|
Скачати 176.69 Kb.
|
Міністерство освіти, науки, молоді та спорту України Полтавський національний педагогічний університет імені В.Г. Короленка Кафедра загального і слов’янського мовознавства та іноземних мов Інструктивно-методичні матеріали до семінарських занять з дисципліни: «Історія лінгвістичних вчень»___ для студентів___4____курсу 6.020303 Філологія. Українська мова і література (код та назва напряму (спеціальності) підготовки Розроблені: канд.філол.наук, доц. Дегтярьовою К.В.________________ (науковий ступінь, вчене звання, ПІБ) Полтава – 2012 СЕМІНАРСЬКЕ ЗАНЯТТЯ № 1 Тема: ІСТОРІЯ ЛІНГВІСТИЧНИХ УЧЕНЬ — РОЗДІЛ ЗАГАЛЬНОГО МОВОЗНАВСТВА ПЛАН
ЗАВДАННЯ ДЛЯ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ І МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
ЛІТЕРАТУРА БАЗОВА Кочерган М.П. Загальне мовознавство: Підручник: – К.: Видавничий центр «Академія», 2003 (або інше видання). – С.7-21. Удовиченко Г. М. Загальне мовознавство. Історія лінгвістичних учень. — К., 1980. — С. 3-7. Ковалик І.І., Самійленко С.П. Загальне мовознавство. Історія лінгвістичної думки. — К., 1985. — С. 3-5. ДОДАТКОВА Білецький А.О. Про мову і мовознавство. – К., 1996. – С.11-18, 125-130, 171-172. Кодухов В. И. Общее языкознание. — М., 1974. — С. 3-6. Кондрашов Н. А. История лингвистических учений. — М., 1979. — С. 3-6. Звегинцев В. А. Очерки по общему языкознанию. — М., 1962. — С. 5-8. Гируцкий А.А. Общее языкознание. — Минск, 2003. — С. 3-8, 9-13. СЕМІНАРСЬКЕ ЗАНЯТТЯ № 2 Тема: ФІЛОЛОГІЯ СТАРОДАВНЬОГО СВІТУ ПЛАН
ЗАВДАННЯ ДЛЯ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ І МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
а) чим зумовлено виникнення мовознавства в стародавній Індії, стародавній Греції і стародавньому Римі; б) чим відрізняються давньогрецькі і давньоіндійські лінгвістичні традиції; в) назвіть етапи розвитку науки про мову в стародавній Греції; г) назвіть і охарактеризуйте мовознавчі школи давнього світу; д) яка роль давньогрецької традиції в сучасному мовознавстві. 3. Підготуйтеся для написання поточного тесту за змістом семінарського заняття. ТЕМИ ДЛЯ РЕФЕРАТІВ
ЛІТЕРАТУРА БАЗОВА Кочерган М.П. Загальне мовознавство: Підручник: – К.: Видавничий центр «Академія», 2003 (або інше видання). – С.22-29. Удовиченко Г. М. Загальне мовознавство. Історія лінгвістичних учень. — К., 1980. — С. 8-14. Ковалик І.І., Самійленко С.П. Загальне мовознавство. Історія лінгвістичної думки. — К., 1985. — С. 6-28. ДОДАТКОВА Кодухов В. И. Общее языкознание. — М., 1974. — С. 6-12. Кондрашов Н. А. История лингвистических учений. — М., 1979. — С. 7-19. Березин Ф. М. История лингвистических учений. — М, 1984. — С. 6-16. Звегинцев В. А. История языкознания ХІХ-ХХ вв. в очерках и извлечениях. — М., 1960. — Ч. 1. — С. 5-19. История лингвистических учений: Древний мир. — Л., 1980. Тронский И. М. Вопросы языкового развития в античном обществе. — М., 1973. Гируцкий А.А. Общее языкознание. — Минск, 2003. — С. 14-35. СЕМІНАРСЬКЕ ЗАНЯТТЯ № 3 Тема: МОВОЗНАВСТВО ДОБИ СЕРЕДНЬОВІЧЧЯ, ВІДРОДЖЕННЯ, ПРОСВІТНИЦТВА. ВИНИКНЕННЯ І РОЗВИТОК СЛАВІСТИКИ ПЛАН
ЗАВДАННЯ ДЛЯ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ І МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
ЛІТЕРАТУРА БАЗОВА Кочерган М.П. Загальне мовознавство: Підручник: – К.: Видавничий центр «Академія», 2003 (або інше видання). – С. 32-38. Удовиченко Г. М. Загальне мовознавство. Історія лінгвістичних учень. — К., 1980. — С.15-18. Ковалик І.І., Cамійленко С.П. Загальне мовознавство. Історія лінгвістичних учень. — К., 1985. — С. 34-39. ДОДАТКОВА Кондрашов Н. А. История лингвистических учений. — М., 1979. — С. 20-25, 29-31. Березин Ф. М. История лингвистических учений. — М., 1984. — С. 18-20, 31-35. Кодухов В. И. Общее языкознание. — М., 1974. — С. 12-13, 22-23. Славяноведение в дореволюционной России. — М., 1979. — С. 223-225. Б. Виноградов В.В. История русских лингвистических учений. — М., 1978. — С. 34-48. Виконання завдань плану семінарського заняття (пункти 4-7) є самостійною роботою № 1. СЕМІНАРСЬКЕ ЗАНЯТТЯ № 4 Тема: РОЗВИТОК МОВОЗНАВСТВА У ХVІІ-ХVІІІ ст. ПЛАН
ЗАВДАННЯ ДЛЯ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ І МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
ТЕМИ РЕФЕРАТІВ
ЛІТЕРАТУРА Кочерган М.П. Загальне мовознавство: Підручник: – К.: Видавничий центр «Академія», 2003 (або інше видання). – С.32-38. Удовиченко Г. М. Загальне мовознавство. Історія лінгвістичних учень. — К., 1980. — С.15-17. Ковалик І.І., Cамійленко С.П. Загальне мовознавство. Історія лінгвістичних учень. — К., 1985. — С. 40-46. Білецький А.О. Про мову і мовознавство. – К., 1996. – С. Кондрашов Н. А. История лингвистических учений. — М., 1979. — С. 25-31. Березин Ф. М. История лингвистических учений. — М., 1984. — С. 20-29. Кодухов В. И. Общее языкознание. — М., 1974. — С. 13-17. СЕМІНАРСЬКЕ ЗАНЯТТЯ № 5Тема: ВИНИКНЕННЯ ПОРІВНЯЛЬНО-ІСТОРИЧНОГО МОВОЗНАВСТВА ПЛАН
ЗАВДАННЯ ДЛЯ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ І МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
ТЕМИ РЕФЕРАТІВ
ЛІТЕРАТУРА А. Кочерган М.П. Загальне мовознавство: Підручник: – К.: Видавничий центр «Академія», 2003 (або інше видання). – С.39-44. Удовиченко Г. М. Загальне мовознавство. Історія лінгвістичних учень. — К., 1980. — С. 19-24. Ковалик І.І., Cамійленко С.П. Загальне мовознавство. Історія лінгвістичних учень. — К., 1985. — С. 54-70. Б. Кондрашов Н. А. История лингвистических учений. — М., 1979. — С. 37-47. Лоя Я. В. История лингвистических учений. — М., 1969. — М., 43-52. Славяноведение в дореволюционной России. — М., 1979. — С. 111-113. Березин Ф. М. История лингвистических учений. — М., 1984. — С. 31-40. Березин Ф. М. История русского языкознания. — М., 1979. — С. 62-70. Виноградов В. В. история русских лингвистических учений. — М., 1978. — С. 48-69. Кодухов В. И. Общее языкознание. — М., 1974. — С. 21, 24-25. Гируцкий А.А. Общее языкознание. — Минск, 2003. — С. 60-68 СЕМІНАРСЬКЕ ЗАНЯТТЯ № 6 Тема: ВИНИКНЕННЯ ЗАГАЛЬНОГО МОВОЗНАВСТВА. КОНЦЕПЦІЯ МОВИ ВІЛЬГЕЛЬМА ФОН ГУМБОЛЬДТА ПЛАН
ЗАВДАННЯ ДЛЯ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ І МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
ТЕМИ РЕФЕРАТІВ
ЛІТЕРАТУРА БАЗОВА Кочерган М.П. Загальне мовознавство: Підручник: – К.: Видавничий центр «Академія», 2003 (або інше видання). – С.44-51. Удовиченко Г. М. Загальне мовознавство. Історія лінгвістичних учень. — К., 1980. — С.24-36. Ковалик І.І., Cамійленко С.П. Загальне мовознавство. Історія лінгвістичних учень. — К., 1985. — С. 70-78. ДОДАТКОВА Кондрашов Н. А. История лингвистических учений. — М., 1979. — С. 48-54. Березин Ф. М. История лингвистических учений. — М., 1984. — С. 43-64. Кодухов В. И. Общее языкознание. — М., 1974. — С. 25-29. Гируцкий А.А. Общее языкознание. — Минск, 2003. — С. 68-80. СЕМІНАРСЬКЕ ЗАНЯТТЯ № 7 Тема: РОЗВИТОК ПОРІВНЯЛЬНО-ІСТОРИЧНОГО МОВОЗНАВСТВА У ДРУГІЙ ПОЛОВИНІ ХІХ СТОЛІТТЯ ПЛАН
ЗАВДАННЯ ДЛЯ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ І МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
ТЕМИ РЕФЕРАТІВ
ЛІТЕРАТУРА А. Кочерган М.П. Загальне мовознавство: Підручник: – К.: Видавничий центр «Академія», 2003 (або інше видання). – С.51-69. Удовиченко Г. М. Загальне мовознавство. Історія лінгвістичних учень. — К., 1980. — С. 37-61. Б. Кондрашов Н. А. История лингвистических учений. — М., 1979. — С. 55-66. Березин Ф. М. История лингвистических учений. — М., 1984. — С. 59-60, 88-96. Кодухов В. И. Общее языкознание. — М., 1974. — С. 30-34, 41-45. Кондрашов Н. А. Измаил Иванович Срезневский // Русская речь. — 1980. — № 2. Лоя Я. В. История лингвистических учений. — М., 1969. — С. 56-68. Срезневский И. И. // Славяноведение в дореволюционной России. — М., 1979. — С. 318-321. Десницкая А. В. О лингвистической теории Августа Шлейхера // Вопросы языкознания. — 1971. — № 6. Гируцкий А.А. Общее языкознание. — Минск, 2003. — С. 80-102. СЕМІНАРСЬКЕ ЗАНЯТТЯ № 8 Тема: МОЛОДОГРАМАТИЗМ У ПОРІВНЯЛЬНО-ІСТОРИЧНОМУ МОВОЗНАВСТВІ ПЛАН
а) індивідуальний психологізм і механічний дуалізм молодограматиків; б) учення про фонетичні закони і аналогію; в) необхідність вивчення живих мов і діалектів в проблеми порівняльно-історичного мовознавства; г) історизм і атомізм молодограматичних концепцій. 3. Досягнення школи молодограматиків. 4. Критика лінгвістичних концепцій молодограматиків: а) школа "Слів і речей"; б) школа лінгвістичного естетизму; в) італійська неолінгвістика. ЗАВДАННЯ ДЛЯ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ І МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
ТЕМИ РЕФЕРАТІВ
ЛІТЕРАТУРА А. Кочерган М.П. Загальне мовознавство: Підручник: – К.: Видавничий центр «Академія», 2003 (або інше видання). – С.63-78. Удовиченко Г. М. Загальне мовознавство. Історія лінгвістичних учень. — К., 1980. — С. 61-69, 93-100. Кобилянський Б.В. Короткий огляд історії мовознавства. — К., 1964. — С.73-76. Ковалик І.І., Cамійленко С.П. Загальне мовознавство. Історія лінгвістичних учень. — К., 1985. — С. 123-131. Б. Кондрашов Н. А. История лингвистических учений. — М., 1979. — С. 71-81. Березин Ф. М. История лингвистических учений. — М., 1984. — С. 96-114. Кодухов В. И. Общее языкознание. — М., 1974. — С. 50-56. Лоя Я. В. История лингвистических учений. — М., 1969. — С. 77-113. Звегинцев В.А. История языкознания ХІХ-ХХ веков, — М., 1964. — Часть 1. — С. 184-232, 301-303. Пауль Г. Принципы истории языка. — М., 1960. СЕМІНАРСЬКЕ ЗАНЯТТЯ № 9 Тема: КАЗАНСЬКА ШКОЛА МОВОЗНАВСТВА. ЛІНГВІСТИЧНА КОНЦЕПЦІЯ БОДУЕНА ДЕ КУРТЕНЕ ПЛАН
а) питання мовного розвитику: статика і динаміка; б) учення про мову як соціально-психологічне явище; в) експериментальна фонетика і вчення про фонему і морфему; г) концепція системності мови.
ЗАВДАННЯ ДЛЯ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ І МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
а) чим зумовлений постійний інтерес Бодуена де Куртене до вивчення діалектів різних мов; б) які особливості, на думку Бодуена де Куртене, матиме мовознавство майбутнього. ТЕМИ ДЛЯ РЕФЕРАТІВ
ЛІТЕРАТУРА А. Кочерган М.П. Загальне мовознавство: Підручник: – К.: Видавничий центр «Академія», 2003 (або інше видання). – С.79-82. Удовиченко Г. М. Загальне мовознавство. Історія лінгвістичних учень. — К., 1980. — С. 77-93. Ковалик І.І., Cамійленко С.П. Загальне мовознавство. Історія лінгвістичних учень. — К., 1985. — С. 188-215. Б. Кодухов В. И. Общее языкознание. — М., 1974. — С. 59-64. Кондрашов Н. А. История лингвистических учений. — М., 1979. — С. 96-103. Березин Ф. М. История лингвистических учений. — М, 1984. — С. 133-156. Березин Ф.М. Русское языкознание конца ХІХ — начала ХХ вв. — М., 1976. — С. 171-303. Щерба Л.В. И.А.Бодуэн де Куртенэ и его значение в науке о языке // Щерба Л.В. Избранные работы по русскому языку. — М., 1957. Хрестоматия по истории русского языкознания / Сост. Ф.М.Березин. — М., 1977. — С. 327-369. Виноградов В.В. История русских лингвистических учений. — М., 1978. — 110-119. СЕМІНАРСЬКЕ ЗАНЯТТЯ № 10 Тема: ЛІНГВІСТИЧНА КОНЦЕПЦІЯ ФЕРДИНАНДА ДЕ СОССЮРА ПЛАН
ЗАВДАННЯ ДЛЯ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ І МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
а) чому антиномія мова і мовлення є головною в ученні Соссюра; б) чим відрізняються між собою парадигма тика і синтагматика; в) чому Соссюр віддавав перевагу синхронії перед діахронією. 4. Випишіть цитати із праці Ф. де Соссюра на підтвердження його мовознавчих теорій. Користуйтеся поданою літературою. ТЕМИ ДЛЯ РЕФЕРАТІВ
ЛІТЕРАТУРА А. Кочерган М.П. Загальне мовознавство: Підручник: – К.: Видавничий центр «Академія», 2003 (або інше видання). – С. 83-90. Соссюр Ф. Курс общей лингвистики // Соссюр Ф. Труды по языкознанию. — М., 1977. — С. 39-61, 98-132. Удовиченко Г. М. Загальне мовознавство. Історія лінгвістичних учень. — К., 1980. — С. 101-124. Б. Кодухов В. И. Общее языкознание. — М., 1974. — С. 70-77. Кондрашов Н. А. История лингвистических учений. — М., 1979. — С. 110-116. Березин Ф. М. История лингвистических учений. — М, 1984. — С. 157-175. Звегинцев В.А. История языкознания 19-20 вв. — Ч. 1. — М., 1964. — С. 358-360. Будагов Р.А. Фердинанд де Соссюр и языкознание нашего времени // Будагов Р.А. Язык, история и современность. — М., 1971. — С. 42-63. СЕМІНАРСЬКЕ ЗАНЯТТЯ № 11 Тема: РОЗВИТОК ЛІНГВІСТИЧНИХ ІДЕЙ СОССЮРА В ЗАРУБІЖНОМУ МОВЗНАВСТВІ ПЛАН
а) Празька функціональна школа структурної лінгвістики; б) Копенгагенська школа структуралістів; в) Американська дескриптивна школа; г) Лондонська структурна школа. ЗАВДАННЯ ДЛЯ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ І МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
а) якими є основні ознаки лінгвістичного структуралізму; б) у чому полягає основна заслуга Празького лінгвістичного гуртка; в) чому Празька лінгвістична школа має назву функціональна; г) чому американський структуралізм називають дескриптивним. ТЕМИ ДЛЯ РЕФЕРАТІВ
ЛІТЕРАТУРА А. Кочерган М.П. Загальне мовознавство: Підручник: – К.: Видавничий центр «Академія», 2003 (або інше видання). – С.83-101. Удовиченко Г. М. Загальне мовознавство. Історія лінгвістичних учень. — К., 1980. — С. 116-120. Б. Кодухов В. И. Общее языкознание. — М., 1974. — С. 78-99. Кондрашов Н. А. История лингвистических учений. — М., 1979. — С. 117-162. Березин Ф. М. История лингвистических учений. — М, 1984. — С. 176-263. Филин Ф.П. Очерки по теории языкознания. — М., 1982. — С. 107-128. СЕМІНАРСЬКЕ ЗАНЯТТЯ № 12 Тема: РАДЯНСЬКЕ МОВОЗНАВСТВО ХХ СТОЛІТТЯ ПЛАН
ЗАВДАННЯ ДЛЯ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ І МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
а) які основні риси радянського мовознавства; б) які етапи історії радянського мовознавства ви можете назвати; в) у чому полягають помилки "нового вчення про мову" М.Я.Марра. ТЕМИ ДЛЯ РЕФЕРАТІВ Теми рефератів присвятіть вивченню лінгвістичної спадщини та аналізу лінгвістичних поглядів А.Ю.Кримського, Л.А.Булаховського, О.В. Курило, М.Я.Марра, Л.В.Щерби, І.І.Мєщанінова, Є.Д.Поливанова, Ю.Ф.Карського, В.М. Русанівського, О.С. Мельничука, інших українських учених. ЛІТЕРАТУРА А. Кочерган М.П. Загальне мовознавство: Підручник: – К.: Видавничий центр «Академія», 2003 (або інше видання). – С.123-146. Удовиченко Г. М. Загальне мовознавство. Історія лінгвістичних учень. — К., 1980. — С. 169-205. Кодухов В. И. Общее языкознание. — М., 1974. — С. 99-116. Кондрашов Н. А. История лингвистических учений. — М., 1979. — С. 178-213, 163-177. Березин Ф. М. История лингвистических учений. — М, 1984. — С. 264-302. Б. Березин Ф.М. Хрестоматия по истории советского языкознания. — М., 1981. — С. 43-50 (Л.В.Щерба), 56-60 (И.И.Мещанинов). Звегинцев В.А. История языкознания 19-20 вв. — Ч.2. — М., 1965. — С. 282-287. |
М. П. Кочерган Загальне мовознавство ... |
1. «Мовознавство загальне в часткове, теоретичне і прикладне» Мовознавство поділяється на конкретне (часткове) і на загальне. Загальне в свою чергу поділяється ще на два підвиди – власне загальне... |
Курс лекцій: “Загальне мовознавство” для студентів IV курсу Для спеціальності 030507 “Переклад” Уклав: Дмитрієва Т. А. – доцент, кандидат філологічних наук, рецензент: Лазаренко Л. М. – доцент, кандидат педагогічних наук, Маріуполь... |
Програма «Іноземні мови» 2-12, 5-12 класи. Програми для загальноосвітніх... Підручник Карп’юк О. Д. Англійська мова: Підручник для 3 класу. К.: Навч книга, 2003. – 160 с.: іл |
Програма «Іноземні мови» 2-12, 5-12 класи. Програми для загальноосвітніх... Підручник Карп’юк О. Д. Англійська мова: Підручник для 3 класу. К.: Навч книга, 2003. – 160 с.: іл |
Малиновський А. С., Рибак М. Ф. Т 19 Метрологія, стандартизація і... Затверджено Міністерством освіти і науки України як підручник для студентів вищих навчальних закладів |
Сайт Виртуальный планетарий Взяти підручник Пришляк «Астрономія—11», підручник Климишин, Крячко «Астрономія—11» |
Тема уроку: Вихід УРСР на міжнародну арену Обладнання: підручник, карта Україна в період повоєнної відбудови (1945—1953 рр.), атласи, контурні карти, підручник, дидактичні... |
Мовознавство, або лінгвістика (від лат lingua "мова"), наука про... |
Урок №1 Тема. Краса навколо нас. Загальне ознайомлення з поняттям... Навчальна: надавати загальне уявлення про образотворче мистецтво; ознайомити учнів з видами художньо-образотворчої діяльності, матеріалами... |