№
|
Дата
|
Зміст уроку
|
Примітка
|
Вступ (5 год)
|
1
|
|
Природознавство та його місце серед інших дисциплін.
Методи вивчення природи. Спостереження. Експеримент. Вимірювання.
|
|
2
|
|
Практичне заняття
Ознайомлення з довідковими виданнями з природничих наук різних типів: енциклопедії, словники, довідники величин, атласи географічних карт, атласи-визначники рослин і тварин, науково-популярна література природознавчого змісту, хрестоматії з природознавства, Інтернет-ресурси тощо.
|
|
3
|
|
Обладнання для вивчення природи.
Практичне заняття
Ознайомлення з простим обладнанням для природничонаукових спостережень та дослідів.
Організація спостережень за тілами живої та неживої природи
|
|
4
|
|
Міні-проект (інформаційний)
Визначні вчені-натуралісти
|
|
5
|
|
Узагальнення вивченого.
|
|
РОЗДІЛ І. ТІЛА, РЕЧОВИНИ ТА ЯВИЩА НАВКОЛО НАС (14 год.)
|
6
|
|
Тіла навколо нас. Характеристики тіла, їх вимірювання.
Практичні роботи
Вимірювання маси та розмірів різних тіл.
|
|
7
|
|
Речовини. Фізичні властивості речовин.
Властивості твердих тіл, рідин і газів.
|
|
8
|
|
Атоми і хімічні елементи.
Молекули. Рух молекул. Дифузія.
|
|
9
|
|
Різноманітність речовин. Поняття про прості та складні речовини, неорганічні та органічні речовини.
Чисті речовини і суміші.
|
|
10
|
|
Способи розділення сумішей.
Практичні заняття
Розділення сумішей фільтруванням.
|
|
11
|
|
Явища природи. Фізичні явища, їх різноманітність.
|
|
12
|
|
Фізичні явища природи. Світлові явища. Поширення світла. Джерела світла. Сприйняття світла людиною. Значення світлових явищ для організмів
|
|
13
|
|
Теплові явища в природі (випадання дощу, снігу, утворення та плавлення льоду). Повторюваність явищ
|
|
14
|
|
Явища природи. Фізичні явища. Звукові явища,поширення звуку.
|
|
15
|
|
Явища природи. Фізичні явища, їх різноманітність. (електричні та магнітні)
|
|
16
|
|
Хімічні явища, їх ознаки. Горіння. Гниття.
|
|
17
|
|
Повторюваність явищ. Взаємозв’язок явищ у природі.
|
|
18
|
|
Міні-проект
Опале листя: користь чи шкода?
|
|
19
|
|
Узагальнення знань Розв’язування тестів, творчих завдань.
|
|
РОЗДІЛ ІІ. ВСЕСВІТ (11 год)
|
20
|
|
Небо і небесна сфера. Небесні світила. Видимі рухи світил.
|
|
21
|
|
Поняття сузір’я. Значення зоряного неба в історії людства.
|
|
22
|
|
Практичні заняття
Визначення найвідоміших сузір’їв на карті зоряного неба.
|
|
23
|
|
Небесні тіла. Зоря – самосвітне небесне тіло.
Відмінності між зорями.
|
|
24
|
|
Міжзоряний простір.
Зоряні системи – галактики. Відмінності між галактиками. Скупчення галактик
|
|
25
|
|
Міні-проект
Світ галактик.
|
|
26
|
|
Планети та планетні системи. Сонячна система.
Відмінності між планетами.
|
|
27
|
|
Людина і Всесвіт. Астрономія – наука, що вивчає Всесвіт.
|
|
28
|
|
Методи та засоби астрономічних досліджень.
|
|
29
|
|
Космос далекий і близький.
|
|
30
|
|
Контрольна робота№1
|
|
РОЗДІЛ ІІІ. ЗЕМЛЯ – ПЛАНЕТА СОНЯЧНОЇ СИСТЕМИ (16 год)
|
31
|
|
Гіпотези та сучасні уявлення про виникнення Землі.
|
|
32
|
|
Форма і розміри Землі. Внутрішня будова Землі.
|
|
33
|
|
Рухи Землі. Пори року.
|
|
34
|
|
Місяць – супутник Землі. Сонячні та місячні затемнення.
|
|
35
|
|
Способи зображення Землі.
|
|
36
|
|
Масштаб.
|
|
37
|
|
Практичне заняття:
Знаходження на карті та глобусі екватора, полюсів, меридіанів, півкуль.
|
|
38
|
|
Практичне заняття:
Знаходження на карті та глобусі материків і частин світу; географічних об’єктів.
|
|
39
|
|
Ґрунт, його значення. Утворення ґрунту.
|
|
40
|
|
Властивості ґрунту. Догляд за ґрунтом.
Міні-проект
«Професія» дощового черв’яка.
|
|
41
|
|
Повітря – суміш газів. Значення повітря.
Властивості повітря.
|
|
42
|
|
Вода на Землі. Властивості води. Три стани води. Кругообіг води.
|
|
43
|
|
Вода – розчинник. Розчинні й нерозчинні речовини. Розчини в природі.
|
|
44
|
|
Значення води у природі. Використання води людиною.
|
|
45
|
|
Міні-проекти
Краплина, або «Де ми втрачаємо воду?»
|
|
46
|
|
Узагальнення вивченого
|
|
Тема 2. Планета Земля як середовище життя організмів (15 год )
|
47
|
|
Організм і його властивості. Клітинна будова організмів.
|
|
48
|
|
Різноманітність організмів: Рослини, Тварини, Гриби, Бактерії
|
|
49
|
|
Практичні заняття
Визначення назв найбільш поширених в Україні рослин, грибів, тварин за допомогою атласів-визначників.
|
|
50
|
|
Міні-проект (за вибором)
Бактерії корисні та шкідливі.
|
|
51
|
|
Умови життя на планеті Земля. Середовище життя. Чинники середовища. Вплив на організми чинників неживої природи.
|
|
52
|
|
Пристосування організмів до періодичних змін умов середовища.
|
|
53
|
|
Різноманітність середовищ життя.
|
|
54
|
|
Наземно-повітряне середовище, пристосування живих організмів до життя у ньому.
|
|
55
|
|
Водне середовище життя. Пристосування організмів до життя у воді.
|
|
56
|
|
Ґрунтове середовище життя. Пристосування організмів до життя у ґрунті.
|
|
57
|
|
Вплив на організми чинників живої природи. Взаємозв’язки між організмами.
Співіснування організмів.
|
|
58
|
|
Угруповання організмів. Екосистеми.
|
|
59
|
|
Рослинний і тваринний світ своєї місцевості.
Практичне заняття
Ознайомлення з найпоширенішими й отруйними рослинами, грибами і тваринами своєї місцевості
|
|
60
|
|
Екскурсія (відповідно до місцевих умов)
до зоопарку, живого куточку, Будинку природи, краєзнавчого музею, на ферму тощо.
|
|
61
|
|
Узагальнення вивченого
|
|
Тема 3. Людина на планеті Земля (6 год)
|
62
|
|
Людина – частина природи. Зв’язок людини з природою.
|
|
63
|
|
Зміни в природі, що виникають унаслідок природних чинників і діяльності людини.
|
|
64
|
|
Міні-проекти (за вибором)
Чи не перетвориться Земля на пустелю?
|
|
65
|
|
Екологічні проблеми та їх розв’язування (збереження біологічного різноманіття, боротьба зі знищенням лісів і опустелюванням, захист планети від забруднення різних видів).
|
|
66
|
|
Охорона природи. Червона книга України.
|
|
67
|
|
Заповідники, заказники, національні парки та їх значення для збереження природи Землі.
|
|
68
|
|
Контрольна робота №2
|
|
69
|
|
Дослідницький практикум
Дослідження екологічних проблем своєї місцевості.
|
|
70
|
|
Повторення вивченого
Узагальнення знань
|
|