Програма з історії України для загальноосвітніх навчальних закладів


Скачати 95.86 Kb.
Назва Програма з історії України для загальноосвітніх навчальних закладів
Дата 07.01.2014
Розмір 95.86 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Культура > Документи

Історія України, 8 клас

Програма з історії України для загальноосвітніх навчальних закладів

// http://mon.ua

Розділ. СОЦІАЛЬНО-ЕКОНОМІЧНЕ, КУЛЬТУРНЕ ТА ЦЕРКОВНЕ ЖИТТЯ В УКРАЇНІ В ХVІ – ПЕРШІЙ ПОЛОВИНІ ХVІІ СТ.



Автор:

Денисюк Олена Леонідівна, вчитель історії Бородянської спеціалізованої школи-загальноосвітнього закладу I-III ступенів №1 з поглибленим вивченням окремих предметів

ТЕМА . Петро Могила. Києво-Могилянська академія. Книгодрукування

Очікувані результати:

після уроку учні зможуть

- робити висновки про роль православної церкви у розвитку української культури першої половини XVII ст. ;

- визначати напрямки діяльності митрополита Петра Могили;

- характеризувати вищі навчальні заклади XVI- XVII ст. на українських землях;

- розуміти значення друкарні Києво-Печерської лаври в тогочасному духовному житті;
ОСНОВНІ ТЕРМІНИ ТА ПОНЯТТЯ : Києво – Могилянська академія , друкарня , папірня , «сім вільних наук »,митрополит,архімандрит, «Требник»
ТИП УРОКУ : урок засвоєння нових знань
ХІД УРОКУ
1 )ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
2 )АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

Асоціативний кущ
Архітектура




Літописання





Літера- Образотворче

мистецтво

тура







Театр Книгодрукування



Музика Освіта
Робота в парах( «мозковий штурм у парах» )

Умови розвитку української культури першої половини XVII ст.

Позитивні: Негативні:

- після Люблінської унії - Україна немала своєї державності,

більшість українських перебуваючи в умовах польсько -

перебували в межах литовського панування,поглиблення

однієї держави,між соціального,національного і

окремими регіонами релігійного гніту;

налагоджувалися культурні, - культура розвивалася в умовах запеклої

економічні,політичні боротьби українського народу проти

зв`язки ; чужоземних гнобителів,

- виникнення козацтва постійної боротьби проти турецько -

сприяли розвитку української татарської агресії

культури;

- позитивно вплинули на культуру

західноєвропейські ідеї гуманізму

і Реформації;

- набуваючи дедалі більше

національних рис,

культура значно вплинула на

подальший розвиток

національної самосвідомості

українського народу;

сприяло культурі і

винайдення друкарського

верстата

Робота зі схемою
Вплив православної церкви на розвиток української культури

п. п. XVII ст.

pubcrossПравославна церква




table



Українська культура п. п. XVII ст.


3) МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Слово вчителя

Відомий церковний діяч Павло Алеппський , який 1654 р . мандрував Україною , записав у своєму щоденнику : «По всій козацькій землі ми помітили прекрасну рису , що нас дуже здивувала : всі вони ( мешканці ) , крім небагатьох , навіть більшість їхніх жінок і дочок , уміють читати і знають порядок церковних служб та церковні співи ; крім того , священники навчають сиріт та не дозволяють , щоб вони тинялися неуками по вулицях …Кожне місто має близько 40 ,50 та більше тисяч душ ; але дітей більше ,ніж трави , і всі вони вміють читати , навіть сироти . »

- Яка риса культурного розвитку привернула увагу мандрівника – чужинця ?

- Що ви знаєте про традицію шкільництва в українських землях у XVI ст.?
4 ) ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
ПЛАН
1 . ДІЯЛЬНІСТЬ МИТРОПОЛИТА ПЕТРА МОГИЛИ

2 . СТВОРЕННЯ КИЄВО – МОГИЛЯНСЬКОЇ АКАДЕМІЇ

3 . ДРУКАРНЯ КИЄВО – ПЕЧЕРСЬКОЇ ЛАВРИ



  1. ДІЯЛЬНІСТЬ МИТРОПОЛИТА ПЕТРА МОГИЛИ

Довідкова інформація

Народився в сім'ї молдавського господаря Симеона та угорської князівни Маргарет. У 1607 р батько Петра загинув і сім'я змушена була залишити Молдавію. Відтоді батьківщиною стала Україна.

Початкову освіту здобув у Львівському братському училищі, слухав лекції в різних європейських університетах, досконало володів латинською і грецькою мовами. Подальшу освіту Петро Могила здобував у європейських університетах. Спочатку він здобув освіту в Польській академії в Замості, а згодом вчився у різних навчальних закладах Голландії та в Парижі. Петро Могила вільно володів грецькою та латинською мовами. Після повернення до Речі Посполитої він пішов на військову службу, брав участь у Цецорській битві 1620 року та Хотинській битві 1621 року.

Могила часто відвідував Київ і брав активну участь у справах православної віри. У 1625 році він прийняв чернечий постриг у Києво-Печерському монастирі. У 1627 році, після смерті архімандрита Лаври Захарії Копистенського, за згодою митрополита Іова (Борецького), архімандритом було обрано тридцятирічного Петра Могилу. У 1628 року польський король Сигізмуд ||| затвердив Могилу на цій посаді. В 1632 р. польським королем Владиславом IV його було затверджено на посаді київського і галицького митрополита.

Вся його діяльність була спрямована на відновлення повнокровного життя православної церкви. Петро Могила щораз концентрував увагу священнослужителів на необхідність своїм життям і діяльністю служити прикладом для мирян, виконуючи заповіді Божі.

Палкий прихильник православних традицій, наділений твердою волею та рішучим характером, архімандрит Петро Могила фактично відродив та узаконив православну церкву, розбудував, упорядкував і централізував її так, що Київська митрополія стала відомою у світі. Щоб зробити церкву ближчу народові,П.Могила запровадив у богослужіння українську мову замість церковнослов`янської.

1632 p. M. заснував Києво-Могилянську колегію — перший вищий навчальний заклад на землях східних і південних слов’ян, котрий відігравав провідну роль у розвитку освіти, науки і культури впродовж майже двох століть

Петро Могила залишив майже 20 творів церковно-теологічного, полемічного, просвітницького, філософського та моралізаторського характеру. Він автор книг «Євангеліє» (1616), «Анфологіон» (1636), «Ефхологіон» (1646) та ін. До осн. творів М. належать: "Номоканон" (1629), "Антологія, сиреч молитвы" (1636), "Євангеліє учителноє" (1637), "Літос" (1644), "Православне сповідання віри" (1640 — 45), "Требник" (1646). У Требнику були викладені не лише молитви і обряди, до нього були додані пояснення й настанови, як у тому чи іншому випадку слід себе вести та чинити, а також догматичні й обрядові пояснення літургії, написані одним з учнів Могили Тарасієм Земкою

Архіпастир мирно відійшов до Господа в ніч на 1(14)січня 1647 року, і цього ж року 3(19) березня тіло покійного, за його волею, було перенесено й покладено у Великій церкві Києво-Печерської Лаври.

Завдання : використовуючи отриману інформацію, побудуйте схему











  1. СТВОРЕННЯ КИЄВО – МОГИЛЯНСЬКОЇ АКАДЕМІЇ

Слово вчителя

У 1615р.постала Київська братська школа. ЇЇ першим ректором був Йов Борецький. Восени 1631р. в Києві виникла ще одна школа-Лаврська,заснував її Петро Могила. Ректором став Ісайя Трохимович.

Робота з історичним джерелом :прочитайте і дайте відповідь на запитання

З акту Київського братства , даного києво – печерському архімандриту Петру Могилі із викладом умов,на яких відбулося з`єднання Лаврської та Братської шкіл : «Відтак його милість , отець архімандрит ,побачивши те прохання наше , що воно є слушне , також зрозумівши потребу для всієї православної церкви , легко й безборонно дозволив зі своїх власних добр у такий спосіб фундувати : аби сам був дожиттєвим дозорцем та оборонцем як шкіл на згаданому місці при церкві Братській Київській , від себе уфундованих , так і самої тієї церкви і всього монастиря , який при ній . Тобто був поміж нас старшим братом через те, що прибутки церковні , грунти , городи , сади і всіляки надання ,як уже надані , так і ті,, що мають напотім надатися від будь – кого до тієї церкви , що монастирі та школи має , ні на що інше , тільки на ту вищезгадану церкву нашу Братську Київську , на монастирі , школи , вчителів, котрі в них працюють , були обернені та вживані .»
- Хто написав і кому він адресований ?

- Визначити вид документу .

- Про яку подію йдеться ?

- Як називалися школи , що хотіли об`єднатися ?

- На яких умовах відбулося об`єднання Лаврської та Братської шкіл ?


Складіть порівняльну таблицю
ОСТРОЗЬКА АКАДЕМІЯ ТА КИЄВО – МОГИЛЯНСЬКА АКАДЕМІЯ

( зразок порівняльної таблиці )

Навчальний заклад


Роки існування

Тип навчального закладу

Предмети , що вивчалися

Засновник


Острозька академія


1576-поч . 17 ст.

Навчальний заклад , який надавав початкову , середню з елементами вищої освіту

Вивчалися мови:слов`янська , грецька , латинська та «сім вільних наук»

Князь Василь – Костянтин Острозький

Києво – Могилянська академія

1632-1817 рр.

Вищий навчальний заклад

Вивчалися мови: староукраїнська , церковнослов`янська, грецька , латинська і польська та «сім вільних наук»

Митрополит Петро Могила



ВИСНОВОК : Отже , Острозька академія була першопочатком вищої освіти на українських землях . Її традиції знайшли продовження в новоутвореній Києво – Могилянській академії , яка проіснувала досить тривалий час .



  1. ДРУКАРНЯ КИЄВО – ПЕЧЕРСЬКОЇ ЛАВРИ

Довідкова інформація

У першій половині XVII ст. найбільшим центром книгодрукування в Україні стала друкарня Києво-Печерської лаври. Заснував її 1615 р. архімандрит лаври Єлисей Плетенецький. Лаврська друкарня видала першу книжку 1616 p.- «Часослов»; протягом другої половини XVII ст., в ній було видрукувано 120 найменувань книг — насамперед богословська та богослужбова література, а також букварі, словники, календарі, праці з історії тощо.

У 1638 р.у друкарні вийшла книжка-«Тератургіма» монаха Печерського монастиря Афанасія Кальфойського, ця книга є безцінним джерелом з історії славетної обителі. Друкарня Києво- Печерської лаври проіснувала понад 300 років. Богослужбові куги,видані в цій друкарні містили передмови,післямови, присвяти, віршовані вставки,виразною рисою яких був,український характер,що позначився на мові видань та їх оформленні. Для потреб друкарні було побудовано папірню в Радомишлі.

У 20-х рр. XVII ст., незважаючи на вузьке призначення книжкової гравюри як ілюстрації церковних книг, у них все ж трапляються мотиви часу, що передував визвольній війні українського народу . У 1622 р. києво-печерською друкарнею була видана книга Касіяна Саковича “ Вірші на жалосний погреб гетьмана Петра Сагайдачного ”. Вона була ілюстрована трьома світськими гравюрами. Серед них кінний портрет Петра Сагайдачного, герб Війська Запорозького і сцена взяття запорожцями турецької фортеці Кафи (1616 р.) під проводом гетьмана. В цих гравюрах прославляється козацтво як збройна сила українського народу, що піднялася на захист батьківщини. На жаль, автор цих гравюр залишається невідомим.

Використовуючи отриману інформацію, складіть план розповіді «Друкарня Києво – Печерської лаври у першій половині XVII ст.»



  1. УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ


Історичний диктант

1)Православний митрополит у (1632-1647 рр.)...;

2)Київська братська школа була заснована у …;

3)У 1631 р. виникла школа …;

4)Петро Могила народився в сім`ї …;

5)У 1646 р. у Лаврській друкарні було видано важливу богослужбову книгу -…;

6)Київська братська школа і Лаврська об`єдналися і постала …;

7) Друкарню Києво – Печерської лаври було засновано у …;

8) Основу предметів Києво – Могилянської академії становили …;

9)Для потреб Лаврської друкарні було побудовано …;

10)П. Могила запровадив у богослужінні замість церковнослов`янської мови …;

11) Друкання Києво – Печерської лаври проіснувала …;

12) Лаврська друкарня видала першу книжку «Часослов» у …

Перевірка робіт , звернення уваги на типові помилки .


  1. ПІДСУМКИ УРОКУ


Отже , у першій половині 17 ст. освіта ,церква і книгодрукування існували у тісному взаємозв`язку . Православні ієрархи засновували школи , друкарні , відновлювали духовні святині православ`я, дбали про збереження української мови . Особливо у цій царині відзначився митрополит Петро Могила , який став засновником першого вищого навчального закладу України,Східної Європи та православного світу –

Києво – Могилянської академії . Осередком поширення освіти і літератури стала друкарня Києво- Печерської лаври , що проіснувала близько 300 років.
7)ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1.Прочитати текст параграфа і відповісти на запитання

2.Скласти історичний портрет Петра Могили

3.Підготувати реферат «Києво-Могилянська академія. Наші дні»

4.Виписати з підручника основні терміни і поняття

Використана література:

Бондарчук І.П.Формування критичного мислення учнів у процесі навчання історії:навчально-методичний посібник. Біла Церква.КОІПОПК.2011

Власов В.С.Історія України:підручник для 8 класу.-К.,2008

Гісем О.В.,Мартинюк О.О.Історія України:підручник для 8 класу.-Х.,2008

Сайт: Вікіпедія

Середницька Г.В.Історія України:8 клас. Опорні конспекти.-К.,2006







Схожі:

ПРОГРАМА для загальноосвітніх навчальних закладів Історія України
Дана програма з історії України призначається для 10-12 класів історичного профілю загальноосвітніх навчальних закладів. В її основу...
Навчальна програма з історії України для 10-12 класів загальноосвітніх...
Навчальна програма з історії України для 10-12 класів загальноосвітніх навчальних закладів
ПРОГРАМА І НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ для загальноосвітніх навчальних...
Програма призначена для 10-11 класів історичного профілю загальноосвітніх навчальних закладів В її основу покладено вимоги Закону...
Програма для загальноосвітніх навчальних закладів (класів) з поглибленим...
України від 16. 11. 2000 №1717 “Про перехід загальноосвітніх навчальних закладів на новий зміст, структуру і 12-річний термін навчання”,...
Програма для загальноосвітніх навчальних закладів 5-9 класи
Програма з української літератури для 5—9 класів загальноосвітніх навчальних закладів розроблена відповідно до Державного стандарту...
Програма для загальноосвітніх навчальних закладів 5-9 класи
Програма з української літератури для 5—9 класів загальноосвітніх навчальних закладів розроблена відповідно до Державного стандарту...
Програма з історії України для загальноосвітніх навчальних закладів
Денисюк Олена Леонідівна, вчитель історії Бородянської спеціалізованої школи-загальноосвітнього закладу I-IIIступенів №1 з поглибленим...
Програма з історії України для загальноосвітніх навчальних закладів
Денисюк Олена Леонідівна, вчитель історії Бородянської спеціалізованої школи-загальноосвітнього закладу I-IIIступенів №1 з поглибленим...
Програма для профільного навчання учнів загальноосвітніх навчальних закладів
Програма розроблена відповідно до Державних стандартів освітньої галузі “Технології” і базового навчального плану загальноосвітніх...
Програма з історії України для загальноосвітніх навчальних закладів
Розділ ПОЧАТОК НАЦІОНАЛЬНО-ВИЗВОЛЬНОЇ ВІЙНИ УКРАЇНСЬКОГО НАРОДУ СЕРЕДИНИ XVII ст
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка