|
Скачати 137.38 Kb.
|
ВИКОРИСТАННЯ МЕТОДУ ПРОЕКТУ НА УРОКАХ ІСТОРІЇ ЯК ЗАСОБУ ФОРМУВАННЯ КЛЮЧОВИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ УЧНІВ У НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНОМУ ПРОЦЕСІ Одним із найважливіших завдань освіти є виховання нового громадянина, національно свідомої, соціально активної, професійно компетентної особистості. На цьому наголошується в нормативних документах. Із погляду на це дуже важливо, щоб підростаюче покоління було орієнтоване на соціалізацію. Натомість ми бачимо, що останнім часом інтерес школяра до школи стрімко падає, і кожен наступний рік несе істотнезменшення цього інтересу. У чому ж причини? Можливо через корумпованість у вищій освіті? Можливо, життя за стінами школи більш цікаве? Можливо, школа стала менш цікавою, або вчителі не так цікаво викладають свої предмети? Або діти перевантажені шкільною програмою при постійному зменшенні кількості годин? На мою думку, все це є, і можна додати ще сотню причин. У вихованні дітей потрібна постійна взаємодія батьків, вчителів і суспільства. Натомість: більшість батьків зайняті зароблянням грошей, про суспільство годі й говорити! Тому долати проблеми підлітків мусять, як правило, вчителі. Виникає так зване "примусове шкільне опікунство”. Школа регулює поведінку шляхом виховання. Школа постійно контролює, накладає обмеження на стиль одягу й зачісок, макіяжу. І в кого перетворюється вчитель за таких обставин? Як тільки дітей ми починаємо заганяти у визначені межі й нав’язувати їм жорсткі правила, вони зразу ж починають протестувати. Діти взагалі схильні протистояти контролю, а в школі – особливо. Ми звикли дивитися на проблеми з точки зору поведінки: яку ситуацію ми б не обговорювали, головним завжди є "хто і як себе поводить”. При цьому ми випускаємо дещо дуже важливе. Правильно було б розглядати проблеми з точки зору інтересу дітей… Метод проектів дає можливість використовувати інтереси й захоплення учнів: комп’ютером, літературою, музикою, образотворчим мистецтвом та ін. Робота над проектами дає можливість учителю пізнати дітей, а в дітей з’являється можливість більше пізнати вчителя. Метод проектів дає можливість учням самостійно пройти всі етапи дослідження обраної теми, формує навички пошукової, аналітичної, творчої діяльності. І це дуже важливо, адже, як показала практика, старшокласники і студенти так рано перестають думати, самостійно розмірковувати в основному через те, що їм простіше запитати когось, хто знає, ніж шукати відповідь самим і думати над нею. За такого способу навчання забезпечується комфортне психологічне самопочуття тих, хто навчає, й тих, хто навчається, різке зниження конфліктних ситуацій на уроках. Створюються сприятливі передумови для підвищення рівня загальнокультурної підготовки школярів, розвитку їхнього творчого потенціалу. Психологічно грамотно організований процес навчання забезпечує можливість формування іншого типу особистості: людини обізнаної, комунікабельної, здатної до саморозвитку. При використанні методу проекту виникає ситуація, коли для вчителя велику цінність становить не сам результат (хоча й він важливий), а ставлення учня до матеріалу, бажання не тільки вивчити його, довідатись щось нове, але й здатність реалізувати себе в пізнавальній діяльності, досягти бажаного. Використання методу проекту має забезпечити необхідний рівень компетентності особистості для життєвого самовизначення. Завдання перед учителем полягає в необхідності змінити умови навчання так, щоб більшість учнів училися на рівні пізнавальних інтересів, що зростають. Актуальність досвіду полягає в реалізації основних завдань сучасної освіти – виховання покоління, яке соціально-орієнтоване. А тому й необхідно розвивати і впроваджувати метод проекту, основними ознаками якого можна вважати формування важливих для життя в суспільстві компетенцій, у першу чергу соціальної, яка включає:
Перспективність досвіду полягає у створенні умов, за яких учні адаптуються до нових способів навчання, вчаться самостійно здобувати знання, орієнтуватися в інформаційному просторі, критично мислять, вчаться розв’язувати будь-які проблеми, пов’язані з використанням різноманітних форм роботи (індивідуальної, парної, групової) і засобів навчання, а також інтегрувати знання і уміння з різних галузей знань. Метод проекту допомагає кардинально змінити відносини між вчителем і учнем у навчальному процесі таким чином, щоб мала місце ситуація, за якої учень вчиться сам, а вчитель здійснює всебічне керування його навчанням, тобто мотивує, організовує, координує, консультує. Технологія дає можливість широко застосовувати міжпредметні зв’язки, що дуже важливо. Першими проектами були проекти Intel@ – "Історико-географічні райони України” та "Запоріжжя – рідне місто”. Ці проекти створювалися, переважно, на базі шкільного комп’ютерного класу. На той час комп’ютерний клас було обладнано комп’ютерами з дуже низькими характеристиками, які не дозволяли встановити сучасне програмне забезпечення (оперативна пам’ять – 16 Мб, пам’ять на жорсткому диску – 1,5 Гб). Працювати було дуже важко, але цікаво. Велике значення мала тісна співпраця з учителем інформатики Т.Д. Веретенніковою та вчителем географії Л.П. Пиріг. Робота над зазначеними проектами зацікавила і дітей, і нас – учителів, крім того, підштовхнула до пошуку й вивчення інших видів проектів, які б не були пов’язані з комп’ютерними технологіями. Сьогодні комп’ютерний клас укомплектовано сучасною технікою, що дає можливість широко використовувати можливості комп’ютера і, найголовніше, – зацікавленість і творчі можливості дітей. Але щоб учителі могли повністю реалізувати свій і дитячий творчий потенціал, бажано забезпечити сучасними комп’ютерами предметні класні кімнати. Метод проекту має один великий недолік. Робота над проектами потребує великих витрат навчального та додаткового часу. Більшість наших проектів було розроблено після уроків, тоді ж відбувається презентація й захист проектів. Але робота була того варта. Перелічу лише частину результатів роботи:
Щоб показати, як можна використовувати різні проекти, наведу план-конспект уроку. Тема: ГОЛОДОМОР 1932–1933 РОКІВ В УКРАЇНІ
Хід уроку
Учням заздалегідь було запропоновано дати відповідь на проблемне питання: Чому голод 1932–1933 рр. називають Голодомором, геноцидом українського народу? Хто причетний до вирішення проблеми:
Орієнтовні завдання: Статистики: Підготуйте статистичні дані, які дадуть відповіді на запи-тання:
Історики: Схарактеризуйте політику радянського керівництва щодо України наприкінці 20-х – початку 30-х рр.
Юристи: Який статус мала УСРР у складі СРСР.
Журналісти: Зробіть аналіз публікацій за останні роки, в яких піднято питання про Голодомор 1932–1933 рр. (використати метод проекту "Папка з газетними статтями”).
Літературознавці: Проаналізувати історичні романи (використати метод проекту "Опис історичного роману”):
Випереджальні завдання:
V. Підсумки уроку. Сьогодні ви проаналізували трагічну сторінку історії українського народу, з’ясували передумови, причини, масштаби і трагічні наслідки Голодомору 1932–1933 рр. Зробили спробу з’ясувати міру вини тодішнього керівництва країни. Цього вимагає правда історії, вимагає наш час. Адже тільки з урахуванням уроків минулого ми можемо йти в майбутнє. Правда про голод потрібна не лише тим, хто пережив його, а й вам, молодому поколінню, бо ви творите і творитимете історію для наших нащадків, а це – пам’ять народу. Забути не можна, щоб не допустити повторення цієї страшної трагедії. VI. Домашнє завдання. Алгоритм діяльності вчителя
Провідною ідеєю діяльності є: формування особистості, патріота і національно свідомого громадянина України. Сприяння ефективній соціалізації учня сьогодні і в майбутньому шляхом формування ключових компетентностей через використання методу проекту в навчально-виховному процесі. Участь школярів у проектах допомагає їм усвідомити роль історичних знань. Спільна діяльність сприяє зростанню культури міжособистісних стосунків, вихованню толерантності, здатності співпрацювати, потягу до партнерських стосунків. Учні мають можливості використовувати знання з інших предметів, набувають досвіду роботи з комп’ютером, різним програмним забезпеченням, обмінюються досвідом. Формуються навички роботи з пам’ятками та інструкціями. Успіх сприяє самоствердженню і вмінню презентувати себе, адже старшокласники обов’язково пишуть реферати, до них виготовляють буклет, мультимедійну презентацію і свою роботу захищають. Використання методу проекту сприяє не лише більш ефективному засвоєнню навчального матеріалу учнями, формуванню в них ключових компетентностей, а й створює умови, коли вчитель вчиться в учнів (в першу чергу, освоєння різноманітних комп’ютерних програм). Учні дуже цінують гарні відносини з учителем, якщо відчувають повагу до себе і коли бачать, що вчитель у них вчиться. Обмін досвідом "Використання методу проекту на уроках історії як засобу формування ключових компетентностей учнів у навчально-виховному процесі” відбувається шляхом участі у творчих звітах учителів з організації роботи з обдарованимиучнями; участі в міських педагогічних виставках "Науково-методичне забезпечення оцінки результативності освітньої діяльності навчального закладу”; було проведено міський семінар; у ході роботи над міжпредметними проектами досвід вивчається вчителями гімназії; було надруковано статтю: Веретеннікова Т.Д., Дашко М.В., Пиріг Л.П. "Метод проектів у викладанні інтегрованого уроку з використанням інформаційних комп’ютерних технологій”. Примітка Використано матеріали учителя історії Запорізької гімназії № 25 М.В. Дашко. |
Уроках історії Педагогічна довідка Тестові технології оцінювання рівня освітньої компетентності учнів на уроках історії |
Інтерактивні вправи та ігри на уроках історії, як одиніз шляхів підвищення... Практичне використання ігрових форм роботи з учнями у процесі вивчення пропедевтичного курсу історії України, на прикладі тем «Київська... |
Використання нових інформаційних технологій на уроках історії Уроки історії сприяють формуванню в учнів історичної свідомості, критичного мислення, сучасному прогнозуванню майбутнього, а так... |
На уроках французької мови засобами методу |
На уроках історії як метод формування творчого учня України процесу виховання патріотів з активною громадянською позицією, я обрала проблему, над якою працюю в ході своєї роботи. Це... |
Чорна В.І., учитель історії Канівської ЗОШ І – ІІІ ступенів №3 Апробація... Тивність, низька лабільність, тривожність з однієї сторони та інформаційна мобільність, бажання новизни та нестандартності з іншої.... |
Використання інтерактивних та мультимедійних технологій на уроках... Хочу звернути увагу на використання інноваційних технологій на уроках світової літератури |
Використання інтерактивних та мультимедійних технологій на уроках... Хочу звернути увагу на використання інноваційних технологій на уроках світової літератури |
Використання мультимедійних технологій на уроках історії Насамперед, актуальним є питання реалізації ідеї «педагогіки співпраці». Об'єднання зусиль учнів і вчителів надає можливість якнайкраще... |
Урок з геометрії в 7 класі На тему: «Поняття методу від супротивного» Допомогти дітям зрозуміти суть методу від супротивного, надавши їм можливість отримати елементарні навички проведення доведень цим... |