|
Скачати 97.23 Kb.
|
Соціальні зміни, що відбулися в Україні викликали необхідність переосмислення ролі бібліотек в суспільстві, їх адаптації до нових економічних умов, визначення свого місця в системі інформаційно-бібліотечних закладів. Сьогодні щоб вижити бібліотекам необхідно відмовитися від пасивної стратегії обслуговування і звертатись до активної ринкової політики, раціонально поєднувати традиційні та маркетингові підходи в обслуговуванні користувачів. Що ж таке маркетинг? Це управління комерційною діяльністю підприємства на основі інформації про проблеми споживачів у відповідності цим потребам товарів і послуг з метою забезпечення їх конкурентної спроможності на ринку і отримання максимального прибутку. Головне у будь-якому визначенні є орієнтація на споживача, на задоволення його потреб. Як реалізується основна формула маркетингу? «Виробляти те, що продається, а не продавати те, що виробляється». Тобто, бібліотечні послуги повинні формуватись, насамперед, потребами користувачів. Працівники бібліотек повинні знати, що потрібно користувачеві, яка інформація, яка книга, які послуги, а користувач повинен знати в свою чергу, що саме йому може дати бібліотека. Стосовно бібліотечного обслуговування найбільш вдалим є розуміння призначення маркетингу у створенні сприятливих умов для забезпечення населення бібліотечно – 1 бібліографічними матеріалами й інформаційними послугами, зміцнення позицій бібліотеки в умовах «ринкової конкуренції» з іншими закладами культури, джерелами одержання інформації. Бібліотеки, впроваджують інформаційні послуги і продукцію, усвідомлюють загальну необхідність здійснювати дослідження інформаційного ринку читачів, тобто використовувати маркетинговий підхід для формування ринку інформаційних послуг і продукції. Для використання маркетингу бібліотекам необхідно вивчити свої можливості, ринок і зацікавленість читача, тобто збір, обробку та аналіз отриманої інформації - моніторинг. Це дозволить вирішити головне завдання бібліотечно-інформаційного маркетингу сконцентрувати всі ресурси та зусилля на найвигідніших напрямках. Необхідно визначити потреби, які потрібно буде задовольняти. Це можуть бути самоосвіта, підвищення кваліфікації, професійні заняття, хобі, пошук відповідей на побутові запитання і т.п. У маркетинговому підході до задоволення інформаційних потреб користувачів можна виділити такі основні положення: 1. Процес обслуговування користувачів підпорядковується і спрямовується на задоволення їхніх запитів, тих вимог, які вони висувають, щодо користування книгою, бібліотекою, послуг, які вони бажають отримати. Маркетингове мислення – це 2 розуміння бібліотекарями необхідності розширення ринку збуту свого «Товару» і послуг за рахунок залучення бібліотекою - головний принцип маркетингового підходу до обслуговування користувачів. 2. Особливого значення у реалізації маркетингового підходу до обслуговування набуває наявність детальної і всебічної інформації про користувачів бібліотеки і тих хто мало або зовсім не користується нею. Важливу роль відіграє банк даних про причини, які утримують читачі від відвідування бібліотеки (години роботи, структура фондів, домашня бібліотека, ставлення бібліотекаря до читача тощо). Спеціальної уваги потребує збирання інформації про охоплення бібліотечним обслуговуванням представників громадських організацій, органів влади, релігійних конфесій та інших установ. Зібрати інформацію про користувачів вдається працівникам при записі чи перереєстрації читачів, після проведення масових заходів, у ході бесіди при видачі і поверненні книги, шляхом спостереження за поводженням читача при користуванні ДБА, книжковими виставками тощо. Маркетинговий підхід до обслуговування передбачає максимальне врахування інтересів і запитів усіх без винятку груп споживачів інформації, індивідуальний підхід до задоволення їхніх потреб у книзі і періодиці. 3. Однією з важливіших умов успішної реалізації програми маркетингової діяльності є реклама бібліотеки, від якої в значній мірі залежить формування позитивного іміджу бібліотеки, підняття 3 її ролі в суспільстві. Крім традиційних засобів друкованої бібліотечної реклами: закладок для читанні, листівок, об'яв, афіш, фотографій, планів масових заходів, правил користування бібліотекою, буклетів, пам'яток, застосовують також усні і наочні форми: книжкові виставки різноманітної тематики, стенди у самій бібліотеці і поза нею, перегляди літератури, екскурсії по бібліотеці, різноманітні масові заходи: дні інформації, дні бібліографії, фольклорні свята, літературні години, уроки духовності, народознавства і ін. Радимо в бібліотеках оформити стенди з цікавою інформацією для користувачів: Стенд: «ЧИ ЗНАЄТЕ ВИ?». Основні рубрики: - До нас нова книга прийшла; - Свята сонячного циклу; - Азбука ввічливості; - Право від А до Я; - Історія, побут і культура Волочиського району. Внизу стенду розміщені об'яви для реклам. Стенд: «КРАЄЗНАВЧИЙ КАЛЕЙДОСКОП». Основні рубрики: - Видатні діячі Надзбруччя; - З джерел народного буття; - Радимо прочитати; - Факти про Поділля. 4 Стенд:«ІНФОРМАЦІЯ ДЛЯ КОРИСТУВАЧІВ». На даному стенді слід розмістити різні об'яви інформації для користувачів, так наприклад, звернення до участі читачів в акції «Книга на межі тисячоліть через погляд, діалог, монолог...» У звертанні перелічені питання для обміну думками, заключний етап це бенефіс користувача де на переможців акції чекають призи: чудові книги. На стенді бажано розмістити об'яву «Записник читача» де є адреси і телефони органів державної влади. Тут має бути розміщена об'ява до користувачів про проведення масових заходів, які будуть проводитися в бібліотеці на протязі кварталу. Крім цього у своїй роботі для реклами бібліотеки ви можете використати такі рекламні стенди: - Бібліотека для Вас; - Бібліотека пропонує; - Зверніть увагу; - Для Вас: сьогодні, завтра і завжди. Для популяризації довідково-бібліографічних знань пропонуємо провести слідуючі заходи: - Дні інформації: «Історія України в біографіях і портретах», «Екологія. Суспільство. Духовність», «До нас нова книга прийшла». - Дні бібліографії: «Бібліографія і користувач», «Користувачеві про культуру читання», «Книга вчить, як на світі жить», «Довідкові видання і робота з ними». - Бібліотечні уроки, тематичні полки: «Бібліографічні посібники на допомогу 5 користувачам», «Знайомтесь нові покажчики», «Користуйтесь довідково-бібліографічною літературою», «Бібліографія як джерело інформації, ключ до знань», «Радимо прочитати». Велику роль відіграють зв'язки бібліотеки з джерелами масової інформації. Вся масова робота: літературні вечори, фольклорні свята, уроки духовності, перегляди літератури, які проводяться у бібліотеках системи повинні висвітлюватися на сторінках газет «Зоря» , «Подільські вісті»,»Хмельниччина». Незалежно від того в якій формі і за допомогою яких засобів здійснюється реклама, вона звернена до емоцій людини і потребує від бібліотекарів спеціальних знань і вмінь. Реклама - це з одного боку спосіб доведення інформації про бібліотечну продукцію та послуги до постійних користувачів, а з другого - засіб стимулювання, продажу, збуту, надання послуг. Це вміння подивитися на себе, свої товари і послуги з боку, очима споживачів. Для бібліотеки використання реклами дозволяє формувати попит на свої послуги, направляти його на читача, задовольняти його запит. Реклама в бібліотеці повинна використовуватися в усіх аспектах її діяльності, тому необхідно зробити все, щоб про бібліотеку знали, чим вона може бути корисна різним категоріям читачів і учням, студентам, бізнесменам, юнацтву, пенсіонерам, домогосподаркам і ін. 4. Складовою маркетингової концепції 6 обслуговування користувачів, необхідною умовою престижу бібліотеки і одержання допоміжних асигнувань є залучення до числа читачів представників громадських організацій, органів влади, участь бібліотек в житті регіону. Щоб якомога повніше задовольнити потреби користувачів необхідно перетворити бібліотеки на інформаційні центри свого регіону. Значну роль у реалізації цього завдання мають відігравати центри та куточки інформації з питань місцевого самоврядування «Бібліотека і влада» які створено при ЦРБ та бібліотеках-філіях району. Першими кроками в їхній роботі стали збирання опублікованих і неопублікованих документів, прийнятих районною та сільськими і селищними радами, та організація їхнього експонування на постійних виставках. Пропонуємо вам ознайомитись із такою виставкою «Влада інформує»: - Влада у режимі законності; - Держава і соціальний захист населення; - Субсидія - цільова допомога; - До довір'я - через нову податкову політику; - Ринок праці - послуги та надії; - Майбутнє держави у ваших руках. Важливим в інформаційній діяльності бібліотек району стане створення картотеки «Інформаційне забезпечення потреб керівників та службовців органів управління» де слід виділити рубрики: - «Основні аспекти місцевого самоврядування»; - «Правові основи діяльності владних органів». 7 У центрах мають збиратися і видаватися користувачам нормативно-правові акти райдержадміністрації, а у філіалах - сільських, селищних рад, складатися відповідні картотеки, бюлетені, широко використовуватися матеріали місцевої преси, що зберігаються у відповідних тематичних досьє. На спеціальних стендах слід розмістити інформацію про структуру місцевих адміністрацій, уповноважених осіб з конкретних питань, години прийому громадян, окремими посадовцями, а також календарний план роботи місцевої Ради. За спеціальними рішеннями щоквартально мають надсилатися бібліотекам узагальнюючі повідомлення місцевих Рад про найважливіші події соціально-економічного та громадського життя регіону, бажано також вести картотеку «Соціальний захист молоді» де відображати роботу місцевого центру зайнятості. Для працівників місцевих владних структур організувати групове та індивідуальне інформування за темами: «Нове в законодавстві України», «Досвід роботи у проведенні земельної реформи». Для них влаштовувати перегляди літератури, інформаційні години: «Право і політика», «Наша мета - правове, демократичне суспільство» і ін. 5. Маркетингова концепція як управлінська потребує інформації про те, чи було досягнуто поставлених цілей, які засоби при цьому виявилися надійнішими і за яких умов. Про результати впровадження маркетингового підходу до обслуговування 8 користувачів можуть свідчити якісні і кількісні показники. Шляхом проведення бесід, анкетування, інтерв'ювання необхідно з'ясувати, як користувачі оцінюють роботу бібліотеки, чи задоволені вони рівнем обслуговування, якістю бібліотечних фондів, індивідуальної і масової роботи, комфортністю умов, нововведення у технологію обслуговування. Отже в даний період для кращого обслуговування користувачів необхідно проводити соціологічне вивчення. Є традиційні методи соціологічних вивчень це: • Дні суцільного одліку читацьких запитів; • Аналіз картотеки, або запиту незадоволеного попиту; • Постійний діалог з читачем при записі і обслуговуванні читача; • Скринька допитливого користувача, або папка «Відповіді допитливому користувачу». Соціологічне вивчення можна провести за допомогою анкетування за темами: • Школа - бібліотека, учень - користувач; • Обслуговування сучасного користувача, його потреби та стан їх задоволення; • Користувачі - студенти вузів: спеціалізація, форми навчання; • Моя бібліотека; • Моє ставлення до бібліотеки. • Роль книги у житті людини. • Перше знайомство з книгою. • Історія створення книги 9 • Структура книги. Працівникам бібліотек необхідно активізувати роботу з довідково-бібліографічним апаратом, тобто каталогами (алфавітним, систематичним, краєзнавчою та систематичною картотеками статей). Необхідно систематично очищати каталоги, картотеки від застарілої літератури, вливати картки на нову літературу, відкривати нові рубрики до знаменних і пам'ятних дат, видатних діячів культури, письменників. Слід звернути особливу увагу працівникам бібліотек на ведення в бібліотеці індивідуальної та групової інформації (ведення картотеки інформацій). Працівники бібліотек системи повинні створити банк даних соціальної інформації для населення за рубриками: • Місцеві органи влади; • Соціальний захист населення; • Пенсійне забезпечення; • Пільги; • Студентство; • Біржа праці. Незважаючи на труднощі, бібліотеки повинні залишатися осередками культури і дозвілля - головними інформаційними центрами в місті і селах району, які повинні надавати конкретну інформацію користувачам у пристосуванні до нових соціально-економічних умов. 10 Список використаної літератури:
Пошукові системи ІНТЕРНЕТ
11 |
1. ПІДГОТОВКА МАТЕРІАЛІВ ПРИ ПРИЗНАЧЕННІ СУДОВО-ЕКОНЕОМІЧНОЇ ЕКСПЕРТИЗИ... В нових економічних умовах господарювання, які базуються на ускладнених господарських зв'язках, виникає необхідність комплексного... |
Коли краще віддавати дитину в дитячий садок Навіть для найспокійніших, урівноважених, здорових дітей період адаптації до нових умов викликає значні труднощі, не кажучи вже про... |
Програма психологічного дослідження адаптації учнів 5-их класів до нових умов навчання До того ж, нові умови навчання в середній школі пред’являють більш високі вимоги до інтелектуального розвитку учня. Усе це викликає... |
Програма корекційно розвивальних занять для учнів перших класів Я першокласник Без адаптації неможлива соціалізація – щоденний процес входження дитини у нові соціальні ситуації, у нові системи взаємодії з оточенням.... |
Л.І. Тихончук на конференції педагогічних Розділ ІV. Забезпечення психологічного супроводу процесу адаптації дітей до нових умов навчання, робота з дітьми з особливими освітніми... |
Лекція Соціальні фактори, що впливають на життя та здоров’я людини... Здоров’я людини залежить від багатьох факторів: кліматичних умов, стану навколишнього середовища, забезпечення продуктами харчування... |
«Інфіляція, її види, причини винекнення і шляхи подолання» Необхідність у цьому викликана тим, що інфляція не лише призводить до тяжких соціально-економічних наслідків – за умов інфляції втрачається... |
Конкурс проводиться з метою залучення дітей до читання, підтримки... України), Інститутом інноваційних технологій і змісту освіти (далі – Інститут) спільно з Міністерством культури України (далі – Мінкультури... |
ПРОГРАМА КУРСУ «Інноваційні зміни в бібліотеці на основі проектного,... «Інноваційні зміни в бібліотеці на основі проектного, кадрового менеджменту та ініціативної діяльності бібліотек» |
1. Необхідність та сутність кредиту Необхідність кредиту викликана існуванням товарно-грошових відносин. Його передумовою є наявність вільних коштів у суб'єктів економічних... |