|
Скачати 102.86 Kb.
|
Конспект уроку літератури рідного краю для 5 класу Тема. Перекази та легенди Акермана Мета: - зіставити теоретичні поняття «легенда» і «переказ»; - формувати навички роботи з текстом, сприяти зацікавленню учнів матеріалом уроку; - виховувати інтерес до історії рідного міста, героїчного минулого нашого народу; - розвивати творчі здібності учнів, прищеплювати цікавість до всього що нас оточує. Обладнання: фотоальбом „Білгород-Дністровський ", книги про історію міста. Тип уроку: урок-дослідження. Хід уроку І. Сприйняття матеріалу Слово літературознавцям Перекази-оповіді про минуле. Легенди-фантастичні оповідання як про минуле чи майбутнє, так і про сучасні оповідачеві події. Усна народна творчість Фольклор (народна мудрість) - усна народна творчість
Слово вчителя. Ми з вами вивчаємо тему „Усна народна творчість". І сьогодні мені хочеться розповісти про те, як пов'язала історія нашого міста з народною творчістю. Звідки походить назва нашого міста, скільки часу існує воно на землі? Все це і багато іншого ми спродуємо сьогодні дізнатися. Але чи можна почати розповідь про місто, не розказавши про річку, що тече у Чорне море і назву якої носить наш Білгород-Дністровський. Слово надаємо дослідникам. Легенда та перекази про походження назви річки Дністер, які тісно пов’язані з назвою нашого міста.
Сторінки історії Надаємо слово нашим історикам. Білгород-Дністровський має багатовікову історію і, будучи одним з найдавніших міст світу, стоїть в одному ряду з Римом, Афінами, Дамаском, Єрусалимом, Бейрутом, Пекіном, Єреваном та іншими містами, вік яких 2500 років. Місто пережило багато історичних епох, і кожна з них залишала свій слід. Численні назви міста (Офіусса, Тіра, Алба-Юлія, Білгород, Левкополіс, Аспрокастрон, Ак-Або, Фегер-Вар, Монкастро, Четатя-Албе, Ак-Керман), що свідчить про часте пересування і зміну населення, про важливий торговельний і ремісничий центр, через який проходили основні торговельні шляхи, що з'єднують Східну і Західну Європу, країни Сходу з північними землями. Історія міста починається з утворення наприкінці VI ст. до н.е. вихідцями з грецького міста Мілета на Західному березі р.. Дністер (р. Тирас) античного міста Тіра. Це було місто-держава. З другої половини IV ст. до н.е. місто чеканить свою монету, спочатку зі срібла, потім з міді та золота, веде широку торгівлю з сусідніми варварськими племенами і багатьма античними центрами. Тепер відновлено давню слов'янську назву — Білгород-Дністровський. Учитель. Численні гості нашого міста приїздять подивитися на старовинну фортецю, послухати цікаві легенди та перекази про її володарів, таємниці її башт. Літератори Український письменник ХІХ сторіччя Іван Нечуй-Левицький у своїй повісті «Микола Джеря» описує Білгород-Дністровський: «Акерман був розкинутий на горах і ніби виставив напоказ проти сонця свої біленькі хати, закидані садками та виноградниками. Над самим лиманом стояла давня Генуезька твердиня з високими, довгими, темними стінами з визубнями й зазубнями зверху. Поверх стін, порослих зеленим бадиллям, стриміли високі башти. Муровані стіни з баштами ніби виходили просто з води, а в воді одбивались такі самі стіни й башти, неначе хотіли впасти в глибоку синю безодню. На горах біліли й блищали бані церков, шпичасті верхи дзвіниць. Увесь височенький зелений берег з садками, церквами одбивався в воді, як в дзеркалі, а над горами синіло, мов густа синька, пишне південне гаряче небо». Етнографи- екскурсоводи (уявна подорож за фотографіями Білгород-Дністровською фортецею)
Овідієва вежа має й другу назву — Дівоча. Про виникнення цієї назви існує така легенда.
Багато часу відтоді минуло, багато води з Дністра у море утекло, а від кам’яних глиб нічого не лишилося — час стер їх на порох, вітер розніс, розвіяв його білим світом. А джерело чистої і цілющої води й досі струменить з-під землі. Його Парасковою криницею називають. Подейкують, хто хоч раз нап’ється з того струмка, силу в собі велику відчує, землю рідну полюбить навіки і ворожа сила його не поборе.
ОКРАСОЮ і символом Білгорода-Дністовського й досі є Акерманська фортеця. Сьогодні вона — пам’ятка національного значення. Попри численні історичні події, реставрації та перебудови, фортеця зберегла свою первісну структуру. Своєю могутністю, красою та легендарною історією вона вабить численних туристів. Тут також відбуваються пісенні фестивалі, театралізовані вистави, під час яких можна побачити «штурм» фортеці чи взяти участь у лицарському двобої, знімаються захоплюючі художні фільми. У різні часи Білгород відвідували видатні діячі української культури: композитор Микола Лисенко, поетка Леся Українка, письменники Іван Карпенко-Карий, Іван Нечуй-Левицький, актори Марко Кропивницький, Марія Заньковецька, Микола Садовський, Панас Саксаганський. Були в цьому місті також знані поляки Адам Міцкевич та Юзеф Крашевський, росіяни Олександр Пушкін, Максим Горький, Костянтин Паустовський, Валентин Катаєв, Федір Шаляпін. І ви можете вписати свої імена в історією рідного міста, одного з найдавніших міст України та Європи. ІІ. Осмислення матеріалу 1. Чому, на вашу думку, ми сьогодні говорили саме про легенди та перекази нашого краю? 2. Чому в легендах народ наділяв героїв надзвичайними рисами характеру і здатністю творити дива? 3. Чому башти фортеці називали іменами власників? ІІІ. Закріплення матеріалу 1. Перекажіть кілька легенд про походження назви нашого міста. 2. Чим відрізняється переказ від легенди? 3. Чи знаєте ви, звідки походить назва села, селища, міста, з якого родом ваші батьки, бабусі, дідусі? IV. Підсумок уроку Із покоління в покоління передаються розповіді про певні місцини, ріки, озера, ліси, гори, долини та історичні згадки про визначні події, що тут відбувалися. Усі ці оповіді є правдивими, але містять елементи фантастики, тому їх можна назвати легендами та переказами. V. Домашнє завдання Дібрати цікаві легенди та перекази про місцеві назви. |
Конспект уроку літератури рідного краю, проведеного вчителем української... Тема. Література рідного краю. «Йду натхненно важкими дорогами…» Микола Турківський |
УРОК ЛІТЕРАТУРИ РІДНОГО КРАЮ У 10 КЛАСІ ТЕМА: МАЛА ПРОЗА ІРИНИ НЕВИЦЬКОЇ МЕТА: познайомити учнів з оповіданнями письменниці, навчити визначати проблематику творів, виділяти головне; розвивати уміння ідейно-художнього... |
Літературне краєзнавство є важливим компонентом вивчення історії... Останнім часом інтерес до письменства рідного краю помітно зростає, що є закономірним фактом. У контексті епохи національного відродження,... |
Уроки літератури рідного краю: технологія підготовки та проведення Співпраця учитель (методист) митець (художній твір) учень (читач) досягне органічної єдності, якщо, добираючи матеріал до уроків... |
Як ми дізнаємося про стародавню та середньовічну історію Запорізького краю Г. М. Тощев, С.І. Андрух. В. Дровосєкова Історія рідного краю ( з найдавніших часів до VІІ ст ); Підручник для 6 класу загальноосвітніх... |
План-конспект інтегрованого уроку з української літератури та фізики... Організаційний момент ( 2 хв.) – привітання, перевірка присутніх, рефлексія (Який настрій у вас перед уроком?) |
Жанр балади у творчості Т. Г. Шевченка Жанр балади в теорії літератури Сюжет розроблено докладніше, ніж у співомовці, образи-персонажі (їх тут два-три) дано повніше. У цьому відношенні балада наближається... |
Методичний порадник до медіаресурсу з історії рідного краю Любов до Вітчизни – це любов до рідного будинку, вулиці, школи, села, міста. Знання про рідний край необхідні для духовного розвитку... |
«Видатні постаті краю» Дослідник природи рідного краю (до 100- річчя... Чижов Макар Панасович директор Заліщицької середньої школи, вчитель, дослідник природи рідного краю |
Урок з української літератури в 9 класі Тема. Т. Г. Шевченко. Творчість періоду заслання Шевченка-художника, розвивати образне мислення, формувати естетичні смаки, вчити розуміти поезію, грамотно висловлювати власні думки;... |