|
Скачати 141.34 Kb.
|
Інформаційна довідка стосовно ситуації у сфері поводження з відходами, зокрема з твердими побутовими відходами Основні показники, що характеризують стан поводження з твердими побутовими відходами в Україні в 2008 році (за результатами даних форми 1-ТПВ) У 2008 році однією з найбільш гострих господарських і природоохоронних проблем залишалася проблема твердих побутових відходів (ТПВ). Питомі показники утворення відходів у середньому становлять 220-250 кг/рік на душу населення, а у великих містах досягають 330-380 кг/рік відповідно і мають тенденцію до зростання. До складу ТПВ входять такі основні компоненти: харчові відходи – 35-50%, папір і картон – 10-15, вторинні полімери – 9-13, скло – 8-10, метали – 2, текстильні матеріали – 4-6, дерево – 1, будівельне сміття – 5, інші відходи – 10%. Згідно зі статистичними даними Мінжитлокомунгоспу у 2008 році зібрано 50,124 млн.м3 (12,5 млн.тонн) (у 2007 році - 46 млн.м3 (11,6 млн.тонн) твердих побутових відходів, які в основному захоронюються на 4157 сміттєзвалищах і полігонах, загальною площею 7404,5 га (у 2007 році - 4530 сміттєзвалищах і полігонах). Більше половини всього обсягу відходів збираються на територіях 6 регіонів: Донецької області (12,05%), м. Києва (11,92%), Дніпропетровської (9,03%), Одеської (7,43 %), Луганської (5,44%) та Харківської (5,01%) областей. З загальної кількості сміттєзвалищ 243 (5,8 %) перевантажені, вони займають 980 га (13,2 %), 1187 (28,6%) сміттезвалищ не відповідають нормам екологічної безпеки, вони займають відповідно 1492,4 (20,2 %). Вкрай незадовільно проводиться робота по рекультивації існуючих сміттєзвалищ та їх санації, кількість яких становить відповідно 88 з 443 (19,9 %) та 52 з 372 (14%) одиниць. При потребі паспортизувати 443 полігонів та сміттезвалищ паспортизовано лише 88 (19,1%). Практично всюди відсутні системи знешкодження фільтрату, що збільшує техногенну небезпеку цих об’єктів. На сміттєзвалищах не здійснюються заходи щодо вилучення та утилізації біогазу, чим, зокрема, порушуються закріплені Кіотським протоколом кількісні зобов'язання розвинутих країн і країн з перехідною економікою, включаючи Україну, по обмеженню і зниженню надходження парникових газів у атмосферу. У сільській місцевості населення, що не охоплено послугами з вивезення твердих побутових відходів, самостійно організовує захоронення твердих побутових відходів на, так званих, природних рельєфних утвореннях - вибалках, ярах, долинах малих річок та джерел, що являє собою серйозну екологічну небезпеку, оскільки дощові та снігові води виносять забруднюючі речовини безпосередньо у водні об'єкти. Кошти, які сплачуються за послуги у сфері поводження з ТПВ за кожний куб.м (в середньому 10,46 гривень) у майже 2,5 рази перевищують кошти, що спрямовуються на розвиток сфери поводження з ТПВ (будівництво нових та реконструкція існуючих полігонів, оновлення парку автотранспорту, тощо). Згідно з фактично витраченими на розвиток сфери поводження коштів з кожного куб.м, найбільш перспективними є проекти у Вінницький, Сумський та Тернопільській області (додатки 1,2). Ведення реєстру місць видалення відходів (полігонів та сміттєзвалищ) здійснюється відповідно до статті 27 Закону України „Про відходи” та постанови Кабінету Міністрів України від 3 серпня 1998 року № 1216 „Про затвердження Порядку ведення реєстру місць видалення відходів”. Відповідно до статті 20 зазначеного Закону України та складання та ведення реєстру місць видалення відходів покладено на місцеві державні адміністрації, а також організація розроблення паспортів місць видалення відходів на підставі яких складається реєстр.
Згідно з Національною стратегією поводження з твердими побутовими відходами в Україні, розробленою Держитлокомунгоспом України в 2004 році, в період коротко - та середньострокової перспективи термічна обробка (спалювання) відходів не може розглядатися як життєздатна альтернатива розміщенню відходів на санітарних полігонах України, окрім міст/регіонів, у яких створення полігонів на прийнятній від міста відстані неможливе через, наприклад, відсутність земельної ділянки. При цьому об'єкти для спалювання відходів слід запроваджувати тільки в тому випадку, якщо існує можливість використання як тепла, так і електроенергії, а також при умові використання сортувальних комплексів, які застосовуються для відокремлення, сортування та пакування перероблюваних матеріалів. Як зазначено вище, це території Донецької області, м. Києва, Дніпропетровської, Одеської, Луганської та Харківської областей. Термічна обробка відходів пропонує спосіб перетворення ТПВ у відносно інертні матеріали, як попіл та шлак, і надлишкову енергію у вигляді тепла або електроенергії чи їх комбінації. Процес передбачає значне зменшення по об'єму, часто до 5-10% від початкового об'єму відходів, та по масі, часто до 15-30% від початкової маси відходів. Термічна обробка (спалювання) також зменшує потенційний вплив відходів на довкілля, так як більшість органічних та небезпечних складових знищуються або перетворюються. В процесі термічної обробки (спалювання) утворюється NOx та інші гази, а також тверді частки, важкі метали та діоксини. Тому, необхідні комплексні системи очистки димових газів. Спалювання у порівнянні з захороненням на полігоні є більш дорогим, як з точки зору інвестицій, так і з точки зору операційних витрат. Щодо світового досвіду будівництва та експлуатації сміттєспалювальних заводів, то у розвинутих країнах має місце чітка тенденція щодо поступового обмеження їх використання на користь нових альтернативних технологій, пов’язаних з глибинним сортування та роздільним збиранням відходів. Спектр технологій Оскільки побутові відходи можуть мати дуже складний і нестабільний морфологічний склад, вони вимагають наявність цілого спектру технологій при поводженні з ними. Кожна з технологій має як свої переваги, так і недоліки:
Передбачено Законом України „Про відходи”.
Передбачено Законом України „Про відходи”.
Компост, що отримується у результаті зазначеної технології від несортованих відходів, забруднений важкими металами, та має обмежене використання. Так званий „зелений компост” отриманий після біологічної обробки відходів органічних відходів використовується в якості добрив.
Отримання біогазу може бути розпочате лише через 5 – 10 років після початку експлуатації полігону, при цьому рентабельність суттєво залежить від загального обсягу розміщених відходів (більше 1 млн. тонн). Основними причинами напруженої ситуації у сфері поводження з відходами залишаються:
На введення положень Закону України „Про відходи” напрацьовано досить потужну правову базу (на сьогодні прийнято більше п’ятидесяти нормативно-правових актів державного рівня, з яких – 15 Законів України, 32 рішень Кабінету Міністрів України). Разом з тим, ситуація у сфері поводження з відходами залишається складною. Це пов’язано з тим, що існує відчутний розрив між чинною нормативно-правовою базою і спроможністю держави забезпечити виконання її положень. Так, відповідно до статті 26 Закону України „Про місцеве самоврядування в Україні” до виключної компетенції сільських, селищних, міських рад належить надання відповідно до законодавства згоди на розміщення на території села, селища, міста нових об’єктів, сфера екологічного впливу діяльності яких згідно з діючими нормативами включає відповідну територію. Відповідно до статті 30 цього Закону до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать вирішення питань збирання, транспортування, утилізації та знешкодження побутових відходів, знешкодження та захоронення трупів тварин. Згідно зі статтями 20, 21 Закону України „Про відходи” вирішення питань щодо розроблення та затвердження схем санітарного очищення населених пунктів, розміщення на своїй території об’єктів поводження з відходами, надання дозволів на будівництво цих об’єктів, організація збирання та видалення відходів належить до компетенції місцевих органів влади. Таким чином, слід констатувати, що законодавство у сфері поводження з відходами не працює на місцевому та регіональному рівнях. 21 січня 2010 року Верховною Радою України прийнято Закон України „Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у сфері поводження з відходами” який розроблений спільно з іншими центральними органами державної виконавчої влади, зокрема Мінжитлокомунгоспом, яким передбачено: - перегляд повноважень у сфері поводження з побутовими відходами; - обов’язкове укладання договорів на отримання послуг з вивезення побутових відходів; - збільшення штрафних санкцій із виключенням процедури попередження за порушення правил благоустрою територій населених пунктів; - введення ліцензування на провадження господарської діяльності із захоронення побутових відходів; - обов’язкове впровадження роздільного збирання побутових відходів; - обов’язкове технічне оснащення полігонів побутових відходів системами вилучення та знешкодження біогазу та фільтрату. Додаток 1 Додаток 2 Структура витрат на розвиток сфери поводження з ТПВ (тис.грн)
|
ПРОГРАМА «ПОВОДЖЕННЯ З ТВЕРДИМИ ПОБУТОВИМИ ВІДХОДАМИ НА ТЕРИТОРІЇ... Кабінету Міністрів України від 4 березня 2004 року №265 «Про затвердження Порядку поводження з твердими побутовими відходами» та... |
МІНІСТЕРСТВО БУДІВНИЦТВА, АРХІТЕКТУРИ Про затвердження Програми поводження з твердими побутовими відходами з метою впровадження |
В. П. Михайленко Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Київ ТПВ в контексті сталого розвитку територій. Обговорюється правові основи та сучасний стан поводження з ТПВ в Україні, доцільність... |
Законодавчим і нормативно-правовим актам та нормативним Про затвердження Програми поводження з твердими побутовими відходами з метою удосконалення |
Районної цільової програми поводження з твердими побутовими відходами до 2016 року 1 Розробник програми – відділ житлово-комунального господарства, будівництва та інфраструктури райдержадміністрації |
Методичні рекомендації по впровадженню системи моніторингу у сфері поводження Про затвердження Методичних рекомендацій по впровадженню системи моніторингу у сфері поводження з твердими побутовими відходами |
ПРОГРАМ А поводження з твердими побутовими відходами на 2011 – 2016 роки в м. Тернополі Санітарне очищення та захоронення муніципальних відходів, що утворюються в результаті життєдіяльності населення у м. Тернополі є... |
УКРАЇНА РОЗПОРЯДЖЕННЯ На виконання доручення голови обласної державної адміністрації В. Компанійця від 9 березня 2004 року №51 до постанови Кабінету Міністрів... |
Зайнятість населення і її основні форми Стан зайнятості є одним з основних індикаторів національної економіки. В ньому відображається те, як в суспільстві використовуються... |
ПЕРЕЛІК нових надходжень нормативних документів (НД) у фонд ДП ”Житомирстандартметрологія”... ОХОРОНА ПРИРОДИ. Поводження з відходами. Пакування, маркування і захоронення відходів. Правила перевезення відходів. Загальні технічні... |