|
Скачати 80.37 Kb.
|
Автор: Денисюк Олена Леонідівна, вчитель історії Бородянської спеціалізованої школи-загальноосвітнього закладу I-IIIступенів №1 з поглибленим вивченням окремих предметів Тема. Україна в геополітичних планах країн Антанти і центральних держав. Ставлення населення і політиків до війни. Заснування Головної української ради. Союз визволення України Очікувані результати Після уроку учні зможуть :
Тип уроку : засвоєння нових знань. Поняття: світова війна,геополітичні плани,Антанта,Троїстий союз,СВУ. Дати: 1914-1918рр.-Перша світова війна; 1 серпня 1914 р.- Німеччина оголосила війну Росії; створення ГУР; 4 серпня 1914 р.- створення СВУ. Персоналії: К.Левицький, Д.Донцов, В.Дорошенко, С.Петлюра. Хід уроку Світова війна стала для українського народу новим актом трагедії і водночас початком доби національного самоствердження Історик Л.П.Нагорна I.Організаційний момент II. Актуалізація опорних знань Робота з картою: розгляньте карту «Українські землі в складі Російської та Австро-Угорської імперії на початку XX ст..» і заповніть таблицю Українські землі напередодні Першої світової війни
III.Мотивація навчальної діяльності Слово вчителя Потужні європейські імперії : Британська, Французька, Німецька, Російська, Австро-Угорська на початку 20 ст. продовжили боротьбу за нові території,колонії,сфери впливу. А це неминуче вело до війни світового масштабу, протидіючими сторонами в якій виступили воєнно-політичні блоки - Антанта і Троїстий союз. Таблиця запитань-бортовий журнал
IV.Вивчення нового матеріалу План
Слово вчителя Сучасні історики В.А. Смолій та В.С.Степанков відзначають,що «через своє особливе геополітичне становище Україна з неминучістю потрапляла до сфери впливу першочергових інтересів ворогуючих коаліцій,ставала одним із неодмінних об`єктом обопільних розрахунків і зазіхань,а відтак - і одним з епіцентрів майбутнього воєнного протиборства » . Робота з підручником: прочитати текст і заповнити таблицю Україна в геополітичних планах країн Антанти та Троїстого союзу
Висновки: Отже,Росія і Австро-Угорщина хотіли приєднати ті українські землі ,якими вони не володіли, Німеччина претендувала на всю Україну. Румунія, яка поки не входила до жодного блоку, хотіла приєднати Бессарабію з Хотинським повітом.
Слово вчителя З початком війни 1 серпня 1914 року у Львові керівники націонал-демократичної,радикальної та соціально-демократичної партії утворили Головну українську раду(ГУР)- координаційний центр захисту інтересів українців у Австро-Угорщині. Голова об`єднання К.Левицький. Робота з документом Із маніфесту Головної української ради (3 серпня 1914 року) «Ідучи війною на австро-угорську монархію, Росія грозить загином також українському національному життю, яке найшло охорону в конституційному ладі австрійської держави. Побіда Росії мала б принести українському народові австро-угорської монархії те саме ярмо, в якім стогне 30 млн. українського народу в Російській імперії. І тому дорога наша ясна…Теперішня хвиля кличе український нарід стати однодушно проти царської імперії, при тій державі, в якій українське національне життя знайшло свободу розвитку…Побіда австро-угорської монархії буде нашою побідою. І чим більше буде пораженіє Росії, тим швидче виб`є година визволення України… Нехай на руїнах царської імперії зійде сонце вільної України!» . Завдання:
Слово вчителя На початку 20 ст. у Львові перебували політичні емігранти з Наддніпрянської України - Д. Донцов ,В.Дорошенко,А.Жук, які створили позапартійну організацію Союз визволення України(СВУ). Робота з документом З платформи Союзу визволення України(серпень 1914 р.) «Об`єктивна історична конечність вимагає, аби між Західною Європою і Московщиною повстала самостійна українська держава. Потрібне се для осягнення і утривалення європейської рівноваги, є се в інтересі народів Австро-Угорської держави, а передовсім в інтересі німецького народу в обох цісарствах, а для українського народу було б се здійсненням вікових його мрій і зусиль. Національно-політичною платформою є державна самостійність України» Завдання:
Робота з підручником : опрацювавши текст, з`ясуйте програмні засади ГУР і СВУ Програмні засади ГУР : захист інтересів українців в умовах Першої світової війни, підтримка австрійського уряду у війні. Програмні засади СВУ : утворення самостійної української держави у формі конституційної монархії, співпраця з урядами Німеччини і Австро-Угорщини Порівняйте програмні засади ГУР і СВУ використовуючи «Діаграму Ейлера-Венна»
Запитання до учнів: - Пригадайте, які політичні партії існували в Наддніпрянщині? - На яких позиціях щодо статусу України стояли політичні партії? Товариство українських поступовців(ТУП) закликало до підтримки Російської імперії, сподіваючись на надання автономії України в майбутньому,пізніше перейшло на позиції нейтралітету. В УСДРП відбувся розкол: група на чолі з С.Петлюрою закликала підтримати воєнні зусилля Росії у війні; група на чолі з В.Винниченком засудила війну, і одні і інші-підтримка ідеї автономії України. Карпато-Руський визвольний комітет, сформований із галицьких емігрантів, виступав за воз`єднання всіх українських земель у складі Російської імперії. Порівняйте їхні позиції ,використовуючи «Діаграму Ейлера-Венна» Позиції щодо до війни українського населення (робота з узагальнюючою таблицею)
Висновки : Отже, розкол позицій населення стався за «територіальним принципом»: західні українці стали на бік Австро-Угорщини,а наддніпрянські - переважно на бік Росії. Виключення становили емігранти . V.Узагальнення знань Закінчення роботи з таблицею запитань-бортовим журналом Зробити висновки VI.Підсумки Слово вчителя Отже, перед початком світової війни Україна займала помітне місце в геополітичних планах великих держав, які входили до складу двох європейських воєнно-політичних союзів. Відсутність державності та входження земель до складу двох ворогуючих імперій виявилося історичною трагедією для українського народу VII. Домашнє завдання
Використана література: Бондарук І.П. Формування критичного мислення учнів у процесі навчання історії:нав Навчально-методичний посібник.-Біла Церква: КОІПОПК,2011.-48 с. Кульчицький С.В. Історія України: підручник для 10 кл.загальноосвіт. навч.закл.:рівень стандарту,академічний рівень.-К.:ґенеза,2010.-304с. Мироненко А.І. Історія України ,10 клас.Рівень стандарту.-Х.: «Основа»,2011.-136с. Матеріали із Вікіпедії |
ПРОГРАМА для загальноосвітніх навчальних закладів Історія України Дана програма з історії України призначається для 10-12 класів історичного профілю загальноосвітніх навчальних закладів. В її основу... |
Навчальна програма з історії України для 10-12 класів загальноосвітніх... Навчальна програма з історії України для 10-12 класів загальноосвітніх навчальних закладів |
ПРОГРАМА І НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ для загальноосвітніх навчальних... Програма призначена для 10-11 класів історичного профілю загальноосвітніх навчальних закладів В її основу покладено вимоги Закону... |
Програма для загальноосвітніх навчальних закладів (класів) з поглибленим... України від 16. 11. 2000 №1717 “Про перехід загальноосвітніх навчальних закладів на новий зміст, структуру і 12-річний термін навчання”,... |
Програма для загальноосвітніх навчальних закладів 5-9 класи Програма з української літератури для 5—9 класів загальноосвітніх навчальних закладів розроблена відповідно до Державного стандарту... |
Програма для загальноосвітніх навчальних закладів 5-9 класи Програма з української літератури для 5—9 класів загальноосвітніх навчальних закладів розроблена відповідно до Державного стандарту... |
Програма з історії України для загальноосвітніх навчальних закладів Денисюк Олена Леонідівна, вчитель історії Бородянської спеціалізованої школи-загальноосвітнього закладу I-IIIступенів №1 з поглибленим... |
Програма для профільного навчання учнів загальноосвітніх навчальних закладів Програма розроблена відповідно до Державних стандартів освітньої галузі “Технології” і базового навчального плану загальноосвітніх... |
Програма з історії України для загальноосвітніх навчальних закладів Розділ ПОЧАТОК НАЦІОНАЛЬНО-ВИЗВОЛЬНОЇ ВІЙНИ УКРАЇНСЬКОГО НАРОДУ СЕРЕДИНИ XVII ст |
Програма для 8 9 класів загальноосвітніх навчальних закладів Людина і світ професій: Програма для 8 – 9 класів загальноосвітніх навчальних закладів //І. Д. Бех (науковий консультант), О. В.... |