Валерій Лисенко Мiф про Добриню


Скачати 231.18 Kb.
Назва Валерій Лисенко Мiф про Добриню
Дата 24.03.2013
Розмір 231.18 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Історія > Документи


Валерій Лисенко



Мiф про

Добриню




Історія

руського

Геракла

.

* *

* Київ 2007

*

* *

*

http://1000years.uazone.net

1000-ліття української культури





На обкладинці:

Віктор Васнєцов. Три богатирі

Добриня Микитович, його тесть Микула Селянинович

(чи Ілля Муромець?) , Альоша Попович.



Віктор Васнєцов. Бій Івана-царевича з триглавим змієм.

Зміст


Вступ 1


Варязьке нашестя
Походження Добрині 3
Тривожна молодість, столичні інтриги 5
Зрілість Добрині: визвольна війна 8
Битва Добрині зі Змієм 11
Хрещення Русі
Білгородський кисіль 14
Що ж у підсумку? 15
Безодні вітчизняної історії 16





Валерій Лисенко

Міф про Добриню

Історія руського Геракла


Віктор Васнєцов. Боян. 1910.


Микола Реріх. Слов’яни на Дніпрі. 1905.
За мотивами книги: Анатолий Членов По следам Добрыни. Москва, 1986. Повніша й докладніша інформацію щодо Давньої Русі, картосхеми й ілюстрації, велика кількість посилань на літературні джерела – на сайті 1000years.uazone.net/dobryn.htm
Лисенко Валерій Миколайович

автор приватного Інтернет-проекту

1000-ліття української культури

1000years.uazone.net

[email protected] т. (067)1795326

11 червня 980 р. стольний град Київ відкрив ворота князю Володимиру Святославичу. Йому тоді ледь виповнилось 20, а правити Руссю судилось не мало, не багато, а 35 років. В історію увійшов з почесним найменуванням “Великий”. На його монетах бачимо княжий знак – тризуб, який відродився у якості державного герба аж через тисячоліття. Володимиру присвячено собори, вулиці, й міста, образ втілено у монументах і кінофільмах.

А хто згадує легендарного богатиря Добриню, Володимирового дядька по матері, правдивого фундатора Русі? Адже з писаних документів ретельно видалено майже все, що стосувалось цієї величної постаті, схожої на античного Геракла.
Як Добриня і Володимир Красне Сонечко – улюблені герої руських билин, так само й Геракл був одним з центральних героїв давньогрецьких міфів. Напівбог, один з численних синів самого Зевса, він увійшов до історії своїми величними подвигами, слава про які поширилася далеко за межі Греції. Його знали ще й під біблійним іменем Самсона, протягом тисяч років присвячували йому художні твори, скульптури, а у ХХ столітті – кінофільми. Новий сплеск цікавості до його образу привернув роман угорського письменника Лайоша Мештерхазі «Загадка Прометея».
Приречений служити людям заздрісним та підлим, він був змушений до чимраз тяжчих і принизливіших випробувань. Загибель його була такою ж трагічною, як і все попереднє життя: він був отруєний, і щоб позбавитись страшних мук, з власної волі зійшов на вогнище.
Багато історичних осіб запам’яталися зі шкільного курсу не надто привабливими рисами. Начебто, княгиня Ольга жорстоко й вигадливо винищувала убивць київського князя Ігоря Рюриковича, свого чоловіка. Ольжич онук Володимир Святославич, хреститель Русі, ославлений як неймовірний женолюб, ґвалтівник нещасної Рогнеди і вбивця її батьків. А його дядько Добриня буцімто хрестив Новгород вогнем і мечем.

Між тим, академік Олексій Шахматов (1864-1920) дійшов висновку, що головний літопис Русі "Повість минулих літ" зазнав принаймні дворазової капітальної переробки. Розібравши хронологічні домисли, Шахматов довів, що до 945 року лише чотири історичних епізоди узгоджуються з дійсністю. Всі інші – на совісті пізніших авторів. На думку Шахматова, історична література на Русі здавна слугувала “замість мети морального повчання – цілям державної політики”, для якої легенди та домисли бажаніші істини. Цю думку поділяють й інші вчені.

Спробуймо ж розповісти іншу історію, в якій князі й княгині мудрі й благородні.

Варязьке нашестя

У 1862 р., пишно відзначаючи тисячоліття варязької окупації як дату заснування Русі, московська держава не вперше і не востаннє продемонструвала своє походження від агресорів і гнобителів. Хоч за рік до того й було проголошено відміну кріпосного права.

Отже, варязький наступ на слов’янські вольності почався у 862 р. Багато років варягам довелось боротися з народним опором, отже чи можна вірити літописній версії про їх почесне запрошення на княжий престол якимось новгородським інтриганом Гостромислом?

Місто Новгород було захоплено якимось Рюріком. Цьому зайді пощастило увійти до офіційної історії як засновнику держави. Навіть саму назву Русі виводять від слова рутскарл – воїн-весляр на великому бойовому човні-дракарі з неодмінною драконячою головою на носі.

Між тим, справжнє його скандинавське ім’я Хререкр означає “могутній славою”, що надто схоже на отаманську кличку. Його побратими мали ще більш дивні імена Синєус і Трувор, що перекладаються як “свій рід” та “вірне військо”. І вже зовсім кумедно, що цих віртуальних братчиків, як тільки в них відпала потреба, спіткала смерть від зміїних укусів.

По смерті Рюріка у 879 р. влада мала перейти до його малолітнього сина Інгвара (Ігоря). Фактично ж, правлячим регентом став воєвода Хельгі – билинний “Віщий Олег”. У 882 р., за хозарської підтримки, він здійснює набіг вниз по Дніпру на Київ, вбиває місцевого князя Аскольда. Знов протягом кількох років придушує повстання і починає збирання земель в централізовану державу Русь. Причому спирається як на списи й мечі дружинників-русів, так і на криві шаблі страшної печенізької кінноти.

Віктор Васнєцов. “…приймеш ти смерть від коня свого!”

Ілюстрація до “Пісні про віщого Олега” Олександра Пушкіна.
В часи воєн і нестабільної влади став занепадати славетний київський перевіз, який конкурентам-новгородцям був наче більмо в оці. Варяги драли податки, продавали дівчат у гареми. Мужиків зганяли у військо, яке часом нападало навіть на землі тодішньої наддержави Візантії. Зиск від експедицій був лиш для княжої гвардії, що ховалась за спинами бійців, у “заградотрядах”. А ополченцям, в кращому разі, щастило повернутись живими додому. Візантію боронили від “прибивання щитів на ворота” вишколене військо, вогнеметний флот, многомудра дипломатія. Кажуть, допомагала ще й Покрова Богородиці, але не обходилось і без звичайного відкупу.

Близько 915-го року “Віщий” Олег, згідно пророцтва ображеного ним волхва, “прийняв смерть від свого коня”. Правда, княжий кінь передовірив виконання вироку, як думаєте – кому? Звісно ж, отруйній “гробовій змії”! Просто якийсь гадючник!

Віктор Васнєцов. “Князь тихо на череп коня наступив…”

Ілюстрація до “Пісні про віщого Олега” Олександра Пушкіна.

Походження Добрині

Добриня народився близько 935-го р. у Коростені, стольному граді Древлянської землі. Володіння його батька, князя Мала, простягались від берегів Дніпра на захід, межували з Волинню, краєм дулебів. Серед дрімучих непрохідних лісів основними шляхами сполучення були ріки. Під фортечними стінами Коростеня струменів гранітними скелями Уж. Ніс води у Прип’ять, і у його гирлі колись прогримить на весь світ Чорнобиль.

За кілька років у Добрині з’явилась сестричка Мала, якій судилося стати матір’ю Володимира Великого. На її честь названо містечко Малин, поставлене як древлянський форпост проти варязько-полянської експансії. Правда, в історію Мала увійшла під пестливим іменем Малуша. Рід їх звався Ніскінічами, звідки й пішло билинне Добриня Нікітіч. Чи не їх предка Ніскіню увічнила легенда про Микиту Кожум’яку, який, перемігши змія-людожера, запріг його у плуг і проорав велетенські Змієві вали? Схоже, Маловичі родичалися також із княжою династією сусідньої Чехії, про що йтиметься далі.

У 941 та 944 рр. війська руських земель брали участь в хозарських набігах на Цареград. Причому перший рейд був надзвичайно невдалим. Від “грецького вогню” з візантійських кораблів загинуло багато слов’янських воїв, тому наступного разу древляни від участі в поході відмовилось.


В столиці вирішено було покарати непокірних, і київські митарі прийшли під стіни Коростеня за непомірною даниною. Та місцева земельна Дума зобов’язала князя Мала дати їм відсіч. Знаменно, що саме тут в руському офіційному літописанні вперше з’являється поняття Державної Думи, парламенту!


Отже, у 945 р. на древлянській Державній Раді Ігоря Рюріковича офіційно пойменували князем-вовком, і вирішили: “якщо вовк унадився до овець, то слід його вбити, бо погубить все стадо”. У швидкоплинному нічному бою варягів загнали в трясовину і винищили: тут вони не могли застосувати свої переваги воїнів моря. Ігоря захопили, судили, і, не зглянувшись на його поважний вік, скарали особливо принизливо: нагнули дві берези, прив’язали за ноги, і… Видно, заслужив.

Древлянські посли у Києві від імені своєї землі проголосили: князь-вовк страчений за хижацтво і грабежі, влада має перейти до князів-пастирів. В Західній Європі таке розуміння держави висловила тираноборча Велика Хартія Вольностей лише у ХІІІ столітті. Згідно династичного права, переможний Мал повинен був стати Великим князем, успадкувавши і владу, і багатства, і гарем. У 945 р. столицею Русі міг стати Коростень.

Але варязькі воєводи хутко заходились до реваншу. Малолітньому престолонасліднику Святославу Ігоревичу довірили першому в битві кинути спис. Тут він зазнав публічної невдачі: зброя упала просто біля ніг коня. Проте влада все-таки дісталась його матері Ользі.

Вона увійшла до історії як взірець державної мудрості. Правда, пізніші літописці приписали її вигадливості неймовірні розправи над недолугими древлянами. А насправді боротьба була не стільки збройною, скільки дипломатичною. Київські карателі не наважились стратити навіть Ігоревого кривдника – руки в них виявились закороткі! Мал відбувся десятилітнім ув’язненням у задніпровській варязько-хозарській фортеці Любеч, а його дрібні діти Добриня й Малуша на цей час стали заручниками і княжими рабами. Що ж, напівбог Геракл також побував у рабстві…

Подальший хід подій показує, що варягам протистояли значні сили. Через десять років древлянська аристократія повернулась-таки у коло найвищої державної еліти.


Любечський замок. Реконструкція академіка Бориса Рибакова.

История СССР, том І.

Тривожна молодість, столичні інтриги

Отже, древлянські княжичі Добриня з Малушею стали заручниками і рабами у київському великокняжому дворі. Росли вони у праці: Добриня був конюхом, вартовим, чашником, ключником, хранителем золотої казни; Малуша, підрісши, також стала ключницею і любимицею Великої княгині. На десятий рік Добриня став володіти конем, тобто йому було повернуто свободу. Якимось чудом ці діти не забули своє високе походження, зберегли і передали нащадкам воістину благородне виховання.

Ще вибором для сина слов’янського імені Святослав Ольга продемонструвала антиварязький політичний курс. Очевидно, авторитет древлянської династії був життєво необхідним київській владі. Інакше чому б саме Малушу Ольга наблизила до себе, а згодом одружила зі своїм підростаючим сином? Причому малушин син Володимир Святославич став загальновизнаним престолонаслідником, отже вона була саме дружиною, а не одною з його незліченних наложниць. Добриня, малушин брат, став вихователем і опікуном свого племінника. А разом вони – улюбленими героями народних билин.

Віктор Васнєцов. Ілюстрація до казки “Царівна-жабка”.
Ольга, вочевидь, шукала сильних союзників; зокрема, відвідавши Константинополь, 9 вересня 957 р. охрестилась. Під її опікою, у дитячих та юнацьких ігрищах, освіті й вихованні, почав формуватись кістяк майбутньої володимирової богатирської гвардії. Так, приблудився до княжого двору нікому ще не відомий велетень Ілля з далекого Мурома, який насмілився видавати себе за Мала Древлянського. Ох і наробив він переполоху, доки один лиш Добриня не зумів його викрити! Згодом Ілля Муромець пройшов дорогами випробувань поряд з Добринею і Володимиром, а його почесне поховання дотепер збереглось у Києво-Печерській лаврі.

Билини натякають, що й сам Мал після звільнення побував у колі київських витязів, але його присутність завуальовано всілякими прізви­ськами: Малко Любечанин, Микита Залішанин.

Між тим Святослав, вокняжившись, був надто залежний від чужих впливів. Вів напівкочове життя, яке через багато століть успадкувало козац­тво. Ходив з військом у далекі походи, полишивши на матір і державне правління, і дітей. Зруйнувавши 965-го року в Прикаспії Хозарський каганат, Святослав став мірятись силами з могутньою Візантією на берегах Дунаю. Тим часом за його спиною воєвода Свенельд підбирався до престолу, інтригуючи проти Ольги.

26 травня 969 р. велика княгиня померла. Прах її упокоївся спершу в давній княжій резиденції Берестове, поблизу Видубичів, а за наказом її правнука Ярослава Мудрого буде перенесений до Софії Київської.

(Правда, за вишгородською легендою, і вона, і її син Святослав були поховані у заснованому нею мало не 955-го року (!) Спасо-Преображенському монастирі поблизу Межигір’я, над Дніпром. Між тим, Святослав відомий не просто як поганин, а як затятий ворог християнства.)

Смерть княгині спричинила тяжкий ланцюг катастроф. На київ­ському столі, за відсутності батька, опинився юний Ярополк Свя­тосла­вич, старший з братів-спадкоємців. Середульшого Олега відіслано на древлянський престол. Оскільки Коростень було розвінчано, то княжою резиденцією став далекий Овруч, а важливим союзником – тесть Добрині, заможний, але безрідний Микула. Схоже, що саме він постачав руських богатирів кіньми, що вміли літати і навіть розмовляти.

Найменшого ж, Володимира, було відправлено у почесне заслання в далекий Новгород, під регентство вчорашнього княжого конюха Добрині, якого ніде в офіційних документах так і не названо княжичем. Але амбітне новгородське віче проти нього чомусь не заперечувало, і підтримувало правління Добриничів протягом ряду поколінь! Чи хто в Києві здогадувався, яка з цього вийде вибухова суміш?

Віктор Васнєцов. Витязь на роздоріжжі. 1882.
Дунайський похід Святослава закінчився крахом, його військо було вщент розгромлене імператором Цімісхієм. А тут ще й печеніги захопили південноруські Тіверську та Улицьку землі. Це не завадило поверненню до Києва Свенельда з особистою гвардією. Але Великого князя Русі печеніги не пропустили. Спочатку з рештками війська відтіснили на схід, до Дніпрових порогів. Потім оточили на Хортиці, довго морили голодом. Очікувана допомога з Києва не йшла. Князя в його столиці більше не чекав навіть рідний син! Зрештою, жменьку останніх захисників добили на Чорній скелі. З черепа доблесного, але нерозважливого воїна печенізькому хану було зроблено ритуальну чашу. Напис на коштовній оправі повчав: “Підеш по чуже – свого позбудешся”.

Микола Реріх. Гонець. Постав рід на рід. 1887 р.

Зрілість Добрині: визвольна війна

Поступово між стольними Овручем, Новгородом та Києвом наростала напруга. У 975 р., під час рейду в Древлянську землю, було вбито свенельдового сина Люта (його ім’я носить село Лютіж на дніпрових кручах, за княжим Вишгородом). Через два роки варязько-печенізьке військо кривавим штурмом взяло Овруцький замок. Тіло загиблого Олега Святославича ледве вдалось знайти серед гори трупів. Одна по одній підкорялись київському мечу довколишні землі. Дійшла черга і до Новгородчини.

В цю критичну мить вирішувались не лише особисті долі. Визначалось: чи зміцниться на Русі тиранія, як це сталось у багатьох куточках Європи. Лідер варягів Свенельд був надзвичайно досвідченим воїном, який перемагав у битвах ще до народження Добрині. Лідером слов’ян судилось стати саме княжому дядьку, загартованому випробуваннями юності.

І тут вперше яскраво проявився державний талант Добрині: змушений тимчасово пожертвувати останньою слов’янською землею, він зумів зберегти військо і флот. До того ж здобув у Прибалтиці стратегічних союзників: притулок і підтримку новгородцям надала Швеція.

Чи міг знати про ці перипетії полковник Іван Котляревський, віршуючи свою “Енеїду”? Адже її сюжет до болю схожий на нашу історію:



Но греки, як спаливши Трою,

Зробили з неї скирту гною,

Він, взявши торби, тягу дав;


Він, швидко поробивши човни,

На синє море поспускав



Микола Реріх. Заморські гості. 1901.
Спільно зі шведським королем Еріком Переможним новгородці очищають Балтику від піратів. У морських битвах відзначились добринина дружина-богатирка Настасія Микулинишна та Ілля Муромець. Володимира титулують віце-королем Русі, і його дружиною стає шведська принцеса. За правління володимирового сина Ярослава Мудрого Русь навзаєм не раз ставатиме гостинним притулком для скандинавських лицарів. Чи не ці події відгукнуться через сім століть московсько-шведською війною?!

Три роки знадобилось Володимиру і Добрині для перегрупування сил і підготовки контрнаступу. Батьківщина чекала їх, та чекали й вороги: весь шлях з варяг у греки був під контролем київських узурпаторів. Отже, воєводи задумали ряд стратегічних обхідних маневрів. Десантування на ворожий берег було здійснено через Лінданаса, знаний в билинах як град Леденець – нинішній Таллінн. Швидко вдалось очистити від окупантів рідний Новгород. Далі визволителі рушили на Смоленськ. Тут їх зустріли супротивники, перепинили шлях вниз по Дніпру. Обхід було здійснено через нейтральний Полоцьк. Новгородське військо, несподівано для ворогів, рушило на південь не Дніпром, повз твердиню Любеча, а суходолом, важкопрохідними лісами й болотами, через Туров, союзні Овруч і Коростень. Знов, як і у 945 р., слов’янам допомагали рідні ліси.

Вирішення долі держави літописець зобразив у оперетковій формі: як конкуруюче сватання до полоцької княжни Рогнеди братів-князів – київського Ярополка і новгородського Володимира. Останньому буцімто пригадали десятирічне рабство матері, і ображений жених начебто недосить чемно повівся з майбутніми родичами. Можливо, можливо: на війні, як на війні. Але саме син Рогнеди Ярослав Володимирович зрештою став Великим київським князем.

Цілком очевидно, що пройшовши бік-о-бік ТАКИМИ шляхами, Володимир і Добриня були не просто родичами й однодумцями, а надійними бойовими побратимами. Через 200 років “Слово о полку Ігоревім” іменувало руських князів Даждьбожими онуками, на честь древлянського земельного бога. Отже, Володимир і його наступники проголосили свою належність до Древлянської династії. Цим вони протистояли деспотичній традиції Рюріковичів, яку й досі так шанують у Москві.

Віктор Васнєцов. Один у полі воїн.

Битва Добрині зі Змієм

Контрнаступу на варязьку тиранію мусила передувати колосальна різнобічна підготовка. Очевидно, Добриня був підтриманий волхвами – жерцями місцевих релігій. Інакше чому б так легко відкривались перед наступаючими ворота більшості міст, навіть Києва (крім варязького Полоцька)? Інакше чому б довелось потім запроваджувати у столиці культ всіх отих місцевих земельних богів, відповідно закликавши до Державної Ради їхніх жерців? Інакше що б то значила битви Добрині зі Змієм на Пучай-ріці, на Смородиновому струмку? Стоп, стоп, стоп! А от з цього місця – докладніше!

Почайною звалась річечка, у гирлі якої з глибокої давнини і посьогодні знаходиться гавань. На київському Подолі, де колись вона текла, археологами виявлено велику кількість давніх жител різних епох, включаючи славетну Трипільську. Тут же, поряд одна з найпотаємніших київських вуличок – Смородинський спуск. Знайдено тут і підземні святилища віком у кілька тисяч років, відомі за переказами як печери Змія Горинича. Змій і вогонь здавна були священними символами багатьох південних та східних народів. Навдивовижу, саме поблизу цієї місцевості вулиці носять мальовничі назви Татарська, Половецька, Печенізька.

По сусідству, над гирлом сумнозвісного Бабиного яру, стоїть одна з найдавніших київських церков – Кирилівська. Відомо, що нові храми ставились на місцях давніх святилищ. А назва яру ясно перегукується зі згаданим у літописах Бабиним торжком: центральне торжище знаходилось у новостворюваному Верхньому місті, і називалось на честь священних ідолів. “Бабою” кияни і нині кличуть найбільшого міського ідола. Отож, виходить, і назву “Бабин яр” слід трактувати як “Священний”?!

Тут, на Дорогожичах, військо Добрині навіть окопалось. Але місто прийняло їх без помітного опору. Отже, сторгувались. Певно, були якісь дискусії жерців, якісь багатолюдні мітинги у природних амфітеатрах ярів. Було, либонь, і частування: в билинах нерідко згадується, як бенкетує в колі витязів ласкавий князь Володимир Красне Сонечко (сонце – символ новгородського бога Хорса).

Київ наш! Ярополк зі Свенельдом кинулись вниз по Дніпру, до своїх печенізьких союзників. Ярополка наздогнали аж у фортеці Родень, поблизу нинішнього Канева. За умовами військового часу страта його була невідкладною.




Віктор Васнєцов.

Бій Добрині Нікітіча зі Змієм Гориничем.



Хрещення Русі

Військовою силою укріпити державність було недосить, потрібна була ще й нова ідеологія, а отже й відповідний ідеологічний апарат. Для початку погордливих столичних жерців Перуна потіснили провінційні служителі аж п’яти місцевих богів, тісно пов’язані з новою владою.

Через п’ять років старий культ було остаточно повалено. Очевидно, перунові волхви надто ностальгували за минулими порядками? Схоже, що підставою було проголошено загибель князя Святослава, якого не захистив “державний бог”. Словом, священного ідола було публічно поганьблено і сплавлено Дніпром аж до самої Хортиці. Там зіпхнуто у вир Перунова рань напроти Чорної скелі, де 15 років тому загинув батько правлячого князя. Берегом до самих Видубичів, місця древньої Києвої переправи, його супроводжували осиротілі служителі. Дехто з них, либонь, оселився на високих кручах, у печерках, прозваних пізніше Варязькими, виглядаючи вниз по Дніпру на повернення Свенельда і Перуна. Чи не з тих часів і пішло поселення Печерськ.

А близько 988-го р. було прийняте рішення про державну християнізацію. Очевидною потребою було зміцнення контактів із Візантією, але були й інші сприятливі фактори. Ще у 449 р. на Ефеському церковному соборі була заснована Скіфська (тобто східноєвропейська) єпархія. Християнська община в Києві існувала не менш ніж з ІХ століття; археологи виявили рештки найдавнішої київської церкви на садибі подільського Іллінського храму.

У 640 р. офіційно прийняла християнство Хорватія – батьківщина святого Ієроніма, небесного покровителя перекладачів. У 864 р. охрестилась Болгарія. У Чехії християнство зі слов’ян­сь­ким богослужінням вводилось славетним візантійським місіонером Мефодієм також з ІХ ст. Близько 966-го р. була охрещена Польща, за сприяння дружини короля Мешко І – чеської принцеси. А звали її навдивовижу схоже на нашого героя: Добрава. Це що – рідство? У гаремі Володимира були аж дві чеські принцеси, причому обидві грали при дворі не останні ролі. Навдивовижу схожі імена у княжих дружини-чехині, матері й діда: Малфреда, Мала й Мал. Теж, якщо не близькі родичі, то й не зовсім чужі. Взірці й досвід були достатньо наочні.

В билинах відзначається велика роль саме Добрині у хрещенні, призначенні єпископів, спорудженні церков. Зокрема, перший у державі великий 13-главий, суто оригінальної архітектури, дубовий храм Софії-Премудрості Божої було споруджено в 989-990 рр. саме у Новгороді, де Добриня лишався намісником. Київський митрополичий собор Богородиці, що увійшов до історії під ім’ям Десятинного, зведений вже опісля, у 989-996-му рр. А Софія Київська, і другий великий новгородський однойменний храм, обидва кам’яні, теж 13-главі, були зведені аж на півстоліття пізніше.

Навдивовижу, в 1988 р. хрещення Русі пишно відзначалося у Москві, якої за володимирових часів, як то кажуть, “не було ще й у проекті”.

Білгородський кисіль

Звісно, далеко не всі кияни щиро й послідовно стояли за нову владу. Утримати великокняжий стіл в бунташному Києві ніколи не було просто. Тому одним із перших заходів молодого князя під керівництвом 45-літнього дядька-воєводи було укріплення древніх оборонних рубежів. На Змієвих валах, успадкованих від легендарних предків, по Стугні, Росі та інших річках засновувались богатирські застави. Центром системи оборони став новий древлянський стольний град Білгород, спадкоємець слави Коростеня. Він був поставлений всього у 20 кілометрах на захід від Києва.

Білими здавна називали вільних, незакріпачених людей, отже, сама назва Білгород маніфестувала свободу. Навіть житлові будинки там були просторіші й ошатніші, краще оздоблені, ніж в інших містах. Білгородська фортеця була головним і улюбленим градом Володимира, фактичною столицею Русі (так само, як ольжиною столицею був Вишгород). І саме Білгород нерідко ставав об’єктом ворожих набігів. Зокрема, у 1004 р. тут відбивав напад половців билинний богатир Альоша Попович, третій персонаж славетної картини Васнєцова. До наших часів дійшли величні рештки фортечних валів Білгорода.

Фортечні стіни Білгорода, кінець Х ст. Реконструкція Б. Рибакова та М. Городцова. История СССР, том І.
Серед не надто правдоподібних історичних анекдотів літописець згадав дивовижні білгородські колодязі. Мовляв, князь Володимир пішов у Новгород за підкріпленням, а печеніги облягли фортецю. У місті почався голод, на який напасники розраховували більше, ніж на зброю. Тоді хитрі оборонці запросили на переговори парламентерів, і продемонстрували їм мучний “кисіль”, який попередньо залили у колодязь. Начебто ворожих нишпорок вразили саме ці “молочні ріки, кисільні береги”, а може справу підкріпили ще й відкупом, як це здавна велось. У всякому разі, Кисіль як почесне прізвисько мудрого й успішного переговорщика вшановане на кам’яній стелі у центрі сучасного села Білогородка.

Після численних очевидних перекручень і умовчань в кожній подібній літописній статті підозрюєш прихований натяк для здогадливих. Легенда про "білгородський кисіль" внесена під 997 р., ймовірним часом смерті Добрині. Фундатор дубової Софії Новгородської мав бути похований саме у ній. Але собор незабаром згорів, і докладних відомостей про нього не віднайдено. Ймовірно, він був схожий на руські дерев’яні храми пізніших часів.

То чи не заради урочистого похорону відлучились князь та військова старшина? Чи не смерть великого державного мужа дала нападникам надію на захоплення слов’янської твердині? І чи не була придумана безглузда казочка щоб взяти на кпини пам'ять про народного героя?

Микола Реріх. Місто будують. 1902.

Що ж у підсумку?

Двоє нащадків успадкували добринин титул посадника новгородського. Ім’я молодшого – Остромир – слов’янське, а старший, Костянтин, демонстративно названий на честь візантійського імператора.

По смерті Володимира Великого на Русі почалась кривава усобиця за владу, винищення спадкоємців престолу. Історія повторилась: у Смутний час 1015-1018 рр. Костянтин Добринич, за прикладом свого батька, не побоявся взяти до рук долю держави. Дізнавшись про захоплення Києва поляками й печенігами, він відмовився визнати їх маріонеткового государя. За погодженням з новгородським вічем зібрав військо і переможно привів його до Києва. Як Добриня звів на престол Володимира Святославича, так само Костянтин – Ярослава Володимировича. Як володимирове, так і ярославове князювання було тривалим і славетним. У Києві нуртувало життя, серед різноголосого натовпу траплялись купці, воїни, ченці й князі з найдальших країв.

І найдивовижніше, що Костянтину беззаперечно підкорялись п’яте­ро правлячих земельних князів. Отже, авторитет старійшини Древлянського роду дозволяв самовладно скидати і настановлювати государів всія Русі. Чи не за подібний подвиг у центрі Москви поставлено пам’ятник громадянину Мініну і князю Пожарському?

Значним спадком зобов’язані ми Добриничам і в галузі культури. Костянтин залишив спогади для нащадків. В час правління Новгородом у 1055-1060 рр. Остромиром було укладено об’ємний літопис, що містить багато унікальних відомостей, слугує яскравим зразком публіцистики, пронизаний духом боротьби проти самовладдя, велику увагу приділяє могутній фігурі Добрині. На остромирове ж замовлення у 1056-1057 роках була створена розкішна так звана Остромирова Євангелія – найстаріший і найкращий взірцевий руський рукопис, що доніс до пізніших часів візантійські традиції книгописання.

Сторінка Остромирового Євангелія.
Остромирів син Вишата за Ярослава Мудрого був воєводою, але не надто успішним: зазнав тяжкої поразки від візантійців, і був ними осліплений, разом з іншими полоненими. Остромирів онук боярин Ян Вишатич на рубежі XI-XII століть був другом славетного Нестора Літописця. З родинної хроніки Добриничів внесено цілий ряд відомостей до "Повісті минулих літ". Пізніші нащадки славетного роду змушені були емігрувати до Візантії, де їх сліди загубилися серед руїн імперії.

Яна Вишатича плутають з іншим Яном, одним із основоположників Київо-Печерської Лаври. Ймовірно, саме він і оспіваний у “Слові о полку Ігоревім” Боян, “співець старого часу” – одна й та сама постать. Син його – перший ігумен майбутньої Києво-Печерської Лаври Варлаам Печерський.

На цьому й завершимо нашу екскурсію в минуле. Відчуйте незламну силу живої душі, що крізь тисячоліття підбадьорливо й вимогливо дивиться нам у вічі.

Безодні вітчизняної історії

Неситій владі свій народ здавався недосконалим, нецікавим: покоління виховувались на чужоземних зразках мудрості й героїзму. Лиш у геніальних творах полковника Івана Котляревського, нащадка гетьманів Миколи Гоголя та Кобзаря Тараса Шевченка світу було явлено велич древньої землі. І не їх провина, що випало їм адаптувати глибокі культурні набутки до смаків юної московської державності.

Що ж, і нинішній європейський світ немало потерпає від підліткових бешкетів заокеанських спадкоємців. Людство не гине лише завдяки оновленню, і дражливий конфлікт поколінь є показником руху й здоров’я. Кому ж, як не старшим, мудрішим, подбати про збереження в майбутньому духовних скарбів минулого? Зрештою, про вічну душу. Дбаймо про неї й ми.



За мотивами книги: Анатолий Членов По следам Добрыни. Москва, 1986. Повніша й докладніша інформацію щодо Давньої Русі, картосхеми й ілюстрації, велика кількість посилань на літературні джерела – на сайті 1000years.uazone.net/dobryn.htm
Лисенко Валерій Миколайович

автор приватного Інтернет-проекту

1000-ліття української культури

1000years.uazone.net

[email protected] т. (067)1795326



Віктор Васнєцов. Богатирський скік.



16


15


2


3

14


13


4


5

12


11


6

7


10


8

9

Схожі:

Перші київські цифрові видання Валерій ЛИСЕНКО
МЭСМ, створеної у Києві 1952-го року. Вони зберігаються в одному з сараїв Переяслав-Хмельницького музею народної архітектури і побуту....
БАЗОВИЙ КОМПОНЕНТ
Авт кол-в: Богуш А. М., Бєлєнька Г. В., Богініч О. Л., Гавриш Н. В., Долинна О. П., Ільченко Т. С., Коваленко О. В., Лисенко Г. М.,...
25 кв і тня 2 013 р. Початок о 11: 00
Биков Валерій Юхимович, д т н., професор, директор Інституту інформаційних технологій і засобів навчання НАПН України
Валерій Шевчук «Панна квітів»
Мета: Ознайомити учнів з життям і творчістю письменника;розвивати навички виразного читання,переказування прозових творів,висловлювання...
Тема. «Сторінками книги Валентини Лисенко «Містечко Козятичі Бор в одянка»
Обладнання: фото письменниці і світлини із сімейного альбому, малюнки до твору,виставка творів письменників Бородянщини, фонограма...
Биков Валерій Юхимович
СЕКЦІЯ Інформаційно-комунікаційні технології в управлінні та інформаційно-ресурсному забезпеченні освіти і науки
ДЕРЖАВНА НАУКОВА УСТАНОВА
Новосвітній В. Науковий фестиваль з Британською Радою [у Києві] / Валерій Новосвітній // Хрещатик. — 2007. — 17 трав. (№72). — С....
РЕЗЮМЕ СКОТНИЙ ВАЛЕРІЙ ГРИГОРОВИЧ
Народився 22 квітня 1948 р у селі Ситківці Немирівського району Вінницької області. У 1966 році закінчив Ситковецьку середню школу...
Долина=Dolyna : інформ буклет / текст Володимир Смолій; пер на англ....
Література про Долинщину” подає відомості нових надходжень у фонди Долинської центральної районної бібліотеки у 2012 році. Література...
СКЛАД
Валерій Володимирович заступник міського голови, заступник голови конкурсної комісії
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка