|
Скачати 145.65 Kb.
|
Портфоліо учнів. «Портфоліо» (у широкому змісті слова) — це спосіб фіксування, нагромадження й оцінки індивідуальних досягнень учня в певний період його навчання. Портфоліо активно застосовується в зарубіжних системах освіти, що відносять його до розряду «автентичних» індивідуалізованих оцінок, орієнтованих на нові форми оцінювання, а також самооцінювання. Портфоліо доповнює традиційні контрольно-оцінні засоби, спрямовані, як правило, на перевірку репродуктивного рівня засвоєння інформації, фактичних і алгоритмічних знань і вмінь. Портфоліо дозволяє враховувати результати, досягнуті учнем у різноманітних видах діяльності (навчальній, творчій, соціальній, комунікативній тощо), і є важливим елементом практико орієнтованого, діяльнісного підходу до навчання. У зарубіжній традиції портфоліо визначається як «колекція робіт і результатів учня, що демонструє його зусилля, прогрес і досягнення в різних галузях». Важлива мета портфоліо — представити звіт про процес навчання підлітка, «картину» його значущих освітніх результатів у цілому, забезпечити відстеження індивідуального прогресу учня в широкому освітньому контексті, продемонструвати його здатність практично застосовувати сформовані знання й уміння. Оцінка тих або інших досягнень (результатів), що входять до портфоліо, може бути як якісною, так і кількісною. Портфоліо є не тільки сучасною ефективною формою оцінювання, але й допомагає вирішувати важливі педагогічні завдання:
Зазначені особливості портфоліо роблять його перспективною формою подання індивідуальної спрямованості навчальних досягнень конкретного учня, що відповідає завданням допрофільної підготовки, а надалі — профільного навчання. Використання портфоліо сприяє підвищенню освітньої активності школярів, рівня усвідомлення ними своїх цілей і можливостей, що робить вибір подальшого напряму й форми навчання з боку старшокласників більш достовірним і відповідальним. У допрофільній підготовці пропонується використовувати портфоліо в якості однієї зі складових освітнього рейтингу випускників основної школи паралельно з результатами підсумкової атестації. «Портфоліо» — це спосіб фіксування, нагромадження й оцінки індивідуальних досягнень учня. У колегіумі можна випробовувати різні моделі портфоліо, конкретні варіанти яких будуть розроблятися й прийматися на рівні методичної ради. При цьому варто враховувати нижче наведені поради: 1. При розробці портфоліо доцільно орієнтуватися на три основні його типи: •«Портфоліо документів» — портфель сертифікованих (документованих) індивідуальних освітніх досягнень. Подібна модель припускає можливість як якісної, так і кількісної оцінки матеріалів портфоліо. Підсумковий документ представлений у вигляді вкладки додатку до атестата й містить підсумковий бал, а також перелік і оцінки сертифікатів, що входять до його складу. Документи або їх копії можуть бути вміщені в додатку до портфоліо . Переваги цього типу: підсумкова бальна оцінка робить портфоліо дієвим механізмом визначення освітнього рейтингу учня, оскільки може стати значущою складовою цього рейтингу (поряд з оцінками, отриманими під час підсумкової атестації). Обмеження: портфоліо цього типу дає уявлення про результати, але не про процес індивідуального розвитку учня, його творчу активність, особливості навчального стилю, інтересів тощо. Підсумкова оцінка портфоліо може визначатися максимальним балом за один із його компонентів; може бути інтегральною, що включає максимальні бали компонентів блоку А і блоку Б (по одному з кожного) або якось інакше. •«Портфоліо робіт» — являє собою сукупність різних творчих, проектних, дослідних робіт учня, а також опис основних форм і напрямів його навчальної й творчої активності: участь у наукових конференціях, конкурсах, навчальних таборах, проходження елективних курсів, різного роду практик, спортивних і художніх досягнень та ін.
Цей варіант портфоліо припускає якісну оцінку повноти, різноманітності й переконливості матеріалів, якості представлених робіт, орієнтованості на обраний профіль навчання тощо. Портфоліо оформляється у вигляді творчої книжки учня з додатком його робіт, представленим у вигляді текстів, електронних версій, фотографій, відеозаписів. Переваги цього варіанта: дає широке уявлення про динаміку навчальної й творчої активності учня, спрямованості його інтересів, характер допрофільної підготовки. Обмеження: якісна оцінка портфоліо доповнює результати підсумкової атестації, але не може ввійти в освітній рейтинг учня як сумарна складова. Однак у ряді випадків вона може бути педагогічно досить значущою, оскільки є учні, для яких «портфоліо робіт» є додатковою формою вираження успішності. Зразковий варіант записів у «портфоліо робіт»:
Указується тема проекту, дається опис роботи. Можливий додаток у вигляді фотографій, тексту роботи в друкованому або електронному варіанті. -Дослідні роботи й реферати. Указуються вивчені матеріали, назва реферату, кількість сторінок, ілюстрацій тощо. Технічна творчість: моделі, макети, прилади. Указується конкретна робота, дається її короткий опис. -Роботи з мистецтва. Дається перелік робіт, фіксується участь у виставках.Інші форми творчої активності.
Участь в олімпіадах і конкурсах. Указується вид заходу, час його проведення, досягнутий учнем результат.
Указується тема заходу, назва організації, що його проводила, і форма участі в ньому учня. —Спортивні досягнення. Робиться запис про участь у змаганнях, наявність спортивного розряду. • «Портфоліо відгуків» — містить у собі характеристики ставлення гуртківця до різних видів діяльності, представлені керівниками гуртків, батьками, гуртківцями, а також письмовий аналіз гуртківцем своєї конкретної діяльності та її результатів. Портфоліо може бути представлене у вигляді текстів висновків, рецензій, відгуків, резюме, есе, рекомендаційних листів тощо. Переваги цього типу: дає можливість уключити механізми самооцінки учня, що підвищує рівень усвідомленості процесів, пов'язаних із навчанням і вибором профільного напряму. Обмеження: труднощі в облікові зібраної інформації. Зразковий перелік документів «портфоліо відгуків»:
- відгук про роботу у творчому колективі установи додаткової освіти про виступ на науково-практичній конференції . -резюме, підготовлене гуртківцем, з оцінкою власних навчальних досягнень; -есе школяра, присвячене вибору напряму подальшого навчання; 2. На підставі запропонованих варіантів портфоліо пропонується сконструювати й апробувати або «комплексні» моделі портфоліо (що включають у себе описані типи як свої розділи), або «прості» (що реалізують один із названих типів). Наведемо приклади: а) Портфоліо, що складається з трьох розділів (найбільш об'ємний і комплексний): «розділ документів» + «розділ робіт» + «розділ відгуків». б) Портфоліо, що складається з двох розділів: «розділ документів» + «розділ робіт»; або «розділ документів» + «розділ відгуків»; або «розділ робіт» + «розділ відгуків». в) Портфоліо «прості» (3 варіанти: або портфоліо документів, або портфоліо робіт, або портфоліо відгуків). 3. У ході апробування проекту слід продумати:
У ході введення допрофільної підготовки педагогам, що беруть участь у ньому, і учням необхідно відповісти на такі запитання:
У який спосіб вони можуть ставати складовими освітнього рейтингу випускника?
—Як можуть взаємодіяти керівник и гуртків, гурткіфвці й батьки при формуванні й оцінці портфоліо? — Як впливають різні варіанти формування портфоліо на рівень навчальної мотивації учня, розвиток його соціальної активності? 4. Інші положення для апробації: • Доцільним є створення експертної групи з портфоліо . Назва «експертна група» умовна. Це може бути відповідна «комісія», «рада» тощо. Експертна група створюється при методичній раді установи й розробляє вимоги й норми, що регулюють побудову й дію портфоліо. Усі матеріали й документи, розроблені ЕГ, затверджуються адміністрацією установи. • ЕГ визначає склад портфоліо, що може включати широкий набір сертифікатів індивідуальних освітніх досягнень, проектних і дослідних робіт, публікацій та інших свідчень навчальної й творчої активності учня. Можливі різні варіанти. Сама експертна група з портфоліо може також виступати ініціатором проведення освітніх, творчих конкурсів усередині певної освітньої установи з наступною сертифікацією їх результатів. ЕГ визначає перелік матеріалів, з яких формується «портфоліо робіт», установлює критерії для їх відбору.
•Облік документів, що входять у портфоліо, і визначення підсумкового балу проводиться в позашкільній установі. Можливий варіант: позашкільна установа видає випускникові підсумковий документ із портфоліо, завірений печаткою й підписом представника адміністрації. • ЕГ розробляє проект підсумкового документа з портфоліо. Варто відзначити, що в рамках першого року апробації портфоліо не слід очікувати вичерпних і остаточних результатів із питань його формування й використання. Досить імовірно, що модель портфоліо, прийнята на початку в тій або іншій формі, буде надалі модифікована й удосконалена. І хоча сьогодні введення портфоліо зумовлюється переважно завданнями побудови освітнього рейтингу гуртківця ,воно зможе виявитися новим ефективним засобом навчання для учнів різних вікових категорій. Портфоліо учня Ключовою позицією сучасної позашкільної освіти є не просто сприяння опануванню дитиною переліком знань, умінь та навичок, а в першу чергу сприяння її становленню як творчої особистості, розвитку її життєвої компетентності. Важливою частиною освітнього процесу, в основу якого покладено компетентнісний підхід, є портфоліо. Портфоліо (з фр.) - 1) «папка з документами», досьє, зібрання досягнень; -2) робоча файлова папка, яка містить різноманітну інформацію про набутий досвід та досягнення учня. Портфоліо (у широкому розумінні цього слова) — це:
• метод розвитку ключових компетенцій;
Мета портфоліо — представити звіт про досягнення учня в різних сферах діяльності, забезпечити відстеження індивідуального прогресу учня, продемонструвати його здатність практично використовувати набуті знання та вміння. Тому портфоліо є сучасною ефективною формою оцінювання освітніх результатів за продуктом, який створено учнем у процесі навчальної, творчої, громадської та інших видів діяльності. Портфоліо допомагає вирішувати наступні важливі педагогічні завдання: • сприяти розвитку індивідуальності учня, розкриттю, розвитку та реалізації його творчого потенціалу; •стимулювати творчість учнів (творчі здібності, уміння розв'язувати нестандартні задачі, ставити проблеми, створювати оригінальні ідеї, проводити дослідження); пізнавальну активність учнів і їхню самостійність, спроможність до самоконтролю;
•формувати вміння вчитися (ставити цілі, планувати й організовувати власну навчальну діяльність; визначати, відшуковувати, здобувати та застосовувати ресурси, необхідні для реалізації цілей);
Педагогічна філософія портфоліо передбачає інтеграцію кількісної та якісної оцінок, зміну акцентів на досягнення, успіх, самооцінку. Положення про портфоліо учнів Немирівського Будинку дитячої та юнацької творчості
Одним із перспективних напрямів реалізації компетентнісно спрямованого підходу до змісту позашкільної освіти є впровадження технології портфоліо. 1.1. Портфоліо (портфель досягнень) дає змогу враховувати результати, здобуті учнем у різних видах діяльності — навчальній, творчій, соціальній. Портфоліо дає можливість кожному учневі показати все, на що він здатний, створити для нього «стимул зростання», сформувати особистісну траєкторію освіти, продемонструвати його здатність практично застосовувати набуті знання та вміння.
2. Зміст та структура портфоліо 2.1. Структура портфоліо учня Центру позашкільної роботи передбачає наявність титульного аркуша і 5 розділів. Титульний аркуш Розділ 1. Мій портрет (включає матеріали, які розповідають про автора портфоліо: автобіографія, резюме, цілі, результати самоаналізу, результати діагностики тощо). Розділ 2. Портфоліо документів (включає дипломи, грамоти, подяки за участь у конкурсах різного рівня, виставках творчих робіт, турнірах, роботі МАН, сертифікати про проходження різних курсів, програм). Розділ 3. Портфоліо робіт (містить комплект різних творчих, дослідницьких, проектних робіт учня; інформацію про участь у наукових конференціях, виставках, олімпіадах, семінарах, круглих столах, форумах; звіт про проходження соціальної практики тощо). Розділ 4. Портфоліо відгуків (може включати: висновки про якість виконаних робіт, рецензії, відгуки, резюме з оцінкою власних навчальних, творчих досягень, рекомендаційні листи від батьків, педагогів, партнерів). Розділ 5. Скарбничка (пам'ятки, інструкції, корисна інформація (як правильно скласти резюме; рекомендації для написання автобіографії; алгоритм розробки соціального проекту; рекомендації щодо написання науково-дослідницької роботи, реферату; рекомендації щодо розробки плану соціальної практики, написання звіту про її проходження; матеріали діагностичного інструментарію, інформація про Інтернет-сайти для учнів тощо). 2.2. Кількість розділів і рубрику них, а також їхня тематика визначаються в кожному конкретному випадку. Кожен елемент портфоліо має бути датований, щоб відстежити динаміку прогресу учня. 2.3. Принципи формування портфоліо: • відкритість (інформація доступна для всіх учасників навчально-виховного процесу);
• варіативність (урахування індивідуальних цілей, потреб та інтересів учнів). 2.4. Зміст портфоліо визначається самим учнем згідно з метою, яку він ставить.
Проводить інформаційно-навчальну роботу по формуванню портфоліо з учнями та їхнімибатьками. Здійснює посередницьку функцію між учнем, учителями школи, представниками партнерських організацій метою поповнення портфоліо. Презентація портфоліо Учень презентує зміст свого портфоліо на батьківській або учнівській конференції, раді учнівського самоврядування, батьківських зборах. На презентації він виступає з коротким усним коментарем із використанням мультимедійних технологій. Критерії оцінки презентації портфоліо: самостійність; здатність учня конструювати свою діяльність від постановки проблеми до одержання бажаного результату; наявність власної позиції учня стосовно представлених робіт; логіка роздумів і культура мови. |
План-конспект уроку з трудового навчання Тема : Портфоліо проекту Портфоліо використовують для того, щоб більш широко розкрити уявлення про ваш проект (виріб). Також портфоліо використовують під... |
План-конспект уроку з трудового навчання Тема : Портфоліо проекту Портфоліо використовують для того, щоб більш широко розкрити уявлення про ваш проект (виріб). Також портфоліо використовують під... |
План-конспект уроку Тема : Зйомка портфоліо, особливості зйомки портфоліо в студії Навчальна: засвоєння учнями технікипортфоліо; основних положень; налаштування параметрів фотоапарату |
Оформлення досягнень керівника гуртка та учнів ... |
Стратій Д. А. Формування електронного портфоліо вчителя технологій засобами ІКТ Анотація Анотація. У статті ми з’ясували засоби формування електронного портфоліо вчителя технологій, окреслили шляхи його використання в... |
ЕЛЕКТРОННЕ ВЧИТЕЛЬСЬКЕ ПОРТФОЛІО ЯК ЗАСІБ ПІДВИЩЕННЯ ПЕДАГОГІЧНОЇ МАЙСТЕРНОСТІ ВЧИТЕЛЯ Модернізація освіти змушує по-новому поглянути не тільки на форми оцінювання досягнень учнів, а й шукати ефективні форми оцінювання... |
Стратій Д. А. Розробка електронного портфоліо вчителя як засіб підвищення... Постановка проблеми. Модернізація освіти змушує по-новому поглянути не тільки на форми оцінювання досягнень учнів, а й шукати ефективні... |
Стратій Д. А. Розробка електронного портфоліо вчителя як засіб підвищення... Постановка проблеми. Модернізація освіти змушує по-новому поглянути не тільки на форми оцінювання досягнень учнів, а й шукати ефективні... |
Портфоліо* Загальні відомості |
Портфоліо класного керівника |