|
Скачати 73.89 Kb.
|
ПРОГРАМАдля загальноосвітніх навчальних закладівФІЛОСОФІЯ Профільний рівень Пояснювальна записка Програма «Філософія» для учнів 10, 11, 12 класів суспільно-гуманітарного напряму філософського профілю навчання розроблена з урахуванням положень Закону України «Про загальну середню освіту», Державного стандарту базової та повної загальної середньої освіти, Концепції профільного навчання в старшій школі, Типового навчального плану загальноосвітніх навчальних закладів (суспільно-гуманітарного напряму). Необхідність викладання у старшій профільній школі системно-узагальненого та людино-світознавчого і світоглядно орієнтованого курсу зумовлена невпинним процесом гуманізації і демократизації освіти, поверненням її до визнання пріоритету загальнолюдських цінностей. Теоретично-ідейною основою такої освіти є прогресивні надбання світової і національної світоглядної культури, визнання плюралізму думок та врахування інваріантності соціального вибору людини. Ефективним засобом формування гуманістичної світоглядної культури випускників загальноосвітніх навчальних закладів є вивчення курсу «Філософія». Основна мета вивчення курсу: привернути увагу учнів насамперед до найвищої цінності — Людини, яка живе в об’єктивно-існуючому, якісно різноманітному світі. Водночас основною тезою програми є положення: «Поза Людиною, для людини, світу немає». Суть цієї тези в тому, що сенс понятійно-категоріального апарату курсу «Філософія» має суб’єктивний характер творення відповідно до об’єктивно існуючої системи відношення «Людина — Світ». Запропонований курс не тільки зорієнтований на Людину, він і значною мірою визначає завдання стосовно особистості молодої людини: в усіх розділах закладено основу для розширення кругозору випускника школи, показано взаємовідносини людини і природи, особистості і суспільства, особи і держави, викладено зміст прав і свобод людини і найголовніше, викладено актуальні проблеми сучасного життя, що становлять великий інтерес для молоді. Необхідною умовою формування світоглядної культури є активне усвідомлення ідей системного, узагальненого характеру, які виникають на основі сукупності знань, що їх набувають учні у школі. Високий рівень світоглядної культури можна забезпечити тільки тоді, коли випускник школи здатний самостійно зробити найзагальніший висновок стосовно свого місця, ролі і значення в світі. Реалізувати цю умову можна тільки на основі переходу від методики, типовою особливістю якої є пояснювально-ілюстративний характер викладання в поєднанні з подальшою перевіркою результатів запам’ятовування учнем чергової теми, до методики, основним змістом якої є організація активної самостійної роботи, в процесі якої учні вчаться глибоко продумувати висновки природознавчих і гуманітарних наук, міфології, релігії і філософії, усвідомлювати на їх основі свій життєвий досвід, критично ставиться до фактів реальної дійсності, переробляючи набуті знання під час вивчення всіх навчальних предметів і нові світоглядні положення у власні погляди на навколишній світ, на своє місце в пізнанні і перетворенні світу відповідно до власних потреб й інтересів. Основою самостійної роботи учнів відповідно до завдань курсу «Філософія» має стати вивчення додаткових літературних джерел, в яких висвітлено актуальні проблеми стосовно даної навчальної дисципліни. Однією з найважливіших умов засвоєння курсу є робота з підручниками та посібниками в поєднанні з опрацюванням довідкових джерел. Її організовує вчитель, спрямовуючи учнів на глибоке опанування найголовнішого в цьому курсі, на ґрунтовні роздуми щодо основних світоглядних ідей, на широке застосування під час розв’язання світоглядних проблем інших навчальних предметів і фактів з навколишнього життя. Головними складовими навчального процесу є розв’язання завдань пізнавального характеру, а також виконання практичних робіт, що мають бути спрямовані на розвиток в учнів самостійності мислення, формування вмінь застосовувати набуті знання в житті. Основні галузі застосування знань — це бачення людини як унікального і неповторного явища; уміння користуватися сучасними знаннями стосовно сприймання світу; вироблення підходу до розуміння співвідношення духу, душі і духовності; вияв дбайливого ставлення до природи; аналіз і оцінка соціальних процесів і явищ; глибоке розуміння політичних і культуротворчих процесів; пошук відповідей на питання загальносвітоглядного плану. Природа курсу «Філософія» зумовлює потребу в активному використанні в навчанні різноманітних форм занять. Поряд з лекціями, в яких учитель глибоко і логічно пояснює головне в змісті уроку чи теми, він проводить семінари і заняття, присвячені ознайомленню з літературними джерелами, на яких на основі раніше набутих знань, опрацювання навчальної і додаткової літератури, власного досвіду учнів обговорюють найважливіші питання теми. Застосовуються також практичні заняття, в процесі яких, використовуючи теоретичні знання, розв’язують пізнавальні задачі, а також розглядають результати виконання практичних завдань, пов’язаних зі змістом курсу. Важливою формою занять є підсумкові співбесіди, під час яких учні відповідають на запитання, що дає змогу уточнити й узагальнити набуті знання, виявити рівень засвоєння базисних понять та ідей теми. За основу треба обрати форми, методи і засоби навчання, які забезпечують високу пізнавальну активність і самостійність учнів. Вони мають поєднуватися з багатоманітними формами позаурочної роботи, серед яких особливе місце посядуть наукові конференції, диспути, конкурси, реферати, олімпіади, участь у роботі МАН та різноманітні презентації. Програма курсу «Філософія» для профільного навчання учнів 10-12 класів розрахована на 210 годин (по 70 годин в кожному класі). 10 клас (70 годин)
|
ПРОГРАМА З МАТЕМАТИКИ для 10 11 класів загальноосвітніх навчальних... Програма призначена для організації навчання математики в класах математичного, фізичного та фізико-математичного профілів. Вона... |
ПРОГРАМА З МАТЕМАТИКИ для 10 11 класів загальноосвітніх навчальних... Програма призначена для організації навчання математики в класах математичного, фізичного та фізико-математичного профілів. Вона... |
Буринська Н. М. та ін. Підручник для 10 класу ЗНЗ (профільний рівень) Програми для профільного навчання учнів загальноосвітніх навчальних закладів: рівень стандарту, академічний рівень, профільний рівень... |
Навчальна програма «Інформатика та інформаційні технології» для для... В основу даної програми покладено програму курсу «Основи інформатики та обчислювальної техніки» для загальноосвітніх навчальних закладів... |
Навчальна програма «Інформатика та інформаційні технології» для для... В основу даної програми покладено програму курсу «Основи інформатики та обчислювальної техніки» для загальноосвітніх навчальних закладів... |
ПРОГРАМА для 12 класу суспільно-гуманітарного та філологічного напрямів... Це, насамперед, мистецтво, художня культура, етика та естетика. Їх об’єднує загальний принцип “культуротворення”, проте кожна з них... |
Програма для загальноосвітніх навчальних закладів 5-9 класи ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА Пропозиції за результатами громадського обговорення просимо надсилати за електронною адресою: k |
НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА ПРЕДМЕТА «ЗАХИСТ ВІТЧИЗНИ» (для 10-11 класів загальноосвітніх... «Захист Вітчизни» викладається на підставі діючого законодавства та входить до інваріантної складової Типових навчальних планів загальноосвітніх... |
Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів: Географія.... Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів: Географія. 6 9 класи |
ПРОГРАМИ для загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання Пояснювальна записка |