Кочерган М. П. Загальне мовознавство: Підручник


Скачати 176.69 Kb.
Назва Кочерган М. П. Загальне мовознавство: Підручник
Дата 09.04.2013
Розмір 176.69 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Історія > Документи
Міністерство освіти, науки, молоді та спорту України

Полтавський національний педагогічний університет імені В.Г. Короленка

Кафедра загального і слов’янського мовознавства та іноземних мов

 

Інструктивно-методичні матеріали

до семінарських занять

з дисципліни: «Історія лінгвістичних вчень»___

для студентів___4____курсу

6.020303 Філологія. Українська мова і література

(код та назва напряму (спеціальності) підготовки

Розроблені: канд.філол.наук, доц. Дегтярьовою К.В.________________

(науковий ступінь, вчене звання, ПІБ)

Полтава – 2012

СЕМІНАРСЬКЕ ЗАНЯТТЯ № 1
Тема: ІСТОРІЯ ЛІНГВІСТИЧНИХ УЧЕНЬ — РОЗДІЛ ЗАГАЛЬНОГО МОВОЗНАВСТВА
ПЛАН

  1. Предмет, об'єкт і завдання курсу "Історія лінгвістичних учень".

  2. Основні принципи історії науки.

  3. Проблема періодизації історії мовознавства.


ЗАВДАННЯ ДЛЯ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ І МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ

  1. Підготуйте усні відповіді на всі пункти плану заняття. При потребі робіть записи у робочий зошит.

  2. Наведіть приклади до положення історія мовознавства певною мірою зумовлюється історією суспільства з історії вивчення (і функціонування) української мови.

  3. Наведіть конкретні приклади реалізації принципів історії науки (і мовознавства у тому числі).

  4. Дайте відповіді на запитання у підручнику Г. М. Удовиченка на с. 7 (У чому полягають завдання курсу загального мовознавства? Які ви знаєте компоненти мови та їх особливості?).

  5. Принесіть чисті зошити (12 аркушів) для контрольних (самостійних) робіт і тестів.

  6. Підготуйтеся до написання самостійної роботи з питань заняття.


ЛІТЕРАТУРА

БАЗОВА

Кочерган М.П. Загальне мовознавство: Підручник: – К.: Видавничий центр «Академія», 2003 (або інше видання). – С.7-21.

Удовиченко Г. М. Загальне мовознавство. Історія лінгвістичних учень. — К., 1980. — С. 3-7.

Ковалик І.І., Самійленко С.П. Загальне мовознавство. Історія лінгвістичної думки. — К., 1985. — С. 3-5.

ДОДАТКОВА

Білецький А.О. Про мову і мовознавство. – К., 1996. – С.11-18, 125-130, 171-172.

Кодухов В. И. Общее языкознание. — М., 1974. — С. 3-6.

Кондрашов Н. А. История лингвистических учений. — М., 1979. — С. 3-6.

Звегинцев В. А. Очерки по общему языкознанию. — М., 1962. — С. 5-8.

Гируцкий А.А. Общее языкознание. — Минск, 2003. — С. 3-8, 9-13.


СЕМІНАРСЬКЕ ЗАНЯТТЯ № 2
Тема: ФІЛОЛОГІЯ СТАРОДАВНЬОГО СВІТУ
ПЛАН

  1. Давньоіндійська лінгвістична традиція.

  2. Лінгвістична спадщина стародавньої Греції.

  3. Розвиток мовознавства в стародавньому Римі.

  4. Мовознавство у стародавньому Китаї.


ЗАВДАННЯ ДЛЯ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ І МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ

  1. Підготуйте усні відповіді на всі пункти плану заняття. При потребі робіть записи у робочий зошит.

  2. Дайте відповіді на такі запитання:

а) чим зумовлено виникнення мовознавства в стародавній Індії, стародавній Греції і стародавньому Римі;

б) чим відрізняються давньогрецькі і давньоіндійські лінгвістичні традиції;

в) назвіть етапи розвитку науки про мову в стародавній Греції;

г) назвіть і охарактеризуйте мовознавчі школи давнього світу;

д) яка роль давньогрецької традиції в сучасному мовознавстві.

3. Підготуйтеся для написання поточного тесту за змістом семінарського заняття.
ТЕМИ ДЛЯ РЕФЕРАТІВ

  1. Лінгвістична спадщина Аристотеля.

  2. Розвиток ідей давньогрецької лінгвістичної традиції в сучасному мовознавстві.

  3. Мовознавство стародавнього Китаю.


ЛІТЕРАТУРА

БАЗОВА

Кочерган М.П. Загальне мовознавство: Підручник: – К.: Видавничий центр «Академія», 2003 (або інше видання). – С.22-29.

Удовиченко Г. М. Загальне мовознавство. Історія лінгвістичних учень. — К., 1980. — С. 8-14.

Ковалик І.І., Самійленко С.П. Загальне мовознавство. Історія лінгвістичної думки. — К., 1985. — С. 6-28.

ДОДАТКОВА

Кодухов В. И. Общее языкознание. — М., 1974. — С. 6-12.

Кондрашов Н. А. История лингвистических учений. — М., 1979. — С. 7-19.

Березин Ф. М. История лингвистических учений. — М, 1984. — С. 6-16.

Звегинцев В. А. История языкознания ХІХ-ХХ вв. в очерках и извлечениях. — М., 1960. — Ч. 1. — С. 5-19.

История лингвистических учений: Древний мир. — Л., 1980.

Тронский И. М. Вопросы языкового развития в античном обществе. — М., 1973.

Гируцкий А.А. Общее языкознание. — Минск, 2003. — С. 14-35.

СЕМІНАРСЬКЕ ЗАНЯТТЯ № 3
Тема: МОВОЗНАВСТВО ДОБИ СЕРЕДНЬОВІЧЧЯ, ВІДРОДЖЕННЯ, ПРОСВІТНИЦТВА. ВИНИКНЕННЯ І РОЗВИТОК СЛАВІСТИКИ
ПЛАН

  1. Основні проблеми мовознавства епохи Середньовіччя. Філософський диспут між реалістами і номіналістами.

  2. Мовознавча наука в епоху Відродження. Виникнення класичної філології.

  3. Просвітницька діяльність Костянтина (Кирила) і Мефодія. Роль старослов'янської мови в розвитку мов слов'янських народів (самостійно).

  4. Перші друковані граматики церковнослов'янської мови: "Буквар" Івана Федорова, граматики Мелетія Смотрицького і Лаврентія Зізанія (самостійно).

  5. Ломоносов і його філологічні праці (самостійно).

  6. Діяльність Й. Добровського як основоположника слов'янської філології (самостійно).


ЗАВДАННЯ ДЛЯ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ І МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ

  1. Підготуйте усні відповіді на пункти 1-3 плану заняття.

  2. Підготуйте плани-конспекти відповідей на 4-7 пункти плану заняття.

  3. Підготуйтеся до тестової роботи з питань плану семінарського заняття.

  4. Законспектуйте словникову статтю "Ломоносов Михаил Васильевич" із бібліографічного словника "Славяноведение в дореволюционной России" (див. літературу).

  5. При підготовці до заняття користуйтеся поданими додатковими матеріалами.4


ЛІТЕРАТУРА

БАЗОВА

Кочерган М.П. Загальне мовознавство: Підручник: – К.: Видавничий центр «Академія», 2003 (або інше видання). – С. 32-38.

Удовиченко Г. М. Загальне мовознавство. Історія лінгвістичних учень. — К., 1980. — С.15-18.

Ковалик І.І., Cамійленко С.П. Загальне мовознавство. Історія лінгвістичних учень. — К., 1985. — С. 34-39.

ДОДАТКОВА

Кондрашов Н. А. История лингвистических учений. — М., 1979. — С. 20-25, 29-31.

Березин Ф. М. История лингвистических учений. — М., 1984. — С. 18-20, 31-35.

Кодухов В. И. Общее языкознание. — М., 1974. — С. 12-13, 22-23.

Славяноведение в дореволюционной России. — М., 1979. — С. 223-225.

Б. Виноградов В.В. История русских лингвистических учений. — М., 1978. — С. 34-48.

Виконання завдань плану семінарського заняття (пункти 4-7) є самостійною роботою № 1.

СЕМІНАРСЬКЕ ЗАНЯТТЯ № 4
Тема: РОЗВИТОК МОВОЗНАВСТВА У ХVІІ-ХVІІІ ст.
ПЛАН


  1. Філософія мови ХVІІ-ХVІІІ ст. як відображення філософії раціоналізму (Р.Декарт, Т.Гоббс, Г.Лейбніц).

  2. Універсальна граматика Пор-Рояля і її роль у становленні загального мовознавства.

  3. Виникнення історичної і порівняльної точок зору на мову (погляди Ж.-Ж. Руссо, Й.Гердера, В.Джонса, Ф.Шлегеля).


ЗАВДАННЯ ДЛЯ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ І МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ


  1. Підготуйте відповіді на всі пункти плану заняття. При необхідності робіть письмові записи у зошити для лекцій і семінарських занять.

  2. Підготуйтеся до тестової перевірки знань із матеріалу семінарського заняття.



ТЕМИ РЕФЕРАТІВ

  1. Лінгвістичні погляди Г. Лейбніца.

  2. Ж.-Ж. Руссо про мову і її походження.

  3. Лінгвістичні праці Фрідріха Шлегеля.

  4. Погляди Йоганна Гердера на мову.


ЛІТЕРАТУРА

Кочерган М.П. Загальне мовознавство: Підручник: – К.: Видавничий центр «Академія», 2003 (або інше видання). – С.32-38.

Удовиченко Г. М. Загальне мовознавство. Історія лінгвістичних учень. — К., 1980. — С.15-17.

Ковалик І.І., Cамійленко С.П. Загальне мовознавство. Історія лінгвістичних учень. — К., 1985. — С. 40-46.

Білецький А.О. Про мову і мовознавство. – К., 1996. – С.

Кондрашов Н. А. История лингвистических учений. — М., 1979. — С. 25-31.

Березин Ф. М. История лингвистических учений. — М., 1984. — С. 20-29.

Кодухов В. И. Общее языкознание. — М., 1974. — С. 13-17.

СЕМІНАРСЬКЕ ЗАНЯТТЯ № 5



Тема: ВИНИКНЕННЯ ПОРІВНЯЛЬНО-ІСТОРИЧНОГО МОВОЗНАВСТВА
ПЛАН

  1. Культурно-історичні передумови виникнення порівняльно-історичного мовознавства.

  2. Франц Бопп і його лінгвістичні праці.

  3. Расмус Крістіан Раск і його внесок у виникнення і розвиток порівняльно-історичного мовознавства.

  4. Якоб Грімм, його громадська і наукова діяльність, роль у розвитку порівняльно-історичного мовознавства.

  5. Значення праць О. Х. Востокова для розвитку слов'янознавства.


ЗАВДАННЯ ДЛЯ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ І МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ

  1. Підготуйте усні відповіді на всі пункти плану заняття. При потребі робіть записи у робочій зошит.

  2. Законспектуйте словникову статтю "Востоков Александр Христофорович" із бібліографічного словника "Славяноведение в дореволюционной России" (див. літературу)


ТЕМИ РЕФЕРАТІВ

  1. Порівняльно-історичний метод як головний метод мовознавства ХІХ століття.

  2. Життя і діяльність Я. Грімма.

  3. Творча спадщина Ф. Боппа.

  4. Ф. Бопп і його вплив на розвиток європейського мовознавства.


ЛІТЕРАТУРА

А. Кочерган М.П. Загальне мовознавство: Підручник: – К.: Видавничий центр «Академія», 2003 (або інше видання). – С.39-44.

Удовиченко Г. М. Загальне мовознавство. Історія лінгвістичних учень. — К., 1980. — С. 19-24.

Ковалик І.І., Cамійленко С.П. Загальне мовознавство. Історія лінгвістичних учень. — К., 1985. — С. 54-70.

Б. Кондрашов Н. А. История лингвистических учений. — М., 1979. — С. 37-47.

Лоя Я. В. История лингвистических учений. — М., 1969. — М., 43-52.

Славяноведение в дореволюционной России. — М., 1979. — С. 111-113.

Березин Ф. М. История лингвистических учений. — М., 1984. — С. 31-40.

Березин Ф. М. История русского языкознания. — М., 1979. — С. 62-70.

Виноградов В. В. история русских лингвистических учений. — М., 1978. — С. 48-69.

Кодухов В. И. Общее языкознание. — М., 1974. — С. 21, 24-25.

Гируцкий А.А. Общее языкознание. — Минск, 2003. — С. 60-68

СЕМІНАРСЬКЕ ЗАНЯТТЯ № 6
Тема: ВИНИКНЕННЯ ЗАГАЛЬНОГО МОВОЗНАВСТВА. КОНЦЕПЦІЯ МОВИ ВІЛЬГЕЛЬМА ФОН ГУМБОЛЬДТА
ПЛАН

  1. Життя і творчість Вільгельма фон Гумбольдта.

  2. Методологічна основа філософії мови В. Гумбольдта.

  3. Основні положення лінгвістичної концепції В. Гумбольдта: а) походження і сутність мови; б) неперервність розвитку мови; в) мова і мовлення; г) мова і народ; д) форма і зміст мови; е) мова і мислення; є) суспільна роль мови.

  4. Морфологічна класифікація мов.

  5. Значення лінгвістичної діяльності Гумбольдта.

ЗАВДАННЯ ДЛЯ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ І МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ

  1. Підготуйте плани-відповіді на всі пункти плану заняття.

  2. Підготуйтеся до письмової роботи з теми заняття.

  3. Дайте письмову відповідь на запитання: у чому простежується непослідовність у теоретичних поглядах В. Гумбольдта?


ТЕМИ РЕФЕРАТІВ

  1. Життя й діяльність Вільгельма фон Гумбольдта.

  2. Філософська основа мовознавчих поглядів В. Гумбольдта.

  3. Роль лінгвістичної концепції Гумбольдта у подальшому розвитку теоретичного мовознавства.


ЛІТЕРАТУРА

БАЗОВА

Кочерган М.П. Загальне мовознавство: Підручник: – К.: Видавничий центр «Академія», 2003 (або інше видання). – С.44-51.

Удовиченко Г. М. Загальне мовознавство. Історія лінгвістичних учень. — К., 1980. — С.24-36.

Ковалик І.І., Cамійленко С.П. Загальне мовознавство. Історія лінгвістичних учень. — К., 1985. — С. 70-78.

ДОДАТКОВА

Кондрашов Н. А. История лингвистических учений. — М., 1979. — С. 48-54.

Березин Ф. М. История лингвистических учений. — М., 1984. — С. 43-64.

Кодухов В. И. Общее языкознание. — М., 1974. — С. 25-29.

Гируцкий А.А. Общее языкознание. — Минск, 2003. — С. 68-80.

СЕМІНАРСЬКЕ ЗАНЯТТЯ № 7
Тема: РОЗВИТОК ПОРІВНЯЛЬНО-ІСТОРИЧНОГО МОВОЗНАВСТВА У ДРУГІЙ ПОЛОВИНІ ХІХ СТОЛІТТЯ
ПЛАН

  1. Розвиток порівняльно-історичного методу при вивченні романських, германських і слов'янських мов у ІІ половині ХІХ століття: а) етимологічні дослідження А. Потта; б) праці А. Куна з лінгвістичної палеонтології; в) створення романістики Ф. Дицем; д) праці Ф. Міклошича та І. І. Срезневського з порівняльно-історичного дослідження слов'янських мов.

  2. Натуралістична концепція А. Шлейхера та її значення: учення А. Шлейхера про природу і розвиток мови, об'єктивний характер мови, закономірності розвитку мови, періоди і форми розвитку мови, проблема індоєвропейської прамови и класифікація мов у розумінні ученого.

  3. Психологічні концепції у мовознавстві (Г. Штейнталь, І. Гербарт, В. Вундт): мовна діяльність, психологічне пояснення сутності процесів розвитку мови, зв'язок мовознавства і психології, взаємодія індивідуального мовлення та індивідуального мислення, інше.

  4. Лінгвістично-філософські погляди О. О. Потебні: методологічно-лінгвістичні основи поглядів О. О. Потебні; питання походження мови; структурні компоненти слова і його внутрішня форма; відношення почуття, думки, поняття і слова; естетична функція слова.


ЗАВДАННЯ ДЛЯ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ І МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ

  1. Підготуйте усні відповіді на всі пункти плану заняття. При необхідності робіть письмові записи у робочий зошит.

  2. На окремому аркуші із зошита дайте відповідь на одне із запропонованих питань: а) сильні сторони і недоліки біологічної концепції А. Шлейхера; б) спільне й відмінне в сучасній типологічній класифікації мов і в типологічній класифікації А. Шлейхера.


ТЕМИ РЕФЕРАТІВ

  1. Лінгвістичні погляди О. О. Потебні.

  2. Життя і творча діяльність О. О. Потебні.

  3. Типологічна класифікація мої світу.

  4. Основні положення психологічного напряму в мовознавстві другої половини ХІХ століття.


ЛІТЕРАТУРА

А. Кочерган М.П. Загальне мовознавство: Підручник: – К.: Видавничий центр «Академія», 2003 (або інше видання). – С.51-69.

Удовиченко Г. М. Загальне мовознавство. Історія лінгвістичних учень. — К., 1980. — С. 37-61.

Б. Кондрашов Н. А. История лингвистических учений. — М., 1979. — С. 55-66.

Березин Ф. М. История лингвистических учений. — М., 1984. — С. 59-60, 88-96.

Кодухов В. И. Общее языкознание. — М., 1974. — С. 30-34, 41-45.

Кондрашов Н. А. Измаил Иванович Срезневский // Русская речь. — 1980. — № 2.

Лоя Я. В. История лингвистических учений. — М., 1969. — С. 56-68.

Срезневский И. И. // Славяноведение в дореволюционной России. — М., 1979. — С. 318-321.

Десницкая А. В. О лингвистической теории Августа Шлейхера // Вопросы языкознания. — 1971. — № 6.

Гируцкий А.А. Общее языкознание. — Минск, 2003. — С. 80-102.

СЕМІНАРСЬКЕ ЗАНЯТТЯ № 8
Тема: МОЛОДОГРАМАТИЗМ У ПОРІВНЯЛЬНО-ІСТОРИЧНОМУ МОВОЗНАВСТВІ
ПЛАН

  1. Виникнення школи молодограматиків.

  2. Теоретичні основи молодограматизму:

а) індивідуальний психологізм і механічний дуалізм молодограматиків;

б) учення про фонетичні закони і аналогію;

в) необхідність вивчення живих мов і діалектів в проблеми порівняльно-історичного мовознавства;

г) історизм і атомізм молодограматичних концепцій.

3. Досягнення школи молодограматиків.

4. Критика лінгвістичних концепцій молодограматиків:

а) школа "Слів і речей";

б) школа лінгвістичного естетизму;

в) італійська неолінгвістика.
ЗАВДАННЯ ДЛЯ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ І МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ


  1. Підготуйте усні відповіді на всі пункти плану заняття.

  2. Назвіть періоди в розвитку порівняльно-історичного мовознавства. Охарактеризуйте їх. З'ясуйте, у чому полягають другого періоду компаративістики від першого. Продемонструйте це на прикладах.

  3. Підготуйтеся до самостійної роботи з питань плану заняття.


ТЕМИ РЕФЕРАТІВ

  1. Значення праці Г. Пауля "Принципи історії мови" для розвитку порівняльно-історичного мовознавства.

  2. Молодограматики і А. Шлейхер.

  3. Досягнення і недоліки лінгвістичної концепції молодограматиків.


ЛІТЕРАТУРА

А. Кочерган М.П. Загальне мовознавство: Підручник: – К.: Видавничий центр «Академія», 2003 (або інше видання). – С.63-78.

Удовиченко Г. М. Загальне мовознавство. Історія лінгвістичних учень. — К., 1980. — С. 61-69, 93-100.

Кобилянський Б.В. Короткий огляд історії мовознавства. — К., 1964. — С.73-76.

Ковалик І.І., Cамійленко С.П. Загальне мовознавство. Історія лінгвістичних учень. — К., 1985. — С. 123-131.

Б. Кондрашов Н. А. История лингвистических учений. — М., 1979. — С. 71-81.

Березин Ф. М. История лингвистических учений. — М., 1984. — С. 96-114.

Кодухов В. И. Общее языкознание. — М., 1974. — С. 50-56.

Лоя Я. В. История лингвистических учений. — М., 1969. — С. 77-113.

Звегинцев В.А. История языкознания ХІХ-ХХ веков, — М., 1964. — Часть 1. — С. 184-232, 301-303.

Пауль Г. Принципы истории языка. — М., 1960.
СЕМІНАРСЬКЕ ЗАНЯТТЯ № 9
Тема: КАЗАНСЬКА ШКОЛА МОВОЗНАВСТВА. ЛІНГВІСТИЧНА КОНЦЕПЦІЯ БОДУЕНА ДЕ КУРТЕНЕ
ПЛАН

  1. Неограматизм у мовознавстві. Загальні риси.

  2. Створення Казанської лінгвістичної школи. Творчий шлях І.О.Бодуена де Куртене.

  3. Основні положення лінгвістичної теорії Казанської школи.

  4. Лінгвістичні погляди І.О.Бодуена де Куртене:

а) питання мовного розвитику: статика і динаміка;

б) учення про мову як соціально-психологічне явище;

в) експериментальна фонетика і вчення про фонему і морфему;

г) концепція системності мови.

  1. Проблеми фонетики, морфології та загального мовознавства в працях М.В.Крушевського.

  2. Питання індоєвропейського мовознавства в лінгвістичній спадщині В.О.Богородицького.


ЗАВДАННЯ ДЛЯ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ І МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ


  1. Підготуйте усні відповіді на всі пункти плану заняття. При потребі робіть записи у робочий зошит.

  2. Підготуйтеся до виконання тестового завдання з теми семінарського заняття.

  3. Дайте відповіді на такі запитання:

а) чим зумовлений постійний інтерес Бодуена де Куртене до вивчення діалектів різних мов;

б) які особливості, на думку Бодуена де Куртене, матиме мовознавство майбутнього.
ТЕМИ ДЛЯ РЕФЕРАТІВ

  1. Лінгвістичні погляди М.В.Крушевського.

  2. В.О.Богородицький в історії мовознавства.

  3. Життя і творчий шлях І.О.Бодуена де Куртене.

  4. Казанський період у творчій спадщині І.О.Бодуена де Куртене.


ЛІТЕРАТУРА

А. Кочерган М.П. Загальне мовознавство: Підручник: – К.: Видавничий центр «Академія», 2003 (або інше видання). – С.79-82.

Удовиченко Г. М. Загальне мовознавство. Історія лінгвістичних учень. — К., 1980. — С. 77-93.

Ковалик І.І., Cамійленко С.П. Загальне мовознавство. Історія лінгвістичних учень. — К., 1985. — С. 188-215.

Б. Кодухов В. И. Общее языкознание. — М., 1974. — С. 59-64.

Кондрашов Н. А. История лингвистических учений. — М., 1979. — С. 96-103.

Березин Ф. М. История лингвистических учений. — М, 1984. — С. 133-156.

Березин Ф.М. Русское языкознание конца ХІХ — начала ХХ вв. — М., 1976. — С. 171-303.

Щерба Л.В. И.А.Бодуэн де Куртенэ и его значение в науке о языке // Щерба Л.В. Избранные работы по русскому языку. — М., 1957.

Хрестоматия по истории русского языкознания / Сост. Ф.М.Березин. — М., 1977. — С. 327-369.

Виноградов В.В. История русских лингвистических учений. — М., 1978. — 110-119.
СЕМІНАРСЬКЕ ЗАНЯТТЯ № 10
Тема: ЛІНГВІСТИЧНА КОНЦЕПЦІЯ ФЕРДИНАНДА ДЕ СОССЮРА
ПЛАН

  1. Життя і наукова діяльність Ф. де Соссюра.

  2. Теоретичні і соціологічні основи поглядів Ф. де Соссюра.

  3. Учення про мову і мовлення.

  4. Внутрішня і зовнішня лінгвістика. Визначення об'єкта лінгвістики.

  5. Мова як система знаків. Природа мовного знака.

  6. Учення про синхронію та діахронію.


ЗАВДАННЯ ДЛЯ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ І МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ


  1. Підготуйте усні відповіді на всі пункти плану заняття. При потребі робіть записи у робочий зошит.

  2. Підготуйтеся до виконання тестового завдання з теми семінарського заняття.

  3. Дайте відповіді на такі запитання:

а) чому антиномія мова і мовлення є головною в ученні Соссюра;

б) чим відрізняються між собою парадигма тика і синтагматика;

в) чому Соссюр віддавав перевагу синхронії перед діахронією.

4. Випишіть цитати із праці Ф. де Соссюра на підтвердження його мовознавчих теорій. Користуйтеся поданою літературою.
ТЕМИ ДЛЯ РЕФЕРАТІВ

  1. Формування мовознавчих поглядів Ф. де Соссюра.

  2. Ставлення Ф. де Соссюра до порівняльно-історичного методу і його оцінка діяльності молодограматиків.

  3. Суперечливість концепцій Ф. де Соссюра.


ЛІТЕРАТУРА

А. Кочерган М.П. Загальне мовознавство: Підручник: – К.: Видавничий центр «Академія», 2003 (або інше видання). – С. 83-90.

Соссюр Ф. Курс общей лингвистики // Соссюр Ф. Труды по языкознанию. — М., 1977. — С. 39-61, 98-132.

Удовиченко Г. М. Загальне мовознавство. Історія лінгвістичних учень. — К., 1980. — С. 101-124.

Б. Кодухов В. И. Общее языкознание. — М., 1974. — С. 70-77.

Кондрашов Н. А. История лингвистических учений. — М., 1979. — С. 110-116.

Березин Ф. М. История лингвистических учений. — М, 1984. — С. 157-175.

Звегинцев В.А. История языкознания 19-20 вв. — Ч. 1. — М., 1964. — С. 358-360.

Будагов Р.А. Фердинанд де Соссюр и языкознание нашего времени // Будагов Р.А. Язык, история и современность. — М., 1971. — С. 42-63.
СЕМІНАРСЬКЕ ЗАНЯТТЯ № 11
Тема: РОЗВИТОК ЛІНГВІСТИЧНИХ ІДЕЙ СОССЮРА В ЗАРУБІЖНОМУ МОВЗНАВСТВІ
ПЛАН

  1. Соціологія мови. Праці А. Мейє, П. Лафарга і Г. Плеханова в рішенні основних проблем соціології мови.

  2. Структурна лінгвістика, передумови її виникнення.

  3. Напрямки структурної лінгвістики:

а) Празька функціональна школа структурної лінгвістики;

б) Копенгагенська школа структуралістів;

в) Американська дескриптивна школа;

г) Лондонська структурна школа.

ЗАВДАННЯ ДЛЯ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ І МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ


  1. Підготуйте усні відповіді на всі пункти плану заняття. При потребі робіть записи у робочий зошит.

  2. Підготуйтеся до виконання тестового завдання з теми семінарського заняття.

  3. Дайте відповіді на такі запитання:

а) якими є основні ознаки лінгвістичного структуралізму;

б) у чому полягає основна заслуга Празького лінгвістичного гуртка;

в) чому Празька лінгвістична школа має назву функціональна;

г) чому американський структуралізм називають дескриптивним.
ТЕМИ ДЛЯ РЕФЕРАТІВ

  1. Основні напрямки структуралізму.

  2. Ідеї та методи сучасної структурної лінгвістики.

  3. Розвиток ідей структуралізму в сучасному українському мовознавстві.


ЛІТЕРАТУРА

А. Кочерган М.П. Загальне мовознавство: Підручник: – К.: Видавничий центр «Академія», 2003 (або інше видання). – С.83-101.

Удовиченко Г. М. Загальне мовознавство. Історія лінгвістичних учень. — К., 1980. — С. 116-120.

Б. Кодухов В. И. Общее языкознание. — М., 1974. — С. 78-99.

Кондрашов Н. А. История лингвистических учений. — М., 1979. — С. 117-162.

Березин Ф. М. История лингвистических учений. — М, 1984. — С. 176-263.

Филин Ф.П. Очерки по теории языкознания. — М., 1982. — С. 107-128.


СЕМІНАРСЬКЕ ЗАНЯТТЯ № 12
Тема: РАДЯНСЬКЕ МОВОЗНАВСТВО ХХ СТОЛІТТЯ
ПЛАН

  1. Традиції російського мовознавства у розвитку радянського мовознавства ХХ ст.

  2. Пошуки історико-матеріалістичного вирішення теоретичних питань радянського мовознавства: а) 20-ті роки; б) 30-40-ві роки; в) 50-80-ті роки.

  3. Проблематика російського мовознавства в працях І.І.Мєщанінова, Є.Д.Поливанова, Л.В.Щерби, В.В.Виноградова.

  4. Проблематика українського та білоруського мовознавства у працях А.Ю.Кримського, Ю.Ф.Карського, Л.А.Булаховського та ін.


ЗАВДАННЯ ДЛЯ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ І МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ

  1. Підготуйте усні відповіді на всі пункти плану заняття. При потребі робіть записи у робочий зошит.

  2. Підготуйтеся до виконання тестового завдання з теми семінарського заняття.

  3. Дайте відповіді на такі запитання:

а) які основні риси радянського мовознавства;

б) які етапи історії радянського мовознавства ви можете назвати;

в) у чому полягають помилки "нового вчення про мову" М.Я.Марра.

ТЕМИ ДЛЯ РЕФЕРАТІВ

Теми рефератів присвятіть вивченню лінгвістичної спадщини та аналізу лінгвістичних поглядів А.Ю.Кримського, Л.А.Булаховського, О.В. Курило, М.Я.Марра, Л.В.Щерби, І.І.Мєщанінова, Є.Д.Поливанова, Ю.Ф.Карського, В.М. Русанівського, О.С. Мельничука, інших українських учених.
ЛІТЕРАТУРА

А. Кочерган М.П. Загальне мовознавство: Підручник: – К.: Видавничий центр «Академія», 2003 (або інше видання). – С.123-146.

Удовиченко Г. М. Загальне мовознавство. Історія лінгвістичних учень. — К., 1980. — С. 169-205.

Кодухов В. И. Общее языкознание. — М., 1974. — С. 99-116.

Кондрашов Н. А. История лингвистических учений. — М., 1979. — С. 178-213, 163-177.

Березин Ф. М. История лингвистических учений. — М, 1984. — С. 264-302.

Б. Березин Ф.М. Хрестоматия по истории советского языкознания. — М., 1981. — С. 43-50 (Л.В.Щерба), 56-60 (И.И.Мещанинов).

Звегинцев В.А. История языкознания 19-20 вв. — Ч.2. — М., 1965. — С. 282-287.

Схожі:

М. П. Кочерган Загальне мовознавство
...
1. «Мовознавство загальне в часткове, теоретичне і прикладне»
Мовознавство поділяється на конкретне (часткове) і на загальне. Загальне в свою чергу поділяється ще на два підвиди – власне загальне...
Курс лекцій: “Загальне мовознавство” для студентів IV курсу Для спеціальності 030507 “Переклад”
Уклав: Дмитрієва Т. А. – доцент, кандидат філологічних наук, рецензент: Лазаренко Л. М. – доцент, кандидат педагогічних наук, Маріуполь...
Програма «Іноземні мови» 2-12, 5-12 класи. Програми для загальноосвітніх...
Підручник Карп’юк О. Д. Англійська мова: Підручник для 3 класу. К.: Навч книга, 2003. – 160 с.: іл
Програма «Іноземні мови» 2-12, 5-12 класи. Програми для загальноосвітніх...
Підручник Карп’юк О. Д. Англійська мова: Підручник для 3 класу. К.: Навч книга, 2003. – 160 с.: іл
Малиновський А. С., Рибак М. Ф. Т 19 Метрологія, стандартизація і...
Затверджено Міністерством освіти і науки України як підручник для студентів вищих навчальних закладів
Сайт Виртуальный планетарий
Взяти підручник Пришляк «Астрономія—11», підручник Климишин, Крячко «Астрономія—11»
Тема уроку: Вихід УРСР на міжнародну арену
Обладнання: підручник, карта Україна в період повоєнної відбудови (1945—1953 рр.), атласи, контурні карти, підручник, дидактичні...
Мовознавство, або лінгвістика (від лат lingua "мова"), наука про...

Урок №1 Тема. Краса навколо нас. Загальне ознайомлення з поняттям...
Навчальна: надавати загальне уявлення про образотворче мистецтво; ознайомити учнів з видами художньо-образотворчої діяльності, матеріалами...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка