ПРОГРАМА для загальноосвітніх навчальних закладів ФІЛОСОФІЯ Профільний рівень Пояснювальна записка


Скачати 73.89 Kb.
Назва ПРОГРАМА для загальноосвітніх навчальних закладів ФІЛОСОФІЯ Профільний рівень Пояснювальна записка
Дата 24.04.2013
Розмір 73.89 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Філософія > Документи
ПРОГРАМА

для загальноосвітніх навчальних закладів



ФІЛОСОФІЯ

Профільний рівень


Пояснювальна записка

Програма «Філософія» для учнів 10, 11, 12 класів суспільно-гуманітарного напряму філософського профілю навчання розроблена з урахуванням положень Закону України «Про загальну середню освіту», Державного стандарту базової та повної загальної середньої освіти, Концепції профільного навчання в старшій школі, Типового навчального плану загальноосвітніх навчальних закладів (суспільно-гуманітарного напряму).

Необхідність викладання у старшій профільній школі системно-узагальненого та людино-світознавчого і світоглядно орієнтованого курсу зумовлена невпинним процесом гуманізації і демократизації освіти, поверненням її до визнання пріоритету загальнолюдських цінностей.

Теоретично-ідейною основою такої освіти є прогресивні надбання світової і національної світоглядної культури, визнання плюралізму думок та врахування інваріантності соціального вибору людини.

Ефективним засобом формування гуманістичної світоглядної культури випускників загальноосвітніх навчальних закладів є вивчення курсу «Філософія».

Основна мета вивчення курсу: привернути увагу учнів насамперед до найвищої цінності — Людини, яка живе в об’єктивно-існуючому, якісно різноманітному світі. Водночас основною тезою програми є положення: «Поза Людиною, для людини, світу немає». Суть цієї тези в тому, що сенс понятійно-категоріального апарату курсу «Філософія» має суб’єктивний характер творення відповідно до об’єктивно існуючої системи відношення «Людина — Світ».

Запропонований курс не тільки зорієнтований на Людину, він і значною мірою визначає завдання стосовно особистості молодої людини: в усіх розділах закладено основу для розширення кругозору випускника школи, показано взаємовідносини людини і природи, особистості і суспільства, особи і держави, викладено зміст прав і свобод людини і найголовніше, викладено актуальні проблеми сучасного життя, що становлять великий інтерес для молоді.

Необхідною умовою формування світоглядної культури є активне усвідомлення ідей системного, узагальненого характеру, які виникають на основі сукупності знань, що їх набувають учні у школі. Високий рівень світоглядної культури можна забезпечити тільки тоді, коли випускник школи здатний самостійно зробити найзагальніший висновок стосовно свого місця, ролі і значення в світі.

Реалізувати цю умову можна тільки на основі переходу від методики, типовою особливістю якої є пояснювально-ілюстративний характер викладання в поєднанні з подальшою перевіркою результатів запам’ятовування учнем чергової теми, до методики, основним змістом якої є організація активної самостійної роботи, в процесі якої учні вчаться глибоко продумувати висновки природознавчих і гуманітарних наук, міфології, релігії і філософії, усвідомлювати на їх основі свій життєвий досвід, критично ставиться до фактів реальної дійсності, переробляючи набуті знання під час вивчення всіх навчальних предметів і нові світоглядні положення у власні погляди на навколишній світ, на своє місце в пізнанні і перетворенні світу відповідно до власних потреб й інтересів.

Основою самостійної роботи учнів відповідно до завдань курсу «Філософія» має стати вивчення додаткових літературних джерел, в яких висвітлено актуальні проблеми стосовно даної навчальної дисципліни.

Однією з найважливіших умов засвоєння курсу є робота з підручниками та посібниками в поєднанні з опрацюванням довідкових джерел. Її організовує вчитель, спрямовуючи учнів на глибоке опанування найголовнішого в цьому курсі, на ґрунтовні роздуми щодо основних світоглядних ідей, на широке застосування під час розв’язання світоглядних проблем інших навчальних предметів і фактів з навколишнього життя.

Головними складовими навчального процесу є розв’язання завдань пізнавального характеру, а також виконання практичних робіт, що мають бути спрямовані на розвиток в учнів самостійності мислення, формування вмінь застосовувати набуті знання в житті.

Основні галузі застосування знань — це бачення людини як унікального і неповторного явища; уміння користуватися сучасними знаннями стосовно сприймання світу; вироблення підходу до розуміння співвідношення духу, душі і духовності; вияв дбайливого ставлення до природи; аналіз і оцінка соціальних процесів і явищ; глибоке розуміння політичних і культуротворчих процесів; пошук відповідей на питання загальносвітоглядного плану.

Природа курсу «Філософія» зумовлює потребу в активному використанні в навчанні різноманітних форм занять. Поряд з лекціями, в яких учитель глибоко і логічно пояснює головне в змісті уроку чи теми, він проводить семінари і заняття, присвячені ознайомленню з літературними джерелами, на яких на основі раніше набутих знань, опрацювання навчальної і додаткової літератури, власного досвіду учнів обговорюють найважливіші питання теми. Застосовуються також практичні заняття, в процесі яких, використовуючи теоретичні знання, розв’язують пізнавальні задачі, а також розглядають результати виконання практичних завдань, пов’язаних зі змістом курсу. Важливою формою занять є підсумкові співбесіди, під час яких учні відповідають на запитання, що дає змогу уточнити й узагальнити набуті знання, виявити рівень засвоєння базисних понять та ідей теми.

За основу треба обрати форми, методи і засоби навчання, які забезпечують високу пізнавальну активність і самостійність учнів. Вони мають поєднуватися з багатоманітними формами позаурочної роботи, серед яких особливе місце посядуть наукові конференції, диспути, конкурси, реферати, олімпіади, участь у роботі МАН та різноманітні презентації.

Програма курсу «Філософія» для профільного навчання учнів 10-12 класів розрахована на 210 годин (по 70 годин в кожному класі).
10 клас (70 годин)



Кількість годин

Зміст

Державні вимоги до рівня

загальноосвітньої підготовки учнів

2

Вступ

Завдання і особливості та структура курсу.

Що таке філософія? Специфіка філософського осмислення дійсності.

Філософські питання: Що я можу знати? Що я маю робити? На що можу сподіватися?

Філософія як реалізація повноти життя людини.

Додаткова література й Інтернет ресурс.

Учень /учениця:

орієнтується в структурі курсу;

виявляє розуміння специфіки

філософського осмислення дійсності;

усвідомлює сутність основних філософських питань;

19

Тема 1. Основні етапи філософії

Антична натурфілософія. Філософія Сократа. Філософія Платона. Філософія Аристотеля.

Загальні риси середньовічної філософії. Особливості філософії Відродження.

Провідні ідеї філософії Нового часу.

Філософська думка в Україні. Філософія давніх слов’ян. Філософія в Києво-Могилянській академії. Філософія Г.Сковороди. Філософські ідеї Т.Шевченка.

Філософія України другої половини ХIХ початку ХХ ст.

Своєрідність філософії


характеризує усно і письмово основні етапи розвитку філософії;

- виявляє розуміння основних ідей античної та середньовічної філософії, філософії Відродження та Нового часу;

-характеризує основні етапи розвитку філософської думки в Україні;

-визначає своєрідність філософії кінця XX –початку XXI століття.

1

Повторювально-узагальнювальний урок






14



Тема 2.Світогляд як найвища форма самоусвідомлення людини

Поняття світогляду. Структура світогляду (погляди, уявлення, знання, ідеї, переконання, віра, ідеали).

Досвід і мудрість. Мораль і світогляд. Історичність світогляду. Міфологія як світогляд. Загальна характеристика релігійного світогляду. Особливості наукового світогляду.

Філософія і світогляд. Світоглядний вибір і реальне життя людини.


володіє поняттям «світогляд»;

виявляє знання структури світогляду;

характеризує і співставляє

буденний і теоретичний світогляд;

усвідомлює історичність світогляду;

характеризує особливості міфологічного, релігійного та наукового світогляду;

співвідносить світоглядний вибір і реальне життя людини.

1

Повторювально — узагальнювальний урок






14

Тема 3.Феномен людського життя

Феномен людини. Поняття людського буття. Основні тлумачення походження людини. Роль природно-історичного середовища і спадковості у формуванні і розвиткові людини.

Природні, соціокультурні та духовні виміри людського життя.

Людина, індивід, особистість. Сутність людини.

Сенс людського життя.

Поняття здоров’я та здорового способу життя.

Смерть і безсмертя. Людина і Бог.

Поняття творчості. Свобода і відповідальність. Повнота життя і щастя.


- застосовує поняття «людське буття»;

характеризує та аналізує роль природно-історичного середовища у формуванні і розвиткові людини;

розуміє і пояснює сутність та ціннісні виміри людського життя. людини;

усвідомлює міру свободи і відповідальності людини;

1

Повторювально-узагальнювальний урок






14



4.Світ та особливості його існування

Поняття світу. Розвиток уявлень про світ. Людина і Космос. Всесвіт і Земля. Природний і духовний світ. Світ психічного життя людини .

Філософський зміст категорії буття.

Поняття матеріального та ідеального. Рух як загальний спосіб існування світу.

Поняття форм руху. Рух і спокій. Рух і розвиток. Простір і час. Єдність матерії,

руху і часу.



- усвідомлено оперує поняттями «світ», «буття»;

характеризує та порівнює природний і духовний світ людини;

- розрізняє і співвідносить поняття матеріального та ідеального;

орієнтується в поняттях і порівнює «рух», «спокій», «час», «простір»;

усвідомлює єдність матерії,

руху і часу.

1

Повторювально-узагальнювальний урок





3

Резерв




Схожі:

ПРОГРАМА З МАТЕМАТИКИ для 10 11 класів загальноосвітніх навчальних...
Програма призначена для організації навчання математики в класах математичного, фізичного та фізико-математичного профілів. Вона...
ПРОГРАМА З МАТЕМАТИКИ для 10 11 класів загальноосвітніх навчальних...
Програма призначена для організації навчання математики в класах математичного, фізичного та фізико-математичного профілів. Вона...
Буринська Н. М. та ін. Підручник для 10 класу ЗНЗ (профільний рівень)
Програми для профільного навчання учнів загальноосвітніх навчальних закладів: рівень стандарту, академічний рівень, профільний рівень...
Навчальна програма «Інформатика та інформаційні технології» для для...
В основу даної програми покладено програму курсу «Основи інформатики та обчислювальної техніки» для загальноосвітніх навчальних закладів...
Навчальна програма «Інформатика та інформаційні технології» для для...
В основу даної програми покладено програму курсу «Основи інформатики та обчислювальної техніки» для загальноосвітніх навчальних закладів...
ПРОГРАМА для 12 класу суспільно-гуманітарного та філологічного напрямів...
Це, насамперед, мистецтво, художня культура, етика та естетика. Їх об’єднує загальний принцип “культуротворення”, проте кожна з них...
Програма для загальноосвітніх навчальних закладів 5-9 класи ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Пропозиції за результатами громадського обговорення просимо надсилати за електронною адресою: k
НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА ПРЕДМЕТА «ЗАХИСТ ВІТЧИЗНИ» (для 10-11 класів загальноосвітніх...
«Захист Вітчизни» викладається на підставі діючого законодавства та входить до інваріантної складової Типових навчальних планів загальноосвітніх...
Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів: Географія....
Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів: Географія. 6 9 класи
ПРОГРАМИ для загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання
Пояснювальна записка
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка