|
Скачати 89.74 Kb.
|
Н.М.Чепурна, директор Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників, кандидат педагогічних наук Шляхи підвищення педагогічної майстерності вчителів Шлях європейської інтеграції, обраний Україною, зумовлює необхідність інтенсивних змін в освітній галузі, спрямованих на досягнення рівня найкращих світових стандартів. Нова парадигма освіти передбачає орієнтацію на новий тип гуманістично-інноваційної освіти, виховання покоління молоді, що буде захищеним на ринку праці, здатним робити особистісний духовно-світоглядний вибір, матиме необхідні знання, навички й компетентності для навчання протягом життя. Сучасні напрями модернізації вітчизняної освітньої системи актуалізують потребу в педагогах нового типу, які готові до реалізації стратегічних завдань навчання, виховання та розвитку зростаючих громадян України. Все вищезазначене визначає пріоритетні напрями роботи з педагогічними кадрами на сучасному етапі, а також вимоги до стилю роботи, компетентності керівника як менеджера освіти та завдання його діяльності. Під стилем роботи керівника освітньої ланки ми розуміємо його поведінку, яка базується на самоорганізації та самоуправлінні, дотриманні загальноприйнятих гуманістичних норм і є орієнтованою на вирішення завдань розвитку освітнього закладу або установи. Саме такі управлінці будуть творцями технологій стратегічного мислення та організації освіти, сприятимуть виробленню політики інтеграції системи освіти України у світову спільноту. Сучасному суспільству потрібний управлінець нової генерації, який досконало володіє теорією соціального управління, специфікою керівного процесу, психологією управління, педагогічним менеджментом, педагогічними та інформаційними технологіями, вміє організувати ввірений йому колектив на здійснення науково-дослідної та експериментальної роботи щодо впровадження педагогічних інновацій. Це, в свою чергу, визначає такі першочергові завдання діяльності керівника освітньої ланки:
Поставлені завдання вимагають корекції діяльності методичних служб у напрямку розкриття та розвитку інноваційного потенціалу вчителя (здатності проектувати й моделювати розвиток освіти в конкретних формах, у практичній діяльності), стимулювання педагогів до творчого мислення інноваційних ідей, удосконалення педагогічної майстерності. Новим орієнтиром у науково-методичній діяльності РМК, ММК стає не стільки процес інформування педагогів про наукові досягнення та досвід інноваційної практики скільки організація інноваційної діяльності самих учителів шляхом самоосвіти, самоорганізації й саморозвитку через опанування новими компетенціями. Надзвичайно важливим у цьому аспекті є навчання педагогів поетапному плануванню власної інноваційної діяльності на основі конкретизації завдань реалізації кожного етапу, визначення змісту й очікуваних результатів у відповідності до загальної мети дослідно-експериментальної роботи. У зв’язку з цим, важливими аспектами діяльності методичних служб області є:
Багато проблем сучасної освіти сьогодні прямо пов’язані з інформаційними та комунікаційними технологіями. Проте, як свідчить практика, наявність у школі сучасних технічних засобів не гарантує обов’язкове їх використання в управлінській та освітній діяльності. Для їх запровадження у процеси навчання та виховання необхідна спеціальна навчально-методична робота з педагогічними кадрами. Треба усвідомити, що сьогодні кожен педагог:
Тому переконливо просимо ММК, РМК через систему методичної роботи налагодити ґрунтовне:
Під особливим контролем просимо тримати створення у кожному навчальному закладі, який має комп’ютерний клас, єдиного інформаційного середовища, яке б здійснювало доступ до інформації і подальшу роботу з нею всіма учасниками навчально-виховного процесу. Стратегія методичної роботи полягає у максимальному врахуванні соціального замовлення на освітні послуги та вироблення особистісно-орієнтованого підходу у діяльності з надання цих послуг. Необхідно проаналізувати проблеми й труднощі педагогічної діяльності з метою формування замовлення та пропозицій щодо організації заходів з підвищення фахової майстерності педагогів. Наступним, не менш важливим завданням діяльності керівника освітньої ланки є створення умов для успішної реалізації стратегічних завдань педагогічної діяльності. Це передбачає:
Процеси модернізації змісту освіти, нові пріоритети освітньої політики, зміна концептуальних орієнтирів стимулює пошук нових підходів до методичної діяльності; розробку моделі системи методичної роботи в умовах інформаційного суспільства; визначення, апробацію та обґрунтування комплексу педагогічних умов підвищення ефективності методичної роботи у сучасних умовах. Пріоритетними напрямами діяльності методичних служб повинні стати: - організація методичної роботи як цілісної системи, спрямованої на задоволення реальних потреб педагогів у неперервному підвищенні професійної компетентності;
Здійснення особистісно орієнтованого підходу до задоволення реальних потреб у підвищенні фахової майстерності має відбуватися на діагностичній основі. У цьому аспекті нам є над чим попрацювати: на жаль, переважна більшість районних, міських служб обмежуються лише самодіагностикою вчителів, які у своїх анкетах зазначають, що вони вміють найкраще і про що вони хотіли би дізнатися, чого навчитися. Це добре, але цього недостатньо. Лише окремі РМК, ММК усвідомили необхідність здійснення системної діагностики фахової компетентності педагогів, що не лише дає можливість зробити висновок про рівень педагогічної майстерності вчителів, але й допоможе їм самим краще усвідомити власні потреби у підвищенні кваліфікації. Розглянемо зміст і завдання методичної діяльності, спрямованої на розв’язання проблем підвищення педагогічної майстерності вчителів. Великої уваги з боку методичних служб області потребує проблема становлення профільної освіти, важливим завданням якої є врахування освітніх потреб, інтересів схильностей та здібностей школярів, створення умов для навчання старшокласників у відповідності до професійних інтересів і намірів щодо подальшого продовження освіти у ВНЗ. Сподіваємося, що на сьогоднішній день у кожному районі, місті області розроблена сіткова (мережева) модель організації профільного навчання і розпочалася активна її апробація. З метою підвищення ефективності цієї роботи пропонуємо:
Вищезазначене вимагає корекції кадрової діяльності РМК, ММК:
Ці завдання реалізуються й методистами інституту під час проведення курсів підвищення кваліфікації. Із педагогами та керівниками освітніх закладів опрацьовується зміст і методичний апарат нових навчальних програм, інтерактивні методи навчання, впроваджуються комп’ютерні технології при викладанні навчальних дисциплін. В інституті запроваджено три форми підвищення кваліфікації, а саме:
Велика увага приділяється ознайомленню з досвідом роботи кращих освітян області. З цією метою проводиться педагогічна практика (10 годин, що становить 9%) на базі опорних навчальних закладів міст Золотоноша, Сміла, Черкаси, Черкаського та Золотоніського районів. У міжкурсовий період проводяться обласні семінари, засідання творчих груп, майстер-класи, педагогічні читання. За 2007 рік проведено всього 133 обласні заходи і 7 Всеукраїнських та обласних науково-практичних конференцій і семінарів. Для ефективної організації самостійної роботи педагогічних працівників області методистами та викладачами інституту видано 58 методичних посібників (методичні рекомендації, буклети узагальненого ППД, програми спецкурсів та факультативів тощо). З 10 до 12 жовтня 2007 року проводився авторський майстер-клас «Управління якістю освіти як управління за результатами» доктора педагогічних наук, професора М.М.Поташника. Очно-дистанційна форма навчання пропонується для проведення:
Виконання цих завдань - шлях до підвищення якості освітніх послуг, більш широкого їх спектру, забезпечення ефективної роботи освітньої мережі загалом. |
О. В. ВАРЕЦЬКА ПРОБЛЕМНІ КУРСИ “ПОЧАТКИ ЕКОНОМІКИ” ЯК ФАКТОР ПІДВИЩЕННЯ ПЕДАГОГІЧНОЇ МАЙСТЕРНОСТІ ВЧИТЕЛІВ ПОЧТАКОВИХ КЛАСІВ З ДУХОВНО-ЕКОНОМІЧНОГО... |
РОЛЬ МАГІСТРАТУРИ У РОЗВИТКУ СОЦІАЛЬНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ВЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ З’ясовано причини незатребуваності серед вчителів магістерської освіти як другої та як підвищення кваліфікації. Зроблено висновок... |
Засідання педагогічної ради Підвищення наукового, фахового та методичного рівня вчителів у процесі самоосвіти |
Методика проведення занять та аналіз відкритого уроку ЗМІСТ Особливе місце в удосконаленні навчально-виховного процесу і підвищення педагогічної майстерності викладачів і майстрів виробничого... |
ЕЛЕКТРОННЕ ВЧИТЕЛЬСЬКЕ ПОРТФОЛІО ЯК ЗАСІБ ПІДВИЩЕННЯ ПЕДАГОГІЧНОЇ МАЙСТЕРНОСТІ ВЧИТЕЛЯ Модернізація освіти змушує по-новому поглянути не тільки на форми оцінювання досягнень учнів, а й шукати ефективні форми оцінювання... |
НАУКОВО-МЕТОДИЧНІ ПРОБЛЕМИ, НАД ЯКИМИ ПРАЦЮЮТЬ МЕТОДИЧНІ СЛУЖБИ ОБЛАСТІ Канівський ММК «Шляхи підвищення професійного рівня педагогічних працівників через моніторинг освітньої діяльності на основі впровадження... |
Методичні рекомендації / Укл. В. Уруський Педагогічна діагностика ЗМІСТ Проблема діагностики педагогічної діяльності вчителя надзвичайно актуальна і важлива для вирішення питань вдосконалення викладання... |
«Впровадження в закладах освіти Довгинцівського району інтерактивних... Підвищення професійної майстерності педагогів на шляху впровадження здоров`я зберігаючих технологій креативної освіти для розвитку... |
Законів України «Про освіту» Метою атестації є стимулювання цілеспрямованого безперервного підвищення рівня професійної компетенції педагогічних працівників,... |
План Основні шляхи підвищення ефективності уроку природознавства... Резерви підвищення ефективності уроків курсу «Я і Україна» (природознавство)в 1-4 класах |