ПРОГРАМ А поводження з твердими побутовими відходами на 2011 – 2016 роки в м. Тернополі


Скачати 237.78 Kb.
Назва ПРОГРАМ А поводження з твердими побутовими відходами на 2011 – 2016 роки в м. Тернополі
Дата 09.04.2013
Розмір 237.78 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Економіка > Документи
Додаток

до рішення міської ради

від «16» серпня 2011 р. № 6/13/24

П Р О Г Р А М А

поводження з твердими побутовими відходами на 2011 – 2016 роки

в м. Тернополі

І.Визначення проблеми, на розв'язання якої спрямована програма.

Санітарне очищення та захоронення муніципальних відходів, що утворюються в результаті життєдіяльності населення у м.Тернополі є однією з найгостріших проблем житлово-комунального господарства міста.

Враховуючи, що термін дії ''Програми поводження з твердими побутовими відходами на 2008–2011 роки по м.Тернополю'', затвердженої рішенням міської ради від 27.11.08р. №5/22/18, закінчується в поточному році, виникла потреба у прийнятті ''Програми поводження з твердими побутовими відходами на 2011–2016 роки в м.Тернополі''.

Питання виконання заходів діючої Програми розглядалося на сесії Тернопільської міської ради (рішення міської ради №6/7/22 від 08.04.2011р.).

Проблеми, що мають місце у сфері поводження з побутовими відходами, потребують невідкладного розв’язання та фінансування заходів в повному обсязі за рахунок усіх можливих джерел фінансування (державний і місцевий бюджети, інвестиційні кошти та кошти підприємств, які забезпечують санітарне очищення населених пунктів).

У місті Тернополі проживає 217,5 тис. чол., функціонує орієнтовно 2000 підприємств, установ та організацій, які продукують тверді побутові відходи (ТПВ).

Типовими компонентами ТПВ є харчові відходи, рослинні рештки, папір, скло, метал, текстиль, полімери та пакувальні матеріали. Окрему групу складають великогабаритні відходи, до яких належать вживані меблі, побутова техніка, відходи ремонту житла.

На даний час у м. Тернополі функціонують дві системи поводження з відходами – унітарна та роздільна.

Джерелами утворення відходів є в основному міський житловий фонд, який станом на 01.01.2011р. складає:

Комунальний житловий сектор:

  • кількість багатоповерхових будинків – 1108;

  • кількість квартир – 61434;

  • загальна площа – 3069314 кв.м;

  • житлова площа – 1791730 кв.м;

  • кількість будинків із сміттєпроводами – 183шт.;

  • кількість проживаючих – 157660 чол.;

  • площа житлової забудови – 0.4 тис. га ;

Приватний житловий сектор:

  • кількість будинків садибного типу – 4200 шт.;

  • площа присадибних ділянок – 0.4 тис. га

Крім того, виробниками відходів є суб'єкти господарювання, розташовані на території міста ( установи, заклади, підприємства, тощо), які зобов'язані укладати угоди зі спеціалізованими підприємствами на видалення ТПВ та передачу ресурсоцінних відходів.

Збір муніципальних відходів проводиться підприємствами, незалежно від форми власності, що виконують роботи з утримання житлових будинків і прибудинкових територій, в контейнера, розміщені в сміттєкамерах житлових будинків та на облаштованих контейнерних майданчиках.

Захоронення відходів здійснюється на сміттєзвалищі біля с.Малашівці Зборівського району.

Водночас сміттєзвалище є джерелом забруднення атмосфери та підземних вод, потребує рекультивації та консервації. Резерв технологічної робочої частини практично вичерпано.

Обсяги накопичених на сміттєзвалищі відходів становлять понад 11 млн.куб.м та щорічно поповнюються близько на 500 тис.куб.м.

Завдяки запровадженню системи роздільного збору ресурсоцінних відходів ( скла, ПЕТ-пляшок та пластикової тари) із загального об′єму ТПВ за 2010р. ( 489,5 тис.куб.м.) вилучено :

  • полімерів -15,140 тис.куб.м.

  • скла – 0,060 тис.куб.м.

Перспектива розвитку м.Тернополя характеризується стійкою тенденцією до ущільнення житлової забудови та зростання частки малих і середніх підприємств, що приводить до збільшення щільності утворення твердих побутових відходів і відходів дрібних виробників.

Критична ситуація з видаленням відходів, що склалася у місті, обумовлена відсутністю паспортизованого сміттєзвалища та полігона промислових відходів, вимагає прийняття продуманої, екологічно та економічно-оціненої системи у сфері поводження з відходами.

Для забезпечення раціонального поводження з муніципальними відходами рішенням виконавчого комітету від 31.12.2004р. №1404 „Про затвердження норм накопичення муніципальних відходів м.Тернополя” в місті застосовуються диференційовані норми накопичення ТПВ, які становлять на рік:

  • на одного мешканця багатоповерхової житлової забудови– 1,7 куб.м.;

  • на одного мешканця приватного будинковолодіння – 0,6 куб.м. та

1,4 куб.м. - на обслуговування присадибної ділянки.

На сьогоднішній день діють тарифи на утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, затверджені рішенням виконавчого комітету Тернопільської міської ради від 5 травня 2008 року № 803 «Про встановлення та погодження тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій і на інші житлово-комунальні послуги».

У відповідності до даного рішення, послуги з вивезення та знешкодження ТПВ і великогабаритних відходів включені у вищезазначений тариф та нарахування проводиться сумарно за всі послуги разом.

На основі "Порядку формування тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій”, який затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 20.05.2009 р. № 529, буде вилучено з тарифів на утримання будинків, споруд та прибудинкових територій послуги з вивезення і знешкодження ТПВ та впровадження її, як окремої комунальної послуги, що забезпечить якісне надання послуг з видалення відходів, покращення санітарно-епідеміологічного стану міста та якнайшвидшого поступлення коштів мешканців до надавачів послуг.

Надавачами послуг з видалення відходів є наступні оператори ТПВ: ПП «Катруб», ДП «Альтфатер-Тернопіль», СПД - Коцюба І.Т., Мукан Н.О, Лемега О.В., Сушко З.С.

З метою належної функціонування системи видалення відходів, створено КП Тернопільської міської ради «Екоресурси».

Ряд важливих питань в сфері поводження з ТПВ та промисловими відходами буде вирішено при будівництві та введені в експлуатацію нового полігону.

Видалення великогабаритних твердих побутових відходів, врахованих в тарифах, буде здійснюватись відповідно до нормативних документів в частині утримання полігонів побутових відходів, де дозволяється приймати побутові відходи (окрім рідких побутових відходів та небезпечних відходів у складі побутових відходів) з житлових будинків, адміністративних і громадських установ та організацій, підприємств торгівлі та громадського харчування, закладів культури і мистецтва, навчальних та лікувально-профілактичних закладів та інших підприємств, установ і організацій незалежно від форм власності, вуличний та садово-парковий змет і листя, а також подрібнені будівельні відходи і промислові відходи III та IV класів небезпеки відповідно до санітарних правил та норм, шлак і золу від сміттєспалювальних заводів.

Тверді відходи IV класу небезпеки будуть використовуватись на полігоні побутових відходів, як ізолювальний матеріал у середній та верхній частинах полігона, а тверді відходи III класу небезпеки можуть складуватися разом з побутовими відходами з дотриманням особливих умов, де для їх тимчасового складування на полігоні облаштовуються відповідні майданчики.

Одночасно необхідно створити альтернативні методи збирання та обробки особливих видів відходів до яких відносяться:

- побутові небезпечні відходи ( миючі засоби, фарби та хімікати побутового призначення, пестициди та добрива, прострочені медикаменти, тощо);

- батареї та акумулятори;

- відходи електричного та електронного обладнання;

- відпрацьовані транспортні засоби

- будівельні відходи;

- промислові відходи, у відповідності до діючого класифікатора відходів;

- побутових небезпечних відходів(специфічних) – відходи лікарень.

Для надання послуг з вивезення ТПВ задіяно 23 одиниці спецавтотранспорту та розміщено 2025 шт. контейнерів, в т.ч. для обслуговування житлового фонду - 1488 шт та понад тисячу спецконтейнерів для збору ресурсоцінних відходів.

Оновлення парку сміттєвозів та контейнерного господарства здійснюється за рахунок коштів суб'єктів господарювання - перевізників відходів, зокрема у 2010р. придбано 4од. спец автотранспорту, 145 контейнерів для ТПВ та 209 ємкостей(сіток) для збору полімерів.

Для забезпечення своєчасного видалення фактичних обсягів ТПВ, з врахуванням Державних санітарних правил та норм «Санітарні правила утримання територій населених пунктів», програмою передбачено за кошти операторів додаткове придбання :

- 450-500 контейнерів для ТПВ (2470 нормативна кількість контейнерів -2025 фактична кількість контейнерів) із розрахунку :

2470 нормативна кількість контейнерів = (489000 куб.м. річний обсяг вивезення :12місяців :15 кратність вивезення в місяць = 2716 куб.м за 1раз:1,1 куб.м об'єм ємкості )

-5-ть од. сміттєвозів ( 28 од. нормативна кількість -23 од. фактична кількість) із розрахунку :

38,5 куб.м. обсяги вивезення за 1ходку = 14 куб.м (об»єм кузова сміттєвоза )х 2,75 (коефіцієнт ущільнення)

180 кратність вивезення в рік = 15(кратність вивезення в місяць) х 12місяців

17325 куб.м. обсяги вивезення ТПВ однією машиною при здійснені 2,5 ходок в день = 38,5 куб.м.х180 х 2,5 ходок в день

28 одиниць нормативна кількість сміттєвозів (489000 куб.м. річний обсяг вивезення : 17325 куб.м.)

Керуючись Законом України від 21.01.2010р. №1825-ІУ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у сфері поводження з відходами», надавачі послуг з видалення ТПВ будуть визначатися на конкурсних засадах.

В перелік основних вимог до учасників конкурсу буде внесено вирішення ними ряду важливих питань у сфері поводження з відходами, в тому числі облаштування операторами пункту миття та дезинфекції спецавтотранспорту та контейнерів.

Одночасно буде передбачено створення необхідних умов для функціонування суб'єктів господарської діяльності відповідно до ст.17 Закону України «Про відходи» та стимулювання залучення населення до збирання і заготівлі окремих видів відходів як вторинної сировини, для чого будуть розроблені спільні заходи з розвитку екологічного виховання, в тому числі в частині поводження з відходами та ініціювання закладами торгівлі здійснення пакування товарів із використанням екологічно-безпечних матеріалів ( паперові екопакети, тощо).

Ефективне вирішення комплексу питань, пов'язаних з поводженням відходів, можливе лише за умови визначення та реалізації основних напрямків та розв'язання основних завдань з реалізації міської Програми поводження з твердими побутовими відходами, яка враховує сучасний стан економіки в місті, перспективи її соціального розвитку.

Загальна характеристика міської Програми, заходи щодо забезпечення впровадження міської Програми поводження з твердими побутовими відходами на 2011-2016 роки та орієнтовний обсяг їх фінансування наведені в додатках №1-3 до Програми.

2. Мета Програми.

Мета програми – забезпечення санітарно-епідеміологічного стану міста та екологічної безпеки територіальної громади шляхом створення умов, що сприятимуть видаленню відходів з обмеженням їх шкідливого впливу на навколишнє природне середовище та здоров'я людини.

Для досягнення її передбачається вирішити основні завдання:

- зменшити обсяги захоронення побутових відходів шляхом впровадження нових сучасних високоефективних методів їх збирання, перевезення, зберігання, переробки, утилізації та знешкодження;

- застосувати нове технологічне обладнання (сортувальний та пакувальні комплекси) у сфері поводження з побутовими відходами;

- впровадити систему попереднього глибокого сортування.

3.Обгрунтування шляхів і засобів розв'язання програми, обсягів та джерел фінансування, строки та етапи виконання програми.

Шляхами реалізації програми є впровадження системи попереднього глибокого сортування ТПВ, їх переробки та утилізації, збереження сприятливих умов для залучення інвестицій для технічного переоснащення з впровадженням засобів механізації сучасного технічного рівня, ресурсозберігаючих технологій, а також забезпечення проведення моніторингу діяльності у сфері поводження з відходами.

Фінансове забезпечення виконання програми здійснюється за рахунок :

  • коштів державного бюджету ;

  • коштів міського бюджету;

  • кошти підприємств сфери поводження з ТПВ;

  • інші джерела (інвестиції)

Згідно рішення Тернопільської міської ради від 05.01.2011р. №6/4/6 «Про бюджет міста Тернополя на 2011р.» управлінню житлово-комунального господарства та екології, як розпоряднику коштів міського бюджету, виділено кошти для фінансування «Програми поводження з твердими побутовими відходами на 2008-2011рр.» в сумі 1000,0 тис.грн., які планується використати на виконання робіт на об'єктах:

-«Першочергові заходи з рекультивації Малашовецького сміттєзвалища Зборівського району Тернопільської області» – 300,0 тис. грн.

-«Реконструкція незавершених будівництвом споруд під сортувально-сміттєперевантажувальну станцію ТПВ на вул. Об’їзній у м. Тернополі» - 700,0 тис.грн.

Орієнтовні обсяги фінансового забезпечення Програми на 2011-2016 роки складають 125707,0 тис.грн., в тому числі:

  • державний бюджет – 5601,5 тис.грн.

  • міський бюджет -6701,5 тис.грн.

  • коштів підприємств сфери поводження з ТПВ- 5000,0тис.грн.

  • інші джерела (інвестиції) – 108404,0 тис.грн.



Обсяг необхідних для реалізації програми ресурсів, джерела фінансування та строки виконання етапів програми наведено в додатку №2 до Програми.

4.Напрямки діяльності та заходи програми.

Основними напрямками виконання програми є:

- проведення робіт з першочергових заходів з рекультивації Малашовецького сміттєзвалища Зборівського району Тернопільської області з видобуванням газу (метану);

- вибір земельної ділянки та будівництво нового паспортизованого полігону ТПВ;

- вибір земельної ділянки та будівництво сміттєпереробного заводу регіонального значення ;

- впровадження системи попереднього глибокого сортування взамін діючої покомпонентної ;

- оновлення парку спеціалізованих машин і контейнерного господарства ;

- розроблення технологічної схеми санітарної очистки території міста ;

- виконання робіт на об’єкті «Реконструкція незавершених будівництвом споруд під сортувально-сміттєперевантажувальну станцію ТПВ на вул. Об’їзній у м. Тернополі» з влаштуванням сміттєсортувальної лінії новітньої технології ;

5.Перелік завдань та заходів програми та результативні показники.

Виконання завдань програми дасть змогу:

- створити сприятливі умови для залучення інвестиційних та позабюджетних коштів у розвиток сфери з метою комплексної модернізації та технічного переоснащення об'єктів поводження з відходами ;

  • зменшити шкідливий вплив побутових відходів на навколишнє природне середовище та здоров'я людини шляхом забезпечення контролю за утриманням міського сміттєзвалища ;

  • зменшити обсяги захоронення побутових відходів шляхом впровадження новітніх технологій в сфері поводження з відходами орієнтовно на 100тис.куб.м. в рік;

  • впровадити системне виконання робіт з очищення території міста від забруднення побутовими відходами згідно розробленої технологічної схеми ;

- поліпшити якісне обслуговування населення міста у сфері поводження з побутовими відходами шляхом вилучення з тарифів на утримання будинків, споруд та прибудинкових територій послуги з вивезення і знешкодження ТПВ та впровадження її, як окремої комунальної послуги ;

  • перетворити сферу поводження з побутовими відходами на самоокупну та рентабельну галузь комунального господарства;

  • створити додаткові робочі місця у сфері поводження з відходами, орієнтовно - 100 робочих місць

  • забезпечувати розробку в установленому порядку та виконання планів організації роботи у сфері поводження з відходами.

6. Координація та контроль за ходом виконання програми.

 Реалізація заходів Програми здійснюється у відповідності з термінами, механізмами та обсягами фінансування, запланованими в Програмі. У випадку невиконання заходів Програми у заплановані терміни через відсутність фінансування або з інших не передбачуваних причин, до Програми вносяться зміни в установленому порядку.

Контроль за виконанням бюджетних коштів, спрямованих на забезпечення виконання Програми, здійснюється у порядку, встановленому законодавством.

Секретар ради І.В.Турський

Додаток 1

до Програми поводження з твердими побутовими відходами

на 2011 – 2016 роки в м. Тернополі

ПАСПОРТ

Програми поводження з твердими побутовими відходами

на 2011 – 2016 роки в м. Тернополі

1.

Ініціатор розроблення програми

Управління житлово-комунального господарства, благоустрою та екології

2.

Дата, номер і назва розпорядчого документа органу виконавчої влади про розроблення програми

Закони України «Про відходи» , «Про місцеве самоврядування в Україні»- (ст.26)

3.

Розробник програми

Управління житлово-комунального господарства, благоустрою та екології

4.

Співрозробники програми

Управління житлово-комунального господарства, благоустрою та екології Тернопільської міської ради

Відділ реформування житлово-комунального господарства Тернопільської міської ради

5.

Відповідальний виконавець програми

Управління житлово-комунального господарства, благоустрою та екології

6.

Учасники програми

Управління житлово-комунального господарства, благоустрою та екології Тернопільської міської ради

Управління освіти і науки Тернопільської міської ради

Суб’єкти господарювання сфери поводження з ТПВ

Інвестори

7.

Термін реалізації програми

2016 рік

8.

Етапи виконання програми

(для довгострокових програм)

І етап – 2011-2012 р.

ІІ етап – 2013 р.

ІІІ етап – 2014-2016 р.

9.

Перелік бюджетів, які беруть участь у виконанні програми (для комплексних програм)

Державний бюджет

Міський бюджет

Кошти підприємств сфери поводження з твердими побутовими відходами

Інші джерела (інвестиції)

10.

Загальний обсяг фінансових ресурсів, необхідних для реалізації програми, з них:

125707,0 тис.грн.




Державний бюджет

5601,5 тис.грн.




Міський бюджет

6701,5 тис.грн.




Кошти підприємств сфери поводження з твердими побутовими відходами

5000,0 тис.грн.




Інші джерела (інвестиції)

108404,0 тис.грн.

Секретар ради І.В.Турський

Додаток 2

до Програми поводження з твердими побутовими відходами

на 2011 – 2016 роки в м. Тернополі

Ресурсне забезпечення Програми поводження з твердими побутовими відходами

на 2011 – 2016 роки в м. Тернополі

(тис. грн.)

Обсяг коштів, які пропонується залучити на виконання програми

Всього витрат на виконання програми

Етапи виконання програми

І

ІІ

ІІІ

2011 рік

2012 рік

2013 рік

2014рік

2015 рік

2016рік

Обсяг ресурсів ( орієнтовний), усього,

у тому числі:

125707,0

51000,0

61203,0

10504,0

1000,0

1000,0

1000,0

Державний бюджет

5601,5




4351,5

1250,0










Міський бюджет

6701,5

1000,0

4601,5

1100,0










Кошти підприємств сфери поводження з твердими побутовими відходами

5000,0




1000,0

1000,0

1000,0

1000,0

1000,0

Інші джерела (інвестиції)


108404,0

50000,0

51250,0

7154,0










Секретар ради І.В.Турський

Додаток 3

до Програми поводження з твердими побутовими відходами

на 2011 – 2016 роки в м. Тернополі

Напрями діяльності та заходи Програми поводження з твердими побутовими відходами

на 2011 – 2016 роки в м. Тернополі

№п/п

Назва напря

му


Перелік заходів програми


Строк виконання заходу

(роки)

Відпові

дальний за виконання

Джерела фінансува

ння

Орієнтовні обсяги фінансування програми, тис. грн.

Очікуваний результат

Всього

В тому числі :

2011

2012

2013

2014

2015

2016

1

Сфера поводження з ТПВ

Проведення робіт з першочергових заходів з рекультивації Малашовецького сміттєзвалища Зборівського району Тернопільської області

2011 -2013

УЖКГБ,Е

Державний бюджет

3101,5




3101,5













Відновлення земель та покращення умов навколишнього природного середовища

Міський бюджет

3401,5

300,0


3101,5













Інші (інвестиції)

5904,0








5904,0










2




Вибір земельної ділянки та будівництво нового паспортизованого полігону ТПВ


2011-2013

УЖКГБ,Е

Державний бюджет

2500,0





1250,0

1250,0










Забезпечення дотримання вимог чинного законодавства з щодо впливу відходів на навколишнє природне середовище

Міський бюджет

2000,0




1000,0

1000,0










Інші (інвестиції)

2500,0




1250,0

1250,0










3




Впровадження системи попереднього глибокого сортування взамін діючої покомпонентної

2012-2016

УЖКГБ,Е

Міський бюджет

Без фінансування



















Забезпечення дотримання санітарних норм та правил

4




Розроблення та впровадження в навчальних закладах спільних екологічно- освітніх заходів, в тому числі в частині поводження з відходами

2012-2016

Управлін

ня освіти і науки

Міський бюджет

Без фінансування



















Підвищення рівня екологічного виховання, в тому числі в частині поводження з відходами

5




Оновлення парку спеціалізованих машин і контейнерного господарства

2012-2016

УЖКГБ,Е

Кошти підприємств сфери поводження з ТПВ

5000,0





1000,0

1000,0

1000,0

1000,0

1000,0

Покращання надання послуг

6




Розроблення технологічної схеми санітарної очистки території міста з передбаченням влаштування контейнерів для збору ТПВ виключно на єдиних контейнерних майданчиках, об лаштованих малими архітектурними формами

2012-2013

УЖКГБ,Е

Міський бюджет

300,0





200,0

100,0










Забезпечення дотримання вимог чинного законодавства

7




Виконання робіт на об’єкті «Реконструкція незавершених будівництвом споруд під сортувально-сміттєперевантажувальну станцію ТПВ на вул. Об’їзній у м. Тернополі»


2011-2013

УЖКГБ,Е

Державний бюджет






















Обмеження шкідливого впливу побутових відходів на навколишнє природне середовище та здоров'я людини

Міський бюджет

1000,0

700,0

300,0













Інші (інвестиції)


100000,0

(орієнтовно)

50000,0


50000,0




















ЗАГАЛЬНЕ ФІНАНСУВАННЯ ПРОГРАМИ :

(тис.грн)







Державний бюджет

5601,5




4351,5

1250,0













Міський бюджет

6701,5

1000,0

4601,5

1100,0










Кошти підприємств сфери поводження з ТПВ

5000,0




1000,0

1000,0

1000,0

1000,0

1000,0

Інші (інвестиції)

108404,0

50000,0


51250,0

7154,0

























ВСЬОГО :

125707,0

51000,0

61203,0

10504,0

1000,0

1000,0

1000,0

Секретар ради І.В.Турський

Схожі:

ПРОГРАМА «ПОВОДЖЕННЯ З ТВЕРДИМИ ПОБУТОВИМИ ВІДХОДАМИ НА ТЕРИТОРІЇ...
Кабінету Міністрів України від 4 березня 2004 року №265 «Про затвердження Порядку поводження з твердими побутовими відходами» та...
Районної цільової програми поводження з твердими побутовими відходами до 2016 року 1
Розробник програми – відділ житлово-комунального господарства, будівництва та інфраструктури райдержадміністрації
МІНІСТЕРСТВО БУДІВНИЦТВА, АРХІТЕКТУРИ
Про затвердження Програми поводження з твердими побутовими відходами з метою впровадження
Законодавчим і нормативно-правовим актам та нормативним
Про затвердження Програми поводження з твердими побутовими відходами з метою удосконалення
Методичні рекомендації по впровадженню системи моніторингу у сфері поводження
Про затвердження Методичних рекомендацій по впровадженню системи моніторингу у сфері поводження з твердими побутовими відходами
УКРАЇНА РОЗПОРЯДЖЕННЯ
На виконання доручення голови обласної державної адміністрації В. Компанійця від 9 березня 2004 року №51 до постанови Кабінету Міністрів...
Основні показники, що характеризують стан поводження з твердими побутовими...
Ах досягають 330-380 кг/рік відповідно і мають тенденцію до зростання. До складу ТПВ входять такі основні компоненти: харчові відходи...
Програми підвищення енергоефективності та зменшення споживання енергетичних...
Дніпропетровській області на 2010-2015 роки, з метою внесення змін та доповнень до міської Програми з енергозбереження на 2006-2010...
Програми підвищення енергоефективності та зменшення споживання енергетичних...
Дніпропетровській області на 2010-2015 роки, з метою внесення змін та доповнень до міської Програми з енергозбереження на 2006-2010...
ІНФОРМАЦІЙНА КАРТКА для видачі дозволу на експлуатацію об’єкта поводження...
Найменування дозвільного центру, в якому здійснюється обслуговування суб’єктів господарювання
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка