|
Скачати 98.48 Kb.
|
Інтерактивне навчання, основні поняття Із позиції особистісно орієнтованої, гуманістичної освітньої формації переосмислюються численні педагогічні поняття, вводяться в практичний обіг нові. Сьогодні доволі часто педагогічна практика оперує поняттям «інтерактивні методи навчання». Інтерактивне навчання — спосіб навчання, що ґрунтується на взаємодії. Енциклопедичний словник визначає взаємодію як категорію, що відображає процеси впливу різних об’єктів один на одного, їх взаємозалежність. Взаємодія в освітньому процесі здійснюється у формі педагогічного спілкування — діалогу (полілогу). За визначенням Бахтіна бути — значить спілкуватися діалогічно. Коли закінчується діалог, закінчується все. Таким чином, педагогічне спілкування можна визначити як діалог (полілог) на різних рівнях (викладач-студент, учитель-учень, учитель-учитель, учитель-батьки, учитель-навколишній світ і т.д.). Педагогічне спілкування має змістовну і формотворчу складові Змістовна — це сфера самоутвердження і реалізації сутнісних сил особистості, а формотворча— це способи, прийоми здійснення взаємодії — діалогу. Класифікація технологій інтерактивного навчання Інтерактивне навчання стає все популярнішим, і більшість педагогів намагаються впроваджувати інтерактивні технології. Сучасна система освіти вимагає від учителя охоплення великого обсягу інформації, вона орієнтована на рівні «знання» й «розуміння». Це підштовхує педагога до використання в основному пасивних методів навчання. Раніше це було виправдано. Вчитель міг передати весь обсяг відомої інформації з будь-якого предмета своєму учневі. Зараз ситуація кардинально змінилася. Одна людина більше не може знати все. До того ж, численні факти містяться в пам’яті комп’ютера. Учні повинні мати цілком інші навички: думати, розуміти суть речей, осмислювати ідеї, і вже на основі цього вміти знайти потрібну інформацію, трактувати та застосовувати її в конкретних умовах, формулювати й обстоювати власну думку. Саме цьому сприяють інтерактивні технології. Впровадження інтерактивних технологій потребує значної кількості часу.Починати слід із поступового їх застосування, адже і педагогові, й учням треба звикнути до таких видів роботи.Отже,краще старанно підготувати кілька занять протягом навчального року, ніж часто проводити наспіх підготовлені «ігри». Спочатку можна використовувати прості технології — робота в парах, малих групах, мозковий штурм тощо. Коли у вас і ваших учнів з’явиться досвід, такі заняття проходитимуть набагато простіше, а підготовка не потребуватиме багато часу. Використання інтерактивних технологій — не самоціль, а лише засіб створення такої атмосфери, яка найкраще сприяє співробітництву, порозумінню й доброзичливості, дає змогу дійсно реалізувати принципи особистісно орієнтованого навчання. Інтерактивні технології можна представити як різновид активних методів навчання. Суть їх полягає в тому, що навчання відбувається шляхом взаємодії всіх учасників процесу. Це співнавчання (колективне, кооперативне, навчання в співпраці), де і вчитель, і учні є суб’єктами. Отже, оскільки в науковій літературі відсутня класифікація інтерактивних технологій навчання, ми розглянемо умовну робочу класифікацію за формами навчання, у яких реалізуються інтерактивні технології. Вони розподіляються на чотири групи залежно від мети та форми організації навчальної діяльності: — інтерактивні технології кооперативного навчання; — інтерактивні технології колективно-групового навчання; — технології ситуативного моделювання;
Кооперативна, або групова, навчальна діяльність — форма організації роботи в малих групах учнів, об’єднаних спільною навчальною метою. В цьому випадку вчитель керує роботою кожного учня опосередковано через завдання, якими він спрямовує діяльність групи. Кооперативне навчання (КН) можна здійснювати не тільки у групах, а й у парах. КН відкриває для учнів можливості співпраці з ровесниками, дає змогу реалізувати природне прагнення кожної людини до спілкування, сприяє досягненню учнями вищих результатів засвоєння знань і формування вмінь. Варіанти кооперативного навчання • Робота в парах; • Ротаційні (змінювані) трійки; • Два-чотири-всі разом; • Карусель; • Робота в малих групах; • Синтез думок; • Спільний проект; • Пошук інформації; • Коло ідей; • Акваріум. Колективно-групове навчання — ці технології передбачаюл одночасну спільну (фронтальну роботу всього класу; найчастіші застосовуються в комбінації іншими. Мета: з’ясування певних поло жень, привертання уваги учнів д складних або проблемних питан у навчальному матеріалі. Вчител має заохочувати всіх до рівне участі та дискусії. Варіанти колективно-групового навчання • Мікрофон; • Незакінчені речення; • Мозковий штурм; • Навчаючи — вчуся; • Ажурна пилка; • Аналіз ситуації; • Вирішення проблем; • Дерево рішень. Технологія ситуативно моделювання — спосіб побудови навчального процесу за допомоп включення учня у гру. Завдання педагога при цьому — підпорядкувати гру визі ченій дидактичній меті, комплеї цілей і завданню контрольоване вивільнення емоцій; надати дат можливість самовизначитися; дихати і сприяти розвитку твор уяви; надати можливість висл лювати свої думки. (У західній дидактиці поступово відходять від терміну «гра», якій асоціюється з розвагами, і вживають поняття «симуляція, імітація» тощо). Вчитель в ігровій моделі виступає як інструктор, а учні самі обирають власну роль, створюють проблемну ситуацію, шукають шляхи її розв’язання, беручи на себе відповідальність за обране рішення. До таких технологій відносять: • Симуляції або імітаційні ігри; • Спрощене судове слухання; • Розігрування ситуації за ролями (рольова гра, драматизація, інсценізація). Технологія опрацювання дискусійних питань Дискусії є важливим засобом пізнавальної діяльності учнів у процесі навчання. Сучасна дидактика визнає велику освітню і виховну цінність дискусій. Вони вчать глибоко розуміти проблему, займати самостійну позицію, критично мислити, зважати на думку інших, краще розуміти інших, формувати власний погляд на світ. У світовій практиці використання дискусії у навчанні набули поширення різні варіанти організації обміну думок між учасниками, різні технології проведення дискусій. Це технології: • Метод «Прес»; • Займи позицію; • Зміни позицію; • Неперервна школа думок; • Дискусія; • Дискусія в стилі ток-шоу; • Оцінювальна дискусія; • Дебати. Особливістю інтерактивного навчання є підготовка особистості до життя, громадянської активності в суспільстві і демократичній правовій державі на заняттях з будь-якого предмета. Уроки мають захоплювати учнів, пробуджувати в них інтерес, навчати самостійному мисленню та діям. Додаток З Етапи інтерактивного уроку Застосування інтерактивних технологій висуває певні вимоги до ходу уроків. Найчастіше структура таких занять складається з 5 елементів: 1. Зосередження уваги учнів на проблемі й активізація інтересу до обговорюваної теми. Цей елемент уроку має займати не більше 5% часу заняття. Прийоми, які можуть бути використані: коротка розповідь учителя, бесіда, демонстрування наочності, «Мозковий штурм», «Мікрофон», «Криголам». 2. Оголошення, представлення теми та очікуваних навчальних результатів. Метою цього етапу є забезпечити розуміння учнями змісту їхньої діяльності, чого вони мають досягти в ході уроку і чого від них очікує вчитель. Цей елемент урОку має займати не більше 5% часу заняття. Учні повинні розуміти, для чого вони прийшли на урок, до чого їм треба прагнути і як перевірятимуть їхні досягнення. Еталонною є ситуація, коли після заняття учень не тільки знає, розуміє, чого він досяг, а й чого хотів би, мав би досягти на наступному уроці, чого він узагалі хоче від Вас і Вашого курсу. 3.Надання необхідної інформації. Повідомлення учням достатнього обсягу матеріалу, щоб на його основі можна було виконувати практичні завдання. Цей етап уроку займає близько 10 — 15% часу. Це може бути міні-лекція, читання роздаткового матеріалу тощо. 4. Інтерактивна вправа — центральна частина заняття. Практичне засвоєння матеріалу, реалізація поставлених завдань уроку. Має займати близько 50—60% часу на уроці. Регламент проведення інтерактивної вправи: — Інструктування; — Об’єднання в групи, розподіл ролей; — Виконання завдання; — Презентація результатів; — Усвідомлення отриманих результатів, обговорення. 5. Підсумкова частина, оцінювання результатів уроку. Рефлексія, усвідомлення того, що було зроблено на уроці: чи досягнуто поставленої мети, як можна застосувати набуті під час уроку знання в майбутньому. Для підсумків уроку та оцінювання його результатів залишається до 20% часу. Це є найважливішою частиною інтерактивного уроку. Саме тут проясняється зміст проробленого, підводиться риска під знаннями, що мають бути засвоєнні, і встановлюється зв’язок між тим, що вже відомо, і тим, що знадобиться їм у майбутньому. Засідання методичного об'єднання керівників гуртків «Впровадження інтерактивних технологій у ПНЗ» Мета: виявити рівень знань педагогів із проблеми; роз¬робити нові ідеї застосування інтерактивних технологій на заняттях; сприяти популяризації педагогічних знахідок учите¬лів. План I. Вступ. (Методист.) II. Інтерактивне навчання, основні поняття. (Директор.) III. Класифікація інтерактивних методів. (Методист.) IV. Впровадження інтерактивних технологій у роботу гуртка. (Робота творчих груп.) V. Завершальна частина. Хід засідання І. Вступ Вправа на активізацію уваги. Привітання Учасники стають у коло і всі разом промовляють слова, супро-воджуючи рухами (усміхнулися до сусіда зліва, простягнули руку сусідові справа): Добрий ранок, добрий ранок! Раді бачити ми вас. Добрий ранок, добрий ранок! Працювати настав час. Вправа «Представлення» Учасники отримують картку із запитаннями: • Твоє ім’я? • Ким почуваєшся сьогодні? • Що викликає в собі невдоволення? • Чим ти пишаєшся? По колу кожен презентує себе. Вправа «Мозковий штурм» А тепер за допомогою «мозкового штурму» визначимо, що вносять у навчальний процес інноваційні технології: а) позитивне (вміння учнів думати і творити, залучення до роботи всіх і зацікавленість у ній, оволодіння комунікативними навичками, вміння висловлювати свою думку і відстоювати її тощо); б) негативне (бездумне застосування інтерактивних технологій, неможливість учителя проконтролювати й оцінити обсяг і глибину знань усіх учнів тощо). Всі записують ідеї, а потім відбувається обговорення. II. Інтерактивне навчання, основні поняття (додаток 1) III. Класифікація інтерактивних методів (додаток 2) IV. Робота у групах Керівники гуртків об’єднуються в групи. Завдання: використовуючи запропонований матеріал, а також опис етапів інтерактивного уроку (додаток 3), підготувати і презентувати фрагмент заняття. (Виступи груп.) V. Завершальна частина Наприкінці засідання ухвалюється проект рішення: • у методичному кабінеті створити банк інтерактивних технологій навчання; • продовжити проведення практикумів «Інтерактивні технології в роботі ПНЗ»; • врахувати рекомендації щодо активнішого впровадження інтерактивних технологій у роботу гуртків; • підготувати виставку методичних розробок занять із ви-користанням інтерактивних форм і методів. |
Технології інтерактивного навчання Серед сучасних педагогічних технологій найбільший інтерес для навчання у ліцеї представляють ті технології, що орієнтовані на групову... |
Л.І. Лазаренко. Впровадження інтерактивних занять як засіб розвитку... У статті розглянуті проблеми теоретичного обґрунтування технологій інтерактивного навчання, наведені рекомендації щодо складання... |
Досвіду: «Інноваційні технологій навчання у розвитку творчих здібностей... Апробовано спосіб інтеграції деяких сучасних технологій навчання у розвитку творчої особистості учня на уроках фортепіано |
Урок позакласного читання з елементами інтерактивного навчання ... |
«Впровадження проектних технологій у викладанні трудового навчання в школі.» Учителю надається роль організатора процесу навчання консультанта й фасилитатора. Ефективними є уроки із застосуванням комп'ютерних... |
Класифікація проектів з трудового навчання Навчальні проекти, що виконуються школярами на уроках трудового навчання, можна класифікувати за такими ознаками |
Розвиток креативних здібностей учнів методом інтерактивного навчання Вчитель пропонує іграшковий мікрофон або ручку, які будуть виконувати роль уявного мікрофона. Учні по черзі беруть слово |
З досвіду використання методики інтерактивного навчання для формування... Навчальний матеріал подається не в описовій формі, а в проблемно пошуковій з опорою на попередні знання з основ наук, життєвий досвід... |
Інститут інформаційних технологій і засобів навчання АПН України... Цей процес супроводжується суттєвими змінами в педагогічній теорії і практиці навчально-виховного процесу, пов'язаними з внесенням... |
Класифікація галактик за Е. Габблом Послідо́вність Га́ббла Послідо́вність Га́ббла — класифікація галактик, запропонована в 1936 році Едвіном Хабблом. Відтоді запропоновано більш докладні класифікації,... |