;
пояснює права громадянина і права людини як невід’ємні і набуті;
розрізняє фундаментальні і громадянські права;
застосовує на прикладах право людини на вибір;
висловлює судження щодо толерантності та свободи віросповідання;
оцінює ступінь демократичності суспільства і держави відносно гарантованості громадянських і політичних прав і свобод;
тлумачить права людини як норму життєдіяльності і розвитку індивідуальних якостей особистості;
вміє використовувати власні права і розуміє власну відповідальність перед суспільством, що забезпечило його правами;
зіставляє власну відповідальність за свої вчинки і дотримання прав;
порівнює обов’язки громадянина перед державою і обов’язки держави перед громадянином.
|
Тема УІІІ. Громадянське суспільство
|
1/17
|
Поняття громадянського суспільства.
Поняття громади. Територіальне громадське та місцеве самоврядування.
Громадянське суспільство в Україні.
Поняття і функції громадської думки.
Громадська думка як інститут громадянського суспільства.
|
Учень (учениця):
тлумачить термін «громадянське суспільство»;
розуміє основні функції громадянського суспільства;
характеризує становлення громадянського суспільства в Україні;
пояснює поняття «громада»;
характеризує місцеве самоврядування, як особливу форму публічної влади;
визначає характерні риси громадського та місцевого самоврядування;
бере участь у шкільному самоврядуванні та розуміє його вплив на формування активного громадянина;
оцінює роль громадської думки у житті суспільства;
аналізує громадську думку як інститут громадянського суспільства.
|
Тема IХ. Політика в житті суспільства
|
2/19
|
Політика як суспільне явище.
Політична система: сутність, структура, функції.
Типи політичних систем. Політична система України.
Політичні партії.
Політична культура. Політична соціалізація.
Політична еліта та політичне лідерство.
|
Учень (учениця):
Характеризує політику як суспільне явище;
характеризує політику як суспільне явище;
визначає сутність політичної системи та її функції;
розрізняє політичні системи;
аналізує політичну систему України; розуміє сутність та функції політичних партій;
аналізує класифікацію політичних партій;
тлумачить поняття «політична культура»;
визначає значення політичної соціалізації у житті суспільства;
аналізує значення політичної еліти та політичного лідерства в державі; висловлює свою думку стосовно того, яка еліта потрібна демократичній державі.
|
Тема Х. Демократія
|
1/20
|
Поняття демократії.
Ідеали та цінності демократії.
Демократія як політичний режим.
Принципи демократії.
Форми демократії.
|
Учень (учениця):
тлумачить поняття «демократія» в науковому та філософському значенні;
зіставляє сутність понять «політична», «конституційна» та «соціальна демократія»;
характеризує принципи демократії; аналізує ідеали та цінності демократії;
розуміє сутність понять «представницька демократія» та «пряма демократія»;
визначає переваги та недоліки демократичного устрою;
характеризує форми участі громадян в управлінні суспільством;
висловлює свою думку щодо того, яка держава потрібна громадянину.
|
1/21
|
Політична діяльність та участь громадян в управлінні суспільством.
Вибори як інструмент демократії.
Типи виборчих систем.
Виборча система в Україні.
Абсентеїзм.
Відповідальність за порушення виборчого законодавства.
|
Учень (учениця):
тлумачить вибори як один із інструментів демократії;
порівнює виборчі системи;
характеризує типи виборів, виборчу систему України та етапи її становлення;
оцінює значення виборчого процесу в демократичній державі;
тлумачить поняття «абсентеїзм» та причини його виникнення;
розуміє відповідальність за порушення виборчого законодавства.
|
Тема ХІ. Засоби масової інформації
|
2/23
|
Види та функції засобів масової інформації.
ЗМІ як засіб формування громадської думки.
Свобода слова та цензура.
Інформаційний простір в Україні.
Соціальна відповідальність преси
|
Учень (учениця):
визначає ЗМІ як джерело поширення інформації в суспільстві, розрізняє види та функції ЗМІ;
аналізує роль ЗМІ як засобу формування громадської думки;
характеризує моделі взаємин ЗМІ і держави;
оцінює значення ЗМІ для формування громадянського суспільства;
розуміє поняття «свобода слова» та пояснює значення цензури;
критично аналізує інформаційний простір в Україні;
бере участь у роботі шкільних ЗМІ;
усвідомлює соціальну відповідальність преси.
|
Тема ХІІ. Нація
|
2/25
|
Поняття нації. Нація етнічна та нація політична.
Світовий досвід націєтворення.
Нація і націоналізм.
Формування політичної нації в Україні.
|
Учень (учениця):
тлумачить поняття «нація етнічна», «нація політична»;
визначає націю як політичний інститут;
пояснює світовий досвід націєтворення; розрізняє поняття «нація» і «націоналізм»;
характеризує етапи етногенези української нації;
узагальнює процес та результати формування української нації;.
аналізує проблеми формування політичної нації в Україні.
|
Тема ХІІІ. Полікультурність
|
2/27
|
Поняття полікультурності як добросусідства культур.
Міжнаціональні відносини, міжнаціональні конфлікти та шляхи їх розв’язання.
Міжконфесійні стосунки та їх вплив на життя в полікультурному суспільстві.
Самобутність та рівноцінність різних культур.
|
Учень (учениця):
тлумачить полікультурність
як основу добросусідства культур;
розуміє важливість збереження і примноження культурних здобутків і цінностей;
характеризує терпимість, плюралізм, компроміс як основу співіснування та співпраці в полікультурному суспільстві; визначає роль національних громад у багатонаціональному суспільстві;
наводить приклади подібності й різноманітності національних культур;
знаходить шляхи розв’язання конфліктних ситуацій, що виникають на міжнаціональному ґрунті;
оцінює міжконфесійні стосунки та їх вплив на життя в полікультурному суспільстві;
описує релігійну ситуацію у своєму місті (селі), районі, області.
|
Тема ХІУ. Україна і світ
|
1/28
|
Геополітичне становище сучасної України.
Місце України в інтеграційних процесах в Європі та у світі.
Стратегічне партнерство.
Україна в світовій економіці.
|
Учень (учениця):
Характеризує: світове співтовариство як цілісну систему та пріоритети міжнародних відносин; історичні аспекти входження України в світове співтовариство;
визначає місце України в загально цивілізаційному процесі;
аналізує внутрішню й зовнішню політику України в рамках стратегічного партнерства та міжнародного права.
розуміє місце України в світовому економічному просторі;
характеризує інтернаціоналізацію економічних відносин;
визначає роль українців у розвитку світової науки і культури;
оцінює внесок українців до скарбниці світової культури.
|
2/30
|
Міграційні процеси в Україні та світі. Хвилі міграції. Становище мігрантів в Україні.
Внесок українців у світову науку і культуру.
Роль української діаспори у процесі суспільного розвитку України та світу.
|
Учень (учениця):
аналізує міграційні процеси в Україні та світі;
визначає причини міграційних процесів;
порівнює хвилі міграції;
характеризує становище мігрантів в Україні;
визначає внесок Українців до світової науки та культури;
оцінює роль української діаспори у процесі суспільного розвитку України та світу.
|
1/31
|
Підсумковий урок
Я – член сім’ї, громадянин держави,
громадянин планети Земля.
|
Учень (учениця):
узагальнює набуті знання про людину;
тлумачить різні іпостасі людини, визначає свою роль в сім’ї, суспільстві, державі та значення у світовому масштабі.
|