|
Скачати 234 Kb.
|
Про Концепцію становлення мережі середніх закладів освіти для розвитку творчої обдарованості Рішення колегії Міністерства освіти України 26.06.96 р. № 9/5—4 Заслухавши і обговоривши інформацію заступника міністра Савченко О. Я. про концепцію становлення мережі середніх закладів освіти для розвитку творчої обдарованості, колегія ухвалює: 1. Затвердити Концепцію становлення мережі середніх закладів освіти для розвитку творчої обдарованості (додаток- 1), 2. Головному управлінню загальної середньої освіти спільно з Інститутом змісту і методів навчання, Міністерством освіти Автономної Республіки Крим, управліннями освіти обласних. Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій організувати обговорення Концепції. 4. Концепцію становлення мережі середніх закладів освіти для розвитку творчої обдарованості надрукувати в “Інформаційному збірнику Міністерства освіти України”. 5. Головним управлінням загальної середньої освіти (В.П. Романенко), вищої освіти (М. Ф. Степко), управлінням шкіл-інтернатів та дитячих садків (В.П. Покась), економіки і фінансування (Л.Г. Шматок), Інституту змісту і методів навчання (В.М. Доній) під час розробки нормативно-правових документів передбачити сприятливе фінансування, матеріально-технічне, дидактичне забезпечення середніх закладів освіти для розвитку творчої обдарованості. 6. Контроль за виконанням наказу покласти на першого заступника міністра В.О.Зайчука. Голова колегії М. З. Згуровський Доповідна записка про концепцію становлення мережі середніх закладів освіти для розвитку творчої обдарованості На виконання Закону України «Про внесення зміні доповнень до Закону Української РСР «Про освіту». Державної національної програми «Освіта» (Україна XXI століття) в частині організації навчання здібної і обдарованої учнівської молоді та діяльності загальноосвітніх закладів для здібної і обдарованої учнівської молоді Міністерство освіти України спільно з Академією педагогічних наук України, Асоціацією працівників гімназій та ліцеїв України, Асоціацією керівників шкіл України підготувало концепцію становлення мережі середніх закладів освіти для розвитку творчої обдарованості. Концепція розроблялась на підставі врахування конкретних історичних, соціально-економічних особливостей, які зумовлюють наявність специфічних відтінків практичного втілення ідеї, використання вітчизняних наукових, культурно-освітніх надбань, досвіду роботи гімназій, колегіумів, ліцеїв України, країн Європи, а також шкіл, класів з поглибленим вивченням окремих предметів, спеціалізованих шкіл (їх у даний час на території України понад 6 тисяч) фізико-математичного, суспільно-гуманітарного, хіміко-біологічного, художньо-естетичного, економічного, педагогічного та інших профілів. Зазначена концепція створена у розвиток програми «Пошук, навчання і виховання учнівської молоді «Творча обдарованість» (1992), затвердженої Міністерством освіти України, Міністерством вищої та середньої спеціальної освіти України, Академією наук України, Міністерством України у справах молоді та спорту, матеріалів Міжнародної конференції з проблем роботи гімназій і ліцеїв (Одеса—1992 р.), Всеукраїнської науково-практичної конференції з проблем роботи середніх загальноосвітніх навчально-виховних закладів нового типу (1994 р.), всеукраїнських семінарів з проблем роботи гімназій та ліцеїв (Донецьк— 1995 р.) та проблем обдарованості (Київ— 1993,1995 рр.). Структура і зміст Концепції визначались на основі тенденцій розвитку науки, освіти як в Україні, так і зарубіжних та міжнародних науково-освітніх центрів; аналізу розробки та впровадження європейських, міжнародних освітніх проектів, програм; «Середня освіта для Європи», «Захід — Схід», «Енергія — екологія — діалектика» тощо. Гімназії, ліцеї, колегіуми, спеціалізовані школи розглядаються як заклади освіти академічного рівня, спрямовані на покрашення вітчизняного освітнього простору. Вони поєднують одиничне і загальне, особисте і громадське, реалізують логіку неперервної освіти. У цьому вбачається прогресивно зростаюча функція самої освіти, наближення її до оптимальності, необхідної для формування демократичного, цивілізованого, духовного суспільства. Глибоке осмислення процесів, що відбуваються в них, різноманітність підходів і основ, наукових, практичних та організаційних рішень, показало наявність тенденцій підвищення ролі освіти в суспільстві, пряме включення її в соціально-економічні процеси держави і сприяє концентрації наукового потенціалу для організації пошуку, відбору, навчання і виховання обдарованої учнівської молоді, забезпечення творчої діяльності суб'єктів навчального процесу та визначення закономірностей і взаємозв'язків їх протікання. Критичний аналіз основних тенденцій становлення гімназій, колегіумів, ліцеїв, спеціалізованих шкіл в Україні показав, що визначальним у їх становленні є не тільки ініціатива педагогічних колективів, керівників закладів освіти, організацій, окремих осіб, а послідовна державна політика, об'єднання зусиль державних органів управління, науково-дослідних центрів, громадських організацій та наукове, дидактичне, кадрове, матеріально-технічне, фінансове їх забезпечення при наявності відповідної законодавчо-правової бази. Особливо гострою на даний час є проблема функціонування загальноосвітніх закладів у формі акціонерних товариств або структур підприємницької діяльності закритого типу, з обмеженою відповідальністю, а також заснованих за національною, расовою чи релігійною ознакою. Ініціаторами таких підходів у більшості випадків виступають представники інших держав, зарубіжних “науково-освітніх” центрів із «плаваючими» юридичними адресами. Такий підхід суперечить демократичним принципам побудови держави, міжнародним конвенціям і деклараціям про права людини та захист прав дитини, а також нівелює законодавчий принцип держави — забезпечення гарантованого права дітей на повноцінну освіту. Переосмислення, впровадження нових підходів вимагає приведення статусу та організації діяльності середніх закладів освіти у формі шкіл-ліцеїв, шкіл-гімназій у відповідність із чинним законодавством України, науковим і дидактичним забезпеченням. Вирішення цих проблем потребує визначення єдиних критеріїв до трансформування сучасних наукових знань у зміст освіти та забезпечення на цій основі виховання громадян України та формування в них політичної, економічної, соціальної, духовної та професійної компетентності. Концепцією передбачається створення мережі середніх закладів освіти для розвитку творчої обдарованості, заснованих на державній (загальнодержавна, комунальна), приватній та колективній формі власності при виконанні таких умов): створення концептуальних засад їх діяльності; наявність приміщення, яке відповідає санітарно-гігієнічним вимогам для дітей відповідного віку; затвердження навчальних планів, програм, підручників, посібників; конкурсний добір педагогічних працівників; визначення системи пошуку, відбору та організації навчання здібної і обдарованої учнівської молоді. Поняття гімназії, колегіуму, ліцею, спеціалізованої школи визначались за такими параметрами:
їх об'єднує те, що зазначені заклади формують склад учасників навчально-виховного процесу на основі конкурсного відбору та спрямовують свою діяльність на саморозвиток творчих здібностей суб'єктів навчально-виховного процесу. Головним завданням закладів освіти для розвитку творчої обдарованості є створення умов для розвитку здібної, обдарованої особистості. Здібність, обдарованість, талант розглядаються з філософської, історичної, соціально-економічної, геофізичної, психолого-педагогічної, біологічної та генетичної точок зору. Становлення і розвиток закладів освіти для обдарованої і здібної учнівської молоді, її підготовки до професійної діяльності є питанням державної ваги. Особливо важливою є підготовка в цих закладах майбутніх фахівців для окремих галузей виробництва (важка промисловість, транспорт, сільське господарство), органів державного управління та професіоналів у економічній, правовій, педагогічній, медичній, військовій, науковій, інженерній та інших сферах діяльності. Потребують державного вирішення створення в обласних центрах гімназій, ліцеїв, колегіумів, спеціалізованих загальноосвітніх закладів фізико-математичного, гуманітарного, педагогічного, медичного, сільськогосподарського та інших профілів для здібної і обдарованої учнівської молоді, у тому числі, інтернатного типу для учнів сільської місцевості. Актуальною є опіка закладами освіти для розвитку творчої обдарованості з боку вищих посадових осіб держави та керівників місцевих органів державного управління тощо; встановлення почесних нагород, державних стипендій видатних діячів науки, культури, освіти і спорту для обдарованої учнівської молоді та формування правового поля для залучення додаткових фінансів, інвестування та надання кредитів закладам освіти за рахунок коштів та податків банків, комерційних структур, підприємств держави. Концепція обговорювалась на засіданні правління Асоціації керівників шкіл України (2—-5 травня 1996 року), науково-експертної ради Міністерства освіти (15 травня 1996 року), комісії Верховної Ради України з питань науки та народної освіти (20 травня 1996 року). Заступник міністра О. Я. Савченко Концепція становлення мережі середніх закладів освіти для розвитку творчої обдарованості Реформування системи освіти є основою національного відродження, відтворення інтелектуального потенціалу народу, виходу вітчизняної науки і техніки на світовий рівень, становлення державності, демократизації суспільства в Україні та гарантом прав і свобод громадян України. Процес державотворення в Україні виражається у становленні українського народу як політичної нації, вихованні громадян України, побудові демократичного суспільства. На основі Конституції України, національної ідеї та наукових розробок забезпечується збереження і розширення освітнього простору, створення можливостей для вибору навчанні у різних видах середніх закладів освіти, забезпечення на цій основі професійного становлення та інтелектуального, духовного, культурного розвитку особистості. Урахування соціально-економічних, культурно-освітніх потреб суспільства, а також особливостей інтелектуального, психічного, біологічного розвитку особистості, індивідуальних нахилів і здібностей учнів спонукає появу різних типів середніх закладів освіти, у тому числі гімназій, колегіумів, ліцеїв, спеціалізованих шкіл, навчально-виховних комплексів та об'єднань, заснованих на державній (загальнодержавна, комунальна), приватній та колективній формах власності. Їх функціонування та розвиток будується на основі вітчизняних науково-теоретичних надбань та ідей провідних зарубіжних і міжнародних науково-практичних шкіл. Філософські, методологічні та психологічні засадиОсновні питання, які покликані вирішувати гімназії, колегіуми, ліцеї, спеціалізовані школи, пов'язані із завданнями сучасної освітньої системи: задоволення потреб суспільства в становленні та розвитку творчих, діяльних, обдарованих громадян, оновлення національної свідомості, збереження духовності, збагачення та розвиток інтелектуального потенціалу нації. Визначний вплив на їх функціонування мають філософські, науково-теоретичні, соціально-економічні, психолого-педагогічні теорії, ідеї, підходи Г.С. Сковороди, Т. Г. Шевченка, К. Д. Ушинського, Г.І. Ващенка, М.І. Пирогова, С. Ф. Русової, Г. С. Костюка, А. С. Макаренка, В.О. Сухомлинського, педагогів-новаторів та представників сучасних науково-педагогічних шкіл. Становлення середніх закладів освіти для розвитку творчої обдарованості визначається інноваційними процесами в суспільстві, науці й технології, економіці й техніці, екології, формах організації виробництва й управління. Вони зумовлюють формування структурних революцій у виробничих силах, які, в свою чергу, стають вихідною базою для докорінних змін в економічних і соціальних відносинах, в духовному житті суспільства. Становлення середніх закладів освіти відбувається з урахуванням того, що сучасний світ є екологічною, економіко-технологічною, історико-соціальною, полікультурною системою взаємозв'язків, взаємовпливів, суперечностей. Розширення комунікаційних, транспортних та Інформаційних систем, побудова науково-, матеріально- та технічно-ємних центрів, зростання міжнародної інтеграції при розв'язанні спільних проблем веде до співробітництва мільйонів людей, які мають відчувати себе частиною взаємозалежного, динамічного світу, нести відповідальність за його долю. Логічно-обумовлене прагнення нації до збереження культурних надбань, традицій, особливостей, не повинно вести до національної ізоляції. Його можна висловити: «коріння народне — віти світові». Розуміння світу як єдиної системи багатогранних форм існування культур, мов. Ідей, поглядів, усвідомлення цієї різноманітності і єдності зумовлюють необхідність виховання в молоді таких людських якостей, як честь, гідність, патріотизм, а також толерантність, повага до інших культур, релігій, поглядів. Зростає пріоритет загальнолюдських цінностей, гуманістичних і антропософських домінант. Засвоєння світової культури крізь призму національної сприяє вихованню світогляду громадянина України, платного діяти не тільки у своїй національній державі, а й у світі, Стає актуальним також формування міжнаціональної або багатокультурної свідомості, під якою розуміється не лише діалог культур, а й усвідомлення різниці у мисленні та психології різних етносів. Охоплюючи усі ці аспекти, філософія розвитку гімназій, колегіумів, ліцеїв, спеціалізованих шкіл, посилюючи культуротворчу функцію освіти, визначає розвиток обдарованої учнівської молоді: почуття шанування своєї Батьківщини; національної свідомості; розуміння потреб особистості; співтовариства, держави і світової цивілізації; уявлення про множинність образів світу; здатність неупереджено сприймати інші культури, системно мислити, творчо і відповідально діяти. Відповідно до сучасних освітніх концепцій функціонування гімназій, колегіумів, ліцеїв, спеціалізованих шкіл будується на принципах: демократичності, гуманізації, гуманітаризації, природо- і культуровідповідності, єдності національного і загальнолюдського, розвиваючого характеру навчання і виховання, співробітництва, співтворчості вчителя і учня, відкритості і динамічності освіти, диференціації та індивідуалізації навчання і виховання, оптимізації навчально-виховного процесу, безперервності та наступності освіти. Філософські, методологічні, психологічні засади становлення середніх закладів освіти для розвитку творчої обдарованості формуються на основі такої ієрархії понять: задатки—спадкові анатомо-фізіологічні особливості, які є основою для розвитку на їх ґрунті здібностей; здібності — індивідуальні особливості, що дозволяють за сприятливих умов більш успішно оволодіти тією чи іншою діяльністю, розв'язати певні завдання; обдарованість — специфічне поєднання здібностей високого рівня, а також інтересів, потреб, яке дозволяв виконувати певну діяльність на якісно високому рівні, відмінному від умовного «середнього рівня»; творча обдарованість—індивідуальний творчий, мотиваційний і соціальний потенціал, що дозволяє отримати високі результати в одній (або більше) із таких сфер; інтелект, творчість, соціальна компетентність, художні, психологічні та біологічні можливості; талант—система якостей, особливостей, яка дозволяє особистості досягти видатних успіхів в оригінальному здійсненні творчої діяльності. Місце гімназій, колегіумів, ліцеїв, спеціалізованих шкіл у системі середніх закладів освіти Завдання полягає в тому, щоб побудувати таку варіативну мережу середніх закладів освіти для розвитку творчої обдарованості, яка б відповідала загальнолюдським цінностям та інтересам особистості, суспільства, держави; була саморозвиваючою, самовідтворюючою і служила підвищенню рівня освіти та якості знань учнів. Це передбачає побудову диференційованої системи освіти та організацію навчання і виховання обдарованої учнівської молоді не тільки у гімназіях, колегіумах, ліцеях, спеціалізованих школах, а й у загальноосвітній школі трьох ступенів, позашкільних закладах, учнівських творчих, наукових об'єднаннях та культурно-освітніх установах за місцем проживання. Враховуючи специфіку пошуку, відбору, навчання і виховання обдарованої учнівської молоді, практичні напрацювання спеціалізованих, профільних шкіл, міжнародний досвід, гімназії, колегіуми, ліцеї, спеціалізовані загальноосвітні заклади розглядаються як інноваційні середні заклади освіти академічного рівня за статусом, теоретичним, змістовним, кадровим, технологічним та фінансовим забезпеченням. Поняття їх суті як закладу освіти академічного типу носить ємний, збиральний характер: в ньому акумулюється інтегрована єдність всіх глибинних, закономірно пов'язаних елементів змісту об'єкта в його протиріччях, в причинно-наслідкових відношеннях, зародженні, розвитку і в тенденціях в майбутнє. Будучи суттєво відмінними за напрямками, профілями, структурою, кількістю років навчання, а також належністю і підпорядкованістю — середні заклади освіти для розвитку творчої обдарованості мають подібні властивості завдяки меті, завданням, принципам і спільним ознакам у способах організації. Такий підхід сприятиме формуванню різнорівневих навчальних програм, стимулюватиме розвиток педагогічної думки, вибачатиме перспективи реалізації “Я і Ми —концепції”, розвитку середніх закладів освіти та створюватиме можливість побудови системи освіти з урахуванням наявності різних рівнів інтелектуально-розвивальних середовищ. Пріоритетними є напрямки, які розкривають особливості становлення і розвитку середніх закладів освіти в залежності від професійної спрямованості на окремі галузі виробництва (важка промисловість, транспорт, сільське господарство), підготовку учнівської молоді до роботи в органах державного управління або конкретних видів професійної діяльності економічної, педагогічної, медичної, військової, наукової, інженерної та конструкторської. Місце гімназій, колегіумів, ліцеїв, спеціалізованих шкіл визначається на підставі законодавче закріпленої системи середніх закладів освіти України: Основним видом середніх закладів освіти є середня загальноосвітня школа трьох ступенів: перший — початкова школа, другий — основна школа, що забезпечує базову загальну середню освіту, третій — старша школа, що забезпечує повну загальну середню освіту. Спеціалізована школа забезпечує поглиблене вивчення одного або декількох предметів, курсів учнями віком від 7(6) до 17 (18) та від 11(12) до 17 (18) років. Гімназія — середній заклад освіти другого-третього ступеня, що забезпечує загальнокультурну, науково-теоретичну, гуманітарну підготовку обдарованих і здібних учнів. Колегіум — середній заклад освіти, що забезпечує здобуття освіти понад державний освітній мінімум і гуманітарну, суспільно-гуманітарну, гуманітарно-природничу підготовку талановитої учнівської молоді певного регіону або України. До колегіуму зараховуються учні, як правило» після закінчення школи другого ступеня. Ліцей — середній заклад освіти, що забезпечує здобуття учнями освіти понад державний освітній мінімум, здійснює науково-практичну підготовку здібної і обдарованої учнівської молоді. Ліцеї працюють з учнями, які вже закінчили 8 класів загальноосвітньої школи (4-й клас гімназії) або мають базову загальну середню освіту. Одночасно передбачається функціонування закладів освіти для розвитку творчої обдарованості у виді навчально-виховних комплексів, об'єднань, наприклад: школа — дитячий садок, середній заклад освіти — вищий навчало ний закладі середній заклад освіти — вищий навчальний заклад—науково-дослідний інституту середній заклад освіти — вищий навчальний заклад — науково-виробниче об'єднання. Гімназії, ліцеї, колегіуми, спеціалізовані школи створюються при виконанні таких умов: визначенні концептуальних засад їх діяльності; наявності приміщення, яке відповідає санітарно-гігієнічним вимогам для дітей відповідного віку; затвердженні навчальних планів, програм, підручників, навчальних посібників; конкурсному доборі педагогічних працівників; створенні системи пошуку, відбору, організації навчання та виховання здібної і обдарованої учнівської молоді. Формування мережі гімназій, колегіумів, ліцеїв, спеціалізованих шкіл проводиться із розрахунку, що в них може навчатися у:
На базі зазначених закладів організовується робота районних, обласних, державних семінарів, гуртків, факультативів, заочних форм навчання, надання індивідуальних консультацій та навчання за індивідуальними планами для учнів із сільської місцевості. Становлення гімназій, колегіумів, ліцеїв, спеціалізованих шкіл проводиться поетапно: підготовчий (розробка концепції, статуту, навчальних планів, програм, критеріїв пошуку і добору здібної і обдарованої учнівської молоді та педагогічних кадрів, реєстрація статуту, визначення юридичної адреси, джерел фінансування та матеріально-технічного оснащення); організаційний (прийняття рішення засновником про створення закладу освіти, визначення мети і завдань його діяльності, дидактичне та інформаційне забезпечення); апробаційний (організація навчально-виховного процесу, практична перевірка та впровадження змісту освіти, формування колективу, аналіз роботи, корегування та окреслення перспектив діяльності); технологічний (функціонування на основі результатів апробації). Визначення змісту освіти Гімназії, ліцеї, колегіуми, спеціалізовані школи, незалежно від форми власності, працюють за навчальними планами, програмами, підручниками та посібниками, розробленими, з урахуванням і конкретизацією профілю закладу освіти та затвердженими Міністерством освіти України. Вони розробляються на основі поєднання теорій формальної і матеріальної освіти; дидактичного енциклопедизму і академізму, формалізму і утилітаризму; класичності та реалізму; практичної спрямованості змісту освіти і забезпечення саморозвитку, самовизначення особистості та універсальних способів її діяльності. Формування змісту освіти у гімназіях, колегіумах, ліцеях, спеціалізованих школах спрямоване на відтворення духовного і інтелектуального потенціалу України, розвиток національної культури, утвердження духовної єдності українського народу. Пріоритетним є трансформування сучасних наукових знань у зміст освіти та забезпечення на цій основі духовної, політичної, економічної, соціальної та професійної компетентності громадян України. Доцільно також враховувати, що зміст освіти закладу освіти значною мірою визначає і закладає основу перспектив створення, відтворення та нарощування наукового, економічного, кадрового потенціалу держави, розробки екологічно-чистих технологій, відродження і утвердження національної культури, духовної єдності українського народу, його інтеграції із європейським та міжнародним співтовариствами та виходу вітчизняної культури, науки, економіки і техніки на світовий рівень. Зміст освіти в гімназіях, колегіумах, ліцеях, спеціалізованих школах будується на основі державних стандартів середньої освіти, регіональних, етнокультурних та національних традицій українського народу. Вивчення української та рідної мови, українознавства, освітніх галузей «Словесність», «Суспільствознавство», «Природознавство», «Художня культура», «Технології» тощо, направлено на формування в учнівської молоді національної свідомості, функціональної грамотності і виховання психічно і фізично здорового покоління. Особливе місце у формуванні змісту освіти відводиться розробці єдиних державних стандартів, «базового ядра знань» та національному компоненту і його зв'язку з етно-середовищем. Через розкриття кращих здобутків духовної і матеріальної культури народу, його традицій, звичаїв, обрядів, ремесел, народних промислів у ньому відображається те, що стало надбанням світової культури. Вивчення української та рідної мови і літератури, народознавства, історії України та рідного краю, географії України, предметів природознавчого та художнього циклів має різнобічно відображати національні особливості, носити етнічне забарвлення і сприяти формуванню в учнях національної самосвідомості. Визначення змісту освіти потребує введення нових предметів, профільних курсів, факультативів, занять за інтересами. Це зумовлює встановлення базового та варіативного компонентів освіти, який визначається центральними органами державного управління освіти на підставі співвідношення відповідно 70—80 (базовий) до 30—20 (варіативний) відсотків. Суб'єкти навчально-виховної діяльності Головним завданням гімназій, колегіумів, ліцеїв, спеціалізованих шкіл займає створення оптимальних умов для розвитку здібної, обдарованої особистості. Евристична діяльність закладу освіти забезпечується добором педагогічних працівників, їх духовними і ціннісними орієнтаціями, відповідністю дій гуманістичним принципам, науково-професійною підготовкою. Виконання завдань гімназій, колегіумів, ліцеїв, спеціалізованих шкіл зумовлюється визначенням основних функцій творчої діяльності педагогічного працівника, до яких належать: аксіологічна, інформаційно-спрямовуюча, операційна, актуалізуюча, діагностуюча, стимулююча, контролююча. Творча діяльність суб'єктів навчально-виховної діяльності передбачає нові підходи до організації процесу пізнання, наукового насичення і реалізації змісту освіти, інформаційного забезпечення, модернізації форм, методів і засобів навчально-виховного процесу, реалізації на практиці принципів педагогіки співробітництва, педагогічної гармонії, створення умов для творчої атмосфери, постійного самоаналізу діяльності. Наявні теорії та методики тестування не дають об'єктивної картини про стан, особливості формування і розвитку особистості, домінантні якості в різних її проявах та конкретній сфері. Представники вітчизняної науки дотримуються думки про необхідність застосування комплексу психолого-педагогічних вимірників та інструментаріїв визначення рівня обдарованості та інтелекту. Особливої уваги, аналізу потребує визначення впливу високого інформаційного, інтелектуального та змістовного рівнів освіти на формування колективу закладу освіти. Домінуюче значення має самовизначення цінності внутрішнього механізму обдарованості, самопізнання учнем його власних потенційних можливостей. Цьому у більшості випадків сприяє запровадження курсів: «Інтелектуальний розвиток», «Твої можливості», «Учись учитися», «Пізнай себе», «Психологія таланту» тощо. Важливим завданням педагогічного управління формуванням та розвитком обдарованої особистості є пошук найбільш ефективних форм організації роботи учнівської молоді, діяльності органів самоуправління. Передбачається участь представників науково-дослідних установ та батьків в організації учнівського колективу закладів освіти та створення тимчасових творчих колективів за інтересами. На базі гімназій, колегіумів, ліцеїв, спеціалізованих шкіл доцільно започатковувати втілення та розробку програм «Інтелект», «Здоров'я», «Пошук», «Творчість», «Поезія», «Журналістика». Специфіка організації навчально-виховного процесу Управління організацією навчально-виховного процесу зумовлюється його метою та завданнями і будується на основі принципів плановості, циклічності, послідовності, наступності, нормування, оптимізації і наукової організації, психологічного забезпечення, перспективності, прогнозування, стимулювання та комплексності функціонування. Управління закладами освіти для розвитку творчої обдарованості спрямоване на забезпечення ефективного функціонування та взаємодії всіх їх підрозділів з метою досягнення стратегічних та тактичних цілей діяльності. Для забезпечення раціонального управління середнім закладом освіти, організації наукової і методичної роботи у гімназії вводяться посади заступників директора з навчальної, виховної, наукової, методичної, господарської роботи, практичного психолога, соціального педагога та класних керівників. Самовизначення, саморозвиток обдарованої особистості потребує умілого використання різноманітних форм організації навчально-виховного процесу. Гімназії, колегіуми, ліцеї, спеціалізовані школи планують свою роботу самостійно. Робота закладу освіти упорядковується за допомогою плану роботи. Він регламентує діяльність кожного члена колективу закладу освіти, підвищує вимогливість до них, сприяє організованості і чіткості в роботі. Основним документом, що регулює навчально-виховний процес, є навчальний план. Специфіка організації навчально-виховного процесу визначається згідно вікових особливостей учнів, мети створення та плану і режиму роботи, циклічності, насиченості та тривалості навчання, наявності структурних підрозділів, періодичності участі в інтелектуальних та спортивних змаганнях (олімпіади, турніри, конференції, конкурси, теле-, радіовікторини, заочні форми навчання), міжшкільних, міжрайонних факультативах, семінарах, а також систематичності проведення творчого тренінгу, інтелектуальних змагань. Виважених підходів потребує використання, поряд із традиційними методами і формами організації навчальних занять, інноваційних технологій та проектування, конструювання, моделювання (теоретичне і технічне), пошуково-дослідницької роботи, у тому числі літньої навчально-дослідницької практики та інших видів інтелектуальної навчальної діяльності. Рекомендується ширше використовувати розвивальні форми організації навчальної діяльності учнів: захист творчих завдань, екскурсія, заняття в лабораторіях, позакласна робота (наукові товариства, малі академії, творчі студії), а також стажування, практика на базі навчальних і наукових лабораторій, на виробництві. Матеріально-технічне, фінансове забезпечення Фінансово-господарська діяльність гімназії, колегіуму, ліцею, спеціалізованої школи здійснюється на основі державної політики в галузі освіти та перспективних напрямків розвитку науки, освіти і економіки. Джерелами формування їх кошторису є: кошти засновника (ів); кошти місцевого/державного бюджету, що надходять у розмірі, передбаченому нормативами фінансування загальної середньої освіти для забезпечення вивчення предметів в обсязі державних стандартів освіти; кошти, отримані від надання зазначеним закладом додаткових освітніх послуг; прибутки від реалізації продукції навчально-виробничих майстерень, підприємств, цехів і господарств, від здавання в оренду приміщень, споруд, обладнання; кредити банків; добровільні грошові внески і пожертвування підприємств, установ, організацій та окремих громадян, іноземних юридичних і фізичних осіб. Гімназія, колегіум, ліцей, спеціалізована школа працюють за індивідуальним штатним розписом, затвердженим засновником (ами). Кількість учнів у них визначається з розрахунку: гімназія — 650—850 учнів; колегіум — 250—450 учнів; ліцей — 350—450 учнів; спеціалізована школа — 850—950 учнів. У сільській місцевості можлива менша наповнюваність закладів освіти. Наповнюваність класів не може становити більше 25 учнів. Під час вивчення української мови, історії, математики, інформатики, профільних предметів та фізичної культури передбачається поділ класів на дві, а під час занять в іноземної мови — на три групи. Для здійснення статутних повноважень заклад освіти використовує можливості комерційних банків, фірм, підприємств, організацій, добродійних фондів, асоціацій, профспілок тощо. У закладі освіти утворюється фонд загального обов'язкового навчання (фонд всеобучу), який формується з урахуванням матеріально-побутових потреб учнів за рахунок коштів засновників та бюджету в розмірі не менше одного відсотка витрат на його поточне утримання, а також за рахунок коштів, залучених з інших джерел. Кошти фонду загального обов'язкового навчання (фонду всеобучу) закладу освіти зберігаються на рахунку в установах банків і витрачаються відповідно до кошторису, що затверджується директором закладу освіти. Не використані за звітний період кошти фонду вилученню не підлягають і використовуються за призначенням у наступному році. Облік і витрачання коштів фонду загального обов'язкового навчання (фонду всеобучу) провадиться закладом освіти у порядку, що передбачений для бюджетних коштів. Контроль за правильним витрачанням коштів фонду загального обов'язкового навчання (фонду всеобучу) здійснюють засновник (и) та органи державної виконавчої влади. Кошти закладу освіти зберігаються на його рахунках в установах банків і знаходяться у повному його розпорядженні. Не використані за звітний період кошти вилученню не підлягають за умови виконання закладом розрахункових показників його розвитку, якщо інше не передбачено законодавством. Заклад освіти має право користуватись: інвестиціями, коротко- і довготерміновими кредитами. Короткотерміновий кредит використовується закладом для здійснення його поточної діяльності. Довготерміновий кредит використовується для зміцнення матеріально-технічної та соціально-культурної бази, з наступним погашенням кредиту за рахунок коштів закладу; право придбавати і орендувати, необхідне йому обладнання та інші матеріальні ресурси, користуватися послугами будь-якого підприємства, установи, організації або фізичних осіб; фінансувати за рахунок власних коштів заходи, які сприяють поліпшенню соціально-побутових умов колективу; здавати в оренду майно. |
Програма для загальноосвітніх навчальних закладів «Людина і світ професій» 8-9 Програми трудового навчання для середніх закладів освіти. Профіль: деревообробка. Професії : столяр (будівельний), тесляр |
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА до програм з іноземної мови для учнів 2-12 класів... Сучасний стан міжнародних звязків України, вихід її до європейського та світового простору зумовлюють розглядати іноземну мову як... |
Програми для загальноосвітніх навчальних закладів. „Трудове навчання” 5-9 Програми трудового навчання для середніх закладів освіти. Профіль: деревообробка. Професії : столяр (будівельний), тесляр |
КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ ПОСТАНОВ А від 22 серпня 1996 р. N 1004 Затвердити зразки шкільної форми для учнів середніх закладів освіти за моделями, запропонованими Міністерством |
ПРОГРАМА для загальноосвітніх навчальних закладів ФІЛОСОФІЯ Профільний... Закону України «Про загальну середню освіту», Державного стандарту базової та повної загальної середньої освіти, Концепції профільного... |
Соціальної програми розвитку дошкільної освіти на період до 2017 року Державної цільової соціальної програми розвитку дошкільної освіти на період до 2017 року, з метою забезпечення доступності здобуття... |
Одним із найперспективніших шляхів розвитку творчої активності учнів,... Нтерактивне навчання – це шлях формування творчої особистості, створення сприятливих умов для розвитку творчого потенціалу дитини,... |
Навчальна програма для учнів 6-9 класів загальноосвітніх навчальних... Державного стандарту, затвердженого постановою Кабінету міністрів України від 23 листопада 2011 р. «Про затвердження державного стандарту... |
ТЕТІЇВСЬКА РАЙОННА ДЕРЖАВНА АДМІНІСТРАЦІЯ Про створення районної координаційної ради з метою розробки плану створення освітніх округів та модернізації мережі навчальних закладів”... |
Про схвалення Концепції Державної програми розвитку освіти на 2006-2010 роки Схвалити Концепцію Державної програми розвитку освіти на 2006-2010 роки, що додається |