|
Скачати 109.44 Kb.
|
Позакласне читання 8 клас Роман Р. Іваничука «Мальви» Роботу виконала Учитель укр. мови і літератури Леськівської ЗОШ І-ІІІ ст. Монастирищенського району Черкаської області Остапчук Галина Володимирівна Урок : українська література 8 клас Тема : Самотня душа у степу . Роман Р. Іваничука «Мальви» Мета: конкретизувати знання учнів про Р.Іваничука як людину, письменника; розкрити красу письменницького слова, показати основні проблеми, систему образів; розвивати творче мислення, художнє бачення світу; виховувати в учнів почуття патріотизму, любов до рідної землі, повагу до історичного минулого народу. Обладнання: портрет ,виставка книг, магнітофон Тип уроку: урок-бесіда з позакласного читання Епіграф: Без минулого немає майбутнього славного О. Довженко. Тільки тим історія належить, Хто сьогодні бореться й живе В. Симоненко Хід уроку
( Звучить козацький марш) Учитель: Під звуки цього бадьорого козацького маршу згадаймо ті далекі, але славні та водночас трагічні для України часи,коли козацька звитяга гриміла, а лицарські чесноти та оборона краян були обов’язком кожного. Історія… Саме у творах Р.Іваничука показана історія велетенських у часі і просторі подій людського буття. У його творах випробовується людина на вміння зректися власного благополуччя заради життя. Тільки той, хто спромігся відстояти все це, вартий уваги нащадків. Хто ж він – Р.Іваничук? Засвоєння нового матеріалу Бібліограф ( коротке повідомлення про життя письменника) Слово вчителя: Прийшовши в літературу безіменним юнаком з гуцульського села, Роман Іванович став тепер широковідомим письменником, і не просто письменником, а майстром історичного роману. Вміння « слухати історію» - притаманне не кожному, навіть винятково обдарованому художнику слова. Історична тема, як жодна інша, дуже підступна, але не кожен за неї візьметься. Але після написання роману «Мальви» письменник скаже: «Я зрозумів: до кінця днів своїх не матиму сили покинути історичний жанр.» Отже, завданням нашого уроку є:
Учитель: Сьогодні на уроці працюють літературознавці, біологи, психологи. Надаємо слово літературознавцям.
видати у двох об’ємних томах під спільною назвою «Меч і мисль» Автор визначив порядок їх розміщення не за часом написання, а хронологією: «Червоне вино», «Манускрипт з вулиці Руської», «Мальви», «Орда», «Журавлиний крик», «Вода з каменю», «Четвертий вимір», «Шрам на скалі», «Бо війна – війною», «Благослови, душе моя, Господа». Усі ці твори можна поєднати однією темою: про історію рідної землі, про її народ. Усі твори пронизує наскрізна ідея – любов до України, глибокий патріотизм, інтерес до духовних надбань предків. Саме романом «Мальви» автор дебютував 1968 року. Учитель: що ж за квітка ця мальва? Про неї нам розкажуть наші біологи. Біолог: Мальва (синонім — Калачики) — рід квіткових рослин, понад 20-25 видів. До роду входять однорічні, дворічні та багаторічні трав'янисті рослини. Рід розповсюджений в помірному, субтропічному та тропічному поясах Європи, Азії та Африки. Листя черговане, лапчасте; квітка від 0.5 до 5 см в діаметрі, з п'ятьма білими, рожевими, або червоними пелюстками. Використання: як садові рослини; як лікувальна рослина (настойку з Мальв у Китаї використовують для очищення кишківника); в кулінарії. Вирощування: збирання насіння та розкидання в необроблену землю, рослини швидко розповсюджуються шляхом само насіванням. Учитель: а як у творі сказано про мальви? Знайдіть цитату і зачитайте « Під ногами то тут, там подибувались вигнані, неначе на чужину мальви – ті самі, що пишалися разом із соняшниками, рівні з ними, біля українських білостінних хат. Там пишалися, а тут ховалися у колючий курай, низькі, збідовані, та все-таки живі» Учитель: на перших сторінках роману ми зустрічаємось із Омаром,турецьким співцем, оповідачем, який змальовує красу Криму, та аналізує походи Османської імперії на українські землі. Скільки сюжетних ліній, на вашу думку, має роман? Давайте визначимо. (Роман має дві сюжетні лінії, які переходять в одну єдину. Перша – процвітання Османської імперії, друга – життя Марії в ясирі.) «Мозкова атака»
( Усвідомлення непоправимості всього, що склалося з нею, її дітьми на цьому світі, лихому, безжальному, мов арканом, стягує серце жінки)
( Хвилева радість почала пригасати. Не в богові справа. Людина міцна, поки молода. Я ж – Марія – це образ України. Зболеної, змореної, але не скореної. «Ти мені, я – тобі»
Учитель: прослухайте уривок, прокоментуйте. «Усе тут не справжнє: можливо її син охороняє хана Мальва – дружина хана. Це не ми, це ядучий плющ обсотав наші тіла і душі. Нас більше немає. Ми вмерли, знищили себе зі страху. Понура заповзла в душу, погасли мрії, бажання. Не стало Самійлихи. Діти – мальви зав’яли.» ( Інсценізація уривка: «Марія прийшла до хана відвідати дочку після одруження» Учитель: Чого найбільше боялася Марія? (Найбільше Марія боялася зректися віри, забути своє походження.) Психологію твору досліджували наші психологи. Вони нам допоможуть дослідити характери героїв та скласти порівняльну характеристику синів Марії та дочки Соломії (Мальви). Психолог: У романі страх допомагає дослідити психологію героїв. Він проявляється в декількох виявах:
Проблеми роману глибоко пов’язані з героями твору, розкриваються через їхні вчинки, світогляд. Порівняльна характеристика синів Марії Алім Добре пам’ятав молитви матері; Відчував роздвоєність душі: Нафіса переконувала, що він (Алім) залежить від їхнього бога – аллаха; Все в світі підпорядковував користі; Добре стріляв із лука, обганяв однолітків у перегонах; Ретельно вивчав військову справу (настирливий); Ненавидів плем’я «козака»; Чорновусий, кремезний. Селем Плечистий парубок з русим волоссям по-дніпровському; Добрий; Залишає право на сумнів; Ненавидів зрадників; Як вихор мав холодний погляд. Соломія (Мальва) Пісня «Україночка» Учитель: Зрадників не любить ніхто. А роман «Мальви» з граничною відвертістю наголошує, що людина, котра забула своє коріння, свій рід, стає духовним євнухом, а з цього починається формування пристосовництва та догідництва. Які ж проблеми порушені в творі «Мальви»? Проблеми роману:
Підсумок уроку Сьогодні на уроці ми розкрили основні проблеми твору; проаналізували систему образів, пригадали історичні факти минулого. Проведемо літературну вікторину
Розгадаємо кросворд-киптограму
Кросворд
ШАРАДА
Ключ: перш ніж ввійти, подумай, як вийдеш. Домашнє завдання
Використана література:
|
Рекордсмени у тваринному світі України Земноводні: жаба озерна, жаба ставкова (крім Криму), жаба пестроморда (крім сухого степу), квакша (крім степу), ропуха зелена, ропуха... |
Урок засвоєння нових знань. Обладнання уроку: Портрет С. Ф. Черкасенка,... Тема уроку: Спиридон Черкасенко. Цікава сторінка з життя митця. Образ донецького степу в поезії «Вечір у степу» |
Урок засвоєння нового матеріалу. Обладнання : Портрет Івана Багряного, роман «Тигролови» ... |
Лекція вчителя. Сторінками життя та творчості митця Життєві випробування... Т. Манн – німецький письменник, його світоглядні та естетичні позиції. Ранній роман «Будденброки», його реалістичний характер та... |
№1 Вступ Загальна характеристика розвитку поетичного слова в Одесі. Оспівування міста, моря, степу в поетичній творчості письменників рідного... |
Від грецького ψυχή (psyché) душа, дух; λόγος (logos) вчення, наука)... Психоло́гія (від грецького ψυχή (psyché) — душа, дух; λόγος (logos) — вчення, наука) — наука, що вивчає психічні явища (мислення,... |
Сцена із життя Соломії Крушельницької (Соломія розриває заручини) Батько (спокійно). Сядь, душа моя! Заспокойся, не бентежся. Я тобі водиці дам. Студеної |
“М. В. Гоголь. «Тарас Бульба». Гоголь і Україна. Зображення в повісті... М. В. Гоголь. «Тарас Бульба». Гоголь і Україна. Зображення в повісті любові до України, героїзму, мужності й козацької звитяги в... |
Творча робота у номінації Важко не погодитися з поетом. Бо українське слово, в якому вмістилися історія народу, його душа і пісня, земля і піднебесся, дуже... |
Роман «Дон Кіхот» пародія на лицарські романи і трагікомічний епос іспанського життя Тема: Роман «Дон Кіхот» – пародія на лицарські романи і трагікомічний епос іспанського життя |