У ДОКУМЕНТАХ


Скачати 178.05 Kb.
Назва У ДОКУМЕНТАХ
Дата 11.12.2013
Розмір 178.05 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Історія > Документи





СТАРОДАВНІЙ ЄГИПЕТ

У ДОКУМЕНТАХ

Посібник

для учнів шостого класу
Уклала Троян Ольга Анатоліївна, учитель історії та правознавства

Дем’янівської загальноосвітньої школи І – ІІІ ступенів






Первинні історичні джерела в усі часи залишалися важливим чинником історичної освіти. Запровадження компетентнісного підходу в навчанні потребує змін у практиці роботи педагога. Певна структура компетентності учня відповідає процесу формування системи цінностей, яка утворюється як через навички пізнавальної діяльності, так і завдяки вмінню приймати рішення у проблемних ситуаціях, через досвід емоційного ставлення. Оскільки навчання набуває діяльнісного характеру, на перший план виходить вміння аналізувати навчальний матеріал і взагалі самостійно його опрацьовувати, досліджувати.

Вчителеві, який широко впроваджує у свою практику опрацювання документальних свідоцтв, треба мати на увазі, що тривалу історію Стародавнього Єгипту вчені досліджують, спираючись на різноманітні пам’ятки, серед яких писемні відіграють провідну роль.

До того часу, коли Ж. Ф. Шампольон і його наступники дешифрували ієрогліфічну писемність однієї з найдавніших цивілізацій, лише біблійні тексти і праці античних авторів були в науковому обігу. Протягом ХІХ – ХХ століть було знайдено й перекладено величезну кількість текстів Стародавнього Єгипту.

Історіографи-єгиптологи виокремлюють групи писемних джерел, а саме:

  • історичні твори стародавніх єгиптян (наприклад , «Аннали Тутмоса ІІІ» часів ХVІІІ династії чи твір жерця Манефона, написаний у ІV столітті до н. е.),

  • численні господарські, юридичні і дипломатичні документи, храмові архіви (архів Ехнатона, розкопаний в Ель-Амарні, містить більш ніж 350 текстів),

  • написи на царських печатках

  • матеріали слідства у справах про заколоти в палацах фараонів;

  • релігійні тексти, написані на стінах внутрішніх приміщень пірамід, на дерев’яних саркофагах, на папірусах; збірки текстів, присвячені поховальним ритуалам (найвизначніша пам’ятка – «Книга мертвих»);

  • тексти, що належать власне до художньої літератури (наприклад, «Розповідь Синухета» і «Повість про красномовного поселянина») і твори, які відносять до дидактичного жанру: «повчання» і «пророцтва»;

  • твори давньогрецьких істориків (Геродота, Страбона, Діодора Сицилійського, Плутарха).

Фрагменти текстів пропонованого посібника-хрестоматії згруповані за проблемно-тематичним принципом, численні запитання і практичні завдання спрямовано на розкриття ролі природного середовища, соціально-економічних відносин, внутрішньої і зовнішньої політики, ідеології Стародавнього Єгипту. Широке введення писемних джерел для опрацювання їх на уроках і під час самостійних занять дозволяє не просто збагатити знання учнів яскравими, доступними фактами, а й суттєво допомогти у формуванні різноманітних компетентностей, у першу чергу – предметних: хронологічних, просторових, ієрархічних та ін.

Посібник можна застосовувати під час факультативних занять, на засіданнях історичних гуртків.

1. Природа Єгипту

1
Давньогрецький історик Діодор Сицилійський, котрий жив у І столітті до нашої ери, так писав про Єгипет у свої праці «Історична бібліотека»:

«Єгипет простягається в основному з півночі на південь… Із заходу він захищений переповненою дикими звірами Лівійською пустелею, що сягає на велику відстань. Із тих частин, які звернені на схід, одні захищені рікою, інші ж оточені пустелею та болотистими місцями, що називаються «безоднями».

Четверта сторона вся омивається Єгипетським [Середземним] морем, котре убезпечує її і майже не має причалів; плавання вздовж берега цього моря може бути дуже тривалим, а висадка дуже важка.

Отже, Єгипет укріплений з усіх боків самою природою… Обриси його продовгуваті; він має прибережну смугу в дві тисячі стадій [приблизно 370 кілометрів], а в глибину материка простягається майже на шість тисяч стадій [приблизно 1100 кілометрів]».


?


  1. Що мав на увазі стародавній учений, коли писав, що «Єгипет укріплений з усіх боків самою природою»?

  2. Чому країна лежить лише вздовж Нілу?



  1. Порахуйте, користуючись картою, чи не помилився історик, визначаючи простягання території Стародавнього Єгипту. Майте на увазі, що єгипетська земля сягала від Середземного моря до 1-го нільського порога (в районі сучасного міста Асуан).

  2. Зафарбуйте на контурній карті долину Нілу, надпишіть назву ріки, а також Лівійської пустелі та морів, що омивають Єгипет. Позначте перший поріг.


Д
2
іодор зазначав:

«Тому, хто спостерігає повінь на Нілі, вона здається дивовижною.. Бо того часу, коли всі інші ріки починають опадати під час літнього сонцестояння, а згодом ще дужче міліють, тільки він один тоді, починаючи посилюватися, день за днем збільшується настільки, що під кінець затоплює весь Єгипет…

Вся країна має рівнинний характер і міста та села лежать на штучних насипах… Багато сухопутних тварин, захоплених рікою, гине; деякі ж, видершись на узвишшя, рятуються; худоба ж під час розливу годується в селах заздалегідь припасеним кормом.

Задля недопущення нещасть, що трапляються під час повені, у Мемфісі заведено царями спостерігати за Нілом; особи, яким це доручено, точно вимірюють підняття води в ньому і відправляють у міста повідомлення, зрозуміло викладаючи, на скільки ліктів чи пальців піднялася ріка і коли почне спадати. Завдяки цьому способові вся людність, узнавши про початок спадання ріки, позбавляється турбот і в той же час дізнається про розмір майбутнього врожаю, оскільки всі ці спостереження точно записувалися протягом довгого часу».


?


  1. Чому Єгипет час від часу опинявся під водою?

  2. У яку пору року трапляється розлив Нілу?

  3. Чи відомі вам причини повені на Нілі? Чому ці причини залишалися невідомими єгиптянам?

  4. Де будувалися єгипетські села?

  5. Якою б була долина Нілу, якби не було повеней?




  1. Уявіть себе мемфіським міряльником рівня води у Нілі. Напишіть

донесення з попередженням жителям єгипетських міст про початок повені або сильне підняття води (у Мемфісі рівень Нілу був найвищим на початку вересня). Майте на увазі, що частіше «нілометр» складався зі сходинок, які вода покривала або оголювала.

Н
3
а березі Нілу за наказом одного з фараонів було встановлено кам
’яну плиту і висічено слова гімну, що уславлює ріку:

Слава тобі, Хапі!

Ти прийшов на цю землю,

З’явився, щоб оживити Єгипет.

Немає таких житниць, щоб вмістити дари твої

Нікому не треба повелівати серцем твоїм.

Тобі радіють юнаки твої і діти твої.

Тебе звеличують, неначе царя,

Закони при тобі непорушні.

Ти виходиш біля Верхнього й біля Нижнього Єгипту.

Кожен п’є очами воду твою.

Усім серцем прагнеш ти примножити прекрасне.

Процвітай же, процвітай же, Хапі.

Процвітай же,

Дарами полів

Оживляєш людей ти й худобу.


?


  1. Чи розрізняли єгиптяни Ніл і бога Хапі?

  2. Яке значення в житті Єгипту мали повені? Чому єгиптяни називали свою батьківщину «дарунком Нілу»?

  3. Подумайте, чи було життя в оазисах залежним від Нілу?



Д
4
іодор писав в «Історичній бібліотеці» про гирло Нілу:

«Ніл, розділяючись у нижній частині Єгипту на багато частин, утворює Дельту, що названа так через свої обриси. ЇЇ сторони утворюють крайні рукава ріки…

Ніл вливається в море сімома розтоками, [утворюючи острів]. Цей острів розділяється багатьма каналами, прокопаними людьми, він є найпрекраснішою місцевістю в Єгипті, тому що, нагромаджуючи річкові відкладення, зволожений людьми, він дає багаті та різноманітні плоди. Щороку річка наносить свіжий мул.. Ніл тече тихо, несучи багато різної землі, а тому в низьких місцинах утворюються багновища та плодючі болота».


?


  1. Чому стародавні греки назвали гирло Ніла дельтою?

  2. Чому вони називали Єгипет Чорною землею?

  3. Яке господарське завдання було основним у єгипетській державі?

  4. Як ви вважаєте, давньогрецький історик Діодор описував Єгипет за власними враженнями чи з чужих слів? Наведіть докази.




  1. За поданим нижче планом складіть розповідь від імені чиновника-землеміра, що після повені розмічає поля. Подумайте, яким обладнанням він міг користуватися і хто допомагав йому в роботі.

  1. Кінець повені.

  2. Наказ управителя межувати поля.

  3. Лаштування в дорогу.

  4. Поля після повені.

  5. За роботою.

  1. Складіть розгорнуту відповідь про те, як праця людей перетворювала дельту і всю долину Ніла?



5
У давньоєгипетській повісті «Розповідь Синухета» її герой, рятуючи життя, втікає з Єгипту і опиняється в кам’янистій пустелі. Ось що він повідомляє:

«Напад спраги заволодів мною, і я задихався, моє горло палало, і я сказав: «Це смак смерті». Але я підніс своє серце та зібрав своє тіло [напружив сили], коли почув мукання череди. Побачив я бедуїнів»


?



  1. Чому єгиптянину, на відміну від кочівників-бедуїнів, важко було вижити в пустелі?

  2. Чому в Єгипті жовтий колір вважався поганим?

  3. Як виглядала, на вашу думку, єгипетська земля під час суховіїв?




  1. Уявіть себе хлопчиком-бедуїном, який знайшов у пустелі знесиленого єгиптянина. Опишіть зовнішність втікача.




  1. Господарське і повсякденне життя


У
6
Британському музеї в Лондоні зберігається найбільший зі знайдених давньоєгипетських папірусів. Його довжина – 40 метрів. Це заповіт Рамзеса ІІІ. В ньому описано правління фараона, обліковано податки з підданих. Дуже багато місця займає перелік дарів фараона єгипетським богам. Ось лише деякі з них:

«Золото прекрасне… золото біле у вигляді виробів, прикрас та

брухту – 1 663 дебена [1 дебен дорівнював 91 г];

Срібло у вигляді виробів та брухту -3 398,8 дебенів;

Чорна мідь – 327,9;

Чорна мідь позолочена (прикраси) – 2;

Мідь у вигляді посудин та брухту – 18 786,7 дебенів;

Свинець – 2 130 дебенів;

Мирра – 7 009 дебенів;

Висон, гарна тонка тканина, кольорова тонка тканина, різна

одежа – 50 877;

Ладан, мед,…оливкове масло – 331 702;

Ладан, пахощі – 35 130;

Напій-шедех, вино в посудинах – 228 380;

Усілякі самоцвіти, священні амулети, скарабеї, печатки різних

розмірів – 1 075 635;

Пряжа – 700 дебенів;

Оброблене дерево, ящики та печатки – 92;

Кедр (різні стовбури) – 351;

Кориця в’язками та у 83 корзинах – 2000 дебенів;

Слонова кістка (бивнів) – 1;

Хлібні вироби (мехнут і сата) – 3 100;

Пальмові плоди, виноград, смокви, гранати і різні фрукти

(різними мірами) – 2 382 605;
Рогата худоба: вгодовані бики, бики з ліровидними рогами, бики безрогої породи, кози – 20 602;

Білі антилопи, козероги, газелі – 367;

Вгодовані гуси – 353 919;

Сіль, натр( мішків) – 1 843;

Сіль, натр ( брусків) – 355 084;

Верхньоєгипетський льон – 46 корзин;

Хліб прекрасний, жертвенний великими купами – 161 287;

Хліб прекрасний, м’ясо, перепічки-рехес великими святковими

кошиками, кошиками золотими, кошиками для їжі – 25 335;

Хліб прекрасний великими трапезними кошиками, хліб різних

розмірів – 6 272 421;

Пиво у різних посудинах – 468 303;

Оливи в посудинах – 1 726;

Віск – 3 100 дебенів;

Коріандр, овочі, насіння (мірками та пучками) – 309 215;

Папірус – 26 782;

Тканини, одежа – 150;

Риба різна – 494 800;

Сади з різних дерев доглянуті – 6;

Деревне вугілля – 3 367;

Ладан, мед, масло першого гатунку, жир, фрукти, кориця, овочі, молоко різними мірами – 1  933 766;

Золото, срібло, всілякі справжні самоцвіти, статуя бога Нілу,

фігурки – 48 236;

Справжній лазурит, справжня бірюза, всілякі самоцвіти,

лита статуя бога Нілу – 193 370;

Статуї бога Нілу з дерева сікамор, статуї дружини бога

Нілу – 12 158;

Речовина шесес [фарба зеленого кольору] -32 500 дебенів;

Жорна – 351;

З
?
ерно для божественних принесень на свята - 5 279 552 мішки»




  1. Користуючись наведеним списком, визначте, які культури вирощували єгиптяни-землероби?

  2. Яку худобу розводили в Єгипті?

  3. Доведіть, що єгиптяни займалися птахівництвом.

  4. Які корисні копалини добували єгиптяни?

  5. Які ремесла існували в країні?

  6. Як ви вважаєте, чи багато в Єгипті було людей, що займалися обліком?

  7. Чому фараони підносили храмам великі дари?



  1. Порахуйте, із скількох листів складається цей папірус, якщо довжина одного листа становить приблизно 50 см.


7


У папірусі «Повчання Хеті своєму сину Пепі» розповідається про працю ремісників:
«…Я бачив мідника за роботою біля топок його печі. Його пальці були, як шкіра крокодила. Від нього тхнуло гірше, ніж від риб’ячої ікри.

Кожний тесля, що працює теслом, втомлюється більше ніж землероб. Поле його – дерево, знаряддя його – метал.

Різьбяр по каменю шукає для роботи різний твердий камінь. Коли він закінчує виконувати річ, руки його наче неживі і він зморений.

Я розкажу тобі ще про того, хто будує стіни. Він постійно хворий, оскільки відкритий вітрам. Важко йому стояти, прив’язаному до лотоса [тобто до верхівки колони у формі квітки лотоса], вся одежа його – лахміття… Миється він лиш один раз.

Я розкажу тобі ще про рибалку, буває йому ще гірше, ніж іншим. Дивися, хіба не працює він на річці серед крокодилів ».


?


  1. Чому праця ремісників у Стародавньому Єгипті була такою тяжкою?

  2. Які ще єгипетські ремесла вам відомі?


8

У папірусі, який використовували в школі писців для навчання, розповідається про долю землероба:

«Хіба не відома тобі доля землероба, коли записують урожай? Половину ячменю забирає черв’як, гіпопотам забирає чимало, мишей багато, в полі на нього спускається сарана, худоба їсть, горобці крадуть. Горе землеробові!

Писар причалив до берега, він записує врожай. Його помічники з палицями та жилами з пальмового листя. Вони кажуть: «Давай ячмінь! – «Нема!» І ось вони б’ють його. І ось він зв’язаний і

кинутий у криницю. Він утоплений у воду вниз головою, його жінка зв’язана перед ним, його діти скручені. Сусіди залишають його і тікають. Пропав його ячмінь!»


?


  1. Чи легко землеробові було виростити врожай?

  2. Як діяли чиновники, коли селянин не міг заплатити податки?

  3. Яке заняття, на вашу думку, було головним у єгиптян?




  1. Управління Єгипетським царством


9

Зберігся напис, висічений за наказом фараона Сенусерта в одній з фортець:

«Хай живе Гор, образ бога, Обидві Володарки [богині, покровительки фараонів], цар Верхнього і Нижнього Єгипту, божественний за народженням, обдарований життям…

16-й рік царствування, 3-й місяць Сходів…Я встановив мій кордон, коли плив на південь далі, ніж мої батьки. Я збільшив те, що дісталося мені… Відступ – це слабкість. Тіснять на кордоні тільки боягузів…

Моя величність бачила відступ кушитів [народу, що жив вверх по Нілу]. Я захопив їхніх жінок, я вийшов до їхніх колодязів, я побив їхніх биків, я вирвав їхній ячмінь та спалив його.

Клянуся батьком моїм. Сказав я по правді, і не було хвастощів у тому, що вийшло з моїх вуст… Що стосується мого сина, який зміцнить кордон, встановлений моєю величністю, то сина народжено для моєї величності…

Потім наказала моя величність, аби зробили статую моєї величності на цьому кордоні… через бажання, щоб ви, нащадки, були міцними на ньому, щоб вступали в битву за нього».


?


  1. Ким єгиптяни вважали свого фараона?

  2. Що вважав Сенусерт головним досягненням свого правління? Яке його побажання нащадкам?

  3. Чого прагнули фараони у стосунках з іншими народами?



  1. Визначте, коли правив фараон Сенусерт – до 3000 року до нашої ери чи після цієї дати.


В
10
численних папірусах автори підкреслюють необмеженість влади фараонів. Текст під назвою «Пророцтво Неферті» починається розповіддю про ритуал відвідин фараона сановниками:

«Одного дня прийшли посадові особи столиці до фараона, - хай він буде живим, міцним і здоровим! – щоб його вітати, й пішли після того, як вони його привітали відповідно з їхнім щоденним звичаєм.

І сказав його величність – хай він буде живим, міцним і здоровим! – скарбничому, котрий стояв біля нього: «Йди і приведи мені посадових осіб столиці, що вийшли звідси сьогодні після привітання!» І їх зразу ж привели. Й лежали вони знову на своїх животах перед його величністю – хай він буде живим, міцним і здоровим!


?


  1. Яку важливу рису повинен був мати єгипетський посадовець?

  2. Чому вельможі плазували перед фараоном?


11

Давньогрецький учений Страбон, що в 25 – 24 рр. до н. е. здійснив подорож до Єгипту, зазначав у своїй праці «Географія»:

«Єгиптяни мають добру репутацію, оскільки вважається, що вони гідним чином використовують спокій у країні, завдяки розумному її поділу та турботі про неї. Обравши царя, вони поділили народ і назвали одних воїнами, других землеробами, третіх – жерцями; жерцям належать священні справи, а іншим людські; … одні займалися справами військовими, інші мирними – рільництвом та ремеслами, від них саме і надходили податки царю. Жерці ж займались філософією і астрономією та були царськими співрозмовниками».


?



  1. Хто приймав участь в управлінні єгипетською державою?

  2. На кому лежав тягар податків у Єгипті?



  1. Відновіть схему

Верстви єгипетського суспільства



Правителі номів



Торговці

Прості воїни

Раби


11

В Ермітажі, найвідомішому музеї Санкт-Петербурга, зберігається папірус «Повчання царя з Гераклеополя своєму синові Мерикару», що датується ХХІІ ст. до н.е. Правитель писав:

«Шкідлива людина для міста – це підбурювач. Придушуй натовп, знищуй полум’я, яке роздмухується ним. Не піднось людини ворожої. Той, хто бідний, - ворог. Налаштовуйся вороже до бідняка.

Вивищуй вельмож своїх, щоб вони чинили за твоїми законами.

Твори істину, і ти будеш довго жити на землі. Зроби так, аби замовк той, хто плаче, не пригноблюй вдови, не виганяй людини через майно її батька… Остерігайся карати несправедливо.

Вивищуй молодих воїнів, і буде тебе любити столиця.

Примножуй твоїх вельмож, просувай своїх воїнів, збільшуй загони молодих, що йдуть за тобою. Нагороджуй їх майном, забезпечуй землею, обдаровуй худобою.

Наближуй до себе людину за справи його».


?


  1. Якими засобами правитель радив синові зміцнювати царську владу?

  2. Обґрунтуй, чому фараон вважав бідняків найнебезпечнішими ворогами.

  3. Чиї інтереси захищав фараон в країні?


Н
12
а одній з плит ХХV століття до нашої ери, знайдених у Верхньому Єгипті, викарбовано життєпис чиновника на прізвище Уна. Серед інших фактів його біографії розповідається таке:

«Князь Верхнього Єгипту, котрий знаходиться в палаці, охоронець Нехена [титул], глава Нехеба, єдиний друг фараона, шанований Озірісом, що стоїть на чолі померлих – Уна. Він говорить:

  • Його величність призначив мене суддею й устами Нехена, оскільки він довіряв мені більше, ніж якомусь іншому слузі. Я вів допит наодинці з головним суддею – верховним вельможею на випадок усякої таємної справи…

Його величність посилав мене п’ять разів водити військо й упокорювати країну бедуїнів щоразу, як вони повставали… я діяв так, що його величність мене хвалив за це.

Доповіли про бунтарів. Я переправився на суднах із загонами …прийшов і захопив їх усіх. Було перебито серед них усіх бунтарів.

Коли ж я був придворним і тим, хто носить сандалії фараона, Цар Верхнього і Нижнього Єгипту Меренра – мій господар, хай вічно він живе, – призначив мене місцевим князем … бо я користувався його ласкою, бо догоджав його величності, бо його величність покладався на мене».

Його величність послав мене прорити п’ять каналів у Верхньому Єгипті і побудувати три вантажних і чотири перевізних судна з акації. Я виконав усе за один рік».


?


  1. Подумайте, чи достатньо було лише відданості, аби заслужити повагу фараона?

  2. Якими правами був наділений чиновник у Єгипті?




  1. Доведіть, спираючись на текст, що Єгипет на час написання цієї біографії був державою.


У
13
« Повісті про красномовного поселянина» розповідається:
«Одного разу поселянин, навантаживши віслюків харчами, сіллю, деревом та іншими предметами, відправився у місто. Та коли він проїжджав по землі багатого сановника, той загородив

поселянину путь, побив його, відібрав віслюків та поклажу. І прийшов цей поселянин до фараона із скаргою».


?



  1. Як ви вважаєте, з якою метою поселянин відправився в місто?

  2. Чи були підстави у багатого сановника нападати на проїжджого?

  3. Чому саме до фараона звернувся поселянин із скаргою?


14

Ось які поради давали в Єгипті чиновникам-початківцям:

«Якщо ти сидиш за столом того, хто вище тебе за посадою, то бери, коли тобі дають, те, що лежить перед тобою. Не дивися на те, що лежить перед ним, як він не дивиться на те, що лежить перед тобою. Нахили обличчя донизу, коли він тебе вітає. Посміхайся, коли він посміхається. Це приємно його серцю. Гни свою спину перед начальником… І тоді у твоєму будинку буде багатство… Не сиди, якщо перед тобою стоїть той, хто старший за тебе або вище за посадою»


?



  1. Подумайте, які риси повинен був мати чиновник у Стародавньому Єгипті?

  2. Яка твоя думка щодо таких порад?


Є
15
гипетський папірус доніс до нас повчання батька синові:


?
«Зверни своє серце до книг. Немає нічого вище книг. Якщо у писця є посада у столиці, він не буде там злидарювати. Посада писця краща всіх інших посад. Знай: немає посади, де немає начальника. Тільки у писця немає начальника, він сам начальник над іншими людьми».


  1. Чого навчає батько сина?

  2. Як, на думку батька, можна стати писцем?

  3. Чому посада писця в Єгипті вважалась дуже почесною?

  4. Яким вмінням повинен був навчитися хлопчик, прийнятий до школи писців.

П
16
апірус, знайдений в похованні поблизу міста Мемфіс (зараз він зберігається в голландському місті Лейден, тому вчені його називають «Лейденським»), свідчить:

«Простолюдини стали власниками коштовностей. Той, хто не міг замовити собі навіть сандалії, став тепер господарем багатств.

Можновладці в нещасті, простолюдини ж в радості. Кожне місто говорить: «Будемо бити маєтних серед нас».

Яка прекрасна суддівська палата… Та розкрадено її акти… Зламано архіви. Розкрадено податкові декларації… писарів же з обрахунку врожаїв, їхні списки знищено… сувої законів суддівської палати викинуто, по ним ходять на перехрестях…»


?



  1. Як ви вважаєте, про які події розповідає цей документ?

  2. Що могло бути причиною повстань бідноти?

  3. Чому під час заворушень в першу чергу нищилися списки з обліком врожаїв і життя писарів опинялося під загрозою?

Схожі:

Що застосовуються в бойових документах

Урок 3 Тема: Таблиці в текстових документах. Використання стилів,...
Навчальна мета: Познайомити учнів з основами роботи із текстовим редактором, поняттями стилі та таблиці в текстових документах. Використання...
Форми дозволяють організувати інтерактивність для web-сторінки. Форми...
Форми дозволяють організувати інтерактивність для web-сторінки. Форми в документах HTML розміщуються між тегами та
ПЛАН КОНСПЕК Тпроведення семінарського заняття із гуманітарної підготовки...
Навчальна мета: Акцентувати увагу на керівних документах з виховної роботи, загострити
ЗАКОН УКРАЇНИ №2289-VІ
Тендерна пропозиція вважається акцептованою, якщо замовник подав учаснику в установлений у тендерних документах строк письмове підтвердження...
ЗАТВЕРДЖЕНО рішення виконавчого комітету
Глухівської міської ради незалежно від способу фіксації та відтворення інформації, яка міститься в документах, включаючи їх підготовку,...
4 Документація як спосіб первинного відображення об'єктів бухгалтерського обліку
Бухгалтерський облік здійснює суцільне й безперервне спостереження за господарськими процесами і відображає його в документах, які...
Додаток №1 до протоколу №63 засідання Спостережної Ради ПАТ «БАНК СІЧ» від 25. 10. 2011р
Відповідальність за достовірність відомостей, наведених у документах, що подаються для реєстрації випуску облігацій, несуть особи,...
ВИКОРИСТАННЯ МЕТОДУ ПРОЕКТУ НА УРОКАХ ІСТОРІЇ
Одним із найважливіших завдань освіти є виховання нового громадянина, національно свідомої, соціально активної, професійно компетентної...
ПРОСПЕКТ ЕМІСІЇ випуску іменних дисконтних звичайних (незабезпечених)...
Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку, не може розглядатися як гарантія вартості цих облігацій. Відповідальність...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка