Черкаської обласної державної адміністрації


Скачати 349.58 Kb.
Назва Черкаської обласної державної адміністрації
Сторінка 1/3
Дата 01.04.2013
Розмір 349.58 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Інформатика > Документи
  1   2   3


Головне управління освіти і науки

Черкаської обласної державної адміністрації


Черкаський обласний інститут післядипломної освіти

педагогічних працівників

Зовнішнє незалежне оцінювання
і моніторинг якості освіти

(концептуальні ідеї, структура, рекомендації)

Черкаси

2006

Головними документами, що визначають модель упровадження зовнішнього незалежного тестування випускників загальноосвітніх навчальних закладів і моніторингу якості освіти, є Указ Президента України від 4 липня 2005 року №1013 “Про невідкладні заходи щодо забезпечення функціонування та розвитку освіти в Україні”, постанови Кабінету Міністрів України № 1095 від 25 серпня 2004 р., ”Деякі питання запровадження зовнішнього оцінювання та моніторингу якості освіти” та № 1312 від 31 грудня 2005 р. “Про невідкладні заходи щодо запровадження зовнішнього незалежного оцінювання і моніторингу якості освіти”, наказ Міністерства освіти і науки України № 30 від 21.01.2006 р. “Про організаційні заходи щодо підготовки та проведення у 2006 р. зовнішнього незалежного оцінювання і моніторингу якості освіти випускників навчальних закладів системи загальної середньої освіти”.

На їх виконання у 2006 році здійснено експериментальний етап упровадження зовнішнього оцінювання навчальних досягнень випускників загальноосвітніх навчальних закладів м. Сміли і Шполянського району (начальники відділів освіти Руснак Т.Г. і Дядченко Ю.О.), пілотного моніторингового дослідження якості природничо-математичної освіти учнів 8-х класів Чапаєвської ЗОШ І-ІІІ ст. ім. Г.Т.Берези Золотоніського району (директор школи Саєнко М.В., начальник відділу освіти Сень М.О.) і учнів 4-х, 8-х класів Червонослобідської ЗОШ І-ІІІ ст. №1 Черкаського району (директор школи Величко В.К., начальник відділу освіти Шовкопляс А.І.). Освітянами названих шкіл, районів і міст, працівниками районних / міських відділів освіти, Головного управління освіти і науки Черкаської ОДА та Черкаського ОІПОПП виконано успішно завдання щодо якості проведення процедури тестування, інформаційного та методичного забезпечення пунктів тестування, організаційно-методичної роботи щодо підготовки учасників цього процесу. Про це засвідчили самі учні: 85,3% з них оцінили процедуру тестування обєктивною і прозорою; більше 75% підтвердили, що процедура зовнішнього незалежного оцінювання має переваги над державною підсумковою атестацією (самостійністю у виконанні завдань – 57,6%, чіткістю проведення поцедури – 53,4%, спокійною доброзичливою атмосферою – 51,1%, малою групою – 34,6% тощо).

Результати проведеного тестування ствердили, що впровадження нових механізмів обєктивного вимірювання якості освіти – одне з найважливіших завдань, що стоїть сьогодні на порядку денному. Саме вони дають можливість виявити справжній обєктивний рейтинг загальноосвітніх навчальних закладів всієї Черкаської області. Ще один висновок експериментального етапу: зовнішнє оцінювання має органічно доповнювати систему освіти, сприяти її розвитку і вдосконаленню.

Важливим чинником наступного етапу є створення регіональної та районних/міських структур, які будуть організовувати і проводити тестування, опрацьовувати його результати, видавати відповідні сертифікати його учасникам, розробляти аналітичні звіти для органів управління освітою тощо.

З метою якісної підготовки до зовнішнього оцінювання випускників
2007 р. навчальних закладів усієї області, впровадження моніторингу якості освіти, необхідно поглибити навчання фахівців через різні форми підвищення кваліфікації, пропонувати кращий управлінський та педагогічний досвід з цих питань, широко використовувати обласні та районні/міські засоби масової інформації щодо роз’яснення процедури зовнішнього оцінювання, участі учасників навчально-виховного процесу в міжнародних дослідженнях якості освіти. Тільки разом, зрозумівши сутність, мету і завдання пріоритетного напряму роботи, можемо ефективно вирішити таку важливу справу.





Чепурна Н.М.,

директор обласного інституту післядипломної світи

педагогічних працівників


Концепт 1. Теоретичне обґрунтування впровадження моделі зовнішнього оцінювання і моніторингу якості освіти у Черкаській області.

Одним із пріоритетів процесу модернізації освіти в Україні визначено якість освіти. Проблема якості освіти набуває все більшої важливості, так як вона є запорукою конкурентноспроможності країни, її високого рейтингу у сучасному світі. Це спонукає до реалізації таких завдань, а саме: управління якістю освіти та оцінювання якості освіти.

Аналіз наукових досліджень з питань якості освіти (І. Булах, Г.Єльнікова, Т.Лукіна, О.Ляшенко, Л.Покроєва та ін.), результатів міжнародних досягнень показав, що є доцільним використання системного підходу до розвязання проблеми оцінки якості освіти і вироблення моделі державно-громадського управління цією якістю та механізму практичної реалізації процесу оцінювання. Оцінювання якості освіти передбачає вимірювання значної кількості обєктів і процесів, які, в цілому, дають змогу скласти уявлення про її якість та виявляти вплив зовнішніх і внутрішніх факторів на кінцеві результати. Отож якісний рівень освіти визначених об’єктів забезпечуватиметься за допомогою відповідних механізмів, що в галузі освіти отримали назву моніторингу.

Наша увага зосереджується на регіональній освітній політиці, оскільки вона також має бути спрямована на забезпечення високоякісної освіти на всіх рівнях, утвердження відкритості і прозорості у діяльності навчальних закладів, забезпечення рівного доступу до якісної освіти, подальший розвиток кожної її складової. Здійснення всебічного, обєктивного оцінювання якості освіти області потребує впровадження системи моніторингу, яка стає актуальною на всіх рівнях управління освітою: вчитель (викладач) – навчальний заклад – місто (район) – область. Використовуючи результати останніх наукових досліджень, перші кроки практиків у вирішенні цієї проблеми, ми спрямовуємо свою діяльність на впровадження моделі зовнішнього незалежного оцінювання і моніторингу якості освіти, забезпечення її становлення та функціонування на регіональному рівні.

Метою організації такої діяльності є своєчасне виявлення негативних тенденцій та факторів, коригування освітніх процесів і прогнозування подальшого розвитку. Вважаємо, що ефективно реалізувати окреслену мету можна за таких умов:

  • створення відповідної структури на різних рівнях освітнього простору області для вирішення завдань, повязаних з впровадженням названої моделі;

  • система оцінювання і моніторингу має бути незалежною від системи освіти, але тісно співпрацювати з нею задля її подальшого розвитку;

  • якісної підготовки кадрів для забезпечення функціонування цих систем.

Завдання щодо реалізації мети

на обласному рівні:

  1. Запроваджувати процедури зовнішнього незалежного оцінювання та моніторинг за різними напрямами, апробовані науковцями та практиками, рекомендовані Міністерством освіти і науки, Академією педагогічних наук України, Українським центром оцінювання якості освіти.

  2. Проводити розяснювальну роботу щодо цілей зовнішнього оцінювання результативності і якості освіти серед громадськості, педагогів, управлінців.

  3. Здійснювати підготовку фахівців, координаторів з проведення процедур зовнішнього оцінювання та моніторингу якості освіти.

  4. Розробляти регіональні програми моніторингових досліджень стану регіональної системи освіти, якості місцевих освітніх і соціальних програм розвитку.

  5. Створити регіональну систему моніторингу якості освіти на базі ІКТ відкритих систем шляхом побудови регіональної мережі освітніх порталів.

  6. Досліджувати освітні проблеми на замовлення регіональних органів державного управління освітою.

  7. Збирати, аналізувати інформації за результатами досліджень та оформляти аналітичні звіти для органів управління якістю освіти, Українського центру оцінювання якості освіти; ознайомлювати з результатами досліджень широкі кола громадськості.

  8. Розробляти рекомендації, пропозиції для органів державного управління щодо поліпшення якості освіти регіону, усунення виявлених негативних тенденцій тощо.

  9. Оприлюднювати результати моніторингових досліджень, залучати громадськість до їх обговорення.

на районному (міському) рівні та рівні навчального закладу:

  1. Здійснювати:

  • безпосереднє проведення моніторингових досліджень відповідно до національних, регіональних програм та вирішення місцевих проблем в освіті:

  • спостереження, нагляд за дотриманням усіх процедур за регламентом моніторингу;

  • розяснення результатів, виконання корегуючих дій за рекомендаціями національних та регіональних координаторів з якості освіти.

  1. Збирати інформації за технологіями, що розроблені Українським центром оцінювання якості освіти.

  2. Створити районну (міську) систему моніторингу освіти на базі ІКТ відкритих систем.

  3. Впровадити автоматизовану систему моніторингу діяльності навчальних закладів.

  4. Аналізувати інформації за результатами проведення зовнішнього оцінювання та оформляти аналітичні звіти.

  5. Вивчати, обробляти і аналізувати кількісні і якісні показники розвитку освіти, визначати шляхи коригування діяльності обєктів і субєктів освітнього процесу, на їх основі розробляти рекомендації, пропозиції для органів управління щодо поліпшення якості освіти району (міста), усунення виявлених негативних факторів тощо.

  6. Інформувати громаду району (міста) про результати моніторингових досліджень, залучати жителів до їх обговорення.

Концепт 2. Структура впровадження моделі зовнішнього оцінювання і моніторингу якості освіти.

На виконання окреслених завдань пропонуємо структуру впровадження моделі зовнішнього незалежного оцінювання та моніторингу якості освіти у Черкаській області.



Рис. 1 Структура впровадження моделі зовнішнього оцінювання
та моніторингу якості освіти у Черкаській області

На першому рівні: при школах можуть бути створені моніторингові групи, творчі групи, школи експертів, а при вищих та професійно-технічних навчальних закладах – центри (кабінети) тестових технологій чи моніторингу якості освіти. Проведення моніторингу лише на рівні навчального закладу відіграє роль самоконтролю, результати якого використовуються для внутрішніх його потреб. Головною метою такої діяльності є збирання інформації для вироблення основних напрямів і тактики вдосконалення діяльності навчального закладу, навчально-виховного процесу та діяльності, зокрема кожного учня. Саме на цьому рівні відпрацьовуються психолого-педагогічні рекомендації, спрямовані на коригування навчально-виховної та організацію індивідуальної роботи.

На другому рівні (районному чи міському) порівняльний аналіз якості освіти всіх навчальних закладів здійснюється у кабінетах зовнішнього оцінювання та моніторингу якості освіти, що підпорядковані районним (міським) відділам (управління) освіти. На цьому рівні засобами моніторингу можна мати розгорнуту інформацію про діяльність системи освіти в цілому та її обєктів і субєктів у порівнянні один з одним, а також з урахуванням специфічних функцій, що виконує кожна з них (ліцей, гімназія, коледж, філія ВНЗ, інтернат тощо).

За результатами досліджень виявлятимуться освітні проблеми та визначатимуться перспективи розвитку системи освіти, зокрема кожної її складової, на території району (міста). Запровадження моніторингових досліджень за різними напрямами спонукатиме до організації роботи місцевих органів управління освітою, спрямованої на підвищення кваліфікації керівників освітніх закладів, державних службовців та службовців місцевого самоврядування з питань організації ефективного управління якістю освіти; визначати рейтинг конкретного навчального закладу тощо.

На третьому рівні створено лабораторію – центр зовнішнього оцінювання та моніторингу якості освіти – підрозділ обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників, що здійснює підготовку і проведення зовнішнього оцінювання та моніторинг якості освіти області спільно з Головним управлінням освіти і науки обласної державної адміністрації. У рамках моніторингової оцінки можуть проводитися спеціальні дослідження соціального та освітнього середовища, освітніх потреб різних груп населення регіону тощо. На основі збору, вивчення, обробки, аналізу кількісних і якісних показників створюється підгрунття для формування оновлених стратегій управління якістю освіти, побудова освітянської політики регіону.

Подаємо Положення про лабораторію – центр зовнішнього оцінювання та моніторингу якості освіти (додаток А).
Концепт 3. Напрями та об’єкти моніторингових досліджень на регіональному рівні

Ми вважаємо за доцільне здійснювати комплексний моніторинг якості освіти, який є поєднанням різних видів моніторингу, а саме: педагогічного, психологічного, медичного, соціологічного, статистичного, ресурсного, кадрового і управлінського. Кожен із них охоплює різні напрями.
За Т.О.Лукіною та нашими напрацюваннями ми можемо рекомендувати таку модель моніторингу якості освіти за видами і напрямами, яка наведена на рис. 2.

Проведення моніторингових досліджень будь-якого напряму має здійснюватися у три етапи:
І етап – підготовчий, який передбачає постановку мети, визначення обєкта, встановлення термінів проведення, вивчення відповідної літератури;

ІІ етап – практичний, суть якого полягає у зборі інформації шляхом спостережень, співбесід, тестування, анкетування, проведення контрольних робіт;

ІІІ етап – аналітичний, під час якого відбувається аналіз і систематизація отриманої інформації відповідно до стандарту, розробка рекомендацій і пропозицій щодо подальшого коригування роботи даного обєкту та формуються висновки.
Зазначимо, що обєктами моніторингових досліджень на регіональному рівні є відділи Головного управління освіти і науки ОДА, методичні структури ОІПОПП, районні (міські) відділи (управління) освіти, районні (міські) методичні кабінети, навчальні заклади різних типів.

Рис. 2. Модель моніторингу якості освіти за видами і напрямами


Концепт 4. Підготовка кадрів

Якісна підготовка кадрів – одна з умов ефективного впровадження моделі зовнішнього оцінювання та моніторингу якості освіти. З цією метою створено певні форми підвищення кваліфікації фахівців на регіональному та районному (міському) рівнях (мал. 3, 4):



Рис. 3. Форми підвищення кваліфікації на регіональному рівні


  1. У навчальному плані підвищення кваліфікації педагогічних працівників включено модуль “Основи педагогічного оцінювання” (додаток Б).

  2. Запроваджено спецкурс “Науково-методичний та психологічний супровід моніторингу якості освіти” для фахівців-координаторів міських (районних) кабінетів зовнішнього оцінювання та моніторингу якості освіти (додаток В).

  3. Організовано для управлінців та методичних служб районної (міської) ланки семінари-практикуми з проблеми “Становлення та розвиток моніторингу якості освіти” (додаток Д).

  4. Створено школу експертів з проблеми “Педагогічна діагностика у системі післядипломної освіти для методистів ОІПОПП та працівників управління освіти і науки ОДА (додаток Е).







Рис. 4 Форми методичної роботи на районному (міському) рівні.

Рекомендуємо тематику для названих вище форм роботи.

Орієнтовний перелік питань для обговорення на серпневих педагогічних нарадах, конференціях:

  • зовнішнє незалежне тестування як інноваційна технологія сучасного освітнього процесу;

  • тематичне тестування – один із засобів формування сталих знань учнів;

  • моніторинг і розвиток шкільного управління.


На міських (районних) методичних обєднаннях рекомендується опрацювання таких питань:

  • сучасні підходи до процесу педагогічного оцінювання: вітчизняний та зарубіжний досвід;

  • перші кроки впровадження зовнішнього незалежного оцінювання випускників ЗНЗ: результати, проблеми, перспективи;

  • якість українських підручників для середніх загальноосвітніх навчальних закладів;

  • розробка тестових завдань та інформація результатів оцінювання;

  • тематичне та поточне оцінювання знань учнів;

  • форми методичної роботи з питань зовнішнього оцінювання та моніторингу якості освіти.


Можливе створення постійно діючих проблемно-тематичних семінарів, на яких розглядатимуться наступні проблеми:
  1   2   3

Схожі:

ПОЛОЖЕННЯ
Управління фінансів Чуднівської районної державної адміністрації є структурним підрозділом районної державної адміністрації підпорядковується...
ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ
Канева щодо вивчення, узагальнення та впровадження передового педагогічного досвіду
УКРАЇНА ВІДДІЛ ОСВІТИ КАМ’ЯНЕЦЬ-ПОДІЛЬСЬКОЇ РАЙОННОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ...
Хмельницької обласної державної адміністрації, затвердженого розпорядженням голови обласної державної адміністрації від 7 вересня...
Миколаївська обласна державна адміністрація
Відповідно до пункту 19 Положення про управління освіти і науки Миколаївської обласної державної адміністрації, затвердженого розпорядженням...
НАКАЗ
Відповідно до пункту 69 Положення про Департамент охорони здоров’я Хмельницької обласної державної адміністрації, затвердженого розпорядженням...
ШОСТЕ СКЛИКАННЯ
Україні», розпорядженням голови Дніпропетровської обласної державної адміністрації від 28. 12. 2012 №Р-994/0/3-12 «Про затвердження...
Черкаської обласної державної адміністрації
НАВЧАЛЬНИХ ДОСЯГНЕНЬ ВИПУСКНИКІВ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ СИСТЕМИ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ ОБЛАСТІ
РОЗПОРЯДЖЕННЯ
Для службового користування", "Конфіденційно" розпорядження голови Кіровоградської обласної державної адміністрації від 8 червня...
Черкаської обласної державної адміністрації
Методичний додаток містить поради щодо проведення першого уроку у старших класах, розроблені з використанням активних і інтерактивних...
Роковини Голодомору
Про внесення змін та доповнень до розпорядження голови обласної державної адміністрації від 3 листопада 2006 року №652-р”, доручення...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка